Aamusokeri koholla

Maaria46

Hei. Mittasin Accu-Check Aviva -mittarillani aamusokeriksi 6.3. Se taitaa olla vähän koholla. Minulla on sukurasite diabetekseen. Olen 46-vuotias nainen, painoindeksi 21,5, liikun 6,5 tuntia viikossa, kasvissyöjä, tosin paheena jäätelö ja suklaa ym. makea. Voiko verensokeri heitellä aamuisin? Mittasin toukokuussa ja se oli 4.8. Muistaakseni viime syksynä oli niin, että se oli yhtenä aamuna 6,2 ja seuraavana 4,9. Näinköhän tämä heittely ennustaa alkavaa diabetesta? Voiko jotkin lääkkeet vaikuttaa verensokeriin, esim. vaihdevuosien hormonihoito?
Minua janottaa koko ajan, suu on rutikuiva, juoksen vessassa usein. En ole laihtunut, vaan lihonut 3 kg vuodessa.

36

23113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 377474

      Sillä luulisi parantuvan.

    • nikke..

      olen saman ikäinen hoikka mies. Mittailen saman merkkisellä mittarilla. Aamusokerit aina yli 6. Iltapäivällä pari kolme tuntia ruokailun jälkeen lähellä 5:ttä. Nyt otettu pitkä sokeri; tulos 6.1 %, lääkärin mukaan ei ongelmaa. Syynä aamusokeriin on se että maksa lykkää glukoosia vereen yöaikaan (ns. aamunkoittoilmiö). Minulla alkaa laskea heti kun syön jotain.

      • kalle

        molemmat olette ruoka valio hoitoisia sokeri tautisia.varokaa myos sytan tautia


      • Maaria46

        Hei. Minulta mitattiin nyt sitten pitkä sokeri ja se oli 5,7 %. Normaaliarvot 4-6. Muistelen että kun on joku vuosi sitten otettu, oli 4, jotakin. Ennen aamusokeri oli aina 4,8 maissa. Selvästi iän myötä näyttää sokeritaso kohoavan. Pitää lääkärin mukaan alkaa itse mittailla 30 min, tunti ja 2 tuntia ruokailun jälkeen, mitä näyttää sitten. Osaatko kertoa lisää tuosta maksan yöaikaisesta sokerintuotannosta? Mistä se johtuu?


      • Antiopa
        kalle kirjoitti:

        molemmat olette ruoka valio hoitoisia sokeri tautisia.varokaa myos sytan tautia

        Paastoverensokeri arvoni oli 6,2. Lääkäri antoi lähetteen sokerirasituskokeeseen. Olenko diabeetikko. Olen "pelko perseessä". Verenpain- ja kolestrolilääkkeet jo ovat käytössä. Molemmat arvot ovat nyt hyvät. Onko kenelläkään tietoa jostakin luontaistuotteesta, joka auttaisi tasaamaan sokeriarvoa? On kuitenkin niin lievästi yli normaali arvon (6,0). En missään tapauksessa haluaisi enää sokerilääkkeitä. Noin 10 kg on ylipainoa. En syö lihaa, vaan kasviksia, leipää, puuroja jne. Liikun joka päivä vähintään 2 x 3 km kävellen (=työmatka)En syö hampurilaisia en juo limuja, alkoholia harvoin. Olen vähän yli 50v. Painoni alkoi nousta vaihdevuosioireiden myötä. Kuntotestissä rasvan määrä kehostani oli vähentynyt ja lihasmassa kasvanut. Olen harkinnut ostaa oman sokerimittarin. Katselin Instrun sivulta mittaria, onko kenelläkään siintä kokemuksia?


      • lähellä...
        Antiopa kirjoitti:

        Paastoverensokeri arvoni oli 6,2. Lääkäri antoi lähetteen sokerirasituskokeeseen. Olenko diabeetikko. Olen "pelko perseessä". Verenpain- ja kolestrolilääkkeet jo ovat käytössä. Molemmat arvot ovat nyt hyvät. Onko kenelläkään tietoa jostakin luontaistuotteesta, joka auttaisi tasaamaan sokeriarvoa? On kuitenkin niin lievästi yli normaali arvon (6,0). En missään tapauksessa haluaisi enää sokerilääkkeitä. Noin 10 kg on ylipainoa. En syö lihaa, vaan kasviksia, leipää, puuroja jne. Liikun joka päivä vähintään 2 x 3 km kävellen (=työmatka)En syö hampurilaisia en juo limuja, alkoholia harvoin. Olen vähän yli 50v. Painoni alkoi nousta vaihdevuosioireiden myötä. Kuntotestissä rasvan määrä kehostani oli vähentynyt ja lihasmassa kasvanut. Olen harkinnut ostaa oman sokerimittarin. Katselin Instrun sivulta mittaria, onko kenelläkään siintä kokemuksia?

        "Onko kenelläkään tietoa jostakin luontaistuotteesta, joka auttaisi tasaamaan sokeriarvoa?"

        Vähähiilihydraattinen ruokavalio olisi varmaan vastaus huutoosi. Ehdotan, että aloitat tiedonhaun tästä kirjasta:

        http://www.rasalas.fi/kirja.php?id=53


      • db1viissiitä
        Maaria46 kirjoitti:

        Hei. Minulta mitattiin nyt sitten pitkä sokeri ja se oli 5,7 %. Normaaliarvot 4-6. Muistelen että kun on joku vuosi sitten otettu, oli 4, jotakin. Ennen aamusokeri oli aina 4,8 maissa. Selvästi iän myötä näyttää sokeritaso kohoavan. Pitää lääkärin mukaan alkaa itse mittailla 30 min, tunti ja 2 tuntia ruokailun jälkeen, mitä näyttää sitten. Osaatko kertoa lisää tuosta maksan yöaikaisesta sokerintuotannosta? Mistä se johtuu?

        Jopas on korkeita noi sun arvot,mulla on monesti ollu aamusokrut 18-26,et mitenköhän huolestunut mun sitte pitäis olla,ja pitkäsokeri on viimisen pariinkertaan ollu 11-12.kuinkakohan kauan mä sit vielä elän???
        Maksan sokerituotanto lisääntyy jos sokeriarvot laskee vaikka alle 3 tai reilusti sitäkin aleemmaks,eli alkaa tulla hypo oireita,niin maksa alkaa erittämään sokeria,että sokeriarvot nousisivat.


      • painoa pudonnut 15kg
        Maaria46 kirjoitti:

        Hei. Minulta mitattiin nyt sitten pitkä sokeri ja se oli 5,7 %. Normaaliarvot 4-6. Muistelen että kun on joku vuosi sitten otettu, oli 4, jotakin. Ennen aamusokeri oli aina 4,8 maissa. Selvästi iän myötä näyttää sokeritaso kohoavan. Pitää lääkärin mukaan alkaa itse mittailla 30 min, tunti ja 2 tuntia ruokailun jälkeen, mitä näyttää sitten. Osaatko kertoa lisää tuosta maksan yöaikaisesta sokerintuotannosta? Mistä se johtuu?

        en osaa sanoa mistä johtuu mutta sama ongelma on itelläni seuranta 3 kuukauden välein aamu 7 muuten 4-5 välillä


      • d47
        db1viissiitä kirjoitti:

        Jopas on korkeita noi sun arvot,mulla on monesti ollu aamusokrut 18-26,et mitenköhän huolestunut mun sitte pitäis olla,ja pitkäsokeri on viimisen pariinkertaan ollu 11-12.kuinkakohan kauan mä sit vielä elän???
        Maksan sokerituotanto lisääntyy jos sokeriarvot laskee vaikka alle 3 tai reilusti sitäkin aleemmaks,eli alkaa tulla hypo oireita,niin maksa alkaa erittämään sokeria,että sokeriarvot nousisivat.

        Vaikka tämä jo vanha ketju, niin ottakaa järki käteen.
        Joku tuolla kirjoitti että viime syksynä mittasin... ja viime keväänä....siis sokerit mitataan joka ikinen aamu.
        Mulla alkoi oleen paastot n 15-29 ja sain insuliinin. Nyt vuoden ollut ja paastot n 8. Aloitin vähä hiilari pitoisen ruokavalion, paljon juureksia, vihanneksia, lihaa, kalaa. Pois potut pastat ja riisit ja leivät.
        Johan tippui, paastot nyt 4 ja päivisinkin ruokailun jälkeen 2 tuntii n 5-6.
        Ja jotain luontais tuotteita ei kannata käyttää. Jos joku ei halua syödä lääkkeitä, odota kuolemaa. Jatkakaa sokerin ja hiilareitten syömistä niin varmana lihotte. Siihen päälle insuliini joka pelkästään lihotti muo vuodessa 15 kg.


      • Yks vaan
        lähellä... kirjoitti:

        "Onko kenelläkään tietoa jostakin luontaistuotteesta, joka auttaisi tasaamaan sokeriarvoa?"

        Vähähiilihydraattinen ruokavalio olisi varmaan vastaus huutoosi. Ehdotan, että aloitat tiedonhaun tästä kirjasta:

        http://www.rasalas.fi/kirja.php?id=53

        Berberiini.


      • Anonyymi
        Antiopa kirjoitti:

        Paastoverensokeri arvoni oli 6,2. Lääkäri antoi lähetteen sokerirasituskokeeseen. Olenko diabeetikko. Olen "pelko perseessä". Verenpain- ja kolestrolilääkkeet jo ovat käytössä. Molemmat arvot ovat nyt hyvät. Onko kenelläkään tietoa jostakin luontaistuotteesta, joka auttaisi tasaamaan sokeriarvoa? On kuitenkin niin lievästi yli normaali arvon (6,0). En missään tapauksessa haluaisi enää sokerilääkkeitä. Noin 10 kg on ylipainoa. En syö lihaa, vaan kasviksia, leipää, puuroja jne. Liikun joka päivä vähintään 2 x 3 km kävellen (=työmatka)En syö hampurilaisia en juo limuja, alkoholia harvoin. Olen vähän yli 50v. Painoni alkoi nousta vaihdevuosioireiden myötä. Kuntotestissä rasvan määrä kehostani oli vähentynyt ja lihasmassa kasvanut. Olen harkinnut ostaa oman sokerimittarin. Katselin Instrun sivulta mittaria, onko kenelläkään siintä kokemuksia?

        Hei!kromi auttaa tasaamaan verensokeria


      • Anonyymi
        db1viissiitä kirjoitti:

        Jopas on korkeita noi sun arvot,mulla on monesti ollu aamusokrut 18-26,et mitenköhän huolestunut mun sitte pitäis olla,ja pitkäsokeri on viimisen pariinkertaan ollu 11-12.kuinkakohan kauan mä sit vielä elän???
        Maksan sokerituotanto lisääntyy jos sokeriarvot laskee vaikka alle 3 tai reilusti sitäkin aleemmaks,eli alkaa tulla hypo oireita,niin maksa alkaa erittämään sokeria,että sokeriarvot nousisivat.

        Kyllä on matala toi sun pitkä sokeri, jos on 11-12... Normaali on 20-42.
        Pitäähän sun silti saada insuliini, jos aamusokeri on jopa 26. Sähän sokeudut kohta


    • 36-vuotias

      on ongelmia verensokerini kanssa. Olen ollut ruokavaliolla jo vuoden päivät. Paastosokerit ovat olleet 6,2- 6,4 välillä ja nyt viimeisin pitkäsokeri oli 5,9. Liikun päivittäin en ole ylipainoinen ja muutenkin elämäntapani ovat ihan ok. Lisäksi olen verenpainelääkityksellä ja kolesterolilääkityksellä, molemmat sukurasituksia.Väsyttää ja janottaa.. ensi viikolla menen taas yhden kerran sokerirasitukseen.., onko kenelläkään kokemuksia siitä, missä vaiheessa aletaan miettimään lääkehoitoa. Tätä samaa on jatkunut jo yli vuoden..

    • Terveet elintavat

      Kyllä se voi heitellä.Minulla on 6,7.Ja 100 kilóo on painoa.Ja lempiruokia estrella chips,lihapiirakat juustot
      ja kaikki mikä on rasvaa.5kg laihempana se oli 5,2.ja pahempaan päin hiipii hiljalleen.Kai se ikäkin vaikuttaa
      luulisin naisellahan jyllää koko kroppa vaihdevuosissa joten kannattaa puhua lääkärille.Minun on käsketty laihduttaa ja vaihtaa ruokavalio pikkusen terveempään.Olen jättänyt sokerin vallan pois ja oireet olivat hermostuneisuus suun kuivuminen mutta ne meni ohi kun jätin makean pois.Nyt olen vaan sitkeesti päättänyt muuttaa elämäntavat ja antaa sokerit rasvat olla sen mitä on,ja ilman paineita seurata mitä muutos saa aikaan.Kakkostyypin diabetes on elintapasairaus lähinnä.

      • Voimies

        Suomeen tuli ennätysmäärä samaan aikaan kakkostyypin diabeetikkoja kun ruokaympyrä ja margariinin joka paikkaan tyrkyttäminen tuli kuvioihin.

        Diabetes on elimistön rasva-aineenvaihdunnan häiriö ja lieneekö sattumaa että maassa jossa syödään maailman eniten margariinia, on myös eniten diabeetikkoja?

        Mikä pahinta, aineenvaihdunta tuhotaan jo lapsilta.


      • Lihakasvissyöjä
        Voimies kirjoitti:

        Suomeen tuli ennätysmäärä samaan aikaan kakkostyypin diabeetikkoja kun ruokaympyrä ja margariinin joka paikkaan tyrkyttäminen tuli kuvioihin.

        Diabetes on elimistön rasva-aineenvaihdunnan häiriö ja lieneekö sattumaa että maassa jossa syödään maailman eniten margariinia, on myös eniten diabeetikkoja?

        Mikä pahinta, aineenvaihdunta tuhotaan jo lapsilta.

        Pitkän sokerin olisi hyvä olla 7, koska sen yläpuolella alkaa tulla haittoja. Aamusokeri on monella aamunkoittoilmiön takia korkeampi, kuin iltapäivällä. On siis syytä mitata myös iltapäiväarvo.
        Kun vähentää ruokavaliosta huonoja hiilihydraatteja, kuten sokeri, pullat, vaalea leipä, peruna jne vakiintuu sokeritaso, kun pikasokerit jäävät pois. Tilalle lihaa ja proteiinipitoisia kasviksia.
        Turha pilkunfiilaus pois arvojen tutkimisesta!


      • yläkantissa
        Lihakasvissyöjä kirjoitti:

        Pitkän sokerin olisi hyvä olla 7, koska sen yläpuolella alkaa tulla haittoja. Aamusokeri on monella aamunkoittoilmiön takia korkeampi, kuin iltapäivällä. On siis syytä mitata myös iltapäiväarvo.
        Kun vähentää ruokavaliosta huonoja hiilihydraatteja, kuten sokeri, pullat, vaalea leipä, peruna jne vakiintuu sokeritaso, kun pikasokerit jäävät pois. Tilalle lihaa ja proteiinipitoisia kasviksia.
        Turha pilkunfiilaus pois arvojen tutkimisesta!

        Jos HbA1c lukema on vanhalla merkintätavalla (poistunut käytöstä melkein vuosi sitten) 7 %, se on jo liikaa. Arvossa pitäisi päästä alle 6 %:n eli nykyisellä merkintätavalla 42 mmol/mol ja silloinkin plasman keskimääräinen glukoosipitoisuus on 7 mmol/l. Tuolla 7 prosentilla glukoosi on keskimäärin 8,6 ja sitä pitää saada jo selvästi alemmas.


      • Lihakasvissyöjä
        yläkantissa kirjoitti:

        Jos HbA1c lukema on vanhalla merkintätavalla (poistunut käytöstä melkein vuosi sitten) 7 %, se on jo liikaa. Arvossa pitäisi päästä alle 6 %:n eli nykyisellä merkintätavalla 42 mmol/mol ja silloinkin plasman keskimääräinen glukoosipitoisuus on 7 mmol/l. Tuolla 7 prosentilla glukoosi on keskimäärin 8,6 ja sitä pitää saada jo selvästi alemmas.

        Laboratoriossa on jo vuosia ollut kohdallani käytössä mmol/l arvot samoin kuin Accu-Check Avivassa. Tarkoitin arvoa 7 mmol/l.
        Laboratoriotutkimuksissa esiintyy:
        fp-Gluk mmol/l
        B-GHb-A1C %
        Mitähän mahtavat tarkkaan ottaen tarkoittaa?


      • selvennystä
        Lihakasvissyöjä kirjoitti:

        Laboratoriossa on jo vuosia ollut kohdallani käytössä mmol/l arvot samoin kuin Accu-Check Avivassa. Tarkoitin arvoa 7 mmol/l.
        Laboratoriotutkimuksissa esiintyy:
        fp-Gluk mmol/l
        B-GHb-A1C %
        Mitähän mahtavat tarkkaan ottaen tarkoittaa?

        Tuo mittarisi ja labran fp-Gluk arvo on verrattavissa. Nämä ovat paastoarvoja kun on paastottu 12 h ennen mittausta ja viitealue NORIP-tutkimuksen mukaan on 18 vuotiaasta alkaen 4.2 - 6.6 mmol/l.

        Hemoglobiini A1c:n taso kuvastaa diabeteksen tasapainoa keskimäärin näytteenottoa edeltävän 2-8 viikon ajalta, eikä se välttämättä vastaa sen hetkistä veren glukoositasoa. Näytteenotto ei edellytä paastoa. Glukoositasapainon korjautuessa HbA1c alkaa alentua 10-20 päivän kuluessa, ja hyvässä tasapainossa aleneminen voi jatkua 2-3 kuukauden ajan.


      • d47
        Voimies kirjoitti:

        Suomeen tuli ennätysmäärä samaan aikaan kakkostyypin diabeetikkoja kun ruokaympyrä ja margariinin joka paikkaan tyrkyttäminen tuli kuvioihin.

        Diabetes on elimistön rasva-aineenvaihdunnan häiriö ja lieneekö sattumaa että maassa jossa syödään maailman eniten margariinia, on myös eniten diabeetikkoja?

        Mikä pahinta, aineenvaihdunta tuhotaan jo lapsilta.

        Minä muuten jätin margariini pois ja aloin ruokani paistaan voissa. Margariini tuhoaa soluja, en muista nyt mitä mut on vaarallista.


      • Anonyymi
        d47 kirjoitti:

        Minä muuten jätin margariini pois ja aloin ruokani paistaan voissa. Margariini tuhoaa soluja, en muista nyt mitä mut on vaarallista.

        diabetes ei ole mikään rasva-ainenvaihdunnan häiriö tai sairaus. Diabetes liittyy insuliinin tuotantoon sekä elimistön kykyyn käyttää sitä. Insuliinia tarvitaan siihen, että solut pystyy käyttämään veren glukoosia energianlähteenä. Jos haima ei tuota insuliinia tai insuliinin tuotanto on vähentynyt tai insuliinin teho on heikentynyt insuliiniresistenssin takia glukoosi jää kiertämään vereen ja verensokeri nousee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        diabetes ei ole mikään rasva-ainenvaihdunnan häiriö tai sairaus. Diabetes liittyy insuliinin tuotantoon sekä elimistön kykyyn käyttää sitä. Insuliinia tarvitaan siihen, että solut pystyy käyttämään veren glukoosia energianlähteenä. Jos haima ei tuota insuliinia tai insuliinin tuotanto on vähentynyt tai insuliinin teho on heikentynyt insuliiniresistenssin takia glukoosi jää kiertämään vereen ja verensokeri nousee.

        Höpö höpö. Kasvirasvoihin perustuvat margariinit on taatusti terveellisempiä kuin kovaa eläinrasvaa sisältävä voi. Etkö ole koskaan kuullut, että kova rasva on nimenomaan sitä haitallista ja pehmeät kasvirasvat on terveellisempiä kuin se. Tukit ainakin tehokkaasti verisuonesi voin kanssa. Miksi luulisit, että etenkin vanhemmilla ihmisillä on kaikenmaailman sydän ja vereisuonitauteja niin paljon? Kyllä se ihan varmasti johtuu siitä, että vanhukset on vetänyt koko ikänsä läskisoosia, laittanut ihree ja voita leivän päälle jne.


      • Anonyymi
        selvennystä kirjoitti:

        Tuo mittarisi ja labran fp-Gluk arvo on verrattavissa. Nämä ovat paastoarvoja kun on paastottu 12 h ennen mittausta ja viitealue NORIP-tutkimuksen mukaan on 18 vuotiaasta alkaen 4.2 - 6.6 mmol/l.

        Hemoglobiini A1c:n taso kuvastaa diabeteksen tasapainoa keskimäärin näytteenottoa edeltävän 2-8 viikon ajalta, eikä se välttämättä vastaa sen hetkistä veren glukoositasoa. Näytteenotto ei edellytä paastoa. Glukoositasapainon korjautuessa HbA1c alkaa alentua 10-20 päivän kuluessa, ja hyvässä tasapainossa aleneminen voi jatkua 2-3 kuukauden ajan.

        Tuon HbA1c arvon esitystapa prosentteina on poistunut jo vuosia sitten. Ehkä joku labra kertoo myös % arvon koska moni diabeetikko muistaa vanhastaan vain sen. Nykyiset arvot ovat:
        Viitearvot
        20–42 mmol/mol
        Tavoitearvot
        Tablettilääkehoidon aikana alle 53 mmol/mol
        Insuliinihoidossa alle 53–58 mmol/mol; yksilöllinen tavoite voi olla alempi
        Ruokavaliohoidossa alle 42 mmol/mol


    • sama juttu

      Mulla ihan sama juttu.
      Olen 49 v nainen.
      Aamusokerit on alkaneet olla 6.1-7 välillä. Pari kertaa on ollut yli 7:kin.
      Mulla myös painoindeksi 21,5.
      Äitini sairastui 5- kymppisenä 2 tyypin diabetekseen ja hänellä painoindeksi oli vielä alhaisempi, n. 20.
      Sukurasitettakin siis on. Äidin isällä oli myös diabetes, samoin lähes kaikilla sisaruksilla (heillä tosin vasta myöhemmällä iällä).
      Mullakin kuivaa usein suuta, vaikka kuinka yrittäis tankata vettä. Viimeisen puolen vuoden aikana on alkanut myös juoksuttaa vessassa (etenkin illalla ja yöllä). Liittyy kyllä ilmeisesti jotenkin hormoneihin, ennen kuukautisia oireet pahimmillaan.
      Sain oireisiini (tuo vessassa ravaaminen ja toistuvat virtsatieoireet -tulehdusta ei ole kuitenkaan koskaan löytynyt) paikallisesti käytettävää estrogeenia, mutta sen pitäis vaikuttaa ainoastaan paikallisesti limakalvoihin. Ainakin minun tietääkseni.
      Onkohan tässä iällä ja hormonitasapainon muutoksilla nyt jotain tekemistä?
      Minäkin olen lihonut nyt ihan pienen ajan sisällä (juuri mikään ei kuitenkaan ole elämässä muuttunut) yhtäkkiä tuosta vaan sellaiset 4-5 kg.
      Aiemmin en lihonut koskaan, vaikka mikä olis ollut.
      Painoindeksini on huidellut tähän saakka välillä 19.6-20.

      Entä mikähän siinä on, että illalla ennen nukkumaanmenoa sokerit saattaa olla esim. 5.6 ja sitten aamulla paastoarvo on kuitenkin reippaasti yli 6:n ?

      • vaikutuksia

        Tuo että verensokeri on aamulla korkeampi kuin illalla nukkumaan mennessä, johtuu ns. aamunkoitto-ilmiöstä kun maksa valmistautuu uuteen päivään ja alkaa tuottamaan glukoosia vereen.

        Paikallisestrogeeni ei todennäköisesti vaikuta diabetekseen. Varsinainen vaihdevuosihormonihoito mahdollisesti aiheuttaa jotain. Minulla jouduttiin korottamaan pillerilääkityksen annos kolminkertaiseksi jotta verensokerit saatiin pysymään normaalina. Hormonikorvaushoitona oli estrogeenigeeli.


      • 6+14
        vaikutuksia kirjoitti:

        Tuo että verensokeri on aamulla korkeampi kuin illalla nukkumaan mennessä, johtuu ns. aamunkoitto-ilmiöstä kun maksa valmistautuu uuteen päivään ja alkaa tuottamaan glukoosia vereen.

        Paikallisestrogeeni ei todennäköisesti vaikuta diabetekseen. Varsinainen vaihdevuosihormonihoito mahdollisesti aiheuttaa jotain. Minulla jouduttiin korottamaan pillerilääkityksen annos kolminkertaiseksi jotta verensokerit saatiin pysymään normaalina. Hormonikorvaushoitona oli estrogeenigeeli.

        Luin yhden gynekologin kirjoittamaa kirjaa vaihdevuosista ja hormonihoidoista ja siinä kylläkin sanottiin, että estrogeenikorvaushoidon on todettu vähentävän 2-tyypin daibetekseen sairastumisen riskiä.
        Näyttää kuulemma myös siltä, että monen jo sairastuneen tauti pysyy paremmin kurissa hormonikorvaushoidon aikana.
        Lääkäri sanoi, että on viitteitä siitä, että estrogeenin puute aiheuttaa insuliiniresistenssiä ja että 2-tyypin diabeteksen lisääntyminen vaihdevuosissa voisi mahdollisesti liittyä haiman tulehdusreaktioon. Estrogeenin aleneminen kuulemma aiheuttaa helposti tulehdusreaktioita ympäri kehoa, josta moni vaiva sitten johtuu.


    • läskeihin kyllästyny

      Hei!
      Aamusokeri 6,1, muut arvot hyvä. Painoa on liikaa, painoindeksi 33,6.
      Olen vähentänyt sokerin käyttöä ja yritän syödä terveellisemmin. Helppoahan se on, kun sen vaan päättää. Raskausviikkoja 12, eli ruoka kyllä nyt maistuu!
      Kovaa yritystä vaan ja toivon, ettei se diabetes nyt iske minulle.

    • Anonyymi

      Nostan vain ylös. Mielenkiintoista keskustelua vuosien takaa.

    • Anonyymi

      Mulla aamusokerit 6,6-7,0 labrakokeissa. Hba1c on 31.

      Olen toiminut niin koko elämäni:

      Herätys 4.30 aamupalana 3 kuppia kahvia ja 2 tupakkaa.

      5.00 lähtö töihin, energiaa ja voimaa vaikka kuinka

      9.00 kahvi, n. 150g tonnikalaa öljyssä, tai raejuustoa, tai proteiinivanukas, tai joku hedelmä, omena tai appelsiinin.

      11.30 lounas, mielellään pihvi tai kanafile. Vähän riisiä tai perunaa. (VÄHÄN) Paljon salaattia. Ei leipää.

      14.00 kahvilla, omena tai appelsiini,

      16.30 lihaa, kalaa tai kanaa n. 150g ja vähän riisiä tai perunaa, paljon salaattia.

      18.00 iltapalaksi jauhelihaa tai kyljys, n. 150g.

      19.00 sänkyyn rauhoittumaan.

      20.00 sikeässä unessa.

      • Anonyymi

        Meneekö tupakkaa tosiaan vain 2 kpl päivässä?

        Kestääkö sinulla sängyssä rauhoittuminen tosiaan tunnin?


      • Anonyymi

        jauhelihaa tai pihvi iltapalaksi?? Mitä ihmettä? Kuulostaa kyllä aika omituiselta kuten tuo nukkumaanmenoaikasi sekä heräämisaikasi ja aamupalasi myös. Ootko muuten ikinä kuullut, että lihan syömistä pitäisi vähentää ja etenkin punaisen lihan syömistä?


      • Anonyymi

        Kaihan olet tietoinen ettei syömäsi hiilihydraattimäärä riitä kattamaan edes aivojen vuorokausitarvetta? Ja kaihan tiedät, että aivot eivät pysty käyttämään energian lähteenä proteiinia jne vaan ainoastaan glukoosia, jota saadaan syömällä hiilihydraatteja. Olethan myös tietoinen, että ihmisentulisi syödä kuitupitoista ruokaa, koska se on tärkeää suoliston ja monen muun asian toiminnan kannalta ja lisäksi se tasoittaa verensokerin nousua. Ja olethan tietoinen että etenkin punaisen lihan syömistä tulisi välttää?


      • Anonyymi

        Ei ihmekään jos illalla tankkaa noin tukevasti että ei kaipaa aamiaista lainkaan ja verensokerit on korkealla. Kyllähän 6,6-7,0 mmol/l arvolla on energiaa aamupäivän ateriaan saakka, eikä tupakoitsijalla ruokakaan maistu. Itse syön illalla vähemmän, painotan enemmän lounaaseen. Tällöin aamulla verensokerini on 5-5,5 mmol/l ja syön n. puolen tunnin sisällä heräämisestä kevyen aamupalan. Aamupäivällä mahdollisesti syön jonkin pienen välipalan ja kunnon lounas klo 11-12.


    • Anonyymi

      Moi ! minä olen käyttänyt jo vuosia Punariisiä päivittäin 2 kpl.... on auttanut veren sokeriarvohin. : D

      • Anonyymi

        ööh... en tiedä mitä on punariisi, mutta jos se on riisiä niin ainakin se nostaa sitä verensokeria. Yksi desi keitettyä riisiä sisältää noin 15g hiilihydraattia eli se nostaa verensokeria noin kolmella yksiköllä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ööh... en tiedä mitä on punariisi, mutta jos se on riisiä niin ainakin se nostaa sitä verensokeria. Yksi desi keitettyä riisiä sisältää noin 15g hiilihydraattia eli se nostaa verensokeria noin kolmella yksiköllä.

        Punariisi on eräällä homeella käytettyä riisiä. Siinä on erästä satiinia vaihtelevia määriä. Käytetään myös punaisena elintarvikeväriä aasiassa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      325
      3203
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      223
      1994
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1612
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1427
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1309
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      284
      1243
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1061
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      1001
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      878
    Aihe