Kukat hautajaisiin vai kotiin

kukkakimppuomppu

kun en osallistu itse hautajaisiin, mutta haluan muistaa vainajan perhettä. niin voinko lähettää adressin ja kukat suoraan kotiin, vai onko yleinen käytäntö, et ne pitää lähettää hautajaispaikalle? ja voiko ylipäätänsä lähettää kukkakimpun?

8

8024

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mapee

Vainajalle osoitetut kukat toimitetaan haudalle, mutta yleensähän ne viedään itse. Jos tahtoo niin ne voi viedä myöhemminkin. Kappelilla tms siunaustilaisuudessa kukaan ei ole laskemassa sinne toimitettuja kukkia ja joissakin paikoissa kukat menee jopa roskiin ellei joku niistä huolehdi siunauksen jälkeen. Tämä vainajalle osoitettu muistaminen on aika alueellista ja kai ikäkysymyskin, yleisempi on juuri tuo omaisia muistava ja suruun osallistuva muistaminen.

Omaisille osoitetut tervehdykset lähetetään yleensä pian kuoleman jälkeen joko lähiomaisen kotiin tai vainajan osoitteeseen ellei se ole tiedossa. Jos muistotilaisuuden pitopaikka on tiedossa niin sinnekin voi riskillä toimittaa sillä aina ne eivät välttämättä löydä perille. Kotiin tulleet adressit viedään monasti jo etukäteen juhlapaikalle odottamaan.

Kukkia en muistotilaisuuteen lähettäisi sillä niiden aika on ollut jo lohduttamassa ja ilmaisemassa suruun osallistumista heti kuoleman jälkeen. Ja niistä on yleensä enemmän vaivaa tuossa vaiheessa kuin iloa.

Eli yleisin käytäntö menee niin että hetimiten kuoleman jälkeen lähetetään kukkia ja kortissa osanotto. Hautajaisia ennen toimitetaan adressi jotka luetaan muistotilaisuudessa.

Hautajaisethan tavallaan ovat päätös surulle vaikak tietenkin surutyö jatkuu edelleen niin se on tietynlainen päätepiste. En itse tahtoisi enää kotiin uusia kukkia tuolloin muistuttamaan asiasta joka on jäämässä taakse. Varmaan tässäkin on monia mielipiteitä, mutta muistotilaisuuden jälkeen suunnataan taas katse tulevaan uudelleen.

Muuten kun ja jos tilaat kukkia niin kannattaa sanoa tarkoitus myös. Ammatti-ihminen osaa loihtia kauniin kimpun paremmin kun tietää sen tarkoituksen vaikka monihan myös sitä kysyy asiakkaalta.

• suruvaippa.

Jos vainajan perhe on asunut lähellä, olen itse vienyt pian kuoleman jälkeen valkoisia kukkia surukotiin. Samalla olen kysynyt tarvitsevatko apua. Kun omaiset ovat asuneet niin kaukana etten ole päässyt itse viemään kukkia, olen lähettänyt ne myös heti kuoleman jälkeen. Tai jos omaiset ja vainaja ovat vähän kaukaisempia, esim. sukulaisia joissa emme kuitenkaan ole kyläilleet, olen lähettänyt adressin vainajan omaisille ennen hautajaisia. Sitten on tietysti ollut niitä tapauksia joissa olen mennyt hautajaisiin kukkalaitteen kanssa.

• tarja 2

meillä voi tilata myös palvelun jossa seurakunnnan työntekijä laskee surulaitteen/kukkavihkon haudalle kun et itse pääse paikalle.

• selvittää...

ei onnistune kaikissa seurakunnissa!

Käsittääkseni yleisimmin
        menet itse kukkalaitteen kanssa siunaustilaisuuteen
        tai
        lähetät kukat omaisille pian kuoleman jälkeen. Jos et itse osallistu siunaukseen tai jos nimeäsi ei ole jonkun muun kanssa yhteisessä kukkalaitteessa voi laittaa adressin, jonka lähetät ennen siunaustilaisuutta omaisille, adressi luetaan muistojuhlassa. Jos olet siis paikalla tai olet hankkinut "kimppakukat", jotka joku laskee arkulle ja lukee siitä kortista nimesi, ei adressia tarvita.

• meillä...

Olen vienyt/lähettänyt Interfloralla valkoisia kukkia kuolleen kotiin/omaisille heti suruviestin saatuani. Tämän lisäksi (jos en mene hautajaisiin tai osallistu jonkun muun hautajaisiin menevän kukkalaitteeseen) olen vienyt/postittanut adressin (saadut adressit luetaan aina siunaamisen jälkeisessä muistotilaisuudessa). Hautajaisiin ei kannata kukkasia lähettää, jos ei ole itse menossa paikalle. Siellä nimittäin jokainen laskee omat kukkansa haudalle. Adressi korvaa hautajaisten kukkalaitteen, jos itse ei osallistu. Jos taas menee itse hautajaisiin, niin silloin ei laiteta adressia, vaan kukkalaite (hautavihko tai -seppele, ei kimppua)

• myös...

arkulle laskettava kimppu-mallinen kukkavihko, telineeseen kukkalaitteen rakentaminen ei ole välttämättömyys.

• 3 viikkoa leskenä

Kukaan käske mitään adresseja lukemaan. Laittakaa hyvät ihmiset kaunis kortti, niin se ei itketä surukotia niin paljon.

Ja vanhentunutta tietoa Sinulla on myös kukkien laadusta; vaikka veisitte yhden ainoan tulipunaisen ruusun, ajaa se saman kuin nämä DDR:n aikaiset ja näköiset vihkot ja varsinkin seppeleet! Ja on kauniimpi kaikin puolin.

• eri mieltä
        3 viikkoa leskenä kirjoitti:

Kukaan käske mitään adresseja lukemaan. Laittakaa hyvät ihmiset kaunis kortti, niin se ei itketä surukotia niin paljon.

Ja vanhentunutta tietoa Sinulla on myös kukkien laadusta; vaikka veisitte yhden ainoan tulipunaisen ruusun, ajaa se saman kuin nämä DDR:n aikaiset ja näköiset vihkot ja varsinkin seppeleet! Ja on kauniimpi kaikin puolin.

Surukotia itkettää joka tapauksessa, joten muistamisen laatu tai malli ei sinänsä asiaa miksikään muuta.

Pääosassa muistojuhlia luetaan saapuneet adressit, vähemmän on tilaisuuksia, jossa ei luettaisi. Monesti myös pappi puheensa lopuksi tekee tämän lukemisen, joten kenenkään juhlaväestä ei tarvitse siihen pystyä.
        Tapa on kaunis, ei tuomittava.

Seppeleistä ja vihkoista olen samaa mieltä, kuin edellinen hapokas kommentti. Kimput ja muut sidokset ovat rakennettuja kukkalaitteita kauniimpia - ja ovat iloksemme yleistymässä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      65
      4918
    2. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      65
      2906
    3. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      190
      2751
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      2715
    5. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      23
      2296
    6. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      7
      2196
    7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2093
    8. Hei olen tulossa Ajoihin

Imatralle ja olen kiinnostunut lainaamaan jonkun vaimoa viikonlopuksi.
      Imatra
      30
      2046
    9. 2
      1212
    10. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      207
      1108
    Aihe