YLE kertoo tänään tällaista
http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id98597.html
Halpalentoyhtiöt rynnivät Suomeen
Julkaistu 12.08.2008, klo 12.56 (päivitetty 12.08.2008, klo 13.00)
Kuva: easyJet airline company ltd.
Suomi kiinnostaa yhä enemmän Euroopan suurimpia halpalentoyhtiöitä. Vaikka kallis polttoaine rasittaa lentoyhtiöiden kannattavuutta ja muualla linjoja vähennetään, avataan Suomeen uusia reittejä. Kuluttajalle kova kilpailu tietää edullisempia lipunhintoja.
Lentoliikenne on tällä hetkellä vaikeuksissa kalliin polttoaineen ja entistä ympäristötietoisemman matkailun seurauksena, ja osa lentoreiteistä onkin jouduttu lopettamaan.
Kuitenkin esimerkiksi Euroopan toiseksi suurin halpalentoyhtiö ja neljänneksi suurin lentoyhtiö, brittiläinen EasyJet käynnistää pian uuden reitin Helsingin ja Lontoon välille. Samaan aikaan Euroopan kolmanneksi suurin halpalentoyhtiö, saksalainen AirBerlin kaksinkertaistaa lentonsa Helsingistä Düsseldorfiin.
Latvian valtion ja lentoyhtiö SAS:n omistaman Air Balticin potkurit käynnistyvät lokakuussa Tampereelta Riikaan.
Halpalentoyhtiöt ovat innostuneet Suomesta ennen kaikkea siksi, että koko lentobisneksen kannattavuus on korkeiden polttoainehintojen kurimuksessa niin pahassa kriisissä, että nyt satsataan jokaiseen vähänkin kannattavaan yhteyteen, mille ei ole kilpailevaa maayhteyttä.
Tämän vuoksi kilpailu siirtyy Pohjois-Euroopan reiteille, missä myös lentomatkat ovat pitkiä.
EasyJetin suhdetoimintajohtaja Oliver Aust lupaa pudottaa Helsingin ja Lontoon lentolippujen hinnan puoleen Finnairin ja British Airwaysin tasosta.
Taistelu markkinaosuuksista on kovaa. Suuret ja rikkaat yhtiöt pakottavat, vaikka oman kannattavuutensa kustannuksella, pienemmät pois pelistä fuusioitumaan. Yhdistymisiä on jo nähty, mm. Norjassa, Espanjassa ja Saksassa. Kiristynyt kilpailu pakotti fuusioon jo norjalaisen Norwegianin ja FlyNordickin. Samoin espanjalainen Vuelling on fuusioitunut ClickAirin kanssa. Saksassa on tekeillä fuusio Germanwingsin ja laivayhtiö Hapag Lloydin kesken.
Euroopassa toimii tällä hetkellä noin 20 halpalentoyhtiötä. Niistä suurimmat ovat irlantilainen Ryanair, brittiläinen EasyJet ja saksalainen AirBerlin.
Esimerkiksi Ryanairilla lensi viime vuonna 50 miljoonaa matkustajaa. EasyJetillä 38 miljoonaa ja AirBerlinillä 28 miljoonaa.
EasyJetin aloittaessa Helsingin ja Lontoon Gatwickin väliset päivittäiset lennot ovat kaikki kolme Euroopan suurinta halpalentoyhtiötä ensimmäistä kertaa edustettuja Suomessa.
Suurimpien halpalentoyhtiöiden kannattavuus on viime kuukausina laskenut, mutta matkustajamäärät kasvaneet edelleen.
YLE Uutiset
Lentoliikenne Suomeen
5
200
Vastaukset
- turkulainen094382
Olitko unohtanut Wizz Air joka keskittyy Turun halpalentoihin. Wizz Air lentää nykyään kolme kertaa viikossa Gdanskiin ja aloittaa ehkä ensi vuonna jos ei aiempaa lennot Turusta Budapestiin.
- Anonyymi
Tampere kuopio hinta kolme ja puoli sataa. Pariisiin pääsee alle satasella hihhh mikä hintaero
- International
Paikallinen kestoaihe, Turku Airportin asema ja tulevaisuus kansallisessa ja kansainvälisessä kilpailussa voi vaatia joidenkin realiteettien huomioimista.
1. Suomessakin lentokentät ovat nykyään siviililiikenteen suhteen konserninsa tulosyksikköjä.
2. Open Air -avoimuus vapautti kansalliset lento-operaattorit kotimaan kenttä- ja liikennevalvoitteesta mutta avasi kentät kaikista lento-operaattoreista vapaasti kilpailtavaksi (!).
3. Halpalentoyhtiöt keskittyvät edullisimmille kakkoskentille n. 1-2 h vaivattomalle maayhteysetäisyydelle
väestökeskittymän ykköskentästä, vrt. Heathrow-Luton, mm.
Kakkoskentänkin on kuitenkin katettava tietty väestöpotentiaali sekä sujuvat maayhteydet palvelualueella.
Ota harppi, aseta piikki Tampere-Pirkkalaan ja kynä Turku Airportiin. Pyöräytä. Toista piikillä Turku Airportissa. Voi tuottaa talousmaantieteellisen oivalluksen.
4. Lentokenttä on kuitenkin matkustajan perillepääsyn kannalta vain osa liikennepalveluinfraa. Tampereelta on jo kauan ollut loistavat juna- ja moottoritieyhteydet pääkaupunkiseudulle sekä naapuritalousalueiden keskuksiin. Turussa vasta v. 2008 valmistuva moottoritie pääkaupunkiseudulle voi käytännössä tarkoittaa kaikessa jälkeenjääneisyydessään myös sitä, että Finnair saattaa arvioida Tku-Hki syöttöliikennetarpeensa muultakin kuin velvollisuuspohjalta.
Turku Airportin kansainvälisyys on käytännössä Blue 1:n Kastrupin ja Arlandan syöttöliikenteessä. Lentoyhtiöt ovat taloudellisesti kovilla ylitarjonnan ja kustannusten kanssa. Jos Turusta operoivat yhtiöt eivät saa koneita täyteen, erityisesti business-luokkia, niin Turku Airportin tulevaisuus voi olla autourheilussa. Halpalentoyhtiöistä ei kannata haaveillakaan, koska siinä pitäisi hanskata syöttöliikenneputkeen verrattuna kolminkertainen määrä ensilentoelämyksellisiä puoleen hintaan kentältä, jolla ei ole toimivaa palvelulogistiikkaa edes taksipalvelun kanssa, muusta maasyöttöliikenteestä puhumattakaan.
Kaikki on tietysti turkulaisittain hyvin, kun kehitystoimet keskitetään Tampere-Pirkkalan kadehtimiseen ja Turkuun lentämättömien yhtiöiden moittimiseen. - Turku Suomen Ilmailun Ykkönen
Täältä se alun perin kaikki alkoi.
Sitten tuli alamäki, josta Turku ei ole toipunut, vaan ei pidä heittää kirvestä kaivoon. Älkää lentäkö Helsinki-Vantaalta, käyttäkää SAS:sia sen sijaan. Vaatikaa lomalentoja lähteväksi Turusta.
Turulla on muutama etu puolellaan verrattuna muihin Suomen kaupunkeihin. Olemme Tukholman ja Pietarin välissä, pk-seutu aivan vieressämme. Euroopasta on lyhyin matka Turkuun ja siinä säästää polttoainetta. Turun sijainti on edelleenkin Suomen paras, se vain tulisi osata hyödyntää ja markkinoida.- International
Turusta on Suomea vaikuttavasti alkanut moni asia. Siitä on ihan sanontojakin.
Olen samaa mieltä, että Turku Airportin sijainti oli maamme parhaita merentakaista Länsi-Eurooppaa ajatellen. On ollut jo kauan. On kuitenkin liioittelua olettaa, että Turku Airportilla olisi enää sijaintinsakaan puolesta mahdollisuuksia muuhun kuin syöttöliikennekentäksi, jollaisia ovat yli 90 % maailman kentistä, siis kappaleittain, ei volyymilla mitattuna.
Turkulaisten lähimmät kansainväliset reittilentoliikennekeskukset ovat ja tulevat olemaan Köpis, Tukholma ja Hki. Kaikilla myös halpisfirmoja pitkäaikaisesti lennättävää palvelukapaa ja ostovolyymia. On aikamoinen markkinointiteko Tampereelta, että on saatu säännöllistä halpalentopalvelua Hki-Vtaan lisäksi Suomen kokoisessa markkinassa! Tietysti jo ajat sitten valmistunut moottoritie pääkaupunkiseudulle mahdollisti kakkoskentän statuksen.
Lomalentokoneet eivät tule vaatimalla. Ne tulevat jos saavat megasillitynnyrinsa paremmalla katteella täyteen Turussa kuin jossain muualla.
Mitään ei saa muilta vaatimalla. Pitäisi itsekin tarjota ja tehdä jotain. Turun lentoliikennepalvelut elävät samassa aikataulussa kuin Turun tieyhteydet mm. pääkaupunkiseudulle.
Kuuluuko turkulaisuuteen, että kaikkea pitäisi saada, heti ja paljon, mutta toteuttaminen jääkin sitten vuosien kuluttua muiden tehtäväksi ja muiden kuin turkulaisten hyötynäkökohdista.
No, kuluuhan paikallinen aika niinkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1011631- 2101507
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos591000Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31979Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K54797Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse49765Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.36715The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut5712En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k41707Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉54702