Kokemuksia Etihad Airwaysistä

vittumainen tapa toimia

Kirjoitin saman tekstin vastauksena yhteen vanhaan keskusteluun, mutta koska se hukkui jonnekkin palstan uumeniin tuon sen röyhkeästi sananvapauteeni vedoten esille myös tässä uutena keskusteluna. Elikkä, Etihad Airwaysistä hieman omakohtaista kokemusta... Minäkin siis innostuneena ajatuksesta kansainvälisestä lentoyhtiöstä, työympäristöstä ja tosiaan niistä lähtöpalkoista (luvataan 2000e/kk asunto)ja mahdollisuudesta lentää ympäri maapallon, hain heille lentoemännäksi. Kuin ihmeenkaupalla selvitin päivän 3 tiputusta ja neljännen, jota kukaan ei osannut enää arvata tulevan, sillä päivä oli jo ohitse. Tässä vaiheessa ystäväni tipahti - täysin ilman syytä ja vieläkään sitä ei ole kerrottu hänelle, vaikka lupasivat tarkemman syyn niille, jotka sen halusivat kuulla. Minä edelleen mukana. Sitten ne tenttasivat kaikilta suosittelijoiltani kaivamalla jotain huonoa minusta - kuulin, sillä suosittelijani ihmettelivät tapaa toimia. Olivat kuulema melko tylyjä, eivät esittäneet itseään saati asiaansa kunnolla. TÄssä vaiheessa läpäisin tenttailunkin ja he tarjosivat minulle työpaikkaa. Aikaa allekirjoittaa sopimus oli 5 arkipäivää. Päätin ottaa haasteen vastaan ja allekirjoitin sopimuksen. Vastauksena he lähettivät minulle 4 sivuisen äärimmäisen pikkutarkan ja yksityiskohtaisen lääkärinlausunto vihkosen. 2 sivua yksityiskohtaisia kokeita veriarvoista, sukusairauksista, ihon kunnosta, silmien värinäkökyvyn mittauksista, mentaalista tilasta, älykkyydestä (!!-jos olisin jotenkin heikkoälyinen, aika erikoista, että he ensisijassakaan olivat palkanneet minut)jne jne jne. Just you name it... siellä oli KAIKKI. TOiset kaksi sivua käsittivät hammaskarttaa, röntgeneitä ja rokotuksia. Asioita, jotka ehkä voisi vielä ymmärtää lentoturvallisuuteen liittyväksi. Keskellä parasta heinäkuuta julkinen terveydenhuolto oli tietysti aivan jumissa ja lomalla ja ainoa paikka, mistä sain siihen aikaan lääkäriä täyttämään lappua, oli yksityinen sektori. Kun olin laittanut vasta 60e lääkäriin kahtena ensimmäisenä kertana (yksi kerta ei edes ajallisesti riittänyt käymään läpi kahta ensimmäistä sivua)kysyin lääkäriltä, voisiko papereissa olla mitään, mikä eväisi minut lentoemännän työltä. Lääkäri sanoi, ettei kyllä mikään voi olla ongelmaksi. Iloissani ja luottavaisin mielin jatkoin siis hammaslääkäriin ja rokotuslääkäriin ja lopulta koko lääkärikertojen loppusummaksi tuli reippaasti yli 1000e. Ei siis mikään ihan halpa keissi. No, ajattelin, että kohta sitten helpottaa, kun saan lentämällä hyvää liksaa (vaikkakin itseasiassa luvatun 2000e/kk sijaan itse sopimuksessa puhuttiin 1500e/kk, kun laskin päivärahan ja lentopäivärahat yhteensä, siinä tapauksessa, että töitä todella olisi 20pv:lle kuussa).No, en antanut pikkuasioiden häiritä, tämähän on hieno kokemus, mieletön seikkailu! Irtisanoin tietysti itseni nykyisestä duunipaikasta ja irtisanoin vuokrasopimukseni asuntooni ja luottavaisin mielin odottelin Etihad Airwaysin vastausta lähtöpäivämäärästä. Viimein heiltä tulikin emailia - kaksi riviä, jossa he vetivät sopimuksen takaisin ja ilmoittivat kylmästi, etteivät aio jatkaa prosessia minun kanssani. Emailissa oli sähköpostiosoite, josta saattoi tiedustella syytä ja tottakai halusin vastausta mistä kenkä puristi ja kyllähän sellainen sitten oli: kilpirauhasen minimaalinen vajaatoiminta. Ymmärtääkseni suomessa lentää paljon lentoemoja, joilla on sama vajaatoiminta, mutta heilläpä ei saa lentää. Kahdella rivillä jälleen he selittivät: Etihad Airwaysillä ei lennä henkilöitä, joilla on kilpirauhasen-, ruoansulatuksen- tai umpilisäkkeen toimintahäiriöitä. No, tässäkin vaiheessa mietin, että olkoon heillä mitä tahansa sääntöjä näistä, mutta jos kerta hiekanmurunen kaataa heillä talon, he olisivat voineet listata jo ensimmäisellä tapaamiskerralla vaivat, joita he eivät hyväksy lentoemoillansa. Olisi vähän parempi mieli jäänyt tästä tavasta toimia ja aika paljon pienempi visalasku. Tällä hetkellä olen "pikku" visalaskun kanssa ilman asuntoa, ilman työpaikkaa ja ilman tulevaisuutta. Olin tehnyt henkisen muuton, alkanut lukemaan paikallisia nettilehtiä, kertonut ystäville ja sukulaisille ja vanhaan työpaikkaan sillä ajattelin, että asia oli täysin varmaa - sopimus alla ja lääkärit vakuuttavat, että mikään ei terveydessäsi estä toimimasta tällä alalla. Jaa-a, ei saisi yleistää, mutta jos iso organisaatio antaa itsestään tällaista kuvaa, niin en voi kuin ajatella, että ilmeisesti arabeilla taitaa olla aina se ketunhäntä kainalossaan.

Että sellaista.

15

4592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei otan osaa

      Oikeasti
      Miten he voivat toimia nuin tylysti!!!!!!!!!!!!!!!
      Jos läpäiset kaikki testit sun muut niin sinuna valittaisin asiasta ja kovasti, jos olet päässyt jo nuin pitkälle ja on melkein jo luvattu työpaikka niin sinulla on kyllä pitkät tähtäimet lentoemon työhön :)
      Itse olen entinen lentoemäntä ja nyt uudessa rekryssä finnairin reserviin ;)
      Koita jaksaa ja muista vielä valittaa kyseiselle yhtiölle, he eivät voi kohdella tuolla tavalla!!!

      • Bojoonkiiiiii

        Aikalailla karu kertomus, ei voi muuta sanoa. Itse olen usein miettinyt, kuinka kestävällä pohjalla nuo tuon ilmansuunnan yhtiöt toimintaansa pyörittävät. Ainakin toisitaiseksi voisi olettaa, että ko. firmojen rekrytointi vetää enemman kuin hyvin halukkaita. Siitä on sitten kiva napsia sopivat. Täytyy myöntää, houkuttelevaltahan tuo tarjous kuullostaa - asunnot ja kaikki valmiina. Sen verran "inhorealisti" kuitenkin olen ja uskon, ettei kaikki ole niin kaunista miltä kuullostaa.

        Toivottavasti saamme jatkossa myos kuulla millaista itse eläminen ja työskentely tuolla kaukomailla on. Esimerkiksi alaisten oikeudet ja kohtelu saattavat olla hyvinkin eri maailmasta mihin me Pohjoismaissa olemme tottuneet.

        Kiitos että kirjoitit kokemuksestasi.


      • zupzupzup
        Bojoonkiiiiii kirjoitti:

        Aikalailla karu kertomus, ei voi muuta sanoa. Itse olen usein miettinyt, kuinka kestävällä pohjalla nuo tuon ilmansuunnan yhtiöt toimintaansa pyörittävät. Ainakin toisitaiseksi voisi olettaa, että ko. firmojen rekrytointi vetää enemman kuin hyvin halukkaita. Siitä on sitten kiva napsia sopivat. Täytyy myöntää, houkuttelevaltahan tuo tarjous kuullostaa - asunnot ja kaikki valmiina. Sen verran "inhorealisti" kuitenkin olen ja uskon, ettei kaikki ole niin kaunista miltä kuullostaa.

        Toivottavasti saamme jatkossa myos kuulla millaista itse eläminen ja työskentely tuolla kaukomailla on. Esimerkiksi alaisten oikeudet ja kohtelu saattavat olla hyvinkin eri maailmasta mihin me Pohjoismaissa olemme tottuneet.

        Kiitos että kirjoitit kokemuksestasi.

        Yhdyn täysin kahteen edelliseen kirjoittajaan: todella kurjaa kuultavaa. Ikävää, että olet joutunut moisen kohtelun kohteeksi. Pistää miettimään, että onkohan hakuprosessi nyt hieman inhimillisempi, kun kerran suomalaisen yrityksen kautta rekryävät... Täällä pohjolassa kun on kuitenkin totuttu hieman toisenlaiseen meininkiin. Kalliiksi kyllä tulee tuolla meiningillä, että joutuu noin älyttömät summat kustantelemaan erilaisten todistusten hankkimiseksi... Huh...

        Mutta, jos olet noin vähällä päästä tuonne asti töihin ja selvinnyt loppumetreille noinkin vaikeassa hakuprosessissa, sinulle on varmasti töitä tarjolla muuallakin. Jos ulkomaille mielit, kokeile ihmeessä Englannista lenteleviä yhtiöitä. Palkat siellä kuulemma ihan eri luokkaa kuin täällä ja Etihadilla.

        Onnea ja jaksamista :D


    • vittumainen tapa toimia

      Kiitos kaikille tuesta ja myötäjärkytyksestä, myötätunto on helpottanut kyllä tätä kuopasta itsensä nostamisprosessia. Voin luvata että on ollut niitä parempiakin päiviä! :) Ekat päivät toipua yllätyksestä, että on aivan täysin tyhjän päällä, ovat vaatineet ponnisteluja, mutta nyt alkaa taas pieni taistelija sisälläni nostamaan päätään ja pohtimaan uusia ratkaisuja. Jaa-a, minullahan on nyt eräässä mielessä koko maailma taas avoinna.. Hmm, ehkä käväisen Enkkulan lentofirmojen sivuilla.. Kiitos vinkistä!

      P.S. Laitoinpa jopa Etihadille viestiä, jossa vinkkasin heille pikku proseduurimuutoksesta, että saattaisipa olla aika hyvä juttu mainita kandidaateille jo ekana päivänä, mitkä asiat heidän mielestään on este alalle - eikä vasta muuttovaiheessa ala vetämään sopparia takaisin. Saa nähdä mitä vastaavat, ehkä saan taas kaksi riviä vastausta ja pommin paketissa.. iiks.

      • zupzupzup

        ... vilkaista ja rekisteröityä pprune.org. Sieltä saa paljon tietoa ulkomaisista yhtiöistä. Itse olen aloittelemassa koulutusta täällä kotipuolessa kohta puolin, mutta yksi vaihtoehto oli lähteä Englantiin ja lennellä sitä kautta, joten selvittelin asiaa aika paljonkin.

        Älä lannistu, hae muualle!!! Sulla on takuuvarmasti lentoemännän töitä tarjolla muualla :D


    • ehdotus

      Olen järkyttynyt. Tämä on ihmisten hyväksikäyttöä. Ja sopimusrikkomus. Tarjoa juttuasi mediaan! Olen varma, että joku lehti uutisoi tarinasi mielellään! Siinä on paras kosto Ethidadille. He kyllä seuraavat tiedoitusvälineitä ympäri maailmaa.

      Silmä silmästä...

      • Nimetön

        Kannatan ideaasi, tee siitä julkinen! Osaavathan sen jälkeen korjata virheensä. Mä olen itse menossa Etihadin karsintapäivään ens keskiviikkona, katsotaan miten käy.


      • zxxz

        Ei ole sopimusrikko koska sopimuksessa lukee, että se on voimassa vain jos täyttää lääketieteelliset vaatimukset.


      • vittumainen tapa toimia
        zxxz kirjoitti:

        Ei ole sopimusrikko koska sopimuksessa lukee, että se on voimassa vain jos täyttää lääketieteelliset vaatimukset.

        Sopimusrikkomus.. hmm, sehän siinä se kaksipiippuinen juttu onkin, että lääkäri ei nähnyt minussa mitään estettä lentoemännän ammattiin, Etihad Airways näki. Eli toisinsanoen täytin kyllä minimivaatimukset lääkärille, mutta en Etihad Airwaysille. Ja itse medical paperissahan on kyse nimenomaan lääketieteellisistä minimivaatimuksista. Etihadillahan saa tietysti olla vaikka minkälaisia omia pykäliänsä, voisinhan minäkin perustaa firman, jossa ilmoitan, että kaikki luonnostaan punatukkaiset eivät työllisty minun firmassani, mutta tietysti olisihan se suotavaa ilmoittaa asiasta jo ensimmäisellä tapaamiskerralla, eikä vasta sopimusten kirjoittamisen ja lääkärintodistusten rokotusten jälkeen. Enempi tässä on minusta kyseessä vain vittumainen tapa toimia ja se ehkä kertoo itse yrityksen politiikastakin jotain. Mutta tsemppiä ja onnea vain kaikille Etihadiin liittyville.


      • on rikkomus
        zxxz kirjoitti:

        Ei ole sopimusrikko koska sopimuksessa lukee, että se on voimassa vain jos täyttää lääketieteelliset vaatimukset.

        Sopimuksessa täytyy olla maininta että mitä ovat nämä lääketieteelliset esteet/vaatimukset.


    • Nimetön

      Eilen siis oli Etihadin rekry. Olisin kiinnostunut tietämään, josko kukaan selvitti tietään aivan loppuun asti.

      • siis minä

        hah


      • toimintaa
        siis minä kirjoitti:

        hah

        Miksi sopimusta ei tehdä vasta lekuricheckin jälkeen??

        "sopimus alla ja lääkärit vakuuttavat, että mikään ei terveydessäsi estä toimimasta tällä alalla..."


    • KETTU82

      HEI, MIKSI ET OTA YHTEYTTÄ SINNE RUOTISN TOIMISTOO JOKA TAVALLAAN TÄTÄ REKRYTOINTIA HOITAA!!!
      TUOLLAINEN ON TODELLA SIKAMAISTA JA RUOTSISSA KUITENKIN SAMAT SÄÄNNÖT, ETÄ MÄ KYLLÄ EN TYYTISI TOHON VAAN NYT TODEN TEOLLA LÄHETYISIN HEITÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! WWW.SCANDINAVIENARECUIT.COM (NÄKYY JAKOBIN JA LINDAN SUORAT NUMEROTKI)
      TUO EI OLE MIKÄÄN VITSI!!!!!! LUULEN ETTÄ KYSEINEN FIRMA VAAN OTTAA TAVALLAAN LIIKAA HAKIJOITA SIIHEN LOPPUVAIHEISIINSA, JA SITTEN JOUTUUKIN KÄÄNNYTTÄMÄÄN MUUTAMIA POIS, MUKAMAS JOLLAIN SYILLÄ, JA SIKSIHÄN NIITÄ VARALLE OTETAAN KOSKA JOTKUT NIMENOMAAN PERUU LÄHTÖNSÄ!! ESIM MINÄ OLEN PERUNUT, KUN EN SUOSTUNUT ALLEKIRJOITTAMAAN SITÄ SOPIMUSTA NIIN PIAN!
      JOS SINÄ ITSE ET OTA YHTEYTTÄ SINNE GÖTEBORGIIN NIIN MINÄ OTAN SINUN PUOLESTA =)

    • Huohhhhhhh

      No eikai suomalainen tavislääkäri osaakaan sanoa mikä olisi este, ilmailulääkärihän ne lopulliset arviot tekee... Miten "minimaalinen" kilpirauhasen vajaatoiminta ei muka aiemmin ole tullut ilmi?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe