Karviaispensaassa on runsaasti n. 2-4 mm pituisia valkoisia, mustapilkullisia toukkia joilla on musta pää. Ne ovat järsineet lehdet rangoiksi ja oksien päät ovat aivan paljaat. Käsittääkseni marjoja ne eivät ole syöneet (?).
Onko tuholainen karviaispistiäinen?
Miten toimin että marjat säästyy?
Siirtyykö pistiäislauma pensaasta seuraavaan?
Kiitos avustanne!
Karviaisen toukat
1
2341
Vastaukset
- Alan ammattilainen
Jos tarkoitat tälläisiä -> http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d0/Nematus_ribesii.jpg/800px-Nematus_ribesii.jpg, kyseessä on tosiaan karviaispistiäinen, joka onkin haitallisin karviaisen tuholainen.
Karviaispistiäistä voidaan torjua käyttämällä tuhohyönteisten yleistorjunta-ainetta, esim. malationia (kauppavalmiste malasiini) tai luonnonmukaisella toluvedellä. Toluvettä käytettäessä tarvitaan useimpia käsittelykertoja.
Karviaispistiäisen toukat koteloituvat myöhemmin kesällä ja laskeutuvat maanpinnalle jatkaakseen elinkiertoaan. Tehokas tapa pienentää tuholaisen populaatiota on kääntää pensaan alla olevaa maata syksyllä tai varhain keväällä, jolloin koteloituneet toukat vajoavat kuohkeaaseen kasvualustaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723103
- 602844
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322395- 802216
- 602053
- 952016
- 121606
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171577Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301420Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?351408