Kannustalo

Kekkuli

Kyselisin, että millaisia kokemuksia täällä on kannustalosta. Suunnittelemme parhaillaan talon rakentamista. Emme ole vielä edes kilpailuttaneet talotehtaita, puhumattakaan verranneet toimitus-sisältöjä. Kyselenkin kokemuksia, miten laatu, toimitus-sisältö, aikataulut ja muut tärkeät seikat ovat kannustalolla hoidettu.
Olen kuullut, että olisi kallis, mutta taas vastaavasti toiset väittävät että samolla tavaroilla maksaa kaikki muutkin ihan yht paljon, pitääkö paikkaansa?
Alustavasti olemme miettineet myös lappli taloa ja jukka taloa. Jukka talon lämpörunko tosin arveluttaa...?

Kiitoksia asiallisista vastauksista.

37

9215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heppamies

minulla on suht samanlaisesta suurelementti toimituksesta tarjoukset seuraavilta toimittajilta:
      Herrala, Vaaja, Lappli, Jetta-talo, kannustalo ja Kauhavan puutalokymmpin tarjousta odotellaan.
      Hinta on kaikilla lähes sama, mutta ainoastaan Lapplilla ja Jetta-talolla on ristiinkoolattu runko.
      Jo tässä vaiheessa voin sanoa että kilpailussa mukana ei enää ole Herrala. Lapplin etu on juuri tuo runkorakenne sekä minun tapauksessa talon maisemaan hyvin sopiva ulkonäkö (maasautu).
      Kannuksen etu on taasen se että samaan hintaa saa enemmän tavaraa (yllätys). On kuulemma aivan uusi talomalli (Helmiä) ja hinnoittelu on sen vuoksi edullisempaa. Ulkonäkö taasen ehkä ei ole maalle paras mahdollinen mutta ystävällinen myyjä lupasi tehdä asian eteen jotain.
      Jukan unohdin ja alkumetreillä juuri tuon rungon takia.
      Minun tapauksessa kovin kilpa ehkä käydään Jetan, Kannuksen ja Lapplin välillä, pitää rakennusmestarin ja timpurin kanssa vielä käydä läpi kaikki kolme edut ja haitat huomioiden.

• Iisakki

Olenko ymmärtänyt oikein, että sinulla on tarjous jokaiselta toimittajalta heidän omasta mallistaan. Miten voit vertailla tarjouksia keskenään jos kaikki on eri talo malleista?!!.

Pieni neuvo. Valitse sinun tontillesi parhaiten sopiva talomalli ja pyydä tarjous ko. pohjalla myös muilta valmistajilta, riippumatta siitä kenen alkuperäinen malli se on. pyydä myös tarjoussisältö kaikilta samanlainen. Sen jälkeen on eri toimittajien tarjousten vertailu vähän helpompaa jos kohta se ei ole vieläkään ammattilaisellekkaan ihan läpihuutojuttu.

Uskoisin, että tulet yllättymään...

Ps. Kannustalojen uuden mallin hinnoittelun voit laskea edustajan huumorin piikkiin.

• heppamies
        Iisakki kirjoitti:

Olenko ymmärtänyt oikein, että sinulla on tarjous jokaiselta toimittajalta heidän omasta mallistaan. Miten voit vertailla tarjouksia keskenään jos kaikki on eri talo malleista?!!.

Pieni neuvo. Valitse sinun tontillesi parhaiten sopiva talomalli ja pyydä tarjous ko. pohjalla myös muilta valmistajilta, riippumatta siitä kenen alkuperäinen malli se on. pyydä myös tarjoussisältö kaikilta samanlainen. Sen jälkeen on eri toimittajien tarjousten vertailu vähän helpompaa jos kohta se ei ole vieläkään ammattilaisellekkaan ihan läpihuutojuttu.

Uskoisin, että tulet yllättymään...

Ps. Kannustalojen uuden mallin hinnoittelun voit laskea edustajan huumorin piikkiin.

Kiva että on noin viisaita ihmisiä olemassa kuten sinä Iisakki, mihin me poloiset joutisimmekaan ilman sinunlaisiasi??
        Tottaha toki me ensin valkkasime meille parhaan sopivan pohjapiirroksen, se löytyikin lähes eräältä toimittajalta. Sitten toiselta löytyi hyvä ulkonäkö. Sitten tällä kokonaisuudella olen kysellyt tarjoukset. Jokaiselle toimittajalla jolta olen kysellyt on löytynyt talomalli jota muuttamalla olemme saaneet aikaan sen meidän haluamamme.
        Eli kaikki ovat tarjonneet samanlaista taloa.
        Samat neliöt ja huonesijoittelu samalla tavalla.
        Ulkonäkö sama, ulkoverhous- ja kattomateriaali sama jne.
        Että silleen.

• Iisakki
        heppamies kirjoitti:

Kiva että on noin viisaita ihmisiä olemassa kuten sinä Iisakki, mihin me poloiset joutisimmekaan ilman sinunlaisiasi??
        Tottaha toki me ensin valkkasime meille parhaan sopivan pohjapiirroksen, se löytyikin lähes eräältä toimittajalta. Sitten toiselta löytyi hyvä ulkonäkö. Sitten tällä kokonaisuudella olen kysellyt tarjoukset. Jokaiselle toimittajalla jolta olen kysellyt on löytynyt talomalli jota muuttamalla olemme saaneet aikaan sen meidän haluamamme.
        Eli kaikki ovat tarjonneet samanlaista taloa.
        Samat neliöt ja huonesijoittelu samalla tavalla.
        Ulkonäkö sama, ulkoverhous- ja kattomateriaali sama jne.
        Että silleen.

Viisaudesta on itse huono mennä sanomaan mitään, mutta kun on tullut yli 20 vuotta pyörittyä rakennusalalla eri työtehtävissä uskoisin, että jotain on tarttunut myös mukaan. Mutta se siitä..

Se on hyvä, että sulla on homma hallussa, mutta kaikilla se ei ole, joten neuvoa voi käyttää ihan vapaasti myös muut.

Omasta mielestäni tänä päivänä tehdään talopakettikauppoja hämmästyttävän hatarilla perusteilla. Yleensä määräävänä tekijänä on hinta, vaikka hemmetin paljon olennaisempaa on se mitä sillä hinnalla saa. Paljon tehdään kauppoja, jossa ei olla aivan varmoja paketin koko sisällöstä. Sitä on paha jälkeen päin surkutella, "että kyllä mä luulin, kuulin ja ajattelin, että noikin tavarat sisältyy pakettiin". Tämän jälkeen aletaan etsimään syyllisiä edustajasta, talotehtaasta tai ties mistä, kun yleensä helpoiten se löytyy kun katsoo peiliin. Näin käy usein varsinkin kun alkaa "virta" rakentamisesta alku innostuksen jälkeen loppumaan.

Varsinkin hameväelle trendit, mielikuvat, koreat esitteet yms. ohjaileen päätöksen tekoa aivan liikaa. Usein kannattaisi istua ihan rauhassa alas ja miettiä illan jos ei toisenkin, että mitä halutaan, mitä ollaan tekemässä ja ennenkaikkea mihin "erkit" riittää. Tällä estettäisiin monien ikävien yllätyksien tuleminen, sillä rakentamisessa yllätyksiä pakkaa aina tulemaan.

Ammattirakentajien kanssa pelaaminen on huomattavasti helpompaa, sillä ne tietää mitä ne haluaa ja periaatteessa myös hinnan mitä se maksaa. Mutta se oliskin jo toinen tarina...

PS. En ole taloedustaja. (vaikka siitäkin hommasta on joskus villeinä nuoruusvuosina tullut leipä revittyä).

• heppamies
        Iisakki kirjoitti:

Viisaudesta on itse huono mennä sanomaan mitään, mutta kun on tullut yli 20 vuotta pyörittyä rakennusalalla eri työtehtävissä uskoisin, että jotain on tarttunut myös mukaan. Mutta se siitä..

Se on hyvä, että sulla on homma hallussa, mutta kaikilla se ei ole, joten neuvoa voi käyttää ihan vapaasti myös muut.

Omasta mielestäni tänä päivänä tehdään talopakettikauppoja hämmästyttävän hatarilla perusteilla. Yleensä määräävänä tekijänä on hinta, vaikka hemmetin paljon olennaisempaa on se mitä sillä hinnalla saa. Paljon tehdään kauppoja, jossa ei olla aivan varmoja paketin koko sisällöstä. Sitä on paha jälkeen päin surkutella, "että kyllä mä luulin, kuulin ja ajattelin, että noikin tavarat sisältyy pakettiin". Tämän jälkeen aletaan etsimään syyllisiä edustajasta, talotehtaasta tai ties mistä, kun yleensä helpoiten se löytyy kun katsoo peiliin. Näin käy usein varsinkin kun alkaa "virta" rakentamisesta alku innostuksen jälkeen loppumaan.

Varsinkin hameväelle trendit, mielikuvat, koreat esitteet yms. ohjaileen päätöksen tekoa aivan liikaa. Usein kannattaisi istua ihan rauhassa alas ja miettiä illan jos ei toisenkin, että mitä halutaan, mitä ollaan tekemässä ja ennenkaikkea mihin "erkit" riittää. Tällä estettäisiin monien ikävien yllätyksien tuleminen, sillä rakentamisessa yllätyksiä pakkaa aina tulemaan.

Ammattirakentajien kanssa pelaaminen on huomattavasti helpompaa, sillä ne tietää mitä ne haluaa ja periaatteessa myös hinnan mitä se maksaa. Mutta se oliskin jo toinen tarina...

PS. En ole taloedustaja. (vaikka siitäkin hommasta on joskus villeinä nuoruusvuosina tullut leipä revittyä).

niinhän se on.
        Itse olen tosiaankin kysellyt samalla pohjapiirroksella sekä samalla ulkomuodolla paketin 5 eri toimittajalta. Meillä kun talo tulee maaseudulle maatilalle ulkonäkökin on oltava tietynlainen.
        Minua ei itse talopaketin hinta edes kiinnosta vaan se mikä on talon hinta kun se on muuttokunnossa.
        Olen huomannut että halvin talopaketti ei tarkoita halvinta taloa.
        Kun olet kuitenkin alan asiantuntija kerroppa mitä olet rehellisesti mieltä siitä että vahvimmat ehdokkaat ovat Jetta-talo ja Kannustalo.
        Ja nyt jopa näyttää että vaaka voi kääntyä Jetan suuntaan, mutta viimeinen erittety Kannustalolta on tulematta. Jetta talolla ainakin panostetaan asiaan jo tarjousvaiheessa. Kyseessä on malli jota ei heiltä löydy ns. hyllyltä, tarjouksen mukana tuli 3 ulotteiset kuvat talosta väritettynä lopulliseilla väreillä. Muilta ei saa edes leiskoja.

• Tero
        heppamies kirjoitti:

niinhän se on.
        Itse olen tosiaankin kysellyt samalla pohjapiirroksella sekä samalla ulkomuodolla paketin 5 eri toimittajalta. Meillä kun talo tulee maaseudulle maatilalle ulkonäkökin on oltava tietynlainen.
        Minua ei itse talopaketin hinta edes kiinnosta vaan se mikä on talon hinta kun se on muuttokunnossa.
        Olen huomannut että halvin talopaketti ei tarkoita halvinta taloa.
        Kun olet kuitenkin alan asiantuntija kerroppa mitä olet rehellisesti mieltä siitä että vahvimmat ehdokkaat ovat Jetta-talo ja Kannustalo.
        Ja nyt jopa näyttää että vaaka voi kääntyä Jetan suuntaan, mutta viimeinen erittety Kannustalolta on tulematta. Jetta talolla ainakin panostetaan asiaan jo tarjousvaiheessa. Kyseessä on malli jota ei heiltä löydy ns. hyllyltä, tarjouksen mukana tuli 3 ulotteiset kuvat talosta väritettynä lopulliseilla väreillä. Muilta ei saa edes leiskoja.

piirrokset, vaikka eivät sitten oikein pitäisikään paikkaansa mitoituksessa, mutta onhan ne kivan näkösiä kuvia - nuo 3 D.

• heppamies
        Tero kirjoitti:

piirrokset, vaikka eivät sitten oikein pitäisikään paikkaansa mitoituksessa, mutta onhan ne kivan näkösiä kuvia - nuo 3 D.

lisäys edelliseen.
        Sain Vaajalta tarjouksen juuri samasta paketista ja se on kaikkein kallein.
        Vaajan hinta on noin 5000 Euroo enemmän kuin esim. Kannus tai Jetta, mutta Vaajalla hintaan sisältyy seuraavat;
        Maalaus, talo maalattu 3x (hintavaikutus 1200-1500 Eur). Ikkunapellit asennettuna. Päätykolmiot valmiit ja asennettuna, päädyissä asennettuna myös räystään aluslaudat. Peltikatto asennettuna. (tietty samoin aluskate ja ruolaudat)
        Piirustuspaketti;perustus,julkisivu piirustukset tulee mukaan.
        Kannuksella taasen tulee mukaan tervaleppä paneelit saunaan, antiikkihöylätyt kattopaneelit valkoiseksi lakattuna, massiivipuu väliovet, listapaketti.
        Kallein hinta Vaajalla, seuraavana Kannus ja Lapplitalo (-3000) ja halvin Jetta-talo (-5000).
        Pitää vielä jutella asiasta Timpurin kanssa, mutta jotenkin alkaa tuntua että taitaa tuo kallein olla sitten kuitenkin edullisin kun talo on valmis.

• Tero P

Ikkunat ovat Tiivin, ei Kannustalon. Ikkunoita on käyty korjaamassa jo aikaisemminkin. Melkein kaikista ikkunoista oli keskipuitteen puulistat halki.

Kaverin selektiivi/argon ikkuna oli myös hajonnut itsekseen, alkaa epäilyttää onko noissa ikkunoissa jotain rakenteellista vikaa.

• Tero
        Tero P kirjoitti:

Ikkunat ovat Tiivin, ei Kannustalon. Ikkunoita on käyty korjaamassa jo aikaisemminkin. Melkein kaikista ikkunoista oli keskipuitteen puulistat halki.

Kaverin selektiivi/argon ikkuna oli myös hajonnut itsekseen, alkaa epäilyttää onko noissa ikkunoissa jotain rakenteellista vikaa.

valita myös laadukkaat alihankkijat - vasta silloin voidaan aloittaa ns. laatukeskustelu kun puhutaan kokonaisuuksista. Lauta on varmasti hyvää ja sitä on riittävästi mutta se ei viellä tee laadukasta kokonaisuutta.

• J-P
        Tero kirjoitti:

valita myös laadukkaat alihankkijat - vasta silloin voidaan aloittaa ns. laatukeskustelu kun puhutaan kokonaisuuksista. Lauta on varmasti hyvää ja sitä on riittävästi mutta se ei viellä tee laadukasta kokonaisuutta.

Eiköhän se Tiivikin ole ihan laadukas valmistaja. Virheitä sattuu kaikille, myös laadukkaille valmistajille.

• tero
        J-P kirjoitti:

Eiköhän se Tiivikin ole ihan laadukas valmistaja. Virheitä sattuu kaikille, myös laadukkaille valmistajille.

sattuu kaikille, ja montako kertaa toistuessaan se on jo jotain muuta. Kyseiset ikkunat ja heikohko yksinkertainen runko eivät nähtävästi sovi yhteen. Yleensäkin ikkunat vaativat ympärilleen tukea, eikä runkorakennetta voi laskea ikkunoiden keston varaan, varsinkin elementeissä jossa "joustavan" rungon vaara jäädä pantteeseen on suuri.

• hih

Ja sama ongelma, yksi olohuoneen ikkuna hajoaa sitkeästi itsekseen......

• J-P
        tero kirjoitti:

sattuu kaikille, ja montako kertaa toistuessaan se on jo jotain muuta. Kyseiset ikkunat ja heikohko yksinkertainen runko eivät nähtävästi sovi yhteen. Yleensäkin ikkunat vaativat ympärilleen tukea, eikä runkorakennetta voi laskea ikkunoiden keston varaan, varsinkin elementeissä jossa "joustavan" rungon vaara jäädä pantteeseen on suuri.

Perustelepa tuo heikohko ja "joustava" runko.

• Tero
        J-P kirjoitti:

Perustelepa tuo heikohko ja "joustava" runko.

nostetaan seinäelementti paikalleen, on aika "tutisevaa" ja notkeaa materiaalia - jonka nähtyään ymmärtää mitä tarkoitan.

• J-P
        Tero kirjoitti:

nostetaan seinäelementti paikalleen, on aika "tutisevaa" ja notkeaa materiaalia - jonka nähtyään ymmärtää mitä tarkoitan.

Eiköhän se yksittäinen seinä aina "tutise" ja ole notkea tehdään se sitten miten vain. Eiköhän se tukevuus tule kokonaisuudesta, johon tietääkseni valmiissa talossa kuuluu useampiakin seiniä.

• Tero
        J-P kirjoitti:

Eiköhän se yksittäinen seinä aina "tutise" ja ole notkea tehdään se sitten miten vain. Eiköhän se tukevuus tule kokonaisuudesta, johon tietääkseni valmiissa talossa kuuluu useampiakin seiniä.

Kannustalon seinän rakenne (yhdessäkään) ole kovinkaan kummoinen, yksi markkinoiden heppoisimpia - rakenne, pieni kiire ja huolimattomuus asennuksessa aiheuttaa "jännityksen" seinässä kun on äkkiä väännettävä paikalleen, jolloin olosuhteiden vaihteluissa "heikoin lenkki" eli ikkuna antaa periksi ja "rits".

• J-P
        Tero kirjoitti:

Kannustalon seinän rakenne (yhdessäkään) ole kovinkaan kummoinen, yksi markkinoiden heppoisimpia - rakenne, pieni kiire ja huolimattomuus asennuksessa aiheuttaa "jännityksen" seinässä kun on äkkiä väännettävä paikalleen, jolloin olosuhteiden vaihteluissa "heikoin lenkki" eli ikkuna antaa periksi ja "rits".

Sanoisin, että puhut täyttä p...aa. Huonon asennuksen piikkiin tuon ikkunoiden hajoamisen voisi tietysti laittaa, muttei heikon rakenteen.

• Tero
        J-P kirjoitti:

Sanoisin, että puhut täyttä p...aa. Huonon asennuksen piikkiin tuon ikkunoiden hajoamisen voisi tietysti laittaa, muttei heikon rakenteen.

kyllähän talon elementtien pitäisi kestää edes paikoilleen asennus, mutta kun pitää tehdä halvalla ja silloin rakenne jää yksinkertaiseksi ja heppoiseksi.

• J-P
        Tero kirjoitti:

kyllähän talon elementtien pitäisi kestää edes paikoilleen asennus, mutta kun pitää tehdä halvalla ja silloin rakenne jää yksinkertaiseksi ja heppoiseksi.

Jaa-a pitäisikös sitä ollenkaan vastata tällaisiin provoihin. No mutta vastataanpa nyt kuitenkin vielä.

"Kyllähän talon elementtien pitäisi kestää edes paikoilleen asennus"

Kyllähän ne elementit kestävät, kunhan ne pystytetään OIKEIN.

"Kun pitää tehdä halvalla ja silloin rakenne jää yksinkertaiseksi ja heppoiseksi."

Puhut varmaankin jonkin muun toimittajan paketeista. Kannusta ei taatusti tehdä halvalla (jos tehtäisiin halvalla, näkyisi varmaan myös pakettien hinnoissa) eikä tuo rakenne nyt niin yksinkertainenkaan ole. Ja toistan edelleen, että kunnolla pystytettynä rakenne ei kyllä ole heppoinen.

• Tero
        J-P kirjoitti:

Jaa-a pitäisikös sitä ollenkaan vastata tällaisiin provoihin. No mutta vastataanpa nyt kuitenkin vielä.

"Kyllähän talon elementtien pitäisi kestää edes paikoilleen asennus"

Kyllähän ne elementit kestävät, kunhan ne pystytetään OIKEIN.

"Kun pitää tehdä halvalla ja silloin rakenne jää yksinkertaiseksi ja heppoiseksi."

Puhut varmaankin jonkin muun toimittajan paketeista. Kannusta ei taatusti tehdä halvalla (jos tehtäisiin halvalla, näkyisi varmaan myös pakettien hinnoissa) eikä tuo rakenne nyt niin yksinkertainenkaan ole. Ja toistan edelleen, että kunnolla pystytettynä rakenne ei kyllä ole heppoinen.

mutta mielenkiintoinen ajatus tuo "jos tehtäisiin halvalla myytäisiin halvalla" - no joo. Kyllä se Kannustalojen basic-seinärakenne on todellakin heppoinen, yksinkertainen ja halvalla tehty, jos et itse rakenteista ymmärrä kysäise joltain ammatti-ihmiseltä niin ei tarvitse täällä pelleillä näistä itsestään selvyyksistä jotka selviävät katsomalla rakenneleikkausta. Se että asetetaan monta heppoista elementtiä peräkkäin ja päällekkäin ei tee siitä rakenteesta sen vahvempaa, sillä rakenteen kokonaisuus on juuri niin vahva kuin sen heikoin lenkki on.

• J-P
        Tero kirjoitti:

mutta mielenkiintoinen ajatus tuo "jos tehtäisiin halvalla myytäisiin halvalla" - no joo. Kyllä se Kannustalojen basic-seinärakenne on todellakin heppoinen, yksinkertainen ja halvalla tehty, jos et itse rakenteista ymmärrä kysäise joltain ammatti-ihmiseltä niin ei tarvitse täällä pelleillä näistä itsestään selvyyksistä jotka selviävät katsomalla rakenneleikkausta. Se että asetetaan monta heppoista elementtiä peräkkäin ja päällekkäin ei tee siitä rakenteesta sen vahvempaa, sillä rakenteen kokonaisuus on juuri niin vahva kuin sen heikoin lenkki on.

Kilpailutilanne Suomessa ja muuallakin maailmassa vaatii, että halvalla tehtyä on myytävä halvalla. Näin se nyt kyllä on. Jos tekee halvemmalla kuin muut, miksi myydä kalliimmalla?

En tosiaankaan ole mikään rakenneasiantuntija, mutta totuus nyt kuitenkin on, että talo neljällä (heikohkollakin seinällä) on aina tukevampi kuin talo yhdellä seinällä. Rakenne ei siis todellakaan ole niin heikko, kuin sen heikoin lenkki.

Näitä ammatti-ihmisiä on niin moneen lähtöön, ettei tuosta kyselemisestä mitään apua ole.

• minx
        J-P kirjoitti:

Kilpailutilanne Suomessa ja muuallakin maailmassa vaatii, että halvalla tehtyä on myytävä halvalla. Näin se nyt kyllä on. Jos tekee halvemmalla kuin muut, miksi myydä kalliimmalla?

En tosiaankaan ole mikään rakenneasiantuntija, mutta totuus nyt kuitenkin on, että talo neljällä (heikohkollakin seinällä) on aina tukevampi kuin talo yhdellä seinällä. Rakenne ei siis todellakaan ole niin heikko, kuin sen heikoin lenkki.

Näitä ammatti-ihmisiä on niin moneen lähtöön, ettei tuosta kyselemisestä mitään apua ole.

Tuntuu tosiaan olevan asiantuntijoita.

• heppamies
        Tero kirjoitti:

enemmän tuosta kannustalon runkorakenteesta.
        Olen tässä tekemässä päätöksiä ja Kannustalokin on mukana. Jos olet enemmänkin perehtynyt aiheeseen olisin kiitollinen jos kommentoisit myös Vaajatalon ja Jetta talon runkorakenteita. Jetta talolla on näistä ainoana ristiinkoolattu runko (145mm pysty 70mm vaaka).
        Lauantaina rakennuspaikalla tulee vielä käymään eräs hirsitalon toimittaja (eko malli) ja antaa oman tarjouksensa. Kaikki ovat tarjonneet samalla Lay-outilla ja ulkonäkö on kaikilla taloilla sama.

• J-P
        minx kirjoitti:

Tuntuu tosiaan olevan asiantuntijoita.

...en tiedä, mutta järkeä voi kyllä käyttää. Taloissa todellakin on ainakin yleensä neljä seinää.

• Utelias!
        heppamies kirjoitti:

enemmän tuosta kannustalon runkorakenteesta.
        Olen tässä tekemässä päätöksiä ja Kannustalokin on mukana. Jos olet enemmänkin perehtynyt aiheeseen olisin kiitollinen jos kommentoisit myös Vaajatalon ja Jetta talon runkorakenteita. Jetta talolla on näistä ainoana ristiinkoolattu runko (145mm pysty 70mm vaaka).
        Lauantaina rakennuspaikalla tulee vielä käymään eräs hirsitalon toimittaja (eko malli) ja antaa oman tarjouksensa. Kaikki ovat tarjonneet samalla Lay-outilla ja ulkonäkö on kaikilla taloilla sama.

Mikä on Jetan u-arvo, ja tarkempi seinärakenne?
        Hieman tuntemattomampi talotehdas minulle.
        Kannattaako ottaa tarjouskisaan mukaan?

• Eemeli
        Tero P kirjoitti:

Tervehdys!

Mielenkiintoinen tapaus tämä teidän ikkunan hajoaminen. Tiedän, että joskus elementtilasi on haljennut ikkunassa, vaika se asennettaessa on ollut silminnähden kunnossa, syy tähän on ollut yksinkertaisesti se, että lasituslistan naula on osunut lasiin ja aloittanut tämän halkeaman, joka myöhemmin on tullut esiin lasituslistan alta. Tässä tapauksessa lasi oli lähtenyt halkeamaan huoneen puolelta, jossa lasituslistoja ei käytetä. Rungon jännite kuulostaa myös oudolta. Ikkunat on asennettu siten, että runkotolpan ja karmin välissä on villa(rako n. 10-15mm), tämän lisäksi ikkunoissa on kahdessa kyntteessä silikoni O-putkitiiviste, karmissa sekä sisäpuitteessa, villa ja tiivisteet yhdessä antavat rungon elämiselle pelivaraa jo 20-25mm kyseisen ikkunan kohdalla. Rungon täytyisi puristaa karmia kasaan, karmin ikkunan pokaa, joka puristaa elementtilasia, joka sekin on muuten ns. pehmustettu, kun se on kiinnitetty silikonilla puiseen sisäpokaan. Näin ollen sisäpoka on ollut sellaisessa puristuksessa, että sitä ei ole voitu saada enää aukeamaan. Tiedän myös tällaisia tapauksia, mutta ne johtuvat siitä, että ikkunan asennuksessa on käytetty liikaa uretaania, ja vastaavasti karmiruuvit ovat jääneet laittamatta uretaanille vastapainoksi. Uretaani on liikaa laajentuessaan ns. pullauttanut ikkunan karmin siten, että se puristaa pokia, jotka eivät aukea.Tällöinkään elementtilasit eivät ole vielä haljenneet. Ikkunoista sen verran tiedän ja vertailuja on tehty, jotta osaan sanoa, että Tiivillä on Suomen laadukkain ikkuna, mutta tässä tapauksessa todennäköistä on, että kyseisen ikkunan lasi on saanut reunaansa pienen rokaman jo tuotantovaiheessa, ja tämä rokama on ns. räksäyttänyt lasin halki esim lämpötilan vaihtelujen johdosta. Ei ole todennäköistä, että kyseisen ikkunan elementtilasi tulisi jatkossa särkymään samalla tavalla. Ja asiasta toiseen, olen itsekin rakentamassa kannustaloa,(nyt jo muutettu)ja ollut kyllä erittäin tyytyväinen tähän saakka talotehtaan toimitukseen aina kaupantekotilanteesta asennukseen ja sen jälkeisiin toimituksiin, sekä ns. edustajan jälkimarkkinointiin ja yhteydenottoihin rakennusprojektin sujumisesta. Tämä on konsepti jota muilta ei saa.

Terveisin

Riku Nuutinen

P.S. Ja epäkurantin sisäpokan tilallehan toimitettiin uusi, joten on aika mielenkiintoista miksi yleensä yleistät asian "Ikkunat hajoavat itsestään" tyylillä

• Tero P
        Eemeli kirjoitti:

Tervehdys!

Mielenkiintoinen tapaus tämä teidän ikkunan hajoaminen. Tiedän, että joskus elementtilasi on haljennut ikkunassa, vaika se asennettaessa on ollut silminnähden kunnossa, syy tähän on ollut yksinkertaisesti se, että lasituslistan naula on osunut lasiin ja aloittanut tämän halkeaman, joka myöhemmin on tullut esiin lasituslistan alta. Tässä tapauksessa lasi oli lähtenyt halkeamaan huoneen puolelta, jossa lasituslistoja ei käytetä. Rungon jännite kuulostaa myös oudolta. Ikkunat on asennettu siten, että runkotolpan ja karmin välissä on villa(rako n. 10-15mm), tämän lisäksi ikkunoissa on kahdessa kyntteessä silikoni O-putkitiiviste, karmissa sekä sisäpuitteessa, villa ja tiivisteet yhdessä antavat rungon elämiselle pelivaraa jo 20-25mm kyseisen ikkunan kohdalla. Rungon täytyisi puristaa karmia kasaan, karmin ikkunan pokaa, joka puristaa elementtilasia, joka sekin on muuten ns. pehmustettu, kun se on kiinnitetty silikonilla puiseen sisäpokaan. Näin ollen sisäpoka on ollut sellaisessa puristuksessa, että sitä ei ole voitu saada enää aukeamaan. Tiedän myös tällaisia tapauksia, mutta ne johtuvat siitä, että ikkunan asennuksessa on käytetty liikaa uretaania, ja vastaavasti karmiruuvit ovat jääneet laittamatta uretaanille vastapainoksi. Uretaani on liikaa laajentuessaan ns. pullauttanut ikkunan karmin siten, että se puristaa pokia, jotka eivät aukea.Tällöinkään elementtilasit eivät ole vielä haljenneet. Ikkunoista sen verran tiedän ja vertailuja on tehty, jotta osaan sanoa, että Tiivillä on Suomen laadukkain ikkuna, mutta tässä tapauksessa todennäköistä on, että kyseisen ikkunan lasi on saanut reunaansa pienen rokaman jo tuotantovaiheessa, ja tämä rokama on ns. räksäyttänyt lasin halki esim lämpötilan vaihtelujen johdosta. Ei ole todennäköistä, että kyseisen ikkunan elementtilasi tulisi jatkossa särkymään samalla tavalla. Ja asiasta toiseen, olen itsekin rakentamassa kannustaloa,(nyt jo muutettu)ja ollut kyllä erittäin tyytyväinen tähän saakka talotehtaan toimitukseen aina kaupantekotilanteesta asennukseen ja sen jälkeisiin toimituksiin, sekä ns. edustajan jälkimarkkinointiin ja yhteydenottoihin rakennusprojektin sujumisesta. Tämä on konsepti jota muilta ei saa.

Terveisin

Riku Nuutinen

P.S. Ja epäkurantin sisäpokan tilallehan toimitettiin uusi, joten on aika mielenkiintoista miksi yleensä yleistät asian "Ikkunat hajoavat itsestään" tyylillä

Tämä viesti varmaan oli minulle kohdennettu. On aika vaikea saada myyjä uskomaan että itse ei ole tosiaan ikkunaa rikottu, vaan se räsähti itsekseen rikki. Näin vaan kävi. Sitten huomattiin että siinähän on myös vieressä toinen ikkuna joka on täysin samoin halkeamin mennyt rikki.

Tiivi ei uskonut, että ne on menneet itsestään rikki. Kannustalo uskoi/tai ainakin lupasi laittaa uudet ikkunat tilalle.

----kirjoitit----
        Ja epäkurantin sisäpokan tilallehan toimitettiin uusi, joten on aika mielenkiintoista miksi yleensä yleistät asian "Ikkunat hajoavat itsestään" tyylillä
        ----kirjoitit----

Mitään ei ole vielä korjattu/toimitettu, odotellaan rauhassa.

• heppamies
        Utelias! kirjoitti:

Mikä on Jetan u-arvo, ja tarkempi seinärakenne?
        Hieman tuntemattomampi talotehdas minulle.
        Kannattaako ottaa tarjouskisaan mukaan?

on seuraavanlainen sisältäpäin lukien;

- Sisäverhouslevy (gyprok tms)
        - höyrynsulkumuovi
        - pystyrunko 120mm, eriste 120mm
        - oksamassalevy (hengittävä puumateriaali)
        - vaakakoolausrunko 70mm, eriste 70mm
        - tuulensuojalevy (ei gyprok levy)tuulileijona
        - ristiinkoolaus, ilmarako 44mm
        - ulkoverhous

Tuo oksamssalevy kuulemma estää hallitsemattomat ilmanvirtaukset. Esim kun ulkona on pakkasta -20 astetta ja sisällä saman verran lämmintä. Eli sen pitäisi parantaa käytännössä seinän u arvoa.
        Teoriassa u arvo on sama kuin 200mm eristeellä.

• Tero P
        Tero P kirjoitti:

Tämä viesti varmaan oli minulle kohdennettu. On aika vaikea saada myyjä uskomaan että itse ei ole tosiaan ikkunaa rikottu, vaan se räsähti itsekseen rikki. Näin vaan kävi. Sitten huomattiin että siinähän on myös vieressä toinen ikkuna joka on täysin samoin halkeamin mennyt rikki.

Tiivi ei uskonut, että ne on menneet itsestään rikki. Kannustalo uskoi/tai ainakin lupasi laittaa uudet ikkunat tilalle.

----kirjoitit----
        Ja epäkurantin sisäpokan tilallehan toimitettiin uusi, joten on aika mielenkiintoista miksi yleensä yleistät asian "Ikkunat hajoavat itsestään" tyylillä
        ----kirjoitit----

Mitään ei ole vielä korjattu/toimitettu, odotellaan rauhassa.

Ikkunat tuli tänään. Asentajat varmaan sitten perässä myöhemmin.

• Eemeli
        Tero P kirjoitti:

Ikkunat tuli tänään. Asentajat varmaan sitten perässä myöhemmin.

Terve taas!

Mukavaa, että ikkunat saapuivat. Asentajat tulevat varmaankin perässä, mutta kannattaa kuitenkin soittaa paketin myyjälle, että on varmasti sovittu myös pokien asennus. Asennus sinällään on helppoa kun tarvitsee ottaa vain tappisaranoiden tapit irti, poistaa rikkinäinen poka ja nostaa uusi poka tilalle(toivottavasti toimittivat kokonaisen pokan, eivätkä pelkästään elementti lasia?), niin ja ne saranatapit uuteen pokaan paikoilleen. Ja usko tai älä niin minä ainakin uskon, että ikkunanne on hajonnut itsetään, kun niin kerran sanotte, edellisessä viestissäni pohdin vain syitä lasin hajoamiseen.

Terveisin

Riku Nuutinen

P.S. Minä myyn näitä ikkunoita, pitää laittaa tehtaalle viestiä että paneutuisivat tähän teidän tapaukseenne syvemmin, sillä asiakaspalaute(negatiivinen tai positiivinen) on paras virike toiminnan ja tuotteen kehittämiseen.

• Kannustalon valinnut
        Eemeli kirjoitti:

Tervehdys!

Terveisin

Riku Nuutinen

Miten Riku ikkunoiden myynti on lähtenyt käyntiin?

• Eemeli
        Kannustalon valinnut kirjoitti:

Miten Riku ikkunoiden myynti on lähtenyt käyntiin?

Terve

Myynti on lähtenyt käyntiin ihan kivasti.
        Hinnakasta on vaikea myydä, mutta laadukasta erittäin helppoa. Kaikille näitä ikkunoita ei tarvitse edes "myydä" vaan ne viedään ns. käsistä.

Terveisin

Riku Nuutinen

• rake
        Eemeli kirjoitti:

Terve

Myynti on lähtenyt käyntiin ihan kivasti.
        Hinnakasta on vaikea myydä, mutta laadukasta erittäin helppoa. Kaikille näitä ikkunoita ei tarvitse edes "myydä" vaan ne viedään ns. käsistä.

Terveisin

Riku Nuutinen

Kannustalosta itsestään ei mitään moitittavaa, päinvastoin mutta etukäteistuntuma oli että pidin Tiivin ikkunoita mark. laadukkaimpina mutta
        käytäntö osoitti sen että olivat kyllä
        rakennusprojektimme heikoin lenkki. Ikkunat
        alu-puittein ja selektiivein mutta työn laatu
        (puuosat) heikkoa, liitokset huonoja ja liimaa
        pursus sieltä sekä täällä ja niin edelleen. Lisäksi puupuitteissa peittämättömiä oksan koloja ja niin päin pois. Ilmeisesti isolle asiakkaalle ei tartte tehdä hyvälaatuista tavaraa.. Ostaa ne kummiskin..

• Eemeli
        rake kirjoitti:

Kannustalosta itsestään ei mitään moitittavaa, päinvastoin mutta etukäteistuntuma oli että pidin Tiivin ikkunoita mark. laadukkaimpina mutta
        käytäntö osoitti sen että olivat kyllä
        rakennusprojektimme heikoin lenkki. Ikkunat
        alu-puittein ja selektiivein mutta työn laatu
        (puuosat) heikkoa, liitokset huonoja ja liimaa
        pursus sieltä sekä täällä ja niin edelleen. Lisäksi puupuitteissa peittämättömiä oksan koloja ja niin päin pois. Ilmeisesti isolle asiakkaalle ei tartte tehdä hyvälaatuista tavaraa.. Ostaa ne kummiskin..

Jahas

Täytyy hieman myötäillä tässä asiassa, totta on, että talopaketissa toimitetut ikkunat eivät ole yhtä hyviä, kuin peruskorjauskohteisiin/pitkästä tavarasta tehtyihin kohteisiin toimitetut. Tiivi toimittaa mitä asiakas tilaa, tässä kohdassa Kannustalo. Kannustalossa on ns. classic malli, pienet helat, ei koristesaranoita, alumiinilistoista puuttuvat ns. laahustiivisteet, energia lasitus pelkkä selektiivi, ei argon kaasua elementissä jne. Ostaja ei paketin ostohetkellä paneudu riittävän yksityiskohtaisesti mm. ikkuna asioihin, ja paketin myyjä toki palvelee asiakasta, mutta myy pakettia, ei ikkunoita.
        Kannustalossa olevat ovien yläpuoliset ikkunat eivät muuten ole Tiivin toimittamia.
        Ikkunat tehdään oksattomasta tai terveoksaisesta valikoidusta puuseppä-laatuisesta männystä. Ota yhteyttä pakettisi myyjään, tai suoraan Tiivin tehtaalle ja tee reklamaatio ikkunoistasi, uskon että oksalakka/maalaus auttaa ko. harmiin.

Terveisin

Riku Nuutinen

• Tuukka

Paketin sisältö ratkaisee. Kannuksen paketin hinta on korkeimmasta päästä mutta eipä tartte puutavarakauppaan enää lähteä. Lisäksi puutavara on laadukasta ja pitkälle viimeisteltyä. Toki koristeellisuudesta saa hieman maksaa mutta se erottaakin Kannustalon muista ja viimeistelee talon ulkonäön antaen sille oman leimansa.

Kannuksen paketti sisältää myös sisäportaat (11/2 ja 2 krs. talot) ja kaikki koristelistat jotka monelta muulta toimittajalta paketista puuttuu. Portaatkaan ei ole mikään pieni menoerä, hinta kun pyörii siellä 3500e paikkeilla myös listoista kertyy sievoinen summa kun tavaraa menee satoja, satoja merejä!

• kiinnostunut

mitä maksaa kannustalon 1 1/2 kerroksiset paketit yleensä ja kuinka laaja toimitus on?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4486
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2541
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2374
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      21
      1835
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1722
    6. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      82
      1573
    7. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1572
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1397
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      23
      1267
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1155
    Aihe