lääkkeellinen raskaudenkeskeytys

heihou

olen huomenna menossa tampereelle yksityiselle kekeytykseen. olen vasta 7 viikolla, joten keksytys tehdään pillelerillä. haluaisin kuulla kokemuksista. oliko pahaa oloa? kovia kipuja? saitteko toiset pillerit kotiin ja otitte ne kotona? eikö nykyään tuo lääkkeellinen keskeytys tehdä puoliksi kotona?!

kiitos vastauksista!!

17

6228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meikäläinen...

Mä kävin lääkärillä ottamassa lääkkeellisen keskeytyksen ekan lääkkeen eilen. Huomenaamulla olen menossa taas, nyt lääke laitetaan alateitse. On odotettavissa kovaa kipua ja vuotoa.

Jännittää :( Varsinkin, kun olen menossa täysin yksin sinne.

• satua

Tehtiin ainakin muutama vuosi takaperin keskeytys kokonaan sairaalassa, eikä kotivaihtoehtoa edes ehdotettu.

Itselle on tehty lääkkeellinen abortti ja rviikot oli silloin tasan 8.

Tosiaan ensimmäisen pillerin jälkeen olo oli aika pahoinvoiva keskeytykseen asti. Tosin olin sitä ollut jo koko raskausajan, mutta jotenkin se tuntui vielä pahenneen. Vuotoa ei juuri ehtinyt alkaa ennen keskeytystä, vaikka monille niin käykin.

Itse keskeytyspäivänä menin sairaalaan aamulla, ja silloin laitettiin viimeiset tabletit kohdunsuulle ja annettiin samalla suun kautta nieltäviä kipulääkkeitä. Tämän jälkeen tuli levätä sängyllä noin tunnin verran, jotta kohdunsuulla olevat lääkkeet ehtisivät vaikuttaa. Tämän jälkeen kehoitettiin kävelemään ja jaloittelemaan mahdollisimman paljon, jotta raskausmateriaali pääsisi helpommin ulos.

Kipujen määrä tuntuu vaihtelevan todella paljon ihmisestä riippuen. Itsellä kivut olivat kuukautiskipujen kaltaiset, mutta vain TODELLA PALJON kivuliaammat, eivätkä lääkkeet niitä lähellekään poistaneet. Kivut tulivat supistuksenomaisina, jollin siis suht tasaisin välein kouristi todella pahasti. Kuitenkin, vaikka itselläkin kivut olivat suht kovat, olivat ne minusta täysin kestettävissä, koska niillehän oli selkeä syy ja tehtävä. (Paljon kestää kaikenlaista, jos tietää, mikä on syy.) Lääkkeitä sai toki pyytäessä lisää, koska tässä tapauksessahan ei tarvitse varoa lasta, kuten synnytyksessä.

Muistan miettineeni, mistä sen tietää, koska se on ulos tullut, mutta ei ainakaan itsellä olisi voinut erehtyä. Veren määrä oli kohtuullisen suuri ja kannattaa muistaa ottaa varahousut mukaan. Itsellä ne ainakin tulivat tarpeeseen.

Kotiin pääsin noin viiden tunnin kuluttua sairaalaan menemisestä ja vielä silloinkin kivut olivat todella kovat.

Itse halusin ehdottomasti lääkkeellisen, koska halusin olla tietoinen tapahtumankulusta. Ja tuli pakolla käsiteltyä juttu viimeistään silloin. Vaikeinta oli varmaan se, ettei todellakaan tiennyt, mitä odottaa. Vaikka etukäteen saaduissa papereissa lukikin, että raskausmateriaali synnytetään ulos, eihän se kertonut mitään, koska en ollut koskaan synnyttänyt :D En siis tiennyt myöskään, miltä supistukset tuntuvat. Nyt tiedän.

• Bella

Vaikka toimenpide pelottaakin, niin parempi kuitenkin tietää mahdollisimman paljon etukäteen.

Mulla oli sellainen käsitys, että keskeytys tehdään niin pian kuin mahdollista rask. toteamisen jälkeen.
        Mutta kun tänään kävin lääkärissä, niin se sanoi vaan että saattaa mennä ensi viikkoon, kun nyt on kuitenkin jo tiistai! Siis eihän tässä ole "kuin" 3 arkipäivää jäljellä?!

Tosin tämä lääkäri muutenkin toi kantaansa esille esim. samomalla, että "tämänhän pystyy perumaan sitten viime hetkeen asti"

Toisaalta ymmärrän lääkärin vaikean tilanteen, jos oma vakaumus on keskeytystä vastaan, mutta ei saisi mielestäni tuputtaa mielipiteitään.

Itselläni mietityttää toimenpiteen jälkeen kotiinlähtö, kun mulla on 2- vuotias siellä (hoitajan kanssa siis) odottamassa, niin pystynkö olemaan suht normaalisti vaikka kipuja olisikin. Toisaalta ei sinne sairaalaankaan varmaan ihan kovin pitkään voi jäädä..

• satua
        Bella kirjoitti:

Vaikka toimenpide pelottaakin, niin parempi kuitenkin tietää mahdollisimman paljon etukäteen.

Mulla oli sellainen käsitys, että keskeytys tehdään niin pian kuin mahdollista rask. toteamisen jälkeen.
        Mutta kun tänään kävin lääkärissä, niin se sanoi vaan että saattaa mennä ensi viikkoon, kun nyt on kuitenkin jo tiistai! Siis eihän tässä ole "kuin" 3 arkipäivää jäljellä?!

Tosin tämä lääkäri muutenkin toi kantaansa esille esim. samomalla, että "tämänhän pystyy perumaan sitten viime hetkeen asti"

Toisaalta ymmärrän lääkärin vaikean tilanteen, jos oma vakaumus on keskeytystä vastaan, mutta ei saisi mielestäni tuputtaa mielipiteitään.

Itselläni mietityttää toimenpiteen jälkeen kotiinlähtö, kun mulla on 2- vuotias siellä (hoitajan kanssa siis) odottamassa, niin pystynkö olemaan suht normaalisti vaikka kipuja olisikin. Toisaalta ei sinne sairaalaankaan varmaan ihan kovin pitkään voi jäädä..

jo kommentoida juuri sinulle tuolla toisaalla :D

Kyllä todellakin itselle ainakin vaikeinta itse keskeytyksessä ja sen odottamisessa oli tuo tietämättömyys tilanteen kulusta.

Mielestäni tuossa lääkärin kommenteissa ei välttämättä ole kyse edes siitä, että hän yrittäisi omaa kantaansa tuoda esille. Hoitohenkilökunnan toimintaan kuuluu aborttia miettiessä varmistella koko ajan, että potilas tietää mihin on menossa ja että hän on varma tahdostaan. Siis jo siksikin heidän on hyvä myös tuoda esiin, mihin asti päätöstä on mahdollista vielä muuttaa. Ensimmäisten pillerien ottaminenhan tosiaan vasta tekee jutusta peruuttamattoman.

Itse tosiaan lähdin varmaan noin 5 tunnin kuluttua keskeytyksestä julkisilla kotiin. Välillä kouristi niin kovin, että olisi tehnyt mieli mennä kaksinkerroin. Minä taisin lähinnä lepäillä ja katsella telkkaria sen ja seuraavan päivän, mutta en usko että on suuria ongelmia olla 2-vuotiaankaan kanssa. Saahan siinä kuitenkin itse istua tai makoillakin tarpeen tullen. Ja siis omana mielipiteenä sanoisin, että tärkeintä oli se, että sai olla kotona ja pääsi siis koko ajan tarkistamaan, jos vuotoa tulee paljon. Voi siis vaihtaa sidettä ja mahdollisesti vaatteitakin, jos on tarpeen.

Itsellä meni myös keskeytys seuraavaan viikkoon, eivät kai he välttämättä saa niin nopeasti noita aikoja. Toisaalta hankaluudeksi voi muodostua myös se, että ensimmäisten pillerien jälkeen toiset pitää ottaa tietyn ajan kuluessa (muistaakseni 24-72 h), joten sitä voi olla hankala sovittaa viikonloppuun.

Mikä sinua toimenpiteessä pelottaa? Mietin vain, että se tuntui aika erikoiselta sanavalinnalta...

• Bella
        satua kirjoitti:

jo kommentoida juuri sinulle tuolla toisaalla :D

Kyllä todellakin itselle ainakin vaikeinta itse keskeytyksessä ja sen odottamisessa oli tuo tietämättömyys tilanteen kulusta.

Mielestäni tuossa lääkärin kommenteissa ei välttämättä ole kyse edes siitä, että hän yrittäisi omaa kantaansa tuoda esille. Hoitohenkilökunnan toimintaan kuuluu aborttia miettiessä varmistella koko ajan, että potilas tietää mihin on menossa ja että hän on varma tahdostaan. Siis jo siksikin heidän on hyvä myös tuoda esiin, mihin asti päätöstä on mahdollista vielä muuttaa. Ensimmäisten pillerien ottaminenhan tosiaan vasta tekee jutusta peruuttamattoman.

Itse tosiaan lähdin varmaan noin 5 tunnin kuluttua keskeytyksestä julkisilla kotiin. Välillä kouristi niin kovin, että olisi tehnyt mieli mennä kaksinkerroin. Minä taisin lähinnä lepäillä ja katsella telkkaria sen ja seuraavan päivän, mutta en usko että on suuria ongelmia olla 2-vuotiaankaan kanssa. Saahan siinä kuitenkin itse istua tai makoillakin tarpeen tullen. Ja siis omana mielipiteenä sanoisin, että tärkeintä oli se, että sai olla kotona ja pääsi siis koko ajan tarkistamaan, jos vuotoa tulee paljon. Voi siis vaihtaa sidettä ja mahdollisesti vaatteitakin, jos on tarpeen.

Itsellä meni myös keskeytys seuraavaan viikkoon, eivät kai he välttämättä saa niin nopeasti noita aikoja. Toisaalta hankaluudeksi voi muodostua myös se, että ensimmäisten pillerien jälkeen toiset pitää ottaa tietyn ajan kuluessa (muistaakseni 24-72 h), joten sitä voi olla hankala sovittaa viikonloppuun.

Mikä sinua toimenpiteessä pelottaa? Mietin vain, että se tuntui aika erikoiselta sanavalinnalta...

Kävin tänään saamassa ekan keskeytystabletin.

Vaikka olin varma asiasta, ja miettinyt kantaani keskeytykseen, niin se hetki kun otin tabletin, sai itkun tulemaan.

On vaikea selittää, mikä siinä toimenpiteessä pelottaa, jotenkin se liittyy siihen, että 1. synnytys oli minulle niin onnellinen tapahtuma ja tämä keskeytys on tavallaan kuin synnytys, mutta tulos on päinvastainen. Äh, aika sekavaa..

Tunteet on aika sekavat, pitkän aikaa oon ihan ok, ja sitten iskee surun aalto. Luulen, että se on osaksi ihan alitajunnassa, vaistot käskee suojelemaan jälkikasvua.

Niin se vielä, että ekan tabletin otosta menee 2 pvää että meen ottamaan seuraavat, eli keskiviikkona. Tää aika ilmeisesti vaihtelee, joillekin/jossain sairaalassa annetaan seuraavana pvänä jo.

• kestää, hormonitkin
        Bella kirjoitti:

Kävin tänään saamassa ekan keskeytystabletin.

Vaikka olin varma asiasta, ja miettinyt kantaani keskeytykseen, niin se hetki kun otin tabletin, sai itkun tulemaan.

On vaikea selittää, mikä siinä toimenpiteessä pelottaa, jotenkin se liittyy siihen, että 1. synnytys oli minulle niin onnellinen tapahtuma ja tämä keskeytys on tavallaan kuin synnytys, mutta tulos on päinvastainen. Äh, aika sekavaa..

Tunteet on aika sekavat, pitkän aikaa oon ihan ok, ja sitten iskee surun aalto. Luulen, että se on osaksi ihan alitajunnassa, vaistot käskee suojelemaan jälkikasvua.

Niin se vielä, että ekan tabletin otosta menee 2 pvää että meen ottamaan seuraavat, eli keskiviikkona. Tää aika ilmeisesti vaihtelee, joillekin/jossain sairaalassa annetaan seuraavana pvänä jo.

sulla varmasti heittelee. Abortti on surullinen kokemus, puhu siitä jonkun läheisesi tai sairaalan väen kanssa, itke itkusi älä jätä itkemättä, jos vaan itkua tulee. Se helpottaa ja auttaa sua eteenpäin.

Jaksamista!

• Saara*

Aborttia vastustavien tahojen harjoittaman aivopesun vuoksi lääketieteellinen kielenkäyttö muutetaan:

- toimenpide on "Lapsen surmauttaminen myrkyillä"
        - raskausmateriaali on "Lapsi ja hänen kohdussa tarvitsemansa napanuora ja istukka"
        - raskausmateriaalin synnyttäminen on "Surmatun lapsen valuminen wc-pönttöön".

Miksi aborttia ei kyetä -tällä palstalla- vastustamaan käyttäen oikeita käsitteitä?

Aborttia vastustavien joukkoon kuuluu älykkäitä, normaaleja ja tasapainoisia henkilöitä, joille normaali suomenkieli on ymmärrettävää. Riman pitäminen raatis-tasolla loukkaa, ei suinkaan aborttioikeuden kannattajia, jotka saavat nauraa makeasti, vaan normaalin sivistyksen ja kasvatuksen saaneita vastustajia, jotka tahtomattaan sekoitetaan epämääräiseen joukkoon provoilijoita, hihhuleita, mielenvikaisia ja raatiksia.

• fdfdfd

eikö raskauden keskeytykset tehdä aina julkisissa sairaaloissa?

• ikärajat on

oliko muistaakseni 17-40 jolloin raskaudenkeskeytyksiä ainakin tehdään myös yksityissairaaloissa. Kaikki riskitapaukset tehdään käsittääkseni julkisella sektorilla.

• mm.....

kovat oli kivut itsellä oksensin monta kertaa..
      ei varmaan kenenkään mielestä kiva kokemus,mut pakko sekin oli tehdä..

• heihoutaas

tein tanaan sen keksytyksen jota niin kovasti pelkasin, kaikki meni ihan hyvin. kipuja oli, mutta ne kestivat vain tunnin. se tunti oli todella tuskaa, itkin huusin potkin, ravosin kunnes nousin ylos ja johan alkoi vuoto. Ensimmaisena sielta tuli lapinakyva pussi, jonka sisalla nakyi sinista ja punaista... pelottavaa, koska laakari sanoi ettei mitaan konreettista tule nakemaan. sitten on vain jatkunut normaali vuoto.

tein siis kotona kokonaan keksytyksen. Kivut ovat kovat, mutta sen kestaa kylla kun tietaa minka takia.

En halua pelotella, kerroin milta tuntui. Nyt oloni on aivan normaali, valilla tuntuu pienta pistelya mahan pohjassa. Nain siita yli paastiin!

• äskeiseen

Pikemminkin alkio josta olisi voinut tulla ihminen

• päin vaan,
        äskeiseen kirjoitti:

Pikemminkin alkio josta olisi voinut tulla ihminen

alkio ON ihminen. Ei voi tulla sellaseks mikä jo on.

• joo,...

tosi normaali ja etenkin ylpee olo tollasen jälkeen. Mutta kerro nyt mikä siinä lapsen kohtaamisessa pelotti? Oletko 'päässyt' hänestä henkisestikin?

• että nämä
        joo,... kirjoitti:

tosi normaali ja etenkin ylpee olo tollasen jälkeen. Mutta kerro nyt mikä siinä lapsen kohtaamisessa pelotti? Oletko 'päässyt' hänestä henkisestikin?

ihmiset ovat täällä edelleen kertomassa lähes kahden vuoden takaisista kokemuksistaan?

Ketjusta on poistettu 37 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      177
      4995
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      19
      4387
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27