Otetaas taas tieasiani esille kun on vierähtänyt aikaa viimekertaisesta keskustelusta.
Ongelmani on että tontillani on tierasite, yksityistie kulkee autotallini ja taloni välistä, tallin edessä olevan pihaalueeni rajasin joku aika sitten irtokivillä jotta pihani ei olisi yleinen pysäköinti-ja väistöpaikka. Lisäksi rajaaminen on eräiden kohdalla vaikuttanut läpiajonopeuksiin vaikka kovaa ajaminen edelleenkin jatkuu.
Noin 1km ennen tonttiani yleinen tie päättyy, samoin tie muuttuu toiseksi, tässä yhteydessä varoitetaan kapenevasta tiestä ja piha-alueista että rajoitetaan nopeus 30kmh.
Tonttistani toiseen suuntaan on noin 400m päässä vastakkaiseen suuntaan sama 30kmh rajoitusmerkki.
Ajotavoista suivaantuneena kirjoitin tiehoitokunnan kokoukseen kirjeen jossa tiedustelin hoitokunnan mielipidettä esim nopeushidasteiden asentamiseen omakustanteisesti sekä pyysin kiinnittämään huomiota nopeuksiin.
osoitin kirjeen tiehoitokunnan kokoukselle c/o kokouksen pitopaikan osoitteeseen koska en muuta tietoa omannut, tämän poimin kokouskutsusta. Lisäksi kirjeessäni pyysin hoitokunnalta vastauta asiassani.
Päivää ennen kokousta kolmen hengen seurue tulee mittaamaan rajaamani tallin edustan kohdalta tien leveyttä joka kuulemma 50-luvulla tehdyn päätöksen mukaisesti pitää olla 6 metriä ja toteavat minulle leveyden olevan vain noin 4 metriä rajakivien kohdalta.
Yksi kolmesta esittäytyi ja kertoi että olen hänelle kirjeen kirjoittanut.
Eivät vaatineet kivien poistamista, kertoivat tosin että 30kmh rajoitus ei päde kuin toiseen suuntaan kun rajoitusmerkin vaikutusalue loppuu risteykseen,jollainen siis on toisesta suunnasta tultaessa. eli toisesta suunnasta ajetaan rajoitettua 30kmh,heidän mukaansa,ja toisesta suunnasta tultaessa risteävä tie lopettaa rajoituksen ennen tonttiani ja näinollen rajoitus on haja-alueella 80kmh (käsittääkseni) ?
Tuohon 6 metriin joka on päätetty tien leveydeksi, sisältyy tarvittaessa myös ojat, leveydestä voidaan ottaa ojien tarvitsemat alat kuulemma kun kysyin onko tienleveys sama 6m myös peltoaukeiden kohdalla?
Kuitenkin kulkuneuvojen kohdatessa tien leveys on kuulemma 6 metriä joten esim. kaksi henkilöautoa mahtuu väistämään???
Lisäksi kysyttiin useasti että haluanko kokouksessa käsiteltävän näitä asioitani?
Kerroin että tiehoitokunnalta olen asiaani kysynyt ja oletettavasi hoitokunta myös jotain vastaa?
Nopeusvalvontaa hoitokunta ei kuulemma valvo.
Meniköhän tämä nyt aivan oikein?
Eikö kirje olisi pitänyt avata vasta kokouksessa?
Miksi rajauksestani ei ole aiemmin huomautettu epävirallisesti kun se nyt tehtiin?
Onko hoitokunta velvollinen vastaamaan mikäli kokoukselta kysyy?
Mitä jos hoitokunta ei ota kantaa esim nopeushidasteiden asentamiseen lainkaan? Eli onko hoitokunnan kokouksella vastausvelvoite?
Olettamukseni vastauksen suhteen on todella kyyninen, tie kulkee pihani läpi ja ainoa kommentti ajonopeuksiin on että "hoitokunta ei valvo nopeuksia" mutta onkohan tässä muuta tietä asian ratkaisemiseksi kuin ilmoitus poliisille liikenteen vaarantamisesta?
Maalaisjärjellä kun ajattelee niin ei tulisi mieleenikään ajaa kenenkään pihan läpi esim. 60kmh olkoonpa piha miten leveä tahansa.
Ja aika oudolta tuntuu vierailun aikana vastaus esimerkkitapaukseeni joka oli 4-veto traktori jonka nopeudet ovat olleet jo maantieluokkaa, että "jos kiipeän itse sinne hyttiin niin huomaisin että nopeus vain näyttää kovalta mutta todellisuudessa ei ole" ? Tiedä sitten mitä tarkoittaa laitteen mentyä kun pölypilvi leijailee minuutteja pihalla ja kun naapuri ajaa vastaavalaisella omallansa pihani läpi, ei pölyä lainkaan?
Ehkä se pölykin vain näyttää nousevan?
Oletan kyllä että jonkinlaisen vastauksen saan mutta onko hoitokunnan velvollisuus vastata kysymiini asioihin?
yksityistie
28
6169
Vastaukset
- kysyjälle.
Minusta näyttää että hoitokunta on vastannut kiitettävästi käymällä oikein paikanpäällä.
Lisäksi kerrot heidän kysyneen useasti,"haluatko että asiaasi käsitellään kokouksessa",tarkoittaen
varmaan yleistä kokousta,joka nopeusrajoituskilvistä
päättää.
Hoitokunta on tehnyt erinomaista työtä. - tekisin minä
-Osta kaksi autoa ja parkkeeraa toinen
toisellepuolelle tietä ja toinen vastakkaiselle
sopivan välimatkan päähän eli teet ns. shikaanin.
Johan on ihme jos nopeudet ei alene.
Autojen ei tarvitse olla edes katsastettuja, eikä
muutenkaan tieliikenteeseen hyväksyttäviä, koska
säilytät niitä omistamallasi maapohjalla.
Eikä maksa paljon ja on laillinen keino.
Lisäksi tietysti voit tarvittaessa laittaa varoitus-
kolmiot kumpaakin päähän.- pulliainen
Yksityistien tiealuetta ei kukaan (maanomistajakaan) saa käyttää varastopaikkana. Siihen voi vaikka poliisin hälyttää paikalle siirrättämään ne pois.
- hzcitruuna
pulliainen kirjoitti:
Yksityistien tiealuetta ei kukaan (maanomistajakaan) saa käyttää varastopaikkana. Siihen voi vaikka poliisin hälyttää paikalle siirrättämään ne pois.
Ei tietenkään saa tiealuetta käyttää edes pysäköimiseen mutta tonttiani tiealueen ulkopuolella saa käyttää esim. pysäköimiseen, toisaalta on eri asia miten kauan esim. joku kilvetön auto voi olla pihalla ennenkuin siihen joku puuttuu vaikkapa ympäristön siisteyden vuoksi?
- tällainen
Tiehoitokunta ei päätä asioista, vaan tiekunta kokouksessaan.
Tiekunta on tehnyt asiallista työtä pyynnöstäsi, mutta mitään tarvetta vastata ei ole.
Kannattaa vähän lukea lakia ennen valitustekstien kirjoittamista tänne. Halutessasi voit vaatia tiekunnan kokouksen koolle. Sen myös saat, jos esittämäsi aihe on riittävä ja asiallinen.- hzcitruuna
Oli mikä oli mutta kokous käsitteli asiaa niin kuin kirjeessä pyysinkin ja vastasi siihen myös.
Olen laatimassa kunnan tekniseen lautakuntaan valitusta.
-En ymmärrä missä ominaisuudessa kolmen hengen delegaatio kävi päivää ennen kokousta paikanpäällä kertomassa esim. että tie kivien kohdalta on liian kapea mutta aiempien asukkaiden vuosia sitten asentaman tolpan ja tien toisen reunan etäisyydestä ei ollut mitään puhetta eivätkä sitä myöskään mitanneet, etäisyys on aika lailla sama.
-Delegaatio esitti että `"he" voivat alkaa vaikka räjäyttelemään kallioita tuosta jostain minun laskuuni`, oletan että mikäli hoitokunta katsoo omaavansa tuollaisen oikeuden niin olisivat poistaneet kivet jo esim viime syksynä kysymättä minulta mitään.
-aikanaan osakaskokouksessa ( tai missä tahansa)
päätetty että nopeusrajoitusmerkki tulee ja asennetaan ( ei liene vaikea pohtia miksi aikanaan joku sitä ehdottanut tai vaatinut? ) ja
nyt samasta instanssista tullaan väittämään että merkki kattaa vain 20 metrin matkan?
-Tieliikennlain, joka pätee myös yksityisteillä, mukaan nopeusrajoitusmerkin vaikutusalue ei lopu risteykseen vaan jatkuu kunnes tulee päättymismerkki tai vastaantulevalle liikenteelle tarkoitettu sama rajoitusmerkki eikä tieliikennelain puitteissa voi olla sellaista pysyvää nopeusrajoitusta jonka mukaan samaa tietä ajetaan toiseen suuntaan 30kmh ja toiseen suuntaan 80kmh ?
-Kaiken kukkuraksi jo ilman nopeusrajoitusmerkkiäkin olettaisi piha-alueelle ajaessaan ajajan ymmärtävän miten ajaa, lisäksi ajoneuvo on saatava pysäytettyä tien näkyvän osan alueella - tonttini kohdalla noin 10 metrin matkalla tie putoaa noin 2 metriä alas ja kääntyy 90 astetta vasempaa, täysin nollakulma.
-Vaativat nyt siirtämään kivet siten että vapaa tien osuus on 6 metriä, mielestäni tämä on ristiriidassa sen suhteen että heidän mukaan tien leveys on päätetty 6 metriin johon sisältyy mahdolliset ojat ja piennar, ts eli mikäli tiellä on kohta jossa vapaa leveys on vähemmän kuin 6 metriä, sitä kuutta metriä ei voida vaatia pelkästään minun tonttini alueella.
-tällä hetkellä leveydeltä alle 6 metrin on noin 7 metrin pituusmatka, tästä on noin auton mitta postilaatikoiden levennykseen jossa siis on ylimääräinen auton leveys,eikä kenenkään pihalla, delegaation peruste miksi tähän ei voi peruuttaa vastaantulevan auton sattuessa kohdalle oli että "kun täällä ei oikein pakki tahdo kellään löytyä" ?
-tällä hetkellä vaikka tie siis on kuulemma tontillani liian kapea, on ulkokaarteen puolella noi 80 sentin alue joka kasvaa nurmikkoa, mielestäni kertoo aika paljon miten kurvi oikaistaan tai missä kohden tietä ajetaan?
tällästä - pulliainen
hzcitruuna kirjoitti:
Oli mikä oli mutta kokous käsitteli asiaa niin kuin kirjeessä pyysinkin ja vastasi siihen myös.
Olen laatimassa kunnan tekniseen lautakuntaan valitusta.
-En ymmärrä missä ominaisuudessa kolmen hengen delegaatio kävi päivää ennen kokousta paikanpäällä kertomassa esim. että tie kivien kohdalta on liian kapea mutta aiempien asukkaiden vuosia sitten asentaman tolpan ja tien toisen reunan etäisyydestä ei ollut mitään puhetta eivätkä sitä myöskään mitanneet, etäisyys on aika lailla sama.
-Delegaatio esitti että `"he" voivat alkaa vaikka räjäyttelemään kallioita tuosta jostain minun laskuuni`, oletan että mikäli hoitokunta katsoo omaavansa tuollaisen oikeuden niin olisivat poistaneet kivet jo esim viime syksynä kysymättä minulta mitään.
-aikanaan osakaskokouksessa ( tai missä tahansa)
päätetty että nopeusrajoitusmerkki tulee ja asennetaan ( ei liene vaikea pohtia miksi aikanaan joku sitä ehdottanut tai vaatinut? ) ja
nyt samasta instanssista tullaan väittämään että merkki kattaa vain 20 metrin matkan?
-Tieliikennlain, joka pätee myös yksityisteillä, mukaan nopeusrajoitusmerkin vaikutusalue ei lopu risteykseen vaan jatkuu kunnes tulee päättymismerkki tai vastaantulevalle liikenteelle tarkoitettu sama rajoitusmerkki eikä tieliikennelain puitteissa voi olla sellaista pysyvää nopeusrajoitusta jonka mukaan samaa tietä ajetaan toiseen suuntaan 30kmh ja toiseen suuntaan 80kmh ?
-Kaiken kukkuraksi jo ilman nopeusrajoitusmerkkiäkin olettaisi piha-alueelle ajaessaan ajajan ymmärtävän miten ajaa, lisäksi ajoneuvo on saatava pysäytettyä tien näkyvän osan alueella - tonttini kohdalla noin 10 metrin matkalla tie putoaa noin 2 metriä alas ja kääntyy 90 astetta vasempaa, täysin nollakulma.
-Vaativat nyt siirtämään kivet siten että vapaa tien osuus on 6 metriä, mielestäni tämä on ristiriidassa sen suhteen että heidän mukaan tien leveys on päätetty 6 metriin johon sisältyy mahdolliset ojat ja piennar, ts eli mikäli tiellä on kohta jossa vapaa leveys on vähemmän kuin 6 metriä, sitä kuutta metriä ei voida vaatia pelkästään minun tonttini alueella.
-tällä hetkellä leveydeltä alle 6 metrin on noin 7 metrin pituusmatka, tästä on noin auton mitta postilaatikoiden levennykseen jossa siis on ylimääräinen auton leveys,eikä kenenkään pihalla, delegaation peruste miksi tähän ei voi peruuttaa vastaantulevan auton sattuessa kohdalle oli että "kun täällä ei oikein pakki tahdo kellään löytyä" ?
-tällä hetkellä vaikka tie siis on kuulemma tontillani liian kapea, on ulkokaarteen puolella noi 80 sentin alue joka kasvaa nurmikkoa, mielestäni kertoo aika paljon miten kurvi oikaistaan tai missä kohden tietä ajetaan?
tällästäOlet kohta isossa riidassa, jos et ole varovainen. Tieoikeus on vahva. Tiekunta näyttää olevan hyvävelikerho - johon sinua ei ole kutsuttu mukaan.
Olisiko se tie mahdollista viedä pihan ohi? Katsopa sieltä uusi linjaus. Kustannuksia tulee kaikille, myös sinulle, mutta se olisi helpointa.
Vaikka saisit millaiset nopeusrajoitusmerkit tahansa, ei niitä kaikki noudata.
Kivien asettaminen tiealueelle on aika hankala juttu, siitä voi jossain vaiheessa tulla poliisiasia ja/tai oikeusjuttu, ja silloin luultavasti olet häviäjä ja maksaja. - hzcitruuna
pulliainen kirjoitti:
Olet kohta isossa riidassa, jos et ole varovainen. Tieoikeus on vahva. Tiekunta näyttää olevan hyvävelikerho - johon sinua ei ole kutsuttu mukaan.
Olisiko se tie mahdollista viedä pihan ohi? Katsopa sieltä uusi linjaus. Kustannuksia tulee kaikille, myös sinulle, mutta se olisi helpointa.
Vaikka saisit millaiset nopeusrajoitusmerkit tahansa, ei niitä kaikki noudata.
Kivien asettaminen tiealueelle on aika hankala juttu, siitä voi jossain vaiheessa tulla poliisiasia ja/tai oikeusjuttu, ja silloin luultavasti olet häviäjä ja maksaja.Joo, hyvävelikerho oli tiedossa jo ennenkuin asiaa edes eteenpäin ajattelinkaan viedä, vanhaa kaupunkilaispoikaa sapettaa ja ihmetyttää tämä maalainen ajotapa ja se helvetillinen kiire mikä heinäkengillä on, teema on hieman että mitä isompi laite ja mitä pienempi tie - sitä helvetillisemmin ajetaan.
Mutta kerhoista huolimatta, ei kai tiekuntakaan pysty tieliikennelain ohi menemään?
Tai perustelemaan asioita sellaisilla perusteilla joilla ei ole mitään juridista perustetta? Itse ainakin perustelevat tien leveyttä tieosakaskunnan perustamiskokouksen pöytäkirjalla jonka ymmärrän mutta että esim. nopeusrajoituksen vaikutusaluetta perustellaan siten mikä ei päde tieliikennelain puitteissa?
Ja mielestäni on aivan selvä että kun nyt vaativat tien vapaaksi tilaksi leveyden suhteen 6 metriä pihani kohdalla niin sen käsittääkseni pitää olla joka kohdalla tien osuudella se
6 metriä.
On muuten totta että Suomessa riidellään eniten juuri tieasioista, taitaa aika paljon olla perää tässä hyvä-veli-menttaliteetissa?
Toisaalta mitä suuremmaksi instanssit menevät asian käsittelyssä sitä vähemmän asian käsittelyyn liittyy ns. paskapuhetta
Tietä ei periaatteessa ole mahdollista viedä toisaalta, paitsi kahden muun naapurin maiden läpi, näistä toinen asian ymmärtää mutta toisesta en tiedä? Ja mikäli ajattele reaktiota tähän väitteeseeni että tiellä ajetaan surutta, en oikein jaksa uskoa tiekunnan hyväksyvän sellaista että tietä siirretään - katsovat että siihen ei ole aihetta. - sitruunan
hzcitruuna kirjoitti:
Joo, hyvävelikerho oli tiedossa jo ennenkuin asiaa edes eteenpäin ajattelinkaan viedä, vanhaa kaupunkilaispoikaa sapettaa ja ihmetyttää tämä maalainen ajotapa ja se helvetillinen kiire mikä heinäkengillä on, teema on hieman että mitä isompi laite ja mitä pienempi tie - sitä helvetillisemmin ajetaan.
Mutta kerhoista huolimatta, ei kai tiekuntakaan pysty tieliikennelain ohi menemään?
Tai perustelemaan asioita sellaisilla perusteilla joilla ei ole mitään juridista perustetta? Itse ainakin perustelevat tien leveyttä tieosakaskunnan perustamiskokouksen pöytäkirjalla jonka ymmärrän mutta että esim. nopeusrajoituksen vaikutusaluetta perustellaan siten mikä ei päde tieliikennelain puitteissa?
Ja mielestäni on aivan selvä että kun nyt vaativat tien vapaaksi tilaksi leveyden suhteen 6 metriä pihani kohdalla niin sen käsittääkseni pitää olla joka kohdalla tien osuudella se
6 metriä.
On muuten totta että Suomessa riidellään eniten juuri tieasioista, taitaa aika paljon olla perää tässä hyvä-veli-menttaliteetissa?
Toisaalta mitä suuremmaksi instanssit menevät asian käsittelyssä sitä vähemmän asian käsittelyyn liittyy ns. paskapuhetta
Tietä ei periaatteessa ole mahdollista viedä toisaalta, paitsi kahden muun naapurin maiden läpi, näistä toinen asian ymmärtää mutta toisesta en tiedä? Ja mikäli ajattele reaktiota tähän väitteeseeni että tiellä ajetaan surutta, en oikein jaksa uskoa tiekunnan hyväksyvän sellaista että tietä siirretään - katsovat että siihen ei ole aihetta.kirjoituksia lueskelee,on annettava neuvo,että
valita poika mahdollisimman pitkälle ja moneen
paikkaan,että saat kerrankin riidellä ja kunnolla.
Se luteita rassaa. - hzcitruuna
sitruunan kirjoitti:
kirjoituksia lueskelee,on annettava neuvo,että
valita poika mahdollisimman pitkälle ja moneen
paikkaan,että saat kerrankin riidellä ja kunnolla.
Se luteita rassaa.Kyllä tämä on hieman niinkuin tarkoitus, ei millään mene tajuntaan tämä maalaisjärjen käyttämättä jättäminn eikä myöskään se että lain vaatimat järjestöt tai instanssit toimivat vastoin asetuksia.
Enkä vielä ainakaan ole tavannut sitä todellista kristittyä joka aina ja jatkuvasti kääntää toisen posken ja sanoo - lyökää lisää.
Oletko koskaan itse ollut jonkinlaisen vääryyden tai väärän käyttäytymisen kohteena ja tietäessäsi että vaadit asian laittamista sellaiselle tolalle kuin se pitäisikin olla niin jättänyt asian sikseen? - tieisännöitsijä alueellaan
hzcitruuna kirjoitti:
Kyllä tämä on hieman niinkuin tarkoitus, ei millään mene tajuntaan tämä maalaisjärjen käyttämättä jättäminn eikä myöskään se että lain vaatimat järjestöt tai instanssit toimivat vastoin asetuksia.
Enkä vielä ainakaan ole tavannut sitä todellista kristittyä joka aina ja jatkuvasti kääntää toisen posken ja sanoo - lyökää lisää.
Oletko koskaan itse ollut jonkinlaisen vääryyden tai väärän käyttäytymisen kohteena ja tietäessäsi että vaadit asian laittamista sellaiselle tolalle kuin se pitäisikin olla niin jättänyt asian sikseen?minun mielestäni tappelet ihan turhaan siitä
30 km/h liikennemerkistä.
Voin vakuuttaa kokemuksesta että vaikka saisit
tienvieret täyteen niitä ja korkeimman oikeuden
päätöksen että ovat voimassa koko tien pituudella
niin entäs sitten?
Kaikki ajavat kuitenkin samaa vauhtia kuin ennenkin;
pikemminkin piruuttaan vielä kovempaa.
Ja sinä et mahda mitään.
Poliisit eivät taatusti tule pihallesi mittamaan
ja jos tulevat, niin tuollaisella paikkakunnalla
seikka on heti kaikkien tiedossa ja sen aikaa
ajellaan kiltisti.
Kaivat verta nenästäsi kapinoimalla noin ankarasti;
ihmiset ovat sellaisia että pakko herättää aina vastustusta ja jos saat kaikki vastaasi niin olet
liemessä.
Miksi ihan ehdoin tahdoin hakeutua vaikeuksiin.
Periaatteesta?
No, jokaine hankkii vaikeutensa pääasiassa itse. - hzcitruuna
tieisännöitsijä alueellaan kirjoitti:
minun mielestäni tappelet ihan turhaan siitä
30 km/h liikennemerkistä.
Voin vakuuttaa kokemuksesta että vaikka saisit
tienvieret täyteen niitä ja korkeimman oikeuden
päätöksen että ovat voimassa koko tien pituudella
niin entäs sitten?
Kaikki ajavat kuitenkin samaa vauhtia kuin ennenkin;
pikemminkin piruuttaan vielä kovempaa.
Ja sinä et mahda mitään.
Poliisit eivät taatusti tule pihallesi mittamaan
ja jos tulevat, niin tuollaisella paikkakunnalla
seikka on heti kaikkien tiedossa ja sen aikaa
ajellaan kiltisti.
Kaivat verta nenästäsi kapinoimalla noin ankarasti;
ihmiset ovat sellaisia että pakko herättää aina vastustusta ja jos saat kaikki vastaasi niin olet
liemessä.
Miksi ihan ehdoin tahdoin hakeutua vaikeuksiin.
Periaatteesta?
No, jokaine hankkii vaikeutensa pääasiassa itse.Jännä tää juttu että kun kaikki tietää sen seikan kuitenkin että haluan ihmisten ajotavoillaan kunnioittavan piha-aluettani ja kukaan meistä ei haluaisi omalla pihallaan ajettavan samalla lailla, vai myöntääkö joku?
Mikäli asia olisi niin päin että itse olisin ajellut jonkun pihamaalla ja täällä kiroaisin saamaani huomiota esim että joku olisi tullut sanomaan ajotavastani jotain tai että tullut poliisilta yhteydenotto, epäilen että suurin osa ihmettelisi mokomaa käytöstä ja pihan omistajaa mollattaisiin täällä kilpaa ja yhteiskuntaa poliisivaltioksi jne. Kaiken lisäksi mitenkähän tuomittavaa oma vastaavanlainen ajotapani olisikaan tässä hyvä-veli-kerhossa jota tiekunnaksi myös kutsutaan?
Asiassa fakta on että 30kmh rajoitus on voimassa tieliikennelain puitteissa, olen kuitenkin ennen liikennturvallisuuden vaarantamisilmoitusta ottanut yhteyttä paikalliseen tiekuntaan enkä rynnännyt suoraa päätä virkavallan puheille.
ns hyvään ajotapaan lisäksi (jos sellaista on?) kuuluu, kuten tieliikennelakiinkin, esim ja varsinkin piha-alueiden, huomioiminen ja ajonopeuden laskeminen sen mukaiseksi.
Ei kai meistä kukaan pihakadullakaan 60kmh aja???
Onneksi tällä(kin) tiellä on käyttäjiä jotka näin myös tekevät ja en voi väittää etteikö tuollaisten tienkäyttäjien kohdalla itselläkin ole mukavampi olo heidän ajaessaan pihani läpi huomioiden sen että ajavat pihallani mutta joka asiassahan on aina se pieni joukko joka mustamaalaa muut?
En tiedä mistä se johtuu että itselläni ei suoraan sanottuna pokeri riitä vaikka piha-alueiden läpiajamiseen törkeätä nopeutta käyttäen, vaan ennemminkin ylivarovaisesti, en ole niin tehnyt koskaan, olkoon nopeusrajoituksia tai ei, on kyse siinä paikalla asuvien ihmisten kotipihasta enkä usko että mahdollinen kiireeni on sitä luokkaa että sen siinä pihalla saan kurottua kiinni?
summa summarum, olin kuitenkin vielä yhteydessä tiekunnan puheenjohtajaan,joka siis päivää ennen kokousta kävi ovellani. Kysyin onko hetkeä aikaa, kun nyt tiedän että hän oli ja on edelleen puheenjohtaja, mikäli palattaisiin viimekertaiseen keskusteluun?
Tässä ei ollut mitään ongelmaa, kerroin että kokouksen pöytäkirjakopio tuli kiitettävän nopeasti minulle ja siirrän irtokivet tuon tien leveyden puitteissa olettaen että sama leveys pätee myös muualla tieosuudella ja kun nyt tiedän mikä tien leveys on, lisäksi tiedustelin onko tähän ajonopeusasiaan mahdollista saada jonkinlaista rakentavaa keskustelua aikaiseksi?
Kävi ilmi että on, asiasta oli keskusteltu kokouksessa ja se tiedostettiin, varsinkin omalta kohdaltani kiusalliseksi, ko. esimerkkitapaukselle ainakin puheenjohtajan mukaan on asiasta kerrottu ja toivottu pienempää läpiajonopeutta. Kävi myös ilmi että kolareitakin on aiempina vuosina sattunut ja läheltä piti tapauksia olen nähnyt itsekkin.
Toisaalta mikäli aikuinen ihminen ei edes huomauttamisen jälkeen opi mitään, hän varmaankin vastaa myös teoistaan ja tällä tarkoitan juuri liikenneturvallisuuden vaarantamista, minulla, kuten ei kellään muullakaan, ei ole mitään syytä kärsiä törkeästä ajotavasta kun tie nyt sattuu pihani läpi menemään mutta omasta mielestäni olen kuitenkin lähtenyt asiassa rauhallisemman tien kautta liikkeelle? Tämä ei myöskään ole tiekunnan vika että joukossa on aina joku joka ei välitä mistään mitään vaan nimenomaan yksittäisen henkilön, eiköhän jokainen meistä kuljeta ajoneuvoaan aivan omalla vastuullaan? Mielestäni tuo vastuun ottaminen teoistaan pätee myös mikäli ollaan sillä autolla toisten pihalla?
Itselleni jäi keskustelun jälkeen mieli että minua oli kuunneltu ja asiani oli tuotu julki ja mielestäni näkökantani myös ymmärrettiin.
Tällä haavaa asian käsittely loppuu tähän vaikka keskustelua asiaan liittyen kyllä jatkan mielelläni jos halukkaita on?
Kiitos kommenteista. - lopulta sentään
hzcitruuna kirjoitti:
Jännä tää juttu että kun kaikki tietää sen seikan kuitenkin että haluan ihmisten ajotavoillaan kunnioittavan piha-aluettani ja kukaan meistä ei haluaisi omalla pihallaan ajettavan samalla lailla, vai myöntääkö joku?
Mikäli asia olisi niin päin että itse olisin ajellut jonkun pihamaalla ja täällä kiroaisin saamaani huomiota esim että joku olisi tullut sanomaan ajotavastani jotain tai että tullut poliisilta yhteydenotto, epäilen että suurin osa ihmettelisi mokomaa käytöstä ja pihan omistajaa mollattaisiin täällä kilpaa ja yhteiskuntaa poliisivaltioksi jne. Kaiken lisäksi mitenkähän tuomittavaa oma vastaavanlainen ajotapani olisikaan tässä hyvä-veli-kerhossa jota tiekunnaksi myös kutsutaan?
Asiassa fakta on että 30kmh rajoitus on voimassa tieliikennelain puitteissa, olen kuitenkin ennen liikennturvallisuuden vaarantamisilmoitusta ottanut yhteyttä paikalliseen tiekuntaan enkä rynnännyt suoraa päätä virkavallan puheille.
ns hyvään ajotapaan lisäksi (jos sellaista on?) kuuluu, kuten tieliikennelakiinkin, esim ja varsinkin piha-alueiden, huomioiminen ja ajonopeuden laskeminen sen mukaiseksi.
Ei kai meistä kukaan pihakadullakaan 60kmh aja???
Onneksi tällä(kin) tiellä on käyttäjiä jotka näin myös tekevät ja en voi väittää etteikö tuollaisten tienkäyttäjien kohdalla itselläkin ole mukavampi olo heidän ajaessaan pihani läpi huomioiden sen että ajavat pihallani mutta joka asiassahan on aina se pieni joukko joka mustamaalaa muut?
En tiedä mistä se johtuu että itselläni ei suoraan sanottuna pokeri riitä vaikka piha-alueiden läpiajamiseen törkeätä nopeutta käyttäen, vaan ennemminkin ylivarovaisesti, en ole niin tehnyt koskaan, olkoon nopeusrajoituksia tai ei, on kyse siinä paikalla asuvien ihmisten kotipihasta enkä usko että mahdollinen kiireeni on sitä luokkaa että sen siinä pihalla saan kurottua kiinni?
summa summarum, olin kuitenkin vielä yhteydessä tiekunnan puheenjohtajaan,joka siis päivää ennen kokousta kävi ovellani. Kysyin onko hetkeä aikaa, kun nyt tiedän että hän oli ja on edelleen puheenjohtaja, mikäli palattaisiin viimekertaiseen keskusteluun?
Tässä ei ollut mitään ongelmaa, kerroin että kokouksen pöytäkirjakopio tuli kiitettävän nopeasti minulle ja siirrän irtokivet tuon tien leveyden puitteissa olettaen että sama leveys pätee myös muualla tieosuudella ja kun nyt tiedän mikä tien leveys on, lisäksi tiedustelin onko tähän ajonopeusasiaan mahdollista saada jonkinlaista rakentavaa keskustelua aikaiseksi?
Kävi ilmi että on, asiasta oli keskusteltu kokouksessa ja se tiedostettiin, varsinkin omalta kohdaltani kiusalliseksi, ko. esimerkkitapaukselle ainakin puheenjohtajan mukaan on asiasta kerrottu ja toivottu pienempää läpiajonopeutta. Kävi myös ilmi että kolareitakin on aiempina vuosina sattunut ja läheltä piti tapauksia olen nähnyt itsekkin.
Toisaalta mikäli aikuinen ihminen ei edes huomauttamisen jälkeen opi mitään, hän varmaankin vastaa myös teoistaan ja tällä tarkoitan juuri liikenneturvallisuuden vaarantamista, minulla, kuten ei kellään muullakaan, ei ole mitään syytä kärsiä törkeästä ajotavasta kun tie nyt sattuu pihani läpi menemään mutta omasta mielestäni olen kuitenkin lähtenyt asiassa rauhallisemman tien kautta liikkeelle? Tämä ei myöskään ole tiekunnan vika että joukossa on aina joku joka ei välitä mistään mitään vaan nimenomaan yksittäisen henkilön, eiköhän jokainen meistä kuljeta ajoneuvoaan aivan omalla vastuullaan? Mielestäni tuo vastuun ottaminen teoistaan pätee myös mikäli ollaan sillä autolla toisten pihalla?
Itselleni jäi keskustelun jälkeen mieli että minua oli kuunneltu ja asiani oli tuotu julki ja mielestäni näkökantani myös ymmärrettiin.
Tällä haavaa asian käsittely loppuu tähän vaikka keskustelua asiaan liittyen kyllä jatkan mielelläni jos halukkaita on?
Kiitos kommenteista.löytyi
- paikalla?
hzcitruuna kirjoitti:
Jännä tää juttu että kun kaikki tietää sen seikan kuitenkin että haluan ihmisten ajotavoillaan kunnioittavan piha-aluettani ja kukaan meistä ei haluaisi omalla pihallaan ajettavan samalla lailla, vai myöntääkö joku?
Mikäli asia olisi niin päin että itse olisin ajellut jonkun pihamaalla ja täällä kiroaisin saamaani huomiota esim että joku olisi tullut sanomaan ajotavastani jotain tai että tullut poliisilta yhteydenotto, epäilen että suurin osa ihmettelisi mokomaa käytöstä ja pihan omistajaa mollattaisiin täällä kilpaa ja yhteiskuntaa poliisivaltioksi jne. Kaiken lisäksi mitenkähän tuomittavaa oma vastaavanlainen ajotapani olisikaan tässä hyvä-veli-kerhossa jota tiekunnaksi myös kutsutaan?
Asiassa fakta on että 30kmh rajoitus on voimassa tieliikennelain puitteissa, olen kuitenkin ennen liikennturvallisuuden vaarantamisilmoitusta ottanut yhteyttä paikalliseen tiekuntaan enkä rynnännyt suoraa päätä virkavallan puheille.
ns hyvään ajotapaan lisäksi (jos sellaista on?) kuuluu, kuten tieliikennelakiinkin, esim ja varsinkin piha-alueiden, huomioiminen ja ajonopeuden laskeminen sen mukaiseksi.
Ei kai meistä kukaan pihakadullakaan 60kmh aja???
Onneksi tällä(kin) tiellä on käyttäjiä jotka näin myös tekevät ja en voi väittää etteikö tuollaisten tienkäyttäjien kohdalla itselläkin ole mukavampi olo heidän ajaessaan pihani läpi huomioiden sen että ajavat pihallani mutta joka asiassahan on aina se pieni joukko joka mustamaalaa muut?
En tiedä mistä se johtuu että itselläni ei suoraan sanottuna pokeri riitä vaikka piha-alueiden läpiajamiseen törkeätä nopeutta käyttäen, vaan ennemminkin ylivarovaisesti, en ole niin tehnyt koskaan, olkoon nopeusrajoituksia tai ei, on kyse siinä paikalla asuvien ihmisten kotipihasta enkä usko että mahdollinen kiireeni on sitä luokkaa että sen siinä pihalla saan kurottua kiinni?
summa summarum, olin kuitenkin vielä yhteydessä tiekunnan puheenjohtajaan,joka siis päivää ennen kokousta kävi ovellani. Kysyin onko hetkeä aikaa, kun nyt tiedän että hän oli ja on edelleen puheenjohtaja, mikäli palattaisiin viimekertaiseen keskusteluun?
Tässä ei ollut mitään ongelmaa, kerroin että kokouksen pöytäkirjakopio tuli kiitettävän nopeasti minulle ja siirrän irtokivet tuon tien leveyden puitteissa olettaen että sama leveys pätee myös muualla tieosuudella ja kun nyt tiedän mikä tien leveys on, lisäksi tiedustelin onko tähän ajonopeusasiaan mahdollista saada jonkinlaista rakentavaa keskustelua aikaiseksi?
Kävi ilmi että on, asiasta oli keskusteltu kokouksessa ja se tiedostettiin, varsinkin omalta kohdaltani kiusalliseksi, ko. esimerkkitapaukselle ainakin puheenjohtajan mukaan on asiasta kerrottu ja toivottu pienempää läpiajonopeutta. Kävi myös ilmi että kolareitakin on aiempina vuosina sattunut ja läheltä piti tapauksia olen nähnyt itsekkin.
Toisaalta mikäli aikuinen ihminen ei edes huomauttamisen jälkeen opi mitään, hän varmaankin vastaa myös teoistaan ja tällä tarkoitan juuri liikenneturvallisuuden vaarantamista, minulla, kuten ei kellään muullakaan, ei ole mitään syytä kärsiä törkeästä ajotavasta kun tie nyt sattuu pihani läpi menemään mutta omasta mielestäni olen kuitenkin lähtenyt asiassa rauhallisemman tien kautta liikkeelle? Tämä ei myöskään ole tiekunnan vika että joukossa on aina joku joka ei välitä mistään mitään vaan nimenomaan yksittäisen henkilön, eiköhän jokainen meistä kuljeta ajoneuvoaan aivan omalla vastuullaan? Mielestäni tuo vastuun ottaminen teoistaan pätee myös mikäli ollaan sillä autolla toisten pihalla?
Itselleni jäi keskustelun jälkeen mieli että minua oli kuunneltu ja asiani oli tuotu julki ja mielestäni näkökantani myös ymmärrettiin.
Tällä haavaa asian käsittely loppuu tähän vaikka keskustelua asiaan liittyen kyllä jatkan mielelläni jos halukkaita on?
Kiitos kommenteista.Miksi et itse ollut siellä tiekokouksessa? Olethan tieosakas.
- hzcitruuna
paikalla? kirjoitti:
Miksi et itse ollut siellä tiekokouksessa? Olethan tieosakas.
oli jatkuva 3-vuorotyö ja ko päivänä ollut työvuoro, harmitti mutta ei vaihtoehtoja.
Ehkä seuraavaan kokoukseen... - hzcitruuna
paikalla? kirjoitti:
Miksi et itse ollut siellä tiekokouksessa? Olethan tieosakas.
löytyy aiemmista kirjoituksistanui, olim suomeksi sanottuna töissä juuri silloin.
Toisaalta mikäli kokouksessa ihmisten mielipiteet olisivat olleet samalla tasolla kuin tiehoitokunnan delegaation vieraillessa luonani, en olisi edes halunnut oolla läsnä !
Luehan aiemmat kirjoitukseni ja mieti tieliikennelakia ja delegaation sanomisia? - hzcitruuna
kävi sitten ennen kokousta kylässä, no en niitä sisälle tupaan päästänyt mutta tuossa portailla kertoivat että tiellä oleva 30km/h rajoitus pätee vain toiseen suuntaan ajettessa, eli jostain syystä täällä on se maan ainoa tie-osuus jossa on eri nopeusrajoitukset eri suuntaan ajettaessa ? Kuulemma risteävä tie lopettaa nopeusrajoituksen vaikutusalueen ja näin ollen pätee vain toiseen suuntaan ajettaessa, vaikkakin ajetaan piha-alueen läpi, Kaiken lisäksi yksi peruste on että "täällä ei oikein keneltäkään löydy pakkia" - jotenka piha-alueelleni väistäminen vastaantulevan liikenteen kohdallesattuessa on aivan luonnollista !
Asia on tullut lopputulokseen, eli jätin valittamatta hoitokunnan kokouksen päätöksstä joka suoraansaoen oli aivan perseestä ja katselen tilannetta ja ajotapoja, teen ensimmäisestä törkeästä ilmoituksen liikenteen vaarantamisesta ja asia etenee ? poliisitutkinnassa?
Ei pysty keskustelemaan lantapaukkujen kanssa jos pikkuinstanssit sanelee "korpilakeja" omasta hatusta, parempi mennä suoraa isompiin pöytiin... - Yx tie
hzcitruuna kirjoitti:
kävi sitten ennen kokousta kylässä, no en niitä sisälle tupaan päästänyt mutta tuossa portailla kertoivat että tiellä oleva 30km/h rajoitus pätee vain toiseen suuntaan ajettessa, eli jostain syystä täällä on se maan ainoa tie-osuus jossa on eri nopeusrajoitukset eri suuntaan ajettaessa ? Kuulemma risteävä tie lopettaa nopeusrajoituksen vaikutusalueen ja näin ollen pätee vain toiseen suuntaan ajettaessa, vaikkakin ajetaan piha-alueen läpi, Kaiken lisäksi yksi peruste on että "täällä ei oikein keneltäkään löydy pakkia" - jotenka piha-alueelleni väistäminen vastaantulevan liikenteen kohdallesattuessa on aivan luonnollista !
Asia on tullut lopputulokseen, eli jätin valittamatta hoitokunnan kokouksen päätöksstä joka suoraansaoen oli aivan perseestä ja katselen tilannetta ja ajotapoja, teen ensimmäisestä törkeästä ilmoituksen liikenteen vaarantamisesta ja asia etenee ? poliisitutkinnassa?
Ei pysty keskustelemaan lantapaukkujen kanssa jos pikkuinstanssit sanelee "korpilakeja" omasta hatusta, parempi mennä suoraa isompiin pöytiin...Pikku vinkki, näin jälkikäteen. (pahasti myöhässä??)
Osta - tai lainaa kirjastosta - seuraava kirja: Ykistyiset Tiet, kirjoittanut Markku Markkula.
Siinä on kattavasti kerrottu kuinka yksityistielakia on tulkittu ja sovellettu erilaisissa riitatapauksissa. Lisäksi kirjassa on paljon erilaisia esimerkkejä eri oikeusasteiden tekemistä ratkaisuista/päätöksistä. Omalla kohdallani tästä kirjasta oli erittäin suurta apua, kun eräästä mökkitiestä aiheutui pikku kiista toisen osapuolen totaalisen tietämättömyyden ja neuvotteluhaluttomuuden johdosta. Vastapuoli turvautui asianajajaan, joka lähestyi ensimmäisen kerran tyyliin; uhkaus-kiristys-vaatimus-pelottelu-meolemmeoikeassa. Luettuani em. kirjasta meidän tapausta vastaavia asioita muutamaan kertaan, pystyin laatimaan vastapuolen asianajajalle vastineen, jossa kerroin oman näkemykseni tästä kiistasta. Pystyin laatimaan vastineen oikeita "termejä" käyttäen ja samalla osoittamaan sen, ettei ko. asianajaja tiennyt käytännössä yhtään mitään yksityistielaista. Oli mielestään löytänyt sopivimman yks.tielain pykälän, kääntänyt sen päälaelleen sekä päämiehelleen sopivaksi sillä oletuksella että me emme tiedä näistä asioista yhtään mitään. Lyhyehkön kirjeenvaihdon jälkeen tästä riita-asiasta ei ole kuulunut yhtään mitään yli kahteen vuoteen. Olen yrittänyt tiedustella onko tämä asia edelleen vireillä, mutta asianajotoimisto ei yhdistä puheluja ko. asianajajalle, eikä hän myöskään ole vastannut sähköpostitiedusteluun asian vireilläolosta. Että sellainen kirja ;-) (ja asianajaja)
- epätietonen posiolta
tarrtteeko mulla olla tieoikeus siihen yksityiseen tiehen joka kulkee minun maan läpi jota muut naapurit käyttää?
- Sohvatiikeri2
Sinulla on oikeus käyttää sitä. Kukaan ei voi sinulta sitä kieltää. Sinun vaan pitää siinä tapauksessa osallistua rakentamis- ja kunnossapitokustannuksiin.
- Tien
Sohvatiikeri2 kirjoitti:
Sinulla on oikeus käyttää sitä. Kukaan ei voi sinulta sitä kieltää. Sinun vaan pitää siinä tapauksessa osallistua rakentamis- ja kunnossapitokustannuksiin.
valmistumisvuosi vaikuttaa rakentamiskustannuksien osanotton, hoitokustannuksiin kylläkin.
- Ei yksipuolisia syit
Mietipä asiaa tältäkin annalta:
-TLL:n mukaan ajoneuvo on saatava pysähtymään tien näkyvälle osalle
-moottoriajoneuvolla ajettaessa nopeus mitoitettava tilanteen mukaan
-kolarin tai onnettomuuden sattuessa todennäköiset seikat voi vaikuttaa syyllisyyteen eli esim. 30 alueella voi kyllä pelkästään jarrutusmatkasta päätellä todennäköisen nopeuden.
Kannattaa pitää kiinni yleisistä oikeuksista.Vastaavanlainen tapaus oli kymmenen vuotta sitten,kun kevaripoika liian suuren tilannenopeuden saattelemana ei saanut pysähtymään,vaan ajoi isännän tielle peruuttaman traktorin perään,onneksi vähäisin seurauksin.Isäntä sai maksaa rikkoutuneen ajovalon ja sakot.Yleinen mielipide virkavaltaa myöten oli kartanon isäntää vastaan,eikä tiekunnan ulkopuoliselle kevaristille tullut edes sakkoja. Oliko siinä,ettei traktorinajaja älynnyt puolustautua,uskoi vielä virkavallan puheen todeksi,että tiellä, piha-alueellakin oli 80 nopeusrajoitus.No näin oli,mutta jo tilannenopeuteen vedoten oltaisi motoristia voitu kyllä rankaista ihan toisella tavalla. - Riita ei rakenna
Yksityisteiden hoidosta on olemassa laki ja tiehoitomaksut ovat pakolliset kaikkille yksityistien osakkaille riippumatta osallistuvatko he päätöksentekoon kokouksissa.
Useimmat riidadat johtuvat osapuolien asiantuntemattomuudesta. Kannattaa tutustua asioihin perusteellisesti ennen kuin alkaa riidellä.
Usein on mahdollista muuttaa jopa tien linjausta pihapiirin ulkopuolelle, kun esittää hyvän vaihtoehdon ja tiehoitokunta voi osallistua kustannuksiinkin tiensiirrossa. - maksoin, mutta
Tyhmään kysymykseen viisas vastaus. On olemassa tosi vanha yksityistiekunta, jolla ei ole kyselyjen mukaan oikein minkäänlaisia sääntöjä vaan nojaudutaan kuulemma yleiseen yksityistielakiin. Tieyksiköt on kyllä joskus Aatamin aikaan tehty. Nyt kokous päätti suuressa viisaudessaan, että on ns. minimimaksu. Jonka suuruus on 40€ ja lasku tuli merkinnällä yksikkömaksu, ilman jakoa perusmaksuun ja yksikkömaksu osuuteen. Tämä päätös syntyi niiden taholta, joilla on iso yksikkömäärä ja toteus on sellainen, että kaikki joiden perus- ynnä yksikkömaksu jää alle 40€ maksavat tuon minimimaksun ja vasta tämän summan ylittävät maksavat entiseen tapaan. Kuitenkaan missään ei tullut esille mikä on tuo perusmaksun suuruus. Puheenjohtaja väitti, että tästä on otettu viranomaisilta selvää, että näin voi tehdä, mutta pyynnöstä huolimatta hän ei ilmoittanut virkamiestä tai virastoa, joka näin on ilmoittanut. Kuka valvoo tällaisen yksityistiekunnan päätösten lainmukaisuutta?
- Asiat kuntoon
Tiekunnan kokouksen päätöksestä voi valittaa kunnan tielautakunnalle 30 päivän kuluessa kokouksesta. Ei ole väliä onko valittaja ollut mukana kokouksessa vai ei.
Minimimaksu on laiton, jokaiselle osakkaalle samansuuruinen perusmaksu suositeltava. Perusmaksulla katetaan tien hallinnosta aiheutuvat kustannukset, ei tienhoitokuluja jotka kerätään yksiköitten perusteella. Perusmaksun täytyy olla kohtuullinen, tuo neljä kymppiä alkaa olla aika korkea.
Kun yksiköinti on vähintään viisi vuotta vanha, kuka osakas tahansa voi vaatia yksiköinnin uusimista. Muutoksia on yleensä tullut sen verran, että yksiköinti on myös tehtävä uudelleen.
Täältä löytyy apua: http://www.tieyhdistys.fi/yksityistiet/tieisannoitsijoiden yhteystietoja/ - Anonyymi
Asiat kuntoon kirjoitti:
Tiekunnan kokouksen päätöksestä voi valittaa kunnan tielautakunnalle 30 päivän kuluessa kokouksesta. Ei ole väliä onko valittaja ollut mukana kokouksessa vai ei.
Minimimaksu on laiton, jokaiselle osakkaalle samansuuruinen perusmaksu suositeltava. Perusmaksulla katetaan tien hallinnosta aiheutuvat kustannukset, ei tienhoitokuluja jotka kerätään yksiköitten perusteella. Perusmaksun täytyy olla kohtuullinen, tuo neljä kymppiä alkaa olla aika korkea.
Kun yksiköinti on vähintään viisi vuotta vanha, kuka osakas tahansa voi vaatia yksiköinnin uusimista. Muutoksia on yleensä tullut sen verran, että yksiköinti on myös tehtävä uudelleen.
Täältä löytyy apua: http://www.tieyhdistys.fi/yksityistiet/tieisannoitsijoiden yhteystietoja/Yksityistielaki on muuttunut 2018, mutta tämä pätee aina:
Moneenko käyntiin maksamasi tieyksiköt riittävät?
Käyntikerrat = Tieyksiköt / (Ajoneuvon paino x Matka)
Tässä esimerkkitapauksessa tieyksiköitä 620
ajoneuvon paino ajettaessa on 1, 6 tonnia
tiellä ajettava matka 3,4 km (yhteen suuntaan)
Ensin suluissa olevat kerrotaan keskenään: 1,6 x 3,4 = 5,44
Sitten tieyksiköt jaetaan: 620 / 5,44 = 114 käyntiä.
Muuta esimerkkilukujen paikalle omat lukusi ja saat tarkastettua täsmääkö tieyksikköjesi määrä ajojesi kanssa.
-------------------------------------------------------
Yhden tieyksikön hinta on esim. 0,5 €. Lisäksi voi laskussa olla perusmaksu, jonka on tarkoitettu peittävän postitus- yms. kuluja. Perusmaksu ei saa olla suuri verrattuna tieyksikkömaksuun. Vitonen tai kymppi voisi olla kohdallaan.
Yksityistielaki ei tuo esille kameravalvonnan mahdollisuutta, joka estäisi riidat. Kaikkien tienkäyttö kuvattaisiin ja maksut jakautuisivat sen mukaan. Kansanterveyskin kohenisi.
- Anonyymi
Olen itse haastanut tiekunnan oikeuteen . Näille kaveruksille jotka hoitaa asioita oman päänsä mukaan ei pidä antaa periksi. Mitä vähemmän asioita tuodaan julkisuuteen sitä enemmän vanhat jäärät ja pienet pippelit anteeksi pienet piirit pyörittää asioita edelleen täysin ilman mitään jämäkkyyttä, understand ?
- Anonyymi
Alotukseen: yksityistien saa siirtää tontillaan omalla kustannuksellaan toiseen paikkaan. Kunhan siirto ei aiheuta kohtuutonta haittaa muille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12661Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1481208Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491105- 127988
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?205921Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13835Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 72825
- 39812