liian hyvä kummiko?

äippis

pääsin kummiksi lapselle, jonka vanhempi on minun lapsen kummina. Olen ihan innoissaan, haluan tietää mitä lapselle kuuluu, pitää sylissä jutella ja ostella kaikkea pientä kivaa. Koitetaan käydä kylässä ja ollaan käytykkin vaikka on meille kallista. Nyt on alkanut mietityttämään hänen toimintansa kummina ennen oman lapsensa syntymää (meidän lapsi siis 3v vanhempi). Ei soitellut, on käynyt ainoastaan kerran kylässä , ei ollut kiinnostunut lapsemme asioista ja kun nähtiin, ei kysellyt lapsesta, ei pitänyt sylissä ja lörpötellyt. Kiinnostus alkoi vasta kun minä olin ensin kiinnostunut. Tämä on alkanuta ärsyttämään. Pistetään kummilapseen mahdollisuuksien mukaan rahaa, kun taas hän ostaa halvalla vaikka kävi töissä. En kuitenkaan tarkoita että materia on tärkeintä kummiudessa, mutta tämä on yksi osa-alue tätä ongelmaa. Onko ketään muuta samassa tilanteessa olevaa?

Aion olla maailman paras kummi oman lapsemme kummin käyttäytymisestä huolimatta. ja Vaikka onkin nyt kiinnostunut, niin se vaikuttaa jotenkin tekopyhältä.. Ja ärsyttää miksei voinut olla ilman minun toimintaani samanlainen kuin nyt on.

Lisäksi kyseinen henkilö kieltää lapseltamme lähes kaiken tekemisen kodissaan, komentelee ja kieltää, ja puuttuu meidän tapaamme kasvattaa lasta.Lapsi ei saanut pitää omaa meteliä vaan piti olla ihan hiljaa.Lapsi turhautui ja rupesi voimaan todella huonosti.. Eikä todellakaan anneta pojan tehdä mitä vaan eli tarvetta komentamiseen ei ole. Ja kylla lapsen pitää antaa touhuta ja leikkiä ja kotona saa sotkeakkin, kylässä yritetään sotkemista kontrolloida. Muutenkin olen sitä mieltä että jos lapsen vanhemmat ovat paikalla ja näkevät tilanteen niin komentaminen kuuluu heille.
Asiaa olisi, mutta kukaan ei jaksa lukea pitkää tekstiä..

9

994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • idioottimasen ärsyttävältä

      ITSEKKÄÄLTÄ ihmiseltä. Kaikki miten muut jotain asioita hoitelevat, ei sovi sinulle. (muut siis tietty tekevät väärin)

      Enpä ihmettele kummiperheesi käyttäytymistä kun yrittävät pyörityksessäsi keksiä miten mielestäsi heidän pitäisi käyttäytyä. Oletpa aikamoinen pikku Hitleri. Kummiudestakaan he eivät pääse kunnialla ikinä eroon. (sääli)

      Jos itse välität ja käytät rahaa kummilapseesi, niin käytä. Mutta lopeta hyvä ihminen ruikuttaminen siitä mitä joko muu käyttää/ei käytä. Hittojakos se sinulle kuuluu?

      Eikös kummius ole enemmänkin hengellistä kasvatusta, eikä materiaa?

      Ja vain oikeinhan se on että yrittävät edes lastasi heidän omassa kodissaan kasvattaa tavoille, jottei siitä tulisi äitinsä kopio=erittäin suppea katseinen, vain omat hyvät puolensa näkevä yksilö.

    • kaunis:

      Käsitin että tällä ihmisellä ei ollut omia lapsia, kun ryhtyi Teidän lapsen kummiksi.

      Ei silloin voi Tietää.

      Hän ei tiennyt mitä haluat tai tarvitset, olisit jutellut hänen kanssaan.

      Nyt kun Hänellä on oma lapsi, se on Tietenkin Kauneinta ja Ihaninta maailmassa, nyt hän ymmärtää, nyt hän haluaa nähdä teidän lasta jolloin voi oppia ja olettaa mitä Omalla lapsella on edessä.

      Rahalla ei tulisi koskaan vertailla, toisilla voi olla tuloja, mutta myös menoja enemmän.

      Toisen lapseni synnytyksessä oli mukana Ystäväni, joka siis MYÖS tästäsyystä tuli sylikummiksi. Hän tosin näki meitä usein, kun asuu lähellä.

      Nyt hänellä on oma lapsi, enää ei kummilapsi kiinnosta, häntä kiinnostaa vain se mitä lapsemme ovat osanneet siinä ja siinä iässä.

      MYÖNNÄN että olen välillä kuitannut hänelle joistain asioista, mistä hän minulle saarnasi jo odotusaikanani, esim painonnousu..

      Hän oli aikanaan sitä mieltä että kyllä yli 1 vuotiaan lapsen pitää osata nukkua yksin ja käydä potalla, mutta kuinkas nyt, kun hänen oma lapsi on 1½, nukkuvat äiti ja lapsi edelleen samassa sängyssä, eikä lapsi käy potalla, koska oppi vasta kävelemään.

      Siinä sitä huomaa, kuinka ei todellakaan voi tietää, ellei ole omia lapsia.

      Hän esim aina osasi kovaan ääneen ihmetellä MIKSI raskaana olevat naiset menet sairaalaan ihan turhaan makaamaan, vaikka eivät viellä edes synnytä, kyllähän sen jokainen tietää kun pitää mennä!!!

      Hän makasi sairaalassa 2 viikkoa ENNEN synnytystä.

      Rakastan tätä Ystävääni, mutta hymyssäsuin hälle kuittailen asioista toisinaan kuinka hän neuvoi minua =)

      Ja hän on itsekin sanonut "Niin, en silloin tiennyt tai edes tajunnut"

    • niin ettäkö

      kylässä vain sinä saat kieltää lastasi.

      Minä kyllä huomautan vieraita lapsia, jos keksi kuppi aiotaan tyhjätä ennekuin aikuset edes ovat saaneet kutsua pöytään.

      • voi vertailla

        Et voi verrata sitä, miten kummius tulee hoitaa oikein. Jokainen hoitaa sen omalla tavallaan. Jos olet innostunut ystäväsi lapsesta, niin hyvä juttu, mutta toivottavasti olet sitä aidosti, etkä vain kilpaillaksesi ystäväsi kanssa paremmuudesta olla kummi. Minäkin ostelin aikanaan siskoni ensimmäiselle lapselle sitä sun tätä, kun oli ihanaa että lähipiiriin syntyi vauva. Nyt, kun siskoillani on yhteensä viisi lasta, joista kaksi on kummilapsiani ja sen lisäksi minulla on kolme muuta kummilasta, niin en rahallisesti edes kykene ostelemaan sitä sun tätä. Koitan antaa heille aikaani ym. jonka koen tärkeämmäksi kuin materian.


    • kilpailu?

      Mikä sinusta tekee niin erinomaisen kummin? Minusta tuo kuulostaa yritykseltä "suorittaa" kummiutta niin , että pääsisit jossain kummivertailussa palkintosijoille ja oman lapsesi kummi jäisi finaalin ulkopuolelle.

      Minulla on itsellä neljä lasta ja olen kolmen kummi. Kummiudesta siis kokemusta molemmilta puolilta. Ei kannata suunnitella mitään muottia ja luoda odotuksia, että millainen kummin pitäisi olla ja miten toteuttaa kummiutta.

      • ap.

        Asia tuli selväksi. En ole kuitenkaan niin idiootti kuten ehkä tekstistäni saa kuvan . En ole itsekäs enkä vaadi muilta täydellisyyttä. Nyt kuitenkin ymmärrän oman ajatteluni virheellisyyden, ehkä sitä vaan haluaa parhaat mahdolliset kummit lapselleen, kun tuntuu että kummius jotenkin jää unholaan ja muistetaan omaa kummilasta vain merkkipäivinä. No, joka tapauksessa lapsemme kummi on millainen on ja niin olen minäkin. En halua titteleiden tai kilpailujen takia olla mikään ykköskummi mutta tottakai haluan olla paras mahdollinen kummi.

        En minäkään tarkoita että materia on tärkeää, vaan nimenomaan läsnäolo ja yhteydenpito.

        Pointtini on se, että toivon vaan että oman lapseni kummi välittäisi lapsesta pitäisi yhteyttä itsestään, kun nyt tuntuu että hän katsoi ensin millainen kummi olen hänen lapselleen. Eli välittäisi aidosti lapsestani riippumatta siitä minkälainen kummi minä olen. En tiedä ymmärrättekö. Ehkä olen väärässä, hän ei vaan osannut olla lapsen kanssa ennen kuin sai oman.

        Mutta tosta hänen komentelustaan olen edelleen samaa mieltä. Joku teistä sanoi että hyvä vaan että komentaa ym. Kuuluuko sinun mielestäsi siis lapsen olla täysin hiljaa,tutkimatta asuntoa ja muutenkin koko ajan pois tieltä ja häiritsemättä? Minkälainen lapsuus silloin on jos kaikki kielletään, jopa normaali leikki? sääliksi käy niitä lapsia joita ihan kokoa ajan jostain kielletään ja oikein odotetaan että koska tekee taas jotain väärin. Itse olen sitä mieltä että lapsi saa pöristä mopollaan, lauleskella ym. Ja tottakai, jos lapsi tekee jotain väärin, ja vanhemmat ovat vieressä, eivätkä sano mitään tai eivät huomaa niin silloin saa joku muukin komentaa lasta, niin minäkin teen. Tarkoitan vaan sitä että jos lapsi ei riko mitään eikä aiheuta mitään muuta katastrofia toisen omaisuudelle tai muille ihmisille, vaan tutkii normaalisti paikkoja ja leikkii niin omat vanhemmat vahtivat ja miettivät mitä lapsi saa ja ei saa tehdä. Itse en ikinä kieltäisi kodissani olevia lapsia että olkaa hiljaa vaan omasta mielestäni lapsi saa kohtuuden rajoissa leikkiä ja mekastaa, jos menee aivan älyttömäksi niin sitten on eri juttu. Nyt oli siis kyseessä ihan normaalista leikkimisestä.


      • kilpailu?
        ap. kirjoitti:

        Asia tuli selväksi. En ole kuitenkaan niin idiootti kuten ehkä tekstistäni saa kuvan . En ole itsekäs enkä vaadi muilta täydellisyyttä. Nyt kuitenkin ymmärrän oman ajatteluni virheellisyyden, ehkä sitä vaan haluaa parhaat mahdolliset kummit lapselleen, kun tuntuu että kummius jotenkin jää unholaan ja muistetaan omaa kummilasta vain merkkipäivinä. No, joka tapauksessa lapsemme kummi on millainen on ja niin olen minäkin. En halua titteleiden tai kilpailujen takia olla mikään ykköskummi mutta tottakai haluan olla paras mahdollinen kummi.

        En minäkään tarkoita että materia on tärkeää, vaan nimenomaan läsnäolo ja yhteydenpito.

        Pointtini on se, että toivon vaan että oman lapseni kummi välittäisi lapsesta pitäisi yhteyttä itsestään, kun nyt tuntuu että hän katsoi ensin millainen kummi olen hänen lapselleen. Eli välittäisi aidosti lapsestani riippumatta siitä minkälainen kummi minä olen. En tiedä ymmärrättekö. Ehkä olen väärässä, hän ei vaan osannut olla lapsen kanssa ennen kuin sai oman.

        Mutta tosta hänen komentelustaan olen edelleen samaa mieltä. Joku teistä sanoi että hyvä vaan että komentaa ym. Kuuluuko sinun mielestäsi siis lapsen olla täysin hiljaa,tutkimatta asuntoa ja muutenkin koko ajan pois tieltä ja häiritsemättä? Minkälainen lapsuus silloin on jos kaikki kielletään, jopa normaali leikki? sääliksi käy niitä lapsia joita ihan kokoa ajan jostain kielletään ja oikein odotetaan että koska tekee taas jotain väärin. Itse olen sitä mieltä että lapsi saa pöristä mopollaan, lauleskella ym. Ja tottakai, jos lapsi tekee jotain väärin, ja vanhemmat ovat vieressä, eivätkä sano mitään tai eivät huomaa niin silloin saa joku muukin komentaa lasta, niin minäkin teen. Tarkoitan vaan sitä että jos lapsi ei riko mitään eikä aiheuta mitään muuta katastrofia toisen omaisuudelle tai muille ihmisille, vaan tutkii normaalisti paikkoja ja leikkii niin omat vanhemmat vahtivat ja miettivät mitä lapsi saa ja ei saa tehdä. Itse en ikinä kieltäisi kodissani olevia lapsia että olkaa hiljaa vaan omasta mielestäni lapsi saa kohtuuden rajoissa leikkiä ja mekastaa, jos menee aivan älyttömäksi niin sitten on eri juttu. Nyt oli siis kyseessä ihan normaalista leikkimisestä.

        Niin, ehkä hän ei vaan ennen oman lapsen syntymää "osannut" olla kummi. Ehkä hänellä oli olemattomasti kokemusta lapsista, eikä hän tiennyt, miten lapseen tutustutaan ja miten ollaan.

        Saa kai ihminen kehittyä ja muuttua. Ja onko sekään huono juttu, että nyt kun hän näkee millainen kummi sinä olet, niin hän ottaa siitä mallia. Luulisi olevan sinustakin mukavaa, että sinun tavastasi toimia pidetään niin paljon, että sitä ihan jäljitellään.

        Tuosta vieraan lapsen komentamisesta olen kanssasi samaa mieltä. Jos lapsi tekee kylässä tuhoja eivätkä vanhemmat reagoi, niin kyllä saa ja pitää kieltää. Mutta touhouvasta lapsesta tulee aina ääntä, jota aikuiset toivottavasti jaksavat kuunnella.

        On luonnotonta, jos lapsen pitää olla ihan hiiren hiljaa. Ystäväsi varmaan tämänkin asian näkee ja oivaltaa, kun hänen oma pilttinsä kasvaa.


      • ärsyttävältä....
        ap. kirjoitti:

        Asia tuli selväksi. En ole kuitenkaan niin idiootti kuten ehkä tekstistäni saa kuvan . En ole itsekäs enkä vaadi muilta täydellisyyttä. Nyt kuitenkin ymmärrän oman ajatteluni virheellisyyden, ehkä sitä vaan haluaa parhaat mahdolliset kummit lapselleen, kun tuntuu että kummius jotenkin jää unholaan ja muistetaan omaa kummilasta vain merkkipäivinä. No, joka tapauksessa lapsemme kummi on millainen on ja niin olen minäkin. En halua titteleiden tai kilpailujen takia olla mikään ykköskummi mutta tottakai haluan olla paras mahdollinen kummi.

        En minäkään tarkoita että materia on tärkeää, vaan nimenomaan läsnäolo ja yhteydenpito.

        Pointtini on se, että toivon vaan että oman lapseni kummi välittäisi lapsesta pitäisi yhteyttä itsestään, kun nyt tuntuu että hän katsoi ensin millainen kummi olen hänen lapselleen. Eli välittäisi aidosti lapsestani riippumatta siitä minkälainen kummi minä olen. En tiedä ymmärrättekö. Ehkä olen väärässä, hän ei vaan osannut olla lapsen kanssa ennen kuin sai oman.

        Mutta tosta hänen komentelustaan olen edelleen samaa mieltä. Joku teistä sanoi että hyvä vaan että komentaa ym. Kuuluuko sinun mielestäsi siis lapsen olla täysin hiljaa,tutkimatta asuntoa ja muutenkin koko ajan pois tieltä ja häiritsemättä? Minkälainen lapsuus silloin on jos kaikki kielletään, jopa normaali leikki? sääliksi käy niitä lapsia joita ihan kokoa ajan jostain kielletään ja oikein odotetaan että koska tekee taas jotain väärin. Itse olen sitä mieltä että lapsi saa pöristä mopollaan, lauleskella ym. Ja tottakai, jos lapsi tekee jotain väärin, ja vanhemmat ovat vieressä, eivätkä sano mitään tai eivät huomaa niin silloin saa joku muukin komentaa lasta, niin minäkin teen. Tarkoitan vaan sitä että jos lapsi ei riko mitään eikä aiheuta mitään muuta katastrofia toisen omaisuudelle tai muille ihmisille, vaan tutkii normaalisti paikkoja ja leikkii niin omat vanhemmat vahtivat ja miettivät mitä lapsi saa ja ei saa tehdä. Itse en ikinä kieltäisi kodissani olevia lapsia että olkaa hiljaa vaan omasta mielestäni lapsi saa kohtuuden rajoissa leikkiä ja mekastaa, jos menee aivan älyttömäksi niin sitten on eri juttu. Nyt oli siis kyseessä ihan normaalista leikkimisestä.

        mutta vedän vähän takaisinpäin, kuulostat jo ihmismäisemmältä.

        Asia on voinut olla näinkin, että se kummi ei ole uskaltanut "tuppautua" kummilapsensa elämään, -kaikki kun ei siitä pidä, ja mistä hän olisi voinut arvata että sinä pidät suorasta kontaktista? Sitten kun huomasi, on muuttanut toimintaansa, parhaansa mukaan?

        Tuosta komentamisesta oikeasti olen kanssasi samaa mieltä, lasten kuuluu saada leikkiä, hieman sotkea, pitää ääntä, tutkia, mutta toki jokaisessa kodissa on yksilölliset säännöt jotka tietty määrää asuja itse. Auttaisikohan taas, jos näyttäisit mallia? Mutta älä vedä siitä herneitä nenään, meistä toiset vain tarvitsevat enemmän apua ja toimitamalleja kuin toiset.

        Toivotan Sinulle oikein paljon kärsivällisyyttä hänen kanssaan.


      • Tit-ta
        ärsyttävältä.... kirjoitti:

        mutta vedän vähän takaisinpäin, kuulostat jo ihmismäisemmältä.

        Asia on voinut olla näinkin, että se kummi ei ole uskaltanut "tuppautua" kummilapsensa elämään, -kaikki kun ei siitä pidä, ja mistä hän olisi voinut arvata että sinä pidät suorasta kontaktista? Sitten kun huomasi, on muuttanut toimintaansa, parhaansa mukaan?

        Tuosta komentamisesta oikeasti olen kanssasi samaa mieltä, lasten kuuluu saada leikkiä, hieman sotkea, pitää ääntä, tutkia, mutta toki jokaisessa kodissa on yksilölliset säännöt jotka tietty määrää asuja itse. Auttaisikohan taas, jos näyttäisit mallia? Mutta älä vedä siitä herneitä nenään, meistä toiset vain tarvitsevat enemmän apua ja toimitamalleja kuin toiset.

        Toivotan Sinulle oikein paljon kärsivällisyyttä hänen kanssaan.

        kyläreissulle muutamia kirjoja ja palapelejä tai muita "hiljaisia" leluja mukaan ja kysy suoraan missä niillä voi leikkiä. Äläkä anna samoja kotona käyttöön niin ne on aina "uusia".
        Kuulostaa tyhmältä jos oot jo kokeillut...
        Meillä oli mummolassa sama ongelma joka poistui lapsen kasvaessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9164
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2688
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      145
      2467
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1310
    Aihe