B&W vai Genelec??

ammari.-

Hei, pitäisi päättää kummat hankkisi, B&W 685 vai Genelec 8030A:t.. B&W soi mielestäni tasaisesti ja luonnollisesti, mutta Genelecit ovat tarkemmat ja erottelevammat. Heviä ja rokkia kuuntelen pääsääntöisesti. Jos jollain olisi jotain hyvää kommenttia niin olisi kiva kuulla. B&W:tä tultaisi soittamaan 2x45W Marantzeilla.

23

13981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monitorit voivat olla

      rasittavia, moni miksaaja ei kuuntele genelegeillä kotonaan musaa. Siksi jos et itse miksaa, B&W on valintasi. Itse hankin n. 10 vuotta sitten B&W DM 601S2 kajarit miksaus- ja normaalikuunteluavarten ja hyvät ovat edelleen. Miksaamisen tilalle on tullut kotiteatteriharrastus ja kajarit sopivat hyvin leffakäyttöönkin riittävän alas menevän bassonsa takia.

      • Virittelijä

        Ihan periaatetasolla kiinnostaisi tietää, mikä Genelecin ominaisuus tai suunnitteluperuste sotii musan kuuntelua vastaan? Käsittääkseni G:n lähtökohtana on, että kaiutin ei itse "soi" mitenkään, vaan on neutraali ja puolueeton äänisignaalin välittäjä. Jos jokin toinen kaiutin värittää ääntä ja/tai jättää siitä jotain pois, millä perusteella se on parempi?

        Suuntaavuuteen on kiinnitetty huomiota samoin kuin vähäiseen diffraktioon. Haittaavatko ne musiikin kuuntelua?

        Seinämävärähtelyt on minimoitu kotelon muotoilulla ja sisäisillä tukivaluilla. Miten ne haittaavat musiikin kuuntelua?

        Refleksiputki on reilun kokoinen ja mitattu kokonaissärö pieni. Haittaavatko ne musiikin kuuntelua?

        Äänen laadun eteen on tehty paljon, jotta ulos tuleva ääni olisi mahdollisimman paljon sisään menevän kaltainen. Olen jossain törmännyt mielipiteisiin, joiden mukaan tämä melko uusi 8000-sarja soisi jotenkin mukavammin ja vähemmän rasittavasti kuin vaikkapa selvästi vanhemmat 1030, 1031 ja 1032, mutta itselläni ei ole ollut tilaisuutta vertailla näin.

        Toisaalta olen sitä mieltä, että oma koekuuntelu on tärkeää. Jos joku kaiutin tökkii niin se tökkii, mutta mielipiteen tulisi olla oma, ei lainattu. Pidän kummallisena lähtökohtaa, ettei Genelecciä kannata valita kotiin, koska se on Genelec. Kannattaa muistaa sekin, että "Bass tilt" ja "Bass roll off"-säädöillä bassojen sovitus huoneeseen ja subbariin on helpomaa kuin monella muulla kaiuttimella. Ja "Treble tilt"-säädöllä diskantista saa 2db pois (8040:ssa plus kahdesta miinus neljään).

        Suuremman äänenpaineen ystävä taas hyötyy kaiuttimien suojauksista, joiden ansiosta niitä on äärimmäisen vaikeaa ellei mahdotonta saada soittamalla rikki. Perheen muksu ja isin lompakko taasen hyötyvät säädettävästä sisääntuloherkkyydestä. Jos systeemin mastervolume menisi jostain syystä täysille, vahingot on estetty jo etukäteen (siis ei kuulovauriota tai palaneita kaiuttimia).
        Pitää taas todeta, ettei minulla ole taloudellisia tai muitakaan sidoksia äänentoistobisneksessä. Harrastelen vain.


      • ammari.-
        Virittelijä kirjoitti:

        Ihan periaatetasolla kiinnostaisi tietää, mikä Genelecin ominaisuus tai suunnitteluperuste sotii musan kuuntelua vastaan? Käsittääkseni G:n lähtökohtana on, että kaiutin ei itse "soi" mitenkään, vaan on neutraali ja puolueeton äänisignaalin välittäjä. Jos jokin toinen kaiutin värittää ääntä ja/tai jättää siitä jotain pois, millä perusteella se on parempi?

        Suuntaavuuteen on kiinnitetty huomiota samoin kuin vähäiseen diffraktioon. Haittaavatko ne musiikin kuuntelua?

        Seinämävärähtelyt on minimoitu kotelon muotoilulla ja sisäisillä tukivaluilla. Miten ne haittaavat musiikin kuuntelua?

        Refleksiputki on reilun kokoinen ja mitattu kokonaissärö pieni. Haittaavatko ne musiikin kuuntelua?

        Äänen laadun eteen on tehty paljon, jotta ulos tuleva ääni olisi mahdollisimman paljon sisään menevän kaltainen. Olen jossain törmännyt mielipiteisiin, joiden mukaan tämä melko uusi 8000-sarja soisi jotenkin mukavammin ja vähemmän rasittavasti kuin vaikkapa selvästi vanhemmat 1030, 1031 ja 1032, mutta itselläni ei ole ollut tilaisuutta vertailla näin.

        Toisaalta olen sitä mieltä, että oma koekuuntelu on tärkeää. Jos joku kaiutin tökkii niin se tökkii, mutta mielipiteen tulisi olla oma, ei lainattu. Pidän kummallisena lähtökohtaa, ettei Genelecciä kannata valita kotiin, koska se on Genelec. Kannattaa muistaa sekin, että "Bass tilt" ja "Bass roll off"-säädöillä bassojen sovitus huoneeseen ja subbariin on helpomaa kuin monella muulla kaiuttimella. Ja "Treble tilt"-säädöllä diskantista saa 2db pois (8040:ssa plus kahdesta miinus neljään).

        Suuremman äänenpaineen ystävä taas hyötyy kaiuttimien suojauksista, joiden ansiosta niitä on äärimmäisen vaikeaa ellei mahdotonta saada soittamalla rikki. Perheen muksu ja isin lompakko taasen hyötyvät säädettävästä sisääntuloherkkyydestä. Jos systeemin mastervolume menisi jostain syystä täysille, vahingot on estetty jo etukäteen (siis ei kuulovauriota tai palaneita kaiuttimia).
        Pitää taas todeta, ettei minulla ole taloudellisia tai muitakaan sidoksia äänentoistobisneksessä. Harrastelen vain.

        Liikkeessä kuuntelin molempia (B&W ja Genelec) ja molemmat mielestäni soivat mahtavasti. Vaikka olenkin täysin amatööri äänentoistoon liittyvissä asioissa, niin kuunneltujen testilevyjen perusteella mielestäni Genelec toimi paremmin vahvasti miksattujen äänitteiden kanssa(industrial heavy) ja B&W paremmin akustisen ja live-taltiointijen kanssa.

        Genelecit ovat kalliimmat ja tiedossa kyllä on, että ne ovat ns. paremmat, mutta itse tulee tehtyä ostopäätökset monesti enemmän tunteen kuin järjen perusteella ja B&W:stä jäi jotenkin parempi tunne. Onhan mahdollista sekin, että B&W:n ääni sattuu vain olemaan minun korvalle mielyttävämpi.

        Sellainen asia vain hieman vaivaa, kun liikkeessä vahvistimena toimi järeä Rotel ja näillä näkymin kotikäyttöön olisi tulossa Marantz(2x45W) tai H/K(2x80W), niin onko näillä ääni merkittävästi heikompi kuin tehokkaammalla Rotelilla? Genelecit olisivat siinä mielessä varmempi valinta, kun aktiivikaiuttimia ovat.


      • Virittelijä
        ammari.- kirjoitti:

        Liikkeessä kuuntelin molempia (B&W ja Genelec) ja molemmat mielestäni soivat mahtavasti. Vaikka olenkin täysin amatööri äänentoistoon liittyvissä asioissa, niin kuunneltujen testilevyjen perusteella mielestäni Genelec toimi paremmin vahvasti miksattujen äänitteiden kanssa(industrial heavy) ja B&W paremmin akustisen ja live-taltiointijen kanssa.

        Genelecit ovat kalliimmat ja tiedossa kyllä on, että ne ovat ns. paremmat, mutta itse tulee tehtyä ostopäätökset monesti enemmän tunteen kuin järjen perusteella ja B&W:stä jäi jotenkin parempi tunne. Onhan mahdollista sekin, että B&W:n ääni sattuu vain olemaan minun korvalle mielyttävämpi.

        Sellainen asia vain hieman vaivaa, kun liikkeessä vahvistimena toimi järeä Rotel ja näillä näkymin kotikäyttöön olisi tulossa Marantz(2x45W) tai H/K(2x80W), niin onko näillä ääni merkittävästi heikompi kuin tehokkaammalla Rotelilla? Genelecit olisivat siinä mielessä varmempi valinta, kun aktiivikaiuttimia ovat.

        "...ja B&W:stä jäi jotenkin parempi tunne. Onhan mahdollista sekin, että B&W:n ääni sattuu vain olemaan minun korvalle mielyttävämpi."

        Teit juuri oikein kun itse teit vertailua. Kun itselleen valitsee ja itse maksaa, niin kannattaa valita se mistä pitää. Varmaan ehkä tietätkin nämä, mutta sanon kuitenkin, että kuunteluvertailussa on pari sudenkuoppaa mihin kokematon kuuntelija voi astua. Ensiksi: herkempi eli lujempaa soiva kaiutin saattaa kuulostaa paremmalta kuin A-B -vertailussa hiljempaa soiva. Voimakkuusero voi hämätä korvaa, ja siksi lehtienkin vertailuissa voimakkuuserot pyritään tasaamaan mahdollisimman pieniksi. Toiseksi: loudnessmainen keski- ja yläbassoja sekä diskantteja korostava soundi voi kuulostaa nopeasti kuunneltuna paremmalta, mutta pidemmän päälle tämmöiset alkavat usein ärsyttää -varsinkin, jos kuuntelutila on bassoja korostava kerrostaloasunto. Silloin vähemmän onkin enemmän, siis laadullisesti.

        Vahvistimista sen verran, että maksimiteholukemista ei voi vetää johtopäätöksiä, että vähemmän tehokas soisi jotenkin heikommin kuin tehokkaampi. Monet toki kokevat kuulevansa eroja vahvistimien välillä, mutta kyse on muusta kuin suoraan teholukemista. Oleellista on, ettei vahvistimesta yritetä saada enempää tehoa kuin mihin se on suunniteltu, koska leikkaava eli säröä tuottava vahvistin kuulostaa pahalta ja rikkoo helposti kaiuttimet, ainakin diskanttielementin. Jos siis kuuntelet vaikkapa kymmenen watin maksimiteholla, ei ole merkitystä sillä, onko reservissä vielä 20, 40 tai 60 wattia.

        Jos kaiutin on kuormana poikkeuksellisen hankala, voi kyllä ns. tavallinen vahvistin olla kyykyssä melko helposti. Tämmöisiä kaiuttimia ei kuitenkaan osteta sattumalta, joten joka sellaisia käyttää, tietää kaiuttimiensa olevan hankalat vahvistimelle.

        Vahvistimen vaimennuskertoimella on merkitystä siihen, kuinka hyvin varsinkin bassokartion liike on vahvistimen näpeissä. Jos kerroin on pieni, eli vahvistimen antoimpedanssi suuri, on kontrolli huonompaa. Jos kerroin on arvoltaan vaikkapa 200 tai yli, asia on kunnossa. Alle 100 on jo vähän nippa-nappa (mutuilua), mutta enpä tiedä, erottaisinko sokkovertailussa vaikkapa arvot 80 ja 160. En ole tosin kokeillutkaan! ;)
        "Henkisellä" puolella voi tosin kalvaa, jos arvo on kovin matala, vaikka asiaa ei varsinaisesti kuulisikaan.

        Hyvän aktiivikaiuttimen etuna on, että vahvistimet on optimoitu juuri käytettäville kaiutinelementeille. Jos ostaa erillisen vahvistimen passiivikaiuttimille, on sähköinen sovitus aina epävarmempaa. Aktiiviratkaisussa myös saadaan enemmän ääntä watilla, koska passiivinen jakosuodin puuttuu. Näin ollen (vedän arvot hatusta--->) jos aktiivikaiuttimen vahvistimet ovat 40 40w (siis per yksi kaiutin), saadaan tällaisesta kaiutinparista enemmän ääntä kuin vaikkapa 2x100 watin erillisvahvistimella ja passiivikaiuttimilla. En väitä lukemia tarkoiksi, mutta periaatteessa näin. Toisaalta passiivikaiuttimien herkkyys vaikuttaa saatavan äänen määrään, joten tällainen vertailu on vaikeaa.

        Toivottavasti näistä ajatuksista on jotain hyötyä kun pähkäilet uusien hankintojesi kanssa. :)


      • uskonto:-)
        Virittelijä kirjoitti:

        Ihan periaatetasolla kiinnostaisi tietää, mikä Genelecin ominaisuus tai suunnitteluperuste sotii musan kuuntelua vastaan? Käsittääkseni G:n lähtökohtana on, että kaiutin ei itse "soi" mitenkään, vaan on neutraali ja puolueeton äänisignaalin välittäjä. Jos jokin toinen kaiutin värittää ääntä ja/tai jättää siitä jotain pois, millä perusteella se on parempi?

        Suuntaavuuteen on kiinnitetty huomiota samoin kuin vähäiseen diffraktioon. Haittaavatko ne musiikin kuuntelua?

        Seinämävärähtelyt on minimoitu kotelon muotoilulla ja sisäisillä tukivaluilla. Miten ne haittaavat musiikin kuuntelua?

        Refleksiputki on reilun kokoinen ja mitattu kokonaissärö pieni. Haittaavatko ne musiikin kuuntelua?

        Äänen laadun eteen on tehty paljon, jotta ulos tuleva ääni olisi mahdollisimman paljon sisään menevän kaltainen. Olen jossain törmännyt mielipiteisiin, joiden mukaan tämä melko uusi 8000-sarja soisi jotenkin mukavammin ja vähemmän rasittavasti kuin vaikkapa selvästi vanhemmat 1030, 1031 ja 1032, mutta itselläni ei ole ollut tilaisuutta vertailla näin.

        Toisaalta olen sitä mieltä, että oma koekuuntelu on tärkeää. Jos joku kaiutin tökkii niin se tökkii, mutta mielipiteen tulisi olla oma, ei lainattu. Pidän kummallisena lähtökohtaa, ettei Genelecciä kannata valita kotiin, koska se on Genelec. Kannattaa muistaa sekin, että "Bass tilt" ja "Bass roll off"-säädöillä bassojen sovitus huoneeseen ja subbariin on helpomaa kuin monella muulla kaiuttimella. Ja "Treble tilt"-säädöllä diskantista saa 2db pois (8040:ssa plus kahdesta miinus neljään).

        Suuremman äänenpaineen ystävä taas hyötyy kaiuttimien suojauksista, joiden ansiosta niitä on äärimmäisen vaikeaa ellei mahdotonta saada soittamalla rikki. Perheen muksu ja isin lompakko taasen hyötyvät säädettävästä sisääntuloherkkyydestä. Jos systeemin mastervolume menisi jostain syystä täysille, vahingot on estetty jo etukäteen (siis ei kuulovauriota tai palaneita kaiuttimia).
        Pitää taas todeta, ettei minulla ole taloudellisia tai muitakaan sidoksia äänentoistobisneksessä. Harrastelen vain.

        pitkän tarinan sait aikaiseksi, kuitenkin aloittajan, niinkuin minunkin kuuntelema musa on niin prosessoitua, että teoriassa on aivan sama millä sitä kuuntelee alkuperäisen toiston kannalta:-)

        Modulirakenteista on iloa, jos syteemiä haluaa päivittää tai huoltaa. Siksi en pääkajareiksi hankkisi aktiiveja. Eihän sinunkaan stereojärjestelmäsi ole täysin integroitu, eli esim vahvistin ja cd soitin ovat erikseen.


      • Virittelijä
        uskonto:-) kirjoitti:

        pitkän tarinan sait aikaiseksi, kuitenkin aloittajan, niinkuin minunkin kuuntelema musa on niin prosessoitua, että teoriassa on aivan sama millä sitä kuuntelee alkuperäisen toiston kannalta:-)

        Modulirakenteista on iloa, jos syteemiä haluaa päivittää tai huoltaa. Siksi en pääkajareiksi hankkisi aktiiveja. Eihän sinunkaan stereojärjestelmäsi ole täysin integroitu, eli esim vahvistin ja cd soitin ovat erikseen.

        Niin, joskus on kiva kirjoittaa, ja teksti on sitten sen mittainen kuin se on. :)

        Olet kyllä oikeassa, että umpiprosessoidut ja -pilatut äänitteet eivät loista millään kaiuttimilla, mutta huono kaiutin lisää tuskaa vielä entisestäänkin! ;)

        Jooh, modulit ja päivittäminen, oikeassa siinäkin, mutta kukaties on niin, että aktiivien ostaja ei välitäkään hypätä vahvistimenpäivityskiereeseen mukaan? Arvailua..
        (Jos muuten vahvistimesi hajoaa, etpä kuuntele mitään sinäkään korjauksen aikana)

        Lopuksi tartun vielä syöttiisi uskonnosta: tässä ketjussa joku ensin pohti eri kaiutinvaihtoehtoja ja G oli yksi niistä. Sitten joku oli sitä mieltä, etteivät ne välttämättä kuulosta kotona mukavilta, tjsp. Ja sitten minä tartuin siihen, mistä olin eri mieltä. Voiko siihen sitten todeta, että Genelec olisi uskonto -ei minusta. Kyseinen paja tekee oikeasti hyviä kaiuttimia joita on palkittu ympäri maailmaa. Eihän ne nyt varsinaisesti halpoja ole (heh), mutta made in Finland, ei China/Korea. High Endin puolelta löytyy oikeasti niiiiiin pimeitä ja niiiiiin kalliita juttuja, että niiden rinnalla "Geehen uskominen" on aikas pientä. :))


      • teknoperkele
        uskonto:-) kirjoitti:

        pitkän tarinan sait aikaiseksi, kuitenkin aloittajan, niinkuin minunkin kuuntelema musa on niin prosessoitua, että teoriassa on aivan sama millä sitä kuuntelee alkuperäisen toiston kannalta:-)

        Modulirakenteista on iloa, jos syteemiä haluaa päivittää tai huoltaa. Siksi en pääkajareiksi hankkisi aktiiveja. Eihän sinunkaan stereojärjestelmäsi ole täysin integroitu, eli esim vahvistin ja cd soitin ovat erikseen.

        Jaahas. Vai että "prosessoitu musa". Mitähän sillä yrität sanoa... itse kun teen musiikkia (olen tehnyt 20 vuotta) niin se on prosessointia alusta loppuun.

        Mitä enemmän jaksan prosessoida jotain biisiä sitä paremmalta se kuulostaa. :D


    • ammari.-

      Päädyin B&W:hen, hyvin soivat. Marantz tosin vaihtui harman/kardonin viritinvahvistimeen ja nyt sitten mietin päätäni puhki olisiko kaiuttimet soineet marantzilla vielä paremmin.. Kiitoksia hyvistä kommenteista.

      • vaikea kuulla,

        olin eka joka sulle vastasi, hyvä valinta sulla ja jäi sulla rahaa muihin vehkeisiin, kun et langennut tämän sosialistisen sekatalousvaltion ylihinnoiteltuihin tuotteisiin.


      • hyvin selkeät
        vaikea kuulla, kirjoitti:

        olin eka joka sulle vastasi, hyvä valinta sulla ja jäi sulla rahaa muihin vehkeisiin, kun et langennut tämän sosialistisen sekatalousvaltion ylihinnoiteltuihin tuotteisiin.

        Kyllä vahvistimien väliset äänelliset erot voivat olla aika helppoakin kuultavaa. Ja kyllä pääasiassa integroidut 2-kanava vahvistimet soundaavat paremmilta kuin viritinvahvistimet tai kotiteatterivahvistimet.

        Itse olen testaillut useita vahvistimia ja erot on ollut yleensä aika helppo huomata. Mutta myös samantyyppisesti soivia vehkeitäkin on, jolloin kuultavia eroja ei välttämättä ole, varsinkin saman valmistjan eri mallien kesken.


      • Virittelijä
        vaikea kuulla, kirjoitti:

        olin eka joka sulle vastasi, hyvä valinta sulla ja jäi sulla rahaa muihin vehkeisiin, kun et langennut tämän sosialistisen sekatalousvaltion ylihinnoiteltuihin tuotteisiin.

        "...hyvä valinta sulla ja jäi sulla rahaa muihin vehkeisiin, kun et langennut tämän sosialistisen sekatalousvaltion ylihinnoiteltuihin tuotteisiin."

        Aika veikeä näkemys, sanoisin.

        Korjatkaa jos erehdyn, mutta käsittääkseni suomalaiset kaiutinvalmistajat ovat voittoa tavoittelevia yrityksiä. Kuinka sait siihen sotketuksi "sosialistisen sekatalousvaltion"? Ja jos tuote on kallis, niin eikös siitä silloin ole sosialismi aika kaukana? Jos taas et pidä koko maasta, niin kuinka se kaiuttimiin liittyy?


      • ----------------------
        vaikea kuulla, kirjoitti:

        olin eka joka sulle vastasi, hyvä valinta sulla ja jäi sulla rahaa muihin vehkeisiin, kun et langennut tämän sosialistisen sekatalousvaltion ylihinnoiteltuihin tuotteisiin.

        köyhät kyykkyyn.


    • ammari.-

      Hei.
      Jatketaapas juttua. Nyt olisi harkinnassa aktiivisubbari 685:n kaveriksi. Olohuone on aika iso eikä jalustakaiuttimien bassontoisto muutenkaan ulotu kovin alas. Mikä subbari sopisi B&W:n kans? Hintaluokka n.500€.

    • ammattilainen

      Turha on haukkua Genejä, jos ei oo rahaa hankkia niitä!

    • Vahakorva rähmäsilmä

      "Käsittääkseni G:n lähtökohtana on, että kaiutin ei itse "soi" mitenkään, vaan on neutraali ja puolueeton äänisignaalin välittäjä. Jos jokin toinen kaiutin värittää ääntä ja/tai jättää siitä jotain pois, millä perusteella se on parempi?"

      Tämän tyyliseen väittämään törmää nykyään ikävän usein, että annetaan ymmärtää Genelecin olevan ainoa oikealla ja luonnollisella tavalla soiva kaiutinmerkki koko maailmassa ja kaikki muun merkkiset kaiuttimet puolestaan värittävät ääntä tai jättävät siitä jotain pois ts. ettei niistä olisi mihinkään. Jos olet eri mieltä, niin et kuulemma osaa kuunnella oikein. En ihmettele yhtään, jos joku näkee Geneleciläisyydessä yhtymäkohtia uskontoon tai aivopesuun.

      Lähes kaikki kuulemani Genelecit on viritetty lähikentästä tapahtuvaa äänitarkkailua varten, ihan niitä suurimpia möllyköitä lukuunottamatta. Genelecit on viritetty paljastamaan äänitarkkailijalle kaikki mahdolliset sointivirheet, mitä ääntä tallennettaessa ja sitä miksatessa voi vain esiintyä ts. ne on viritetty tarkoituksella aavistuksen koleiksi, koviksi ja elottomiksi soinniltaan, että äänitarkkailija tietää ettei siitä lopullisesta tallenteesta tule kyseisen kuuloista. Jos tarkkailukaiutin viritetäisiin eloisan reheväksi soinniltaan, niin äänitarkkailija ei tuolloin voisi yksinkertaisesti työtä tehdessään sanoa missä se elottoman ja rehevän saundin raja menee ja miksauksen lopputulos olisi tuolloin aina täysin sattuman kauppaa. Lopputuotos voisi tuolloin jäädä elottomaksi vaikka kuulostaisi tarkkailutilanteessa eloisan rehevältä ja mukavan leppoiselta. Mitä lähemmäksi lopullista tuotosta äänivirheet pääsevät, sitä hankalempi niitä on kitkeä pois äänenlaatua heikentämättä, joten toistovirheet pitää päästä karsimaan jo heti äänitarkkailuketjun alkupäässä pois. Genelecit ovat armottoman paljastavat ja tylsät kaiuttimet, mutta tuossa roolissa yhdet maailman parhaista kaiutinmerkeistä tarkkaamotyöhön. Sä tiedät niillä aina mitä olet tekemässä ja mitä musiikkia tallennettaessa tapahtuu. Täysin neutraaleiksi niitä ei voi väittää pokalla naamalla kukaan korvat omistava kuuntelija, vaikka neutraalius väitteen takana seisoisikin puolet maailman mittari-insinööreistä. Äänen koleus ja kovuus ovat sointivirheitä siinä missä kuminakin ja fysiikan laitkin koskevat ihan jokaista kaiutinmerkkiä, mukaanlukien Genelec. Erittäin hyvin toteutettua äänitarkkaamotekniikkaa ne tosin ovat. Jos ne olisivat jotain ylivoimaisesti parhaita ihmemööbelejä, niin ihmiset eivät muita kaiuttimia enää ostaisikaan.

      Jos sä kannat puolestasi tuollaiset koleasointiset tarkkailukaiuttimet akustoimattomaan olohuoneeseesi, olivatpa ne Genelecit tai jotkut muun merkkiset, niin luultavasti tulet aina tarkkailemaan musiikkia ja bongailemaan tallennevirheitä musiikin seasta, et koskaan nauttimaan ja keskittymään itse musiikkiin. Olen kuullut ikävä kyllä monta tällaista "armottoman tasapainoista" settiä.

      Todetaan vielä loppuun tasapuolisuuden nimissä, etten ole B&W saundinkaan ylin ystävä, mutta jos noista kahdesta merkistä pitäisi valita olohuoneeseen miellyttäväsointinen vaihtoehto, niin BoWelcsheisset olisivat luultavasti listallani korkeammalla. B&W kaiuttimissa se sointi antaa mielestäni ahaa-elämyksen vasta arvoportaikon ylimmillä askelilla.

      • k.k.k

        täytyy itse tässä kertoa kuuntelu kokemuksistani.olen pitkään lueskellut kaikkia foorumeita ja etsiskelly kaiuttimia.no,genelecit kiinostaa itseäni paljon ja monissa paikoissa just puhutaan että genet ei muka sovellu muuhun kuin lähikenttä tarkkailuun.TÄYSIN PASKA PUHETTA! pääsin kaverini luona kuuntelemaan 8020 mallia jotka hänellä on olohuoneessa noin 2.5m päässä kuuntelu paikasta joka on jo aika paljon kyseisille kaiuttimille.yllätyin kyl positiivisesti kuinka hyvä basson toisto kaiuttimissa oli ja loistava stereo kuva ja tarkka saundi. voi vain kuvitella kuinka hyvä sointi on 8030 ja 8040 malleissa.en tiedä kannattaako edes käydä testaamassa muita kaiuttimia koska ne vaan saundas niin mahtavalta.eli 8030 tai 8040 on kyl todennäköisesti mun seuraavat kaiuttimet.basso puolesta viel sen verran että kyllähän subbari hyvää tekis noille mutta perus musan kuuntelussa pärjää ilman subiakin pitkälle.tietysti leffoja jos katsoo paljon niin subi pakollinen


      • Cat Scratch Fever

        "Genelecit on viritetty paljastamaan äänitarkkailijalle kaikki mahdolliset sointivirheet, mitä ääntä tallennettaessa ja sitä miksatessa voi vain esiintyä ts. ne on viritetty tarkoituksella aavistuksen koleiksi, koviksi ja elottomiksi soinniltaan, että äänitarkkailija tietää ettei siitä lopullisesta tallenteesta tule kyseisen kuuloista. "

        Paskapuhetta. Genelecit suunnitellaan toistamaan signaali mahdollisimman totuudenmukaisesti. "Koleus" tai "lämpö","kovuus" tai "elottomuus" ovat äänitteen ominaisuuksia. Jos kaiutin lisää jotain "lämpöä" tallenteeseen, se vain vääristää sitä. Entä jos äänite on tarkoitettu "koleaksi" ja kaiutin lisää siihen "lämpöä", eikö se ole virhe? Tai jo valmiiksi "lämmin" soundi muuttuu kaiuttimessa "ylilämpimäksi"?

        "Jos tarkkailukaiutin viritetäisiin eloisan reheväksi soinniltaan, niin äänitarkkailija ei tuolloin voisi yksinkertaisesti työtä tehdessään sanoa missä se elottoman ja rehevän saundin raja menee ja miksauksen lopputulos olisi tuolloin aina täysin sattuman kauppaa."

        No miksi sitten ylimääräinen "rehevöittäminen" on kotikaiuttimissa toivottavaa? Eikö ketään kiinnosta kuulla ääntä sellaisena kuin sen tekijät ovat halunneet? Jos miksaaja haluaa tehdä "rehevän" soundin , niin hän tekee sen. Miksi sitä pitäisi kotikaiuttimissa keinotekoisesti "rehevöittää"?

        "Genelecit ovat armottoman paljastavat ja tylsät kaiuttimet,"

        Jaa että on tylsää kuunnella äänitettä sellaisena kuin se on tarkoitettu? No, pidä vaan loudnessi aina päällä ja sävynsäätimet tapissa.

        "Jos sä kannat puolestasi tuollaiset koleasointiset tarkkailukaiuttimet akustoimattomaan olohuoneeseesi, olivatpa ne Genelecit tai jotkut muun merkkiset, niin luultavasti tulet aina tarkkailemaan musiikkia ja bongailemaan tallennevirheitä musiikin seasta, et koskaan nauttimaan ja keskittymään itse musiikkiin."

        Voi kiesus. "Akustoimattomaan olohuoneesesi". Tämä on sitä hifistien ikuista kitinää siitä, että kun Genelec ohjeistuksessaan kiinnittää huomiota huoneakustiikan vaikutuksiin, se on jotenkin herkempi niille kuin hifikaiuttimet, joiden dokumentaatiossa ei välitetä tuon taivaallista huoneen vaikutuksesta äänenlaatuun. Ja ideaali on kaiutin, joka sumentaa äänitteen ykstyiskohdat niin, että sieltä eivät erotu sen enempää virheet kuin huippukohdatkaan.


      • Huhhelluja
        Cat Scratch Fever kirjoitti:

        "Genelecit on viritetty paljastamaan äänitarkkailijalle kaikki mahdolliset sointivirheet, mitä ääntä tallennettaessa ja sitä miksatessa voi vain esiintyä ts. ne on viritetty tarkoituksella aavistuksen koleiksi, koviksi ja elottomiksi soinniltaan, että äänitarkkailija tietää ettei siitä lopullisesta tallenteesta tule kyseisen kuuloista. "

        Paskapuhetta. Genelecit suunnitellaan toistamaan signaali mahdollisimman totuudenmukaisesti. "Koleus" tai "lämpö","kovuus" tai "elottomuus" ovat äänitteen ominaisuuksia. Jos kaiutin lisää jotain "lämpöä" tallenteeseen, se vain vääristää sitä. Entä jos äänite on tarkoitettu "koleaksi" ja kaiutin lisää siihen "lämpöä", eikö se ole virhe? Tai jo valmiiksi "lämmin" soundi muuttuu kaiuttimessa "ylilämpimäksi"?

        "Jos tarkkailukaiutin viritetäisiin eloisan reheväksi soinniltaan, niin äänitarkkailija ei tuolloin voisi yksinkertaisesti työtä tehdessään sanoa missä se elottoman ja rehevän saundin raja menee ja miksauksen lopputulos olisi tuolloin aina täysin sattuman kauppaa."

        No miksi sitten ylimääräinen "rehevöittäminen" on kotikaiuttimissa toivottavaa? Eikö ketään kiinnosta kuulla ääntä sellaisena kuin sen tekijät ovat halunneet? Jos miksaaja haluaa tehdä "rehevän" soundin , niin hän tekee sen. Miksi sitä pitäisi kotikaiuttimissa keinotekoisesti "rehevöittää"?

        "Genelecit ovat armottoman paljastavat ja tylsät kaiuttimet,"

        Jaa että on tylsää kuunnella äänitettä sellaisena kuin se on tarkoitettu? No, pidä vaan loudnessi aina päällä ja sävynsäätimet tapissa.

        "Jos sä kannat puolestasi tuollaiset koleasointiset tarkkailukaiuttimet akustoimattomaan olohuoneeseesi, olivatpa ne Genelecit tai jotkut muun merkkiset, niin luultavasti tulet aina tarkkailemaan musiikkia ja bongailemaan tallennevirheitä musiikin seasta, et koskaan nauttimaan ja keskittymään itse musiikkiin."

        Voi kiesus. "Akustoimattomaan olohuoneesesi". Tämä on sitä hifistien ikuista kitinää siitä, että kun Genelec ohjeistuksessaan kiinnittää huomiota huoneakustiikan vaikutuksiin, se on jotenkin herkempi niille kuin hifikaiuttimet, joiden dokumentaatiossa ei välitetä tuon taivaallista huoneen vaikutuksesta äänenlaatuun. Ja ideaali on kaiutin, joka sumentaa äänitteen ykstyiskohdat niin, että sieltä eivät erotu sen enempää virheet kuin huippukohdatkaan.

        Jokainen satunnainen lukijakin huomaa, että Cat Scratch Fever puhuu asiaa ja on täysin oikeassa.


      • TPeknoerkele
        Huhhelluja kirjoitti:

        Jokainen satunnainen lukijakin huomaa, että Cat Scratch Fever puhuu asiaa ja on täysin oikeassa.

        Ei välttämättä. Huomaa ehkä sen että hän on hyvä argumentoimaan. Aina parhaat väittelijät eivät ole oikeassa.


    • T.R

      Vahakorvan viestiin viitaten vain senverran että en ikinä ole lukenut yhtäkään testiä missä Genelec olisi mukana, eikä olisi testivoittaja, en myöskään ikinä ole lukenut mitään vastaavaa tekstiä missä sointia moitittaisiin "kylmäksi" se on juurikin neutraali, niinkuin Virittelijä asian ilmaisi. Se, jos sinulla ei ole ollut mahdollisuutta hankkia niitä. Ei oikeuta jauhamaan paskaa edes tämäntasoisella foorumilla.

      Ja kun se on todella on "ylivoimasesti paras ihmemööbeli" miksi sen nimitit, niin on juurikin niin että lähes 80% äänentoiston ammattilaisista valitsee juuri Genelecin, muut jonkin halvemman. (toivottavasti nyt et kaivele noita pa-laite miehiä tähän mukaan, nekin kuuntelevat kotona nimittäin geneleccejä)

      Ja senverran voin sanoa että vaikka myöskin olen vain "harrastelija" niin testejä on luettu tuhansia, sekä ulkomaisia, että Suomalaisia.

    • 6010a genet
    • kaheol00

      Pakko kommentoida. Olen harrastellut musiikin kuuntelua parikymmentä vuotta. Laitteet ovat lähteneet Sonyn pakettistereoista ja matkan varrelle on osunut kotiteatterivahvistinta, integroitua vahvistinta, Chorusta, Sonus Faberia, Dynaudiota ja viimeisimpänä Genelec.

      Hankin kolme vuotta sitten Genelec 8020B:t makuuhuoneeseen kakkoskaiuttimiksi, koska eivät tarvitse vahvistinta. Lopputulos oli, että aloin kuuntelemaan musiikkia vain makuuhuoneessa, koska Genet kuulostivat vaan paljon paremmilta kuin yli kaksi kertaa kalliimmat Dynaudiot. Nyt on on myyty integroidut vahvistimet ja cd-soittimet. Tällä hetkellä olohuoneessa on Mac mini, Cambridge audio dac magic plus ja parin viikon ikäiset Genelec G3:set.

      Olen viimeiset pari viikkoa kuunnellut läpi vanhoja suosikkibiisejä ja ihastellut, kuinka hyviltä ne kuulostavat. Ensimmäistä kertaa minulla on kaiuttimet, joiden äänestä ei puutu mitään, eikä ole mitään ylimääräistä. Siis nyt voi nauttia musiikista, eikä tarvitse miettiä puutteita äänessä. Voisin sanoa, että täydelliset kaiuttimet. Sopivat lisäksi säätöjen ansiosta erilaisiin kuunteluympäristöihin ja ovat myös vaimon mielestä hyvännäköiset valkoisena.

      Nyt olen lopettanut hifiharrastuksen ja alan keskittymään musiikin kuunteluun.

    • iso G

      Onnittelut ammarille hyvästä valinnasta.
      Pakko kuitenkin osallistua keskusteluun näistä kaiuttimista ja vähän muustakin.
      Eikös musiikin pitäisi kuulua kaiuttimista sellaisena kuin se on tehty,niin ainakin minun mielestäni.
      Mitä tulee sosialistisen sekatalousvaltion ylihinnoiteltuihin tuotteisiin niin eikös Neuvostoliiton kansalaisilleen syöttämä väritetty maailmankuva ollut vähän sama asia kuin kuuntelisi musiikkia kaiuttimilla jotka värittävät sen muuksi kuin mitä se tehtäessä oli.
      Noita äänitarkkailijoita ymmärrän oikein hyvin,kun kahdeksan tuntia päivässä kuuntelee etsien kaikkia mahdollisia äänellisiä virheitä niin kotona ehkä haluaa sitten kuulla hieman filtteröidympää soundia,itse vianhallinan ammattilaisena voin sanoa että se työ alkaa hallitsemaan elämää niin että pitää oikein ponnistella ettei niitä vikoja ala hakea automaattisesti sitten kotonakin mikä ei ole ollenkaan hyvä asia.
      Itse asun omakotitalossa ja nyt olen kymmenen vuoden tauon jälkeen kokoamassa itselleni musiikin kuunteluun sopivaa laitteistoa.Odotan jo nyt miten hyvältä nuo vanhat lp:t voivatkaan tuntua,tuo kymmenen vuotta kun on vierähtänyt ilman levysoitinta ja kunnon kaiuttimia.
      Itse siis arvostan elämän ja musiikin kokemista sellaisena kuin se on eli "au naturel" ilman retusointeja ja filtteöintejä,ehkäpä nuo musiikin luonnollisesti raadollisena toistavat ylihintaiset kotimaiset kädentuotteet ovat oma valintani...saapa nähdä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2072
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1946
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe