Ohjausrumpu ruoripylvääseen

Apua kaivataan

Onko saatavilla ohjausrumpuja, jotka sopivat asennettavaksi ruoripylvääseen? Ruoripylväs on Edson-merkkinen ja se on noin 90-luvun tienoilta.

Veneessä on ollut aikaisemmin "ruoripylväänä" tahtaan valmistama vaneripylväs ja nyt haluaisin vaihtaa tilalle tavallisen valkoisen alumiinipylvään. Onko saatavilla pylväisiin mahtuvia kaapelijärjestelmiä? Lähinnä ohjausrumpu/simpukka taitaa olla se ongelma?

Kiitos avusta!

5

939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seglannut

      Venetyyppiä tuntematta vaikea sanoa mitään eksaktia, mutta Edsonin luettelon voit tilata Jotiko-Marinelta vai mikä se nyt oli se suomalainen edustaja. Engl. kieliset nettisivut tietysti myös olemassa. Tanskalaisella Jefalla on myös omat sivut ja Ruotsista löytyy Garbo.us hakusanalla. Muitakin on mutta hintaluokka pompsahtaa. Teleflex Morse ei taida enää tehdä kaksikaapelista muoviseen planeettapyörästöön perustuvaa, jonka välityssuhde on huomattavasti muita hitaampi = sopii pienemmälle ruoripyörälle.
      Käsittelin tässä pääasiassa kaapelikuoria hyödyntäviä järjestelmiä - pienessä tilassa tarkoittaa usein ketju/vaijeriyhdistelmää.

      • Apua kaivataan

        Pylväässä on ollut vaijeriohjaus, joten sisällä on edelleen hammasratas ketju ym. Kaapelia ei taida olla mahdollista mitenkään liittää tähän järjestelmään, jolloin ohjaussimpukan ahtamiselta ruoripylvääseen vältyttäisiin? Vaijereiden vieminen ei taas veneessäni oikein luontevasti onnistu.


      • seglannut
        Apua kaivataan kirjoitti:

        Pylväässä on ollut vaijeriohjaus, joten sisällä on edelleen hammasratas ketju ym. Kaapelia ei taida olla mahdollista mitenkään liittää tähän järjestelmään, jolloin ohjaussimpukan ahtamiselta ruoripylvääseen vältyttäisiin? Vaijereiden vieminen ei taas veneessäni oikein luontevasti onnistu.

        Tarkoitin, että ketju yhdistetään vaijereihin ja vaijerit viedään kuoren sisällä peräsinakselin lähelle kvadrantille tai vastaavalle. Vaijerien kuoret kiinnitetään pedestaalin (pylvään) alapäähän ja takaosastaan "pallokiinnikkeillä" kuten Teleflexit aiemmin. Nykyiset Teleflexit ovat sivumennen sanoen enemmän moottorivenekäyttöön sopivia. Turun Lukosta voisi kysyä tietysti vanhempaa Ultraflexiä, jos sattuisi olemaan varastossa. Se simpukka ei takuulla sovi pylvään sisään. Kvadrantin siipiä voi muodosta riippuen hieman jatkaa ketju-vaijeriohjauksessa, jos ohjaus tuntuu liian nopealta. 11 hampainen taitaa olla pienin erikseen myytävä ketjupyörä. Vaijerien yläpäissä on yleensä ketjulukot, jotka sopivat vaijerien pääteheloihin samalla systeemillä kuin moottoripyörän ketjulukkokin toimii. Vaijerin kulkureitti kuorien sisäpuolisella matkalla ei tarvitse olla symmetrinen. Jos ruoritolpalta vaijerit peräsinakselille lähtevät taaksepäin (CC-veneet)pitää muistaa vetää vaijerit ristiin.


      • Apua kaivataan
        seglannut kirjoitti:

        Tarkoitin, että ketju yhdistetään vaijereihin ja vaijerit viedään kuoren sisällä peräsinakselin lähelle kvadrantille tai vastaavalle. Vaijerien kuoret kiinnitetään pedestaalin (pylvään) alapäähän ja takaosastaan "pallokiinnikkeillä" kuten Teleflexit aiemmin. Nykyiset Teleflexit ovat sivumennen sanoen enemmän moottorivenekäyttöön sopivia. Turun Lukosta voisi kysyä tietysti vanhempaa Ultraflexiä, jos sattuisi olemaan varastossa. Se simpukka ei takuulla sovi pylvään sisään. Kvadrantin siipiä voi muodosta riippuen hieman jatkaa ketju-vaijeriohjauksessa, jos ohjaus tuntuu liian nopealta. 11 hampainen taitaa olla pienin erikseen myytävä ketjupyörä. Vaijerien yläpäissä on yleensä ketjulukot, jotka sopivat vaijerien pääteheloihin samalla systeemillä kuin moottoripyörän ketjulukkokin toimii. Vaijerin kulkureitti kuorien sisäpuolisella matkalla ei tarvitse olla symmetrinen. Jos ruoritolpalta vaijerit peräsinakselille lähtevät taaksepäin (CC-veneet)pitää muistaa vetää vaijerit ristiin.

        Voinko siis kuitenkin käyttää "normaalia" moottoriveneen ohjausjärjestelmään tarkoitettua kaapelia?

        Olen sen verran ulalla kuitenkin nyt tässä asiassa, että haluan varmistaa...

        -Minulla on siis käytetty ohjauspylväs, joka on ollut vaijeriohjausjärjestelmässä (vaijerit viety blokien kautta kvadrantille). Yhdistämällä pylvään sisällä olevaan ketjuun ohjausrummulle tarkoitetun ohjauskaapelin, järjestelmä toimii vaikka siinä ei ohjausrumpua olekaan. Onko näin ja olenko ymmärtänyt oikein?

        -Minkälaisella osalla saan ohjauskaapelin kiinnitettyä ruoripylvään sisällä olevaan ketjuun, vai jätänkä pätkät vanhaa vaijeria, johon sitten kiinnitän ohjauskaapelin?

        Sorry vaan, mutta joskus tyhmälle pitää vääntää rautalangasta.:)


      • seglannut
        Apua kaivataan kirjoitti:

        Voinko siis kuitenkin käyttää "normaalia" moottoriveneen ohjausjärjestelmään tarkoitettua kaapelia?

        Olen sen verran ulalla kuitenkin nyt tässä asiassa, että haluan varmistaa...

        -Minulla on siis käytetty ohjauspylväs, joka on ollut vaijeriohjausjärjestelmässä (vaijerit viety blokien kautta kvadrantille). Yhdistämällä pylvään sisällä olevaan ketjuun ohjausrummulle tarkoitetun ohjauskaapelin, järjestelmä toimii vaikka siinä ei ohjausrumpua olekaan. Onko näin ja olenko ymmärtänyt oikein?

        -Minkälaisella osalla saan ohjauskaapelin kiinnitettyä ruoripylvään sisällä olevaan ketjuun, vai jätänkä pätkät vanhaa vaijeria, johon sitten kiinnitän ohjauskaapelin?

        Sorry vaan, mutta joskus tyhmälle pitää vääntää rautalangasta.:)

        Vaijerien päissä oltava prässätyt holkit, joissa sopivan kokoiset reiät liitososalle - suoraa vaijeria, eikä mitään "kierrepintavaijeria" tyyliin perämoottorien ohjausjärjestelmät. Kuoret hommataan osapuilleen sopivan mittaiset, joissa myös asianmukaiset "päät" valmiina. Voit toki tehdä. kuten ehdotat, liittää puristusliittimillä vanhoihin vaijerinpätkiin, mutta mikset korvaisi niitä "ruuvivaijereita" suorilla vaijereilla alusta loppuun, liikkuvat kuoressa hyvin, voiteluksi riittää pelkkä teflonöljy tai spray. Tarvitset siis kaksi vaijeria ja kaksi kuorta.
        Yhdellä Teleflextyyppisellä "simpukka/kierrevaijerilla" , joka työntää ja vetää, ei tule kestämään. Painetta tulee kryssiessä liikaa.

        Linkkikuvat: http://www.garbo.us/styrning.htm


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2043
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1138
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      721
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe