Ohjausrumpu ruoripylvääseen

Apua kaivataan

Onko saatavilla ohjausrumpuja, jotka sopivat asennettavaksi ruoripylvääseen? Ruoripylväs on Edson-merkkinen ja se on noin 90-luvun tienoilta.

Veneessä on ollut aikaisemmin "ruoripylväänä" tahtaan valmistama vaneripylväs ja nyt haluaisin vaihtaa tilalle tavallisen valkoisen alumiinipylvään. Onko saatavilla pylväisiin mahtuvia kaapelijärjestelmiä? Lähinnä ohjausrumpu/simpukka taitaa olla se ongelma?

Kiitos avusta!

5

865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seglannut

      Venetyyppiä tuntematta vaikea sanoa mitään eksaktia, mutta Edsonin luettelon voit tilata Jotiko-Marinelta vai mikä se nyt oli se suomalainen edustaja. Engl. kieliset nettisivut tietysti myös olemassa. Tanskalaisella Jefalla on myös omat sivut ja Ruotsista löytyy Garbo.us hakusanalla. Muitakin on mutta hintaluokka pompsahtaa. Teleflex Morse ei taida enää tehdä kaksikaapelista muoviseen planeettapyörästöön perustuvaa, jonka välityssuhde on huomattavasti muita hitaampi = sopii pienemmälle ruoripyörälle.
      Käsittelin tässä pääasiassa kaapelikuoria hyödyntäviä järjestelmiä - pienessä tilassa tarkoittaa usein ketju/vaijeriyhdistelmää.

      • Apua kaivataan

        Pylväässä on ollut vaijeriohjaus, joten sisällä on edelleen hammasratas ketju ym. Kaapelia ei taida olla mahdollista mitenkään liittää tähän järjestelmään, jolloin ohjaussimpukan ahtamiselta ruoripylvääseen vältyttäisiin? Vaijereiden vieminen ei taas veneessäni oikein luontevasti onnistu.


      • seglannut
        Apua kaivataan kirjoitti:

        Pylväässä on ollut vaijeriohjaus, joten sisällä on edelleen hammasratas ketju ym. Kaapelia ei taida olla mahdollista mitenkään liittää tähän järjestelmään, jolloin ohjaussimpukan ahtamiselta ruoripylvääseen vältyttäisiin? Vaijereiden vieminen ei taas veneessäni oikein luontevasti onnistu.

        Tarkoitin, että ketju yhdistetään vaijereihin ja vaijerit viedään kuoren sisällä peräsinakselin lähelle kvadrantille tai vastaavalle. Vaijerien kuoret kiinnitetään pedestaalin (pylvään) alapäähän ja takaosastaan "pallokiinnikkeillä" kuten Teleflexit aiemmin. Nykyiset Teleflexit ovat sivumennen sanoen enemmän moottorivenekäyttöön sopivia. Turun Lukosta voisi kysyä tietysti vanhempaa Ultraflexiä, jos sattuisi olemaan varastossa. Se simpukka ei takuulla sovi pylvään sisään. Kvadrantin siipiä voi muodosta riippuen hieman jatkaa ketju-vaijeriohjauksessa, jos ohjaus tuntuu liian nopealta. 11 hampainen taitaa olla pienin erikseen myytävä ketjupyörä. Vaijerien yläpäissä on yleensä ketjulukot, jotka sopivat vaijerien pääteheloihin samalla systeemillä kuin moottoripyörän ketjulukkokin toimii. Vaijerin kulkureitti kuorien sisäpuolisella matkalla ei tarvitse olla symmetrinen. Jos ruoritolpalta vaijerit peräsinakselille lähtevät taaksepäin (CC-veneet)pitää muistaa vetää vaijerit ristiin.


      • Apua kaivataan
        seglannut kirjoitti:

        Tarkoitin, että ketju yhdistetään vaijereihin ja vaijerit viedään kuoren sisällä peräsinakselin lähelle kvadrantille tai vastaavalle. Vaijerien kuoret kiinnitetään pedestaalin (pylvään) alapäähän ja takaosastaan "pallokiinnikkeillä" kuten Teleflexit aiemmin. Nykyiset Teleflexit ovat sivumennen sanoen enemmän moottorivenekäyttöön sopivia. Turun Lukosta voisi kysyä tietysti vanhempaa Ultraflexiä, jos sattuisi olemaan varastossa. Se simpukka ei takuulla sovi pylvään sisään. Kvadrantin siipiä voi muodosta riippuen hieman jatkaa ketju-vaijeriohjauksessa, jos ohjaus tuntuu liian nopealta. 11 hampainen taitaa olla pienin erikseen myytävä ketjupyörä. Vaijerien yläpäissä on yleensä ketjulukot, jotka sopivat vaijerien pääteheloihin samalla systeemillä kuin moottoripyörän ketjulukkokin toimii. Vaijerin kulkureitti kuorien sisäpuolisella matkalla ei tarvitse olla symmetrinen. Jos ruoritolpalta vaijerit peräsinakselille lähtevät taaksepäin (CC-veneet)pitää muistaa vetää vaijerit ristiin.

        Voinko siis kuitenkin käyttää "normaalia" moottoriveneen ohjausjärjestelmään tarkoitettua kaapelia?

        Olen sen verran ulalla kuitenkin nyt tässä asiassa, että haluan varmistaa...

        -Minulla on siis käytetty ohjauspylväs, joka on ollut vaijeriohjausjärjestelmässä (vaijerit viety blokien kautta kvadrantille). Yhdistämällä pylvään sisällä olevaan ketjuun ohjausrummulle tarkoitetun ohjauskaapelin, järjestelmä toimii vaikka siinä ei ohjausrumpua olekaan. Onko näin ja olenko ymmärtänyt oikein?

        -Minkälaisella osalla saan ohjauskaapelin kiinnitettyä ruoripylvään sisällä olevaan ketjuun, vai jätänkä pätkät vanhaa vaijeria, johon sitten kiinnitän ohjauskaapelin?

        Sorry vaan, mutta joskus tyhmälle pitää vääntää rautalangasta.:)


      • seglannut
        Apua kaivataan kirjoitti:

        Voinko siis kuitenkin käyttää "normaalia" moottoriveneen ohjausjärjestelmään tarkoitettua kaapelia?

        Olen sen verran ulalla kuitenkin nyt tässä asiassa, että haluan varmistaa...

        -Minulla on siis käytetty ohjauspylväs, joka on ollut vaijeriohjausjärjestelmässä (vaijerit viety blokien kautta kvadrantille). Yhdistämällä pylvään sisällä olevaan ketjuun ohjausrummulle tarkoitetun ohjauskaapelin, järjestelmä toimii vaikka siinä ei ohjausrumpua olekaan. Onko näin ja olenko ymmärtänyt oikein?

        -Minkälaisella osalla saan ohjauskaapelin kiinnitettyä ruoripylvään sisällä olevaan ketjuun, vai jätänkä pätkät vanhaa vaijeria, johon sitten kiinnitän ohjauskaapelin?

        Sorry vaan, mutta joskus tyhmälle pitää vääntää rautalangasta.:)

        Vaijerien päissä oltava prässätyt holkit, joissa sopivan kokoiset reiät liitososalle - suoraa vaijeria, eikä mitään "kierrepintavaijeria" tyyliin perämoottorien ohjausjärjestelmät. Kuoret hommataan osapuilleen sopivan mittaiset, joissa myös asianmukaiset "päät" valmiina. Voit toki tehdä. kuten ehdotat, liittää puristusliittimillä vanhoihin vaijerinpätkiin, mutta mikset korvaisi niitä "ruuvivaijereita" suorilla vaijereilla alusta loppuun, liikkuvat kuoressa hyvin, voiteluksi riittää pelkkä teflonöljy tai spray. Tarvitset siis kaksi vaijeria ja kaksi kuorta.
        Yhdellä Teleflextyyppisellä "simpukka/kierrevaijerilla" , joka työntää ja vetää, ei tule kestämään. Painetta tulee kryssiessä liikaa.

        Linkkikuvat: http://www.garbo.us/styrning.htm


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1942
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      147
      1544
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1207
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe