Ohjausrumpu ruoripylvääseen

Apua kaivataan

Onko saatavilla ohjausrumpuja, jotka sopivat asennettavaksi ruoripylvääseen? Ruoripylväs on Edson-merkkinen ja se on noin 90-luvun tienoilta.

Veneessä on ollut aikaisemmin "ruoripylväänä" tahtaan valmistama vaneripylväs ja nyt haluaisin vaihtaa tilalle tavallisen valkoisen alumiinipylvään. Onko saatavilla pylväisiin mahtuvia kaapelijärjestelmiä? Lähinnä ohjausrumpu/simpukka taitaa olla se ongelma?

Kiitos avusta!

5

876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seglannut

      Venetyyppiä tuntematta vaikea sanoa mitään eksaktia, mutta Edsonin luettelon voit tilata Jotiko-Marinelta vai mikä se nyt oli se suomalainen edustaja. Engl. kieliset nettisivut tietysti myös olemassa. Tanskalaisella Jefalla on myös omat sivut ja Ruotsista löytyy Garbo.us hakusanalla. Muitakin on mutta hintaluokka pompsahtaa. Teleflex Morse ei taida enää tehdä kaksikaapelista muoviseen planeettapyörästöön perustuvaa, jonka välityssuhde on huomattavasti muita hitaampi = sopii pienemmälle ruoripyörälle.
      Käsittelin tässä pääasiassa kaapelikuoria hyödyntäviä järjestelmiä - pienessä tilassa tarkoittaa usein ketju/vaijeriyhdistelmää.

      • Apua kaivataan

        Pylväässä on ollut vaijeriohjaus, joten sisällä on edelleen hammasratas ketju ym. Kaapelia ei taida olla mahdollista mitenkään liittää tähän järjestelmään, jolloin ohjaussimpukan ahtamiselta ruoripylvääseen vältyttäisiin? Vaijereiden vieminen ei taas veneessäni oikein luontevasti onnistu.


      • seglannut
        Apua kaivataan kirjoitti:

        Pylväässä on ollut vaijeriohjaus, joten sisällä on edelleen hammasratas ketju ym. Kaapelia ei taida olla mahdollista mitenkään liittää tähän järjestelmään, jolloin ohjaussimpukan ahtamiselta ruoripylvääseen vältyttäisiin? Vaijereiden vieminen ei taas veneessäni oikein luontevasti onnistu.

        Tarkoitin, että ketju yhdistetään vaijereihin ja vaijerit viedään kuoren sisällä peräsinakselin lähelle kvadrantille tai vastaavalle. Vaijerien kuoret kiinnitetään pedestaalin (pylvään) alapäähän ja takaosastaan "pallokiinnikkeillä" kuten Teleflexit aiemmin. Nykyiset Teleflexit ovat sivumennen sanoen enemmän moottorivenekäyttöön sopivia. Turun Lukosta voisi kysyä tietysti vanhempaa Ultraflexiä, jos sattuisi olemaan varastossa. Se simpukka ei takuulla sovi pylvään sisään. Kvadrantin siipiä voi muodosta riippuen hieman jatkaa ketju-vaijeriohjauksessa, jos ohjaus tuntuu liian nopealta. 11 hampainen taitaa olla pienin erikseen myytävä ketjupyörä. Vaijerien yläpäissä on yleensä ketjulukot, jotka sopivat vaijerien pääteheloihin samalla systeemillä kuin moottoripyörän ketjulukkokin toimii. Vaijerin kulkureitti kuorien sisäpuolisella matkalla ei tarvitse olla symmetrinen. Jos ruoritolpalta vaijerit peräsinakselille lähtevät taaksepäin (CC-veneet)pitää muistaa vetää vaijerit ristiin.


      • Apua kaivataan
        seglannut kirjoitti:

        Tarkoitin, että ketju yhdistetään vaijereihin ja vaijerit viedään kuoren sisällä peräsinakselin lähelle kvadrantille tai vastaavalle. Vaijerien kuoret kiinnitetään pedestaalin (pylvään) alapäähän ja takaosastaan "pallokiinnikkeillä" kuten Teleflexit aiemmin. Nykyiset Teleflexit ovat sivumennen sanoen enemmän moottorivenekäyttöön sopivia. Turun Lukosta voisi kysyä tietysti vanhempaa Ultraflexiä, jos sattuisi olemaan varastossa. Se simpukka ei takuulla sovi pylvään sisään. Kvadrantin siipiä voi muodosta riippuen hieman jatkaa ketju-vaijeriohjauksessa, jos ohjaus tuntuu liian nopealta. 11 hampainen taitaa olla pienin erikseen myytävä ketjupyörä. Vaijerien yläpäissä on yleensä ketjulukot, jotka sopivat vaijerien pääteheloihin samalla systeemillä kuin moottoripyörän ketjulukkokin toimii. Vaijerin kulkureitti kuorien sisäpuolisella matkalla ei tarvitse olla symmetrinen. Jos ruoritolpalta vaijerit peräsinakselille lähtevät taaksepäin (CC-veneet)pitää muistaa vetää vaijerit ristiin.

        Voinko siis kuitenkin käyttää "normaalia" moottoriveneen ohjausjärjestelmään tarkoitettua kaapelia?

        Olen sen verran ulalla kuitenkin nyt tässä asiassa, että haluan varmistaa...

        -Minulla on siis käytetty ohjauspylväs, joka on ollut vaijeriohjausjärjestelmässä (vaijerit viety blokien kautta kvadrantille). Yhdistämällä pylvään sisällä olevaan ketjuun ohjausrummulle tarkoitetun ohjauskaapelin, järjestelmä toimii vaikka siinä ei ohjausrumpua olekaan. Onko näin ja olenko ymmärtänyt oikein?

        -Minkälaisella osalla saan ohjauskaapelin kiinnitettyä ruoripylvään sisällä olevaan ketjuun, vai jätänkä pätkät vanhaa vaijeria, johon sitten kiinnitän ohjauskaapelin?

        Sorry vaan, mutta joskus tyhmälle pitää vääntää rautalangasta.:)


      • seglannut
        Apua kaivataan kirjoitti:

        Voinko siis kuitenkin käyttää "normaalia" moottoriveneen ohjausjärjestelmään tarkoitettua kaapelia?

        Olen sen verran ulalla kuitenkin nyt tässä asiassa, että haluan varmistaa...

        -Minulla on siis käytetty ohjauspylväs, joka on ollut vaijeriohjausjärjestelmässä (vaijerit viety blokien kautta kvadrantille). Yhdistämällä pylvään sisällä olevaan ketjuun ohjausrummulle tarkoitetun ohjauskaapelin, järjestelmä toimii vaikka siinä ei ohjausrumpua olekaan. Onko näin ja olenko ymmärtänyt oikein?

        -Minkälaisella osalla saan ohjauskaapelin kiinnitettyä ruoripylvään sisällä olevaan ketjuun, vai jätänkä pätkät vanhaa vaijeria, johon sitten kiinnitän ohjauskaapelin?

        Sorry vaan, mutta joskus tyhmälle pitää vääntää rautalangasta.:)

        Vaijerien päissä oltava prässätyt holkit, joissa sopivan kokoiset reiät liitososalle - suoraa vaijeria, eikä mitään "kierrepintavaijeria" tyyliin perämoottorien ohjausjärjestelmät. Kuoret hommataan osapuilleen sopivan mittaiset, joissa myös asianmukaiset "päät" valmiina. Voit toki tehdä. kuten ehdotat, liittää puristusliittimillä vanhoihin vaijerinpätkiin, mutta mikset korvaisi niitä "ruuvivaijereita" suorilla vaijereilla alusta loppuun, liikkuvat kuoressa hyvin, voiteluksi riittää pelkkä teflonöljy tai spray. Tarvitset siis kaksi vaijeria ja kaksi kuorta.
        Yhdellä Teleflextyyppisellä "simpukka/kierrevaijerilla" , joka työntää ja vetää, ei tule kestämään. Painetta tulee kryssiessä liikaa.

        Linkkikuvat: http://www.garbo.us/styrning.htm


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3580
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2962
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2850
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2738
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2644
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2435
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      248
      2102
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1877
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      46
      1806
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      171
      1757
    Aihe