Monimutkaisuutta auringonvalossa

SUPille, joka paljasti termodynaamisen tietämättömyytensa monien kreationistien tavoin, on tässä koe jota Te ette varmaan halua suorittaa koska se kumoaa nettisivunne:

Laita vinyyliasetaatti-molekyylejä c4H6O auringonvaloon lämpiämään: niin saat pitkiä polymeroituneita molekyyliketjuja. Eli PVA:ta, sitä samaa jota taitaa olla Raamattusi kirjannsitomisaineena ja kinkerituolisi puuliimana.

Itse asiassa vinyyliasetaatti on niin pätäkkää monimutkaistamaan itseänsä monimutkaisiksi molekyyleiksi, että se on suojattava auringonvalolta, astioissa jotka pystyvät hengittämään (etteivät astiat säry). Ja mieluummin vielä pistettävä inhibiittoria, monimutkaistumisen estäjää (kuten kinoneja).

"Properly inhibited, VAM is stable under recommended storage conditions. Prolonged or intense exposure to heat, sunlight, ultraviolet (UV) light or X-rays may result in spontaneous polymerization. Pressure generated during such polymerizations may rupture insufficiently vented containers."
http://www.dow.com/productsafety/finder/vinyl.htm

"Vinyyliasetaatti monomeerina on epästabiili aine ja siksi sitä stabiloidaan tavallisesti polymeroitumisen estoaineilla kuten hydrokinonilla (stabilointiteho rajoittuu 60 päivään) tai pidempiaikaisessa stabilointitarpeessa difenyyliamiinilla. Stabiloimaton vinyyliasetaatti polymeroituu valon, lämmön ja kosteuden vaikutuksesta värittömäksi, läpinäkyväksi massaksi."
-fi.wikipedia

Tai toinen koe, laita vetyä ja klooria pulloon ja pistetään se auringonvaloon, tosin suojavarusteiden kanssa pitää varustautua koska reaktio taitaa olla räjähdysmäinen. Mitä tuloo posauksessa ? Yksinkertaisempaa vai monimutkaisempia molekyylejä ?

Mitä kreationistit väittävät auringonvalon ja räjähdyksen tekevän ? Ei kait vaan yksinkertaisuutta ja hajoamista ?

nimim. Kemiralle työskennellyt

15

710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kait vaan semmoista että Kemiran kemistitkin voi heittää kreationistisilla nettisivuillanne vesilintua, koska ne ei toimi ?

    • Vanellus

      Noniin. Siinäpä tuli asia hyvin tyhjentävästi ilmaistua. Kiitos tästä. :)

    • miten se sen tekee?

      Ettei vain olisi niin että koko ajan räjähtävä Aurinko saa aineet räjähtämään normaalia nopeammin itsestään avautuvalla räjähtävällä energialla?

      • vaan

        Noobelia ole sullen jaettu vielä ? Miksiköhän ?


    • Mene ottamaan aurinkoa

      Muutamaksi viikoksi nakuna. Testaa sitten paljonko energiaa olet kehoosi saanut...Muutaman kuukauden kuluttua voit mennä lääkärille tutkituttamaan itseäsi, että havaittaisiin joko syöpäsolut ovat järjestäytyneet :)

      • Mr.K.A.T.

        Ihan rauhassa saa sisällä ottaa. Ei ruskistu kuin sanomalehti.
        Mutta se H CL ja pitkän ketjun varmaankin toimii..


      • Mr.K.A.T. kirjoitti:

        Ihan rauhassa saa sisällä ottaa. Ei ruskistu kuin sanomalehti.
        Mutta se H CL ja pitkän ketjun varmaankin toimii..

        http://creationontheweb.com/content/view/1317/

        Vai kumoaa se jääkaappi termodynamiikan toisen pääsäännön toimimisen avoimissa systeemeissä :)


      • Pärspub
        sydämmen.usko.pelastaa kirjoitti:

        http://creationontheweb.com/content/view/1317/

        Vai kumoaa se jääkaappi termodynamiikan toisen pääsäännön toimimisen avoimissa systeemeissä :)

        Sattuuko ohtasta!
        Mitä lahkosta kertoo se, että saarnaajana toimii umpitollo. HAH HAH!


      • sydämmen.usko.pelastaa kirjoitti:

        http://creationontheweb.com/content/view/1317/

        Vai kumoaa se jääkaappi termodynamiikan toisen pääsäännön toimimisen avoimissa systeemeissä :)

        Tämä kreationistien teesi on osoitettu nyt vääräksi monelta kantilta:

        "Jos epäorg.ainetta säteilytetään auringon energialla, minkäänlaista järjestäytymistä ei tapahdu, kuten jokainen fyysikko ja kemisti tietää."-kreationisti Wilder-Smith kreationisti Leisolan suomentamana kirjassa "Luonnontieteet ei tunne evoluutiota"

        Myönnätkö siis ettö tuo lausuma oli virhe ?


      • sydämmen.usko.pelastaa kirjoitti:

        http://creationontheweb.com/content/view/1317/

        Vai kumoaa se jääkaappi termodynamiikan toisen pääsäännön toimimisen avoimissa systeemeissä :)

        |>"In the same way, complex machines can be forced to arise from simple matter by appropriate programmed machinery (as occurs when living things make copies of themselves). But the programmed machinery cannot itself arise from non-living matter in the absence of such mechanism. To achieve that would require the direct input of mind or intelligence."


      • MrKAT kirjoitti:

        |>"In the same way, complex machines can be forced to arise from simple matter by appropriate programmed machinery (as occurs when living things make copies of themselves). But the programmed machinery cannot itself arise from non-living matter in the absence of such mechanism. To achieve that would require the direct input of mind or intelligence."

        Tämä luonnonprosessi toimii sillä paljon puhutulla AURINKOENERGIALLA.

        Oppikirjatkin menee usein liiallisiin yksinkertaistuksiin ja luontoa koskeviin yleistyksiin (joten kreationistit eivät ole yksin) ja unohtaessaan mm. tuon föhn-ilmiön kun väittävät "termodynamiikan 2. lain mukaan lämpöä ei voi siirtyä luonnossa kylmemmästä lämpimämpään" tai "järjestys ei voi luonnossa itsekseen kasvaa"(kiteyminen unohtunut tekijöiltä). Molemmat ovat valheellisia väitteitä, luonto on oikeasti monimutkaisempi, ja sen monimutkaisetkin prosessit avaavat tietä myös evolle ja muille luonnonihmeille.. ;)

        Ota SUP opiksi ja hylkää ainakin nuo termoII:n kreationistiset uskomukset jotka ovat ristiriidassa luonnon ihmeitä koskevien havaintojemme kanssa.


      • Apo-Calypso
        MrKAT kirjoitti:

        Tämä luonnonprosessi toimii sillä paljon puhutulla AURINKOENERGIALLA.

        Oppikirjatkin menee usein liiallisiin yksinkertaistuksiin ja luontoa koskeviin yleistyksiin (joten kreationistit eivät ole yksin) ja unohtaessaan mm. tuon föhn-ilmiön kun väittävät "termodynamiikan 2. lain mukaan lämpöä ei voi siirtyä luonnossa kylmemmästä lämpimämpään" tai "järjestys ei voi luonnossa itsekseen kasvaa"(kiteyminen unohtunut tekijöiltä). Molemmat ovat valheellisia väitteitä, luonto on oikeasti monimutkaisempi, ja sen monimutkaisetkin prosessit avaavat tietä myös evolle ja muille luonnonihmeille.. ;)

        Ota SUP opiksi ja hylkää ainakin nuo termoII:n kreationistiset uskomukset jotka ovat ristiriidassa luonnon ihmeitä koskevien havaintojemme kanssa.

        "...Ota SUP opiksi ja hylkää ainakin nuo termoII:n kreationistiset uskomukset jotka ovat ristiriidassa luonnon ihmeitä koskevien havaintojemme kanssa."

        Ei SUP saata pystyä kykenemään moiseen. Hänen uskontonsa kieltää ehdottomasti järjen käytön...


      • että alkulima
        Mr.K.A.T. kirjoitti:

        Ihan rauhassa saa sisällä ottaa. Ei ruskistu kuin sanomalehti.
        Mutta se H CL ja pitkän ketjun varmaankin toimii..

        Olikin lasilla suojattu ?


      • kasaamaan kemiallisia
        MrKAT kirjoitti:

        |>"In the same way, complex machines can be forced to arise from simple matter by appropriate programmed machinery (as occurs when living things make copies of themselves). But the programmed machinery cannot itself arise from non-living matter in the absence of such mechanism. To achieve that would require the direct input of mind or intelligence."

        prosesseja niin näemme millaista elämää siitä syntyy :)


      • että alkulima kirjoitti:

        Olikin lasilla suojattu ?

        ..luolat.. joissa on myös kemiaa.

        Kuulemma puolen metrin syvyydessä vedessä ei paljon rusketu..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      670
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      152
      437
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe