En enää muista omista lapsistani,milloin he alkoivat ensimmäisen kerran osoittamaan itsenästymispyrkimyksiä. Kolmevuotias lapsenlapseni sanoi mummon olevan tyhmä, ja katsoi tarkkaan, minkä reaktion sanominen aiheutti. Näinkö se menee? Kritiikki tuntui ensin pahalta, mutta nyt ajattelevan sen kuuluvan normaaliin kehitykseen ja olemme taas ylimpiä ystäviä.
Mummo
Lapsenlapsi
15
1059
Vastaukset
- mummmuli
Ehkäpä kolmevuotias ei vielä oikein ymmärrä mitä tuo tyhmä tarkoittaa.
Minulle 10-vuotias lapsenlapsi, on joskus pienempänä yrittänyt jotain lällätellä, siihen olen tiukasti sanonut että minä en tuollasta kuuntele, minulle ei noin sanota.
Joskus lapsi luonani haukkuu äitiään tyhmäksi, siihenkin olen tiukasti sanonut ei.
Ja meillä on lapsen kanssa ollut aina tosi hyvät välit, on luonani usein.
Mielestäni kannattaa puuttua tuollaiseen sanomiseen, yrittää omalta osaltaan vaikuttaa siihen että lapsi oppii arvotamaan muita ihmisiä. - kolmen vanha on kolmen vanha
Ei sen ikäisen puheista pitäisi aikuisen ottaa nokkiinsa.
- kopå¨kå
kyllä 3 vuotiaallle täytyy jo sanoa että tyhmäksi haukkuminen ei ole sallittua!! näin kun paapotaan että annetaan haukkua äitiä/mummoa tyhmäksi, potkia ja lyödä niin mitähän seuraa 5 vuoden kuluttua???potkitaan mummoja kadulla... voi kiesus näitä mammoja. terveisin ; ei mummo 28vee
- mammamum
Voi hyssy! Kolmivuotiaan kritiikki tuntui ensin pahalta? :)
Tässä päivänä muutamana tulivat lapsenlapseni 2 ja 4 -vuotiaat pojat kylään ja ilmoittivat ensimmäiseksi töiksen, että "mummo on paska-kusinaama", niin eipä tuo kritiikki tuntunut kuin hymähdyksen arvoiselta asialta.
Ystävyyttämme kommentti ei rikkonut, ystävyys pysyi ennallaan kommenttihetkellä ainakin mummon taholta.
En sanoisi "tyhmä" -kommentteja itsenäistymiseksi vielä. Voiko kolmivuotias yleensä itsenäistyä?
Olen pitänyt vasta 15 ikävuoden jälkeen tapahtuvaa kehitystä itsenäistymisenä.
Kolmivuotiaalla on paremminkin äidistä erkaantumisvaihe menoillaan ja tahtomisen harjoittelua.
Taaperoikäiset eivät täysin tajua uhmakkaiden sanojensa merkitystä, onpahan sellaista itsetehostusta ja voimainkoettelua vain. Ei itsenäistymistä.- mistä 2- ja 4-vuotiaat
oppivat paska-kusinaama - ilmaisun?
Mikäli oppi on tullut kotoa ja esim. vanhemmilla on taipumus nimitellä toisiaan tällä tavalla, voit jatkossakin odottaa että lapsenlapsesi pitävät nimittelyä luonnollisena. - pojat oppivat
ihmistavoille viimeistään ennen kouluun menoa.
Tuollaisesta nimittelystä saa nimittäin helposti turpiin.
Sen, mitä kotona ei opeteta, opettaa "Siperia". Ikävä kyllä, sen opetuksen tuloksista saa usein lukea lehdistä. - oppivat
mistä 2- ja 4-vuotiaat kirjoitti:
Mikäli oppi on tullut kotoa ja esim. vanhemmilla on taipumus nimitellä toisiaan tällä tavalla, voit jatkossakin odottaa että lapsenlapsesi pitävät nimittelyä luonnollisena.kirosanat ja huonot käytöstavat on mahdollista oppia myös sieltä isovanhemmilta, en sulkisi tätä vaihtoehtoa joidenkin kohdalla pois !
- Kaikkea sitä kuulee!
pojat oppivat kirjoitti:
ihmistavoille viimeistään ennen kouluun menoa.
Tuollaisesta nimittelystä saa nimittäin helposti turpiin.
Sen, mitä kotona ei opeteta, opettaa "Siperia". Ikävä kyllä, sen opetuksen tuloksista saa usein lukea lehdistä.Minun pikkuinen lapsenlapseni sanoi hyvin merkitsevästi: 'VOI V---U' ja katsoi samalla tarkasti, miten mummo reagoi. Kyllä lapsi voi sen sanan siepata mistä tahansa, pihalta, päiväkodista, bussissa, kaupassa vaikka kauppakeskuksessa, ja jopa matkalla jonnekin. Ja jos on isompia sisaruksia, näiden kavereita, jopa vanhemmat ym... Ei siitä kannata traumoja ottaa, vaan viljellä mielekkäämpiä ilmaisuja.
- mammamum
oppivat kirjoitti:
kirosanat ja huonot käytöstavat on mahdollista oppia myös sieltä isovanhemmilta, en sulkisi tätä vaihtoehtoa joidenkin kohdalla pois !
En ole KOSKAAN harrastanut kiroilua eikä miehenikään kiroile.
Kyllä pojat ovat oppineet ne joko pihaleikeissä tai televisiosta, mistä tahansa.
Juttuni ydin oli kuitenkin se, että lapsen kiroilu EI ole itsenäistymistä.
Itse suhtauduin poikien kiroiluun niin, etten ollut huomaavinani. En siis palkinnut huonoa käytöstä.
Kun he tajusivat, että kiroilu ei tee mitään vaikutusta, he lopettivat sen. En siis ottanut nokkiini heidän voimasanoistaan, vaan suhteemme jatkuu entisellään.
Pojat ovat "mummon" poikia, kovasti minun kavereitani. - ipåp
erittäin normaalia haukkua muita kusinaamaksi ja mummo senkuin hymyilee!!!!FAKKKKKK
- vai että kotona
mistä 2- ja 4-vuotiaat kirjoitti:
Mikäli oppi on tullut kotoa ja esim. vanhemmilla on taipumus nimitellä toisiaan tällä tavalla, voit jatkossakin odottaa että lapsenlapsesi pitävät nimittelyä luonnollisena.No voi elämä. Isommat lapset mielellään opettaa pienemmille rumia. Voimakkaalla reagoinnilla varmistaa sen että rumia tulee jatkossakin.
- kaksi kuukautta
vanha lapsenlapsi ( tyttö) sylkee myös suustaan tämän v.... sanan ja katsoo miten reakoin. Sitten sanoo itse kohta, ei tuommoisia sanoja saa sanoa, pitää sanon nättiä sanoja. Tässä menneellä viikolla sanoi, kun vaihdoin hänelle vaippaa; entarvitse sinun hoitoa, äiti on parempi hoitaja.. Ovatko lapset nykyään näin viisaita jo kaksi vuotiaana.
- vai miten se oli
Meillä taas mummi sanoi miniäänsä tyhmäksi. Sitä emme katsoneet normaaliksi kehitykseski ja lopetimme yhteyden pidon.
- Me kaikki olemme tyhmiä joskus
Voi sinun kanssasi, etkö sinä ymmärrä että me kaikki olemme tyhmiä välillä, niin sinä kuin minäkin! Se on elämää.....
- Anonyymi
Lapsenlapset toinen laittaa haijevan jalkansa tuolille, toinen ei halua s market vartia linkki kuva lahjaa Toini touhuaa Kärsämäki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812