Moottoritiellä 100 km/h?

Ammatiksi ajava

Nyt, kun saimme vihdoin viime viikon maanantaina käyttöömme uuden moottoritien tänne pohjoiseen (Ouluun) olisi odottanut, että rajoituskin olisi noussut sadasta sataankahteenkymmeneen. Ei ole mitään järkevää perustetta pitää satasen rajoitusta tiellä, jossa ajo-olosuhteet ovat todella hyvät. Tiedän paljon pieniä "kinttupolkuja" missä rajoitukset ovat 80km/h ja jopa 100km/h. Suhteessa tällaisen moottoritien rajoitus pitäisi olla noihin teihin verrattuna väh. 200km/h!! Onko suomessa paljonkin tällaisia "moottoriteitä", jossa rajoitukset ovat todella naurettavia?

22

1680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokenut

      voin sanoa että jos nopeus olisi 120, ajettaisiin 130-135.
      Olisiko tuota ajateltu, tai sitten ei.
      Eipä se muutaman kilometrin moottoritien pätkällä paljon ajassa tee jos se olisi 120 satasen sijaan.
      Olisihan se kiva rallatella menemään joskus vähän kovempaa ihan laillisesti.
      Mutta siis vain kivaa, eipä siitä muuta hyötyä olisikaan.

      • Anonyymi

        Itse noudatan nopeusrajoituksia. Muutaman km/h yli voi toki nopeus nousta, kun yrittää ajaa tismalleen sen rajoituksen mukaista vauhtia (auton mittarivirhe tiedossa).


    • Turo

      Mikkelistä lähtevä tie ihastjärjelle jne. On kokonaisuudessaan varmaan noin 40kmh pitkä. Mikkelistä tie alkaa asfaltoituna ja puolessa välissä se muuttuu soratieksi, erittäin mutkasta, mahtavia hyppyreitä jne. Koko matkalla on 80kmh rajoitus :) Siellä pääsee ajelee lain mukaan vauhdikkaasti sorateitä.

      Ihmettelen maaseudulla kaikenlaisten sorateiden nopeusrajoiksia kun ne usein ovat 80kmh. Motareilla sama rajotus viiva 120kmh. Toki liikennemäärä aina sanelee nopeudet. Turunväylällä ja Lahden motarilla on 120kmh.

      Tiekempi kuri taajamiin (ehdoton 40kmh) mutta taajaman ulkopuolella enemmän vapautuksia. Muutuvat nopeusrajoitukset rules.

    • Miisa

      Johtuiskos tuo rajoitus uudesta "liukkaasta" asvaltista?

      • Kallonkutistaja

        Luultavasti ei ole vielä se "liukas" asfaltti, vaan jonkinlainen uuden moottoritien esiasfaltti. Lopullinen asfaltointi tulee ensi tai seuraavana kesänä. Ja silloin voi ihmetellä miksi rajoitus ei nouse, jos ei nouse sen uutuudenliukkauden hävittyä.


    • Anonymous

      Melu on yksi syy alhaisiin nopeusrajoituksiin joillain moottoriteillä.

    • kai

      Ovat varmaankin laittaneet jo valmiiksi talvinopeusrajoitukset. Eikös sielläpäin jo ensimmäiset räntä- ja lumikuurot kohta sada.

    • Sami

      Eiköhän sinne laitettu talvirajoitukset... ettei tarvitse heti lähteä vaihtamaan

    • Egi

      Matalat rajoitukset ovat nykyisen tiejohtaja Myllylän pakkomielle. Edellinen tiejohtaja hyväksyi korjausten jälkeen 120 km/h rajoituksen niille alueille, missä aiemmin oli 100 km/h ja 100 km/h rajoituksen Oulujoen ylittävälle osuudelle, jossa oli aiemmin 80 km/h. Uusi tiejohtaja päätti ensitoimikseen, että 120 km/h rajoituksesta luovutaan ja keskustan kohdalle tulee muuttuva rajoitus, joka näyttää 80 km/h kutakuinkin aina kun tiellä on enemmän kuin kaksi autoa... 120 km/h rajoitus kuulemma lisäsi onnettomuuksia 50 prosentilla (entisen kahden sijaan kolme vuosittain?). Mitään yhteyttä rajoituksen ja onnettomuuksien määrän kasvun välille ei kyetty osoittamaan. Korkeampi rajoitus ei edes ollut kuin parina kesänä, joten tilastollinen vaihtelu riittää selittämään erot.

      Uudelle osuudelle ei saman äijän perusteluiden mukaan tullut 120 km/h rajoitusta, koska se on ns. köyhän miehen moottoritie, eli vastaantulevat kaistat on erotettu ainoastaan kaiteella eikä nurmikkokaistaleella. Ehkäpä sitten nykyisen tiejohtajan jäätyä eläkkeelle, kymmenisen vuotta taitaa joutua odottamaan...

      • pökka

        Kaikein hauskinta oli se kun Porista Ulvilaan
        rakennettin moottoritie ja uuden nelikaistaisen tien rajoitus oli sama kuin vanhan kaksikaistaisen eli 80.
        Myöhemmin suuren yleisöosastokirjoittelun seurauksena nopeus nostettiin 100.
        Hyvänä vinkkinä
        Ei kannata antaa määrärahoja Porin suuntaan enää moottoriteille jos nopeudet eivat muutu vaan pysyvät naurettavan alhaisina.


      • Auto-Antero

        Että kymmenen vuoden kuluttua tulisi vähemmän seniili tilalle ?
        Pakkomielteisiä ja muuten vain ahdasdkatseisia päättäjiä meillä on aina ollut. Kymmenen vuotta ei muuta asiaa miksikään, korkeintaan pahemmaksi.
        Meillä on asetetu tavoitteeksi tieliikenteen kuolemien puolitus kuluvalla 5v kaudella HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHhahahaahhahahahahahaahahahahaahhahahaahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaggggggggnnnnnnnnnnnnnnnnnnhhhhhhhhhhhhhh.
        Tavoite johon ei ole koskaan minkäänlaisia mahdollisuuksia, ellei mennä radikaaleihin ratkaisuihin. Järki on kuitenkin kadonnut jo aikaa sitten, kun tieliikennettä säädellään. Nollaan päästään kun kielletään liikkuminen kokonaan. Sen tietävät päättäjätkin. Suunta on valittu ja seinä on pian edessä.


      • pete
        pökka kirjoitti:

        Kaikein hauskinta oli se kun Porista Ulvilaan
        rakennettin moottoritie ja uuden nelikaistaisen tien rajoitus oli sama kuin vanhan kaksikaistaisen eli 80.
        Myöhemmin suuren yleisöosastokirjoittelun seurauksena nopeus nostettiin 100.
        Hyvänä vinkkinä
        Ei kannata antaa määrärahoja Porin suuntaan enää moottoriteille jos nopeudet eivat muutu vaan pysyvät naurettavan alhaisina.

        Ensinnäkin se ei ole moottoritie. Ei lähellekään mittojensa eikä rakenteidensa puolesta. Toiseksi siellä oli 100 km/h merkit valmiina jo kuukausia ennen kuin kirjoiteltiin yleisönosastoissa. Merkit paljastettiin kun tie oli valmis. Yleensäkin jos tiellä on rakennustyötä, käytetään alhaisempia rajoituksia.


    • Auto-Antero

      On NAURETTAVAT HAHAHHAHAHAHHHAHAHHHAHHAHHHAHHAHHHHHAHAHHAHHHHAHHAHHHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHAHHHAHHAHHAHAHAHAHHHHAHHAHAHAHAHAHAHHHAHAHAHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHHHAHAHHAHAHAHHHAHAHHHAHHAHHHAHHAHHHHHAHAHHAHHHHAHHAHHHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHAHHHAHHAHHAHAHAHAHHHHAHHAHAHAHAHAHAHHHAHAHAHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHHHAHAHHAHAHAHHHAHAHHHAHHAHHHAHHAHHHHHAHAHHAHHHHAHHAHHHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHAHHHAHHAHHAHAHAHAHHHHAHHAHAHAHAHAHAHHHAHAHAHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHHHAHAHHAHAHAHHHAHAHHHAHHAHHHAHHAHHHHHAHAHHAHHHHAHHAHHHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHAHHHAHHAHHAHAHAHAHHHHAHHAHAHAHAHAHAHHHAHAHAHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHHHAHAHHAHAHAHHHAHAHHHAHHAHHHAHHAHHHHHAHAHHAHHHHAHHAHHHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHAHHHAHHAHHAHAHAHAHHHHAHHAHAHAHAHAHAHHHAHAHAHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHHHAHAHHAHAHAHHHAHAHHHAHHAHHHAHHAHHHHHAHAHHAHHHHAHHAHHHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHAHHHAHHAHHAHAHAHAHHHHAHHAHAHAHAHAHAHHHAHAHAHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHH nopeusrajoitukset.
      Meillä ei ole vielä tajuttu että maailmamme suurin hyväntekijä, Adolf Hitler rakennutti jo -30 luvulla tieverkoston, jolla voi nykyäänkin päästellä täysillä.
      Maamme poloiset tienrakentajat eivät ilmeisesti ole saaneet tarpeeksi koulutusta, jotta osaisivat tehdä moisia polkuja. Kouluistamme tulee ulos vain omituisia virheiä, jotka rakentavat teiden sijasta esteitä automiesten kiusaksi. Suojatiet töröttävät kolmekymmentä senttiä tienpintaa ylempänä. Joissakin paikoissa on suojatiet niin kapeita että autoilijoille on kokonainen kaista jäänyt suojatien kohdalla tekemättä. Joutuvat automiehet nokitusten sillä kohtaa. Miten moinen palvelee turvallisuutta? Nokkakolari suojatien päällä on siis osa liikenneturvallisuustyötä?
      HAISTAKAA!!!!!!! ai niin enpäs sanokaan jos viesti vaikka kestäisi tunnin näkyvillä?

    • kalle

      ehkä muualla kuin kaupungin kohdalla, jossa kiihdytyskaistat ovat todella lyhyitä poislukien kainuuntieltä kemin suuntaan. Iskosta pohjoiseen klo 16.15 ei ole kovin helppo liittyä heikkotehoisella autolla liikennevirtaan joka kulkee 120 km/h. Varsinkaan sellaisella aloittelevalla kuskilla jolla ei ole vielä pelisilmää.

      • Anonyymi

        Sitten voi ostaa tehokkaamman auton, jos jollain rimpulalla ei saa kelattua satasta normaalilla kiihdytyskaistalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten voi ostaa tehokkaamman auton, jos jollain rimpulalla ei saa kelattua satasta normaalilla kiihdytyskaistalla

        Jokainen ajaa sellaisella ajoneuvolla, jolla haluaa ajaa. Jos sillä on sallittua ajaa moottoritiellä, niin ei kannata mennä sellaisen hitaan ajoneuvo perään, kun on ajamassa liittymään, vaan jättää reilusti välimatkaa.


    • Noh kun moottoritiellä on 10 metrin päässä vielä jotain toimintaa, niin ei voi antaa täyttä rajoitusta!

      Oikea ratkaisu olisi tosiaan tuo "rajoitus päätyy" merkki jolloin voisi ajaa vaikkapa 200km/h jos sen voi tehdä turvallisesti

      • Anonyymi

        Juuri tuollaisten älyttömyyksien kitkemiseksi jo edellisessä tieliikennelaissa oli yleinen nopeusrajoitus. Se on taajamassa 50 ja taajaman ulkopuolella 80km/h. Se tulee voimaan tielle saavuttaessa ja on voimassa kunnes muuta liikennemerkeillä osoitetaan.

        Nykyisessä tieliikennelaissa tämä sääntö on pykälässä 9.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuollaisten älyttömyyksien kitkemiseksi jo edellisessä tieliikennelaissa oli yleinen nopeusrajoitus. Se on taajamassa 50 ja taajaman ulkopuolella 80km/h. Se tulee voimaan tielle saavuttaessa ja on voimassa kunnes muuta liikennemerkeillä osoitetaan.

        Nykyisessä tieliikennelaissa tämä sääntö on pykälässä 9.

        Taajaman ulkopuolella ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 80 km/h, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta. Taajamassa ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 50 km/h, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.

        Nopeusrajoitus liikennemerkissä oleva luku osoittaa sitten ajoneuvon ja raitiovaunun suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka.

        Nopeusrajoitus liikennemerkillä osoitettu nopeusrajoitus on siis voimassa kyseisellä tiellä, mutta ei sitten enää kun vaihdetaan tietä. Tien vaihtuessa astuu yleisrajoitus voimaan, tai sitten liikennemerkillä osoitettu nopeusrajoitus, mikäli liikennemerkki löytyy uudelta tieltä.


    • Anonyymi

      Sitä saa mitä äänestää.

      • Anonyymi

        Totta. Suomessa lait säätää eduskunta. Kaikki Suomen lait koskevat kaikkia Suomessa asuvia ja oleskelevia.


    • Anonyymi

      Hyvä niin, jos lestakaaharit ymmärtäisi ajella vähän hiljempaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2615
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

      Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      47
      1805
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

      On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      146
      1397
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

      Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      350
      1326
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      345
      1264
    6. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

      Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      25
      1176
    7. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

      Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      57
      1113
    8. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

      Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1022
    9. olisit voinut mies edes

      Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      976
    10. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

      Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      21
      893
    Aihe