Moottoritiellä 100 km/h?

Ammatiksi ajava

Nyt, kun saimme vihdoin viime viikon maanantaina käyttöömme uuden moottoritien tänne pohjoiseen (Ouluun) olisi odottanut, että rajoituskin olisi noussut sadasta sataankahteenkymmeneen. Ei ole mitään järkevää perustetta pitää satasen rajoitusta tiellä, jossa ajo-olosuhteet ovat todella hyvät. Tiedän paljon pieniä "kinttupolkuja" missä rajoitukset ovat 80km/h ja jopa 100km/h. Suhteessa tällaisen moottoritien rajoitus pitäisi olla noihin teihin verrattuna väh. 200km/h!! Onko suomessa paljonkin tällaisia "moottoriteitä", jossa rajoitukset ovat todella naurettavia?

22

1637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokenut

      voin sanoa että jos nopeus olisi 120, ajettaisiin 130-135.
      Olisiko tuota ajateltu, tai sitten ei.
      Eipä se muutaman kilometrin moottoritien pätkällä paljon ajassa tee jos se olisi 120 satasen sijaan.
      Olisihan se kiva rallatella menemään joskus vähän kovempaa ihan laillisesti.
      Mutta siis vain kivaa, eipä siitä muuta hyötyä olisikaan.

      • Anonyymi

        Itse noudatan nopeusrajoituksia. Muutaman km/h yli voi toki nopeus nousta, kun yrittää ajaa tismalleen sen rajoituksen mukaista vauhtia (auton mittarivirhe tiedossa).


    • Turo

      Mikkelistä lähtevä tie ihastjärjelle jne. On kokonaisuudessaan varmaan noin 40kmh pitkä. Mikkelistä tie alkaa asfaltoituna ja puolessa välissä se muuttuu soratieksi, erittäin mutkasta, mahtavia hyppyreitä jne. Koko matkalla on 80kmh rajoitus :) Siellä pääsee ajelee lain mukaan vauhdikkaasti sorateitä.

      Ihmettelen maaseudulla kaikenlaisten sorateiden nopeusrajoiksia kun ne usein ovat 80kmh. Motareilla sama rajotus viiva 120kmh. Toki liikennemäärä aina sanelee nopeudet. Turunväylällä ja Lahden motarilla on 120kmh.

      Tiekempi kuri taajamiin (ehdoton 40kmh) mutta taajaman ulkopuolella enemmän vapautuksia. Muutuvat nopeusrajoitukset rules.

    • Miisa

      Johtuiskos tuo rajoitus uudesta "liukkaasta" asvaltista?

      • Kallonkutistaja

        Luultavasti ei ole vielä se "liukas" asfaltti, vaan jonkinlainen uuden moottoritien esiasfaltti. Lopullinen asfaltointi tulee ensi tai seuraavana kesänä. Ja silloin voi ihmetellä miksi rajoitus ei nouse, jos ei nouse sen uutuudenliukkauden hävittyä.


    • Anonymous

      Melu on yksi syy alhaisiin nopeusrajoituksiin joillain moottoriteillä.

    • kai

      Ovat varmaankin laittaneet jo valmiiksi talvinopeusrajoitukset. Eikös sielläpäin jo ensimmäiset räntä- ja lumikuurot kohta sada.

    • Sami

      Eiköhän sinne laitettu talvirajoitukset... ettei tarvitse heti lähteä vaihtamaan

    • Egi

      Matalat rajoitukset ovat nykyisen tiejohtaja Myllylän pakkomielle. Edellinen tiejohtaja hyväksyi korjausten jälkeen 120 km/h rajoituksen niille alueille, missä aiemmin oli 100 km/h ja 100 km/h rajoituksen Oulujoen ylittävälle osuudelle, jossa oli aiemmin 80 km/h. Uusi tiejohtaja päätti ensitoimikseen, että 120 km/h rajoituksesta luovutaan ja keskustan kohdalle tulee muuttuva rajoitus, joka näyttää 80 km/h kutakuinkin aina kun tiellä on enemmän kuin kaksi autoa... 120 km/h rajoitus kuulemma lisäsi onnettomuuksia 50 prosentilla (entisen kahden sijaan kolme vuosittain?). Mitään yhteyttä rajoituksen ja onnettomuuksien määrän kasvun välille ei kyetty osoittamaan. Korkeampi rajoitus ei edes ollut kuin parina kesänä, joten tilastollinen vaihtelu riittää selittämään erot.

      Uudelle osuudelle ei saman äijän perusteluiden mukaan tullut 120 km/h rajoitusta, koska se on ns. köyhän miehen moottoritie, eli vastaantulevat kaistat on erotettu ainoastaan kaiteella eikä nurmikkokaistaleella. Ehkäpä sitten nykyisen tiejohtajan jäätyä eläkkeelle, kymmenisen vuotta taitaa joutua odottamaan...

      • pökka

        Kaikein hauskinta oli se kun Porista Ulvilaan
        rakennettin moottoritie ja uuden nelikaistaisen tien rajoitus oli sama kuin vanhan kaksikaistaisen eli 80.
        Myöhemmin suuren yleisöosastokirjoittelun seurauksena nopeus nostettiin 100.
        Hyvänä vinkkinä
        Ei kannata antaa määrärahoja Porin suuntaan enää moottoriteille jos nopeudet eivat muutu vaan pysyvät naurettavan alhaisina.


      • Auto-Antero

        Että kymmenen vuoden kuluttua tulisi vähemmän seniili tilalle ?
        Pakkomielteisiä ja muuten vain ahdasdkatseisia päättäjiä meillä on aina ollut. Kymmenen vuotta ei muuta asiaa miksikään, korkeintaan pahemmaksi.
        Meillä on asetetu tavoitteeksi tieliikenteen kuolemien puolitus kuluvalla 5v kaudella HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHhahahaahhahahahahahaahahahahaahhahahaahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaggggggggnnnnnnnnnnnnnnnnnnhhhhhhhhhhhhhh.
        Tavoite johon ei ole koskaan minkäänlaisia mahdollisuuksia, ellei mennä radikaaleihin ratkaisuihin. Järki on kuitenkin kadonnut jo aikaa sitten, kun tieliikennettä säädellään. Nollaan päästään kun kielletään liikkuminen kokonaan. Sen tietävät päättäjätkin. Suunta on valittu ja seinä on pian edessä.


      • pete
        pökka kirjoitti:

        Kaikein hauskinta oli se kun Porista Ulvilaan
        rakennettin moottoritie ja uuden nelikaistaisen tien rajoitus oli sama kuin vanhan kaksikaistaisen eli 80.
        Myöhemmin suuren yleisöosastokirjoittelun seurauksena nopeus nostettiin 100.
        Hyvänä vinkkinä
        Ei kannata antaa määrärahoja Porin suuntaan enää moottoriteille jos nopeudet eivat muutu vaan pysyvät naurettavan alhaisina.

        Ensinnäkin se ei ole moottoritie. Ei lähellekään mittojensa eikä rakenteidensa puolesta. Toiseksi siellä oli 100 km/h merkit valmiina jo kuukausia ennen kuin kirjoiteltiin yleisönosastoissa. Merkit paljastettiin kun tie oli valmis. Yleensäkin jos tiellä on rakennustyötä, käytetään alhaisempia rajoituksia.


    • Auto-Antero

      On NAURETTAVAT HAHAHHAHAHAHHHAHAHHHAHHAHHHAHHAHHHHHAHAHHAHHHHAHHAHHHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHAHHHAHHAHHAHAHAHAHHHHAHHAHAHAHAHAHAHHHAHAHAHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHHHAHAHHAHAHAHHHAHAHHHAHHAHHHAHHAHHHHHAHAHHAHHHHAHHAHHHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHAHHHAHHAHHAHAHAHAHHHHAHHAHAHAHAHAHAHHHAHAHAHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHHHAHAHHAHAHAHHHAHAHHHAHHAHHHAHHAHHHHHAHAHHAHHHHAHHAHHHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHAHHHAHHAHHAHAHAHAHHHHAHHAHAHAHAHAHAHHHAHAHAHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHHHAHAHHAHAHAHHHAHAHHHAHHAHHHAHHAHHHHHAHAHHAHHHHAHHAHHHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHAHHHAHHAHHAHAHAHAHHHHAHHAHAHAHAHAHAHHHAHAHAHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHHHAHAHHAHAHAHHHAHAHHHAHHAHHHAHHAHHHHHAHAHHAHHHHAHHAHHHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHAHHHAHHAHHAHAHAHAHHHHAHHAHAHAHAHAHAHHHAHAHAHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHHHAHAHHAHAHAHHHAHAHHHAHHAHHHAHHAHHHHHAHAHHAHHHHAHHAHHHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHAHHHAHHAHHAHAHAHAHHHHAHHAHAHAHAHAHAHHHAHAHAHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHH nopeusrajoitukset.
      Meillä ei ole vielä tajuttu että maailmamme suurin hyväntekijä, Adolf Hitler rakennutti jo -30 luvulla tieverkoston, jolla voi nykyäänkin päästellä täysillä.
      Maamme poloiset tienrakentajat eivät ilmeisesti ole saaneet tarpeeksi koulutusta, jotta osaisivat tehdä moisia polkuja. Kouluistamme tulee ulos vain omituisia virheiä, jotka rakentavat teiden sijasta esteitä automiesten kiusaksi. Suojatiet töröttävät kolmekymmentä senttiä tienpintaa ylempänä. Joissakin paikoissa on suojatiet niin kapeita että autoilijoille on kokonainen kaista jäänyt suojatien kohdalla tekemättä. Joutuvat automiehet nokitusten sillä kohtaa. Miten moinen palvelee turvallisuutta? Nokkakolari suojatien päällä on siis osa liikenneturvallisuustyötä?
      HAISTAKAA!!!!!!! ai niin enpäs sanokaan jos viesti vaikka kestäisi tunnin näkyvillä?

    • kalle

      ehkä muualla kuin kaupungin kohdalla, jossa kiihdytyskaistat ovat todella lyhyitä poislukien kainuuntieltä kemin suuntaan. Iskosta pohjoiseen klo 16.15 ei ole kovin helppo liittyä heikkotehoisella autolla liikennevirtaan joka kulkee 120 km/h. Varsinkaan sellaisella aloittelevalla kuskilla jolla ei ole vielä pelisilmää.

      • Anonyymi

        Sitten voi ostaa tehokkaamman auton, jos jollain rimpulalla ei saa kelattua satasta normaalilla kiihdytyskaistalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten voi ostaa tehokkaamman auton, jos jollain rimpulalla ei saa kelattua satasta normaalilla kiihdytyskaistalla

        Jokainen ajaa sellaisella ajoneuvolla, jolla haluaa ajaa. Jos sillä on sallittua ajaa moottoritiellä, niin ei kannata mennä sellaisen hitaan ajoneuvo perään, kun on ajamassa liittymään, vaan jättää reilusti välimatkaa.


    • Noh kun moottoritiellä on 10 metrin päässä vielä jotain toimintaa, niin ei voi antaa täyttä rajoitusta!

      Oikea ratkaisu olisi tosiaan tuo "rajoitus päätyy" merkki jolloin voisi ajaa vaikkapa 200km/h jos sen voi tehdä turvallisesti

      • Anonyymi

        Juuri tuollaisten älyttömyyksien kitkemiseksi jo edellisessä tieliikennelaissa oli yleinen nopeusrajoitus. Se on taajamassa 50 ja taajaman ulkopuolella 80km/h. Se tulee voimaan tielle saavuttaessa ja on voimassa kunnes muuta liikennemerkeillä osoitetaan.

        Nykyisessä tieliikennelaissa tämä sääntö on pykälässä 9.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuollaisten älyttömyyksien kitkemiseksi jo edellisessä tieliikennelaissa oli yleinen nopeusrajoitus. Se on taajamassa 50 ja taajaman ulkopuolella 80km/h. Se tulee voimaan tielle saavuttaessa ja on voimassa kunnes muuta liikennemerkeillä osoitetaan.

        Nykyisessä tieliikennelaissa tämä sääntö on pykälässä 9.

        Taajaman ulkopuolella ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 80 km/h, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta. Taajamassa ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 50 km/h, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta.

        Nopeusrajoitus liikennemerkissä oleva luku osoittaa sitten ajoneuvon ja raitiovaunun suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka.

        Nopeusrajoitus liikennemerkillä osoitettu nopeusrajoitus on siis voimassa kyseisellä tiellä, mutta ei sitten enää kun vaihdetaan tietä. Tien vaihtuessa astuu yleisrajoitus voimaan, tai sitten liikennemerkillä osoitettu nopeusrajoitus, mikäli liikennemerkki löytyy uudelta tieltä.


    • Anonyymi

      Sitä saa mitä äänestää.

      • Anonyymi

        Totta. Suomessa lait säätää eduskunta. Kaikki Suomen lait koskevat kaikkia Suomessa asuvia ja oleskelevia.


    • Anonyymi

      Hyvä niin, jos lestakaaharit ymmärtäisi ajella vähän hiljempaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      151
      10944
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5230
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2433
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      30
      2133
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1701
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1544
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      30
      1241
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1176
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      92
      935
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

      Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      317
      892
    Aihe