Eli uudessa paikassa aloitin tuoreena laitoshuoltajana. Työkavereita pari yli 50v rouvaa ja kumpikaan ei selvästikään tiedä hygieniasta tuon taivaallista. Suuni taisi loksahtaa auki aamulla kun kysyivät minulta tiedänkö mikä tämä on ja ojensivat mopin eteeni. Johon sanoin tiedän, koska olen LAITOSHUOLTAJA. Seuraavaksi neuvottiin vessan siivouksessa. Ne on niit rätei kun on siel vessan lavuaarin alla. Pyyhkeitä ei siis pestä käytön jälkeen vaan ne ripustetaan kuivumaan hajulukon päälle. Käytössä on kuitenkin pesukone... Kertakäyttöpyyhkeitä täytyy pestä ja käyttää moneen kertaan jne...
Otanko aamulla puheeksi, että ei helvetti tämmönen peli vetele vai onko jokin nätinpikin tapa?
Minä en oikein osaa sanoa asioita kauniisti ihmisille. Sanon yleensä suoraan päin naamaa, mutta jos tällä kertaa yrittäisi yleisen hengen vuoksi olla diplomaattinen.
Tykkään hirveästi siivoamisesta ja aina olen työkohteissa viihtynyt, mutta ekaa kertaa katsoin kelloa, että koska pääsen kotiin. En koe mitään iloa työstäni jos en saa tehdä sitä oikein.
Miten voisi ottaa siivouksen puheeksi siivoojille
57
4461
Vastaukset
- Sammakko-76
Ei kannata alkaa vääntää enää mistään ton ikästen siivoojien kanssa. Nehän on maailman parhaita ja osaavat kaiken. Itse olen yrittänyt hyvällä ja pahalla, perille ei mene. Onneksi on oma siivousalue, niin saan tehdä niinkuin itse parhaaksi näen ja olen oppinut koulussa.
- siistixi
vai olet oikein LAITOSHUOLTAJA. Älä retostele, arvostele sitten kun sinulla on kokemusta todellisesta siivoustyöstä.
- ---
Eikä onneksi työkokemusta ole 30 vuotta virtsan levittämisestä enkä aio hankkia. Olen ylpeä ammatistani ja osaamisestani joka hakkaa mennen tullen näiden vanhojen jäärien väärin "siivoamiset". Ja huomenna otan puheeksi aseptiikan ja kysyn mitä helvettiä sienipyyhkeillä ovat ajatelleet siivota.
Miten muuten aina löytyy joku kakanlevittäjien puolustelija. Ihan kuin se, että ikää on kuin väinämöisellä tekisi ihmisestä viisaamman tai osaavamman. Mielestäni olen saanut ihan tarpeeksi kokemusta todellisesta siivoustyötä siivotessani portaita, hotellia, koulua ja sairaalaa ja nyt päiväkotia. Ja täytyy sanoa, että pahiten retuperällä näistä on olleet koulu ja tämä päiväkoti. Sitten vielä ihmetellään kuinka lapset saa kaikki taudit päiväkodissa.
Omassa opiskeluryhmässä oli vanhimmat valmistuneet 60-vuotiaita. Ei heillä ollut mitään hankaluuksia oppia siivoamista. On se kumma kun se ei sitten suju ihmisiltä jotka on sitä tehneet työkseen kymmeniä vuosia. - VaVI
--- kirjoitti:
Eikä onneksi työkokemusta ole 30 vuotta virtsan levittämisestä enkä aio hankkia. Olen ylpeä ammatistani ja osaamisestani joka hakkaa mennen tullen näiden vanhojen jäärien väärin "siivoamiset". Ja huomenna otan puheeksi aseptiikan ja kysyn mitä helvettiä sienipyyhkeillä ovat ajatelleet siivota.
Miten muuten aina löytyy joku kakanlevittäjien puolustelija. Ihan kuin se, että ikää on kuin väinämöisellä tekisi ihmisestä viisaamman tai osaavamman. Mielestäni olen saanut ihan tarpeeksi kokemusta todellisesta siivoustyötä siivotessani portaita, hotellia, koulua ja sairaalaa ja nyt päiväkotia. Ja täytyy sanoa, että pahiten retuperällä näistä on olleet koulu ja tämä päiväkoti. Sitten vielä ihmetellään kuinka lapset saa kaikki taudit päiväkodissa.
Omassa opiskeluryhmässä oli vanhimmat valmistuneet 60-vuotiaita. Ei heillä ollut mitään hankaluuksia oppia siivoamista. On se kumma kun se ei sitten suju ihmisiltä jotka on sitä tehneet työkseen kymmeniä vuosia.Kyllä kai teillä on toimiva työnjohto.Vaikka kuinka työparisi siivoavat väärin,niin ei ole sinun asiasi ruveta heitä pomottamaan,varmasti saat asiat aivan sekaisin.Jos tilanne on kaksi yhtä vastaan,niin työntekosi käy kyllä mahdottomaksi.Järjenkäyttö kun on aina sallittua.
- että menin
VaVI kirjoitti:
Kyllä kai teillä on toimiva työnjohto.Vaikka kuinka työparisi siivoavat väärin,niin ei ole sinun asiasi ruveta heitä pomottamaan,varmasti saat asiat aivan sekaisin.Jos tilanne on kaksi yhtä vastaan,niin työntekosi käy kyllä mahdottomaksi.Järjenkäyttö kun on aina sallittua.
siivoamaan oikein. Käytin kokonaista 6 pyyhettä enemmän kuin he. Kummatkin tulivat huutamaan siitä kun näkivät minut keittiössä juomassa. Sitä ennen olivat tunnin supisseet pesukoneen luona niiden pesusta. Ne pesee siivouspyyhkeet värin mukaan erikseen kaikki...
Ehdotin jopa, että siivoaa vessat itse kun minun tapa ei kelpaa, mutta ei...
Pidettin palaveri pomon kanssa ja multa meni hermot siinä perustellessa miksi päiväkoti on laitos eikä koti.
Lähdin sitten ovet paukkuen. Enkä mene takaisin.
Mulla on tosi ehdoton luonne. On yksi mun huonoista puolista. - kasvamaan
että menin kirjoitti:
siivoamaan oikein. Käytin kokonaista 6 pyyhettä enemmän kuin he. Kummatkin tulivat huutamaan siitä kun näkivät minut keittiössä juomassa. Sitä ennen olivat tunnin supisseet pesukoneen luona niiden pesusta. Ne pesee siivouspyyhkeet värin mukaan erikseen kaikki...
Pidettin palaveri pomon kanssa ja multa meni hermot siinä perustellessa miksi päiväkoti on laitos eikä koti.
Mulla on tosi ehdoton luonne. On yksi mun huonoista puolista.Ehkä olikin parasta kaikille, että menet kotiin kasvamaan! Viiskymppiset eivät ole vanhoja siivoamaan, saati oppimaan uutta. Kukkopojan ei tule hyppiä heti silmille!
- etteivät oppisi uutta
kasvamaan kirjoitti:
Ehkä olikin parasta kaikille, että menet kotiin kasvamaan! Viiskymppiset eivät ole vanhoja siivoamaan, saati oppimaan uutta. Kukkopojan ei tule hyppiä heti silmille!
mutta heitä ei vain kiinnosta siivous eivätkä he missään nimessä halua oppia mitään uutta, koska se hidastaa ja tekee heidän työnsä mahdottomaksi. Kuulemma kahvojen pyyhkiminen esimerkiksi hidastaa kohtuuttomasti heidän työtään.
kotiin joo lähdin ja etsin kunnon työpaikan en sellaista joita esiteltiin työpaikkojen kauhukuvina opiskeluaikana. Naurettiin niiden henkilöiden epähygenisille ja käsittämättömille työtavoille. - todellakaan
kasvamaan kirjoitti:
Ehkä olikin parasta kaikille, että menet kotiin kasvamaan! Viiskymppiset eivät ole vanhoja siivoamaan, saati oppimaan uutta. Kukkopojan ei tule hyppiä heti silmille!
ole kaikki kouluttamattomia, vaan hyvin monella sen ikäisellä on laitoshuoltajan koulutus tms. Ja n. 50v. ei ole vanhus oppii uutta siinä kuin 20-30v.
Kumma käsitys se, että heti kun on ikää yli 40v. niin ei osattais mitään. JA PAH. - haluavat nähdä.
todellakaan kirjoitti:
ole kaikki kouluttamattomia, vaan hyvin monella sen ikäisellä on laitoshuoltajan koulutus tms. Ja n. 50v. ei ole vanhus oppii uutta siinä kuin 20-30v.
Kumma käsitys se, että heti kun on ikää yli 40v. niin ei osattais mitään. JA PAH.Minä en ainakaan ole puhunut kuin näistä kahdesta ja muutamasta muusta itseoppineesta siivoojasta jotka on otettu kunnan hommiin joskus 60-luvun lopulla. Kukaan ei väitä etteikö ihminen oppisi, mutta se ei opi jos se ei halua. Kaikki kunnia niille joita kiinnostaa kehittyä ja oppia uutta. Suurimmalla osalla ei kuitenkaan ole mitään koulutusta. Pieni pakkokoulutus voisi olla ihan paikoillaan...
Minusta ei muuten ole kohtuullista alkaa huutaa uudelle työntekijälle jos tämä tekee eritavalla kuin itse. Missään en ole tuollaiseen törmännyt. Kamalan agressiivista. Yleensä kun vanhat ei sano mitään tai nauraa huvittuneesti. Eka kerta kun joku alkaa huutaa.
Onneksi uusia töitä löytyy ja paikasta jonne ihmiset ei mene siivoamaan kuin kotiinsa. - siistixi
että menin kirjoitti:
Mulla on tosi ehdoton luonne. On yksi mun huonoista puolista.ettet ole kypsä työelämään. Opettele käyttäytymään ja hillitsemään itsesi, tuollaiselle käytökselle nauraa kaikki, jopa ne jotka mielestäsi siivoaa väärin. Osoitit heikkoutesi muiden nähden, ai, ai mikä moka.
- Minua ei kiinnosta.
siistixi kirjoitti:
ettet ole kypsä työelämään. Opettele käyttäytymään ja hillitsemään itsesi, tuollaiselle käytökselle nauraa kaikki, jopa ne jotka mielestäsi siivoaa väärin. Osoitit heikkoutesi muiden nähden, ai, ai mikä moka.
Itse olen sairastanut todella pitkän hepatiitin tällaisen siivoojan johdosta ja menettänyt sen seurauksena lapseni.Vaikka tauti itsessään ei kestänyt kuin puoli vuotta niin kuntoutumiseen meni kauan.
Suhtaudun siksi tunteella siihen, että ei viitsitä tehdä puhdasta koska ei huvita, vie liikaa aikaa juoruilulta tai ei oikeasti tiedetä miten se tehdään. Tässä tapauksessa syynä oli se, että ei tiedetä ja vie liikaa aikaa juoruilulta.
En ymmärrä ihmisiä jotka puolustelee huonoa työn tekemistä. Johtuuko se siitä, että itsekin on työssään huono? Samalla puolustellaankin sitten itseään, että pyyhinhän minäkin niillä virtsaisilla pyyhkeillä, tottakai se on ok. Tottakai samalla pyyhkeellä voi pestä viikon ajan kaikki wc-istuimet. Puhdistukseksihan riittää se, että ripustaa sen kuivumaan, on aivan liioittelua pyyhkiä koskaan kahvoja ja katkaisimia jne...
Joo tällaisilta tyypeiltä en tarvitse mitään "neuvoja " mistään. että menin kirjoitti:
Mulla on tosi ehdoton luonne. On yksi mun huonoista puolista.Minusta on hienoa että sä osaat näyttää tunteesi tuolla tavoin. Meitä kohtaloomme tyytyneitä suomalaisia, jotka emme osaa näyttää tunteitamme suoralla toiminnalla on aivan liian vähän.
Käytöksesi saa varmasti ne tädit miettimään itseään, vaikkeivat sitä näyttäisikään ulospäin.
Minulla itselläni oli kolme vuotta sitten opastajana räjähdysaltis vanhempi rouva. Hän toki osasi siivota ei sen puoleen. Mutta jos olin pessyt mopit illalla enkä jättänyt tilaa hänen yhdelle mopilleen seuraavaksi aamuksi se oli syy räjähtämiselle.
Toinen syy räjähtämiselle ihan alussa oli yhdistelmäkoneen ajaminen väärää reittiä pisteeseen A. Reitti kun heitti peräti metrin pari hänen tottumastaan reitistä. Nielin vain tuon tilanteen. Suomalaisenhan ei pidä mennä näyttämään tunteitaan. Juuri tästä syystä tuo asia kalvaa vieläkin.
Minusta sinä voit olla itsestäsi ylpeä. Työn saannin suhteen tuskin on ongelmia. Siivoojista ilman tutkintoa on huutava pula, saatika laitoshuoltajista. Töitä sulla tulee riittämään paljon. Sinulla on hyvä mahdollisuus kokea paljon erilaisia työympäristöjä ja erilaisia työkavereita. Tulet varmasti löytämään niin nuoria kuin vanhojakin jotka katsovat pitkin hampain työtäsi. Mutta tulet löytämään myös niitä, jotka haluavat oppia työstäsi. Tulet myös kohtaamaan siivoojia, jotka ovat melkeinpä guruja siivousalalta. Heiltä kannattaa ammentaa oppia. Nämä gurut ovat yleensä vanhoja laitoshuoltajia (tai vanhan nimikkeen mukaisia laitossiivoojia), joilla on vuosien työkokemus siivouksesta.
Minä itse olen suhteellisen passiivi näyttämään tunteitani työpaikalla. Jos joku siivooja tekee mielestäni väärin minä en ikävä kyllä ota asiaa esille muuta kuin yrittämällä olla mallina ja tehdä edeltä kuten minä tekisin. Enkä minä mielestäni ole sinänsä mikään hyvä tekijä. Teen minkä osaan, joskus tulee kehuja joskus moitteita, useimmiten ei mitään kommenttia.
Minusta tuntuu että nuo mainitsemasi vanhat rouvat sisimmässään tietävät sinun olevan oikeassa. Mutta ehkä heidän on vaikeata myöntää se, että joku heitä nuorempi ja siten heidän näkökulmastaan vähemmän kokenut voi tuoda uusia ideoita ja uutta tietotaitoa siivoukseen. Ovathan he siivonneet omalla tavallaan iät ja ajat.- eilen kun on
Jari-75 kirjoitti:
Minusta on hienoa että sä osaat näyttää tunteesi tuolla tavoin. Meitä kohtaloomme tyytyneitä suomalaisia, jotka emme osaa näyttää tunteitamme suoralla toiminnalla on aivan liian vähän.
Käytöksesi saa varmasti ne tädit miettimään itseään, vaikkeivat sitä näyttäisikään ulospäin.
Minulla itselläni oli kolme vuotta sitten opastajana räjähdysaltis vanhempi rouva. Hän toki osasi siivota ei sen puoleen. Mutta jos olin pessyt mopit illalla enkä jättänyt tilaa hänen yhdelle mopilleen seuraavaksi aamuksi se oli syy räjähtämiselle.
Toinen syy räjähtämiselle ihan alussa oli yhdistelmäkoneen ajaminen väärää reittiä pisteeseen A. Reitti kun heitti peräti metrin pari hänen tottumastaan reitistä. Nielin vain tuon tilanteen. Suomalaisenhan ei pidä mennä näyttämään tunteitaan. Juuri tästä syystä tuo asia kalvaa vieläkin.
Minusta sinä voit olla itsestäsi ylpeä. Työn saannin suhteen tuskin on ongelmia. Siivoojista ilman tutkintoa on huutava pula, saatika laitoshuoltajista. Töitä sulla tulee riittämään paljon. Sinulla on hyvä mahdollisuus kokea paljon erilaisia työympäristöjä ja erilaisia työkavereita. Tulet varmasti löytämään niin nuoria kuin vanhojakin jotka katsovat pitkin hampain työtäsi. Mutta tulet löytämään myös niitä, jotka haluavat oppia työstäsi. Tulet myös kohtaamaan siivoojia, jotka ovat melkeinpä guruja siivousalalta. Heiltä kannattaa ammentaa oppia. Nämä gurut ovat yleensä vanhoja laitoshuoltajia (tai vanhan nimikkeen mukaisia laitossiivoojia), joilla on vuosien työkokemus siivouksesta.
Minä itse olen suhteellisen passiivi näyttämään tunteitani työpaikalla. Jos joku siivooja tekee mielestäni väärin minä en ikävä kyllä ota asiaa esille muuta kuin yrittämällä olla mallina ja tehdä edeltä kuten minä tekisin. Enkä minä mielestäni ole sinänsä mikään hyvä tekijä. Teen minkä osaan, joskus tulee kehuja joskus moitteita, useimmiten ei mitään kommenttia.
Minusta tuntuu että nuo mainitsemasi vanhat rouvat sisimmässään tietävät sinun olevan oikeassa. Mutta ehkä heidän on vaikeata myöntää se, että joku heitä nuorempi ja siten heidän näkökulmastaan vähemmän kokenut voi tuoda uusia ideoita ja uutta tietotaitoa siivoukseen. Ovathan he siivonneet omalla tavallaan iät ja ajat.muutakin stressiä. Kävin hakemassa tavarani ja vastaanotto ei ollut mitenkään sympaattinen :D Sain aamulla työpaikan ja aloitan huomenna. Palkkakin nousi 15%, koska teen päivässä tunnin enemmän. Tulevassa työpaikassa siivoukseen on kunnolla panostettu ja välineet uusinta uutta. Oma aluekin on, että ei tarvitse toisten varpailla seistä :)
- siistixi
Minua ei kiinnosta. kirjoitti:
Itse olen sairastanut todella pitkän hepatiitin tällaisen siivoojan johdosta ja menettänyt sen seurauksena lapseni.Vaikka tauti itsessään ei kestänyt kuin puoli vuotta niin kuntoutumiseen meni kauan.
Suhtaudun siksi tunteella siihen, että ei viitsitä tehdä puhdasta koska ei huvita, vie liikaa aikaa juoruilulta tai ei oikeasti tiedetä miten se tehdään. Tässä tapauksessa syynä oli se, että ei tiedetä ja vie liikaa aikaa juoruilulta.
En ymmärrä ihmisiä jotka puolustelee huonoa työn tekemistä. Johtuuko se siitä, että itsekin on työssään huono? Samalla puolustellaankin sitten itseään, että pyyhinhän minäkin niillä virtsaisilla pyyhkeillä, tottakai se on ok. Tottakai samalla pyyhkeellä voi pestä viikon ajan kaikki wc-istuimet. Puhdistukseksihan riittää se, että ripustaa sen kuivumaan, on aivan liioittelua pyyhkiä koskaan kahvoja ja katkaisimia jne...
Joo tällaisilta tyypeiltä en tarvitse mitään "neuvoja " mistään.ylpeys käy lankeemuksen edellä, vanha sanonta.
Haluatko tosiaan että sinua aletaan hyljeksimään työpaikalla epäsosiaalisena työntekijänä?
Luulen että et halua, muutappa vähän asennettasi että pärjäät. "antaa nauraa vaan" osoittaa ylimielisyyttä. - siistixi
Jari-75 kirjoitti:
Minusta on hienoa että sä osaat näyttää tunteesi tuolla tavoin. Meitä kohtaloomme tyytyneitä suomalaisia, jotka emme osaa näyttää tunteitamme suoralla toiminnalla on aivan liian vähän.
Minusta tuntuu että nuo mainitsemasi vanhat rouvat sisimmässään tietävät sinun olevan oikeassa. Mutta ehkä heidän on vaikeata myöntää se, että joku heitä nuorempi ja siten heidän näkökulmastaan vähemmän kokenut voi tuoda uusia ideoita ja uutta tietotaitoa siivoukseen. Ovathan he siivonneet omalla tavallaan iät ja ajat.ihannoitko tosiaan tuollaista käytöstä? Luulin tosiaan että olet asiallisen toiminnan mies.
Muista että ilman tutkintoa olevat siivoojat ovat kohta niskan päällä, jäitä hattuun.
Mikään tutkinto ei tee siivoojasta yli-ihmistä joka voi käyttäytyä miten vaan, osoittaa heikkoutta "räjähdellä" työpaikalla. - siistixi
eilen kun on kirjoitti:
muutakin stressiä. Kävin hakemassa tavarani ja vastaanotto ei ollut mitenkään sympaattinen :D Sain aamulla työpaikan ja aloitan huomenna. Palkkakin nousi 15%, koska teen päivässä tunnin enemmän. Tulevassa työpaikassa siivoukseen on kunnolla panostettu ja välineet uusinta uutta. Oma aluekin on, että ei tarvitse toisten varpailla seistä :)
uutta työpaikkaasi ernomaisuudellasi :)
- "Vanhasiivooja"
siistixi kirjoitti:
ihannoitko tosiaan tuollaista käytöstä? Luulin tosiaan että olet asiallisen toiminnan mies.
Muista että ilman tutkintoa olevat siivoojat ovat kohta niskan päällä, jäitä hattuun.
Mikään tutkinto ei tee siivoojasta yli-ihmistä joka voi käyttäytyä miten vaan, osoittaa heikkoutta "räjähdellä" työpaikalla.Olen 57 vuotias laitoshuoltaja,enkä todellakaan tiennyt olevani vanha ennenkuin luin tämän ketjun.Ihmettelen suuresti miksi piti käydä heti ensimmäisenä päivänä siivoojien kimppuun,työnjohdossahan se vika on.Jos on hyvä työnantaja,kouluttaa kyllä työntekijöitään.Itse ikä ei meistä vanhoista tee huonoja siivoojia, eikä nuoruuskaan senpuoleen.Minulla on vuosien varrella ollut alaisina sekä keski-ikäisiä että nuoria.Keski-ikäiset ovat kaikki olleet ok.Nyt on noin 25 vuotiaita naisia ja heidän kanssaan on mukava tehdä töitä,sillä heillä on käytännön järkeä ja malttia kuunnella sekä sanoa mielipiteensä asioista asiallisesti.Työnteko sujuu.Nyt tätä ketjua lukiessani toivon,että he viihtyvät työssään pitkään,sillä huomaan olevani todella onnekas.
siistixi kirjoitti:
ihannoitko tosiaan tuollaista käytöstä? Luulin tosiaan että olet asiallisen toiminnan mies.
Mikään tutkinto ei tee siivoojasta yli-ihmistä joka voi käyttäytyä miten vaan, osoittaa heikkoutta "räjähdellä" työpaikalla.Ihainnoin jossain määrin. Osittain syystä että itse en pystyisi tuollaiseen temppuun. Välillä kun saa tarpeeksi näpeilleen tekisi mieli paiskata harja tai moppi valittajan käteen ja käskeä tekemään työ sitten itse, kun ei kelpaa.
Mutta aina tulee purtua hampaat yhteen, purnattua itsekseen ja sitten mietittyä tilannetta myöhemmin sen suhteen mitä olisi pitänyt tehdä ja mitä ei.- moppi2
"Vanhasiivooja" kirjoitti:
Olen 57 vuotias laitoshuoltaja,enkä todellakaan tiennyt olevani vanha ennenkuin luin tämän ketjun.Ihmettelen suuresti miksi piti käydä heti ensimmäisenä päivänä siivoojien kimppuun,työnjohdossahan se vika on.Jos on hyvä työnantaja,kouluttaa kyllä työntekijöitään.Itse ikä ei meistä vanhoista tee huonoja siivoojia, eikä nuoruuskaan senpuoleen.Minulla on vuosien varrella ollut alaisina sekä keski-ikäisiä että nuoria.Keski-ikäiset ovat kaikki olleet ok.Nyt on noin 25 vuotiaita naisia ja heidän kanssaan on mukava tehdä töitä,sillä heillä on käytännön järkeä ja malttia kuunnella sekä sanoa mielipiteensä asioista asiallisesti.Työnteko sujuu.Nyt tätä ketjua lukiessani toivon,että he viihtyvät työssään pitkään,sillä huomaan olevani todella onnekas.
kyllä ensisijassa työnjohdon on opastettava työntekijät,iästä ja työvuosista alalla riippumatta,mikä liina mihinkin paikkaan käy,kuinka ne huolletaan seuraavaa käyttökertaa ajatellen.samoin aineista ja työtavoista.ehkä alkuperäisen kertomus riepurallista meni läpi 60 luvulla,sen jälkeen siivoustavat ovat muuttuneet,ja aikaansa seuraava työnantaja kouluttaa ja opastaa kaikki mummosta,teiniin.
- Tulen oikeasti
siistixi kirjoitti:
todella hyvin ihmisten kanssa toimeen. Tämä nyt vain meni näin. Päiväkodin johtaja soitti perään, että harmi kun lähdin ja huomenna heillä on laitoshuollon johtajan kanssa palaveri jossa he tarkistaa millä tavalla päiväkodissa siivotaan ja onko siivous ajantasalla. Mitoitus tulee kuulemma keväällä kun siivous lopullisesti siirtyy laitoshuollon alaisuuteen ja sopivaa pelkoa olikin jo rouvilla...
Enkä vieläkään kritisoi kenenkään ikää, mutta yleensä ikään vedotaan kun ei haluta oppia. Tosin tässä tapauksessa taitaa olla kyseessä kaksi tätiä jotka on niin poteroituneet, että pomokin saa myöntää kuinka kusisilla pyyhkeillä siivoaminen on ok.
Luultavasti minunkin tekemiset ja sanomiset olisi hyväksytty jos ikä olisi alkanut vitosella eikä kolmella. - kiukuttelioista
siistixi kirjoitti:
istuu tällähetkellä suomen presidenttinä. Lipponen oli politiikassa ihan samanlainen, mutta miehiseen tyyliin jurottamalla ja esittämällä tuppisuuta. Ei pidettynä olemisesta ole mitään hyötyä.
- ...................
siistixi kirjoitti:
ylpeys käy lankeemuksen edellä, vanha sanonta.
Haluatko tosiaan että sinua aletaan hyljeksimään työpaikalla epäsosiaalisena työntekijänä?
Luulen että et halua, muutappa vähän asennettasi että pärjäät. "antaa nauraa vaan" osoittaa ylimielisyyttä.Taidat todellakin itse olla ns. huono työssäsi, koska tuolla tavalla puolustat huonoa työtä. Vai oletko itse kohdannut työssäsi tilanteen, että joku sinua kokemattomampi ja nuorempi käy neuvomaan, vaikka Sinä Teet Kaiken Aina Oikein.
Onko mielestäsi siis myös oikein, että sairaalan leikkaussali pestään vähän sinne päin? Sitten joku jo kenties valmiiksi vakavasti sairas henkilö menee sinne leikkaukseen. Hänet tietenkin leikkaa lääkäri, joka vähän vain huljutti vettä käsiensä päälle, ja tietenkin vain puoliksi puhtailla välineillä. Mielenkiinnolla odottelemme, minkälaiseen tilaan kyseinen potilas joutuu. Asiaan vielä kuuluu se, että hän leikkauksesta toivuttuaan syö ruokaa, jonka keittäjä valmisti likaisilla välineillä pilaantuneista elintarvikkeista, ja sattui olemaan pahassa ripulissa, mutta ei lähtenyt kotiin sairastamaan.
Itse en ole vielä edes valmistunut koulusta, mutta jotain olen kyllä jo oppinut. Esimerkiksi sen, että puhtaus ei välttämättä ole sitä miltä pintapuolisesti näyttää.
Mutta en tiedä. Ehkä se on sitten joidenkin mielestä ylimielisyyttä, jos haluaa tehdä työnsä kunnolla ja vaatiisitä myös muilta?
Itselläni on sellainen työmoraali, että kun kerran työtä tehdään se tehdään myös kunnolla, ei vain vähän siihen suuntaan hutaisten. Tämän ansiosta olen saanut kiitosta niin työ- kuin työharjoittelupaikoilla pomoilta ja asiakkailta ja onpa se poikinut myös lisää työsopimuksia samalla paikalla. Jos joskus perustan oman siivousyrityksen, en voi kuvitella, että minulla asiakkaat pysyvät kovin kauan mikäli pyyhin pölyt vain joka toiselta hyllyltä ja lakaisen eteisen hiekat maton alle...
Minäkään en muuten ole täydellinen. Otan mielelläni vastaan neuvoja toisilta, oli hän sitten kokenut tai vasta-alkaja. Jos joku on keksinyt hyvän ratkaisun johonkin, niin kivaahan se on muillekin jakaa. Kenties he hyötyvät siitä tai sitten heillä itsellään on heille itselleen sopivampi tapa. Kumpikaan tyyli ei ole huonompi tai parempi, kunhan työt sujuu ja siistiä tulee. Tulen oikeasti kirjoitti:
todella hyvin ihmisten kanssa toimeen. Tämä nyt vain meni näin. Päiväkodin johtaja soitti perään, että harmi kun lähdin ja huomenna heillä on laitoshuollon johtajan kanssa palaveri jossa he tarkistaa millä tavalla päiväkodissa siivotaan ja onko siivous ajantasalla. Mitoitus tulee kuulemma keväällä kun siivous lopullisesti siirtyy laitoshuollon alaisuuteen ja sopivaa pelkoa olikin jo rouvilla...
Enkä vieläkään kritisoi kenenkään ikää, mutta yleensä ikään vedotaan kun ei haluta oppia. Tosin tässä tapauksessa taitaa olla kyseessä kaksi tätiä jotka on niin poteroituneet, että pomokin saa myöntää kuinka kusisilla pyyhkeillä siivoaminen on ok.
Luultavasti minunkin tekemiset ja sanomiset olisi hyväksytty jos ikä olisi alkanut vitosella eikä kolmella.Tässä sen huomaa, että ulos lähtö ovet paukkuen on ihan hyvä juttu. Sellainen mielenilmaus on selkeästi aito ja pistää ihmiset ajattelemaan.
Mikäli näiden rouvien ikä alkaa vitosella, mikään ei estä heitäkin menemästä esimerkiksi oppisopimuksella opiskelemaan laitoshuoltajaksi.- miessiivooja.
"Vanhasiivooja" kirjoitti:
Olen 57 vuotias laitoshuoltaja,enkä todellakaan tiennyt olevani vanha ennenkuin luin tämän ketjun.Ihmettelen suuresti miksi piti käydä heti ensimmäisenä päivänä siivoojien kimppuun,työnjohdossahan se vika on.Jos on hyvä työnantaja,kouluttaa kyllä työntekijöitään.Itse ikä ei meistä vanhoista tee huonoja siivoojia, eikä nuoruuskaan senpuoleen.Minulla on vuosien varrella ollut alaisina sekä keski-ikäisiä että nuoria.Keski-ikäiset ovat kaikki olleet ok.Nyt on noin 25 vuotiaita naisia ja heidän kanssaan on mukava tehdä töitä,sillä heillä on käytännön järkeä ja malttia kuunnella sekä sanoa mielipiteensä asioista asiallisesti.Työnteko sujuu.Nyt tätä ketjua lukiessani toivon,että he viihtyvät työssään pitkään,sillä huomaan olevani todella onnekas.
minusta yksi ammattitaitoisuudesta kertova asia työntekijässä on se, että hän osaa opastavassa ja keskustelevassa, ehkäpä vaihtoehtoa tarjoavassa tyylissä esittää asiansa vaikkapa siivousmenetelmissä missä näkee, että tässä voisi tehdäkkin näin. Ja osata lyhyesti perustella näkemyksensä.
Itsellä on siivousalan tutkinto mutta olen huomannut ettei me tutkinnon suorittaneetkaan päästä läheskään aina yhteisymmärrykseen siitä miten tietyt työt pitäisi hoitaa. Koska on toisaalta niin monta tapaa tehdä oikein, ja saada sama lopputulos.
Toisaalta on myös kohteita joissa tavallisen siivoojan tehtävää hoitaa yksi toimitilahuoltaja yksi,pari laitoshuoltajaa sekä yksi siivoustyönohjaajan koulutuksen suorittanut. Ja ei mitään ongelmaa käytännön asioissa. Ehkä on hyväksyttävää antaa jokaisen tehdä omalla tavallaan asioita jos lopputulos on samahyvä. Välillä ihmetyttää joissain paikoissa kun vauikka palveluohjaaja "määrää" välineen tarkkuudella miten joku työvaihe pitää hoitaa. Itse kyllä valitsen itse välineet ja aineet niistä mitä tarjolla on kun tiedän mihin lopputulokseen päästään.
Eli en näkisi tätä tilannetta työpaikoilla useamman siivoojan kohteessa sinällään vain alan tutkinnon suorittaneet vs. ne jotka on työtä tekemällä oppineet joilla ei ole kuin jokin lyhyt perusteet kurssi jonka työantaja järjesti työn alkaessa.
Yks tekijä on tietysti sekin, että me ihmiset ollaan erilaisia joku on semmonen ku pyöremyrsky eli on kovapuhumaan ja viuh onkin jo tekemässä jotain, ja toinen on rauhallinen ehkä sellainen suunnittelevampi tapaus joka ottaa kolleegat sellaisena kuin ne on eikä tartu joka asiaan vaan tekee lähinnä omat työnsä johon keskittyy pääasiassa vaikkakin sanoiski joskus mielipiteensä asioihin, tosin lähinnä kysyttäessä.
Noh, itse olen tälläinen suunnitteleva ja lähinnä omaan työhön keskittyvä. Työkavereita arvostava joka ymmärtää, että heilläkin on osaamista ja tietoa...aina voi oppia jotain uutta toisilta.
Kannattaa yrittää aina olla ystävät ainakin työkavereina ja työajalla vaikkei vapaa-aikana toisten kanssa haluaisi missään tekemisissä joutua olemaankaan.
Kiertävänä siivoojana näen monenlaisia kohteita meidän organisaatiossa. Joissakin joku on koko ajan äänessä ja on omasta mielestään aina hänellä se paras tieto miten mikäkin asia pitää tehdä ja ehkä hän tietääkin voi olla tutkintokin mutta mielestäni tälläinen rauhallinen,keskustelevasävyinen vaihtoehdon tarjoaminen on parempi kuin korostaa omaa erinomaisuuttaan kaikessa työssä koska jokainen voi oppia aina jotain uutta toiselta. - Tottahan se on,
Jari-75 kirjoitti:
Tässä sen huomaa, että ulos lähtö ovet paukkuen on ihan hyvä juttu. Sellainen mielenilmaus on selkeästi aito ja pistää ihmiset ajattelemaan.
Mikäli näiden rouvien ikä alkaa vitosella, mikään ei estä heitäkin menemästä esimerkiksi oppisopimuksella opiskelemaan laitoshuoltajaksi.että asiat pitäisi osata hoitaa kuin aikuiset ihmiset kuten moni on sanonut. Tähän aikaan kuusta vaan minä satun olemaan pms hirviö ja itken ihan hulluja asioita:D
Normaalisti olen ihan rauhallinen ja sovitteleva. Nyt vain tein virhearvion enkä pitänyt palaveria ENNEN vessan siivousta. Toisaaltaan en ole koskaan ollut työpaikassa jossa on täytynyt pitää palaveri ko asiasta
Kun tarkemmin miettii olisi pitänyt pitää palaveri myös pesuaineiden annostelusta ja tavarahankinnoista ja vanhojen aineiden poistosta, siivouksen tavoitteista jne...
Ymmärrän, että kun kauan saa olla keskenään ja tehdä mitä haluaa niin alkaa pitää työpaikkaa kotinaan. Sitten siellä ollaan kuin kotonaan ja suhtaudutaan siihen kuin kotiin. Kotiaanhan ihminen puolustaa kaikkein kiihkeimmin. Minä tulin uutena heidän kotiinsa ja aloin siirrellä kalusteita, koska ne häiritsi minun liikkumistani.
Pomon olisi aina välillä hyvä käydä muistuttamassa, että ollaan työpaikassa ja että toiminta on tavoitteellista ja ammattimaista. Tavoitteilla ei ole tarkoitus loukata ketään vaan turvata organisaation toiminta. Tässäkin tapauksessa lapset ja hoitajat varmaan ansaitsevat puhtaan hoito ja työympäristön. Myös sosiaali-ja terveysministeriö on antanut suositukset päiväkotien siivouksen ja hygienian suhteen eikä siellä missään kohtaan lue, että koska kyseessä on päiväkoti niin sen saa siivota miten sattuu. - vastaisitko
siistixi kirjoitti:
Mikään tutkinto ei tee siivoojasta yli-ihmistä joka voi käyttäytyä miten vaan, osoittaa heikkoutta "räjähdellä" työpaikalla.Mihin perustat tuon väitteesi, että kohta ovat ilman tutkintoa olevat siivoojat niskan päällä?
Vanhoja siivoojia jää paljon eläkkeelle ja uusia laitoshuoltajiksi kouluttautuneita tulee kaiken aikaa lisää.
Itse olen 53v. koulutuksen käynyt, eikä tutkinto minunkaan mielestäni ketään yli-ihmiseksi tee. Mutta kyllä siellä 9 kk:n aikana melko paljon tietoa saimme. Ja se ei ole kenellekään haitaksi. - keskustelisin asioista.
miessiivooja. kirjoitti:
minusta yksi ammattitaitoisuudesta kertova asia työntekijässä on se, että hän osaa opastavassa ja keskustelevassa, ehkäpä vaihtoehtoa tarjoavassa tyylissä esittää asiansa vaikkapa siivousmenetelmissä missä näkee, että tässä voisi tehdäkkin näin. Ja osata lyhyesti perustella näkemyksensä.
Itsellä on siivousalan tutkinto mutta olen huomannut ettei me tutkinnon suorittaneetkaan päästä läheskään aina yhteisymmärrykseen siitä miten tietyt työt pitäisi hoitaa. Koska on toisaalta niin monta tapaa tehdä oikein, ja saada sama lopputulos.
Toisaalta on myös kohteita joissa tavallisen siivoojan tehtävää hoitaa yksi toimitilahuoltaja yksi,pari laitoshuoltajaa sekä yksi siivoustyönohjaajan koulutuksen suorittanut. Ja ei mitään ongelmaa käytännön asioissa. Ehkä on hyväksyttävää antaa jokaisen tehdä omalla tavallaan asioita jos lopputulos on samahyvä. Välillä ihmetyttää joissain paikoissa kun vauikka palveluohjaaja "määrää" välineen tarkkuudella miten joku työvaihe pitää hoitaa. Itse kyllä valitsen itse välineet ja aineet niistä mitä tarjolla on kun tiedän mihin lopputulokseen päästään.
Eli en näkisi tätä tilannetta työpaikoilla useamman siivoojan kohteessa sinällään vain alan tutkinnon suorittaneet vs. ne jotka on työtä tekemällä oppineet joilla ei ole kuin jokin lyhyt perusteet kurssi jonka työantaja järjesti työn alkaessa.
Yks tekijä on tietysti sekin, että me ihmiset ollaan erilaisia joku on semmonen ku pyöremyrsky eli on kovapuhumaan ja viuh onkin jo tekemässä jotain, ja toinen on rauhallinen ehkä sellainen suunnittelevampi tapaus joka ottaa kolleegat sellaisena kuin ne on eikä tartu joka asiaan vaan tekee lähinnä omat työnsä johon keskittyy pääasiassa vaikkakin sanoiski joskus mielipiteensä asioihin, tosin lähinnä kysyttäessä.
Noh, itse olen tälläinen suunnitteleva ja lähinnä omaan työhön keskittyvä. Työkavereita arvostava joka ymmärtää, että heilläkin on osaamista ja tietoa...aina voi oppia jotain uutta toisilta.
Kannattaa yrittää aina olla ystävät ainakin työkavereina ja työajalla vaikkei vapaa-aikana toisten kanssa haluaisi missään tekemisissä joutua olemaankaan.
Kiertävänä siivoojana näen monenlaisia kohteita meidän organisaatiossa. Joissakin joku on koko ajan äänessä ja on omasta mielestään aina hänellä se paras tieto miten mikäkin asia pitää tehdä ja ehkä hän tietääkin voi olla tutkintokin mutta mielestäni tälläinen rauhallinen,keskustelevasävyinen vaihtoehdon tarjoaminen on parempi kuin korostaa omaa erinomaisuuttaan kaikessa työssä koska jokainen voi oppia aina jotain uutta toiselta.Olimme edellisenä päivänä sopineet hommat ja he olivat sanoneet siivoa vessat niin kuin haluat. Aamulla siivosin vessat niin kuin oli opetettu ja siitähän huuto alkoi.
Sanoin etten aio siivota likaisilla pyyhkeillä ja tarjosin heille vessojen siivousta, koska toimintani ei kelpaa. Tämä ei kuitenkaan ollut vaihtoehto vaan se, että minä teen kuten he KÄSKEE.
Eli he aloittivat huutamalla, en minä. He olivat sitä ennen TUNNIN seisoneet pesukoneen luona ja ihmetelleen vessan siivouksessa käyttämiäni pyyhkeitä ja supisseet asiasta. Vihat sain niskaan siitä, että käytin vessojen siivoukseen 6 pyyhettä enemmän kuin he.
Heidän mielestään pyykkiä ei voi pestä jatkuvasti ja keltaiset ja punaiset ( heidän värikoodinsa )pyyhkeet pitää pestä koneessa erikseen, koska onhan ne erivärisiä! Jatkuva pyykinpesu olisi siis johtunut ihan tästä heidän tavastaan lajitella siivouspyyhkeet koneeseen värin mukaan.
He tekivät minulle selväksi, että olivat selkeästi osoittaneet pyyhkeet joita saan käyttää. Käytön jälkeen ne kuului ripustaa orrelle kuivumaan likaisina ja sitten niitä vaan käytetään seuraavana päivänä. Siivouspyyhkeille oli kuulemma kerran viikossa pyykkipäivä ja siksi ei saanut käyttää kuin kahta samaa pyyhettä kaikkiin vessoihin.
Kieltäydyin tästä ja vetosin hygienia näkökohtiin ja siitä huuto paheni vielä pahemmaksi. En voi tulla vain HEIDÄN ( ei siis minun ) työpaikalle "keksimään" sääntöjä koskien omaa siivoamistani.
Eli asia oli täysin naurettava, mutta vaikeahan miehen on toisaaltaan tajuta. Vain naisilla voi riidat olla näin typeriä ja naurettavista asioista.
Olihan se ulosheittomeininki jo ilmassa ihan ensi minuutilta. Ei ihmissuhteet räjähdä normaalisti näin helposti. Pelkästään akkojenväliseen kyräilyyn menee normaalisti kuukausia, sitten puukotetaan selkään ja vasta sitten sanotaan päin naamaa mitä on mielessä kun jäädään kiinni. - "vanha jne"
keskustelisin asioista. kirjoitti:
Olimme edellisenä päivänä sopineet hommat ja he olivat sanoneet siivoa vessat niin kuin haluat. Aamulla siivosin vessat niin kuin oli opetettu ja siitähän huuto alkoi.
Sanoin etten aio siivota likaisilla pyyhkeillä ja tarjosin heille vessojen siivousta, koska toimintani ei kelpaa. Tämä ei kuitenkaan ollut vaihtoehto vaan se, että minä teen kuten he KÄSKEE.
Eli he aloittivat huutamalla, en minä. He olivat sitä ennen TUNNIN seisoneet pesukoneen luona ja ihmetelleen vessan siivouksessa käyttämiäni pyyhkeitä ja supisseet asiasta. Vihat sain niskaan siitä, että käytin vessojen siivoukseen 6 pyyhettä enemmän kuin he.
Heidän mielestään pyykkiä ei voi pestä jatkuvasti ja keltaiset ja punaiset ( heidän värikoodinsa )pyyhkeet pitää pestä koneessa erikseen, koska onhan ne erivärisiä! Jatkuva pyykinpesu olisi siis johtunut ihan tästä heidän tavastaan lajitella siivouspyyhkeet koneeseen värin mukaan.
He tekivät minulle selväksi, että olivat selkeästi osoittaneet pyyhkeet joita saan käyttää. Käytön jälkeen ne kuului ripustaa orrelle kuivumaan likaisina ja sitten niitä vaan käytetään seuraavana päivänä. Siivouspyyhkeille oli kuulemma kerran viikossa pyykkipäivä ja siksi ei saanut käyttää kuin kahta samaa pyyhettä kaikkiin vessoihin.
Kieltäydyin tästä ja vetosin hygienia näkökohtiin ja siitä huuto paheni vielä pahemmaksi. En voi tulla vain HEIDÄN ( ei siis minun ) työpaikalle "keksimään" sääntöjä koskien omaa siivoamistani.
Eli asia oli täysin naurettava, mutta vaikeahan miehen on toisaaltaan tajuta. Vain naisilla voi riidat olla näin typeriä ja naurettavista asioista.
Olihan se ulosheittomeininki jo ilmassa ihan ensi minuutilta. Ei ihmissuhteet räjähdä normaalisti näin helposti. Pelkästään akkojenväliseen kyräilyyn menee normaalisti kuukausia, sitten puukotetaan selkään ja vasta sitten sanotaan päin naamaa mitä on mielessä kun jäädään kiinni.Kysymys on nyt siitä hyvä ystävä,että nämä kaksi ovat jonkun ohjeiden mukaan siivonneet vuosikaudet,sitten tulet sinä koulutuksesi kanssa ,kyseenalaistat kaiken.Ajattele vähän,toimit niin väärin kuin vain voi toimia väärin.Eikö kukaan ole opettanut sinulle ,että hiljaa hyvä tulee.Mikset vaan voinut tehdä niinkuin olet tottunut tekemään,siitä numeroa tekemättä. Jokin tässä muutenkin mättää,päiväkoti vuosi 2008,enpä tiedä!?
- ...miessiivooja.
keskustelisin asioista. kirjoitti:
Olimme edellisenä päivänä sopineet hommat ja he olivat sanoneet siivoa vessat niin kuin haluat. Aamulla siivosin vessat niin kuin oli opetettu ja siitähän huuto alkoi.
Olihan se ulosheittomeininki jo ilmassa ihan ensi minuutilta. Ei ihmissuhteet räjähdä normaalisti näin helposti. Pelkästään akkojenväliseen kyräilyyn menee normaalisti kuukausia, sitten puukotetaan selkään ja vasta sitten sanotaan päin naamaa mitä on mielessä kun jäädään kiinni.omalla tavallaan vähän tuntuu oudolta jos toiset työntekijät jotka ei ole varsinaisia työhön perehdyttäjiä tai ohjaajia tulevat opastamaan tuon tyyppisiä asioita henkilölle jolla on alan paperit. Itselleni on tullut vastaan kyllä myös esimies ja ohjaajia jotka neuvoo ihmeohjeita vaikka todellisuudessa siinä on kyse siitä, kun olen sitä selvitellyt, että he itse siivoaa siten ja siksi kaikkien muidenkin nähtävästi pitäisi tehdä niin. Mutta en lähde sellaiseen mukaan vaan annan niiden selittää mitä selittää mutta kun työtä alan tekemään teen niinkuin minulle on neuvottu ja tehokkaimmalla mahdollisella tavalla.
Vaikka muodon vuoksi olisinkin muka samaa mieltä kaikesta :) Tässähän ei ole kyse siitä, että tehtäisiin huonolaatuista työtä tai lintsattais työvaiheissa vaan tehdään sama työ tehokkaammin ja kätevämmin päästen silti samaan hyvään lopputulokseen.Sitä en ole milloinkaan ymmärtänyt miksi työvaiheet tulis hoitaa kuin kopiona miten joku toinen sen on oppinut tekemään etenkään jos se ei ole nyt ihan aseptisestikaan oikein kuten tuossa mitä kerroit niistä vessasiivouksista.
Jokainen työympäristö on erilainen tietysti esimerkiksi vain sairaalasiivousta tehnyt henkilö ei välttämättä ole alkuun kovin pro vaikka koulusiivouksessa. Ne on erilaiset maailmat. Sellaisia ihmisiä ikävä kyllä on jotka on täysammattilaisia heti ja kaikkialla vaikka olisivatkin tehneet vain tietyntyyppistä/siä kohteita. Jos on halukas oppimaan voi toki oppia hyvin monenlaisten toisistaan poikkeavien tilojen siivouksia. - jos olisin saanut
...miessiivooja. kirjoitti:
omalla tavallaan vähän tuntuu oudolta jos toiset työntekijät jotka ei ole varsinaisia työhön perehdyttäjiä tai ohjaajia tulevat opastamaan tuon tyyppisiä asioita henkilölle jolla on alan paperit. Itselleni on tullut vastaan kyllä myös esimies ja ohjaajia jotka neuvoo ihmeohjeita vaikka todellisuudessa siinä on kyse siitä, kun olen sitä selvitellyt, että he itse siivoaa siten ja siksi kaikkien muidenkin nähtävästi pitäisi tehdä niin. Mutta en lähde sellaiseen mukaan vaan annan niiden selittää mitä selittää mutta kun työtä alan tekemään teen niinkuin minulle on neuvottu ja tehokkaimmalla mahdollisella tavalla.
Vaikka muodon vuoksi olisinkin muka samaa mieltä kaikesta :) Tässähän ei ole kyse siitä, että tehtäisiin huonolaatuista työtä tai lintsattais työvaiheissa vaan tehdään sama työ tehokkaammin ja kätevämmin päästen silti samaan hyvään lopputulokseen.Sitä en ole milloinkaan ymmärtänyt miksi työvaiheet tulis hoitaa kuin kopiona miten joku toinen sen on oppinut tekemään etenkään jos se ei ole nyt ihan aseptisestikaan oikein kuten tuossa mitä kerroit niistä vessasiivouksista.
Jokainen työympäristö on erilainen tietysti esimerkiksi vain sairaalasiivousta tehnyt henkilö ei välttämättä ole alkuun kovin pro vaikka koulusiivouksessa. Ne on erilaiset maailmat. Sellaisia ihmisiä ikävä kyllä on jotka on täysammattilaisia heti ja kaikkialla vaikka olisivatkin tehneet vain tietyntyyppistä/siä kohteita. Jos on halukas oppimaan voi toki oppia hyvin monenlaisten toisistaan poikkeavien tilojen siivouksia.siivota omalla tavallani. Pesenhän minäkin sitä pyykkiä eikä minua haittaa pestä sitä koska se on osa välineiden huoltoa. En voinut olla hiljaa ja sanoa ok, koska seuraavana päivänä olisin tehnyt ihan samoin ja sitä seuraavana jne...
Minäkin kun olen saanut sen kasvatuksen, että tehdään joko kunnolla tai ollaan tekemättä.
Kyllähän laitoshuoltajan koulutukseen kuuluu tietää millaista tilaa siivoaa ja mitkä on tilan hygienia vaatimukset. Se opitaan ihan ensimmäisellä viikolla opintoja. Bakteerilika luokitellaan sinne vaarallisten ja haitallisten joukkoon joten sen poistaminen oikein on tärkeää. Toinen mikä opitaan heti opintojen alussa on, että siivooja ei kanna likaa tilaan vaan vie sen pois sieltä. Ihan perusjuttuja jotka varmaan ymmärtää ihan maalaisjärjellä.
Lapsetkin on ihan kivan ja suloisen näköisiä, mutta juuri lapset ne kantaakin oireettomina vaikka mitä pöpöjä jotka kaataa todella kovaan bakteerikuormaan tottumattoman aikuisen vuodelepoon. Vielä kun annetaan tämän bakteerimössön muhia pinnoilla viikonkin puhdistamatta tai vieläpä levitetään sitä osastoilta toiselle pyyhkeessä niin siinäpä sitä sitten ollaan yhden todella sitkeän ja vastustuskykyisen bakteerin kanssa tekemisissä.
Se, että lapset ja työntekijät sairastaa on kulu yhteiskunnalle ja vanhemmille itselleen. Hyvällä päiväkotihygienialla voidaan tutkimusten mukaan merkittävästä vähentää sairastumisia ja sairaspoissaoloja. - siistixi
................... kirjoitti:
Taidat todellakin itse olla ns. huono työssäsi, koska tuolla tavalla puolustat huonoa työtä. Vai oletko itse kohdannut työssäsi tilanteen, että joku sinua kokemattomampi ja nuorempi käy neuvomaan, vaikka Sinä Teet Kaiken Aina Oikein.
Onko mielestäsi siis myös oikein, että sairaalan leikkaussali pestään vähän sinne päin? Sitten joku jo kenties valmiiksi vakavasti sairas henkilö menee sinne leikkaukseen. Hänet tietenkin leikkaa lääkäri, joka vähän vain huljutti vettä käsiensä päälle, ja tietenkin vain puoliksi puhtailla välineillä. Mielenkiinnolla odottelemme, minkälaiseen tilaan kyseinen potilas joutuu. Asiaan vielä kuuluu se, että hän leikkauksesta toivuttuaan syö ruokaa, jonka keittäjä valmisti likaisilla välineillä pilaantuneista elintarvikkeista, ja sattui olemaan pahassa ripulissa, mutta ei lähtenyt kotiin sairastamaan.
Itse en ole vielä edes valmistunut koulusta, mutta jotain olen kyllä jo oppinut. Esimerkiksi sen, että puhtaus ei välttämättä ole sitä miltä pintapuolisesti näyttää.
Mutta en tiedä. Ehkä se on sitten joidenkin mielestä ylimielisyyttä, jos haluaa tehdä työnsä kunnolla ja vaatiisitä myös muilta?
Itselläni on sellainen työmoraali, että kun kerran työtä tehdään se tehdään myös kunnolla, ei vain vähän siihen suuntaan hutaisten. Tämän ansiosta olen saanut kiitosta niin työ- kuin työharjoittelupaikoilla pomoilta ja asiakkailta ja onpa se poikinut myös lisää työsopimuksia samalla paikalla. Jos joskus perustan oman siivousyrityksen, en voi kuvitella, että minulla asiakkaat pysyvät kovin kauan mikäli pyyhin pölyt vain joka toiselta hyllyltä ja lakaisen eteisen hiekat maton alle...
Minäkään en muuten ole täydellinen. Otan mielelläni vastaan neuvoja toisilta, oli hän sitten kokenut tai vasta-alkaja. Jos joku on keksinyt hyvän ratkaisun johonkin, niin kivaahan se on muillekin jakaa. Kenties he hyötyvät siitä tai sitten heillä itsellään on heille itselleen sopivampi tapa. Kumpikaan tyyli ei ole huonompi tai parempi, kunhan työt sujuu ja siistiä tulee.hyvä ihminen hermostu :) Tässähän nyt ei todellakaan ole kyse mistään leikkaussali siivouksesta vaan käytöstavoista.Sinähän tunnut olevan oikea kuuma kalle, jos meinaa pärjätä työelämässä niin täytyy myös oppia hillitsemään itsensä ja tuoda epäkohdat esille asiallisesti eikä polttaa päreitään.
Siivoojia on monenlaisia sille emme kukaan voi mitään. Täällä arvostellaan vanhempia siivoojia ja nälvitään joka tavalla, pahimpia arvostelijoita ovat nämä "koulutetut" kukkoilijat.
Jos työpaikalla on siivooja joka ei omaksu uusia menetelmiä niin luulisai "koulutettujen" olevan niin fiksuja että puhuvat esimiehelle ja näin selvittäisivät asiat.
Tuollainen kiukuttelu ja sillä täällä kukkoilu on todella lapsellista käytöstä.
Kirjoituksesi alku osa osoittaa kypsymättömyytesi. Jos ja kun valmistut jostain koulusta niin koita ottaa vähän eri asennetta työelämään, muuten et pärjää tuskin kukaan haluaa tehdä kanssasi töitä vaikka osaisit sen kuinka hyvin.
Ai niin, minulla on hyvä työmoraali, olen johtotehtävissä. Sinunlaisiasi tapaan joka päivä. - siistixi
vastaisitko kirjoitti:
Mihin perustat tuon väitteesi, että kohta ovat ilman tutkintoa olevat siivoojat niskan päällä?
Vanhoja siivoojia jää paljon eläkkeelle ja uusia laitoshuoltajiksi kouluttautuneita tulee kaiken aikaa lisää.
Itse olen 53v. koulutuksen käynyt, eikä tutkinto minunkaan mielestäni ketään yli-ihmiseksi tee. Mutta kyllä siellä 9 kk:n aikana melko paljon tietoa saimme. Ja se ei ole kenellekään haitaksi.ehkä tuo niskan päällä oli hieman voimaperäinen ilmaisu. Teimme työpaikalla sellaisen päätöksen että palkkaamme vanhempia hakijoita koska nämä juuri valmistuneet ammattilaiset ovat, ikävä kyllä, ylimielisiä eivätkä ole oikein sopeutuneet parityöskentelyyn. No, tämähän ei toki tarkoita että kaikki olisivat sellaisia, meillä on käynyt ilmeisesti huono tuuri.
Jotkut eivät oikein osaa käyttää opittuja taitojaan oikein.
Meillä menee nyt hyvin ja toimeksiantajat ovat olleet tyytyväisiä, näin ollen olemme tehneet oikean päätöksen.
Ei mikään tutkinto tee yksin ammattilaista vaan ammattilaisuus tulee kokemuksen myötä oli taskussa minkälaiset paperit hyvänsä.Opittuja taitoja täytyy myös osata hyödyntää oikein, se puoli monelta unohtuu. - puhua esimiehelle, koska
siistixi kirjoitti:
hyvä ihminen hermostu :) Tässähän nyt ei todellakaan ole kyse mistään leikkaussali siivouksesta vaan käytöstavoista.Sinähän tunnut olevan oikea kuuma kalle, jos meinaa pärjätä työelämässä niin täytyy myös oppia hillitsemään itsensä ja tuoda epäkohdat esille asiallisesti eikä polttaa päreitään.
Siivoojia on monenlaisia sille emme kukaan voi mitään. Täällä arvostellaan vanhempia siivoojia ja nälvitään joka tavalla, pahimpia arvostelijoita ovat nämä "koulutetut" kukkoilijat.
Jos työpaikalla on siivooja joka ei omaksu uusia menetelmiä niin luulisai "koulutettujen" olevan niin fiksuja että puhuvat esimiehelle ja näin selvittäisivät asiat.
Kirjoituksesi alku osa osoittaa kypsymättömyytesi. Jos ja kun valmistut jostain koulusta niin koita ottaa vähän eri asennetta työelämään, muuten et pärjää tuskin kukaan haluaa tehdä kanssasi töitä vaikka osaisit sen kuinka hyvin.
Ai niin, minulla on hyvä työmoraali, olen johtotehtävissä. Sinunlaisiasi tapaan joka päivä.rouvat tulivat iholle jo ennen sitä. Pomo oli jatkuvasti kiireinen ja joku palaveri aina menossa. Heidän olisi pitänyt marista pomolle minusta, koska heillä sitä valitettavaa oli. Pitkän pohdinnan jälkeen en päättänyt sanoa mitään vaan tein niin kuin oli opetettu. Sitähän minä alkutekstissä mietin ja lopulta ratkaisin tilanteen näin ja väärinhän se meni. Kokouksessa otin vasta esille ne kohdat jotka minusta on käsittämättömiä.
Jokainen voi itse miettiä mitä tekee tilanteessa jossa kaksi työntekijää liimautuu 10 sentin päähän huutamaan ja käskemään. - pidät innostusta
siistixi kirjoitti:
ehkä tuo niskan päällä oli hieman voimaperäinen ilmaisu. Teimme työpaikalla sellaisen päätöksen että palkkaamme vanhempia hakijoita koska nämä juuri valmistuneet ammattilaiset ovat, ikävä kyllä, ylimielisiä eivätkä ole oikein sopeutuneet parityöskentelyyn. No, tämähän ei toki tarkoita että kaikki olisivat sellaisia, meillä on käynyt ilmeisesti huono tuuri.
Jotkut eivät oikein osaa käyttää opittuja taitojaan oikein.
Meillä menee nyt hyvin ja toimeksiantajat ovat olleet tyytyväisiä, näin ollen olemme tehneet oikean päätöksen.
Ei mikään tutkinto tee yksin ammattilaista vaan ammattilaisuus tulee kokemuksen myötä oli taskussa minkälaiset paperit hyvänsä.Opittuja taitoja täytyy myös osata hyödyntää oikein, se puoli monelta unohtuu.ja motivaatiota kukkouluna ja sen takia vielä sorrut ikärasismiin. Perusasiat ei muutu siivouksessa. Aseptinen työjärjetys on aina voimassa oltiin sitten vaikka porraskäytävässä tai leikkaussalissa. Ylhäältä alas ja puhtaasta likaiseen. Ei vaadi kummaa matematiikkaa tajuta se. Haluaisin kerrankin kuulla muuten mitä nämä upeat ja merkittävästi kokemukselta vaikuttavat menetelmät on joilla vanhemmat siivoojat siivoaa?
Ihan käytännön esimerkki riittää kiitos. - siistixi
pidät innostusta kirjoitti:
ja motivaatiota kukkouluna ja sen takia vielä sorrut ikärasismiin. Perusasiat ei muutu siivouksessa. Aseptinen työjärjetys on aina voimassa oltiin sitten vaikka porraskäytävässä tai leikkaussalissa. Ylhäältä alas ja puhtaasta likaiseen. Ei vaadi kummaa matematiikkaa tajuta se. Haluaisin kerrankin kuulla muuten mitä nämä upeat ja merkittävästi kokemukselta vaikuttavat menetelmät on joilla vanhemmat siivoojat siivoaa?
Ihan käytännön esimerkki riittää kiitos.kirjoituksessani ei käsittääkseni ole ollut kyse siivousjäljestä vaan käytöksestä ja ylimielisestä sellaisesta.
Meillä olevat vanhemmat siivoojat tekevät työnsä aivan nykypäivän menetelmin ja välinein ja ovat motivoituneita.
Sinä et voi tietää minkälaisia kukkoilijoita olen haastatellut joten älä arvostele.Kirjoituksestasi huomaa kokemattomuutesi ja se että mielestäsi kouluttamaton vanha siivooja ei osaa siivota oikein, tuo jos joku on ikärasismia.
Jääköhän siellä siivousalaa opiskellessa jotain oppimatta, esim. järjen käyttö. - siistixi
miessiivooja. kirjoitti:
Kiertävänä siivoojana näen monenlaisia kohteita meidän organisaatiossa. Joissakin joku on koko ajan äänessä ja on omasta mielestään aina hänellä se paras tieto miten mikäkin asia pitää tehdä ja ehkä hän tietääkin voi olla tutkintokin mutta mielestäni tälläinen rauhallinen,keskustelevasävyinen vaihtoehdon tarjoaminen on parempi kuin korostaa omaa erinomaisuuttaan kaikessa työssä koska jokainen voi oppia aina jotain uutta toiselta.kirjoituksesi on täyttä asiaa, kiitos siitä :)
Valitettavasti kaikki ei osaa tuoda julki asiallisesti epäkohtia työpaikoilla. - ymmärtänyt?
siistixi kirjoitti:
kirjoituksessani ei käsittääkseni ole ollut kyse siivousjäljestä vaan käytöksestä ja ylimielisestä sellaisesta.
Meillä olevat vanhemmat siivoojat tekevät työnsä aivan nykypäivän menetelmin ja välinein ja ovat motivoituneita.
Sinä et voi tietää minkälaisia kukkoilijoita olen haastatellut joten älä arvostele.Kirjoituksestasi huomaa kokemattomuutesi ja se että mielestäsi kouluttamaton vanha siivooja ei osaa siivota oikein, tuo jos joku on ikärasismia.
Jääköhän siellä siivousalaa opiskellessa jotain oppimatta, esim. järjen käyttö.Mielestäni sinä olet tässä keskusteluketjussa käyttäytynyt ylimielisesti ja tehnyt ennenaikaisia johtopäätöksiä asiassa, jota et oikein vieläkään ole sisäistänyt, mikä siinä päiväkotijutussa mätti.
Siivooja teki ihan oikein vaikka tekikin sen voimakkaasti ilmaisten. Vanhojen siivoojien tässä pitäisi itseensä mennä, hehän ne koko räyhän aloittivat lapsellisella ja käsittämättömällä pyyhesulkeisillaan! Että miten voi vielä tähän maailmanaikaan yksillä räteillä pestä päiväkausia vessoja ja säilyttää rättejä lavuaarin alla? Tämä on villakoiran ydin, herää jo! Älä vedä asiattomuuksia muiden koulutettujen siivoojien käytöksistä tähän yhden motivoituneen ja ilmiselvästi tehokkaan ja hyvän työmoraalin omaavan siivoojan käytökseen. Itse olisin saattanut laittaa vanhat suojatyöpaikkamentaliteetin omaavat siivoojat ruotuun yhtä voimallisesti, sen verran sieppasi tuo kertomus itseänikin. ymmärtänyt? kirjoitti:
Mielestäni sinä olet tässä keskusteluketjussa käyttäytynyt ylimielisesti ja tehnyt ennenaikaisia johtopäätöksiä asiassa, jota et oikein vieläkään ole sisäistänyt, mikä siinä päiväkotijutussa mätti.
Siivooja teki ihan oikein vaikka tekikin sen voimakkaasti ilmaisten. Vanhojen siivoojien tässä pitäisi itseensä mennä, hehän ne koko räyhän aloittivat lapsellisella ja käsittämättömällä pyyhesulkeisillaan! Että miten voi vielä tähän maailmanaikaan yksillä räteillä pestä päiväkausia vessoja ja säilyttää rättejä lavuaarin alla? Tämä on villakoiran ydin, herää jo! Älä vedä asiattomuuksia muiden koulutettujen siivoojien käytöksistä tähän yhden motivoituneen ja ilmiselvästi tehokkaan ja hyvän työmoraalin omaavan siivoojan käytökseen. Itse olisin saattanut laittaa vanhat suojatyöpaikkamentaliteetin omaavat siivoojat ruotuun yhtä voimallisesti, sen verran sieppasi tuo kertomus itseänikin.Minä olen sinun kanssasi samaa mieltä. Minusta siivoojan pitää tehdä työnsä hyvin. Niin kauan kun siivooja ei panosta työhönsä tehdäkseen oikeasti hyvää jälkeä siivoojan ei kannata vaatia hirveitä panoksia palkka tai kohteen tuntilaskelmiin.
Jos siivooja tekee työnsä huonosti: Jättää pölyä, tuottaa asiakkaalle jatkuvasti aitoa närää siivoojan työstä, tekee työnsä puolittain eikä ota uusia ajatuksia tai opettele uusia käytäntöjä ei voida vaatia hirveitä.
Siinä vaiheessa kun siivooja omalla ammattitaidollaan ja panostamisellaan vaikuttaa asiakkaidensa positiivisesti asiakkaiden asenteisiin voidaan alkaa pyytämään asiallista kohtelua sekä oikeasti parempaa palkkaa.
Tiedän että joku miettii tähän väliin asiakkaiden valmiiksi negatiivisista asenteista. Tiedän että vaikka siivooja tekisi parempaa työtä kuin itse jumala, siitä valitetaan. Mutta onneksi on myös realistisia asiakkaita. Terveellä järjellä varustettu asiakas tiedostaa varmasti milloin syy on esimerkiksi huonossa perehdytyksessä eli esimiehissä ja milloin syy on siivoojassa itsessään. Toisaalta muiden kuin yhteyshenkilön mielipiteillä ei ole niin suurta merkitystä. Yhteyshenkilö on vastuussa siitä mistä asioista ilmoitetaan esimiehille tai mistä keskustellaan suoraan siivojan kanssa. Yhteyshenkilöllä ainakin pitäisi olla tieto siivoussopimuksista sekä siitä mitä siivotaan, miten usein ja miten tehokkaasti.
Sopimuksesta tietämättömät kohteen työntekijät näkevät työn usein omasta perspektiivistään. Siivoojan työ voidaan kokea huonoksi sopimuksesta tietämättömän silmin, kun siivooja jättää siivoamatta osan alueesta. Joka on alunperinkin jätetty sopimuksen ulkopuoliseksi tai jota sopimuksen mukaan siivotaan harvemmin kuin muita alueita.
Meni vähän monimutkaisesti, mutta pääpointti on se että: Jos siivooja tekee työnsä kunnolla ja arvostaa itseään sekä omaa ammattiaan, palkoista voidaan neuvotella tulevaisuudessa aivan erilaisella asenteella.- siistixi
ymmärtänyt? kirjoitti:
Mielestäni sinä olet tässä keskusteluketjussa käyttäytynyt ylimielisesti ja tehnyt ennenaikaisia johtopäätöksiä asiassa, jota et oikein vieläkään ole sisäistänyt, mikä siinä päiväkotijutussa mätti.
Siivooja teki ihan oikein vaikka tekikin sen voimakkaasti ilmaisten. Vanhojen siivoojien tässä pitäisi itseensä mennä, hehän ne koko räyhän aloittivat lapsellisella ja käsittämättömällä pyyhesulkeisillaan! Että miten voi vielä tähän maailmanaikaan yksillä räteillä pestä päiväkausia vessoja ja säilyttää rättejä lavuaarin alla? Tämä on villakoiran ydin, herää jo! Älä vedä asiattomuuksia muiden koulutettujen siivoojien käytöksistä tähän yhden motivoituneen ja ilmiselvästi tehokkaan ja hyvän työmoraalin omaavan siivoojan käytökseen. Itse olisin saattanut laittaa vanhat suojatyöpaikkamentaliteetin omaavat siivoojat ruotuun yhtä voimallisesti, sen verran sieppasi tuo kertomus itseänikin.aina eksyy näille palstoille, mukava lisä tänne. Sinulla on omat mielipiteesi ja minulla omat.
Siivoojan asia ei ole "laittaa ketään ruotuun" se on työnjohdon asia niinkuin täällä on kommentoitu.
Jännä kun puolustat siivoojaa joka vähän opasti muita, tuskin tiedät asiasta koko totuutta.
Nämä ovat sellaisia asioita joita ulkopuoliset eivät voi arvioida.Minä puutuin KÄYTÖKSEEN.
Tulisikohan ne vanhat siivoojat tänne kirjoittelemaan, voitaisiin sitten vähän ojentaa ja opettaa yhteisvoimin siivoamaan. Niillä taitaa olla kouluttamaton työnjohto. - "Vanha jne"
siistixi kirjoitti:
aina eksyy näille palstoille, mukava lisä tänne. Sinulla on omat mielipiteesi ja minulla omat.
Siivoojan asia ei ole "laittaa ketään ruotuun" se on työnjohdon asia niinkuin täällä on kommentoitu.
Jännä kun puolustat siivoojaa joka vähän opasti muita, tuskin tiedät asiasta koko totuutta.
Nämä ovat sellaisia asioita joita ulkopuoliset eivät voi arvioida.Minä puutuin KÄYTÖKSEEN.
Tulisikohan ne vanhat siivoojat tänne kirjoittelemaan, voitaisiin sitten vähän ojentaa ja opettaa yhteisvoimin siivoamaan. Niillä taitaa olla kouluttamaton työnjohto.Keskusteluun osallistuessani olen ihmetellyt sitä,että nykypäivän päiväkodin työnjohto on näin huonoa,siitähän tässä mielestäni on kysymys,ei siivoojista,ei nuorista eikä vanhoista.Ei edes pitäisi tulla tilannetta työntekijä vastaan työntekijä,työn jäljestä puhuttaessa.Olin hiljattain koulutuksessa,siellä oli myös 3 kaupungin päiväkotien siivoojia,keski-ikäisiä naisia kaikki,oikein hyviä siivousalan ammattilaisia.Heillä tuntui myös olevan työnjohto kunnossa,oli palveluohjaajat ja siivouspäällikkö jotka kiersivät kohteissa.He myös olivat henkilöstönsä koulutukseen ohjanneet. Olen yksityisellä töissä ja saan kaiken itse järjestää,vähän kateellisena heitä kuuntelin.Yksikään työpaikka ei ole missään nimessä täydellinen.
- Jari.
Jari-75 kirjoitti:
Minusta tuntuu että nuo mainitsemasi vanhat rouvat sisimmässään tietävät sinun olevan oikeassa. Mutta ehkä heidän on vaikeata myöntää se, että joku heitä nuorempi ja siten heidän näkökulmastaan vähemmän kokenut voi tuoda uusia ideoita ja uutta tietotaitoa siivoukseen. Ovathan he siivonneet omalla tavallaan iät ja ajat.yksi suomalaisuuden mitta on aina mielessäni ollut sivistys. siihen olennaisesti kuuluu toisen ihmisen kunnioittaminen. itse työssäsi sitä olet osoittanut ja mielessäsi kironnut käytöstäsi. toisen sivistymättömyys ei nosta sinua ja alaa korkeammalle, se aiheuttaa sivistymättömyyttä.
- ymmärtänyt?
siistixi kirjoitti:
aina eksyy näille palstoille, mukava lisä tänne. Sinulla on omat mielipiteesi ja minulla omat.
Tulisikohan ne vanhat siivoojat tänne kirjoittelemaan, voitaisiin sitten vähän ojentaa ja opettaa yhteisvoimin siivoamaan. Niillä taitaa olla kouluttamaton työnjohto.Jos nyt vielä kerrattaisiin tapahtunutta. Miten tää voi olla näin vaikeeta?
— "Käytin kokonaista 6 pyyhettä enemmän kuin he. Kummatkin tulivat huutamaan siitä kun näkivät minut keittiössä juomassa. Sitä ennen olivat tunnin supisseet pesukoneen luona niiden pesusta. Ne pesee siivouspyyhkeet värin mukaan erikseen kaikki... "
— "heitä ei vain kiinnosta siivous eivätkä he missään nimessä halua oppia mitään uutta, koska se hidastaa ja tekee heidän työnsä mahdottomaksi. Kuulemma kahvojen pyyhkiminen esimerkiksi hidastaa kohtuuttomasti heidän työtään."
—"Minä en ainakaan ole puhunut kuin näistä kahdesta ja muutamasta muusta itseoppineesta siivoojasta jotka on otettu kunnan hommiin joskus 60-luvun lopulla. Kukaan ei väitä etteikö ihminen oppisi, mutta se ei opi jos se ei halua. Kaikki kunnia niille joita kiinnostaa kehittyä ja oppia uutta. Suurimmalla osalla ei kuitenkaan ole mitään koulutusta. Pieni pakkokoulutus voisi olla ihan paikoillaan...
Minusta ei muuten ole kohtuullista alkaa huutaa uudelle työntekijälle jos tämä tekee eritavalla kuin itse. Missään en ole tuollaiseen törmännyt. Kamalan agressiivista. Yleensä kun vanhat ei sano mitään tai nauraa huvittuneesti. Eka kerta kun joku alkaa huutaa."
—"Minulla ei ainakaan ollut aikaa puhua esimiehelle, koska rouvat tulivat iholle jo ennen sitä. Pomo oli jatkuvasti kiireinen ja joku palaveri aina menossa. Heidän olisi pitänyt marista pomolle minusta, koska heillä sitä valitettavaa oli. Pitkän pohdinnan jälkeen en päättänyt sanoa mitään vaan tein niin kuin oli opetettu. Sitähän minä alkutekstissä mietin ja lopulta ratkaisin tilanteen näin ja väärinhän se meni. Kokouksessa otin vasta esille ne kohdat jotka minusta on käsittämättömiä.
Jokainen voi itse miettiä mitä tekee tilanteessa jossa kaksi työntekijää liimautuu 10 sentin päähän huutamaan ja käskemään."
HUOM! Nämä vanhat siivoojat aloittivat huutamisen. Miten itse suhtautuisit uutena moiseen kohteluun? Varmasti itsekin räiskähtelet.
Jokaista asiaa ei tarvitse työnjohdon kautta kierrättää; herttinen sentään, täytyyhän siivoojien kyetä työnsä järkkäämään asiallisesti ilman pomoakin! Jos minulle tultaisiin huutamaan, napauttaisin vastaan enkä heti menisi pomolle kantelemaan. Työmenetelmistä siivoojat voivat aivan hyvin keskustella keskenäänkin.
Kas kun et puuttunut vanhojen siivoojien KÄYTÖKSEEN?
Syy ei voi olla työnjohdossa, jos vanhat siivoojat alkavat HUUTAMAAN uudelle tekijälle, joka tekee vessat hygieenisesti!
Hyvinhän tuossa lopulta kävi kun sai paremman työpaikan, jossa voi omaa ammattitaitoaan paremmilla välineillä toteuttaa. On hyvä että niitä huonoja työskentelytapoja omaavia hieman kurnuutetaan, eivät he muuten suostu muuttamaan tapojaan, kun eläkekin jo kohta häämöttää niin mitä sitä enää tapojaan muuttamaan...
Sitä saa mitä tilaa ja vanhat jäärät tilasivat kohtelunsa.
Ja loppukaneetiksi vielä hyvää luettavaa:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000024&posting=22000000037324008 - "Vanha jne"
ymmärtänyt? kirjoitti:
Jos nyt vielä kerrattaisiin tapahtunutta. Miten tää voi olla näin vaikeeta?
— "Käytin kokonaista 6 pyyhettä enemmän kuin he. Kummatkin tulivat huutamaan siitä kun näkivät minut keittiössä juomassa. Sitä ennen olivat tunnin supisseet pesukoneen luona niiden pesusta. Ne pesee siivouspyyhkeet värin mukaan erikseen kaikki... "
— "heitä ei vain kiinnosta siivous eivätkä he missään nimessä halua oppia mitään uutta, koska se hidastaa ja tekee heidän työnsä mahdottomaksi. Kuulemma kahvojen pyyhkiminen esimerkiksi hidastaa kohtuuttomasti heidän työtään."
—"Minä en ainakaan ole puhunut kuin näistä kahdesta ja muutamasta muusta itseoppineesta siivoojasta jotka on otettu kunnan hommiin joskus 60-luvun lopulla. Kukaan ei väitä etteikö ihminen oppisi, mutta se ei opi jos se ei halua. Kaikki kunnia niille joita kiinnostaa kehittyä ja oppia uutta. Suurimmalla osalla ei kuitenkaan ole mitään koulutusta. Pieni pakkokoulutus voisi olla ihan paikoillaan...
Minusta ei muuten ole kohtuullista alkaa huutaa uudelle työntekijälle jos tämä tekee eritavalla kuin itse. Missään en ole tuollaiseen törmännyt. Kamalan agressiivista. Yleensä kun vanhat ei sano mitään tai nauraa huvittuneesti. Eka kerta kun joku alkaa huutaa."
—"Minulla ei ainakaan ollut aikaa puhua esimiehelle, koska rouvat tulivat iholle jo ennen sitä. Pomo oli jatkuvasti kiireinen ja joku palaveri aina menossa. Heidän olisi pitänyt marista pomolle minusta, koska heillä sitä valitettavaa oli. Pitkän pohdinnan jälkeen en päättänyt sanoa mitään vaan tein niin kuin oli opetettu. Sitähän minä alkutekstissä mietin ja lopulta ratkaisin tilanteen näin ja väärinhän se meni. Kokouksessa otin vasta esille ne kohdat jotka minusta on käsittämättömiä.
Jokainen voi itse miettiä mitä tekee tilanteessa jossa kaksi työntekijää liimautuu 10 sentin päähän huutamaan ja käskemään."
HUOM! Nämä vanhat siivoojat aloittivat huutamisen. Miten itse suhtautuisit uutena moiseen kohteluun? Varmasti itsekin räiskähtelet.
Jokaista asiaa ei tarvitse työnjohdon kautta kierrättää; herttinen sentään, täytyyhän siivoojien kyetä työnsä järkkäämään asiallisesti ilman pomoakin! Jos minulle tultaisiin huutamaan, napauttaisin vastaan enkä heti menisi pomolle kantelemaan. Työmenetelmistä siivoojat voivat aivan hyvin keskustella keskenäänkin.
Syy ei voi olla työnjohdossa, jos vanhat siivoojat alkavat HUUTAMAAN uudelle tekijälle, joka tekee vessat hygieenisesti!
Hyvinhän tuossa lopulta kävi kun sai paremman työpaikan, jossa voi omaa ammattitaitoaan paremmilla välineillä toteuttaa. On hyvä että niitä huonoja työskentelytapoja omaavia hieman kurnuutetaan, eivät he muuten suostu muuttamaan tapojaan, kun eläkekin jo kohta häämöttää niin mitä sitä enää tapojaan muuttamaan...
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000024&posting=22000000037324008Ymmärrän kyllä sen,että sinä olet oikeassa,sehän tämän ketjun pointti on sinun näkökulmastasi.PS.Lopetan keskustelun omalta osaltani asiasta tähän.
- ymmärtänyt?
"Vanha jne" kirjoitti:
Ymmärrän kyllä sen,että sinä olet oikeassa,sehän tämän ketjun pointti on sinun näkökulmastasi.PS.Lopetan keskustelun omalta osaltani asiasta tähän.
Vastaukseni oli osoitettu nimimerkille siistixi, ei sinulle!
- siistixi
ymmärtänyt? kirjoitti:
Jos nyt vielä kerrattaisiin tapahtunutta. Miten tää voi olla näin vaikeeta?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000024&posting=22000000037324008lukematta jossa vetoat tiettyyn aikaan kuukaudessa, olet kyllä aika mielenkiintoinen tapaus. Sinulle ei voi kun toivoa maltillisuutta, mitähän siitä tulisi kun kaikki naiset kerran kuussa räiskähtelee työpaikalla.
Jokainen tietää että "vanhojen" siivoojien kanssa ei kannata alkaa kinastelemaan siksi työnjohtoon tarvitsisi ottaa yhteys ettei tällaisia tilanteita synny.En nyt yleistä "vanhojen" siivoojien käytöstä, kuten tässä on huomattu meitä on erilaisia siivoojia, niin nuorissa kun vanhoissa. - Sellainen retorinen
siistixi kirjoitti:
lukematta jossa vetoat tiettyyn aikaan kuukaudessa, olet kyllä aika mielenkiintoinen tapaus. Sinulle ei voi kun toivoa maltillisuutta, mitähän siitä tulisi kun kaikki naiset kerran kuussa räiskähtelee työpaikalla.
Jokainen tietää että "vanhojen" siivoojien kanssa ei kannata alkaa kinastelemaan siksi työnjohtoon tarvitsisi ottaa yhteys ettei tällaisia tilanteita synny.En nyt yleistä "vanhojen" siivoojien käytöstä, kuten tässä on huomattu meitä on erilaisia siivoojia, niin nuorissa kun vanhoissa.lause johon ei pyydetä kommenttia. En vedonnut siihen mitenkään. Vittumaisuus on ihan sukuvika. Olen vielä aika kesy tapaus äitiini ja isääni verrattuna. Jotain hyvääkin sentään seurasi laajemmin, mutta ei siitä sen enempää. Elämässä on hyödyksi kun tuntee oikeita ihmisiä ja mammat saa ottaa pyyhkeen nätisti käteen ja opetella siivoamaan.
En muuten ole vielä suututtanut ketään työpaikalla. Ehkä tänään ? Katsotaan:D - Nauruunpakahtunut
Sellainen retorinen kirjoitti:
lause johon ei pyydetä kommenttia. En vedonnut siihen mitenkään. Vittumaisuus on ihan sukuvika. Olen vielä aika kesy tapaus äitiini ja isääni verrattuna. Jotain hyvääkin sentään seurasi laajemmin, mutta ei siitä sen enempää. Elämässä on hyödyksi kun tuntee oikeita ihmisiä ja mammat saa ottaa pyyhkeen nätisti käteen ja opetella siivoamaan.
En muuten ole vielä suututtanut ketään työpaikalla. Ehkä tänään ? Katsotaan:DOli hyvä veto tuoda tähän vielä suhteet,sekä isä ja äiti.
- ymmärtänyt?
siistixi kirjoitti:
lukematta jossa vetoat tiettyyn aikaan kuukaudessa, olet kyllä aika mielenkiintoinen tapaus. Sinulle ei voi kun toivoa maltillisuutta, mitähän siitä tulisi kun kaikki naiset kerran kuussa räiskähtelee työpaikalla.
Jokainen tietää että "vanhojen" siivoojien kanssa ei kannata alkaa kinastelemaan siksi työnjohtoon tarvitsisi ottaa yhteys ettei tällaisia tilanteita synny.En nyt yleistä "vanhojen" siivoojien käytöstä, kuten tässä on huomattu meitä on erilaisia siivoojia, niin nuorissa kun vanhoissa.Oletpa sinä aika mielenkiintoinen tapaus! Eikö asia nyt olisi jo loppuunkäsitelty? Koko ajan vaan vedät noihin vanhoihin siivoojiin päin. Mistä "jokainen tietää ettei vanhojen siivoojien kanssa kannata alkaa kinastelemaan"? Nimenomaan pitää alkaa kinastelemaan, jos he käyttäytyvät kuin keskenkasvuiset. Älä nyt hyvä ihme sentään enää jäkätä työnjohtoon yhteydenottamisesta! Tämä tapaus nyt oli tämänlaatuinen, johon SYYLLISIÄ olivat ne vanhat patut, joita sinä mistä lie päähänpinttymästä yhä vaan puolustelet!
Sitä paitsi kun joka työnjohtokaan ei aina ole tehtäviensä tasalla. Minullakin oli sellainen esimies, joka ei suostunut omia rättejään meidän muiden kolmen siivoojan rättien kanssa pesemään samassa koneessa, vaan hän ylhäisyys pesi päivittäin isolla teollisuuskoneella 5-6 pikkurättiään!! Mikä veden ja pesuaineiden tuhlaus! Eikä hän suostunut ystävällisistä pyynnöistämme huolimatta pesemään rättejään meidän muiden kanssa. Lisäksi hän tilasi aivan holtittomasti tavaraa kun ei ollut minkäänlaista näkemystä välinetarpeista. Perussiivouksessa hän ylhäisyys piilotti omat uudet moppinsa ja tuli ottamaan meidän muiden kerroksesta mopit siivoukseensa. Lisäksi hän valehteli ihan päin naamaa kerran että koneessa oli hänen moppinsa pesussa, vaikka olin nähnyt että siellä taas pyöri iso koneellinen hänen pikkurätyskäisiään kun minulla oli tarve laittaa iso ämpärillinen moppeja huomiseksi pesuun. Lisäksi hän valehteli ylemmälle työnjohdolle perussiivouksessa erään asian. Että semmosia työnjohtoja...
Mieluummin hoidan asioita jouhevasti siivoojien kesken kuin luotan noin kelvottomaan työnjohtoon. - Alaa pitkään nähnyt
Jari. kirjoitti:
yksi suomalaisuuden mitta on aina mielessäni ollut sivistys. siihen olennaisesti kuuluu toisen ihmisen kunnioittaminen. itse työssäsi sitä olet osoittanut ja mielessäsi kironnut käytöstäsi. toisen sivistymättömyys ei nosta sinua ja alaa korkeammalle, se aiheuttaa sivistymättömyyttä.
Tähän täytyy kommentoida seuraavasti:
a) on laitos mikä tahansa, sairaala, vanhainkoti, päiväkoti, asianmukaiset siivousvälineet, -menetelmät, -aineet ja -koneet täytyy hallita. Niin ikään hygienia ja aseptinen työjärjestys. Tiedänpä eräänkin päiväkodin, jossa ei yksinkertaisesti siivottu viikkoon. Tuloksena oli lasten ja hoitajien vatsatautiepidemia. Vaikkei päiväkotia voida puhtaustasoltaan verrata vaikkapa leikkaussaliin, on ns. kriittiset pisteet muistettava! Puhtailla välineillä, aseptisesti oikeassa työjärjestyksessä on siivottava. Tässä mielessä aloittaja oli täysin oikeassa.
b) Ei riitä, että tekninen laatu on kunnossa, myös toiminallinen laatu on oltava hyvää. Eli suomeksi ei riitä, että osaamme siivota teknisesti oikein, hyvällä siivoojalla on myös oltava pelisilmää, asiakaspalvelutaitoja, yhteistyökykyä sekä joustavuutta. Asiakaspalvelutaitoihin kuuluu myös sisäisten asiakkaiden kanssa toimeentuleminen = työkaverit... Useinmiten ns. pehmeillä keinoin pääsee paremmin haluttuun lopputulokseen :)
Lopuksi haluan kiittää kaikkia omasta työstään ylpeitä, ammattitaitoisia siivoojia hyvästä työstä, ilman teitä maailma olisi aika karmiva paikka :) - siistijä
ymmärtänyt? kirjoitti:
Oletpa sinä aika mielenkiintoinen tapaus! Eikö asia nyt olisi jo loppuunkäsitelty? Koko ajan vaan vedät noihin vanhoihin siivoojiin päin. Mistä "jokainen tietää ettei vanhojen siivoojien kanssa kannata alkaa kinastelemaan"? Nimenomaan pitää alkaa kinastelemaan, jos he käyttäytyvät kuin keskenkasvuiset. Älä nyt hyvä ihme sentään enää jäkätä työnjohtoon yhteydenottamisesta! Tämä tapaus nyt oli tämänlaatuinen, johon SYYLLISIÄ olivat ne vanhat patut, joita sinä mistä lie päähänpinttymästä yhä vaan puolustelet!
Sitä paitsi kun joka työnjohtokaan ei aina ole tehtäviensä tasalla. Minullakin oli sellainen esimies, joka ei suostunut omia rättejään meidän muiden kolmen siivoojan rättien kanssa pesemään samassa koneessa, vaan hän ylhäisyys pesi päivittäin isolla teollisuuskoneella 5-6 pikkurättiään!! Mikä veden ja pesuaineiden tuhlaus! Eikä hän suostunut ystävällisistä pyynnöistämme huolimatta pesemään rättejään meidän muiden kanssa. Lisäksi hän tilasi aivan holtittomasti tavaraa kun ei ollut minkäänlaista näkemystä välinetarpeista. Perussiivouksessa hän ylhäisyys piilotti omat uudet moppinsa ja tuli ottamaan meidän muiden kerroksesta mopit siivoukseensa. Lisäksi hän valehteli ihan päin naamaa kerran että koneessa oli hänen moppinsa pesussa, vaikka olin nähnyt että siellä taas pyöri iso koneellinen hänen pikkurätyskäisiään kun minulla oli tarve laittaa iso ämpärillinen moppeja huomiseksi pesuun. Lisäksi hän valehteli ylemmälle työnjohdolle perussiivouksessa erään asian. Että semmosia työnjohtoja...
Mieluummin hoidan asioita jouhevasti siivoojien kesken kuin luotan noin kelvottomaan työnjohtoon.vaikea olla siellä firmassa töissä niin vaihda firmaa.Taitaisi olla kaikille osapuolille parempi että alat katella muita hommia, voisit sitten tehdä ihan niinkun ite haluat ja osaat.
Tässä on nyt luettu vuodatuksiasi ja tultu siihen tulokseen että, KATSO PEILIIN, siellä taitaa loistaa vaikean luonteen omaava ihminen. - ymmärtänyt?
siistijä kirjoitti:
vaikea olla siellä firmassa töissä niin vaihda firmaa.Taitaisi olla kaikille osapuolille parempi että alat katella muita hommia, voisit sitten tehdä ihan niinkun ite haluat ja osaat.
Tässä on nyt luettu vuodatuksiasi ja tultu siihen tulokseen että, KATSO PEILIIN, siellä taitaa loistaa vaikean luonteen omaava ihminen.Nyt menee kyllä roiskeitten puolelle! Olkaahan nyt naiset aloillanne ja katsokaa kenelle vastaatte!
Olen kommentoinut neljään nimimerkin siistixi viestiin. Nimimerkkini on ymmärtänyt?
Mikä oli sinun viestisi pointti?
Ei minulla ole vaikeaa olla firmassa kun olen tällä hetkellä työttömänä!! Ylipäänsä en ole kokenut missään työpaikassani (ja niitä on useita muitakin kuin siivousalan) olleen mitenkään vaikeaa. Ja siivousalalta sain pelkkää kiitosta työnjäljestäni. On perin tyhmää arvella toisten henkilöiden taustoja, kun niistä ei mitään tiedä. Pitäisi opetella alkeet keskustelupalstojen kulttuurista ennen kuin tulee ja sanaisen arkkunsa avaa! - Ei tällaisella
ymmärtänyt? kirjoitti:
Nyt menee kyllä roiskeitten puolelle! Olkaahan nyt naiset aloillanne ja katsokaa kenelle vastaatte!
Olen kommentoinut neljään nimimerkin siistixi viestiin. Nimimerkkini on ymmärtänyt?
Ei minulla ole vaikeaa olla firmassa kun olen tällä hetkellä työttömänä!! Ylipäänsä en ole kokenut missään työpaikassani (ja niitä on useita muitakin kuin siivousalan) olleen mitenkään vaikeaa. Ja siivousalalta sain pelkkää kiitosta työnjäljestäni. On perin tyhmää arvella toisten henkilöiden taustoja, kun niistä ei mitään tiedä. Pitäisi opetella alkeet keskustelupalstojen kulttuurista ennen kuin tulee ja sanaisen arkkunsa avaa!edes saavuta mitään. Työpaikan voi aina jättää jos ei viihdy. Ei kenenkään pidä uhrata elämäänsä ja mielenterveyttään paikassa josta tulee paha olo.
Siistixille tämä ketju on nyt jostain syystä kamalan herkkä paikka. Ihan kuin yrittäisi puolustella itseään. Jokin tässä koskettaa häntä henkilökohtaisesti. - ymmärtänyt?
ymmärtänyt? kirjoitti:
Nyt menee kyllä roiskeitten puolelle! Olkaahan nyt naiset aloillanne ja katsokaa kenelle vastaatte!
Ei minulla ole vaikeaa olla firmassa kun olen tällä hetkellä työttömänä!! Ylipäänsä en ole kokenut missään työpaikassani (ja niitä on useita muitakin kuin siivousalan) olleen mitenkään vaikeaa. Ja siivousalalta sain pelkkää kiitosta työnjäljestäni. On perin tyhmää arvella toisten henkilöiden taustoja, kun niistä ei mitään tiedä. Pitäisi opetella alkeet keskustelupalstojen kulttuurista ennen kuin tulee ja sanaisen arkkunsa avaa!viestiin 'Ei viitsi riidellä enää'.
Ei tässä minulla riidanhaluja ole vaan olen halunnut oikaista minulle osoitettuja melko aggressiivisiakin viestejä, pari täysin asiatontakin.
Huh huh, onneksi on tuollaisia aloittajan kaltaisia siivoojan työstä ammattiylpeyttä tuntevia, työnsä hyvin tekeviä, jollainen itsekin olen, siksi lähdinkin kommentoimaan tuon siistixin vähättelevää asennetta.
Mutta kyllä tämä minulle nyt piisaa, jos ei vielä joku ala aukomaan... - Ihmettelen suuresti
siistixi kirjoitti:
hyvä ihminen hermostu :) Tässähän nyt ei todellakaan ole kyse mistään leikkaussali siivouksesta vaan käytöstavoista.Sinähän tunnut olevan oikea kuuma kalle, jos meinaa pärjätä työelämässä niin täytyy myös oppia hillitsemään itsensä ja tuoda epäkohdat esille asiallisesti eikä polttaa päreitään.
Ai niin, minulla on hyvä työmoraali, olen johtotehtävissä. Sinunlaisiasi tapaan joka päivä.Älä valehtele. Kirjoittelusi täällä jo osoittavat, että sinä tuskin missään johtotehtävissä olet. Vai oliko tuo heitto viimeinen oljenkorsi, kun sait huomata, että tässä ketjussa kukaan ei oikein ole kanssasi samaa mieltä mistään... Että sitten sinut otettaisiin vakavasti, kun olet oikein johtotehtävissä. Salli meidän nauraa.
Ja luulisi johtotehtävissä olevan ihmisen ymmärtävän edes jotain alkeellisimmista kielioppiasioista. Yhdessäkään viestissäsi täällä et ole oikein osoittanut hallitsevasi sitä. Edellinenkin viestisi vilisee yhdyssanavirheitä. Ei ole oikein uskottavaa kirjoittelua pomolta (vai mikä ikinä haavemaailmoissasi oletkaan), kun sieltä täältä puuttuu pilkut ja pisteet eikä edes yhdyssanojen osaamisesta ole tietoakaan.
Vai että oikein johtotehtävissä. Tästä tuli päivän naurut. Se on niin paras kortti näillä foorumeilla, kun jollekin vähän pistetään vastaan, niin vastaus on "MÄ OON TYÖPAIKAN POMO, ÄLÄ RUPEE MULLE VÄITTÄMÄÄN VASTAAN!!!1". :D - kysyä, että
Ihmettelen suuresti kirjoitti:
Älä valehtele. Kirjoittelusi täällä jo osoittavat, että sinä tuskin missään johtotehtävissä olet. Vai oliko tuo heitto viimeinen oljenkorsi, kun sait huomata, että tässä ketjussa kukaan ei oikein ole kanssasi samaa mieltä mistään... Että sitten sinut otettaisiin vakavasti, kun olet oikein johtotehtävissä. Salli meidän nauraa.
Ja luulisi johtotehtävissä olevan ihmisen ymmärtävän edes jotain alkeellisimmista kielioppiasioista. Yhdessäkään viestissäsi täällä et ole oikein osoittanut hallitsevasi sitä. Edellinenkin viestisi vilisee yhdyssanavirheitä. Ei ole oikein uskottavaa kirjoittelua pomolta (vai mikä ikinä haavemaailmoissasi oletkaan), kun sieltä täältä puuttuu pilkut ja pisteet eikä edes yhdyssanojen osaamisesta ole tietoakaan.
Vai että oikein johtotehtävissä. Tästä tuli päivän naurut. Se on niin paras kortti näillä foorumeilla, kun jollekin vähän pistetään vastaan, niin vastaus on "MÄ OON TYÖPAIKAN POMO, ÄLÄ RUPEE MULLE VÄITTÄMÄÄN VASTAAN!!!1". :Dmontako päiväkaljaa on tullut otettua? Mitä ihmettä sinä sönkötät? Joko sinulta puuttuu lukutaito, viestisi on väärässä ketjussa tai olet humalassa. Minkä valitset?
- liian syvä"
Joten pakko alottaa täältä ylhäältä.
Niin en minä sinua tarkoittanut *ymmärtänyt?
riidan lietsomisesta vaan näitä jotka suhtautuu pilkallisesti kaikkeen. Onko se sitten katkeruutta, että itse on jumissa työssä ja työpaikassa mistä ei pidä vai siitä, että tekee työnsä miten sattuu.
Kiusaajia on työpaikoilla ja myös netissä. Netissä se vain on vielä helpompaa. Ei ihme ettei siivoojien asiat edisty kun joukon sisällä ollaan halveksivia ja eripuraisia. Heti ollaan katkeria jos joku tekee eritavalla kuin suurin osa. Kummallista on myös se, että siivoojilla ei saisi olla inhimillisiä tunteita. Ihan kummallinen ajatusmaailma täytyy olla tällaisilla ihmisillä. Siivoojatkin on ihmisiä eikä mikään homogeeninen ryhmä jossa kaikki on toistensa kopioita.- moni sitten
vastaajista on todella siivoustyössä? Kannattaa olla varovainen kaikissa vastauksissa ilman rekisteröityä nimimerkkiä. Jotkut vaan huvikseen provosoi muita, kun ei muuta tekemistä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.34614209- 2445676
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny113228- 1862415
- 1372159
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il131848Tiistaina nähdään.
Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos981479Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva
Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon461286Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa2411186- 891130