Kuulostaako tutulle?

oirelistaa

Joskus huhti-toukokuussa aloin oireilemaan. Sitä ennen oli olo ollut suhteellisen normaali, joskin tasaisen väsynyt. Jouluna sairastin rajun angiinan ja kevään aikana tasaisesti pikku flunssaa useita kertoja (ajattelin, että onpa kuntoni mennyt huonoksi).

Jatkuvasti oli väsynyt olo, mitä ihmettelin. Välillä pientä lämpöä. Henki ei tuntunut kulkevan. Pienikin "suoritus" hengästytti ja puuskutin. Pyörrytti ja tasapaino tuntui huteralle. En jaksanut enää lähteä lenkille, kuten ennen ja jos väkisten lenkkeilin niin tuli vain väsynyt olo ja kaaduin sänkyyn.

Huhtikuussa kaikki paheni. Jatkuva väsymyksen vuoksi työkuntoni alkoi kärsiä. Koska olen yksityisyrittäjä tunsin huolta, kun en jaksanut kunnolla tehdä töitä. Kaikki paheni nopeasti. Väsymys oli kamalaa. Tuntui, ettei jaksa aamulla sängystä nousta. Hengenahdistus ja huimaus. Kylmä hiki käsissä ja jaloissa. Ripulia. Oksetusta ja kuvottavaa oloa aamuisin. Varsinkin aamuisin yön jälkeen olo oli todella epätodellinen ja huono.

Aloin jännittämään töihin lähtöä, koska jo pieni kävelymatka töihin (lievää ylämäkeä) sai minut puuskuttamaan hengästyksestä ja töihin päästyäni minua huimasi ja olo oli melkein sekava ja tuli tuo huumaantunut, epätodellinen olo. Se on aika huono asiakaspalvelussa, kun saa pelätä, että taju lähtee.

Menin lääkäriin tietenkin, koska oireet oli kovat.
Olin niin väsynyt, että itkin lääkärissä, koska on niin huono olo. Lääkäri katsoi minua ja diagnosoi viipymättä "henkinen stressi" ja kirjoitti masennuslääkkeitä ja rauhoittavia. Ei olisi pitänyt sanoa olevansa yksityisyrittäjä, koska sen jälkeen kaikki menee vain stressi ja burn-outin piikkiin, vaikka kieltämättä olin jo oireiden vuoksi hyvin väsynyt ja hädissäni. Lääkärin mielestä olin masentunut henkisesti.

Olo meni niin vetämättömäksi, että jouduin alkukesästä luopumaan omasta rakkaasta yrityksestäni ja jäämään lomalle. Nyt kesän levättyäni on tietysti "stressi" alkanut helppaamaan, mutta yhä jatkuu väsymys, hengenahdistus, outo sekava ja epätodellinen olo ja aina huomaan, ne tulee kotona ollessa ja muualla olo helpottaa melkein normaaliksi.

Olen kaksi vuotta asunut nykyisessä asunnossa. Vanha puutalo. Rinteeseen rakennettu. Vettä tulee kellareihin. Lahovikaa ulkopuolella. Sisällä on kumma, tunkkainen haju, komerot haisevat imelälle, vessan katossa on mustia ja vihreitä pilkkuja, ilma ei tunnu vaihtuvan ollenkaan, heti jos ei ole ikkunat selällään tulee se kumma, tunkka, imelä haju, asunto on kamalan kuuma myöskin.

Olen alkanut epäilemään kosteus/home-ongelmia oireiden aiheuttajaksi. Kyllä tympäisee, jos yrityksestänikin jouduin luopumaan sen vuoksi, että home romahdutti kuntoni. En olisi ikinä siitä muuten luopunut jos ei jaksaminen vain olisi loppunut.

En vain ymmärrä, miksi oireet niin dramaattisesti pahenivat juuri tuolloin toukokuussa? Sitä mietin ja nyt kärsin tasaisen huonosta olosta, tuntuu että pää on sumussa jatkuvasti, nenä tukkoinen, välillä silmiä kirvelee, yskittää, sellainen olo kuin olisi tulossa sairaaksi, mittaa jo kuumetta, mutta ei sitten olekaan.

Anteeksi, tästä tuli pitkä kirjoitus, mutta olisi kiva kuulla kuulostaako tämä tutulle kenestäkään joka olisi altistunut homeellee kotonaan?

6

1416

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astma!!!

Pyydä koelääkitys ja kortisonipillerit lääkäriltäsi ja mene sopeutumaan johonkin kuntoutuskeskukseen, jossa ei ole kosteusvauriota!

Koeta jaksaa. Astman oireilu lievenee ajallaan! Ja kun pääset puhtaisiin tiloihin voit ehkä lopettaa lääkityksen kokonaan.

• palstan puolesta

Tämä ilkeilysi alkaa olla jo niin sairasta, että toivoisin sinun uppoavan kompostiisi alveoliittejasi myöten.

• .............
        palstan puolesta kirjoitti:

Tämä ilkeilysi alkaa olla jo niin sairasta, että toivoisin sinun uppoavan kompostiisi alveoliittejasi myöten.

Todellisuusko ahdistaa? Eikö sairaus ole mielestäsi astmaa, vai mikä riepoo?

Ei kaikki sairastu alveoliittiin tai ODTSään! Astmaa se on, ja siitä selviää kyllä lääkkeillä!

• homeahdistus1

tuttuakin tutumpaa on :-( Asun edelleen samassa, korjatussa hometalossa. Oireet jatkuvat jossain määrin edelleen ja ne pahenevat ilmanpaineen ja kosteuden vaihdellessa. On juuri normaalia että homeoireet vanhassa talossa vaivaavat eniten syksyisin ja keväisin.

En nyt halua alkaa antamaan mitään neuvoja, mitä sinun pitäisi tehdä talon suhteen (tiedän täsmälleen mitä tekisin oman taloni suhteen, mutta perheeni on korjausten jälkeen oireeton ja toista mieltä) mutta jos olet alkanut epäillä sairastuneesi homeesta, niin oirekuvauksesi ja talon kunnon perusteella varmastikin olet.

• tuttua on

Kirjoittamasi oireet ovat itselleni erittäin tuttuja. Itse altistuin työpaikallani ja ehdin oireilla yli kaksi vuotta kunnes osasin yhdistää oireilun työpaikalle. Työpaikalta paljastui mittava kosteus- ja homevaurio. Kaikki kuvaamasi, paitsi ripuli, ovat kuin itse kirjoittamiani. Samalla oirekuvalla oireili myös naapurihuoneen työtoveri. Myöhemmin alkoi sitten neurologiset oireet ja nivelkivut. Tuo sumuinen olo oli aika hurja tunne.

Niin tuttua, niin tuttua. Oireet alkoivat helpottaa vasta oltuani useita viikkoja, lähes kaksi kuukautta pois työpaikalta. Muutaman päivän poissaolot eivät riittäneet oloani korjaamaan. Nyt oireet palaavat monissa tiloissa. Uusi työpaikka vaikuttaa lupaavalta, mutta monet muut paikat aiheuttavat vielä oireita satunnaisesti... loppua tälle ei liene ole. Toivottavasti jaksat selvittää itsesi pois asumastasi talosta.

• VoiMeitä

Taitaa olla Täälä samaa vikaa.. Pientä lämpoilyä useasti, nivelkipuja.. naapurin luona ollessaan( asuu samalla kadulla) tulee hengen ahdistusta ja ripulia.. Molemmat vanhoja taloja, kotonani on makeinen tuoksu ja naapurilla todella tunkkainen. Voiko home olla maa perässä, vai onko se niin aina ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      12
      3836
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      29
      3198
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      291
      3135
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      8
      2030
    5. 253
      1828
    6. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      8
      1757
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      1408
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      80
      1375
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      42
      1169
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1123
    Aihe