Kilpirauhasen vajaatoiminta ja L-thyrosin

annele10

Osaatteko neuvoa "matalahkon" arvon ihmistä (lukemia en nyt muista, mutta lievästi kilpirauhasen vaajaatoimintaan viittaavaa- ei aiheuta lääkitystä Suomessa) ....ajattelin nimittäin omatoimisesti kokeilla ainakin L-thyrosinin käyttöä (luonnollinen aminohappo siis), esim. Solgarin valmistetta 500mg/tabl., ja / tai Kelpasania. Onkohan jollekulle ollut mainituista mitään apua / tai haittaa ? ja mikähän olisi sopiva annostus, netissä mainitaan usein mm. 1000-1500 mg tuolle L-thyrosiinille. Voiko tulla sen kanssa toisaalta epätasapainoa muiden aiminohappojen suhteen? Onko joku käyttänyt pitempäänkin tms.? oireet minulla muuten melko lieviä , mutta mm. hiustenlähtöä jatkunut yli puoli vuotta tosi runsaana jne. Tosin tätä kilpirauhastakin on seurattu aina silloin tälläiöin usempina vuosina, eivätkä arvot tunnu muuttuvan. Olisikohan noista mainituista tuotteista mitään iloa ? Millaisia kokemuksia Teillä on ?

8

5208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan...

Ei se l-tyrosiini auta..itse sain vain ripulin. Tuosta aminohaposta harvemmin on puutosta jotta se vähentäisi tyroksiinin muodostumista elimistössä. Itse sain lopulta koelääkityksen yksityiseltä endokrinologilta, veikkaanpa että omat arvosi ovat huonommat mitä itselläni oli. Kerrotko ne lukuina? TSH ja T4V?

• .....

Ne arvot saa hoitsulle soittamalla jos ei muista... Arvauskeskuksen lääkäri tuskin antaa lääkitystä ellet ole kuoleman partaalla.

• annele10

Hei,kiitos vastauksestasi huhtikuussa arvot näkyivät olleen P-T4V 16.1.pmol/l (aikuisten viitearvot 12-22) ja P-TSH 2.4 mU/l (viitearvot 0.3-4.2) , joten eiväthän ne tuossa niin huonoilta näytä.....voisikohan vikaa olla sittenkin lisäkilpirauhasessa ? Osaisitko kertoa tästä mitään ? Kiitos komenteista jo etukäteen.

• .....
        annele10 kirjoitti:

Hei,kiitos vastauksestasi huhtikuussa arvot näkyivät olleen P-T4V 16.1.pmol/l (aikuisten viitearvot 12-22) ja P-TSH 2.4 mU/l (viitearvot 0.3-4.2) , joten eiväthän ne tuossa niin huonoilta näytä.....voisikohan vikaa olla sittenkin lisäkilpirauhasessa ? Osaisitko kertoa tästä mitään ? Kiitos komenteista jo etukäteen.

Arvoissasi ei ole vikaa. Jos lamaavat vasta-aineet on tarkistettu niin sitten lähtisin etsimään syytä muualta. Epäilisin jotain muuta hormonaalista vikaa tai vitamiinin puutosta tai ties mitä... et kerro minkä ikäinen olet, käytätkö hormonaalista ehkäisyä, oletko vaihdevuosissa tms. Entä sukurasitteet, onko suvussa autoimmuunisairauksia?
        Laaja verenkuva voisi antaa lisävinkkiä...

• annele10
        ..... kirjoitti:

Arvoissasi ei ole vikaa. Jos lamaavat vasta-aineet on tarkistettu niin sitten lähtisin etsimään syytä muualta. Epäilisin jotain muuta hormonaalista vikaa tai vitamiinin puutosta tai ties mitä... et kerro minkä ikäinen olet, käytätkö hormonaalista ehkäisyä, oletko vaihdevuosissa tms. Entä sukurasitteet, onko suvussa autoimmuunisairauksia?
        Laaja verenkuva voisi antaa lisävinkkiä...

Hei, kiitos jälleen kommenteistasi, ja juuri noin kai se on että lisäselvityksiä kaivataan. Tuo pitkäaikainen runsas hiustenlähtö on tosi kiusallista. Verenkuva nomaali kaikilta arvoiltaa, leukosyytit lievästi koholla. Ei hormonaalista ehkäisyä, ikä 38, perusterve. Tosin perna poistettu 20 v. sitten. Ei lääkityksiä. Hyvinkin stressitöntä ja tasapainoista on myös mielestäni sekä työelämäni että avioliittoni joihin olen tyytyväinen, eli sellaiakaan syitä ei pitäisi olla. Monivitamiineja jne. käytän, pitäisi sopia, sillä käyttänyt jo pitempaan ja olen myös analysoittanut arvoja esim. tri. Jaakkolan vastaanotolla. Suvussa autoimmuuni-juttuja kyllä mm. isällä reuma. Mutta eniten itse kuvittelisin nyt että ehkä siinä lisäkilpirauhasen tutkimisessa olisi järkeä. Ja mitä nuo vasta-aineet jotka mainitsit sitten ovat ? Niitä ei varmaan ole selvitetty, ainakaan tietääkseni. Tosin minulla on aina ollut kausittaista voimakkaampaa hiustenlähtöä, ja nytkään ei ole mitään laikkualueita tms., mutta on tämä nyt jatkunut valtavan pitkään ja on jotenkin erityistä, joten pitäisihän tähänkin jotain selvyyttä saada. Kiitos Sinulle vastauksistasi ja kommenteistasi. Ehkäpä vielä tästä tulee jotakin mieleesi, ja voit selventää mitä ne vasta-aineet ovat?

• ....
        annele10 kirjoitti:

Hei, kiitos jälleen kommenteistasi, ja juuri noin kai se on että lisäselvityksiä kaivataan. Tuo pitkäaikainen runsas hiustenlähtö on tosi kiusallista. Verenkuva nomaali kaikilta arvoiltaa, leukosyytit lievästi koholla. Ei hormonaalista ehkäisyä, ikä 38, perusterve. Tosin perna poistettu 20 v. sitten. Ei lääkityksiä. Hyvinkin stressitöntä ja tasapainoista on myös mielestäni sekä työelämäni että avioliittoni joihin olen tyytyväinen, eli sellaiakaan syitä ei pitäisi olla. Monivitamiineja jne. käytän, pitäisi sopia, sillä käyttänyt jo pitempaan ja olen myös analysoittanut arvoja esim. tri. Jaakkolan vastaanotolla. Suvussa autoimmuuni-juttuja kyllä mm. isällä reuma. Mutta eniten itse kuvittelisin nyt että ehkä siinä lisäkilpirauhasen tutkimisessa olisi järkeä. Ja mitä nuo vasta-aineet jotka mainitsit sitten ovat ? Niitä ei varmaan ole selvitetty, ainakaan tietääkseni. Tosin minulla on aina ollut kausittaista voimakkaampaa hiustenlähtöä, ja nytkään ei ole mitään laikkualueita tms., mutta on tämä nyt jatkunut valtavan pitkään ja on jotenkin erityistä, joten pitäisihän tähänkin jotain selvyyttä saada. Kiitos Sinulle vastauksistasi ja kommenteistasi. Ehkäpä vielä tästä tulee jotakin mieleesi, ja voit selventää mitä ne vasta-aineet ovat?

Kilpirauhasta lamaavat vasta-aineet kertovat autoimmuunitulehduksesta eli siitä että kilpirauhanen tuhoutuu ja jossain vaiheessa on pakko saada tyroksiinilääkitys. Vasta-aineet voivat olla pitkään koholla ennenkuin itse kilpirauhasarvot alkavat tippua.

Melkoista salatiedettä tämä sairauksien selvittely on. Luulen että sinulla olisi paljon lihasoirehtimisia jos kyse olisi lisäkilpirauhasista... ja veren kalsiumtasoista näkisi että vikaa on. Mitä mä joskus katselin niitä lisäkilpirauhasjuttuja niin eipä ne viitanneet omiin oireisiini. Ja parathormoonit ja kalsiumarvot sun muut multa oli mitattu.
        Tuolla lisäkilpirauhasjuttua: http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000551&posting=22000000024355158

Onko sulla muuta oiretta kuin hiustenlähtö? Siihenkin voi olla miljoona eri syytä.

• annele10 kirjoitti:

tehopii kalkki D:tä? Mulla joskus lähti ihan vetämällä hiuksia ja varsinki pesun jälkeen tosi paljon. Kun aloin noita popsimaan niin lakkas hiusten lähtö ja hiukset tuuheni selkeesti.

• annele10
        hemuli76 kirjoitti:

tehopii kalkki D:tä? Mulla joskus lähti ihan vetämällä hiuksia ja varsinki pesun jälkeen tosi paljon. Kun aloin noita popsimaan niin lakkas hiusten lähtö ja hiukset tuuheni selkeesti.

Kovasti kiitoksia vastauksista. Piitä olen kyllä nyt syönyt (C-piimax) jo ainakin sen puoli vuotta kun tuota runsaampaa hiustenlähtöä on ollut, ja kokeillut kaikenmaailman Nisim shampoita jne. Joten kokeiltu on jo montaa juttua. Ja toisaalta kun ei nyt muita oireita ole kuin tuo hiusongelma, ja lievä painon nousu, lomalla en ole ainakaan mitään väsymystä tms. sen kummemin huomannut, joten kai parasta ottaa vaan ihan rauhallisesti ja pyytää vielä vaikka työterveyshuollosta uudestaan koko-verenkuva. Mutta jotenkin tuntuisi, että kyllä ne huhtikuiset ihan hyvät arvot ovat samat, koska olokin on samanlainen, ja silloin oli jo tuota hiustenlähtöä. Vielä tuli mieleeni se, että olen käyttänyt melko paljon erilaisia öljyjä kuivan ihon jne. takia aikaisemmin (mm. pellavansiemen, vehnänalkio jne.) ja ehkä ne saivat myös hiukset kukoistamaan poikkeuksellisen hyvin, ja nyt kun sitten keväällä ne lopetin, koska ajattelin painon nousevan niiden takia (rasvoja kun ovat), niin ehkä se sitten myös vaikuttaa noinkin radikaalisti hiuksiin. Ehkä tilanne tästä pikku hiljaa tasaantuu. On minulla joskus vuosia sitten ollut saman tapaisia kausia (yleensä sykyisin tosin), ja sitten pikkuhiljaa hiustenlähtö on tasaantunut. Nyt tämä on vaan ollut jotenkin runsaampaa ja pitempää. Tai ehkä pitäisi ottaa taas noita kasvisöljyjä, vaikka pienempiä määriä ;-) Tuhannet kiitokset vielä Teille vastauksista, on tosi mukavaa, että joku jaksaa toisten ongelmissa auttaa ja vastailla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4568
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3493
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2093
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      106
      1307
    Aihe