Säännöllinen

yö itku :(

Heips!

Meidän 1v 8kk tyttö herää hyvin tarkasti klo. 2 yöllä. Itkee raivokkaasti. Ei rauhoitu syliin... Hiukan ilmavaivoja näillä yöllisillä huudoilla.

Päivällä tyttö on iloinen ja nauravainen. Vatsa toimii normaalisti (ei ripulia).

Olen yrittänyt pois sulkea muut itkun aiheuttaja lukuun ottamatta allergioita.
Kauran olen jättänyt pois jo 1v ikäisenä kun huomasin sen itkettävän öisin. Puuro on meilllä nyt vehnä-, ruis- tai riisipuuroa.

Maitoa olen hiukan epäillyt muutta kun ei vatsa löysällä. Vai onko teillä jollakin ilmennyt pelkkiä ilmavaivoja ja yö itkuja?

Toivottavsti johtuu vain puhkeavista hampaista. Kuitenki täällä jo hulestuneita kun yöllä 2h tyttö tosi itkuinen. Ja jatkunut jo kuukauden päivät.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa? Tai löytyisikö vinkkejä olon helpottamiseen?

Neuvolassa ohjattiin vain tarkkailemaan tilannetta!

Raikasta loppukesää kaikille!

9

507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan olla

      Anna vaan olla. Anna itkeä. Älä ihmeemmin tee numeroa. Lapsilla on tuollaista kaikkea. Kyllä se siitä ohi menee. Ei se ole mitään allergiaa, kun noin tarkka aikataulu on itkulle. Se on vaan jokin, joka häviää ajan kannsa.

      • allergisenäiskä

        ei kyllä kannata kuitata lapsen itkua vaan antamalla olla ja ajattelemalla, että on jokin vaihe tms. Voihan tietysti niinkin olla, mutta kannattaa selvittää allergiat, sillä ainakin meille allergialääkäri sanoi, että allergia voi ilmetä nimenomaan yölevottomuutena ja -itkuna ja päivisin lapsi saattaa olla "normaali". Varsinkin, kun teillä ap. yöitkuihin liittyy ilmavaivoja ja lapsi kiemurtelee ja on levoton.

        Luinkin jo alta, että olit yhteydessä lääkäriin, joten hyvä homma, että allergiat selvitetään. Otathan huomioon, että noin pienellä allergiat ei läheskään aina näy testeissä, vaan kokeilemalla täytyy selvittää, onko allerginen, mutta näistähän lääkäri varmaan tarkemmin kertookin.


      • tytöltämme
        allergisenäiskä kirjoitti:

        ei kyllä kannata kuitata lapsen itkua vaan antamalla olla ja ajattelemalla, että on jokin vaihe tms. Voihan tietysti niinkin olla, mutta kannattaa selvittää allergiat, sillä ainakin meille allergialääkäri sanoi, että allergia voi ilmetä nimenomaan yölevottomuutena ja -itkuna ja päivisin lapsi saattaa olla "normaali". Varsinkin, kun teillä ap. yöitkuihin liittyy ilmavaivoja ja lapsi kiemurtelee ja on levoton.

        Luinkin jo alta, että olit yhteydessä lääkäriin, joten hyvä homma, että allergiat selvitetään. Otathan huomioon, että noin pienellä allergiat ei läheskään aina näy testeissä, vaan kokeilemalla täytyy selvittää, onko allerginen, mutta näistähän lääkäri varmaan tarkemmin kertookin.

        Heips!

        Huomasin vasta viestisi täällä välissä!

        Jätin tytöltä maidon pois heti juteltuani lääkärin kanssa. Testien tulokset valmistuvat vasta 2vk:n kuluttua.
        Ajattelin että saan infottua lääkäriä jo oman kokeiluni perusteella.
        Hyvältä/pahalta näyttää.
        Siis yöt ovat rauhoittuneet lähes kokonaan kun on maidoton ruokavalio. Olen tietysti tyytyväinen että syy melko varmasti löytyi. Ja tänä päivänä on helpompi noudattaa maidotonta ruokavaliota korvaavien tuotteiden runsaan valikoiman ansiosta!

        Raikasta syksyä kaikille!!


      • allergisenäiskä
        tytöltämme kirjoitti:

        Heips!

        Huomasin vasta viestisi täällä välissä!

        Jätin tytöltä maidon pois heti juteltuani lääkärin kanssa. Testien tulokset valmistuvat vasta 2vk:n kuluttua.
        Ajattelin että saan infottua lääkäriä jo oman kokeiluni perusteella.
        Hyvältä/pahalta näyttää.
        Siis yöt ovat rauhoittuneet lähes kokonaan kun on maidoton ruokavalio. Olen tietysti tyytyväinen että syy melko varmasti löytyi. Ja tänä päivänä on helpompi noudattaa maidotonta ruokavaliota korvaavien tuotteiden runsaan valikoiman ansiosta!

        Raikasta syksyä kaikille!!

        että syy löytyi ja teillä yöt ovat rauhoittuneet. Vaikkei tietysti olekaan hyvä asia, että on allergia, mutta niinkuin itse sanoit niin nykyään on helppo toteuttaa maidotonta ruokavaliota korvaaville tuotteilla ja mikä parasta, pikkuinen saa nukkua yönsä rauhassa. Hyvää syksyä teillekin!


    • 4:n äiti

      Huutaako hän ainoastaan, vai kiemurteleeko? potkiiko onko muuten levoton?

      Oletko sulkenut kihomatojen mahdollisuuden pois? Eli kun huutoa on kestänyt n. 10-15 minuuttia, laita valot, käännä lapsen peppu valoon päin, avaat vaipan/housut ja katso näkyykö pyllynreiällä liikettä, valkoisia "langanpätkiä", jotka liikkuvat itsestään.

      • totta??

        Kyllä kiemurtelee, ja potkii :(
        Ja on todella hätääntynyt!

        Kihomatoja?? Eikö niitä pitäisi näkyä sitten ulosteessa?

        Täytyy tarkistaa...


      • 4:n äiti
        totta?? kirjoitti:

        Kyllä kiemurtelee, ja potkii :(
        Ja on todella hätääntynyt!

        Kihomatoja?? Eikö niitä pitäisi näkyä sitten ulosteessa?

        Täytyy tarkistaa...

        Jos kihomatoja on vielä aika vähän, ei ne näy ulosteessa. Siinä vaiheessa kun potassa tai vaipassa lakaa käymään kuhina, on madot mellastaneet pyllynreiällä jo monta kuukautta. Meillä ei ole kertaakaan näkynyt matoja ulosteessa, mutta silti on pyllynreiällä ollut yöllä pitkiä kiemurtelijoita.


      • on...
        4:n äiti kirjoitti:

        Jos kihomatoja on vielä aika vähän, ei ne näy ulosteessa. Siinä vaiheessa kun potassa tai vaipassa lakaa käymään kuhina, on madot mellastaneet pyllynreiällä jo monta kuukautta. Meillä ei ole kertaakaan näkynyt matoja ulosteessa, mutta silti on pyllynreiällä ollut yöllä pitkiä kiemurtelijoita.

        Tarkastettu on nyt yhtenä yönä, ei näkynyt matoja. Laitettiin teippilaastaria pylly aukolle. Yhtään lonkeroa ei ollut kiinni jäänyt.

        Keskustelin puhelimitse lastenlääkärin kanssa ja oli sitä mieltä että on hyvä tarkistaa perus ruoka-aineet.

        Oli erittäin ymmärtäväinen lääkäri. Olin varautunut kuulemaan "lapset välillä itkee" kommentin.

        Sanoi että lapsi voi olla yö kukkuja mutta kun ei noista naperoista ota aina selvää.

        Kiitos kuitenkin "mato vinkistä". Luin hiukan aiheesta netistä ja oireet olisivat sopineet hyvin kuvaan. Jään kuitenkin vielä tätäkin asiaa tarkkailemaan!


      • Nimetön
        on... kirjoitti:

        Tarkastettu on nyt yhtenä yönä, ei näkynyt matoja. Laitettiin teippilaastaria pylly aukolle. Yhtään lonkeroa ei ollut kiinni jäänyt.

        Keskustelin puhelimitse lastenlääkärin kanssa ja oli sitä mieltä että on hyvä tarkistaa perus ruoka-aineet.

        Oli erittäin ymmärtäväinen lääkäri. Olin varautunut kuulemaan "lapset välillä itkee" kommentin.

        Sanoi että lapsi voi olla yö kukkuja mutta kun ei noista naperoista ota aina selvää.

        Kiitos kuitenkin "mato vinkistä". Luin hiukan aiheesta netistä ja oireet olisivat sopineet hyvin kuvaan. Jään kuitenkin vielä tätäkin asiaa tarkkailemaan!

        Meillä aikoinaan esikoisella oli "yöllisiä kauhukohtauksia". Alkoivat yhtäkkiä eräänä yönä ja tätä kesti (lähes) joka yö parin kuukauden ajan ja sitten vähitellen jäivät kokonaan pois. Lapsi heräsi n. 24-02 aikaan yöllä huutamaan täyttä kurkkua, silmät auki, ei ollut kuitenkaan kunnolla hereillä ja oli tosi vaikea saada rauhoittumaan. Kohtaus kesti ehkä 10 minuuttia kerrallaan, sitten nukahti loppuyöksi. Liittyivät todennäköisesti kasvuun ja kehitykseen, mielikuvituksen lentoon. Samoihin aikoihin odotin toista lastamme, mutta kohtaukset jäivät pois vähitellen vauvan syntymän jälkeen. Päivisin ei ollut mitään erityistä havaittavissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

      Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      59
      4003
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

      Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      22
      2838
    3. Jorma Lind kuollut

      Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      55
      2043
    4. Hitaille omat kassat

      Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      213
      1944
    5. Mikä on kaunein

      Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1446
    6. Mahdatko ymmärtää sitä

      Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1290
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

      Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      90
      1099
    8. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

      Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1091
    9. Mitä yhteistä sinulla

      on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      57
      925
    10. Olisit ollut niin

      Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      41
      906
    Aihe