Miksi Näsinneula rakennettiin aikoinaan? Sattuiko rakentamisessa onnettomuuksia tai muita komplikaatioita? Kuinka monta vuotta sen rakentaminen kesti ja millä menetelmillä se kohosi korkeuksiinsa?
Näsinneulan historia
15
4546
Vastaukset
- rakennettu
Näiltä sivuilta voit lukea Näsinneulan historiaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Näsinneula - rakennusaikana
en tiedä sattuneen, mutta muistaako joku, putosiko joku vuosi sitten korjauksen yhteydessä helikopterin kyydistä maahan jokin huipulla olevan antennin osa tai jotain?
- mercel
pirstoman lasikuitumaston tilalle nostettiin uutta helikopterilla ja se lipsahti irti nosto kiinnikkeistään. Putosi puoli metrisen jään läpi nässyn pohjaan. Vähän kärkeä jäi näkyviin. Vuotta en muista. Yli 20 vuotta on tapahtumasta kuitenkin.. Neula oli sydäntalven ilman mastoa, sen muistan.. -lasikuituisen maston korkeus on muuten 34 metriä..
- kaupunginjohtaja osasi tuol...
Muistan, kun muutin Tampereelle ja sitten Paavolaa alettiin mistäkin asiasta vetää rosikseen, niin yksi hyvä ystäväni sanoi, että onhan Paavola saanut upeita asioita aikaiseksi kaupunginjohtajana ollessaan ja niin on totisesti!
- vaan
Näsinneulan idea on peräisin Tampereen silloiselta kaupunginjohtaja Erkki Lindforsilta, joka sai vieraillessaan Puijon tornissa idean rakennuttaa Tampereelle vastaava.
- tamperelaisukko
vaan kirjoitti:
Näsinneulan idea on peräisin Tampereen silloiselta kaupunginjohtaja Erkki Lindforsilta, joka sai vieraillessaan Puijon tornissa idean rakennuttaa Tampereelle vastaava.
Juu. Varmaan jotain ensimmäisiä torni-ideoita Erkki Lindfors pisti alulle. Mutta Jos kaupunginjohtajaa voitaisiin mainita tornin alullepanijaksi, niin kyllä se on Paavolan Pekka, kuka sen toteutuksen teki. Paavola oli kaupunginjohtajan virassa 1969...1985. Siinä välissä myös hetken oikeusministerinä. Paavola alkuunpani useita tamperelaisia kulttuuri rakennuksia. Taisipa olla jysäyttämässä Hervannan ensimmäistä dynamiittipaukkua, kun sinne asutettiin 50 000 ihmistä ja Tekninen Korkeakoulu, ym perustettiin. Mutta sitä Näsinneulaa silloin kutsuttiin Paavolan p*nikseksi.
- mummu1948
Mutta sitä Näsinneulaa silloin kutsuttiin Paavolan p*nikseksi.
EI KUN Paavolan heppi.
Olin muutanut Tampereelle 1967 olin siis uusi kaupunkilainen samaan sysyyn tuli Sielusiilo aloittivat Tampereen valoviikot...Muutokset tulee rypäyksinä..
Nyt omansa
- Ilmarilaitinen
Isäni oli aikoinaan rakentamassa Näsinneulaa, ja hän kertoi minulle Näsinneulan lasikuituisen maston tai mikä lie antenni ollut, se suora puikko siellä huipulla kuitenkin, pudonneen sitä allaan kuljettaneesta helikopterista Näsijärveen. Tästä nimimerkki Mercel tuolla aikaisemmin jo on kertonut. Olen itse ihan kuulopuheen varassa ja ymmärtänyt tämän tapahtuneen tornin rakentamisvaiheessa. Muistaako kukaan asiasta paremmin, luulisi asiasta mainitun tiedotusvälineissä? Isäni kertoi onnen onnettomuudessa olleen maston putoaminen järveen eikä katolla sitä odottaneiden miesten päälle, ruumiita olisi silloin tullut.
- Koo.Koikkalainen
Kyllä, tornin huipulle tarkoitettu lipputanko putosi asennettaessa jäälle. Tästä on maininta esim. YLE:n elävässä arkistossa.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/04/12/nasinneula-tampereen-tavaramerkki - KyselenVaan
Onkohan se masto vieläkin Näsijärven pohjassa vai saatiinko se nostettua sieltä?
- 2205
Mäkin haluaisin tietää kyllä. Tosin jos jää on ollut puolimetriä paksu, niin sen päällä on helposti pystynyt askarrella mastoa pois järvestä. Jos olisi ollut kesä eikä mastossa mitään ympäristölle haitallista olisi se varmasti sinne jätetty (siihen aikaan tosin tuskin oltiin kovin ympäristötietoisia)...
- öllkllökö
Olin töissä suomen trikoolla ja katselin öisin kun torni nousi unkari
laisten pika/kestovaluna.Valu keskeytettiin kaksi kertaa.Jäljet nä
kyvät vieläkin "renkaina"näsinneulan rungossa,kesä -70.Asiasta
toiseen,värjäsimme sukkahousuja.Edessä pyöri metallisia naisten
jalkoja joihin vedimme valkoiset sukkahousut,kiersivät uuniin ja sai
vat tumman värinsä.joskus kotona yölläkin heräsi kun korjasi haa
rakiilaa sukkahousuista. - Anonyymi
Tietääkö joku, mitkä olivat rakennuskustannukset Näsinneulan osalta?
- Anonyymi
Niin vanhoja tietoja ei kai kukaan mistään löydä.
- Anonyymi
Nurin nyt se torni. Siitä hyvän tunnelin saapi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723