Mikä öljy Yanmar dsl-moottoriin?

Yannu

Syyshuolto lähestyy.
Veneessä on Yanmar 2gm, 15 hv, vm. 1984. Millaista öljyä (viskositeetti) pitäisi käyttää moottorissa ja vaihteistossa?

25

7672

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kepa
    • asentaja

      Sulla on niin pieni kone, että on ihan yks lysti mitä siihen käytät... siis hinnan puolesta.

      Laita Mobilin ykköstä, se käy kaikkiin moottoreihin ja on taatusti hyvää läpi kauden.

      Turha pähkäillä sen enempää...

      • hmmm

        mobil ykkönen "liukas öljy " jos konetta ajettu
        ennen esim mineraaliöljyillä, käytä
        ns traktoriöljyä esim mobilin delvac


      • Kepa

        Miksi käyttää muuta öljyä, kuin valmistaja suosittelee? Ei pitäisi olla ainakaan kustannuskysymys.


      • JH.
        Kepa kirjoitti:

        Miksi käyttää muuta öljyä, kuin valmistaja suosittelee? Ei pitäisi olla ainakaan kustannuskysymys.

        Jos haluat helpon ja varman ratkaisun, käytä valmistajan suositteleman paksuista öljyä. Merkillä ei ole niin väliä, kunhan on joku valtamerkki. Kalleimmasta päästä lienee Volvo-Pentan öljy, jossa kuuleman mukaan on lisätty korrosiosuoja-aineita talvisäilytyksen varalle.

        Jos perehdyt asiaan, voit omalla vastuullasi käyttää uudempia synteettisiä öljyjä, joiden voiteluominaisuudet ovat paremmat erityisesti käynnistys- ja kylmäkäyntitilanteissa, mutta jotka voivat väljäksi kuluneessa koneessa karata väärästä välyksestä.

        Itse olen käyttänyt uudehkoissa veneen moottoreissa samaa öljyä kuin autoni dieselille: ykköstä.


      • Anonyymi
        hmmm kirjoitti:

        mobil ykkönen "liukas öljy " jos konetta ajettu
        ennen esim mineraaliöljyillä, käytä
        ns traktoriöljyä esim mobilin delvac

        Samaa mieltä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä helvetin "traktoriöljyä"?

        https://www.mobil.fi/fi-fi/mobil-tuotteet/moottorioljyt/mobil-delvac-tuotteet

        Nyt ei olla 1970-luvulla vaihtamassa Ferguson 135:n öljyä navetan takana.

        Traktoriöljyä voi helvetti :)

        Se, mikä sopi Ferkkuun 70-luvulla, sopii nyt myös venedieseliin. Venemoottorin öljyjä ei tosin yleensä vaihdeta navetan takana.

        Ainakin mun Kubotan manuaali kieltää käyttämästä täyssynteettisiä öljyjä, eikä suosittele edes osasynteettisiä. Joten samaa tavaraa koneeseen kuin Kubotan moottorilla varustettuun traktoriinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, mikä sopi Ferkkuun 70-luvulla, sopii nyt myös venedieseliin. Venemoottorin öljyjä ei tosin yleensä vaihdeta navetan takana.

        Ainakin mun Kubotan manuaali kieltää käyttämästä täyssynteettisiä öljyjä, eikä suosittele edes osasynteettisiä. Joten samaa tavaraa koneeseen kuin Kubotan moottorilla varustettuun traktoriinkin.

        Koneesi lienee joku kivikautinen viritys.
        Synteettisten öljyjen käyttökielto johtui aikanaan niiden taipumuksesta kovettaa moottorin stefat ja näin aiheuttaa vuotoja.
        Nykyöljyt eivät näin tee ja NBR-kumiset stefat ovat täysin immuuneita käytetylle öljylaadulle, kunhan se on moottoriin tarkoitettu.

        Mitään "erikoismetallia" ei Kubotan sen enempää kuin muidenkaan valmistajien sylinterinseinissä, männissä ja niiden renkaissa, laakereissa tai niiden kauloissa ole.

        Sylinterit ovat valurautaa, kampiakseli terästä, männät alumiinia, männänrenkaat terästä ja laakerit ihan sitä samaa valkometallia kuin henkilöautojen ja raskaan kalustonkin moottoreissa.

        Ainut syy "kieltää" synteettinen johtui siis aikanaan ensimmäisten synteettisten öljyjen taipumuksesta kovettaa stefat.
        Ongelma on öljyissä korjattu lisäaineistuksella jo yli 30 vuotta sitten, joten mitään syytä jättää käyttämättä synteettistä ei ole.

        Poikkeuksena jos koneella on kymmenen kesää ajettu mineraaliöljyllä ja sitten vedetään hyvät synteettiset sisään, koneen sisältä irtoava musta paska ja lieju tukkii ensin öljynsuodattimen, jonka jälkeen ohivirtausventtiili päästää öljyt kiertämään paskoineen laakeripinnoille ja se on morjens.

        Mutta jos kone ei ole kovin vanha ja sisältä täynnä mustaa mujua, mitään syytä kivikautisen mineraaliöljyn käyttöön ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koneesi lienee joku kivikautinen viritys.
        Synteettisten öljyjen käyttökielto johtui aikanaan niiden taipumuksesta kovettaa moottorin stefat ja näin aiheuttaa vuotoja.
        Nykyöljyt eivät näin tee ja NBR-kumiset stefat ovat täysin immuuneita käytetylle öljylaadulle, kunhan se on moottoriin tarkoitettu.

        Mitään "erikoismetallia" ei Kubotan sen enempää kuin muidenkaan valmistajien sylinterinseinissä, männissä ja niiden renkaissa, laakereissa tai niiden kauloissa ole.

        Sylinterit ovat valurautaa, kampiakseli terästä, männät alumiinia, männänrenkaat terästä ja laakerit ihan sitä samaa valkometallia kuin henkilöautojen ja raskaan kalustonkin moottoreissa.

        Ainut syy "kieltää" synteettinen johtui siis aikanaan ensimmäisten synteettisten öljyjen taipumuksesta kovettaa stefat.
        Ongelma on öljyissä korjattu lisäaineistuksella jo yli 30 vuotta sitten, joten mitään syytä jättää käyttämättä synteettistä ei ole.

        Poikkeuksena jos koneella on kymmenen kesää ajettu mineraaliöljyllä ja sitten vedetään hyvät synteettiset sisään, koneen sisältä irtoava musta paska ja lieju tukkii ensin öljynsuodattimen, jonka jälkeen ohivirtausventtiili päästää öljyt kiertämään paskoineen laakeripinnoille ja se on morjens.

        Mutta jos kone ei ole kovin vanha ja sisältä täynnä mustaa mujua, mitään syytä kivikautisen mineraaliöljyn käyttöön ei ole.

        Oliko vielä viisi vuotta sitten kivikausi? Jos oli, niin sitten kone on kivikautinen. Joka tapauksessa synteettistä pitää välttää.


    • asentaja

      Moottori on moottori vaikka veisitte sen kuuhun
      Ei ole yhtään moottorin valmistajaa joilla olisi oma öljynjalostamo, Nämä moottorinvalmistajat kun pakkaavat jonkun tekemiä öljyjä oman nimiseensä purkkiin ja myyvät sitten niitä kalliilla hinnalla.
      Jos autoon käy joku hyvä öljy, miks ei sitä voisi soveltaa myös paatin koneeseen, turhaa pähkäilyä tällainen.
      Öljyn viskoositeetti on vain ja ainoastaan lämpötila-asia, tästä seuraa, että jos laittaa merimoottoriin sellaista öljyä joka on hyväksi havaittu merkki, niin miksi sitä enempää tarvii jauhaa ???

      • Perkins mies

        Itse käytän pihvin paistoon ehdottomasti voita.
        Makkarakastikkeen makkaran ruskistamiseen floraa ja ruokaöljyä salaatinkastikkeena. Perkinssi käyttää Neste Diesel öljyä. En osta nesteeltä vaan supermarketista.


      • asentaja
        Perkins mies kirjoitti:

        Itse käytän pihvin paistoon ehdottomasti voita.
        Makkarakastikkeen makkaran ruskistamiseen floraa ja ruokaöljyä salaatinkastikkeena. Perkinssi käyttää Neste Diesel öljyä. En osta nesteeltä vaan supermarketista.

        Hyvä asenne , niin meilläkin käytetään, eikä tarvii sen enempää tyhjänpäiväisiä miettiä...


    • Anonyymi

      15w-40

    • Anonyymi

      -80-luvun Yanmar ei tarvitse enää mitään öljyä, vaan metallinkierrätykseen laiton.

      • Anonyymi

        Sinäpä sen hoksasitkin!


      • Anonyymi

        Äläs nyt. Pilsin vanha japanialainen palvelee viidellä vuosikymmenellä nöyrästi. Varsinkin ruotsalaiset katsoo että vasta 60 luvun koneet on nyt vaihtolistalla. Seitkytlukulaisista mainitaan veneen myynti-ilmoituksessa pokkana että "toimii hyvin".


    • Anonyymi

      Oikeanlaisen öljyn käyttö on erittäin tärkeää jos haluaa moottorin olevan pitkäikäinen. Kyse ei ole pelkästään oikeasta viskositeetista. Erilaiset moottorit asettavat käytettävälle öljylle myös muita vaatimuksia eri lisäaineiden ja muiden ominaisuuksien suhteen. Oman moottorimerkin oma öljy on varma valinta mutta usein löytyy myös muita öljyjä joita voi käyttää. Väärä öljy on aika yleinen syy moottorien mekaanisiin vikoihin. Varsinkin turbojen kestoon öljyllä on suuri vaikutus.

      • Anonyymi

        Yksikään moottorivalmistaja ei tee moottoriöljyä.

        Se Mersun logo siinä kyljessä tuplaa hinnan, mutta sisältö on edelleen Shell Helix.


    • Anonyymi

      Mobil 1 kelpaa jokaiseen venemoottoriin.
      Tarpeetonta homostelua ruveta pelleilemään hiukkasloukuille tehtyjen nykyöljyjen kanssa.
      Jopa Common-rail -dieseleille, joita uudemmissa moottoriveneissä on, riittää mainiosti joku Mobil 1.

      Se, että siinä lukee "Marine" on ihan paskaa. Samaa kuraa siinä purkissa on kuin siinä autokäytön Castrolissakin.

      Ja purjeveneen apukoneessa mekaanisella ruiskutuspumpulla on samantekevää, onko koneessa Mobil 1, Delvac vai Bilteman venemoottoriöljy.

      Tärkeämpää on öljyn ja suodattimen vaihto syksyllä, ei se, onko siellä jotain Seta-sertifikaatilla leimattua ripulia 29hv meridieselissä.

      Silloin kun nämä meridieselit on suunniteltu, moottoriöljyt olivat luokkaa Esso Special 10W30 ja Shell Super Plus 15W40.

      Mikä tahansa nykyaikainen moottoriöljy poislukien hiukkassuodattimille tehdyt mallikohtaiset valmistajan erikoisspekseihin tehdyt öljyt käyvät venedieseliin.
      Jenkkibensakasiin käy mikä tahansa, vaikka RotellaTX 200 litran tynnyristä.

    • Anonyymi

      Olen analysoinut oman moottorini käytettyjä öljyjä spektrometrillä. Huomasin, että niissä oli melko paljon mangaania. Päättelin tästä, että moottorini kaipaa emäksisempää öljyä, mangaaniahan käytetään teräksen valmistuksessa, mutta happo syövyttää moottoria ja irrottaa mangaania.

      • Anonyymi

        Emäksisyys/happamuus, eli ph-arvo edellyttää käsittääkseni veden läsnäoloa.

        Kerro toki enemmän sellaisesta mullistavasta uutisesta kuin emäksinen moottoriöljy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emäksisyys/happamuus, eli ph-arvo edellyttää käsittääkseni veden läsnäoloa.

        Kerro toki enemmän sellaisesta mullistavasta uutisesta kuin emäksinen moottoriöljy.

        Mä mietinkin, osaako joku kuvata keksimäni jutun bullshitiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä mietinkin, osaako joku kuvata keksimäni jutun bullshitiksi.

        Moottoriöljyyn lisätään emäksisiä aineita ja paljon muutakin. Lisää aiheesta:

        https://www.neste.fi/sites/neste.fi/files/AVA_opas_WEB.pdf

        Öljyissä on oikeasti eroja vaikka täällä oltaisiin asiasta toista mieltä.


    • Anonyymi

      Se synteettisen käyttö"kielto" johtuu nokka-akselin konstruktiosta.

      Nykyaikaisten moottoreiden rullanostimin varustetut nokka-akselit eivät tarvitse öljyyn suurta määrää sinkkiä, joka vanhemmissa moottoreissa tarvitaan nokan ja nostimien välisen pinnan voitelemiseen.

      Syy sinkin vähentämiseen on - mikä muu kuin päästöjen vähentäminen ja katalysaattorit/hiukkassuodattimet, jotka eivät yhtään tykkää moottoriöljystä, jonka sisältämät metallit väistämättä ajan mittaan päätyvät suodattimiin.

      Uusien synteettisten öljyjen sinkkipitoisuus on niin alhainen, ettei se välttämättä riitä vanhan mallisen moottorin nokan ja nostimien välisen kitkan hallintaan.

      Jenkkiautojen harrastajat ovat tienneet tämän jo vuosikymmenet.

      Koska useimmat venedieselit edelleen toimivat laahaavilla nostimilla, valmistajat suosittelevat joko oman öljynsä (Volvo Penta -öljy maksaa satasen per purkki!!) tai enintään osasynteettisen käyttöä (esim. Beta Marine).

      Perimmäinen syy ei ole happamuudessa, sen öljyvalmistajat hallitsevat paremmin kuin yksikään mutu-kotikemisti - vaan nimenomaan öljyn sinkkipitoisuudessa.

      Esimerkiksi Mobil Delvac MX 15-40 on mineraalipohjaista raskaan kaluston/kaivos- ja työkoneiden voiteluun tarkoitettua kamaa, jossa sinkkiä on riittävästi ja hyväksynnät sekä syöpymisenestoominaisuudet taatusti riittävät mille tahansa venedieselille.

      Maksaa puolet vähemmän kuin joku Volvon "oma" öljy, mikä on täyttä kusetusta hintansa puolesta.

      Synteettiseen voi tietysti kipata erillisen sinkkilisäaineen, mutta liika annostelu voi tuossakin olla haitaksi, tosin en tiedä miten.

      Synteettiset öljyt ovat muuten täysin ylivertaisia mitä tulee voiteluominaisuuksiin, moottorin sisäiseen puhtauteen, päästöihin, lämmönhallintaan ja suorituskykyyn.

      Ongelma niissä siis on lähinnä tuo matala sinkkipitoisuus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

      Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      99
      2218
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

      Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      84
      1955
    3. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      51
      1543
    4. Nyt tiedän

      Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      48
      1486
    5. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      153
      1466
    6. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      48
      1364
    7. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      144
      1294
    8. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

      Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      26
      1156
    9. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      109
      1095
    10. Paraneeko ilmapiiri nyt?

      Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      25
      1074
    Aihe