KOROTUS B->BC

marika&polo

Neljä vuotta tässä on nyt ollut toi B-kortti ja nyt olisi tarkoitus korottaa se BC-kortiksi. Onko tuo kuormurin hallinta vaikeaa, kun on tottunut vaan pelkällä pienellä henkilöautolla ajelemaan?

57

2198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • brbgj

      C-korotukseen kuuluu tällä hetkellä 12 teoriatuntia ja 6 ajokertaa ja kyllä meillä kaikki on onnistuneet C-kortin saamisessa noillakin ajokerroilla vaikkei ikinä olisi kuorma-autossa käynytkään.
      Onnea yritykseen!!!

    • Kiki  

      Ainakaan nuo kouluatot, koska ne on yleensä pienimpä mitä saa olla, ja vain kaksi akselisia.

      Lisäksi vaihteina on yleensä vain 5 tai 6 vaihdetta, eli ei ole mitään alue- ja jakajavaihdetta samassa, jolloin olisi 16 vaihdetta....

      Lisäksi ei ole erillisiä pakokaasuhidstimia enää, vaan ne toimii samalla kun painaa käyttöjarrua.

      Ehkäpä vaikein osusu kuormurissa on se että pitää pitää ikäänkuin aina vaihde päällä, eli ei saisi rullata vapaalla juuri ollenkaan.

      Ja mitä kokoon tulee, niin siihen kyllä kokenut kuski tottuu noin puolessa tunnissa

      • varmasti

        Kyllä Kiki tietää.
        Eikös Kikillä ollut kuitenkin vain opetusluvalla hankittu B ajolupa?


      • Opex
        varmasti kirjoitti:

        Kyllä Kiki tietää.
        Eikös Kikillä ollut kuitenkin vain opetusluvalla hankittu B ajolupa?

        Tuntuu todella tietävän. Itse olen opettanut 20 vuotta prätkästä yhdistelmään, mutta nyt kyllä masentaa. Kiki pystyy opettamaan B-kuskin puolessa tunnissa. Minulta menee perusasioiden opettamiseen nuo säädetyt 5 ajokertaa. Kuorma-auto kun on muutakin kuin koko.


      • Kiki  
        Opex kirjoitti:

        Tuntuu todella tietävän. Itse olen opettanut 20 vuotta prätkästä yhdistelmään, mutta nyt kyllä masentaa. Kiki pystyy opettamaan B-kuskin puolessa tunnissa. Minulta menee perusasioiden opettamiseen nuo säädetyt 5 ajokertaa. Kuorma-auto kun on muutakin kuin koko.

        Miten jotkut tottuvaat eri KOKOON noin puolessa tunnissa ajamalla, sujuvaan jakaja/alueen pakokaasuhidastinten, jne käyttöön ei sitten ihan puolessa tunnissa opikaan


      • Kiki  
        varmasti kirjoitti:

        Kyllä Kiki tietää.
        Eikös Kikillä ollut kuitenkin vain opetusluvalla hankittu B ajolupa?

        Muuten vaan niin helvetin hyvä kuski, että läpäisin inssin B-luokassa ekalla, vaikka opettajana oli vain helpon kokeen tehnyt normaali henkilö, ja teroiakokeen ekalla vaikka en ollut ainuallakaan teoriatunnilla, vaan ne pidettiin "viruaalisesti" eli niitä ei pidetty.

        Lisäksi läpäisin C-luokan toeriakokeen nollalla virheellä, ja tottusin auton kokoon noin puolessa tunnissa, jolloin ajaminen meni jo "rutiinista"

        Taidan olla oikein luonnon lahjakkuus, ja seuraava räikkönen, kun täältä saa lukea miten AUTOKOULUN käyneet eivät ole päässeet ekalla teoriaa ja inssiä läpi, ja ties mitä muuta tarinaa...


      • sivuhuomautus:
        Kiki   kirjoitti:

        Muuten vaan niin helvetin hyvä kuski, että läpäisin inssin B-luokassa ekalla, vaikka opettajana oli vain helpon kokeen tehnyt normaali henkilö, ja teroiakokeen ekalla vaikka en ollut ainuallakaan teoriatunnilla, vaan ne pidettiin "viruaalisesti" eli niitä ei pidetty.

        Lisäksi läpäisin C-luokan toeriakokeen nollalla virheellä, ja tottusin auton kokoon noin puolessa tunnissa, jolloin ajaminen meni jo "rutiinista"

        Taidan olla oikein luonnon lahjakkuus, ja seuraava räikkönen, kun täältä saa lukea miten AUTOKOULUN käyneet eivät ole päässeet ekalla teoriaa ja inssiä läpi, ja ties mitä muuta tarinaa...

        "helvetin hyvä kuski, että läpäisin inssin B-luokassa ekalla"
        -pelkkä inssin läpäisy ei tarkoita että olisit "helvetin hyvä kuski". et ole ainoa joka ekalla kerralla pääsee läpi.

        vaikka on sinussa varmaan jotain ominaisuuksia, jotka ovat hyödyksi auton ratissa, mutta noin radikaaleja johtopäätöksiä ei voi tehdä. suoraan kurssilta valmistuessasi olet vasta aloittelija - et "helvetin hyvä kuski", koska sinulta puuttuu kokemus. sori, ei millään pahalla...


      • poikkeuksia on

        varmasti. ainakin meidän autokoululla oli kaksiakselinen scania, jossa oli alue ja jakajavaihteet, eli siis puolittaja ja l/h-alue.

        oli erillinen vaihteistohidastin

        vaihde päällä ajaminen tekee kuoma-autolla ajamisesta vähän vakaampaa kuin rullaaminen.

        ...vaikka sinun autokoulussa ei ole, ei se tarkoita ettei kaikissa olisi.


      • "kummaa" pitäisi ...
        Kiki   kirjoitti:

        Miten jotkut tottuvaat eri KOKOON noin puolessa tunnissa ajamalla, sujuvaan jakaja/alueen pakokaasuhidastinten, jne käyttöön ei sitten ihan puolessa tunnissa opikaan

        jos vaihtaa ajoneuvoa mihin tahansa erilaiseen, on totuttava uusiin ajolinjoihin. eli ei siinä KORTIN SAATUAAN pitäisi mitään kummaa olla, kun vanhat opit ovat jo niskavilloissa.

        mutta joillekkin voi tuottaa hankaluuksia hahmottaa esim kuorma-auton rajoja. sen oppimistahti on yksilöllistä ja jotta päästäisiin siihen pisteeseen, ettei virheitä enää tulisi (eli ei oiota) niin puolen tunnin, eli siis yhden ajotunnin opetuskerta ja siinä oppiminen on niin vähän, että on oikeastaan VAIKEA USKOA että tottuisit täysin kuorma-auton kokoon yhdellä ajokerralla.
        tässäkin sinulta puolen tunnin ekan ajon jälkeen kokemus on 0. yleensä eka tunti on vähän "tunnustelemista" ei siis vielä mitään kunnon koon ja ajolinjan hakua. veikkaan, että olet varmastin myöhemmillä tunneilla tehnyt vielä viheitä ajolinjojen suhteen eli oikonut tai ajanut liian leveästi tms.


      • Kiki  
        "kummaa" pitäisi ... kirjoitti:

        jos vaihtaa ajoneuvoa mihin tahansa erilaiseen, on totuttava uusiin ajolinjoihin. eli ei siinä KORTIN SAATUAAN pitäisi mitään kummaa olla, kun vanhat opit ovat jo niskavilloissa.

        mutta joillekkin voi tuottaa hankaluuksia hahmottaa esim kuorma-auton rajoja. sen oppimistahti on yksilöllistä ja jotta päästäisiin siihen pisteeseen, ettei virheitä enää tulisi (eli ei oiota) niin puolen tunnin, eli siis yhden ajotunnin opetuskerta ja siinä oppiminen on niin vähän, että on oikeastaan VAIKEA USKOA että tottuisit täysin kuorma-auton kokoon yhdellä ajokerralla.
        tässäkin sinulta puolen tunnin ekan ajon jälkeen kokemus on 0. yleensä eka tunti on vähän "tunnustelemista" ei siis vielä mitään kunnon koon ja ajolinjan hakua. veikkaan, että olet varmastin myöhemmillä tunneilla tehnyt vielä viheitä ajolinjojen suhteen eli oikonut tai ajanut liian leveästi tms.

        Totu tyätin kuorma-autoon tossa ajassa, mutta ikäänkuin totun sen mittoihin, ja osaan ikäänkuin ajaa sillä, mutta pitää siinä vielä opetella paljon muutakin kuin kuorma-auton koko...

        Toiset ei esim opi ikinä ajamaan edes normaalia pakettiautoa...


      • Kiki  
        sivuhuomautus: kirjoitti:

        "helvetin hyvä kuski, että läpäisin inssin B-luokassa ekalla"
        -pelkkä inssin läpäisy ei tarkoita että olisit "helvetin hyvä kuski". et ole ainoa joka ekalla kerralla pääsee läpi.

        vaikka on sinussa varmaan jotain ominaisuuksia, jotka ovat hyödyksi auton ratissa, mutta noin radikaaleja johtopäätöksiä ei voi tehdä. suoraan kurssilta valmistuessasi olet vasta aloittelija - et "helvetin hyvä kuski", koska sinulta puuttuu kokemus. sori, ei millään pahalla...

        Opettajallani ei ollut minkään näköistä opettajan koulutusta, ainoastaan 10 ylimääräistä kysymystä liittyen opetukseen, silti pääsin inssin ekalla läpi, moni jopa autokoulun käynyt ei ole sitä ekalla läpäissyt, joten kyllä mä taidan vähän parempi olla, samoin löytyy se ominaisuus et melkeempä auto kuin auto, nini ajan sillä viimeistään 30 minutin päästä kuin vanhasta tottumuksesta...


      • Kiki  
        poikkeuksia on kirjoitti:

        varmasti. ainakin meidän autokoululla oli kaksiakselinen scania, jossa oli alue ja jakajavaihteet, eli siis puolittaja ja l/h-alue.

        oli erillinen vaihteistohidastin

        vaihde päällä ajaminen tekee kuoma-autolla ajamisesta vähän vakaampaa kuin rullaaminen.

        ...vaikka sinun autokoulussa ei ole, ei se tarkoita ettei kaikissa olisi.

        Kun haluaa opettajaa vaikeimman kautta, B-luokan autoinakin on varmaan Sprintterin pakettiautot, tai isot B-luokan limusiinit, eiks joo?

        No kyllä se alentaja/jaka on sitten opetelvissa joskus myöhemmis, jos tulee tarvetta sille, mutta veikkaan että autokoulussa olisi muutakin opeteltavaa kuin nuo...


      • jee kiki kiki jee jee!
        Kiki   kirjoitti:

        Opettajallani ei ollut minkään näköistä opettajan koulutusta, ainoastaan 10 ylimääräistä kysymystä liittyen opetukseen, silti pääsin inssin ekalla läpi, moni jopa autokoulun käynyt ei ole sitä ekalla läpäissyt, joten kyllä mä taidan vähän parempi olla, samoin löytyy se ominaisuus et melkeempä auto kuin auto, nini ajan sillä viimeistään 30 minutin päästä kuin vanhasta tottumuksesta...

        Mulla tässä olisi esittää taas hieman eriävä mielipide tuohon, että miten hyvä kuski on heti kun on inssi läpi: Vielä pitää harjoitella senkin jälkeen, en nyt usko, että kukaan on täydellinen kuski heti autokoulun jälkeen. Edelleen, inssin jälkeen sulta puuttuu se kokemus, et voi olla ihan niin hyvä kuski kuin mitä väität, minäkään en siihen usko. Vasta inssin hyväksytyn inssin jälkeen tullut kokemus sen kertoo, että oletko hyvä vai et, vasta kun olet inssin saanut läpi, olet vasta aloittelija. Minäkin pyydän tässä anteeksi, jos loukkasin sua.


      • jee kiki kiki jee jee!
        Kiki   kirjoitti:

        Muuten vaan niin helvetin hyvä kuski, että läpäisin inssin B-luokassa ekalla, vaikka opettajana oli vain helpon kokeen tehnyt normaali henkilö, ja teroiakokeen ekalla vaikka en ollut ainuallakaan teoriatunnilla, vaan ne pidettiin "viruaalisesti" eli niitä ei pidetty.

        Lisäksi läpäisin C-luokan toeriakokeen nollalla virheellä, ja tottusin auton kokoon noin puolessa tunnissa, jolloin ajaminen meni jo "rutiinista"

        Taidan olla oikein luonnon lahjakkuus, ja seuraava räikkönen, kun täältä saa lukea miten AUTOKOULUN käyneet eivät ole päässeet ekalla teoriaa ja inssiä läpi, ja ties mitä muuta tarinaa...

        Kiki! Oletko muka hyvä kuski? Voin vaan kuvitella, että et ole. Juttusi taso on vähän sitä, että se kyllä pistää epäilemään, että oletko todella muka saanut teoriakokeen ja inssin ekasta läpi? Jos olet aivan tosissasi, niin kannattaisiko sinun muuttaa käyttäytymistä tällä palstalla? Kukaan ei sinua täällä ota tosissaan sen takia!

        "Lisäksi läpäisin C-luokan toeriakokeen nollalla virheellä, ja tottusin auton kokoon noin puolessa tunnissa, jolloin ajaminen meni jo "rutiinista"

        Sama mulla, C teoriakoe läpi ekasta, nolla virhettä, ja samoin inssi. Autona oli 3 akselinen Scania, jossa oli aluejakaja.


      • Kiki  
        jee kiki kiki jee jee! kirjoitti:

        Mulla tässä olisi esittää taas hieman eriävä mielipide tuohon, että miten hyvä kuski on heti kun on inssi läpi: Vielä pitää harjoitella senkin jälkeen, en nyt usko, että kukaan on täydellinen kuski heti autokoulun jälkeen. Edelleen, inssin jälkeen sulta puuttuu se kokemus, et voi olla ihan niin hyvä kuski kuin mitä väität, minäkään en siihen usko. Vasta inssin hyväksytyn inssin jälkeen tullut kokemus sen kertoo, että oletko hyvä vai et, vasta kun olet inssin saanut läpi, olet vasta aloittelija. Minäkin pyydän tässä anteeksi, jos loukkasin sua.

        Se joka läpäisi inssin ekalla, ilman ammattilaisen koutusta, tai se joka läpäisi inssin vasta vaikkapa kolmanne, vaikka kouluttaja oli vuosien ajan opiskellut opettaja?


      • Kiki  
        jee kiki kiki jee jee! kirjoitti:

        Kiki! Oletko muka hyvä kuski? Voin vaan kuvitella, että et ole. Juttusi taso on vähän sitä, että se kyllä pistää epäilemään, että oletko todella muka saanut teoriakokeen ja inssin ekasta läpi? Jos olet aivan tosissasi, niin kannattaisiko sinun muuttaa käyttäytymistä tällä palstalla? Kukaan ei sinua täällä ota tosissaan sen takia!

        "Lisäksi läpäisin C-luokan toeriakokeen nollalla virheellä, ja tottusin auton kokoon noin puolessa tunnissa, jolloin ajaminen meni jo "rutiinista"

        Sama mulla, C teoriakoe läpi ekasta, nolla virhettä, ja samoin inssi. Autona oli 3 akselinen Scania, jossa oli aluejakaja.

        Muistaakseni näytin kolmen lapun kokoelman täällä jossa oli opetuskokonaisuuslappu, inssin arviointilomake ja vieläpä ajokortti...

        Kai nyt C-teoriakokeen pääsee melkeen kuka vaan läpi, kun kysymykset oli tyyliin "Mitä tulee tehdä hinattaessa kuorma-autoa jossa on vaihteisto särkynyt A Painaa kytkin pohjaan B kytkeä vaihde vapaalle C irttoittaa veto tai nivelaksesli"


        Ja mulla taasen on kouluaotona ihan perus avolava volvo, jossa on vain kaksi akselia, ja ihan tavallinen kuusivaihteinen manuaali...


      • jee kiki kiki jee jee!
        Kiki   kirjoitti:

        Se joka läpäisi inssin ekalla, ilman ammattilaisen koutusta, tai se joka läpäisi inssin vasta vaikkapa kolmanne, vaikka kouluttaja oli vuosien ajan opiskellut opettaja?

        Mun mielestäni noista se on parempi, kumpi on saanut ammattitaitoisempaa opetusta, eli nyt se, kumpi on käynyt autokoulun. Tämä mielestäni silti, vaikka pääsi inssin vasta kolmannella läpi. Jos asenne on vielä kohdillaan, niin ei siinä enää muuta tarvita.
        Ja se, kumpi noista on läpäissyt inssin ekalla, ilman ammattimaista opetusta, niin voi todellisuudessa olla se huonompi kuljettaja. Epäammattimainen opettaja jakaa omat huonot ajotottumuksensa eteenpäin aika helposti, kun ei se kotiopetusopettaja välttämättä ole tarkistanut omia ajotottumuksiaan tarpeeksi ennen tuota opettamista.


      • jee kiki kiki jee jee!
        Kiki   kirjoitti:

        Muistaakseni näytin kolmen lapun kokoelman täällä jossa oli opetuskokonaisuuslappu, inssin arviointilomake ja vieläpä ajokortti...

        Kai nyt C-teoriakokeen pääsee melkeen kuka vaan läpi, kun kysymykset oli tyyliin "Mitä tulee tehdä hinattaessa kuorma-autoa jossa on vaihteisto särkynyt A Painaa kytkin pohjaan B kytkeä vaihde vapaalle C irttoittaa veto tai nivelaksesli"


        Ja mulla taasen on kouluaotona ihan perus avolava volvo, jossa on vain kaksi akselia, ja ihan tavallinen kuusivaihteinen manuaali...

        Mutta oletko todistanut vedenpitävästi, että sulla on kortti? Ja sähän oot voinut lainata vaikka kaverin lappuja sitä tarkoitusta varten, yliviivaat vain nimet siitä ja sellaiset. Ei se sen kummoisempaa ole.


      • samalla tasolla.
        Kiki   kirjoitti:

        Se joka läpäisi inssin ekalla, ilman ammattilaisen koutusta, tai se joka läpäisi inssin vasta vaikkapa kolmanne, vaikka kouluttaja oli vuosien ajan opiskellut opettaja?

        inssi vain testaa että olet "vähimmäisvaatimusten" mukainen kuljettaja. ei se kerro suoraan kenestä tulee formulakuski ja kuka löytyy ojanpohjalta seuraavana aamuna.

        yleensä tosin ojanpohjalla ovat nämä, jotka luottavat liikaan itsevarmuuteen ja omiin, vielä aloittelijan kengässä oleviin "taitoihinsa".

        ei kukaan voi sanoa olevansa "helvetin hyvä kuski", jos on juuri läpäissyt inssin. hyvä kuski määritellään ihan eri tavoin.


      • koska siellä
        Kiki   kirjoitti:

        Kun haluaa opettajaa vaikeimman kautta, B-luokan autoinakin on varmaan Sprintterin pakettiautot, tai isot B-luokan limusiinit, eiks joo?

        No kyllä se alentaja/jaka on sitten opetelvissa joskus myöhemmis, jos tulee tarvetta sille, mutta veikkaan että autokoulussa olisi muutakin opeteltavaa kuin nuo...

        oppii vaihteiden käytön.


      • opetella heti alkuun
        Kiki   kirjoitti:

        Kun haluaa opettajaa vaikeimman kautta, B-luokan autoinakin on varmaan Sprintterin pakettiautot, tai isot B-luokan limusiinit, eiks joo?

        No kyllä se alentaja/jaka on sitten opetelvissa joskus myöhemmis, jos tulee tarvetta sille, mutta veikkaan että autokoulussa olisi muutakin opeteltavaa kuin nuo...

        Eikö muka ole järkevää opetella oikeata alue ja jakajavaihteiston käyttöä heti autokoulussa? Mun mielestäni on järkevää opetella niiden vaihteiden käyttö heti autokoulussa, jos vaan siihen on mahdollisuus. Tuleepahan sekin opeteltua heti kunnolla, eikä vähän sinnepäin meiningillä joskus itse.


      • Kiki  
        opetella heti alkuun kirjoitti:

        Eikö muka ole järkevää opetella oikeata alue ja jakajavaihteiston käyttöä heti autokoulussa? Mun mielestäni on järkevää opetella niiden vaihteiden käyttö heti autokoulussa, jos vaan siihen on mahdollisuus. Tuleepahan sekin opeteltua heti kunnolla, eikä vähän sinnepäin meiningillä joskus itse.

        Ei todellakaan, vaan ekaksi tulisi keskittyä oleellisempiin asioihin, eli kokoon, painoon, ja muihin eroavuuksiin. ei siinä 6 ajokerrassa millään opi kaikkea, joten osan saa väksiinkin jättää sitten itse opeteltavaksi.

        JA tosiaan, miksei sitten opetusauutoinakin B-luokassa olisi umpikoppanen Sprintteri, koska b-kortilla kuitenki saa ajaa sitä...


      • Kiki  
        jee kiki kiki jee jee! kirjoitti:

        Mun mielestäni noista se on parempi, kumpi on saanut ammattitaitoisempaa opetusta, eli nyt se, kumpi on käynyt autokoulun. Tämä mielestäni silti, vaikka pääsi inssin vasta kolmannella läpi. Jos asenne on vielä kohdillaan, niin ei siinä enää muuta tarvita.
        Ja se, kumpi noista on läpäissyt inssin ekalla, ilman ammattimaista opetusta, niin voi todellisuudessa olla se huonompi kuljettaja. Epäammattimainen opettaja jakaa omat huonot ajotottumuksensa eteenpäin aika helposti, kun ei se kotiopetusopettaja välttämättä ole tarkistanut omia ajotottumuksiaan tarpeeksi ennen tuota opettamista.

        Eli taloudellisuus, auton käsittely, muiden huioiminen, ajaminen ja silleen, ja tottakai se on parempi joka sen on ekalla läpäissyt, kuin se joka ei läpäissyt ekalla, arviointiperusteet on kuitenkin kaikille samat...


      • Opex
        Kiki   kirjoitti:

        Ei todellakaan, vaan ekaksi tulisi keskittyä oleellisempiin asioihin, eli kokoon, painoon, ja muihin eroavuuksiin. ei siinä 6 ajokerrassa millään opi kaikkea, joten osan saa väksiinkin jättää sitten itse opeteltavaksi.

        JA tosiaan, miksei sitten opetusauutoinakin B-luokassa olisi umpikoppanen Sprintteri, koska b-kortilla kuitenki saa ajaa sitä...

        Vastahan tuolla aikaisemmin väitit, että koon kanssa tulee sinuiksi puolessa tunnissa. Ei kukaan anna kuorma-autoansa kenellekään "itse opeteltavaksi. Kyllä jo autokoulussa on syytä saada käsitys ja tuntuma OIKEISIIN KA-vaihteistoihin ammattilaisen opastamana. Vaihteistojahan käytetään kuormauksen vaihdellessa eri tavoin. Taloudellinen ajotapa on parasta opetella jo autokoulussa. Sun kommenteissa ei näytä olevan minkäänlaista johdonmukaisuutta.
        Ja se sun ajatus että "sprintteri" olisi kouluautona on mahdoton. Otahan selvää miksi????


      • Kiki  
        Opex kirjoitti:

        Vastahan tuolla aikaisemmin väitit, että koon kanssa tulee sinuiksi puolessa tunnissa. Ei kukaan anna kuorma-autoansa kenellekään "itse opeteltavaksi. Kyllä jo autokoulussa on syytä saada käsitys ja tuntuma OIKEISIIN KA-vaihteistoihin ammattilaisen opastamana. Vaihteistojahan käytetään kuormauksen vaihdellessa eri tavoin. Taloudellinen ajotapa on parasta opetella jo autokoulussa. Sun kommenteissa ei näytä olevan minkäänlaista johdonmukaisuutta.
        Ja se sun ajatus että "sprintteri" olisi kouluautona on mahdoton. Otahan selvää miksi????

        Minä tottusin siihen isompaan kokoon puolessa tunnissa, siis eteenpäin ajettaessa ja käännyttäessä...

        Mutta kyllä tuollaiset asiat voi opetalla ITSENÄISESTI kuten varmaan itsekin joudun joskus tulevaiduudessa tekemään...

        Eli kyllä kuorma-autossa on tapreeksi opittavaa koulussa ilman että pitäisi opetella vielä täysin erilainen vaihteisto.

        Ja kyllä sprintteri käy kouluautoksi, kato vaikka suurin osa spirnttereistä on kevytkuorma-autoja, saa niitä myös normaaleina pakettiautoina, "retkeilyautoina" ja varmaankin myös 8/9 paikkaisina henkilöautoina.

        Mutta eikös ole aika vastuutonta että koulussa ajetaan pienellä kotterolla, ja pääsee kokemattomana ison autonkuljetuauton tms ohjaimiin.. siis sun logiikalla aiankin koska "itsenäisesti ei voi opetella"


      • Kiki  
        jee kiki kiki jee jee! kirjoitti:

        Mutta oletko todistanut vedenpitävästi, että sulla on kortti? Ja sähän oot voinut lainata vaikka kaverin lappuja sitä tarkoitusta varten, yliviivaat vain nimet siitä ja sellaiset. Ei se sen kummoisempaa ole.

        Nuo kolme tositetta ovt kyllä aivan täysin vedenpitävät, ei pineintäkään aukkoa...


      • jee kiki kiki jee jee!
        Kiki   kirjoitti:

        Nuo kolme tositetta ovt kyllä aivan täysin vedenpitävät, ei pineintäkään aukkoa...

        Jaa jaa, pitäisköhän tähän nyt uskoa? Muistaakseni olit yliviivanut kaikki nimet niistä lappusista, missä nyt nimi olis niissä voinut näkyvillä olla. Samoin kaikki syntymäajat ja sellaset. Nämä tässä tekee sen, että miksi se ei nyt ole järin luotettava. Jos yliviivaa kaikki tuollaiset jutut, niin se on kuules YLLÄTTÄVÄN HELPPO lainata kaverilta vähän noita lappuja. Että mun mielestäni sun nyt kannattas kehitellä jotakin uusia vedenpitäviä tapoja osottaa, että sulla todella on ajokortti.


      • Opex
        Kiki   kirjoitti:

        Minä tottusin siihen isompaan kokoon puolessa tunnissa, siis eteenpäin ajettaessa ja käännyttäessä...

        Mutta kyllä tuollaiset asiat voi opetalla ITSENÄISESTI kuten varmaan itsekin joudun joskus tulevaiduudessa tekemään...

        Eli kyllä kuorma-autossa on tapreeksi opittavaa koulussa ilman että pitäisi opetella vielä täysin erilainen vaihteisto.

        Ja kyllä sprintteri käy kouluautoksi, kato vaikka suurin osa spirnttereistä on kevytkuorma-autoja, saa niitä myös normaaleina pakettiautoina, "retkeilyautoina" ja varmaankin myös 8/9 paikkaisina henkilöautoina.

        Mutta eikös ole aika vastuutonta että koulussa ajetaan pienellä kotterolla, ja pääsee kokemattomana ison autonkuljetuauton tms ohjaimiin.. siis sun logiikalla aiankin koska "itsenäisesti ei voi opetella"

        Siis sinun mielestäsi NORMAALIT kuorma-autojen aluevaihteistot ovat liian vaikeita opittavaksi ammattilaisen opastuksella. Mites ne sitten kykenee itse oppimaan???
        Ota myös selvää, millainen auto voidaan rekisteröidä kouluajoneuvoksi B-luokan opetusta annettaessa.
        Minä nähtävästi olen peruuttanut enemmän, kuin sinä ajanut eteenpäin. (noin 40 000 tuntia opetuskokemusta). Minun käsitykset perustuvat kokemukseen, sun johonkin mielikuviin.


      • asti...
        Kiki   kirjoitti:

        Eli taloudellisuus, auton käsittely, muiden huioiminen, ajaminen ja silleen, ja tottakai se on parempi joka sen on ekalla läpäissyt, kuin se joka ei läpäissyt ekalla, arviointiperusteet on kuitenkin kaikille samat...

        "tottakai se on parempi joka sen on ekalla läpäissyt"
        -siellä ei anneta ranking-tilastoja. ja kuten jo sanottiin, inssin vaatimukset ovat rajalliset (eli ei saa tehdä vakavia virheitä).

        kyllä toisella ketaakin läpi pääsevä voi olla tasan yhtä hyvä kuin sinä, tai parempi tai huonompi. ei siitä voi vetää johtopäätöstä vaikka sinä niin "hyvänä kuskina" kuvittelet ja haluat vakaasti tehdä. virheitä voi tulla ihan jännityksestä tms ja inssi ei todellakaan kerro kuskin hyvyysjärjestystä suoraan.


      • Kiki  
        Opex kirjoitti:

        Siis sinun mielestäsi NORMAALIT kuorma-autojen aluevaihteistot ovat liian vaikeita opittavaksi ammattilaisen opastuksella. Mites ne sitten kykenee itse oppimaan???
        Ota myös selvää, millainen auto voidaan rekisteröidä kouluajoneuvoksi B-luokan opetusta annettaessa.
        Minä nähtävästi olen peruuttanut enemmän, kuin sinä ajanut eteenpäin. (noin 40 000 tuntia opetuskokemusta). Minun käsitykset perustuvat kokemukseen, sun johonkin mielikuviin.

        Toki normaalit vaihteistostot ovat ihan ok, mutta miksi opetella kaikki heti vaikeimman kautta, väitätkö ettei tuossa reilussa parissa tunnissa olisi tarpeeksi opittavaa ilman erilaisesta vaihteistoa?

        Ja eikös B-luokan opetuautona voi olla normaali HENKILÖAUTO, vaikka se sattuisikin olemaan korimalliltaan pakettiauto...


      • Kiki  
        jee kiki kiki jee jee! kirjoitti:

        Jaa jaa, pitäisköhän tähän nyt uskoa? Muistaakseni olit yliviivanut kaikki nimet niistä lappusista, missä nyt nimi olis niissä voinut näkyvillä olla. Samoin kaikki syntymäajat ja sellaset. Nämä tässä tekee sen, että miksi se ei nyt ole järin luotettava. Jos yliviivaa kaikki tuollaiset jutut, niin se on kuules YLLÄTTÄVÄN HELPPO lainata kaverilta vähän noita lappuja. Että mun mielestäni sun nyt kannattas kehitellä jotakin uusia vedenpitäviä tapoja osottaa, että sulla todella on ajokortti.

        Ajokorti/teorikokeiden myötnämispäivät olivat kuitenkin näkyvillä.

        No paljon pitävämmin todistettu, kuin esim sinulla, kun sinä rassukka et ole edes ajokortin kääntöpuolta pystynyt näyttämään täällä


      • opetella vaihteita?
        Kiki   kirjoitti:

        Toki normaalit vaihteistostot ovat ihan ok, mutta miksi opetella kaikki heti vaikeimman kautta, väitätkö ettei tuossa reilussa parissa tunnissa olisi tarpeeksi opittavaa ilman erilaisesta vaihteistoa?

        Ja eikös B-luokan opetuautona voi olla normaali HENKILÖAUTO, vaikka se sattuisikin olemaan korimalliltaan pakettiauto...

        ihmetyttää tämän "hyvän kuskin" vastaväitteet vaihteiden opettelusta? sinähän opit ne peruskeppivaihteet jo henkilöautossa. kuorma-autossa voidaan sitten jo siirtyä vähän vaativampiin, on paremmat valmiudet siirtyä ajamaan silloin. sehän on vain hyväksi jos löytyy kunnon vaihteisto kuorma-autosta.


      • cut the crap.
        Kiki   kirjoitti:

        Kun haluaa opettajaa vaikeimman kautta, B-luokan autoinakin on varmaan Sprintterin pakettiautot, tai isot B-luokan limusiinit, eiks joo?

        No kyllä se alentaja/jaka on sitten opetelvissa joskus myöhemmis, jos tulee tarvetta sille, mutta veikkaan että autokoulussa olisi muutakin opeteltavaa kuin nuo...

        "B-luokan autoinakin on varmaan Sprintterin pakettiautot, tai isot B-luokan limusiinit, eiks joo? "

        no daa


      • kannattaa opetella
        opetella vaihteita? kirjoitti:

        ihmetyttää tämän "hyvän kuskin" vastaväitteet vaihteiden opettelusta? sinähän opit ne peruskeppivaihteet jo henkilöautossa. kuorma-autossa voidaan sitten jo siirtyä vähän vaativampiin, on paremmat valmiudet siirtyä ajamaan silloin. sehän on vain hyväksi jos löytyy kunnon vaihteisto kuorma-autosta.

        Jep, mä olen samaa mieltä, että se vaihteiden käyttö kannattaa opetella jo heti siellä autokoulussa, itse suosittelen ajamaan C kortin sellaisessa autokoulussa, minkä opetusautossa on noi alue ja jakajavaihteistot. Ehkä voi joutua ottamaan jonkun lisätunnin niiden pakollisten tuntien lisäksi, mutta se on ihan varma, että jos kuorma-autoa tulee ajamaan autokoulun jälkeen, niin se kannattaa, ja on erittäin järkevää.


      • Kiki  
        opetella vaihteita? kirjoitti:

        ihmetyttää tämän "hyvän kuskin" vastaväitteet vaihteiden opettelusta? sinähän opit ne peruskeppivaihteet jo henkilöautossa. kuorma-autossa voidaan sitten jo siirtyä vähän vaativampiin, on paremmat valmiudet siirtyä ajamaan silloin. sehän on vain hyväksi jos löytyy kunnon vaihteisto kuorma-autosta.

        Kuorma-autossa on tapreeksi opeteltavaa/erilaista normi henkilöautoon verrattuna, ei siihen tarvitse lisäksi enää erilaista vaihteistoa sotkemaan


      • jee kiki kiki jee jee!
        Kiki   kirjoitti:

        Ajokorti/teorikokeiden myötnämispäivät olivat kuitenkin näkyvillä.

        No paljon pitävämmin todistettu, kuin esim sinulla, kun sinä rassukka et ole edes ajokortin kääntöpuolta pystynyt näyttämään täällä

        Olenpas näyttänyt jopa ajokorttini kääntöpuolen. Et kyllä ole nyt aivan perillä kaikista asioista mitä täällä on tapahtunut. Takiasi kyseinen ketju on poistettu tältä sivulta. Todista siis, että en ole näyttänyt ajokorttini kääntöpuolta tällä sivulla. Minäkö muka olen raukka? Etköhän se kuule ole sinä itse.

        Ajokorrti/teoriakokeiden myöntämispäivät ei vielä takaa sitä, että se olisi sun lappusi. Edelleen olet voinut lainata ne kaveriltasi.


      • Tule käymään meillä
        Kiki   kirjoitti:

        Kuorma-autossa on tapreeksi opeteltavaa/erilaista normi henkilöautoon verrattuna, ei siihen tarvitse lisäksi enää erilaista vaihteistoa sotkemaan

        Uuhdehko SCANIA 94M.Opticruiser vaihteistolla.Oppii vaihteiston 10 min.Muut asiat erikseen


      • Kiki  
        kannattaa opetella kirjoitti:

        Jep, mä olen samaa mieltä, että se vaihteiden käyttö kannattaa opetella jo heti siellä autokoulussa, itse suosittelen ajamaan C kortin sellaisessa autokoulussa, minkä opetusautossa on noi alue ja jakajavaihteistot. Ehkä voi joutua ottamaan jonkun lisätunnin niiden pakollisten tuntien lisäksi, mutta se on ihan varma, että jos kuorma-autoa tulee ajamaan autokoulun jälkeen, niin se kannattaa, ja on erittäin järkevää.

        Kiva se tietenkin olisi oppia autokoulussa kaikki mahdollinen mitä eteen voi tulla, mutta kaikilel se ei ole hyväksi että tulee kerralla niin paljon uusia asioita, sitten kun sen kuorma-auton hallinta menee jo tottumuksista, siis koon jne. suhteen niin sitten voi seuraavssa mahd työautossa itsekeen treenata miten ne aluevaihteet/jakajat menikään, kyllä meilläkin toeriatunneilla kerrottiin niiden toiminta...

        Ja itselläikin on jo valmiina työpaikka kun saan kortin, ja autosta 95% kansalaisita sanoisi ulkonäön perusteella että kyseessä on pakettiauto, vaikka se onkin kuormuri, vaihteita oli kahdessa autossa 5 kappaletta, ja uusin transitti oli automaatti


      • Kiki  
        jee kiki kiki jee jee! kirjoitti:

        Olenpas näyttänyt jopa ajokorttini kääntöpuolen. Et kyllä ole nyt aivan perillä kaikista asioista mitä täällä on tapahtunut. Takiasi kyseinen ketju on poistettu tältä sivulta. Todista siis, että en ole näyttänyt ajokorttini kääntöpuolta tällä sivulla. Minäkö muka olen raukka? Etköhän se kuule ole sinä itse.

        Ajokorrti/teoriakokeiden myöntämispäivät ei vielä takaa sitä, että se olisi sun lappusi. Edelleen olet voinut lainata ne kaveriltasi.

        No se ei paljao kerro epäselvä kääntöpuolen kuva.

        Minä taas olen näyttänyt kolme todistetta aiheestaa, lisäksi oissa lapuissa osuu päivämäärät yms yksi yhteen, sekä myös juttuihin sopii erittäin hyvin mainitut päivämäärät, päivän tarkkuudella.

        Tuohon samaan kolmen lapun todistamiseen ei ole yksiköön muu kyennyt

        Että anna sinä vaan tulla nuo samat kolme todistetta, tai ollaan reilulla tuulella, näytä vielä lisäksi se teoriakokeen monisste...


      • hyvä tulee.
        Kiki   kirjoitti:

        Kiva se tietenkin olisi oppia autokoulussa kaikki mahdollinen mitä eteen voi tulla, mutta kaikilel se ei ole hyväksi että tulee kerralla niin paljon uusia asioita, sitten kun sen kuorma-auton hallinta menee jo tottumuksista, siis koon jne. suhteen niin sitten voi seuraavssa mahd työautossa itsekeen treenata miten ne aluevaihteet/jakajat menikään, kyllä meilläkin toeriatunneilla kerrottiin niiden toiminta...

        Ja itselläikin on jo valmiina työpaikka kun saan kortin, ja autosta 95% kansalaisita sanoisi ulkonäön perusteella että kyseessä on pakettiauto, vaikka se onkin kuormuri, vaihteita oli kahdessa autossa 5 kappaletta, ja uusin transitti oli automaatti

        "mutta kaikilel se ei ole hyväksi että tulee kerralla niin paljon uusia asioita"
        -no ei ne aivan yhdellä "rysäyksellä" tulleet. muistan että pari ensimmäistä tuntia oli leveillä teillä ja ajettiin isoilla parkkipaikoilla ympyrää ja vaihdeltiin niitä vaihteita. näin niinkuin pikkuhiljaa otettiin haltuun auto ja inssi napsahti ekalla läpi hyvin monella minun ikäryhmästäni.

        se, kauanko leveämmillä teillä ajettiin riippui ihan siitä miten oppilas oppi. pikkuhiljaa mentiin tiukempiin paikkoihin ja monimutkaisempiin tilanteisiin. ei kenenkään tarvinnut ekan tunnin jälkeen pystyä vielä ajamaan itse tai hallita täysin autoa, vaan se oli vasta tunnustelua..luulisin näin olevan riippumatta kuorma-autosta tai vaihteistomallista.


      • vastinetta
        Kiki   kirjoitti:

        Kuorma-autossa on tapreeksi opeteltavaa/erilaista normi henkilöautoon verrattuna, ei siihen tarvitse lisäksi enää erilaista vaihteistoa sotkemaan

        kun sinulle sitten opetetaan niitä asioita kattavasti. minusta turha maksaa kallista hintaa kurssista, jolla ei opi edes perusjakaja ja -aluevaihteisto käyttöä ollenkaan.

        ainakin minä olen niitä tarvinnut, kun ajamissani kuorma-autoissa sattuu ne olemaan. tälläisissä asioissa et voi mielestäni olla "liian taitava". mielestäni ei yhtään liikaa tietoa.
        ...vai voiko kiki väittää olevansa jo "liian hyvä rattiin" :)



        ps. hetki sitten väitit, kuinka kuorma-auton hallinta on helppoa..nyt väität että "tietoa tulee liikaa" ja "on muutenkin vaikeaa". mitä meinaat?


      • Kiki  
        vastinetta kirjoitti:

        kun sinulle sitten opetetaan niitä asioita kattavasti. minusta turha maksaa kallista hintaa kurssista, jolla ei opi edes perusjakaja ja -aluevaihteisto käyttöä ollenkaan.

        ainakin minä olen niitä tarvinnut, kun ajamissani kuorma-autoissa sattuu ne olemaan. tälläisissä asioissa et voi mielestäni olla "liian taitava". mielestäni ei yhtään liikaa tietoa.
        ...vai voiko kiki väittää olevansa jo "liian hyvä rattiin" :)



        ps. hetki sitten väitit, kuinka kuorma-auton hallinta on helppoa..nyt väität että "tietoa tulee liikaa" ja "on muutenkin vaikeaa". mitä meinaat?

        Että kuorma-auton ajamisessa ei ole muuta vaativaa kuin iso koko, johon tottuu eteenpäin ajaessa noin puolessa tunnissa, että pitäisi lsiätä soppaan vielä sotkemaan erilaiset vaihteet ja silleen...

        Ja sano sitten miksei B-korttia ajeta autonkuljetustuolla, tai sprinttrillä, koska saattaa B-kortilla semmosta joutua ajamaan...


      • Kiki  
        hyvä tulee. kirjoitti:

        "mutta kaikilel se ei ole hyväksi että tulee kerralla niin paljon uusia asioita"
        -no ei ne aivan yhdellä "rysäyksellä" tulleet. muistan että pari ensimmäistä tuntia oli leveillä teillä ja ajettiin isoilla parkkipaikoilla ympyrää ja vaihdeltiin niitä vaihteita. näin niinkuin pikkuhiljaa otettiin haltuun auto ja inssi napsahti ekalla läpi hyvin monella minun ikäryhmästäni.

        se, kauanko leveämmillä teillä ajettiin riippui ihan siitä miten oppilas oppi. pikkuhiljaa mentiin tiukempiin paikkoihin ja monimutkaisempiin tilanteisiin. ei kenenkään tarvinnut ekan tunnin jälkeen pystyä vielä ajamaan itse tai hallita täysin autoa, vaan se oli vasta tunnustelua..luulisin näin olevan riippumatta kuorma-autosta tai vaihteistomallista.

        Että henkilö joka ei ole koskaan ennen ajanut kuorma-autoa, niin ekana päivänä ajellaan 3 kertaa lähes peräkkäin, ja seuraavana kolme lähes peräkkäin, ja heti perään inssi, niin siinä on sitten tarpeeksi oppimista ihan jokaiselle, ja jos työautoon sattuisi ehkä tulemaan jonkin erikoisvaihteisto (joka löytyy yleensä ns. "rekkojen" vetoautoista) niin harjoittelee sitten itsenäisesti sen käytön, samoin jos autossa sattuu olemaan robottivaihteisto, niin harjoittelee senkin käytön itse


      • meinaukset...
        Kiki   kirjoitti:

        Että kuorma-auton ajamisessa ei ole muuta vaativaa kuin iso koko, johon tottuu eteenpäin ajaessa noin puolessa tunnissa, että pitäisi lsiätä soppaan vielä sotkemaan erilaiset vaihteet ja silleen...

        Ja sano sitten miksei B-korttia ajeta autonkuljetustuolla, tai sprinttrillä, koska saattaa B-kortilla semmosta joutua ajamaan...

        meinaatko sinä, ettei muuta oppia pysty ottamaan vastaan kuin ison koon, vaikka k-a:ssa on paljon muutakin vaikeaa kuin pelkkä koko? kuinka hyvä kuski nyt tälläistä puhuu?

        eli ei kuorma-auton ajaminen olekaan mielestäsi sitten helppoa? pidät vissiin noita vaihteita tosi vaikeina, vaikka nekin oppii hyvin äkkiä. jos kerran opetelllaan ajamaan kuorma-autoa, niin opetellaan kunnolla.
        -jos opit hallitsemaan ison koon ekalla ajotunnilla, sittehän sinulla on aikaa keskittyä vaihteisiin vaikka lopputunnit jos et niitä opi hallitsemaan..

        no käytä nyt omaa järkeä hyvä lapsi. ei se sprintteri niin erilainen olisi kuin normaaliauto. eikä sinne saa edes takapenkille porukkaa. ja harvempi ajelee sprintterillä kortin saatuaan.


      • tuossa nyt oli?
        Kiki   kirjoitti:

        Että henkilö joka ei ole koskaan ennen ajanut kuorma-autoa, niin ekana päivänä ajellaan 3 kertaa lähes peräkkäin, ja seuraavana kolme lähes peräkkäin, ja heti perään inssi, niin siinä on sitten tarpeeksi oppimista ihan jokaiselle, ja jos työautoon sattuisi ehkä tulemaan jonkin erikoisvaihteisto (joka löytyy yleensä ns. "rekkojen" vetoautoista) niin harjoittelee sitten itsenäisesti sen käytön, samoin jos autossa sattuu olemaan robottivaihteisto, niin harjoittelee senkin käytön itse

        näin meilläkin tehtiin. monesti oli yhdistetty pari ajotuntia yhdeksi. oli vain lisänä tuo paljon pelkäämäsi _vaihteisto_.

        eipä automaatintyylisissä paljon ole itseopettelemista, mutta perusmanuaali kannattaa opetella autokoulussa.


      • Kiki  
        meinaukset... kirjoitti:

        meinaatko sinä, ettei muuta oppia pysty ottamaan vastaan kuin ison koon, vaikka k-a:ssa on paljon muutakin vaikeaa kuin pelkkä koko? kuinka hyvä kuski nyt tälläistä puhuu?

        eli ei kuorma-auton ajaminen olekaan mielestäsi sitten helppoa? pidät vissiin noita vaihteita tosi vaikeina, vaikka nekin oppii hyvin äkkiä. jos kerran opetelllaan ajamaan kuorma-autoa, niin opetellaan kunnolla.
        -jos opit hallitsemaan ison koon ekalla ajotunnilla, sittehän sinulla on aikaa keskittyä vaihteisiin vaikka lopputunnit jos et niitä opi hallitsemaan..

        no käytä nyt omaa järkeä hyvä lapsi. ei se sprintteri niin erilainen olisi kuin normaaliauto. eikä sinne saa edes takapenkille porukkaa. ja harvempi ajelee sprintterillä kortin saatuaan.

        Kyllä spritentteriä saa kanssa 9 paikkasena henkilöautona, ja B-kortilla SAA ajaa sellaista, smoin kuin C-kortilla SAA ajaa autoa jossa on alue ja jakava, tai vaikka synkronoimaton kytkinjarrun kera.

        Mutta kyllä kuorma-autossa on muutakin opittavaa kuin koko, johon tottuu melko äkkiä, joten miksi sotkea soppaa lisäämällä kaikkea turhaa vielä lisäksi?


      • Kiki  
        tuossa nyt oli? kirjoitti:

        näin meilläkin tehtiin. monesti oli yhdistetty pari ajotuntia yhdeksi. oli vain lisänä tuo paljon pelkäämäsi _vaihteisto_.

        eipä automaatintyylisissä paljon ole itseopettelemista, mutta perusmanuaali kannattaa opetella autokoulussa.

        Kannttaa opetella, eli semmonen perusvaihteisto joita käytetään kuorma-autoissa joihin ei ole edes suuniteltu kytkettäväksi perävaunua


      • Pertti L
        Kiki   kirjoitti:

        Kyllä spritentteriä saa kanssa 9 paikkasena henkilöautona, ja B-kortilla SAA ajaa sellaista, smoin kuin C-kortilla SAA ajaa autoa jossa on alue ja jakava, tai vaikka synkronoimaton kytkinjarrun kera.

        Mutta kyllä kuorma-autossa on muutakin opittavaa kuin koko, johon tottuu melko äkkiä, joten miksi sotkea soppaa lisäämällä kaikkea turhaa vielä lisäksi?

        Siis koitat sanoa, että alue ja jakaja vaihteiston opetteleminen jo heti autokoulussa on täysin turhaa? Uskallan väittää aivan jotain muuta. Mielestäni kyseinen vaihteisto on hyvä opetella jo autokoulussa. Itse kävin C ajokorttini sellaisessa autokoulussa, minkä kuormiksessa oli alue ja jakaja vaihteisto, ja mua ei kaduta kyseinen asia pätkääkään, päinvastoin. Hetikun tulee kyseisenlainen auto vastaan normaalissa elämässä, oli se sitten töissä tai muuten, niin voin lähteä ajamaan sillä ilman mitään isompia opetteluja. Samaa etua ei tosin sulla Kiki ole, jos sulla joskus vielä C ajokortti on, ja olet ajanut sen autolla, missä ei alue ja jakajavaihteistoja ole.


      • perusmanuaali
        Kiki   kirjoitti:

        Kannttaa opetella, eli semmonen perusvaihteisto joita käytetään kuorma-autoissa joihin ei ole edes suuniteltu kytkettäväksi perävaunua

        on vähän eri kuin henkilöauton perusmanuaali.


      • Pertti L
        Pertti L kirjoitti:

        Siis koitat sanoa, että alue ja jakaja vaihteiston opetteleminen jo heti autokoulussa on täysin turhaa? Uskallan väittää aivan jotain muuta. Mielestäni kyseinen vaihteisto on hyvä opetella jo autokoulussa. Itse kävin C ajokorttini sellaisessa autokoulussa, minkä kuormiksessa oli alue ja jakaja vaihteisto, ja mua ei kaduta kyseinen asia pätkääkään, päinvastoin. Hetikun tulee kyseisenlainen auto vastaan normaalissa elämässä, oli se sitten töissä tai muuten, niin voin lähteä ajamaan sillä ilman mitään isompia opetteluja. Samaa etua ei tosin sulla Kiki ole, jos sulla joskus vielä C ajokortti on, ja olet ajanut sen autolla, missä ei alue ja jakajavaihteistoja ole.

        Minä olen oppinut sen kuorma-auton hallinnan siinä kuudessa ajokerrassa huomattavasti paremmin, kun ei ole tarvinut keskittyä erilaisiin vaihteistoihin.

        Jos, jos joskus hommaan BECE-kortin, niin tosiaan alle varmaankin tulee auto jossa on nuo jakajat ja alentajat, niin reenaillaan sitten, kun muuten se kuormikse ajo meneekin jo yhtä tottumuksesta kuin minkä tahansa muun auton ajo


      • yhtäkkiä
        Pertti L kirjoitti:

        Minä olen oppinut sen kuorma-auton hallinnan siinä kuudessa ajokerrassa huomattavasti paremmin, kun ei ole tarvinut keskittyä erilaisiin vaihteistoihin.

        Jos, jos joskus hommaan BECE-kortin, niin tosiaan alle varmaankin tulee auto jossa on nuo jakajat ja alentajat, niin reenaillaan sitten, kun muuten se kuormikse ajo meneekin jo yhtä tottumuksesta kuin minkä tahansa muun auton ajo

        vaihtanutkin kikin puolelle? kiki, ei kirjoitella siellä muiden nimimerkeillä


      • virheesi (kiki)
        Pertti L kirjoitti:

        Minä olen oppinut sen kuorma-auton hallinnan siinä kuudessa ajokerrassa huomattavasti paremmin, kun ei ole tarvinut keskittyä erilaisiin vaihteistoihin.

        Jos, jos joskus hommaan BECE-kortin, niin tosiaan alle varmaankin tulee auto jossa on nuo jakajat ja alentajat, niin reenaillaan sitten, kun muuten se kuormikse ajo meneekin jo yhtä tottumuksesta kuin minkä tahansa muun auton ajo

        "huomattavasti paremmin"
        -ai mihin verrattuna? et ainakaan vaihteistoa hallitse, sekin kuuluu kuorma-auton hallintaan. olet oppinut huonommin kuin muut.


      • onhan se
        perusmanuaali kirjoitti:

        on vähän eri kuin henkilöauton perusmanuaali.

        perusmanulaaissa kuorma-autossa (ei rekassa) on yleensä 5-6 vaihdetta, ja lisäksi C.

        Nykyjään alkaa kyllä olemaan nuo erinäikset vaihderobotit melkein kaikissa uusissa autoissa


      • yleensä
        perusmanuaali kirjoitti:

        on vähän eri kuin henkilöauton perusmanuaali.

        k-a manuaalissa on jakaja ja aluevaihteet, jos puhutaan henkilöautoa isommista kuorma-autoista joilla jotain kuormaakin viedään.


      • Pertti L
        Pertti L kirjoitti:

        Minä olen oppinut sen kuorma-auton hallinnan siinä kuudessa ajokerrassa huomattavasti paremmin, kun ei ole tarvinut keskittyä erilaisiin vaihteistoihin.

        Jos, jos joskus hommaan BECE-kortin, niin tosiaan alle varmaankin tulee auto jossa on nuo jakajat ja alentajat, niin reenaillaan sitten, kun muuten se kuormikse ajo meneekin jo yhtä tottumuksesta kuin minkä tahansa muun auton ajo

        Kuka nyt kirjottelee mun nimimerkillä tänne? Siis Pertti L nimimerkki, ei kai vaan Kiki itse? Pitää varmaankin rekisteröidä seuraavana oma nicki.

        "Minä olen oppinut sen kuorma-auton hallinnan siinä kuudessa ajokerrassa huomattavasti paremmin, kun ei ole tarvinut keskittyä erilaisiin vaihteistoihin."

        En tosiaankaan ole itse kirjoittanut mitään tämmöistä tänne. Kiki se on kiusallansa tehnyt! Itse ajoin C korttini sellaisella 3 akselisella Scanialla, jossa oli alue-jakaja. Ei kai vaan kateellinen Kiki nyt yritä jotain muuta väittää?


      • Pertti_L
        Pertti L kirjoitti:

        Minä olen oppinut sen kuorma-auton hallinnan siinä kuudessa ajokerrassa huomattavasti paremmin, kun ei ole tarvinut keskittyä erilaisiin vaihteistoihin.

        Jos, jos joskus hommaan BECE-kortin, niin tosiaan alle varmaankin tulee auto jossa on nuo jakajat ja alentajat, niin reenaillaan sitten, kun muuten se kuormikse ajo meneekin jo yhtä tottumuksesta kuin minkä tahansa muun auton ajo

        Jep! Eli en ole vaihtanu Kikin puolelle, Kiki siellä kiusallansa tosiaan mun nimimerkillä kirjoitteli. Rekisteröin itselle nyt tämän nimimerkin, millä tulen sitten jatkossa kirjoittelemaan tänne, jos mulla on tänne asiaa. Jos joku vielä kirjoittelee sillä Pertti L nimimerkillä, niin eiköhän se oli Kiki kiusallansa, tässä mun uudessa on se Pertti_L, kun se nyt piti sillein rekisteröidä. Toivotaan, että jos nyt ei kukaan Kiki enää kirjoittele mun nimimerkillä, ei ainakaan yhtä helposti.


    • ffwd

      se vaatii aika paljon ajoneuvon ulottuvuuksien hallintaa (koska auto on iso). pitää peruuttaa peileistä, hallita tiukat käännökset (k-a oikoo enemmän kuin auto).

      >vaatimuksista taloudellisuus kehittyy luultavasti vielä paremmaksi. tästä hyödyt henkilöautolla ajaessasikin k-a kurssilla se on venytetty äärimmilleen.
      >samaten hyödyt henkilöautolla jonkin verran siitä, että tiedät millaiset ajolinjat kuorma-autot tarvitsevat. osaat antaa niille tilaa ja osaat ennakoida niiden liikkeitä paremmin.
      >vaihteiden ja ohjauslaitteiden hallinta parantuu sinulla varmasti merkittävästi. k-a:n jälkeen auton viisi vahdetta tuntuvat lastenleikiltä.

      teet vain kaiken, kuten opettaja sanoo ja otat uutta oppia ja tietoa vastaan koko ajan. kehityt ja perehdyt ajamaan kuorma-autoa. ei se silloin ole vaikeata. muista että sinulla on jonkin verran ajokokemusta auton puolelta, kehitä niitä tietoja vastaamaan kuorma-autoa. ei mikään ylivoimaisen vaikea, vaikka onkin hyvin erilainen kuin henkilöauto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2713
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2654
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      40
      1203
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe