Kortisoni ja mielenterveys

Kortikosteroidin orja

Rupesi kiinnostamaan onko muilla tullut kortisonista mm. hermostuneisuutta, sekavuutta yms. mielenterveys ongelmia. Itselläni olen huomannut kyseisiä oireita mutta en voi varmaksi sanoa liittyvätkö ne kortisonin käyttöön. Kaikki kommentit tervetulleita.

27

8375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kortisonia

      Kortisonilla on niin paljon sivuvaikutusia, että voidaan lukea sairautta aiheuttaviin lääkkeisiin.
      Kortisoni hävittää luuston tiheyttä muun muassa.

      En yhtään ihmettele, jos vaikusta on mielialaan. Olen itse ollut parin viikon kuurilla migreeni lääkkeistä vierotettaessa ja uni katosi täysin.
      Kortisoni on käsittääkseni lääke, jota käytetään silloin, kun mitään muuta apua tai lääkitystä ei ole auttavaa. Heti lopetat käytön, jos et ole pakkotilanteessa kortisonin kanssa.

    • Minnu

      Hei! Minulla on ainakin 3 kuukauden kokemus kortisonipilleireiden syömisestä. Kortisonin haittavaikutukset voivat olla viheliäisiä. Itselläni tuli mm. nukkumisvaikeuksia, rauhattomuutta, ruokahaluni kasvoi suunnattomasti (varsinkin makean nälkä oli rajaton). Mikäli sivuvaikutukset tuntuvat ylitsepääsemättömiltä, niin kehoittaisin sinua ottamaan yhteyttä lääkäriin, joka kortisonin sinulle on määrännytkin. Voimia sinulle ja hyvää syksyn jatkoa. :)

    • Reetta

      Minä olen aloittanut keväällä kortisonin syömisen ja heti alkoi ärtyisyys, itkuisuus ja unettomuus. Se on vaikea sanoa, aiheuttiko nimenomaan kortisoni oireet, koska samaan aikaan aloin syömään myös Trexania ja Oxiklorinia. Kortisoni myös vahvistaa noiden lääkkeiden vaikutusta ja Oxikloriini aiheuttaa samantapaisia sivuoireita kuin kortisoni. Muutaman päivän sisällä sain myös 16 kortisonipiikkiä. Oireet helpottivat muutaman viikon kuluttua. Jaksan harrastaa liikuntaa nyt huomattavasti paremmin kuin koskaan aiemmin. Sen epäilen johtuvan kortisonista.

    • Pietro

      Itse aloitin kortisonin napsimisen reilut kaksi kuukautta sitten. Tulehdusarvot oli koholla ja nivustaipeessa tuntui kipua (imusolmukkeet?). Väsymys ja huonovointisuuskin alkoi vaivaamaan.

      Kortisonilla tulehdusarvot tippui alas mutta muut oireet jäi. Nukkuminen on hyvin vaikeaa, heräilen parin tunnin välein ja toisinaan nukkuminen ei onnistu lainkaa.

      Itselläni olen havainnut hermostuneisuutta ja keskittymiskyvyn puutetta mutta uskoisin sen johtuvan väsymyksestä. Siihen kortisoni todennäköisesti osaltaan vaikuttaa, ainakin noihin nukkumisvaikeuksiin. Mielenkiintoista on myös se, että öisin ruumiinlämpötilani on 35,5 astetta mutta päivällä se nousee normaaliin arvoihin.

    • ukko

      Kortisoni on taiten käytettynä hyvä lääke.Minä olisin liikuntakyvytön kuten tuhannet muut reumapotilaat ilman sitä.
      Äkäiset tulehdukset sillä saa taltutettua.Pitäisi vaan pillereiden sijaan ottaa täsmäpiikkinä kipukohtaan.
      Nuo hermostuneisuudet,äkäisyydet ym voidaan luetteloida melkein mistä vaan.Sietämättömien kipujen aikana ei paljon jonnin joutavia jorinoita kestä,vaan reagoi .
      Missä lie raja kaikelle.

      • Kortikosteroidin orja

        Kiitos kommenteisa!
        Lisäisin vielä että minulla oli samantyyppinen tilanne kuin suurimmalla osalla kortisonin käytön aloittaneita eli tämä lääke oli ns. "viimeinen mahdollisuus" kun muut lääkkeet eivät tehonneet. Hoitoa on nyt jatkettu noin neljävuotta ja nämä mainitut oireet alkoivat noin parivuotta hoidon aloittamisen jälkeen. Kortisoni hoito tehoaa erittäin hyvin sairauteeni mutta jos pitää valita psyykkeen ja ruumiinterveyden väliltä olen tullut siihen tulokseen että valitsen kortisoni hoidon lopettamisen.
        Kortisoni on mielestäni erinomainen lääke sairauden taltuttamiseen ja antaa potilaalle aikaa "hengähtää" mutta pitkä aikaiseen hoitoon se ei imeisesti sovellu.
        Ongelma kortisonissa on myös elimistön tottuminen aineeseen jolloin hoidon keskeyttäminen on vaikeaa. En perusta väitteitäni tieteelliseen faktaan vaan itse kokemaani ja muiden sairastavien kertomaan. En silti kehottaisi ketään kieltäytymään kortisoni hoidosta vaan olemaan tarkkana kuinkapitkään hoidon annetaan jatkua.
        Lisäisin vielä että kyse on sisäisesti käytetystä ns. nappi kortisonista esim. prednison, piikkikortisonista minulla on vain positiivisia kokemuksia.
        Jaksamista ja Hyvää syksyä!


      • Reetta
        Kortikosteroidin orja kirjoitti:

        Kiitos kommenteisa!
        Lisäisin vielä että minulla oli samantyyppinen tilanne kuin suurimmalla osalla kortisonin käytön aloittaneita eli tämä lääke oli ns. "viimeinen mahdollisuus" kun muut lääkkeet eivät tehonneet. Hoitoa on nyt jatkettu noin neljävuotta ja nämä mainitut oireet alkoivat noin parivuotta hoidon aloittamisen jälkeen. Kortisoni hoito tehoaa erittäin hyvin sairauteeni mutta jos pitää valita psyykkeen ja ruumiinterveyden väliltä olen tullut siihen tulokseen että valitsen kortisoni hoidon lopettamisen.
        Kortisoni on mielestäni erinomainen lääke sairauden taltuttamiseen ja antaa potilaalle aikaa "hengähtää" mutta pitkä aikaiseen hoitoon se ei imeisesti sovellu.
        Ongelma kortisonissa on myös elimistön tottuminen aineeseen jolloin hoidon keskeyttäminen on vaikeaa. En perusta väitteitäni tieteelliseen faktaan vaan itse kokemaani ja muiden sairastavien kertomaan. En silti kehottaisi ketään kieltäytymään kortisoni hoidosta vaan olemaan tarkkana kuinkapitkään hoidon annetaan jatkua.
        Lisäisin vielä että kyse on sisäisesti käytetystä ns. nappi kortisonista esim. prednison, piikkikortisonista minulla on vain positiivisia kokemuksia.
        Jaksamista ja Hyvää syksyä!

        Lukemattomat ihmiset ovat jo ehtineet kauhistella, miksi syön ja annan pistää itseeni kortisonia. Itselleni ei tulisi mieleenkään kieltäytyä lääkkeistä. Kai ne lääkärit tietävät paremmin kuin tavalliset ihmiset, miten kannattaa hoitaa. Tuskin on sellaista lääkettä, jolla ei olisi harmillisia sivuvaikutuksia.


      • Pietro

        Kortisoni todellakin toimii,siitä ei ole epäilystäkään. En usko kuitenkaan että lääke joka laskee tulehdusarvot 63:sta 10:neen yhdessä viikossa voi olla kovinkaan terveellistä pitkään käytettynä. Ja luustoahan se syö, se on selvä. Kiinnostaisi tietää millaisia määriä te käytätte kortisonia? Itse aloitin 20mg ja nyt pitäisi syödä 10-15, mutta yritän pärjätä 5-10mg:lllä. Ja minä otan tosiaan sitä ihan vain nappina.


    • Jasu

      ..itsessään vai lisääköse vain ruokahalua?

      • Reetta

        Minulle lääkäri sanoi, että kortisoni lisää turvotusta, sitoo nesteitä, joten pitäisi syödä mahdollisimman vähäsuolaista ruokaa.

        Painoni ei ole noussut, mutta syön kortisonia vain 7.5 mg päivässä.


      • niin

        Niin joillakin pyöristyy naama ja ilkeästi heitä kutsutaan kuunaamoiksi.Iho ohenee,luut haprastuu ym.Tulehdustilanteissa paino tahtoo vaan laskea,joten en tiedä sanoa tuohon ruokahaluun,lihomiseen oikein mitään.


      • Minna
        niin kirjoitti:

        Niin joillakin pyöristyy naama ja ilkeästi heitä kutsutaan kuunaamoiksi.Iho ohenee,luut haprastuu ym.Tulehdustilanteissa paino tahtoo vaan laskea,joten en tiedä sanoa tuohon ruokahaluun,lihomiseen oikein mitään.

        Ei kai kaikille kortisonia syöville tule kuunaama? Minä olen ymmärtänyt, että jos joutuu syömään suuria annoksia päivittäin kortisonia.


      • reumis
        Minna kirjoitti:

        Ei kai kaikille kortisonia syöville tule kuunaama? Minä olen ymmärtänyt, että jos joutuu syömään suuria annoksia päivittäin kortisonia.

        Kuu:Joskus ennen vanhaa ,kun oikein mikään ei tehonnut,niin kortisonia käytettiin aika huolettomasti,ja sehän jätti kaikenlaista.
        Päinvastion minusta suurin osa reumasairaista tahtoo olla laihanpuoleisia.


    • Pentti

      Mihin reumaan teistä itse kukainenkin kortisoonia ym lääkkeitä syö?

      • Pietro

        Minä popsin pirteänä poikana kortisonia selkärankareumaan. Mikä hauskinta sekään ei näytä enää tehoavan. Tulehdus alkanut pahentumaan vaikka syön kortisonia päivittäin.


      • Pate
        Pietro kirjoitti:

        Minä popsin pirteänä poikana kortisonia selkärankareumaan. Mikä hauskinta sekään ei näytä enää tehoavan. Tulehdus alkanut pahentumaan vaikka syön kortisonia päivittäin.

        ..sulle Pietro kun jaksat kirjoittaa aina niin iloiseen sävyyn vähemmän iloisesta asiasta =)

        Tulehduksesi siis pahenee? Mikä on seuraava vaihtoehto.. solumyrkyt?

        Zemppiä vaan.. tunnen vanhempia selkäranka reumapotilaita jonka tosi pahatkin oireet loppuvat 4-50. ikävuoden nurkilla 15-30vuoden sairastelun jälkeen..


      • reumis
        Pate kirjoitti:

        ..sulle Pietro kun jaksat kirjoittaa aina niin iloiseen sävyyn vähemmän iloisesta asiasta =)

        Tulehduksesi siis pahenee? Mikä on seuraava vaihtoehto.. solumyrkyt?

        Zemppiä vaan.. tunnen vanhempia selkäranka reumapotilaita jonka tosi pahatkin oireet loppuvat 4-50. ikävuoden nurkilla 15-30vuoden sairastelun jälkeen..

        Itse sairastan nivelreumaa ja tuttuni selkärankareumaa.Meidän molempien tauteihin auttoi solumyrkyt,Trexan.
        Minusta se on selvästi parempi vaihtoehto kuin kortisoni.Kannattaa kyllä kokeilla kaikenlaisia vaihtoehtoja lääkitykseen.Ehkä se oikea löytyy.Minullakin meni vuosia ennen kuin löytyi tautia rauhoittava lääkitys.


      • Jaakko
        reumis kirjoitti:

        Itse sairastan nivelreumaa ja tuttuni selkärankareumaa.Meidän molempien tauteihin auttoi solumyrkyt,Trexan.
        Minusta se on selvästi parempi vaihtoehto kuin kortisoni.Kannattaa kyllä kokeilla kaikenlaisia vaihtoehtoja lääkitykseen.Ehkä se oikea löytyy.Minullakin meni vuosia ennen kuin löytyi tautia rauhoittava lääkitys.

        Millaisia oireita olette saaneet solumyrkyistä? Tukka harventunut.. laihtunut..?


      • Ellipsi
        Jaakko kirjoitti:

        Millaisia oireita olette saaneet solumyrkyistä? Tukka harventunut.. laihtunut..?

        Ihmiset kertovat hyvin mielellään kauhukertomuksia lääkkeiden aiheuttamista sivuvaikutuksista. Puoliakaan ei kannata uskoa.

        Syöpäpotilaat syövät 10-100 kertaa suurempia annoksia Trexania kuin reumapotilaat, eli sivuvaikutuksetkin ovat aivan toisenlaiset. Trexan on reumaatikoille reumalääke, ei "solumyrkky" tai "syöpälääke". Oxiklorin aiheuttaa todennäköisemmin hiusten harvenemista kuin Trexan. Reumatulehdus aiheuttaa myös lihastuhoa, joten lääkkeen aiheuttamasta laihtumisesta ei välttämättä ole kyse. Tietysti laihtumista voi tapahtua paljonkin, jos lääkkeet aiheuttavat pahoinvointia.


      • Nainen42
        Ellipsi kirjoitti:

        Ihmiset kertovat hyvin mielellään kauhukertomuksia lääkkeiden aiheuttamista sivuvaikutuksista. Puoliakaan ei kannata uskoa.

        Syöpäpotilaat syövät 10-100 kertaa suurempia annoksia Trexania kuin reumapotilaat, eli sivuvaikutuksetkin ovat aivan toisenlaiset. Trexan on reumaatikoille reumalääke, ei "solumyrkky" tai "syöpälääke". Oxiklorin aiheuttaa todennäköisemmin hiusten harvenemista kuin Trexan. Reumatulehdus aiheuttaa myös lihastuhoa, joten lääkkeen aiheuttamasta laihtumisesta ei välttämättä ole kyse. Tietysti laihtumista voi tapahtua paljonkin, jos lääkkeet aiheuttavat pahoinvointia.

        Esimerkiksi minulla Trexanin sivuvaikutuksena on ainoastaan lievä pahoinvointi ja sekin estyy foolihapolla.

        Annos on ollut helmikuusta asti 20 mg/viikko ja kaikenkaikkiaan olen syönyt sitä vajaa kolme vuotta. Ja kyllä auttaa.


      • Pietro
        Pate kirjoitti:

        ..sulle Pietro kun jaksat kirjoittaa aina niin iloiseen sävyyn vähemmän iloisesta asiasta =)

        Tulehduksesi siis pahenee? Mikä on seuraava vaihtoehto.. solumyrkyt?

        Zemppiä vaan.. tunnen vanhempia selkäranka reumapotilaita jonka tosi pahatkin oireet loppuvat 4-50. ikävuoden nurkilla 15-30vuoden sairastelun jälkeen..

        kyllähän se kaikkia tympii kun on kipee ja huonovointinen mutta murehtiminen ei näytä auttavan siihen, valitettavasti. eikä kyllä mikään muukaan, valitettavasti ;)

        solumyrkyistä ei ole ollut puhetta lekurin kanssa. sulfaa (salazopyrin?) yritän syödä uudestaan, viimeksi leukkarit tipahti alas joten piti lopettaa. pyrin pitään tuon lääkityksen muutenkin mahdollisimman pienenä mut tokihan se on hankalaa kun olo on mikä on.

        tänks tsempistä ja sitä myös ittelles pate, ja kaikille muillekin. nyt sitä tsemppiä vissiin tarvitteekin. olen ennen sanonut kun joku on toivottanut tsemppiä, että ei kiitos. Tsemppiä tarvii ne jotka ei muuten pärjää. Kai se on nyt otettava avosylin vastaan ;)


      • eye
        Pietro kirjoitti:

        Minä popsin pirteänä poikana kortisonia selkärankareumaan. Mikä hauskinta sekään ei näytä enää tehoavan. Tulehdus alkanut pahentumaan vaikka syön kortisonia päivittäin.

        Minä syön kortisonia ja solusalpaajaa harvinaiseen toistuvaan monirustotulehdukseen. Reumatauti sekin, tuhoaa rustoja..


      • eye
        Jaakko kirjoitti:

        Millaisia oireita olette saaneet solumyrkyistä? Tukka harventunut.. laihtunut..?

        Mulla solusalpaaja aiheutti hiustenlähtöä, jonkin verran pahoinvointia. Pahin syy lääkkeen lopettamiseen oli maksa-arvojen huikea nousu. Vaihdetiin sitten toiseen merkkiin, jota olen syönyt nyt vuoden verran.


    • Kaihi

      Käytin 10 vuotta kortisonipitoista liuosta (Diprosalic) hiuspohjaan, kunnes sain nuorena (26 v.) harmaakaihin alut silmiini. Myös työtoverini sai kaihin 40-vuotiaana käytettyään kortisonia silmiin (värikalvontulehdukseen tms.)

      Eli ei paras lääke ihan joka juttuun! Mutta monille tietysti ainoa keino, jos ei muut auta...

      • eye

        Kyllä tosiaan nuo kortisonipitoiset silmätipat(mulla kovakalvontulehdukseen)aiheuttavat kaihia. Mulla molemmat silmät leikattu, vaikka olen nelikymppinen. Tuntui kyllä hurjalta, kun sanottiin että kaihijono on 2-3 vuotta. Onneksi pääsin ensimmäisen silmän leikkaukseen n. puolen vuoden jonotuksen jälkeen. Jouduin kyllä soittelemaan useamman kerran polille, lääkäritkin kiirehtivät, siitä heille kiitos!


      • eye2
        eye kirjoitti:

        Kyllä tosiaan nuo kortisonipitoiset silmätipat(mulla kovakalvontulehdukseen)aiheuttavat kaihia. Mulla molemmat silmät leikattu, vaikka olen nelikymppinen. Tuntui kyllä hurjalta, kun sanottiin että kaihijono on 2-3 vuotta. Onneksi pääsin ensimmäisen silmän leikkaukseen n. puolen vuoden jonotuksen jälkeen. Jouduin kyllä soittelemaan useamman kerran polille, lääkäritkin kiirehtivät, siitä heille kiitos!

        ...minulla kaihi tuli värikalvontulehduksen johdosta...ja se leikattiin kun olin 18 vuotias...eli pari vuotta sitten...ainakaan lääkärit eivät ole sanoneet että kaihi johtuisi kortisonista...mutta voi kyllä olla niinkin...koska olen syönnyt kortisonia kohta 6 vuotta...ja saannut 4 kortisonipiikkiä silmään...pääsin 2 viikon kulueesa leikaukseen eli minun ei tarvinnut kauan odottaa...onneksi..


    • Anonyymi

      ^^^

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1583
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      926
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe