Mikä ero on spirometria- ja

diffuusikapasiteettitutkimu...

Miten ne suoritetaan? Mitä tutkimuksilla selvitetään. Olen kärsinyt kauan kuivasta yskästä ollessani työpaikalla. En tupakoi. TT-lääkäri määräsi k.o. tutkimuksiin.

10

966

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkija2

Spirometriassa mitataan keuhkotilavuus ja keuhkoputkien supistustilaa. Diffuusiokapasiteetti mittaa keuhkojen kaasujenvaihtokykyä, lähinnä keuhkorakkuloiden tilaa ja viitteitä fibroosista eli sidekudoslisästä.
      Spirometria muuttuu astmassa ja keuhkoahtaumataudissa, diffuusioarvot alveoliitissa ja keuhkofibroosissa.

• nisuiisu

kosteusvauriosta, niin spirometriin puhaltamalla saadaan helposti selville se, että onko sinulla keuhkorakkulatulehdus eli alveoliitti tai astma. Niiden käyrät eroavat niin paljon toisistaa, ettei alveoliitti- tai astmakäyrää voi sekoittaa muuten kuin tahallisesti.

Alveoliittikäyrä tietysti singahtaa nopeasti ylös ja tulee melko pian n. 45 asteen kulmassa alas. Tämä käyrä näyttää siis nopean puhalluksen käyrän ja FVC:stä näkee helposti alveoliitin olemassaolon. Samalla tämä on oiva huijauksen paikka, koska laittavat härveliinsä ns. Viljasen viitearvot. Sinne pitäisi todellisuudessa laittaa sinun senhetkinen arvo, kun olit terve. Sitä ei ole tietenkään olemassa. Sitten vaan valehtelevat ihan pokkana, että eipä ole mitään.

Astmakäyrä myös tietysti singahtaa ylös, mutta tekeekin notkon ja jatkaa yhtäpitkälle kuin terveillä ihmisillä on keuhkojen tilavuus. Keuhkoissa ei ole astmassa siis muuta vikaa kuin, että ahtautunut keuhkoputki päästää ilmat pihalle hieman hitaammin kuin terveillä. Alveoliitikoilla ei ole mitään pahempaa ahtaumaa.

Niin spirometri pitää myös kalibroida näyttämään OIKEIN ! Sen pystyy siis kalibroida näyttämään vääriä arvoja. Sama koskee diffuusiokapasiteettilaitetta.

Spirometrian yhteydessä puhalletaan myös avaavan lääkkeen eli salbutamolin annon jälkeen. Sitten he tekevät välittömästi diff. kasiteettimittauksen, joka tietysti näyttää normaalia arvoja, koska salbutamoli on lisännyt keuhkoverenkiertoasi huomattavasti. Näin kaasujen vaihto on ihan normaalia.

Eli näillä mittauksilla voidaan helposti huijata ja sitä tehdään paljon ! Mutta tuolle puhalluskäyrän muodolle he eivät voi mitään. Pyydä hoitajaa piirtämään paperille ennen puhalluksiasi tyypillinen alveoliittikäyrä ja astmakäyrä. Jos ei tee, niin minulle tulee ainakin ensimmäisenä mieleen, että huijaustahan tässä nyt yritetään.

ystävällisin terveisin

Pekka Nikkola

• tutkija2

Pelkkä kerta-annos avaavaa astmalääkettä ei vaikuta diffuusioarvoihin mitään eikä vaikuta verenkiertoon. Muutenhan astmalääke parantaisi oivallisesti kaikki tunnetut keuhkosairaudet. Eivät kaikki lääketieteen edustajat ole huijareita. Paranoidista ajattelua..

• nisuiisu
        tutkija2 kirjoitti:

Pelkkä kerta-annos avaavaa astmalääkettä ei vaikuta diffuusioarvoihin mitään eikä vaikuta verenkiertoon. Muutenhan astmalääke parantaisi oivallisesti kaikki tunnetut keuhkosairaudet. Eivät kaikki lääketieteen edustajat ole huijareita. Paranoidista ajattelua..

tuomitsit heti sen perusteella minut vainoharhaiseksi. Saat kuitenkin anteeksi, koska se johtui huolimattomuudestasi.

Minä puhuin KEUHKOverenkierrosta. Se on eri asia kuin verenkierto. Enkä minä tätä ole itse keksinyt vaan jostain lääketieteen perusteoksesta sen otin.

ystävällisin terveisin

Pekka Nikkola

• tutkija2
        nisuiisu kirjoitti:

tuomitsit heti sen perusteella minut vainoharhaiseksi. Saat kuitenkin anteeksi, koska se johtui huolimattomuudestasi.

Minä puhuin KEUHKOverenkierrosta. Se on eri asia kuin verenkierto. Enkä minä tätä ole itse keksinyt vaan jostain lääketieteen perusteoksesta sen otin.

ystävällisin terveisin

Pekka Nikkola

Keuhkoverenkierron paraneminen EI vaikuta alveolitason tulehdukseen tai fibroosiin jota diff.kap.mittauksessa mitataan. Anna lähdeviite jos sinulla on sellainen.
        Vainoharhaisuuskommentti koski kalibrointia ja sitä että kaikki mittaajat vääristelisivät tietoisesti potilaiden mittausarvoja.

• nisuiisu
        tutkija2 kirjoitti:

Keuhkoverenkierron paraneminen EI vaikuta alveolitason tulehdukseen tai fibroosiin jota diff.kap.mittauksessa mitataan. Anna lähdeviite jos sinulla on sellainen.
        Vainoharhaisuuskommentti koski kalibrointia ja sitä että kaikki mittaajat vääristelisivät tietoisesti potilaiden mittausarvoja.

se on samassa kirjassa, jossa on myös kerrottu kortisonijohdoston pahoista vaikutuksista. Olen sen kerran linkittänyt tällä palstalla.

Tottakai kun punasoluja tulee lisää vilkastuneen keuhkoverenkierron takia keuhkorakkuloihin, niin kaasujenkin vaihto nopeutuu huomattavasti. Kaasujen vaihto on suoraan verranollinen punasolujen määrään.

Pekka Nikkola

• Nisuiisun vainoharhaisia

sepustuksia jälleen kerran. Kyllä on järkyttävää kun ihminen sairastuu noin pahoin että tulee vainoharhaiseksi siinäkin että mittareita sormeillaan väärien tulosten saamiseksi.

Kaikki muukin väittämä on sontaa jälleen kerran.

• todella paljon

lääkärit pystyvät "huijaamaan" tutkimuksilla. Minulle tehtiin diffuusikapasiteettitutkimus, joka oikeasti olikin spirometria. Näitä tuloksia käytetään lopulliseen lausuntoon vakuutusyhtiölle.

• oma sairaus opettaa
        todella paljon kirjoitti:

lääkärit pystyvät "huijaamaan" tutkimuksilla. Minulle tehtiin diffuusikapasiteettitutkimus, joka oikeasti olikin spirometria. Näitä tuloksia käytetään lopulliseen lausuntoon vakuutusyhtiölle.

Tuo ei kyllä ole mahdollista. Niissä mitataan ihan eri suureita, toisessa litroja, toisessa kaasuosapaineita.

• saa potilas
        oma sairaus opettaa kirjoitti:

Tuo ei kyllä ole mahdollista. Niissä mitataan ihan eri suureita, toisessa litroja, toisessa kaasuosapaineita.

paperit käteensä tuloksineen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe