Olen 42-vuotias nainen. Minulla on ollut huono iho 13-vuotiaasta lähtien, pahimmillaan ihoni oli 19-vuotiaana. Iho oli silloin aivan tulehtunut ja tietysti siitä jäi arpiakin.
Pitkään kärsin aknestani, kunnes Diane Nova pillerit toi avun. Nautin hehkeästä ihostani. Raskaus- ja imetysaikana akne palasi taas.
Nyt tässä iässä haluaisin todellakin ihanan ihon itselleni. Patteja nousee edelleenkin naamaani. Hoidan ihoani Exuviance-tuotteilla ja käyn säännöllisesti kasvohoidossa, kuntoilen ja ulkoilen paljon ja syön terveellisesti. Mutta iho vain kukkii.
Joten hormoneistahan tässä on oltava kysymys.
Diane Novaa en enää saa lääkäriltä.
Onko kellään samaa ongelmaa ja mistä saisi avun?
Mikä auttaa hormonaaliseen akneen?
24
16591
Vastaukset
- ikuisesti teini-iho?
hei,
olen 29-vuotias ja kuulostipa tutulta tuo sinun tarina. Minulla oli myös n. 10vuotta sitten tosi paha akne ja pääsin siitä eroon silloin antibiooteilla, joita ihotautilääkäri määräsi. Nyt kärsin sekaihosta, jota hoidan hyvin itse ja säännöllisesti käyn myös kosmetologilla. Olen myös aika tarkka syömisistäni, ulkoilen päivittäin, nukun hyvin enkä stressaile. Raskaus teki minunkin iholle temput. Pahin ongelmani kuitenkin on jatkuvat tulehdus ja mustapäät. Kosmetologi on suositellut minulle mikrokuorintaa sarjana. Maksaa paljon enkä usko olevan muuta kuin hetken apu.. Miksi et saanut diane novaa? Oletko käynyt ihotautilääkärillä? Suosittelen käyntiä, josko saisit vaikka antibiootteja? En osaa valitettavasti auttaa sinua tämän enempää mutta lohdutuksesi sanon, että on meitä siis muitakin :)- mummu 82-v
mustapäiden muodostuminen vähenee ,jos vähentää
juustojen ja suklaiden käytön minimiin ,tai parasta on, kun ei popsi niitä lainkaan. - ...
mummu 82-v kirjoitti:
mustapäiden muodostuminen vähenee ,jos vähentää
juustojen ja suklaiden käytön minimiin ,tai parasta on, kun ei popsi niitä lainkaan.Onpas kiva taas kun eräät laittelee noita "hei suklaat poies" viestejä, kun vallan hyvin tiedetään että ruokavaliolla ei ole merkitystä aknen kannalta.
Oletteko hyvät rouvat/neidit kyselleet asiasta ihotautilääkäriltä? Terveelliset elintavat ovat toki hyvä asia, mutta aknen kannalta niillä ei suuremmin merkitystä ole. Ruokavalio ei asiaan vaikuta. Akne on ihosairaus johon on olemassa runsaasti lääketieteellisesti todistettuja hoitokeinoja.
Nuo kosmetologien neuvot voitte sivuuttaa samoin tein ja ne supermarketista ostetut kasvonpuhdistusvehkeet voitte myös heittää roskikseen. Jos aknea haluatte parantaa, niin noudattakaa ihotautilääkärin neuvoja (ei minkään asiasta täysin tietämättömän kosmetologin) ja ostakaa hoitotuotteenne apteekista.
- vaihtoehtoa
Oletan, ettet saanut DN-pillereitä ikäsi takia. Vastaavaa syproteronia, joka DN:ssa vaikuttaa akneen, on myös aikuisille naisille suunnatussa Femilar-pillerissä.
Toinen hormonaalista aknea tehokkaasti hoitava aine on spironolaktoni, joka toimii antiandrogeenisesti vielä tehokkaammin kuin pillerit. Tätä on nesteenpoistolääke Spiresiksessä. Sain itse ihotautilääkäriltä reseptin hieman neuvottelemalla. Maailmalla tunnetaan paremmin aknen hoidossa, mutta ehkäpä tieto leviää vähitellen tännekin. Itselläni on myös pitkä aknehistoria, nyt olen Spiresiksen ansiosta siloposki.- roan syönyt
eli samaan tapaan kuin e-pillereitä vai kuurina? Ja paljon maksaa? Kauan kesti että iho alkoi parantua?
- vielä jotain
roan syönyt kirjoitti:
eli samaan tapaan kuin e-pillereitä vai kuurina? Ja paljon maksaa? Kauan kesti että iho alkoi parantua?
Itse syön 100mg päivässä jatkuvasti. Välissä iho näytti niin täydelliseltä, että erehdyin lopettamaan, kuvittelin, että akne on sitten varmaan parantunut. Muutaman kuukauden kuluttua iho alkoi ensin rasvoittua ja sitten leuan seutu innostui kukkimaan, joten vahingosta viisastuneena palasin syömään Spiresistä. Nyt iho alkaa taas näyttää paremmalta noin kahden kuukauden kuurin jälkeen. Sanoisin, että noin kolmesta kuukaudesta eteenpäin akne alkaa kunnolla helpottaa, jos spirosta on siihen apua.
Jos kiinnostaa, niin täältä voi lukea lisää kokemuksia: http://www.acne.org/messageboard/Hormonal-treatments-Spironolactone-BCP-etc-f51.html - xxyy
vielä jotain kirjoitti:
Itse syön 100mg päivässä jatkuvasti. Välissä iho näytti niin täydelliseltä, että erehdyin lopettamaan, kuvittelin, että akne on sitten varmaan parantunut. Muutaman kuukauden kuluttua iho alkoi ensin rasvoittua ja sitten leuan seutu innostui kukkimaan, joten vahingosta viisastuneena palasin syömään Spiresistä. Nyt iho alkaa taas näyttää paremmalta noin kahden kuukauden kuurin jälkeen. Sanoisin, että noin kolmesta kuukaudesta eteenpäin akne alkaa kunnolla helpottaa, jos spirosta on siihen apua.
Jos kiinnostaa, niin täältä voi lukea lisää kokemuksia: http://www.acne.org/messageboard/Hormonal-treatments-Spironolactone-BCP-etc-f51.htmlSaako normaali terveyskeskuslääkäri määrätä tuota Spireksiä vai tarviiko olla tuo ihotautilääkäri ?
Kiitos paljon vastauksesta. - 646646
xxyy kirjoitti:
Saako normaali terveyskeskuslääkäri määrätä tuota Spireksiä vai tarviiko olla tuo ihotautilääkäri ?
Kiitos paljon vastauksesta.Pantoteenihappoa määrätään ulkomailla akneen.. Suomesta sitä löytyy hyvin varustetuista luontaistuote kaupoista. Twinlab on yksi tuotemerkki joka myy Pantoteenihappoa.
- voi määrätä
xxyy kirjoitti:
Saako normaali terveyskeskuslääkäri määrätä tuota Spireksiä vai tarviiko olla tuo ihotautilääkäri ?
Kiitos paljon vastauksesta.kuka tahansa lääkäri. Siis tuo Spiresis on diureetti.
SPIRESIS 100MG 100 TABL
ORION
38,62 € 0,39€/kpl
Lääkemuodot
Tabletti, jossa on vahvuudesta riippuen 25, 50 tai 100 milligrammaa vaikuttavaa ainetta.
Vaikuttavat aineet:
Spironolaktoni.
Käyttötarkoitus:
Spironolaktoni on turvotuksia vähentävä nesteenpoistolääke eli diureetti, jota käytetään pääasiassa alentamaan kohonnutta verenpainetta sekä poistamaan turvotuksia mm. sydämen vajaatoiminnan yhteydessä.
Vaikutustapa:
Spironolaktoni vähentää ylimääräistä nestettä elimistöstä vaikuttamalla sellaisten hormonien toimintaan, jotka hillitsevät suolan ja sen mukana veden erittymistä virtsaan. Spironolaktoni poikkeaa monista muista diureeteista siinä, ettei virtsan mukana menetetä kaliumia.
Annostus:
Lääkärin ohjeen mukaan.
Lääkkeen ottaminen:
Tabletit niellään nesteen kera, mieluimmin aterian yhteydessä.
Haittavaikutukset:
Lääke voi aiheuttaa mm. päänsärkyä, pahoinvointia, ripulia ja uneliaisuutta. Etenkin suuret annokset voivat suurentaa miesten rintoja, ja naisille voi tulla mm. kuukautishäiriöitä.
Raskaus ja imetys:
Lääkettä ei suositella käytettäväksi raskauden aikana. Lääkityksen aikana voi imettää harkinnan mukaan.
Säilytys:
Huoneenlämmössä, 15- 25 asteessa. Kelpoisuusaika pakkauksessa.
Lisäaineet
-
Siinä sinulle vähän infoa kyseisestä lääkkeestä, jonka ensisijainen indikaatio ei todellakaan ole acne.
- Epätoivoon toisinaan vaipuva
Hei, täällä kohtalotoveri. Olen 35-v. nainen ja kärsinyt aknesta 13-14-vuotiaasta asti. Hoitona on vuosien varrella ollut mm. erilaisia antibiootteja ja reseptivoiteita, e-pillereitä ja useampi kuuri roaccutania. E-pillerit (diane nova) jouduin lopettamaan pahan migreenin takia. Roaccutan on tuonut vain hetkellisen avun ja jo n. kuukauden päästä kuurin loppumisen jälkeen iho on ollut taas hirveän rasvainen ja sitten on alkanut nousta märkäpäätä ja pattia. Todella hermoja raastavaa.
Nyt sain lääkäriltä reseptit Spiresis-lääkkeeseen ja Epiduo-voiteeseen. Epiduo kuulostaa hyvältä, joskin epäilen, että voiteella ei voi saada pitkäaikaista apua. Mutta olen valmis kokeilemaan. Tuo Spiresis mietityttää enemmän. On kuulemma tosiaankin ensisijaisesti nesteenpoistolääke ja käytetään verenpainelääkkeenä. Lääkäri kertoi että lääke vähentää mieshormonin (testosteronin) määrää. Kuulostaa järkevältä ja ehkä se juuri auttaisi minunkin akneeni, mutta vähän pelottaa. Löytyykö täältä ketään, joka olisi syönyt Spiresistä nimenomaan akneongelmiin? Olisi kiva kuulla kokemuksia.- roan syönyt
haitko tuota itse akneongelmiin vai onko lääkäri itse keksinyt määrätä ton? Kuullostaa tosiaan aika hurjalta määrätä tuommonen lääke akneen. Oliko kyseessä siis yleislääkäri?
- lääk. yo Bob
Tetrasykliinit on ensisijaisia suun kautta otettavia lääkkeitä, jotka auttaa akneen, mutta ihotautilääkärillä on lukuisa määrä eri keinoja, mm. voiteita, jotka tehoavat akneen. Tetrasykliini on antibiootti, joka vähentää aknen määrää ja tehoaa, vaikka syy olisi hormonaalinen - androgeenien "ylieritys".
Diane Novalla on vahva antiandrogeeninen vaikutus, mutta todennäköisesti ikä esti niiden uudelleenmääräämisen.- Nimetön
Kävin ihotautilääkärillä ja sain juuri tuota tetrasykliiniä, tabletti kaksi kertaa/vrk.
Lääkäri kertoi, että auttaa yhtä hyvin kuin Diane Nova, joillakin jopa paremmin.
Olen käyttänyt reilun viikon ja auttaa kyllä!
Suosittelen muillekin!
Lisäksi ulkoilen, syön terveellisesti yms.
Olen nimimerkki "nimetön", joka aloitti keskustelun hormonaalisesta aknesta. - Nimetön
Sain ihotautilääkäriltä tetrasyklinin lisäksi myös yöksi laitettavan Skinoren-voiteen. Unohdin kysyä, voiko normaalit yövoiteet laittaa ensin (kosmetologilta ostetut seerumi ja kosteuttava yövoide)ja viimeiseksi Skinoren?
Näin olen tehnyt tähän asti, annan muiden aineiden ensin imeytyä kunnolla ja sitten Skinoren finnien ja pattien päälle.
Ihoni on aika kuiva vaikka onkin aknea, en uskaltaisi jättää yökosteutusta pois.
Teenkö oikein?
- Nimetön
tommonen lääke olisi myynnissä www.ebay.com sivustolla, Accutane/Isotretinoin(Chinese Version)Very Powerful. uskaltaakohan noita pillereitä syädä? onko kukaan ostanut?
- :)
Kun tuntuu ettei mikään auta, on valmis kokeilemaan aikalailla mitä tahansa.
Olen 29-vuotias nainen ja kokeillut viimeisen vuoden aikana jos jonkinmoiset lääkkeet ihotautilääkärin ohjeistuksella. Rimapen Dalacin, Tetrasykliinin sekä Isotretinoinin. Isotretinoinin vaikutus on ollut tähänastisista paras, joskaan ei sekään täydellinen. Eilen lopetettiin sekin ja verikoetulosten jälkeen olen aloittamassa Spiresis-kuuria. Lääkäri olisi halunnut aloittaa yhdistelmähoidon Diane Novan kanssa, mutta sitä kerran syöneenä kieltäydyin aloittamasta DN:aa uudelleen. Ihoni oli kyseisestä e-pilleriä käyttäessäni suht hallinassa, mutta mieleni kuin monsterilla. En tullut toimeen edes itseni kanssa... Toivon Spiresiksen tuovan avun, koska elämänlaatuni on kärsinyt huomattavasti. Diagnoosini on tosin Hidratenitis Suppurativa, ei "normi" akne, joskin myös sitä esiintyy, lääkitysten ansiosta tosin vähemmän. Olisi kiva kuulla kokemuksia Spiresiksen käytöstä iho-ongelmiin... :)
Edelliselle haluaisin sanoa, etten ikinä uskaltaisi lähteä ostamaan ja kokeilemaan omillani netin tarjontaa, keskustelematta lääkärin kanssa.- Oliiiiivia
Hei,
Olen taistellut tämän aknen kanssa jo varhaisista teinivuosista lähtien eli 13-vuotiaasta. Tällä hetkellä olen jo yli parikymppinen ja edelleen akne on ja pysyy. Olen kokeillut kivisin tien e-pillerit (mm. diane nova, yazz, cypretyl, yasmin nuvaring). Olen käyttänyt kaiken maailman lääkärin määräämiä voiteita, en edes muista kaikkien nimiä mutta ainakin Dalacin, Avitcid ja Skinoren. Olen syönyt myöskin tetrasykliiniä kolme kuuria.
Olen aika puhki tämän kanssa, sillä tk-lääkärini ei sitten MILLÄÄN anna minulle edes Roaccutania kokeiltavaksi (en tosin tiedä voisinko edes koskaan saada sitä jos en enää suostu ottamaan e-pillereitä rinnalle kun monet kuulema vaativat tupa ehkäisyä??), koska ihoni ei nyt ole aivan kauheassa kunnossa. Minulla on kuitenkin todella rasvainen ja kiiltävä iho, täynnä pieniä näppyjä sekä noin 5-15 suurta näppyä naamassa, sekä pientä näppyä rinnassa, selässä ja päänahassa.
Lopetin hormonaalisen ehkäisyn 6kk sitten ja tilanne vaan pahenee. Lääkäri tosiaan ehdottelee myös minulle, että ota pillerit kun iho niillä pysyi hallinnassa, joskaan ei nyt läheskään hyväkuntoisena.
Mikä neuvoksi? Olen varannut ihotautilääkärin, joka todellakin on kallis ratkaisu kun tässä kylässä on vain kaksi suurta klinikkaa jotka tyrannoivat hinnoillaan. Pelkään vain että tämä ihotautilääkärikin vain lätkäisee eri geelin kouraani ;//
En sitten tiedä kuinka terveellistä tuo Spiresiskään on kun siinäkin on suuria haittoja, syöttekö sitä kuurina vai tyyliin lopun ikäänne? ;S - Tarutski
Oliiiiivia kirjoitti:
Hei,
Olen taistellut tämän aknen kanssa jo varhaisista teinivuosista lähtien eli 13-vuotiaasta. Tällä hetkellä olen jo yli parikymppinen ja edelleen akne on ja pysyy. Olen kokeillut kivisin tien e-pillerit (mm. diane nova, yazz, cypretyl, yasmin nuvaring). Olen käyttänyt kaiken maailman lääkärin määräämiä voiteita, en edes muista kaikkien nimiä mutta ainakin Dalacin, Avitcid ja Skinoren. Olen syönyt myöskin tetrasykliiniä kolme kuuria.
Olen aika puhki tämän kanssa, sillä tk-lääkärini ei sitten MILLÄÄN anna minulle edes Roaccutania kokeiltavaksi (en tosin tiedä voisinko edes koskaan saada sitä jos en enää suostu ottamaan e-pillereitä rinnalle kun monet kuulema vaativat tupa ehkäisyä??), koska ihoni ei nyt ole aivan kauheassa kunnossa. Minulla on kuitenkin todella rasvainen ja kiiltävä iho, täynnä pieniä näppyjä sekä noin 5-15 suurta näppyä naamassa, sekä pientä näppyä rinnassa, selässä ja päänahassa.
Lopetin hormonaalisen ehkäisyn 6kk sitten ja tilanne vaan pahenee. Lääkäri tosiaan ehdottelee myös minulle, että ota pillerit kun iho niillä pysyi hallinnassa, joskaan ei nyt läheskään hyväkuntoisena.
Mikä neuvoksi? Olen varannut ihotautilääkärin, joka todellakin on kallis ratkaisu kun tässä kylässä on vain kaksi suurta klinikkaa jotka tyrannoivat hinnoillaan. Pelkään vain että tämä ihotautilääkärikin vain lätkäisee eri geelin kouraani ;//
En sitten tiedä kuinka terveellistä tuo Spiresiskään on kun siinäkin on suuria haittoja, syöttekö sitä kuurina vai tyyliin lopun ikäänne? ;SJos tuo spiresis on verenpainelääke, sitä ei varmaan voida määrätä, jos on alhainen verenpaine? Te, keillä tuo on hoitona, onko teidän verenpaine ollut lähtötilanteessa millainen?
- Maija M
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/uusinnumero?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo97209&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero
Tästä aiheesta on paljon juttuja muuallakin.
Spironolaktoni on diureetti jolla on sivuvaikutuksena just aknea parantava vaikutus naisilla sekä auttaa joitakin naisia hiustenlähdössä.
Mulla on nyt lääke menossa ja huomaan sillä muutakin vaikutusta- tissit kasvaa :) :Se on erittäin tervetullut sivuvaikutus aa -kuppiselle. - ikuinen kiusa
Kirjoitetaankohan tuota Spironolaktonia ihan minkä ikäisille vaan ? Olen jo liki viiskymppinen ja vaiva ei vaan katoa.
- finnitön
MSM-jauhe, sinkki, seleeni, vitamiinit (a,b,c,d,e) ravintolisät käyttöön!
- finnipää
Minulla on pco:sta johtuva hormonaalinen akne, joka pysyy hallinnassa diane novalla. Nyt on ikä (39)alkanut tulla vastaan ja pillerit olen jättänyt pois. Iho menee parissa kuukaudessa ihan karseaksi. Ihan sama mitä syöt tai jätät syömättä. Aionkin pyytää reseptin tuohon spironolaktoniin, ei se voi olla kropalle pahempaa kuin diane nova!
- suuri arvoitus
Itse pelkään aivan samaa siinä vaiheessa, kun joudun pillereistä luopumaan. Myöskin 13-vuotiaasta aknesta kärsinyt ja nyt 34 vuotiaana tulee edelleen muutamia hormonaalisia finnejä ympäri kasvoja.
Arpia on jäänyt paljon joka puolelle. Karmea tauti. Miksi se vain piinaa ja piinaa?
Miksei se jo rauhoitu pois?
Aion niin kauan näitä pillereitä syödä, kun se on vain mahdollista, koska sivuvaikutuksia en ole niillä huomannut.- Nappulanaama
Tällaista vanhaa rimpsua täältä nostelen.
Olen 35 vuotias nainen ja aina epäpuhdas ihoni on mennyt pahaan kuntoon imetyksen yhteydessä (imetän edelleen). Kasvoissa on paljon mustapäitä ja satunnaisia finnejä. Kaikista ikävintä ovat valtavat kipeät finnit rinnoissa ja sisäreisissä! Kyllä, kuulitte oikein! Hankala paikka, kun housut vielä hiertävät.
Kysymys kuuluukin, että onko teillä kokemuksia imetyksen aikaisista iho-ongelmista? Helppaako kun lopettaa imettämisen? Olisiko jotain mitä voisin jo nyt tehdä?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1243741Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja801371GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys521323- 831232
Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351182Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn301121- 601097
- 55950
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39922- 67898