gynekologiset

tutkimukset

Hei!
Olen todella nuori ensiodottaja, enkä ole koskaan joutunut käymään gynellä. Nyt sitten tietenkin raskauden edetessä vastaan tulee alatutkimuksia ja esm. np-ultra, joka ilmeisesti tehdään alakautta.
Kysyisinkin, että riisutaanko siinä lääkärin edessä vaatteet ja hypätään tutkimuspöydälle, vai onko huoneissa sermit tms?
Ja sattuuko tuo tutkimus/alakautta ultraaminen?

Olen kiitollinen asiallisista vastauksista.

12

1350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -nakke-

Itsekin vasta ensimmäistä odottelen, mutta sen verran tiedän (riippuu toki paikasta), että kenenkään edessä ei tarvitse itseään vetää nakuksi, usein riittää, että housut ottaa sermin takana pois. Poikkeuksia siis toki on. Sisäultra ei mielestäni sattunut, mutta sehän on jokaisen henk. koht. asia.

• ja sisätutkimus

Moi.

Elikäs np-ultra ei ainakaan mua sattunut ja sielä oli koppero jossa sai housut riisua rauhassa. Sisätutkimuskaan ei oikeestaan satu mutta en voi sanoa että se mikään miellyttävä tapahtuma olisi, jonkun aikaa tämän jälkeen on aina ollut vähän epä miellyttävä olo joka lähtee kun pääsee suihkuun. Tämä on siis minun kokemukseni asioista. Kyllä sen kestää kun tietää että se on vaan sun ja vauvan parhaaksi:)

• odotahan vaan

kuinka paljon sua siellä synnytyksessä ronkitaan. Ja sattuakin voi ;-)

• ::::::::

Meidän terveyskeskuksessa heitetään housut pois siitä vaan eikä minkään sermin takana. Näkeehän se lääkäri alapääsi kuitenkin. Lääkäri yleensä touhuaa omiaan (laittaa välineitä) samalla kun riisut.

Olen sitä mieltä että jos on pystynyt seksiä harrastamaan niin normaali gynekologinen tarkastus ei tunnu missään. Eikä ultrakaan.

• missään..

on mitään sermejä, mutta tosiaan, ketä varten ne sermit edes olisivat? Ja alakautta ultraaminen ei tosiaankaan satu, sama kun alapäähän työnnettäisiin ohut dildo.:) Ja liukkaria käyttävät.

• hgilhk

Itse en ole käynyt koskaan miespuolisella gynellä ja kyllä minua ainakin jännitti aluksi se että neuvolalääkäri on mies. Kaikki ratkesi kuitenkin sillä, että raskauden edetessä sitä on vaan niin innokas kuulemaan että vauvalla on kaikki hyvin, että olis ollut ihan sama vaikka kaks ukkoo ois häärinyt siellä jalkopäässä ultraamassa jne. =)
      Jotenkin saamistasi vastauksista välittyi sellainen olo, että kaikkien odottajien pitäisi olla täysin sinut erilaisten tutkimusten suhteen. Minusta kannattaa kertoa ihan avoimesti heti alussa, että ei ole tottunut ja että jännittää. Sinua ja vauvaa varten ne lääkärit siellä ovat. Lisäksi voit valita lääkäriksesi kenet haluat, ei ole pakko käydä neuvolalääkärillä, jos ei synkkaa. Kysy vaikka neuvolatädiltä ohjeita.
      Lopuksi vielä, että gynekologinen tutkimus ja synnytys nyt on kaksi täysin eri asiaa eli tuollainen "miten sitten kuvittelet synnyttäväsi"-pelottelu on ihan hölmöä. Kyllä synnytystilanteessa on muut asiat mielessä. Eikä sitä vielä kannata muutenkaan murehtia.
      Onnellista odotusta!

• (satakunnassa)

Meillä ei myöskään neuvolassa minkäänlaista sermiä. Verho tosin on oven ja tutkimuspöydän välissäsiltä varalta, että huoneeseen syöksähää yhtäkkiä toinen terveydnhoitaja tai muu terveyskeskuksessa töissä oleva henkilö. Verhon taakse et pääse piiloutumaan sinua tutkivaa hoitajaa.

Ja kertokaapas minulle viisaammat, että kun minulla tehtiin ainakin molemmat ultrat vatsanpeitteiden kautta, että miksiköhän näin???

• jouluvauva-08

...mulla on ainoastaan tehty vaginaalinen ultraus varhaisultrassa, missä kävin yksityisellä joskus rv 6 ...
        NP-ultraa ei meidän kunta kustantanut, mutta eka lääkäri-neuvolassa lääkäri teki normi sisätutkimuksen ja ultras sitten vielä masun päältä(meillä terveyskeskuksessa ultravälineet) ja rakenneultra tietty tehtiin myös vatsapeitteiden päältä.

• ja ultrista

Juu, 4 kaupungissa olen gynellä käynyt ja sermiä en ole vielä nähnyt. Käytävällä olevat eivät kuitenkaan näe, vaikka joku toinen hoitaja tai lääkäri oven avaisikin. Minusta gynen toimet eivät satu tai muutenkaan ole erityisen epämiellyttäviä, ainoastaan irtosolunäytteen ottaminen hieman kirpaisee, mutta sitäkään ei yleensä raskaana olevilta oteta.

Ultrat tehdään ala tai yläkautta ihan laitteista riippuen. Noita alle 10rv ultria ei kai juuri edes yritetä tehdä mahan päältä. Meillä saa ilmaiseksi ainoastaan alkuraskauden ultran, jossa tarkastetaan sikiön koko ja sijainti. Laitteet ovat niin vanhoja, että esim niskapoimua niillä ei pysty mittaamaan. Ikäni takia pääsin kuitenkin myös np-ultraan, joka tehtiin keskussairaalassa ja itse maksoin vielä rakenneultran.

• hyvistä
        ja ultrista kirjoitti:

Juu, 4 kaupungissa olen gynellä käynyt ja sermiä en ole vielä nähnyt. Käytävällä olevat eivät kuitenkaan näe, vaikka joku toinen hoitaja tai lääkäri oven avaisikin. Minusta gynen toimet eivät satu tai muutenkaan ole erityisen epämiellyttäviä, ainoastaan irtosolunäytteen ottaminen hieman kirpaisee, mutta sitäkään ei yleensä raskaana olevilta oteta.

Ultrat tehdään ala tai yläkautta ihan laitteista riippuen. Noita alle 10rv ultria ei kai juuri edes yritetä tehdä mahan päältä. Meillä saa ilmaiseksi ainoastaan alkuraskauden ultran, jossa tarkastetaan sikiön koko ja sijainti. Laitteet ovat niin vanhoja, että esim niskapoimua niillä ei pysty mittaamaan. Ikäni takia pääsin kuitenkin myös np-ultraan, joka tehtiin keskussairaalassa ja itse maksoin vielä rakenneultran.

ja asiallisita vastauksista!

• Tulehentuijottaja

Hmm.. ainakin joka paikassa, jossa minulle on tehty alapäätutkimuksia, on ollut ovien edessä jonkinlaiset suojat, ettei nyt ihan käytäville paista haaroväli, jos joku yhtäkkiä huoneeseen pyörähtää :)
      Haluaisin ainakin uskoa, että jokaisessa neuvolassa/tk:ssa on sen verran häveliäisyyttä, että edes jonkinlaiset esteet on tutkimuspöydiltä esim. ovien edessä.

Minulle tehtiin omasta pyynnöstäni papa-testi ekalla äitiysneuvolakerralla - ja se näytteenotto oli se kaikista inhottavin juttu koko tutkimuksessa. Pyysin sen ottamaan "kun nyt kerta sinne muutenkin meet", sukurasitteen ja ihan mielenrauhanikin kannalta se otettiin (ja puhdas oli :).
      Eka ultrakin tehtiin alakautta, eikä se sen kummemmalta tuntunu.. mulla ainakin lennähti heti katse siihen ruutuun, mutta vielä niillä viikoilla ei näkynyt mitään (minä siis olin tosi aikaisin ekassa ultrassa, rv 5 4).
      Rv 8 3 tehtiin jo masun päältä ultra, silloin näkyi pikkuinen ihmisen alku :)

Niin ja tuohon sattumiseen.. tutkimukset saattavat sattua, jos jännität kamalasti (näin ainakin minulla, siksi laitankin aina kädet vähän rintojen alapuolelle ja hengittelen syvään; itse rentoudun nuin). Joillakin kerroilla tutkimukset eivät tunnu paljon miltään, joskus tuntuvat inhottaville - jokainen kerta on siis erilainen.
      Riisumisestakin sen verran, että minulle ei ainakaan ole kukaan gyne vielä koskaan sanonut, että pitäisi ottaa kaikki vaatteet pois.

Kyllä Sinullakin alkaa varmasti hyvin mennä, onnea odotukseen Sinulle ja kaikille muillekin :)

• ammattilaisia

Kuten muutkin tossa sanoivat, lääkäri valmistelee tutkimusta, ei katsele asiakasta, joka riisuu. Hän kirjoittaa esitietoja tietokoneelle tai laittaa asetuksia kohdilleen ultralaitteeseen.

Itse kävin NP-ultrassa Naistenklinikalla ja olin kuuliaisesti riisunut kaikki housut pois (ei sermiä, ihan hoitajan vieressä), kävin hoitopöydälle ja olin asettamassa jalkoja telineille, kun hoitaja sanoi, että ultra otetaan vatsan päältä. Pari vuotta sitten Jorvissa NP ultra tehtiin sisäkautta, mutta jostain syystä tosiaan nyt koko tutkimus hoidettiin vatsan päältä. Eli housujakaan ei olisi tarvinnut riisua :)

Sisäultra ei juurikaan satu, jos osaa olla rentona. Liukastetta käytetään reilusti. Mutta kyllähän se aika epämiellyttävää on. Erilaisten näytteiden otto (miten normaali papakin tehdään) nipistää vähän, mutta ei mitenkään paljon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7047
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1315
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      1128
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      921
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      895
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      877
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      856
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      811
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      763
    Aihe