Hei! Onko ketään jolla on cipralexin aloitus tehnyt ihan kauhean olon? Mietin voiko tämä johtua aloituksesta, vai onko sopimaton lääke minulle. Oon syöny C:tä kohta 3 viikkoa. Alusta asti ollut ihan kauea olo, vapinaa ja heikotusta, huimausta. Nyt alkanut tulla itsemurha-ajatuksia, sekavuuden tunnetta, en ole yhtään oma itseni! En saa unta, välillä itken koko päivän ja päätän että en nouse enää ikinä ylös, välillä tuntuu että kaikki on ihan loistavasti ja olen maailman onnellisin enkä tarvitse ketään lähelleni. Apua, oonkohan sekoamassa vai voiko Cipralex aiheuttaa näin kauheita oireita? Kertokaa pliis kaikki jos on pienintäkään kokemusta asiasta. Niin ja nukkumiseen ei auta enää edes 2 opamoxia, vaatii enemmän ja ei niitä saisi ottaakaan niin montaa, mutta yöllä tuntuu että sekoaa ihan täysin, tosi epätodellinen olo niin pakko ottaa unilääkettä. Apua..
Apua!Cipralex-aloitus/sivuoireet
Sekoamassa?!
111643
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 11
Vanhimmat
Oletko aikaisemmin syönyt muita masennuslääkkeitä?
Minkälaisella annoksella Cipralex menee?
Oletko puhunut oireistasi lääkkeen määränneen lääkärin kanssa?
Cipralexia syönyt, vuosi sitten lopetin. En muista että tällaista olisi ollut silloin.Toisaalta silloin käytin niin paljon alkoholia ja oli eri elämäntilanne. Remeronia myös on ollut käytössä aikoinaan. 10mg/vrk annostus, voi nostaa vasta kun kuukauden syönyt..
En ole puhunut, hän vaan sanoi että jos tulee pahempi olo se johtuu aloituksesta. Mutta että näin paha ja outo olo? Onko se edes mahdollista. Ja C:n piti alkaa vaikuttaa 2viikossa, eikä mulla näy mitään apua tästä.
se niillä sitten on? En yhtään ihmettele tekojaan.
Olen parin vuoden ajan käyttänyt Cipralex 10 mg pimeimmän talvikauden yli, n. 4 - 5 kuukautta. Aloitan noin kymmenen päivän ajan puolikkaalla eli 5 mg:n annoksella ja sitten kokonainen tabletti kerran päivässä. Aloituksessa minulla ei koskaan ole ollut mitään sivuoireita mutta keväällä lopetuksessa on. Lopettelen pikkuhiljaa, ensin puolitan yhden tabletin ja sitten kolmantena päivänä otan kokonaisen. Ja taas puolitan, näin menee ainakin pari viikkoa. Kuitenkin lopetuksessa tulee välillä huimauksen ja heikotuksen tunnetta. Mutta kuukaudessa se on ohi. Ja mieliala nousee muutenkin kun aurinko paistaa je kesää odottaa. Taitaa olla nyt marraskuussa taasen sama juttu, pitää aloittaa.
Moi! Kuvailet juuri niitä oireita, jotka tulevat ssri lääkkeestä. Nyt ollaan vasta alkamassa puhumaan niiden karmeista sivuoireista, jotka on alan ammattilaisilla ollut tiedossa pitkään. Lääketehtaiden piti saada rahat, joita ovat kyseisten lääkkeiden valmistus ja tutkimus vaiheessa menettäneet. Karu tosi asia on myös se, että tuttu lääkäri kertoi lääketehtaat sponsoroivat heitä mm. ulkomaanmatkoilla, jos on määrännyt tarpeeksi tiettyä lääkettä. Mainitsi vielä lääkeryhmän ssri. Ne eivät vaikuta, niin paljoa, jos ollenkaan. Myös ssri koukuttavuudesta ei ole puhuttu mitään, tosin se vaatii pitkän käytön, mutta masennuksen lääke hoito on pitkäaikaista. En halua masentaa niitä, joille lääke sopii, mutta voi heittää kysymyksen, mikä se oikeastaan helpotti oloa.
myös pitkäaikaisseurannassa on havaittu tunnekoukkuja ja epätasaisuutta, raivari ja itkuherkkyyttä, suicidaalisuutta, jne jne
Siis kertomastasi pahempiakin sivareita.
Kaikkea eivät ota tosissaan. Tai mielenterveysongelmainen on sellainen paise, jonka hoitoon ei viitsitä satsata.
En tiedä oikeaa sanaa, mutta tarkoitan sitä että minusta tuntuu kun kaikille määrättäisiin vaan masennuslääke asiaa enemmän tutkimatta. Tehdäänkö diagnoosi kunnolla tutkimalla ja huomioidaan kaikki seikat? Tuskin. Entäs jos minullakin on vaikka joku muu kuin masennus, persoonallisuushäiriö, paha univaje joka aiheuttaa masennuksen, kaksisuuntainen mielialahäiriö tai joku muu? Ei kukaan tutki, annetaan vaan joku perinteinen lääke ja sillä sipuli. Sitten ollaan huolissaan kun sanoo että tuntuu kuin sekoaisi, eikä tajuta että ollaan määrätty lääke joka sen aiheuttaa. Eihän tässä mitään järkeä tunnu olevan!
myöskään infektioihin, johon minä olen sitä saanut
Vähennä lääkitystä, esim. puoleen. Itse olen äärimmäisen vähän käyttänyt lääkkeitä ja viimeksi kun käytin, otin vain vähäsen kerralla ja vaikutti silti.
Minuun kun vaikuttaa herkästi kaikki.
Ihmettelen kun niin moni pitää lääkäreitä "jumalina" ja nielevät kaikki mitä tarjotaan.
En tarkoita etteikö sais mennä lääkärille ja
etteikö sais yhtään käyttää lääkkeitä.
Tiedän vaan että eräs henkilö käveli jo junaradalle lääkkeiden vaikutuksen alaisena.
Onneksi pelastava enkeli eli eräs ihminen sattui
näkemään tilanteen(yöllä) ja asiaan puututtiin.
Olen kerran erehtynyt ottamaan erästä ahdistus-
lääkettä(nimeä en varmuudella muista) ja minulle
tuli mieletön ahdistus, oikein puristava.
Oma tavallinen ahdistukseni olikin sitten
helppoa taas, kun lääkkeen vaikutus lakkasi
(aika pian).
Olisi ehkä parempi puolittaa lääkkeen määrää
tai lopettaa kokonaan.
Onhan tuokin kamalaa mitä kerroit.
Että lisäämällä lääkkeen määrää alkaisi vaikuttaa "oikein". Mistäpä tässä enää tietää mihin uskoa, pitää vaan tehdä niinkuin lääkäri määrää ja kestää seuraukset. Itse kun haluaisi vaan että on hyvä olla. Nyt 3 päivää ollut suht. normaali olo, joten toivon että em. oireet olivat vaan sivuvaikutuksia jotka menee ohi. Kokoajan saa silti pelätä että olo pahenee, eikä se olo ole ollenkaan normaali mikä lääkkeitten aloituksen jälkeen oli! Vaihtelee niin paljon olotila, ettei enää tiedä syödäkkö lääkkeitä paljon vai vähän, ja onko oikea lääkitys. Kovin epävarma olo.
C:n sivuoireet hävisi vähän reilun 3 viikon käytön jälkeen, ja nyt on melko tasapainoinen olo. Niin tiedoksi vaan jos jollain muulla tulee samaa, että tuntuu kuin sekoaisi masennuslääkkeen aloituksen jälkeen... Jee jee..