Kynä tylsyi

FAARAO.

On kaikkien myönnettävä, että viimeset viis vuotta pukkasi runoilija täyttä tuubaa.
Ei paljoa tehny, eikä se vähä uponnu yleisöön.

15

1194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • levyistä

      Ei jäänyt paljon muisteltavaa, mutta kyllä niiltä silti ihan helmiäkin löytyy. L -levyllä esimerkiksi on tämä Bob Dylanin Vahdinvaihto ja Vaiti, aivan hiljaa -levyllä Tule vastaan. Myös levyn nimipiisi on hyvä.

      • Kylähullu (the last one)

        Viimeinen Leskisen iso hitti oli Norjalainen villapaita ja se ilmestyi 1991. Sen jälkeen ilmestynyttä materiaalia ei esim. radiosta usein kuule. Talo lehmusten alla on nyt viimeaikoina soinut pariinkin otteeseen radiossa.

        Tule vastaan biisi kuuluu ehdottomasti viimeisimpien levyjen helmikappaleisiin. Laulu aiheuttaa vieläkin kylmiä väristyksiä. Hienoin rivi on: "Haaskalintuparvi tuossa koko taivaan pimentää. Tässä ahdistuksen suossa usein pelkään elämää".


    • pari syytä

      Viina lienee laimentanut parhaan luovuuden terän. Todennäköisesti suurin kiinnostuskin musiikin tekemiseen oli jo kadonnut?

      • Leksa-

        "En ole ikinä ymmärtänyt, miksi kaupallinen suosio olisi tuotannon laadun mitta?"

        Olen täysin samaa mieltä. Jonkun asian tai tuotteen voimakas markkinointi tai trendiin upottaminen voi jopa vääristää tuotteen tai asian suhteen todellisuuteen joka on vertainen.

        Tärkeintä on todellakin se minkä itse huomaa. Usein massaväestö tai massatrendi ei huomaa pieniä yksityiskohtia joilla voi olla suurempija syvempi vaikutus kuin massatrendin olemassaolevalla ilmiöllä.


    • Afroditen_poika

      Kyllähän Juice aika paljon teki viimeisen 5 vuoden aikana. Muun muassa kirjoitti 3 runokirjaa sekä muistelmiensa ensimmäisen osan. Kirjojen lisäksi Juice viimeisten 5 vuoden aikana levytti 2 albumia, teki yhden konsertti-DVD:n Mikko Alatalon kanssa ja teki vielä keikkojakin. Ja kaikki tämä erittäin huonosta terveydentilasta huolimatta.

      Kuinka monta levyä tai kirjaa sinä, FAARAO, olet julkaissut viimeisen 5 vuoden aikana ja miten ne ovat uponneet yleisöön? Sen kuin alat kirjoittamaan jos haluat parempaa.

      Entä jäisitkö itse sairaslomalle jos kykenisit kävelemään maksimissaan 10 metrin matkan, kärsisit hermokivuista ja munuaisten vajaatoiminta keräisi kehoosi kymmenienkin kilojen edestä nestettä? Juice ei jäänyt.

      En ole ikinä ymmärtänyt, miksi kaupallinen suosio olisi tuotannon laadun mitta? Juicen viimeisten aikojen tuotanto ei ehkä uponnut suureen yleisöön siinä määrin kuin aikaisempi, mutta pieneen yleisöön sitäkin intensiivisemmin. Juice kehittyi kirjoittajana loppuun asti. Ei ole hänen vikansa ellei yleisö pysynyt kehityksessä mukana, vaan vaati vain samaa mitä Juice oli tehnyt aikaisemmin.

      Juice oli aito ja kirjoitti oman elämänsä asioista. Kun viimeisiin vuosiin ei liittynyt ilmeisestikään samanlaista dramatiikkaa kuin 80-lukuun, kuinka sellaisesta olisi voinut laulujakaan tehdä? Se on jokaisen omaa köyhyyttä, jos odottaa biiseiltä juopottelun glorifiointia tai tuskan kuvauksia, eikä pysty sulattamaan biisiä joka kertookin onnellisesta avioelämästä.

      Viimeisimpien runokokoelmien ongelmana alkoi olla lähinnä liiankin kehittynyt kirjoitustaito, joka hioi tuotantoon vähän liiankin sileät tarttumapinnat. Se ei kuitenkaan laske tuotannon aitousarvoa, ja häikäisevän toimivaa kirjoitus- ja riimitystekniikkaa voi vain ihailla.

      • asia

        voi mitenkään olla että tämä pieni mutta fanaattinen yleisö olisi pitänyt mitä tahansa Juicen aikaansaannosta erinomaisena ihan pelkästään sen takia että se on Juicen tekemää, ilman minkäänlaista kriittisyyttä ja objektiivista suhtautumista siihen tuotokseen, eihän? Eli niihin tuotoksiin voi tutustua myös ottamalla välillä "Juicen väriset lasit" pois silmiltä ja miettiä vaikka että olisiko tämä teksti hyvää jos se olisi vaikka Paavo Lipposen kirjoittamaa?
        Eikä sekään että saa aikaan paljon huonosta terveydentilasta huolimatta ole mikään tae tuotoksen hyvästä laadusta, eihän? Ja kolmanneksi, saako taiteilijan tuotoksia arvostella vain henkilö joka tuottaa vähintään yhtä paljon tuotoksia?

        Niin, ja en ole mikään Juicen vihaaja. Hän teki aikanaan paljon hienoa musiikkia mutta ei häntäkään tarvitse nostaa kaiken arvostelun yläpuolelle.


      • Afroditen_poika
        asia kirjoitti:

        voi mitenkään olla että tämä pieni mutta fanaattinen yleisö olisi pitänyt mitä tahansa Juicen aikaansaannosta erinomaisena ihan pelkästään sen takia että se on Juicen tekemää, ilman minkäänlaista kriittisyyttä ja objektiivista suhtautumista siihen tuotokseen, eihän? Eli niihin tuotoksiin voi tutustua myös ottamalla välillä "Juicen väriset lasit" pois silmiltä ja miettiä vaikka että olisiko tämä teksti hyvää jos se olisi vaikka Paavo Lipposen kirjoittamaa?
        Eikä sekään että saa aikaan paljon huonosta terveydentilasta huolimatta ole mikään tae tuotoksen hyvästä laadusta, eihän? Ja kolmanneksi, saako taiteilijan tuotoksia arvostella vain henkilö joka tuottaa vähintään yhtä paljon tuotoksia?

        Niin, ja en ole mikään Juicen vihaaja. Hän teki aikanaan paljon hienoa musiikkia mutta ei häntäkään tarvitse nostaa kaiken arvostelun yläpuolelle.

        "...voi mitenkään olla että tämä pieni mutta fanaattinen yleisö olisi pitänyt mitä tahansa Juicen aikaansaannosta erinomaisena ihan pelkästään sen takia että se on Juicen tekemää, ilman minkäänlaista kriittisyyttä ja objektiivista suhtautumista siihen tuotokseen, eihän?"

        Ei, asia ei voi olla niin. Olen suhtauttanut mielipiteeni siihen, mitä esimerkiksi Pauli Hanhiniemi, Heikki Salo tai vaikka Pelle Miljoona saivat aikaan 2000-luvun ensimmäisinä vuosina. Mielestäni Juicen tuotanto ei kalpene heille yhtään.


        "...jos se olisi vaikka Paavo Lipposen kirjoittamaa?"

        Jos se olisi Paavo Lipposen kirjoittamaa, olisi ilahduttavaa huomata että hän on tullut järkiinsä ja alkanut suhtautua politiikkaan sen vaatimalla kritiikillä.


        "Eikä sekään että saa aikaan paljon huonosta terveydentilasta huolimatta ole mikään tae tuotoksen hyvästä laadusta, eihän?"

        Ei ole, mutta kiistätkö väittäneesi avausviestissä ettei Juice saanut paljoa aikaan viimeisen 5 vuotensa aikana? Minusta Juice sai olosuhteisiin nähden huomattavan paljon aikaan.

        Pyydän sinua kertomaan, kuinka paljon Juicen olisi mielestäsi pitänyt saada aikaan vuosina 2001-2006?

        "Ja kolmanneksi, saako taiteilijan tuotoksia arvostella vain henkilö joka tuottaa vähintään yhtä paljon tuotoksia?"

        Ei, mutta olisi hyvä itselläkin olla jotain näyttöä, jos arvostelee toista. Mikään - korostan - mikään ei estä sinua kirjoittamasta tekstejä ja tarjoamasta niitä kustantajalle. Monella rohkeus ei riittäisi edes siihen, ja sitten arvostellaan miestä jolla on yli 30 vuoden ura takanaan.

        "ei häntäkään tarvitse nostaa kaiken arvostelun yläpuolelle. "

        Ei minustakaan. Enkö viestini lopussa juuri esittänytkin kritiikkiä Juicen runoudesta?


      • sen verran
        Afroditen_poika kirjoitti:

        "...voi mitenkään olla että tämä pieni mutta fanaattinen yleisö olisi pitänyt mitä tahansa Juicen aikaansaannosta erinomaisena ihan pelkästään sen takia että se on Juicen tekemää, ilman minkäänlaista kriittisyyttä ja objektiivista suhtautumista siihen tuotokseen, eihän?"

        Ei, asia ei voi olla niin. Olen suhtauttanut mielipiteeni siihen, mitä esimerkiksi Pauli Hanhiniemi, Heikki Salo tai vaikka Pelle Miljoona saivat aikaan 2000-luvun ensimmäisinä vuosina. Mielestäni Juicen tuotanto ei kalpene heille yhtään.


        "...jos se olisi vaikka Paavo Lipposen kirjoittamaa?"

        Jos se olisi Paavo Lipposen kirjoittamaa, olisi ilahduttavaa huomata että hän on tullut järkiinsä ja alkanut suhtautua politiikkaan sen vaatimalla kritiikillä.


        "Eikä sekään että saa aikaan paljon huonosta terveydentilasta huolimatta ole mikään tae tuotoksen hyvästä laadusta, eihän?"

        Ei ole, mutta kiistätkö väittäneesi avausviestissä ettei Juice saanut paljoa aikaan viimeisen 5 vuotensa aikana? Minusta Juice sai olosuhteisiin nähden huomattavan paljon aikaan.

        Pyydän sinua kertomaan, kuinka paljon Juicen olisi mielestäsi pitänyt saada aikaan vuosina 2001-2006?

        "Ja kolmanneksi, saako taiteilijan tuotoksia arvostella vain henkilö joka tuottaa vähintään yhtä paljon tuotoksia?"

        Ei, mutta olisi hyvä itselläkin olla jotain näyttöä, jos arvostelee toista. Mikään - korostan - mikään ei estä sinua kirjoittamasta tekstejä ja tarjoamasta niitä kustantajalle. Monella rohkeus ei riittäisi edes siihen, ja sitten arvostellaan miestä jolla on yli 30 vuoden ura takanaan.

        "ei häntäkään tarvitse nostaa kaiken arvostelun yläpuolelle. "

        Ei minustakaan. Enkö viestini lopussa juuri esittänytkin kritiikkiä Juicen runoudesta?

        ensin että minä en ole tuo faarao joka aloitti tämän viestin mutta asiaan:
        "Ei, asia ei voi olla niin....Mielestäni Juicen tuotanto ei kalpene heille yhtään." Niinpä, sinun mielestäsi mutta suuren yleisön mielestä Juicelta ei tullut tuona aikana juuri mitään merkittävää. Eli et sinä(kään) voi sanoa mitään absoluuttista totuutta tuotosten hyvyydestä, vain mielipiteen. Samalla tavalla se faarao voi väittää niitä tuotoksia huonoiksi, omasta mielestään.

        Juu, ja en tosiaan väittänyt etteikö Juice olisi saanut paljoa aikaan viimeisinäkään vuosina mutta se että sairaanakin saa jotain aikaiseksi ei anna aihetta antaa laadun suhteen mitään anteeksi. Sairaus ei oikeuta tekemään tuubaa...
        Minulle olisi riittänyt vaikka hän olisi saanut tuona aikana vaikkapa aikaiseksi yhden hyvän biisin, eikä muuta, siihen että voisin sanoa hänen tehneen jotain merkittävää tuona aikana.

        "Ei, mutta olisi hyvä itselläkin olla jotain näyttöä, jos arvostelee toista." Ihan tosi? Eikös sitä saakaan arvostella etenkin julkisuuden henkilöiden tekemisiä jos ei ole itse ansioitunut samalla saralla jotenkin? Minä kun olen aina luullut että varsinkin taiteilijoiden tuotoksia voi kuka tahansa kritisoida ja esittää niistä mielipiteensä? Ja kun tälle tielle lähdetään niin kun sinäkin täällä esität mielipiteitäsi Juicen tuotannosta niin montako äänilevyä, runokirjaa ja DVD:tä sinä olet saanut aikaiseksi? Onko sinulla itselläsi tarpeeksi natsoja arvostella Juicea?


      • K. Vaakku
        sen verran kirjoitti:

        ensin että minä en ole tuo faarao joka aloitti tämän viestin mutta asiaan:
        "Ei, asia ei voi olla niin....Mielestäni Juicen tuotanto ei kalpene heille yhtään." Niinpä, sinun mielestäsi mutta suuren yleisön mielestä Juicelta ei tullut tuona aikana juuri mitään merkittävää. Eli et sinä(kään) voi sanoa mitään absoluuttista totuutta tuotosten hyvyydestä, vain mielipiteen. Samalla tavalla se faarao voi väittää niitä tuotoksia huonoiksi, omasta mielestään.

        Juu, ja en tosiaan väittänyt etteikö Juice olisi saanut paljoa aikaan viimeisinäkään vuosina mutta se että sairaanakin saa jotain aikaiseksi ei anna aihetta antaa laadun suhteen mitään anteeksi. Sairaus ei oikeuta tekemään tuubaa...
        Minulle olisi riittänyt vaikka hän olisi saanut tuona aikana vaikkapa aikaiseksi yhden hyvän biisin, eikä muuta, siihen että voisin sanoa hänen tehneen jotain merkittävää tuona aikana.

        "Ei, mutta olisi hyvä itselläkin olla jotain näyttöä, jos arvostelee toista." Ihan tosi? Eikös sitä saakaan arvostella etenkin julkisuuden henkilöiden tekemisiä jos ei ole itse ansioitunut samalla saralla jotenkin? Minä kun olen aina luullut että varsinkin taiteilijoiden tuotoksia voi kuka tahansa kritisoida ja esittää niistä mielipiteensä? Ja kun tälle tielle lähdetään niin kun sinäkin täällä esität mielipiteitäsi Juicen tuotannosta niin montako äänilevyä, runokirjaa ja DVD:tä sinä olet saanut aikaiseksi? Onko sinulla itselläsi tarpeeksi natsoja arvostella Juicea?

        "Sairaus ei oikeuta tekemään tuubaa..."

        Täytyykö taiteilijan siis pyytää kuuntelijoiltaan/lukijoiltaan oikeus tekemisilleen?

        Kyllä olisi maailmassa julkaistu vähän levyjä ja kirjoja jos näin olisi. Eihän se taiteilijan vika ole jos joku ei pidä hänen tuotoksistaan. Helpoimmalla pääsee kun ei kuuntele levyjä joista ei pidä, eikä lue kirjoja joista ei pidä.

        Sitä paitsi: Mikä on toiselle tuubaa on toiselle kultaa.

        ...ja lopuksi vielä Hectoria lainaten: "Kun nään Leskisen nään timantin kuin ruosteenkin..."


      • tuolla
        K. Vaakku kirjoitti:

        "Sairaus ei oikeuta tekemään tuubaa..."

        Täytyykö taiteilijan siis pyytää kuuntelijoiltaan/lukijoiltaan oikeus tekemisilleen?

        Kyllä olisi maailmassa julkaistu vähän levyjä ja kirjoja jos näin olisi. Eihän se taiteilijan vika ole jos joku ei pidä hänen tuotoksistaan. Helpoimmalla pääsee kun ei kuuntele levyjä joista ei pidä, eikä lue kirjoja joista ei pidä.

        Sitä paitsi: Mikä on toiselle tuubaa on toiselle kultaa.

        ...ja lopuksi vielä Hectoria lainaten: "Kun nään Leskisen nään timantin kuin ruosteenkin..."

        sitä että jos taiteilija tekee jotain sairaana niin sitä seikkaa ei tarvitse ottaa huomioon kun sitä teoksen hyvyyttä arvioi. Eli ei niin että "onhan tämä ihan hyvä siihen nähden ettei hän ollut täysin kunnossa tätä tehdessään". Tuskinpa taiteilijakaan sitä haluaa vaan haluaa että teoksia arvioidaan ihan itsessään, ilman säälipisteitä (jos nyt on taiteilija joka haluaa että teoksia arvioidaan).

        Niin ja sitä paitsi: Mikä on toiselle tuubaa on toiselle kultaa: juurikin näin, eli vaikka esimerkiksi pitäisitte esim. Juicen viimeisten aikojen tuotantoa erinomaisena niin jonkun toisen mielestä se voi olla ns. tuubaa ja sitä mielipidettä pitää ihan yhtälailla kunnioittaa. Ei siis niin että Juicea saa arvostella kunhan vain kehuu ja on samaa mieltä minun kanssani.


      • Afroditen_poika
        tuolla kirjoitti:

        sitä että jos taiteilija tekee jotain sairaana niin sitä seikkaa ei tarvitse ottaa huomioon kun sitä teoksen hyvyyttä arvioi. Eli ei niin että "onhan tämä ihan hyvä siihen nähden ettei hän ollut täysin kunnossa tätä tehdessään". Tuskinpa taiteilijakaan sitä haluaa vaan haluaa että teoksia arvioidaan ihan itsessään, ilman säälipisteitä (jos nyt on taiteilija joka haluaa että teoksia arvioidaan).

        Niin ja sitä paitsi: Mikä on toiselle tuubaa on toiselle kultaa: juurikin näin, eli vaikka esimerkiksi pitäisitte esim. Juicen viimeisten aikojen tuotantoa erinomaisena niin jonkun toisen mielestä se voi olla ns. tuubaa ja sitä mielipidettä pitää ihan yhtälailla kunnioittaa. Ei siis niin että Juicea saa arvostella kunhan vain kehuu ja on samaa mieltä minun kanssani.

        Kuten et huomannut, en ole arvioinut teoksen hyvyyttä terveydentilaan nähden, vaan teosten määrää terveydentilaan nähden. Olisi mukava ellet vääristelisi sanomisiani.

        Muihin väitteisiisi en ehdi nyt vastata. Palaan niihin myöhemmin.


    • volans

      teki hyviä tekstejä edelleen vaikka terävyys ei ollut ehkä enää entistä luokkaa, miksi yrität esittää omia typeriä mielipiteitäsi muka yleisenä totuutena?

      • Maucca

        Maestroa itseään siteeraten: "Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei, ne ryhtyy opettamaan."

        Mitä tulee viimeisten vuosien tuotantoon, niin esimerkiksi runokokoelma Kosket puhuu puolestaan. Lähestulkoon parasta Leskistä. Kuten myös viimeiseksi jäänyt pitkäsoitto Vaiti, aivan hiljaa. Ainakin minun mielestäni.


    • vuonna -98
      • Jaa-á hans

        No itseppä runoilia ties, mikä on korrektia, mikä ei.
        Ehkäpä pääsi selittelemään itse rienauksen kohteelle:


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      121
      9509
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      49
      2794
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      159
      2557
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1613
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      10
      1407
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe