Kurkkua kuristaa

mitä tämä on?

Hei,onko kellään sellaista jatkuvaa kuristavaa tunnetta kurkussa?Tulen hulluksi tämän kanssa.Paniikkihäiriö on,mutta isoja kohtauksia harvoin,sen sijaan jatkuvasti jotain pientä.Olen kireä kuin viulunkieli.

Inhottavaa,kun tunne tuntuu aamuisin jo unen läpi,hirveän vaikea selittää.Ikäänkuin pala kurkussa,mutta se tuntuu koko ajan tuossa kurkulla ja kaulassa,sellainen puristava ja polttava,jatkuu alaspäin rintakehällekkin noin kämmenen kokoiselle alueelle.Närästyksestä ei ole kyse.Niskat kireät on,mutta tämä tunne on hirveä,tuntuu että kuristuu.Eilen saunan jälkeen tuntui ehkä helpommalta,mutta nyt aamulla taas tukehduttaa.Lisäksi eilen vedin vettä väärään kurkkuun ja sen jälkeen tuntui ikäänkuin en jaksaisi yskiä,että keuhkot on heikot...käyn säännöllisesti pitkillä lenkeillä eikä ne aiheuta mitään,jaksan mainiosti.

Lisäksi syvään henkeä vetäesssä tuossa kaulalla ja alempana tuntuu sellainen polte tai outo tunne,voi kun on vaikea selittää,pelottaa ja surffaan ympäri nettiä paniikissa ja tuntuu että kuristun.Koko ajan täytyy "huokailla" ja vedellä henkeä syvään.Olen kiitollinen jos löytyis vertaistukea.

20

17682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Anne"

      joo, nähtävästi on jollain muullakin samaa.
      Tuntuu että panttaan kehossani paljon asioita
      ja on tosi ikävää kun en saa niitä ulos.
      Usein aamulla on tunne että tukehdun(siinä on perää, olen oikeasti meinannut tukehtua pienenä, olen keskusteluterapiassa alkanut muistaa).
      Luulen että sinua painaa käsittelemätön tunne
      joka ei pääse ulos.
      Itse haluaisin päästä vapaaksi näistä epämiellyttävistä oloista, mutta vielä en ole
      löytänyt sitä keinoa.
      Toivottavasti pääset eteenpäin asiassasi.

      • aloitin tän

        Hei Anne!Kyllä mulla on paljon käsittelemättömiä asioita,ja olen muutenkin kova reagoimaan kropallani stressiin.

        Mutta nyt luin kilpirauhasfoorumia ja mun oireet sopii täydellisesti johonkin kauheaan...mitään patteja ei kyllä tunnu,pari vuotta sitten katsottu kurkkuun jo tän oireen takia jne.mutta mä en jaksa tän pelon kanssa,jos mulla on joku kasvain tuolla joka painaa henkitorvea ja kuristun.Voi elämä,kait se on katsottava tilannetta ja painuttava lääkäriin jos ei ala helpottaa.Lisäksi pari vuotta sitten keuhkokuvassa oli lausunto,että henkitorvi hiukan keskiviivasta vasemmalla.Lääkärit vakuutti et se on normaalia,mutta mä nyt aattelen että jos se torvi on siirtyny kun joku painaa:(Ei pitäis lukea kai noita foorumeja.

        Voimia sullekkin Anne!


      • "Anne"
        aloitin tän kirjoitti:

        Hei Anne!Kyllä mulla on paljon käsittelemättömiä asioita,ja olen muutenkin kova reagoimaan kropallani stressiin.

        Mutta nyt luin kilpirauhasfoorumia ja mun oireet sopii täydellisesti johonkin kauheaan...mitään patteja ei kyllä tunnu,pari vuotta sitten katsottu kurkkuun jo tän oireen takia jne.mutta mä en jaksa tän pelon kanssa,jos mulla on joku kasvain tuolla joka painaa henkitorvea ja kuristun.Voi elämä,kait se on katsottava tilannetta ja painuttava lääkäriin jos ei ala helpottaa.Lisäksi pari vuotta sitten keuhkokuvassa oli lausunto,että henkitorvi hiukan keskiviivasta vasemmalla.Lääkärit vakuutti et se on normaalia,mutta mä nyt aattelen että jos se torvi on siirtyny kun joku painaa:(Ei pitäis lukea kai noita foorumeja.

        Voimia sullekkin Anne!

        Hyvä että sinua on tutkittu ja painotan kanssa
        että menisit terapiaan. Vaikeat asiat tulevat ajan kanssa esiin.
        Luulen kyllä että sinulla on käsittelemättömiä
        asioita kuten minullakin.
        Ehdotan jotakin kehoterapiaa sinulle.
        Toivottavasti asiasi selviää!


    • ...

      Epäilen, että palan tunne kurkussa voisi johtua kireistä niskalihaksista. Itselläni on ollut todella kireät kallonpohjanlihakset sekä hartialihakset ja se on aiheuttanut moninaisia oireita. Kärsin siis myös paniikkikohtauksista ja kireys on kohtausten aikaansaamaa. Kävin juuri fysioterapeutilla, joka sanoi, että kireät lihakset voivat aiheuttaa juuri palan tunnetta kurkussa jne. Oletko käynyt hierojalla? Olen kokenut akupunktion myös hyväksi vaihtoehdoksi,se avaa etenkin kallonpohjan lihaksia.

      Sinun olisi hyvä hakeutua terapiaan, jos koet että elämässäsi on tapahtunut jotain, jota et ole käsitellyt. Paniikkikohtaukset ovat yleensä merkki juuri käsittelemättömistä tunteista. Itselläni on lapsuudentraumat. Lisäksi on syytä lakata tältä istumalta surffailemasta netissä ja etsimästä mitä erilaisempia sairauksia!!! Saat itsesi suotta paniikkiin ja tilanne vain pahenee. Tiedän mistä puhun, sillä olen itse sortunut samaan.

      Mutta kehotan sinua hakeutumaan terapiaan ja käymään hierojalla, sillä uskon, että palantunne kurkussa johtuu juuri kireistä niskoista. Jos tilanne ei parane, sitten kannattaa kääntyä lääkärin puoleen. Jaksamista ja vointeja sinulle!

      • "Anne"

        En huomannut mainita että minulla on myös hyvin
        kireä niskan seutu(ja mm. rosenterapiassa olen löytänyt panttaamiani tunteita myös sieltä).
        Siis ihan kaukaa lapsuudesta saakka olen pantannut.


      • aloit
        "Anne" kirjoitti:

        En huomannut mainita että minulla on myös hyvin
        kireä niskan seutu(ja mm. rosenterapiassa olen löytänyt panttaamiani tunteita myös sieltä).
        Siis ihan kaukaa lapsuudesta saakka olen pantannut.

        Kiitos viesteistä!Joo,on syytä lakata etsimästä kaikkia oireitaan netistä!Nyt päivällä kuristus hälveni,vähän vaan tuntuu.Tosin kieli alkoi sirittämään jännästi...huoh.Tuo kuristus tuntuu niin oudolle,kun se tuntuu jotenkin päässäkin,voi että kuullostaa älyttömälle,mutta ei oikein osaa sanoin kuvailla.

        Hierojalla kävin viime talvena,olisi syytä alkaa säännöllisesti.Paitsi että sanoi,ettei mulla auta tavan hieronta,on paikat niin pinkeenä.Kai tämä tästä,kun saisi itsensä psyykattua,ettei nyt välttämättä ole mitään kauheaa kyseessä ja jos on niin sitten on.Mielen vetää niin matalaksi ja ahdistuneeksi kun aamusta heti,unen läpi tuntee sen kauhean oudon kuristuksen päätä myöten:(

        Mun elämäntilanne kokonaisuudessaan on hyvin ahdistava,on kaikenlaista sekavaa vyyhtiä.Niin ei oikein kaipaisi näitä fyysisiä oireita tässä.Tai sitten tämä elämäntilanne oireilee fyysisesti,ei tästä ota mitään selkoa.Kiitos tosiaan paljon viesteistä,en kait mä sitten ole ainoa outoine kuristuksineni ja puristuksineni.


      • "Anne"
        aloit kirjoitti:

        Kiitos viesteistä!Joo,on syytä lakata etsimästä kaikkia oireitaan netistä!Nyt päivällä kuristus hälveni,vähän vaan tuntuu.Tosin kieli alkoi sirittämään jännästi...huoh.Tuo kuristus tuntuu niin oudolle,kun se tuntuu jotenkin päässäkin,voi että kuullostaa älyttömälle,mutta ei oikein osaa sanoin kuvailla.

        Hierojalla kävin viime talvena,olisi syytä alkaa säännöllisesti.Paitsi että sanoi,ettei mulla auta tavan hieronta,on paikat niin pinkeenä.Kai tämä tästä,kun saisi itsensä psyykattua,ettei nyt välttämättä ole mitään kauheaa kyseessä ja jos on niin sitten on.Mielen vetää niin matalaksi ja ahdistuneeksi kun aamusta heti,unen läpi tuntee sen kauhean oudon kuristuksen päätä myöten:(

        Mun elämäntilanne kokonaisuudessaan on hyvin ahdistava,on kaikenlaista sekavaa vyyhtiä.Niin ei oikein kaipaisi näitä fyysisiä oireita tässä.Tai sitten tämä elämäntilanne oireilee fyysisesti,ei tästä ota mitään selkoa.Kiitos tosiaan paljon viesteistä,en kait mä sitten ole ainoa outoine kuristuksineni ja puristuksineni.

        Mene tosiaan jollekin sopivalle hierojalle.
        Nuo sinun fyysiset oireet kertovat sinulle ettei
        kaikki ole kunnossa.
        Kuulin kerran että lehdessä oli juttu henkilöstä
        joka tunsi palan kurkussaan ja se liittyi asioihin joita hänelle oli tapahtunut.
        Kyllä kehomme tallettaa ja viestittää asioita.
        Minullakin on tosiaan usein aamulla tukehduttava
        olo; kunpa pääsis tästä kaikesta oireilusta eroon! Ainoa hyvä asia on se, että tiedän jo
        mitä minulle on tapahtunut, mutta eipä kaikki
        järjellä selviä!


    • ???

      Hyperventilaatio, sananmukaisesti ylituuletus, merkitsee suurta ilmanvaihtoa keuhkorakkuloissa. Tuuletuksen määräävät hengityksen tiheys ja kertatilavuus. Hyperventilaatio voi olla elimistön asianmukainen keino esimerkiksi äkillisesti kohonneen pääkallon sisäisen paineen alentamiseksi.

      Jos kaasujen vaihtokyky on keuhkoissa normaali, hyperventiloidessa hiilidioksidin pitoisuus veressä alenee. Sen myötä veren happo-emästase siirtyy emäksiseen suuntaan ja ionisoituneen kalsiumin pitoisuus vähenee. Tätä tilaa kutsutaan alkaloosiksi. Alkaloosissa veren anionisiin proteiineihin voi sitoutua enemmän kalsiumia, jolloin vapaan, ionisoituneen kalsiumin määrä vähenee. Alkaloosissa on vaara hypokalseemiselle tetanialle, jossa ionisoituneen kalsiumin vähyys aiheuttaa hermojen mahdollisuuden ylieksitoitua natriumin liikkeiden helpotuttua.

      Hyperventilaatio-oireyhtymä on elimistön stressireaktion ilmenemismuoto. Pakoon tai taisteluun virittäytyessä hyperventilaatio lienee hyödyllistä. Liittyessään kipuun, unettomuuteen, henkiseen ahdistukseen tai tunnekuohuun hyperventilaatio voi huonontaa henkilön vointia entisestään ja aiheuttaa oireiden pitkittymistä. Happo-emästaseen ja kalsiumpitoisuuden muutokset aiheuttavat hyperventilaation oireet. Oireita voivat olla hengenahdistus, rintapuristus, suun tai raajojen tuntomuutokset, pelko ja huimaus.

    • ...........

      Been there, parasta aikaa jopa.

      Ensi viikolla olen menossa lääkäriin, koska kolmatta viikkoa on jo jatkunut puristava tunne kaulalla - siis ihan tuossa kurkunpäässä. Välillä tuntuu enemmän, välillä vähemmän. Ihan kuin joku istuisi kurkun päällä. Ruoan ja juoman nieleminen ei tuota vaikeuksia, mutta ilmaa nieltäessä jotenkin tuntuu ja ihan vaan normaalisti "ollessa".

      Mulla tuskin on kilpirauhasesta kyse, koska se sijaitsee alempana. Tänään menin typeryyksissäni googlaamaan, ja mulla on ihan selvät kurkunpään syövän oireet.. itku meinasi päästä ja kokonaisvaltainen paniikki pukkasi. Idiootti minä.

      Mulla on pari vuotta sitten diagnosoitu yl. ahdistuneisuushäiriö paniikkihäiriöisin piirtein. Lääkkeitä en ole syönyt, paitsi propralia fyysisiin oireisiin. Enää en juuri säikähdäkään mitään yllättäviä tykyttelyjä tai tärinöitä, tuttua kauraa! Mutta tämä on ihan uusi oire.. ja ikävä kyllä paniikkihäiriö ei suojaa "oikeilta" sairauksilta.

      Ahdistus ja stressi. Katotaan mitä lääkäri sanoo.

      • aloit

        Kerrohan sitten mitä lääkärissä.Yritän olla googlaamatta tuota kurkunpääjuttua...tänään taas kauhea puristus ja paska olo.Piti ihan nukkua keskellä päivää.Taidan sittenkin googlata.

        Totta tuo,ettei ahdistus/paniikkihäiriö suojaa muilta sairauksilta,mutta paljon tuntuu olevan tällasta oiretta ahdistuneilla/panikoijilla ilman fyysistä syytä.Kurkunpään alue on hirmu herkkää,siellä pienet lihakset kun kiristyy,puristuksenahan se tuntuu.Mun on just nyt hirmu vaikee olla,kuristaa,henki kulkee normaalisti mutta kuristus on järkyttävä vaikka oon yrittäny rentoutua ja jumpata.

        Luin muuten mun epikriisejä sairaalasta ja niissä oli ajaoilta,jolloin käytin purentakiskoa öisin,maininta että jo kolmen viikon kuluttua kiskon käytön aloittamisesta kiskossa näkyi selvät bruksismin merkit.Ilmeisesti kiristelen yöllä pahasti hampaitani.Löysinkin sen muovisen kiskon kaapin perältä,uskaltaiskohan sitä käyttää nyt,se on monta vuotta vanha.Voiskohan sen desinfioida keittämällä tms.vai riittäisikö pesu hammastahnalla.


      • hei taas
        aloit kirjoitti:

        Kerrohan sitten mitä lääkärissä.Yritän olla googlaamatta tuota kurkunpääjuttua...tänään taas kauhea puristus ja paska olo.Piti ihan nukkua keskellä päivää.Taidan sittenkin googlata.

        Totta tuo,ettei ahdistus/paniikkihäiriö suojaa muilta sairauksilta,mutta paljon tuntuu olevan tällasta oiretta ahdistuneilla/panikoijilla ilman fyysistä syytä.Kurkunpään alue on hirmu herkkää,siellä pienet lihakset kun kiristyy,puristuksenahan se tuntuu.Mun on just nyt hirmu vaikee olla,kuristaa,henki kulkee normaalisti mutta kuristus on järkyttävä vaikka oon yrittäny rentoutua ja jumpata.

        Luin muuten mun epikriisejä sairaalasta ja niissä oli ajaoilta,jolloin käytin purentakiskoa öisin,maininta että jo kolmen viikon kuluttua kiskon käytön aloittamisesta kiskossa näkyi selvät bruksismin merkit.Ilmeisesti kiristelen yöllä pahasti hampaitani.Löysinkin sen muovisen kiskon kaapin perältä,uskaltaiskohan sitä käyttää nyt,se on monta vuotta vanha.Voiskohan sen desinfioida keittämällä tms.vai riittäisikö pesu hammastahnalla.

        Just joo...mä oon näköjään kaks ja puoli vuotta sitten kirjottanu tälle palstalle täsmälleen samoista oireista mitä nyt on.Eli kuristumisen ja palan tunnetta,polttamista kaulalla,yölläkin herännyt ahdistukseen ja kuristukseen...eli ei tän pitäis mikään nopeesti etenevä hirvee juttu kai olla.Koska on tässä ollu oireettomiakin jaksoja välillä.

        Nyt on taas pahana,kaulan ja ylärintakehän alue polttelee ikäänkuin pinnalta ja koko ajan pitää kröhiä kurkusta limaa.Tulen hulluksi.Ahdistaa.Tämä on sosiaalisesti invalidisoivaa.Ei huvita lähteä ihmisten ilmoille,ahdistelen täällä neljän seinän sisällä ja pelkään kuitenkin tätä juttua:(


      • miten kävi

        Hei,kävitkö lääkärissä,mitä siellä sanottiin?Onko olo helpottanut?Olisi kiva jos ilmestyisit kertomaan.T:tämän ketjun aloittaja


      • ........
        miten kävi kirjoitti:

        Hei,kävitkö lääkärissä,mitä siellä sanottiin?Onko olo helpottanut?Olisi kiva jos ilmestyisit kertomaan.T:tämän ketjun aloittaja

        Hei!

        Kävin lääkärissä. Otettiin verikokeet (mm. kilpirauhas), lisäksi lääkäri tunnusteli koko kaulan alueen.. eikä sieltä mitään löytynyt.

        Olo on periaatteessa helpottanut, hetkeksi tunne hävisi jopa kokonaan. Nyt tunne palaa aina välillä, kestää jonkin aikaa, mutta menee ohi. Olen oikeasti huomannut sen liittyvän stressaavaan oloon; tunne häviää kun unohdan ajatella sitä.

        Mulla vissiin auttoi vähän tuo lääkärissä käynti, kun kuulin etten sittenkään ole kuolemassa ensi viikolla..


    • Anixi

      Mulla oli nimenomaan tuo tunne. Kävin tutkituttamassa kurkun, koska luulin siellä olevan jotain ylimääräistä. Myöhemmin tajusin, että palan tunne paheni aina, kun stressasin jostakin. Ei mennyt kauaa, kun sainkin ensimmäisen "kuristuskohtauksen" junassa, jonka jälkeen kuristuksen tunteita alkoi tulla useammin ja niistä tuli pitkäkestoisempia. Osa näistä tuntemuksista johtuu omalla kohdalla varmasti myös närästysoireista, mutta suurin syy taitaa kuitenkin olla paniikkihäiriö. Kamppailin asian kanssa vuoden, koska ajattelin selättäväni sen itse. Töihin oli pakko mennä junalla ja mennen tullen kuristusta ja ahdistusta tuntien kestin kesätyöt läpi. Sitten en enää jaksanut ja menin lääkäriin. Nyt viikon verran ollut lääkitys, jonka hyöty selviää sitten joskus. Tasainen kuristuksen tunne on kuitenkin hävinnyt, mutta junaan/muihin stressaaviin ja ahdistaviin tilanteisiin joutuessa kuristus kuitenkin vielä palaa ja sitä hillitsen toistaiseksi rauhoittavilla. Saa nähdä kuinka tässä käy.

    • Anixi

      Ja toki multa tutkittiin myös onko kilpirauhasissa jotain ongelmaa, ei ollut. Ongelma on päässä :P Tai niskassa, mistäs sitä tietää mistä se on lähtöisin. Eniten mua tässä omalla kohdalla risoo se, että mulla on kaikki hirvittävän hyvin, mutta minkäs sille voi, että on huisin herkkä luonne, joka kuitenkin on sitkeästi vaan mennyt eteenpäin ja tsempannut. Kai sitä olis sitten joskus pitänyt osata olla ja valittaa oikein kunnolla, niin olis voinu tältäkin välttyä... Hoh hoi.

    • PANIKOJATAR

      TUTTU TUNNE.
      SAIN DIAPAMEJA JA SE RAUHOITTI.
      NISKAT JA KAULA ON IHAN KRAMPISSA TYÖNKIN TAKIA.
      PANIIKKIHÄIRIÖÖN KUULUU TOLLANEN KURISTAVA TUNNE.
      HIERONTAA JA VENYTYKSIÄ.
      JOKU NEUVOI JOSKUS ETTÄ PUOLIKAS ASPIRIINI JA PUOLIKAS DIAPAM ON TEHOKAS LÄÄKE.
      OLEN OTTANUT JOSKUS JA ON TEHONNUT MYÖS.

    • Anonyymi

      Ite veikkaan koronaa

    • Anonyymi

      Näin alustqvana diagnoosina veikkaisin sitä että niskat ovat liioitellun kireenä, mikä johtuu useimmiten huonosta lihastasapainosta.

      Niskan kireys voi johtua myös vakavemmista sairauksista tai defekteistä kuten chiarista, hydrokefaliasta, välilevyrappeumasta, kaularangan spinaalistenoosista, tos-oireyhtymästä, jäätyneistä hartioista, kaula tai rintarangan nikaman välilevyn pullistumasta, leukanivelen toimintahäiriöstä, migreenistä, dystoniasta, lihasatrofiasta, syövästä, aivokasvaimesta, yms.

      Todellinen diagnoosi voi olla vaikka mitä, eikä sitä pysty täältä näyttöruudun takaa tarkemmin diagnosoimaan ilman että olisi lääketieteellisistä tutkimuksista saatua dataa jota tulkita.

      Hyvä lihaskunto ja lihastasapaino auttaa jos se on vain lihasperäistä mikä on todennäköisin vaihtoehto koska useimmiten jännitysniskasta otetuissa magneetti- tai ct-kuvissa ei näy merkkejä mistään vakavemmasta

    • Anonyymi

      Voit käydä pitkillä lenkeillä ja salilla monta kertaa viikossa mutta lihastasapaino voi silti olla huono.

      Huonoon lihastasapainoon auttaa pitkät staattiset liikkeet ja pidot joissa koko kroppa ja tukilihakset "sulautuvat" yhteen sekä tukevat toisiaan tasaisesti

    • Anonyymi

      Tuliko en tiedä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe