Laitoin mazdaan pienet diskantit etuovien kulmiin siihen sivupeilien kohdalle.Mazda6 GT:n diskantit olis maksanut noin 230 euroa eli unohdin sen ja hain sonyn XS-HO3 jotka maksoi 26 euroa.Elegansessa on johdotus valmiina niihin mustiin kolmioihin.Paketissa on pinta sekä uppoasennustarvikkeet mutta itse laitoin pinta-asennuksen koska upotus ei ole mahdollinen.Nyt ääni kuuluu ihan hyvin eikä huku jalkatilaan.Ne kolmiot lähtee sormin vetämällä irti ja kuskin puolella punanen on plussa toisella sininen on plussa.Kannatta kokeilla on halpa ja helppo!
Mazda6 äänentoiston parannus
28
6342
Vastaukset
- Pate
Kiitos hyvästä ideasta! Mahtaskohan auton takana olla valmius subbarinkin asentamiselle samaan malliin ;-)
- GT Heebo
Noita GT:n Boseja ei kannata missääntapauksessa laittaa. Itsekkin vaihdatin ne kiinalaiset bose tarroin varustetut kaiuttimet pois. Eteen Next ALS16 ja Taakse Next ALS 6. Äänentoisto parani huomattavasti.
- M6 GT
GT Heebo kirjoitti:
Noita GT:n Boseja ei kannata missääntapauksessa laittaa. Itsekkin vaihdatin ne kiinalaiset bose tarroin varustetut kaiuttimet pois. Eteen Next ALS16 ja Taakse Next ALS 6. Äänentoisto parani huomattavasti.
Ymmärsinkö oikein että vaihdatit liikkeessä Mazda6 GT:n ovikaiuttimet noihin mainitsemiisi? Subbbari jäi ilmeisesti entiselleen. Olen itse miettinyt samaa eli GT:n ovikaiutinten vaihtoa, mutta mikään autoradioliike ei purkamatta ovipaneleita pysty sanomaan mitkä sinne sopisivat.
Ei ole kuulemma vielä Mazda6 kaiutin-kataloogeissa. Kerropa lisää mitä kaiuttimet ja mahdollinen vaihtotyö maksoivat ja missä työn teetätit vai teitkö vaihdon itse? - Paukka-Pete
GT Heebo kirjoitti:
Eli teit ilmeisesti työn itse? 10 sivun essee kuvineen kotisivuillesi, kiitos!
- mazi
Paukka-Pete kirjoitti:
Eli teit ilmeisesti työn itse? 10 sivun essee kuvineen kotisivuillesi, kiitos!
Jos joku haluaa irrottaa ovipahvit tässä muutama vinkki."Kolo" josta ovi vedetään kiinni sen pohjalla on ruuvi. Toinen on kahvassa josta ovi avataan(sen mustan pyöreän napin alla,poista kahvan tausta.Ovipahvi irtoaa alasaranan kohdasta sinne sormet väliin ja reippaasti vetämällä.Itsekkin alkuun arkailin mutta lähti aika helposti.Kannattaa tehdä lämpimässä niin ei katkeile ne nastat niin helposti (ne muovitapit on vaihdettavia maksaa noin pari euroa kpl.Ne on samat kuin 626:ssa.
- mikki
joku nelijohtoinen liitin ,hattuhyllyn alapuolella
kuka tietää,
mikä se on - Mazda6 2.0 AT
M6 GT kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein että vaihdatit liikkeessä Mazda6 GT:n ovikaiuttimet noihin mainitsemiisi? Subbbari jäi ilmeisesti entiselleen. Olen itse miettinyt samaa eli GT:n ovikaiutinten vaihtoa, mutta mikään autoradioliike ei purkamatta ovipaneleita pysty sanomaan mitkä sinne sopisivat.
Ei ole kuulemma vielä Mazda6 kaiutin-kataloogeissa. Kerropa lisää mitä kaiuttimet ja mahdollinen vaihtotyö maksoivat ja missä työn teetätit vai teitkö vaihdon itse?Kai ne on Suomessakin tämän kotisivun mukaiset vai onko parempaa tietoa....
http://home.online.no/~rekse/mazda6/index.htm
- Pate
Mistä ostit nuo tweeterit, itse löysin Suomesta vain osoitteesta http://www.sony.fi/view.x?cat=1029553&prod=1738&loc=fi_FI
- Pate
Sieltähän ne johdot löytyivät ihan kuten Mazi sanoi:
http://koti.mbnet.fi/~patrick/m6/paneli.jpg
Onko sen Sonyn XS-HO3 kaiuttimen perässä tuohon alkuperäiseen sopiva liitin vai meneekö juotoshommiksi? Tunnistaako/tietääkö mikä on allaolevan kuvan liittimen tyyppi:
http://koti.mbnet.fi/~patrick/m6/liitin.jpg
Oliskos Mazilla kuvia valmiista asennuksesta??? Ja muuten, mistä ihmeestä tiesit että sieltä panelin alta löytyy nuo johdot? Ja toisekseen, mistäs tiesit että ne ovat toisestakin päästä jossain kiinni? :-)- mazi
Kyllä se juotoshommiksi menee,mutta pikku homma se on.Ainakin hämeenlinnassa olevasta TV -sävelestä sain noi diskantit.Kävin mazdaliikkeessä kysymässä ja ne katsoi koneelta sähkökaaviota ja totesivat,että sama johdotus kuin GT:ssä.Noista takaovien kajareista sen verran että ,kun itse istuin takana ja kuuntelin, niistä ei kuulu ääntä juuri ollenkaan.Etu ja takakaiuttimien säätö oli balansissa.Jos kääntää pelkästään takakaiuttimille ,niistä kuuluu tosi surkeasti.Kokeilkaapa.Mitenkähän on bosen järjestelmässä?
- Pate
mazi kirjoitti:
Kyllä se juotoshommiksi menee,mutta pikku homma se on.Ainakin hämeenlinnassa olevasta TV -sävelestä sain noi diskantit.Kävin mazdaliikkeessä kysymässä ja ne katsoi koneelta sähkökaaviota ja totesivat,että sama johdotus kuin GT:ssä.Noista takaovien kajareista sen verran että ,kun itse istuin takana ja kuuntelin, niistä ei kuulu ääntä juuri ollenkaan.Etu ja takakaiuttimien säätö oli balansissa.Jos kääntää pelkästään takakaiuttimille ,niistä kuuluu tosi surkeasti.Kokeilkaapa.Mitenkähän on bosen järjestelmässä?
Jeps, takaa kuuluu vaimeammin kuin edestä, sama juttu on jostain syystä osunut kohdalleni jo kahdessa erimerkkisessä autossa. Ajattelin että se kuuluu asiaan :-)
Kysyitkös että onko sähkökaavion mukaan takana valmius subbarille? - Susanna
mazi kirjoitti:
Heissan !
Minuakin kiehtoisi nuo lisä diskantit. Asennitko ne itse vai asensiko sen ne TV-Sävelen työläiset? Olisiko Mazda-liike tehnyt työn? Jos asennutit, niin mitä maksoi?
Kun laitoit pintakiinnityksen, niin mitä se käytännössä on ja miten kiinnitit ne ? Entä, onko nuo punaiset johdot ns vapaina siellä kotelon alla vai kiinnitettynä johonkin esim. peileihin?
Tunnustan, että en ole mikään Hifisti, joten voisitko ystävällisesti vielä antaa neuvoa pikku tarkemmin, please !!!!!
:) Susanna :) - mazi
Susanna kirjoitti:
Heissan !
Minuakin kiehtoisi nuo lisä diskantit. Asennitko ne itse vai asensiko sen ne TV-Sävelen työläiset? Olisiko Mazda-liike tehnyt työn? Jos asennutit, niin mitä maksoi?
Kun laitoit pintakiinnityksen, niin mitä se käytännössä on ja miten kiinnitit ne ? Entä, onko nuo punaiset johdot ns vapaina siellä kotelon alla vai kiinnitettynä johonkin esim. peileihin?
Tunnustan, että en ole mikään Hifisti, joten voisitko ystävällisesti vielä antaa neuvoa pikku tarkemmin, please !!!!!
:) Susanna :)Itse asensin ,se on tosi helppo homma.Kotelon alla johdot on laitettu liittimeen joka kannattaa poistaa ja juottaa diskanttien piuhat suoraan niihin johtoihin.Ainakin sonyn paketissa oli valmis pinta-asennussarja.Kiinnitys kahdella ruuvilla tähän kolmioon.pinta-asennus runko on aavistuksen vino joten suuntaus on oikea kuulijoihin nähden.Ruuvit jäävät piiloon diskantin alle.Ei tämmöistä hommaa kannata teettää missään ,uskon että tämä onnistuu kokemattomaltakin.Ei muutakun tuumasta toimeen!
- Mazi
Pate kirjoitti:
Jeps, takaa kuuluu vaimeammin kuin edestä, sama juttu on jostain syystä osunut kohdalleni jo kahdessa erimerkkisessä autossa. Ajattelin että se kuuluu asiaan :-)
Kysyitkös että onko sähkökaavion mukaan takana valmius subbarille?Tuota en huomannut kysyä ,mutta tutkin farkun varapyöräkoteloa ja sen ympäristöä eikä sielä näkynyt mitään ylimääräistä piuhaa.
- Susanna
mazi kirjoitti:
Itse asensin ,se on tosi helppo homma.Kotelon alla johdot on laitettu liittimeen joka kannattaa poistaa ja juottaa diskanttien piuhat suoraan niihin johtoihin.Ainakin sonyn paketissa oli valmis pinta-asennussarja.Kiinnitys kahdella ruuvilla tähän kolmioon.pinta-asennus runko on aavistuksen vino joten suuntaus on oikea kuulijoihin nähden.Ruuvit jäävät piiloon diskantin alle.Ei tämmöistä hommaa kannata teettää missään ,uskon että tämä onnistuu kokemattomaltakin.Ei muutakun tuumasta toimeen!
Heips !
Oliko sinulla Mazi GT vai 2.0 Elegance ?
Eli onkohan johdotus kaikissa malleissa ?
On hienoa kun tältä palstalta löytää aina kivoja vinkkejä. Kiitos kaikille ja etenkin nyt sinulle Mazi kun aloitit tämän palstan hyödyllisillä neuvoillasi !
T: Susanna - Pate
Susanna kirjoitti:
Heips !
Oliko sinulla Mazi GT vai 2.0 Elegance ?
Eli onkohan johdotus kaikissa malleissa ?
On hienoa kun tältä palstalta löytää aina kivoja vinkkejä. Kiitos kaikille ja etenkin nyt sinulle Mazi kun aloitit tämän palstan hyödyllisillä neuvoillasi !
T: SusannaOmassa 2.0 Elegancessa ainakin oli ne johdot valmiina. Kaiuttimet on jo tilattu, ensi viikolla pääsee asentelemaan...
- Kamikaze
Kyselin huollosta diskanttien hintaa ja olivat tosiaan sen reilut 200euroa. Muistaakseni eivät puhuneet valmiista johdotuksesta mitään.
L. diskantteja varten olevat johdot ovat kiinni toisesta päästään ja mainitsemiesi Sonyjen liittimet uppoavat Mazdaan ilman juotoksia? - GT Heebo
Elikkä itse vaihdatin nuo kaijuttimet, koska ajattelin että on mukavampi saada ehjinä nuo paneelit irti. Vaihdossa kannattaa huomioida takaovien suhteen tuo asennusaukon koko, itse kun "ängetytin" sinne 6-1/5 tuumaiset niin joutuivat käyttämään sovite laippaa. Eteen nuo menevät suoraan. Basso menee vaihtoon seuraavaksi. Jo pelkillä etu-takaovi muutoksilla äänenlaatu parani todella paljon.
- M6 GT
Vielä jos voisit mainita jotain vaihtotyön ja kaiutinten hinnasta. Kyselin itse hintoja ja vaihtotyö liikkeessä olisi 150 - 200 euroa ja laadukkaat valmiisiin aukkoihin sopivat kaiuttimet yhteensä noin 300 - 400 euroa. Pidin tuota 500 - 600 euron kustannusta aika kalliina, joten jätin vaihdattamatta. Ihmettelin myöskin
liikkeiden karsasta suhtautumista pyytämääni vaihtotyöhön, kun tuntui ettei työ oikein kiinnosta ja yksi liike suoraan kieltäytyikin koskemasta M6:n Bosen kaiuttimiin.
Yritin itsekin purkaa panelit tuon tällä palstalla jo usein vilahdelleen linkin avulla, mutta kun eivät irronneet suosiolla niiden parin ruuvin poiston jälkeenkään, niin jätin homman sikseen. - Pena
M6 GT kirjoitti:
Vielä jos voisit mainita jotain vaihtotyön ja kaiutinten hinnasta. Kyselin itse hintoja ja vaihtotyö liikkeessä olisi 150 - 200 euroa ja laadukkaat valmiisiin aukkoihin sopivat kaiuttimet yhteensä noin 300 - 400 euroa. Pidin tuota 500 - 600 euron kustannusta aika kalliina, joten jätin vaihdattamatta. Ihmettelin myöskin
liikkeiden karsasta suhtautumista pyytämääni vaihtotyöhön, kun tuntui ettei työ oikein kiinnosta ja yksi liike suoraan kieltäytyikin koskemasta M6:n Bosen kaiuttimiin.
Yritin itsekin purkaa panelit tuon tällä palstalla jo usein vilahdelleen linkin avulla, mutta kun eivät irronneet suosiolla niiden parin ruuvin poiston jälkeenkään, niin jätin homman sikseen.Kylläpä oli kalliit kaiuttimet. Sillä 400€ saa focalilta jos 3-tie erillissarjan! Katseleppas netistä hintoja.
http://www.huolto-kalle.fi/
http://www.powerset.fi/audio/ind-auto.htm
Ja mitenkäs se Bosen vahvistin siellä etupenkin alla, minkä tasoinen härveli on ja ohjaako se koko systeemiä, myös subbaria? Onko vahvistimen vaihto helppo homma? - GT Heebo
M6 GT kirjoitti:
Yritin itsekin purkaa panelit tuon tällä palstalla jo usein vilahdelleen linkin avulla, mutta kun eivät irronneet suosiolla niiden parin ruuvin poiston jälkeenkään, niin jätin homman sikseen.Vaihtohinta oli 70€ ja tuo piti sisällään tuonne takapäähän ne "sovittimet" elikkä siinä käytettiin Ford:in 5x9 => 6-1/5 sovitinta joka työstettiin M6 kelpoiseksi. Mikäli laitat taakse 5-1/2 tuumaiset jotka menevät suoraan hinta lienee noin 50€. Kaijuttimet sitten onkin jo toinen juttu. Nuo Next:in kaijuttimet ovat mielestäni hinta laatu suhteeltaan hyvät ja ovatpa ne testeissäkin pärjänneet. Tuo Etupään sarja oli noin 190€ ja takapää noin 130€. Kokonaisuus siis on noin 400 eeroa. Tällä invertoinnilla saa siis jo kohtuullisen hyvän äänentoiston tuolla vakio subbarillakin.
- M6 GT
GT Heebo kirjoitti:
Vaihtohinta oli 70€ ja tuo piti sisällään tuonne takapäähän ne "sovittimet" elikkä siinä käytettiin Ford:in 5x9 => 6-1/5 sovitinta joka työstettiin M6 kelpoiseksi. Mikäli laitat taakse 5-1/2 tuumaiset jotka menevät suoraan hinta lienee noin 50€. Kaijuttimet sitten onkin jo toinen juttu. Nuo Next:in kaijuttimet ovat mielestäni hinta laatu suhteeltaan hyvät ja ovatpa ne testeissäkin pärjänneet. Tuo Etupään sarja oli noin 190€ ja takapää noin 130€. Kokonaisuus siis on noin 400 eeroa. Tällä invertoinnilla saa siis jo kohtuullisen hyvän äänentoiston tuolla vakio subbarillakin.
Miten ihmeessä tuo vaihtohinta on noin halpa? Vain 70 € ja ilman sovittimia 50 €?! Missä olet vaihtotyön teettänyt? Minulle annettiin ihan erilaisia hinta-arvioita vaihtotyöstä eli 150 - 200 €. Kysyin asennusta kolmesta pääkaupunkiseusun autoradioliikkeestä, joista yksi arvioi vaihtotyön 150 €, toinen 200 € ja kolmas kieltäytyi työstä. Minusta 200 € vaihtotyöstä on lähes kiskontaa ja siihen se homma sitten minun osalta jäikin, kun en ollut innostunut maksamaan liikkeiden pyytämää korvausta.
- GT Heebo
M6 GT kirjoitti:
Miten ihmeessä tuo vaihtohinta on noin halpa? Vain 70 € ja ilman sovittimia 50 €?! Missä olet vaihtotyön teettänyt? Minulle annettiin ihan erilaisia hinta-arvioita vaihtotyöstä eli 150 - 200 €. Kysyin asennusta kolmesta pääkaupunkiseusun autoradioliikkeestä, joista yksi arvioi vaihtotyön 150 €, toinen 200 € ja kolmas kieltäytyi työstä. Minusta 200 € vaihtotyöstä on lähes kiskontaa ja siihen se homma sitten minun osalta jäikin, kun en ollut innostunut maksamaan liikkeiden pyytämää korvausta.
tuntuu olevan noissa hinnoissa. Olen itse asennellut nuo kaijuttimet tähänasti aina itse, mutta uuteen autoon en tohtinut alkaa. Työnä tuo ei mikään ihmeellinen ole, varinkin kun jos on työkalut sitä varten. Itsellä asennukset tehtiin niin että on myös mahdollista palauttaa nuo Boset takaisin esim seuraavan auton vaihdon yhteydessä eli ei tuossa "oikastu". Itse kun soittelin sikäläiset asentamot läpi niin sain monenkirjavia vastauksia mitä kannattaa yleensäkin tehdä. Lienee niin että antavat tuon hinta-arvion varmanpäälle kun eivät ole M6:ia vielä työstäneet. Tuolla erotuksella saa silti jo bensarahat tänne länsirannikolle, jossa homma myös osataan.
- Pena
Voisiko joku olla niin ystävällinen, että piirtäisi vaikka kotisivuilleen Bose laitteiston kaavion. Eli mikä on kytketty mihinkin ja subbarin johdotukset jne.
- Pate
Noita Sonyn kaiuttimia ei löydy ihan joka paikasta, niinpä ainakin minun piti tilata ne.
Toimitus kestää neljä arkipäivää ja hintaa on 29 euroa ei valkoisen vaan sen toisen pörssin kautta (ei mainostusta :-))
Veditkö muuten Mazi ne kaiuttimen Sony -tekstit esim. mustalla tussilla piilon vai jätitkö näkyviin?- Mazi
Ajattelin ensin vetää tussilla ne tekstit yli,mutta vielä ne siinä on.Jos jonain päivänä ne alkaa ottaan pannuun, niin tussilla yli.Itse kyselin soitinliikkeestä pieniä diskantteja jolloin myyjäkin oli kiinnostunut niistä ,koska hänellekin oli tulossa M6:nen.
- jii
johdot siellä hattuhyllyn alapuolella, 4 johtoa liittimessä ,.kertokaa
- Pate
Arvaapas Mazi mitä mulle kävi? Vartavasten tilatut Sonyn XS-HO3 kaiuttimet sitten tulivat eilen ja eikun paketti auki. Muuten ihan hyvä mutta paketista puuttui juuri se pinta-asennussarja... Kaikki muut rekkulat paketissa kyllä oli, miten osasikin puuttua just se pinta-asennusarja mitä olisin tarvinnut...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee823230Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."362050Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1681822Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?2971364Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki341258Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin911200- 1081184
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711090Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.1201084- 281051