Avoimet opinnot ja niiden hyöty??

psykologi joskus???

Hei kaikki!

Voisiko joku kertoa, että kuinka paljon avoimen yliopiston kurssien käymisestä/opintopisteiden keräämisestä on hyötyä itse valintaprosessissa yliopistoon?? Itse haluaisin kovasti (edes) hakea psykologian kandidaatin/maisterin tutkintoon, mutta pohjanani on vain Lähihoitajan perustutkinto ja siitä tuskin hyötyä on (juuri ja juuri hakukelpoisuuden antaa)... Eli kannattaako käydä avoimia, vai luovuttaa heti kättelyssä??

6

2717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mrikka

      Hei! Tässä jotain yleistä yliopistoon hakemisesta, avoimen yliopiston opinnoista sekä psykologiastakin.

      Yliopistoon voivat hakea sekä lukion että ammattikoulun hyväksytysti läpäisseet henkilöt eli jos sulla tuo lähihoitajan tutkinto on niin hyvä juttu.

      Lähtöpisteitä saa ylioppilastutkintotodistuksen arvosanoista (merkittävimmät äidinkieli, pitkä vieras kieli, reaali ja matematiikka - painotukset vaihtelevat aloittain) vaan ei työkokemuksesta tai avoimen yliopiston opinnoista (jos siis haet normaalin väylän kautta = keväällä pääsykokeet). Joillakin aloilla opinto-oikeutta voi anoa, kun on suorittanut tietyn määrän opintoja hyvin arvosanoin avoimessa yliopistossa (usein kaiketi perus- ja aineopinnot). Näistä kannattaa kysellä yliopistojen opintotoimistoista.

      Yleensä opiskelijoita valitaan kahdessa kiintiössä: 1. pääsykokeen perusteella päässeet ja 2. lähtöpisteiden ja pääsykoepisteiden perusteella päässeet eli pelkän (todella hyvin menneen) pääsykokeen perusteella pääsee myös. Aina pääsykokeessa on kuitenkin pärjättävä hyvin, koska varsinkin psykologiaan hakee moni motivoitunut opiskelija.

      Ei kuitenkaan kannata luovuttaa, vaikka ei heti pääsisikään.

      Neuvoisin sua käymään nuo psykologian perusopinnot avoimessa, koska ensinnäkin siinä näkee, kiinnostaako ala todella ja saa vähän esimakua siitä, millaista ja miten vaativaa on yliopisto-opiskelu. Toiseksi, saat jo vankan tietopohjan psykologian perusteissa, mistä on hyötyä pääsykokeessa (tietysti on päntättävä ahkerasti myös pääsykokeeseen).

      Siitä on myös hyötyä, että (pienikin) osa opinnoista on jo suoritettu, kun yliopistossa opinnot aloittaa. Varsinkin avoimessa yliopistossa suoritetut opintokokonaisuudet saa helposti hyväksytettyä tutkintoonsa ja näin opiskeluaikakin hieman lyhenee. Kun saat opiskelupaikan psykologian koulutusohjelmasta yliopistossa, niin saat automaattisesti opinto-oikeuden sekä kandidaatin että maisterin tutkintoon.

      Toivottavasti tästä oli hyötyä. Viimeisenä vinkkinä vielä sellainen, että jos jokin on epäselvää, kannattaa tosiaan ottaa yhteys asioista tietäviin tahoihin. Tsemppiä, kyllä unelmiaan kannattaa aina tavoitella :).

      • psykologi joskus???

        Näin vähän ajattelinkin. Yhteiskuntatieteen kand./maist. hakeva hyötyy ilmeisesti noista avoimen yliopiston kursseista, mutta psykologiaan ne eivät kelpaa (ilmeisesti), tarkoitan tässä erillishakua. Se olikin mulle epäselvää, että hyödyttääkö ne avoimen kurssit vielä ekstrana, sen lisäksi että mulla on valintakelpoisuus jo tuon perustutkinnon myötä ... Taidan kuitenkin mennä avoimeen suorittamaan kurssin tai kaksi :) Tiedänpä sitten, että kiinnostaako ala niin paljon, että siihen (vuosia...) haen.


      • Nimetön
        psykologi joskus??? kirjoitti:

        Näin vähän ajattelinkin. Yhteiskuntatieteen kand./maist. hakeva hyötyy ilmeisesti noista avoimen yliopiston kursseista, mutta psykologiaan ne eivät kelpaa (ilmeisesti), tarkoitan tässä erillishakua. Se olikin mulle epäselvää, että hyödyttääkö ne avoimen kurssit vielä ekstrana, sen lisäksi että mulla on valintakelpoisuus jo tuon perustutkinnon myötä ... Taidan kuitenkin mennä avoimeen suorittamaan kurssin tai kaksi :) Tiedänpä sitten, että kiinnostaako ala niin paljon, että siihen (vuosia...) haen.

        kyllä avoimeen kannattaa mennä. itsekin aion psykoligksi eikä taustalla ole kuin peruskoulu. käyn avoimessa 100 opinto pistettä täyteen psykologian perusopintoja ja aineopintoja sekä sivuaineen ointoja 25 op, sekä lisäksi 15op kirjotusviestintää ja kieliä. sen jälkeen avoimen yliopiston väylä haun kautta pääsee yliopistoon ja kehityspsykologiaa lukemaan. kun on siitä saanut maisterin tutkinnon, voi täydentää enää psykologiksi. näin ainakin minä aion tehdä


      • tuloks..
        Nimetön kirjoitti:

        kyllä avoimeen kannattaa mennä. itsekin aion psykoligksi eikä taustalla ole kuin peruskoulu. käyn avoimessa 100 opinto pistettä täyteen psykologian perusopintoja ja aineopintoja sekä sivuaineen ointoja 25 op, sekä lisäksi 15op kirjotusviestintää ja kieliä. sen jälkeen avoimen yliopiston väylä haun kautta pääsee yliopistoon ja kehityspsykologiaa lukemaan. kun on siitä saanut maisterin tutkinnon, voi täydentää enää psykologiksi. näin ainakin minä aion tehdä

        eli,älkää sitten olettako,että AVOIMEEN MENNÄÄN IHAN MILLÄ ARVOSANOILLA vain,ehei,hakijoita on paljon,JA KERMA KUORITAAN päältä,eli 5 ehkä 4 arvoisilla voi päästä.TÄMÄ ON TOSIASIA.eLI TODELLA VAIN ERINOMAISIN TULOKSIN päästään avoimen kautta yliopistoon.


      • 456+
        tuloks.. kirjoitti:

        eli,älkää sitten olettako,että AVOIMEEN MENNÄÄN IHAN MILLÄ ARVOSANOILLA vain,ehei,hakijoita on paljon,JA KERMA KUORITAAN päältä,eli 5 ehkä 4 arvoisilla voi päästä.TÄMÄ ON TOSIASIA.eLI TODELLA VAIN ERINOMAISIN TULOKSIN päästään avoimen kautta yliopistoon.

        korjaus edelliseen,ELI AVOIMEN KAUTTA yliopistoon ei mennä ,kuin,kiitettävin arvosanoin,


      • varmaankin
        Nimetön kirjoitti:

        kyllä avoimeen kannattaa mennä. itsekin aion psykoligksi eikä taustalla ole kuin peruskoulu. käyn avoimessa 100 opinto pistettä täyteen psykologian perusopintoja ja aineopintoja sekä sivuaineen ointoja 25 op, sekä lisäksi 15op kirjotusviestintää ja kieliä. sen jälkeen avoimen yliopiston väylä haun kautta pääsee yliopistoon ja kehityspsykologiaa lukemaan. kun on siitä saanut maisterin tutkinnon, voi täydentää enää psykologiksi. näin ainakin minä aion tehdä

        ainoa tapa käyttää avointa hyödyksi sisäänpääsyssä psykologiaa lukemaan. Siis toki avoimesta on hyötyä, sillä samoin siinä oppii kuin tavallisessakin yliopistossa, mutta siis melko kitsaasti yliopistot niitä meriiteiksi katsovat sisäänpääsijöitä valittaessa. Suoraa avoimen väylä mahdollisuutta ei psykologiaan ole.

        Mutta suosittelen kyllä ehdottomasti avoimen opintoja. Moni auttamishaluinen tyttö tuntuu kuvittelevan, että psykologin koulutus on jokin terapiaopisto, vaikkei se sitä ole. Perusopinnoista jo saa hieman realistisempaa kuvaa psykologian opiskelusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe