Lämmityslaite vastuksilla ?

..onko?

Se yleistä nykyajan diisseleissä?
Deltan myyjän mukaan minulla sellainen.
Ja toimiiko kunnolla?
Sitä ei muuten mainosteta yleisesti.Tämän palstan naperot tuskin tietää siitä yhtään mitään.
Elikkä:
Onko vepastot historiaa?

33

10011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • webastot historiaa.

      Sähkövastukset ovat edullisempi mutta huonompi tapa saada lisälämpöä. Eli käytetään lähinnä halvemman hintaluokan autoissa. Myös hiukkassuodattimella varustetut autot kehittävät paremmin lämpöä. (eli kuluttavat enemmän). Mikään lisälämpö ei tule ilmaiseksi vaan kaikki tavat aiheuttavat enemmän tai vähemmän kulutuksen kasvua.

      • Kuis niin.........

        Kuluttaako huomattavasti enemmän löpöä?
        Litra 100km..5l 100km?
        Vai mikä on peruste?


      • halvemman

        Minulla on E-sarjan Mese ja tässä on myös sellaiset.


      • mersu säästänyt
        halvemman kirjoitti:

        Minulla on E-sarjan Mese ja tässä on myös sellaiset.

        väärässä paikassa.


    • tarkoitat?

      Mitä lämppäriä tarkoitat? Tuulilasin alareunan sulatus pitäisi olla vastuksilla jos toimii, itselläni ei toimi. Muuten crdi vaatii talvella pitkän ajamisen että sisään tulee lämmintä, mitään lisälämmitintä ei ole. Deltan myyjät puhuu niinkuin asiakas haluaa asioiden olevan, ne jutut voi jättää omaan arvoonsa.

      • ..puhaltimessa

        http://www.khcf.org/index.php?topic=475.0

        Ollut joissain malleissa jo viime vuonna.


      • ..puhaltimessa kirjoitti:

        http://www.khcf.org/index.php?topic=475.0

        Ollut joissain malleissa jo viime vuonna.

        humpuukia tuollainen.
        Samaan aikaan menee monikymmenkertainen lämpömäärä hukkaan jäähdytysveteen ja pakoputkeen.


      • Sinulla ?
        sitroen kirjoitti:

        humpuukia tuollainen.
        Samaan aikaan menee monikymmenkertainen lämpömäärä hukkaan jäähdytysveteen ja pakoputkeen.

        Kokemusta kyseisetä keksinnöstä?
        Kerro jotain .


      • Sulla

        edes crdi.
        Pistää miettimään.
        Jos ei toimi..........takuu !!!!


      • .........oot

        napero


      • Kiala Viulu
        .........oot kirjoitti:

        napero

        Kia:sta tosiaan ei olekkaan kuin murhetta ja vastusta


      • hyvin.
        sitroen kirjoitti:

        humpuukia tuollainen.
        Samaan aikaan menee monikymmenkertainen lämpömäärä hukkaan jäähdytysveteen ja pakoputkeen.

        Kabiiniin alkaa puhaltaa nopeasti lämmintä. VAGeissa tämä taisi olla käytössä jo vuosia sitten. Dieseleissä nimenomaan.

        Kun moottorin hyötysuhde on riittävän korkea, niin hukkalämpöä ei riitä enää tarpeeksi ohjaamon lämmittämiseen.


      • Asialliseen
        Kiala Viulu kirjoitti:

        Kia:sta tosiaan ei olekkaan kuin murhetta ja vastusta

        Keskusteluun. Ei ole tarkoitettu sinulle.


      • Kialaviulu
        Kiala Viulu kirjoitti:

        Kia:sta tosiaan ei olekkaan kuin murhetta ja vastusta

        Kialaviulu


      • Kiala Viulu
        Kialaviulu kirjoitti:

        Kialaviulu

        Näinhän se oli?


    • webastot...

      edelleenkään historiaa, koska lämmittävät auton jo ennen ajoon lähtöä mukavan lämpöiseksi ja on riippumaton sähkönsaannista parkkipaikalla.

      Nuo PTC vastukset alkavat toimia vasta kun auto on käynnissä. Kian tapauksessa vastus lämmittää kun ilman lämpötila on alle 5 astetta ja koneen lämpötila alle 70 astetta, lisäksi akkujännitteen pitää olla yli 11 V ja koneen kierrosten yli 700 RPM. Vastuksen teho on 1000W.
      Kian lämppärissä on kaksi lämmityskennoa peräkkäin eli toinen on vesikiertoinen ja toinen sähkölämmitteinen.

      Noita sähkövastuksia käytetään hyvin yleisesti nykydieseleissä, ovat varsinkin saksalaisten merkkien suosiossa. Varmaan siksi tuo on kopioitu myös Kia Ceedin lämppäriin, kun suunnittelukeskus on Saksassa.

      Kian tapauksessa ainakin tuo 2.0 CRDi pata lämmittää sisätilät yllättävän nopeasti ja lämpö riitti viimetalvena myös Lapissa, Etelässähän ei pakkasta ollutkaan. Pärjäsi lämmittimen osalta ihan mukavasti myös Teknarin talvitestissä.

      • Mahtava keksintö..

        Ei voi esim:Akku tyhjentyä ja jos lataus ei pelaa,ei pelaa vastuksetkaan.
        Tietenkin joskus vuosien päästä,kun junnut ja työttömät saavat diisselin käyttöön ja ei oo rahaa korjata laturia,tai ostaa akkua...niin eipäs toimikkaan.


    • nipponisti

      valitettavasti ne sähkövastukset lämmitysjärjestelmässä ovat kovin heikkotehoisia, koska auton laturi ei riitä tuottamaan virtaa riittävästi, tai sit laturi pitäisi olla paljon isompi, siitä tulisi taas uudet ongelmat, kuten tilantarve ja lisääntynyt polttoaineen kulutus. Webastolle ei ole viellä löytynyt voittajaa.

      • Puhutko

        Kokemuksen rinta-äänellä?
        Ja jos,mikä auto?


      • vaude vau

        Olet kyllä melkonen veikkonen. Haastelet aikalailla tunteella.

        Totta kai polttoaineenkulutus kasvaa, jos polttoaineella muodostetaan lämpöenergiaa. Aivan samalla tavalla webastot lisäävät kulutusta.

        Webastot ovat melkein kymmenen kertaa tehokkaampia kuin PTC-vastusratkaisut. Hyötysuhde on webastossa parempi, mutta toimintavarmuus huonompi. Onni onnettomuudessa on se, että kaikki energia muuttuu lopulta lämmöksi. Tämän vuoksi nimenomaan lämmityskäytössä hyötysuhteella ei ole mitään merkitystä.

        Paljonpa arvelet 130A:n laturin tuottavan virtaa? Paljonpa arvelet kilowatin vievän tehoa?


      • polttoaineen kulutus kasvaa
        vaude vau kirjoitti:

        Olet kyllä melkonen veikkonen. Haastelet aikalailla tunteella.

        Totta kai polttoaineenkulutus kasvaa, jos polttoaineella muodostetaan lämpöenergiaa. Aivan samalla tavalla webastot lisäävät kulutusta.

        Webastot ovat melkein kymmenen kertaa tehokkaampia kuin PTC-vastusratkaisut. Hyötysuhde on webastossa parempi, mutta toimintavarmuus huonompi. Onni onnettomuudessa on se, että kaikki energia muuttuu lopulta lämmöksi. Tämän vuoksi nimenomaan lämmityskäytössä hyötysuhteella ei ole mitään merkitystä.

        Paljonpa arvelet 130A:n laturin tuottavan virtaa? Paljonpa arvelet kilowatin vievän tehoa?

        Mutta,kuinka paljon ?
        Ehkei sitä tiedä kukaan.
        Tiedetään,että ilmastointi kesällä jopa litran 100km.
        Jos,ja kun vastukset talvella saman verran.
        Mua se ei ainakkaan haittaa.
        Tietenkin ilmastoinnin saa pois päältä,mutta vastuksia ei.


      • tunteella,,,,
        vaude vau kirjoitti:

        Olet kyllä melkonen veikkonen. Haastelet aikalailla tunteella.

        Totta kai polttoaineenkulutus kasvaa, jos polttoaineella muodostetaan lämpöenergiaa. Aivan samalla tavalla webastot lisäävät kulutusta.

        Webastot ovat melkein kymmenen kertaa tehokkaampia kuin PTC-vastusratkaisut. Hyötysuhde on webastossa parempi, mutta toimintavarmuus huonompi. Onni onnettomuudessa on se, että kaikki energia muuttuu lopulta lämmöksi. Tämän vuoksi nimenomaan lämmityskäytössä hyötysuhteella ei ole mitään merkitystä.

        Paljonpa arvelet 130A:n laturin tuottavan virtaa? Paljonpa arvelet kilowatin vievän tehoa?

        ..vaan tietoa etsien.
        Sitä on saatu ja webasto ei tosiaankaan jää historiaan.Onneksi on tullut vaihtoehtoja.

        Siitä Kiitokset Itse Kullekkin.


      • polttoainetta.
        polttoaineen kulutus kasvaa kirjoitti:

        Mutta,kuinka paljon ?
        Ehkei sitä tiedä kukaan.
        Tiedetään,että ilmastointi kesällä jopa litran 100km.
        Jos,ja kun vastukset talvella saman verran.
        Mua se ei ainakkaan haittaa.
        Tietenkin ilmastoinnin saa pois päältä,mutta vastuksia ei.

        Joo säästäähän pitää joka paikassa. Vilkkuakaan ei kannata käyttää.

        Huvittaa nämä ihmiset, joilla on autossaan ilmastontilaite, mutta eivät raaski käyttää sitä "koska se lisää kulutusta". Hikoilkoot sitten.

        Sama homma vastusten ja webastojen kanssa. Kummatkin lisäävät kulutusta, mutta auttavat tarkenemaan autossa paremmin. Hyvällä vaatetuksella autossa toki pärjää. Riittää kunhan saa pidettyä etulasit kirkkaana.

        PTC-vastuksen resistanssi nousee lämpötilan noustessa, jolloin sen läpi kulkeva virta pienenee ja sitä myöten sen kuluttama teho laskee. Eli kun auton moottori alkaa lämmittämään normaalilla lämmityskennolla sisälle tulevaa ilmaa, niin PTC-kenno alkaa lämpenemään ja osallistuu lämmitykseen vähemmän.

        Sivupeilien lämmityksessä käytetään myös PTC-vastuksia. Ja nykyisin myös sähkökäyttöisissä verkkosähköllä toimivissa sisätilanlämmittimissä.


    • Muutamat

      ..ketjun kommentit,että japseissa Ja varsinkaan TOYOTASSA ei kyseistä vastusta ole?.?

      • ikkunan sulatus

        Tuulilasin alareunan lämmitys ceedissä on, ei muuta. Mullekin kerrottiin kun ostin ceediä että autossa on vastuksilla toimiva lisälämmitys. Myöhemmin selvisi että tarkoittivat tätä lasin sulatus lämpöä.


      • vakiona

        Näin ainakin Auriksessa, varmasti muissakin.


      • dieselis on
        ikkunan sulatus kirjoitti:

        Tuulilasin alareunan lämmitys ceedissä on, ei muuta. Mullekin kerrottiin kun ostin ceediä että autossa on vastuksilla toimiva lisälämmitys. Myöhemmin selvisi että tarkoittivat tätä lasin sulatus lämpöä.

        Jos ostit bensakoneella, niin silloin ei mitään vastuksia lämmitysjärjestelmässä ole. Dieseleissä ne on.


    • pikkupakkaislla

      Mulla on ollut kaksi VAGia, jossa tuo vastuslämmitys. Jos pakkasta alle 15, niin lämpiäminen ok, kylmemmällä sitten ei oikein teho riitä. Webasto on ihan eri teholuokassa, jos kabiini on iso, niin ero kasvaa. Volkkareissa touranissa, passatissa ja tiguanissa on webasto, niitä vähän pienemmissä ja halvemmissa golfissa ja jetassa ei ole. Niissä on vain vastukset. Webasto on kallis, joten siinä syy. Kunnon talviautoissa, kuten saab, on vakiona webasto ja vielä kellolla. Auto on lämmin kun lähdet ja mitään sähkötolppaa ei tarvita.

    • Vastuslämmitys

      Tuo vastuslämmitys on pitkänpäälle kurja juttu, laturi joutuu lämmittimen toimiessa niin tiukalle, että ei kestä kauaa kun laukeaa,
      Jos vastuksen teho on vaikkapa vain mitättömät 1,2kW niin laturi joutuu puskemaan jo 100A virtaa ja kun kyseisessä autossa on muitakin sähkövimpaimia, niin ollaan hyvin herkästi 120-150A kuormitustilanteessa ja sellaista generaattoria ei sitten löydykkään enää vakiona joka tuon virtamäärän kestää.
      Virtahan on samaa luokkaa kuin starttausvirta.
      Mersussa tuo oli muka ratkaistu vesijäähdytteisellä laturilla, mutta sen vaihtoikä tuppaa pakkastalvina olemaan lyhyempi kuin öljynvaihtoväli.
      Tuo vastusjuttu on tarkoitettu etupäässä lauhkeille vyöhykkeille poikkeustapauksia varten ja ei missään tapauksessa toimi meidän olosuhteissa kovilla pakkasilla.

      • vautsi vau

        Nyt unohdit täysin sen, että autossa on akku. Mieti sen merkitystä sähköjärjestelmässä.

        Kyllä laturitkin välillä kovilla ovat, mutta ei niissä onneksi kulu muuta kuin laakerit ja hiilet, jotka ovat edullisia vaihtaa.

        Vastus on huoltovapaa. Webasto ei ole. Lisäksi webasto kuluttaa akkua ja sen vuoksi myös laturia.

        "Tuo vastusjuttu on tarkoitettu etupäässä lauhkeille vyöhykkeille poikkeustapauksia varten"

        Heh heh. Ok, kippis.


        PS. Sähkövastuksia on ollut mm.bensa-autojen imusarjoissa jo kymmeniä vuosia. Samalla tavalla nekin "kuormittavat". Kummasti ovat laturit kuitenkin kestäneet.


      • keskiaikaa noilla
        vautsi vau kirjoitti:

        Nyt unohdit täysin sen, että autossa on akku. Mieti sen merkitystä sähköjärjestelmässä.

        Kyllä laturitkin välillä kovilla ovat, mutta ei niissä onneksi kulu muuta kuin laakerit ja hiilet, jotka ovat edullisia vaihtaa.

        Vastus on huoltovapaa. Webasto ei ole. Lisäksi webasto kuluttaa akkua ja sen vuoksi myös laturia.

        "Tuo vastusjuttu on tarkoitettu etupäässä lauhkeille vyöhykkeille poikkeustapauksia varten"

        Heh heh. Ok, kippis.


        PS. Sähkövastuksia on ollut mm.bensa-autojen imusarjoissa jo kymmeniä vuosia. Samalla tavalla nekin "kuormittavat". Kummasti ovat laturit kuitenkin kestäneet.

        kommenteillasi.


      • luovaa
        keskiaikaa noilla kirjoitti:

        kommenteillasi.

        Tässähän ihan sanattomaksi meni.


    • Anonyymi

      On kia ceed 1.6 litraisessa dieselissä lämppärin kennon jatkona vastus kenno. 430 000 ajetussa 2010 autossa toimii, tosin hyvin vaatimattomasti. 100000 km välein tukkeutuva lämppärin kennon tukkeutuessa pääsee nauttimaan tästä sähkö kennosta.

      -1 kelissä puhaltaa +2 asteista ulos. Eli käytännössä kusetus tuo sähköinen vastus.
      Ja tämä todettu useamman kerran kun lämppärin kenno täysin tukossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      150
      8793
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1443
    3. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      76
      1335
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      78
      1222
    5. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      143
      1102
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      91
      1084
    7. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      103
      837
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      808
    9. 45
      797
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      791
    Aihe