Lämmityslaite vastuksilla ?

..onko?

Se yleistä nykyajan diisseleissä?
Deltan myyjän mukaan minulla sellainen.
Ja toimiiko kunnolla?
Sitä ei muuten mainosteta yleisesti.Tämän palstan naperot tuskin tietää siitä yhtään mitään.
Elikkä:
Onko vepastot historiaa?

33

11990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • webastot historiaa.

      Sähkövastukset ovat edullisempi mutta huonompi tapa saada lisälämpöä. Eli käytetään lähinnä halvemman hintaluokan autoissa. Myös hiukkassuodattimella varustetut autot kehittävät paremmin lämpöä. (eli kuluttavat enemmän). Mikään lisälämpö ei tule ilmaiseksi vaan kaikki tavat aiheuttavat enemmän tai vähemmän kulutuksen kasvua.

      • Kuis niin.........

        Kuluttaako huomattavasti enemmän löpöä?
        Litra 100km..5l 100km?
        Vai mikä on peruste?


      • halvemman

        Minulla on E-sarjan Mese ja tässä on myös sellaiset.


      • mersu säästänyt
        halvemman kirjoitti:

        Minulla on E-sarjan Mese ja tässä on myös sellaiset.

        väärässä paikassa.


    • tarkoitat?

      Mitä lämppäriä tarkoitat? Tuulilasin alareunan sulatus pitäisi olla vastuksilla jos toimii, itselläni ei toimi. Muuten crdi vaatii talvella pitkän ajamisen että sisään tulee lämmintä, mitään lisälämmitintä ei ole. Deltan myyjät puhuu niinkuin asiakas haluaa asioiden olevan, ne jutut voi jättää omaan arvoonsa.

      • ..puhaltimessa

        http://www.khcf.org/index.php?topic=475.0

        Ollut joissain malleissa jo viime vuonna.


      • ..puhaltimessa kirjoitti:

        http://www.khcf.org/index.php?topic=475.0

        Ollut joissain malleissa jo viime vuonna.

        humpuukia tuollainen.
        Samaan aikaan menee monikymmenkertainen lämpömäärä hukkaan jäähdytysveteen ja pakoputkeen.


      • Sinulla ?
        sitroen kirjoitti:

        humpuukia tuollainen.
        Samaan aikaan menee monikymmenkertainen lämpömäärä hukkaan jäähdytysveteen ja pakoputkeen.

        Kokemusta kyseisetä keksinnöstä?
        Kerro jotain .


      • Sulla

        edes crdi.
        Pistää miettimään.
        Jos ei toimi..........takuu !!!!


      • .........oot

        napero


      • Kiala Viulu
        .........oot kirjoitti:

        napero

        Kia:sta tosiaan ei olekkaan kuin murhetta ja vastusta


      • hyvin.
        sitroen kirjoitti:

        humpuukia tuollainen.
        Samaan aikaan menee monikymmenkertainen lämpömäärä hukkaan jäähdytysveteen ja pakoputkeen.

        Kabiiniin alkaa puhaltaa nopeasti lämmintä. VAGeissa tämä taisi olla käytössä jo vuosia sitten. Dieseleissä nimenomaan.

        Kun moottorin hyötysuhde on riittävän korkea, niin hukkalämpöä ei riitä enää tarpeeksi ohjaamon lämmittämiseen.


      • Asialliseen
        Kiala Viulu kirjoitti:

        Kia:sta tosiaan ei olekkaan kuin murhetta ja vastusta

        Keskusteluun. Ei ole tarkoitettu sinulle.


      • Kialaviulu
        Kiala Viulu kirjoitti:

        Kia:sta tosiaan ei olekkaan kuin murhetta ja vastusta

        Kialaviulu


      • Kiala Viulu
        Kialaviulu kirjoitti:

        Kialaviulu

        Näinhän se oli?


    • webastot...

      edelleenkään historiaa, koska lämmittävät auton jo ennen ajoon lähtöä mukavan lämpöiseksi ja on riippumaton sähkönsaannista parkkipaikalla.

      Nuo PTC vastukset alkavat toimia vasta kun auto on käynnissä. Kian tapauksessa vastus lämmittää kun ilman lämpötila on alle 5 astetta ja koneen lämpötila alle 70 astetta, lisäksi akkujännitteen pitää olla yli 11 V ja koneen kierrosten yli 700 RPM. Vastuksen teho on 1000W.
      Kian lämppärissä on kaksi lämmityskennoa peräkkäin eli toinen on vesikiertoinen ja toinen sähkölämmitteinen.

      Noita sähkövastuksia käytetään hyvin yleisesti nykydieseleissä, ovat varsinkin saksalaisten merkkien suosiossa. Varmaan siksi tuo on kopioitu myös Kia Ceedin lämppäriin, kun suunnittelukeskus on Saksassa.

      Kian tapauksessa ainakin tuo 2.0 CRDi pata lämmittää sisätilät yllättävän nopeasti ja lämpö riitti viimetalvena myös Lapissa, Etelässähän ei pakkasta ollutkaan. Pärjäsi lämmittimen osalta ihan mukavasti myös Teknarin talvitestissä.

      • Mahtava keksintö..

        Ei voi esim:Akku tyhjentyä ja jos lataus ei pelaa,ei pelaa vastuksetkaan.
        Tietenkin joskus vuosien päästä,kun junnut ja työttömät saavat diisselin käyttöön ja ei oo rahaa korjata laturia,tai ostaa akkua...niin eipäs toimikkaan.


    • nipponisti

      valitettavasti ne sähkövastukset lämmitysjärjestelmässä ovat kovin heikkotehoisia, koska auton laturi ei riitä tuottamaan virtaa riittävästi, tai sit laturi pitäisi olla paljon isompi, siitä tulisi taas uudet ongelmat, kuten tilantarve ja lisääntynyt polttoaineen kulutus. Webastolle ei ole viellä löytynyt voittajaa.

      • Puhutko

        Kokemuksen rinta-äänellä?
        Ja jos,mikä auto?


      • vaude vau

        Olet kyllä melkonen veikkonen. Haastelet aikalailla tunteella.

        Totta kai polttoaineenkulutus kasvaa, jos polttoaineella muodostetaan lämpöenergiaa. Aivan samalla tavalla webastot lisäävät kulutusta.

        Webastot ovat melkein kymmenen kertaa tehokkaampia kuin PTC-vastusratkaisut. Hyötysuhde on webastossa parempi, mutta toimintavarmuus huonompi. Onni onnettomuudessa on se, että kaikki energia muuttuu lopulta lämmöksi. Tämän vuoksi nimenomaan lämmityskäytössä hyötysuhteella ei ole mitään merkitystä.

        Paljonpa arvelet 130A:n laturin tuottavan virtaa? Paljonpa arvelet kilowatin vievän tehoa?


      • polttoaineen kulutus kasvaa
        vaude vau kirjoitti:

        Olet kyllä melkonen veikkonen. Haastelet aikalailla tunteella.

        Totta kai polttoaineenkulutus kasvaa, jos polttoaineella muodostetaan lämpöenergiaa. Aivan samalla tavalla webastot lisäävät kulutusta.

        Webastot ovat melkein kymmenen kertaa tehokkaampia kuin PTC-vastusratkaisut. Hyötysuhde on webastossa parempi, mutta toimintavarmuus huonompi. Onni onnettomuudessa on se, että kaikki energia muuttuu lopulta lämmöksi. Tämän vuoksi nimenomaan lämmityskäytössä hyötysuhteella ei ole mitään merkitystä.

        Paljonpa arvelet 130A:n laturin tuottavan virtaa? Paljonpa arvelet kilowatin vievän tehoa?

        Mutta,kuinka paljon ?
        Ehkei sitä tiedä kukaan.
        Tiedetään,että ilmastointi kesällä jopa litran 100km.
        Jos,ja kun vastukset talvella saman verran.
        Mua se ei ainakkaan haittaa.
        Tietenkin ilmastoinnin saa pois päältä,mutta vastuksia ei.


      • tunteella,,,,
        vaude vau kirjoitti:

        Olet kyllä melkonen veikkonen. Haastelet aikalailla tunteella.

        Totta kai polttoaineenkulutus kasvaa, jos polttoaineella muodostetaan lämpöenergiaa. Aivan samalla tavalla webastot lisäävät kulutusta.

        Webastot ovat melkein kymmenen kertaa tehokkaampia kuin PTC-vastusratkaisut. Hyötysuhde on webastossa parempi, mutta toimintavarmuus huonompi. Onni onnettomuudessa on se, että kaikki energia muuttuu lopulta lämmöksi. Tämän vuoksi nimenomaan lämmityskäytössä hyötysuhteella ei ole mitään merkitystä.

        Paljonpa arvelet 130A:n laturin tuottavan virtaa? Paljonpa arvelet kilowatin vievän tehoa?

        ..vaan tietoa etsien.
        Sitä on saatu ja webasto ei tosiaankaan jää historiaan.Onneksi on tullut vaihtoehtoja.

        Siitä Kiitokset Itse Kullekkin.


      • polttoainetta.
        polttoaineen kulutus kasvaa kirjoitti:

        Mutta,kuinka paljon ?
        Ehkei sitä tiedä kukaan.
        Tiedetään,että ilmastointi kesällä jopa litran 100km.
        Jos,ja kun vastukset talvella saman verran.
        Mua se ei ainakkaan haittaa.
        Tietenkin ilmastoinnin saa pois päältä,mutta vastuksia ei.

        Joo säästäähän pitää joka paikassa. Vilkkuakaan ei kannata käyttää.

        Huvittaa nämä ihmiset, joilla on autossaan ilmastontilaite, mutta eivät raaski käyttää sitä "koska se lisää kulutusta". Hikoilkoot sitten.

        Sama homma vastusten ja webastojen kanssa. Kummatkin lisäävät kulutusta, mutta auttavat tarkenemaan autossa paremmin. Hyvällä vaatetuksella autossa toki pärjää. Riittää kunhan saa pidettyä etulasit kirkkaana.

        PTC-vastuksen resistanssi nousee lämpötilan noustessa, jolloin sen läpi kulkeva virta pienenee ja sitä myöten sen kuluttama teho laskee. Eli kun auton moottori alkaa lämmittämään normaalilla lämmityskennolla sisälle tulevaa ilmaa, niin PTC-kenno alkaa lämpenemään ja osallistuu lämmitykseen vähemmän.

        Sivupeilien lämmityksessä käytetään myös PTC-vastuksia. Ja nykyisin myös sähkökäyttöisissä verkkosähköllä toimivissa sisätilanlämmittimissä.


    • Muutamat

      ..ketjun kommentit,että japseissa Ja varsinkaan TOYOTASSA ei kyseistä vastusta ole?.?

      • ikkunan sulatus

        Tuulilasin alareunan lämmitys ceedissä on, ei muuta. Mullekin kerrottiin kun ostin ceediä että autossa on vastuksilla toimiva lisälämmitys. Myöhemmin selvisi että tarkoittivat tätä lasin sulatus lämpöä.


      • vakiona

        Näin ainakin Auriksessa, varmasti muissakin.


      • dieselis on
        ikkunan sulatus kirjoitti:

        Tuulilasin alareunan lämmitys ceedissä on, ei muuta. Mullekin kerrottiin kun ostin ceediä että autossa on vastuksilla toimiva lisälämmitys. Myöhemmin selvisi että tarkoittivat tätä lasin sulatus lämpöä.

        Jos ostit bensakoneella, niin silloin ei mitään vastuksia lämmitysjärjestelmässä ole. Dieseleissä ne on.


    • pikkupakkaislla

      Mulla on ollut kaksi VAGia, jossa tuo vastuslämmitys. Jos pakkasta alle 15, niin lämpiäminen ok, kylmemmällä sitten ei oikein teho riitä. Webasto on ihan eri teholuokassa, jos kabiini on iso, niin ero kasvaa. Volkkareissa touranissa, passatissa ja tiguanissa on webasto, niitä vähän pienemmissä ja halvemmissa golfissa ja jetassa ei ole. Niissä on vain vastukset. Webasto on kallis, joten siinä syy. Kunnon talviautoissa, kuten saab, on vakiona webasto ja vielä kellolla. Auto on lämmin kun lähdet ja mitään sähkötolppaa ei tarvita.

    • Vastuslämmitys

      Tuo vastuslämmitys on pitkänpäälle kurja juttu, laturi joutuu lämmittimen toimiessa niin tiukalle, että ei kestä kauaa kun laukeaa,
      Jos vastuksen teho on vaikkapa vain mitättömät 1,2kW niin laturi joutuu puskemaan jo 100A virtaa ja kun kyseisessä autossa on muitakin sähkövimpaimia, niin ollaan hyvin herkästi 120-150A kuormitustilanteessa ja sellaista generaattoria ei sitten löydykkään enää vakiona joka tuon virtamäärän kestää.
      Virtahan on samaa luokkaa kuin starttausvirta.
      Mersussa tuo oli muka ratkaistu vesijäähdytteisellä laturilla, mutta sen vaihtoikä tuppaa pakkastalvina olemaan lyhyempi kuin öljynvaihtoväli.
      Tuo vastusjuttu on tarkoitettu etupäässä lauhkeille vyöhykkeille poikkeustapauksia varten ja ei missään tapauksessa toimi meidän olosuhteissa kovilla pakkasilla.

      • vautsi vau

        Nyt unohdit täysin sen, että autossa on akku. Mieti sen merkitystä sähköjärjestelmässä.

        Kyllä laturitkin välillä kovilla ovat, mutta ei niissä onneksi kulu muuta kuin laakerit ja hiilet, jotka ovat edullisia vaihtaa.

        Vastus on huoltovapaa. Webasto ei ole. Lisäksi webasto kuluttaa akkua ja sen vuoksi myös laturia.

        "Tuo vastusjuttu on tarkoitettu etupäässä lauhkeille vyöhykkeille poikkeustapauksia varten"

        Heh heh. Ok, kippis.


        PS. Sähkövastuksia on ollut mm.bensa-autojen imusarjoissa jo kymmeniä vuosia. Samalla tavalla nekin "kuormittavat". Kummasti ovat laturit kuitenkin kestäneet.


      • keskiaikaa noilla
        vautsi vau kirjoitti:

        Nyt unohdit täysin sen, että autossa on akku. Mieti sen merkitystä sähköjärjestelmässä.

        Kyllä laturitkin välillä kovilla ovat, mutta ei niissä onneksi kulu muuta kuin laakerit ja hiilet, jotka ovat edullisia vaihtaa.

        Vastus on huoltovapaa. Webasto ei ole. Lisäksi webasto kuluttaa akkua ja sen vuoksi myös laturia.

        "Tuo vastusjuttu on tarkoitettu etupäässä lauhkeille vyöhykkeille poikkeustapauksia varten"

        Heh heh. Ok, kippis.


        PS. Sähkövastuksia on ollut mm.bensa-autojen imusarjoissa jo kymmeniä vuosia. Samalla tavalla nekin "kuormittavat". Kummasti ovat laturit kuitenkin kestäneet.

        kommenteillasi.


      • luovaa
        keskiaikaa noilla kirjoitti:

        kommenteillasi.

        Tässähän ihan sanattomaksi meni.


    • Anonyymi

      On kia ceed 1.6 litraisessa dieselissä lämppärin kennon jatkona vastus kenno. 430 000 ajetussa 2010 autossa toimii, tosin hyvin vaatimattomasti. 100000 km välein tukkeutuva lämppärin kennon tukkeutuessa pääsee nauttimaan tästä sähkö kennosta.

      -1 kelissä puhaltaa +2 asteista ulos. Eli käytännössä kusetus tuo sähköinen vastus.
      Ja tämä todettu useamman kerran kun lämppärin kenno täysin tukossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      81
      5330
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      74
      4709
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      131
      4650
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      367
      2077
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      96
      1700
    6. 99
      1607
    7. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      258
      1498
    8. 349
      1197
    9. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      57
      1022
    10. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      200
      1001
    Aihe