Huolestuin lisää siskostani kun jouduin käymään hönen luonaan. Tuntuu että sisko on aika lamaantunut ja tarvitsisi jotain apua.
Kaikki päivät hän on yksinään, töitä ei juuri ole, hän ei jaksa tehdä mitään asunnollaan.
Tiedän että meidän kotiolot on ollu aika kauheat, ja sisko on kärsinyt eniten.
Olemme jonkun verran puhuneetkin lapsuuden ajoista.
Asun kaukana pohjoisessa enkä voi siellä aina käydä.
Hänellä on yksi pitkäaikainen ystävä, sen tiedän.
Ilmeisesti hänkään ei tajua tilannetta mikä se on.
Siskoni mielestäni tarvitsisi jotain tukea.
Olin vain hiukan järkyttynyt käydessäni siellä,
nyt jäljestä päin rupesin oikein ajattelemaan
asiaa.
Onko isoissa kaupungeissa mitään tukihenkilötoimintaa, että siskoni pääsisi
pahimman yli?
Tiedän että siskollani ei ole kaikki hyvin
ja vielä se kun hän on aina yksin!
Ei todellakaan hyvä asia.
Olen siis veli ja huolissani.
Huolissani siskosta
12
801
Vastaukset
- kannattaisi
jutella siskon kanssa avoimesti, ja samalla kertoa, että olet hänestä huolissasi. Ei hänelle sitä apua kuitenkaan kukaan mene kotiin tarjoamaan. Sanot vain suoraan, että tilaa ajan lääkärille, ja ottaa vaikka tämän ystävänsä mukaan tukihenkilöksi. Olen itse monen läheiseni ainoa tukihenkilö, sairautta on joka lähtöön, on fyysistä ja psyykkistä, lievempää ja sitten todella vakavaa sairautta. Yksin ei tule apua haettua, sen olen huomannut. Joku täytyy olla tukena, ikäänkuin "potkimassa vauhtia", että saa apua ajoissa. Jokainen voi omalla tavallaan auttaa, ja näin täytyykin tehdä.
- toimiikin
tosi hyvin: "sanot vain suoraan että varaa ajan lääkärille ja ottaa vaikka tämän ystävänsä mukaan tukihenkilöksi." Niinhän se menee, että sä vaan sanot mitä toisten pitää tehdä. Näyttää kovasti siltä, että masentunut menettää ihmisarvonsa, muut tulevat komentelemaan.
- Anonyymi00012
Vai taasko on sisko käsittelyssä,etkö kerennyt mitään pistää poveen aamupäivällä,häpeä sinäkin,sinua ei ole kutsuttu kylään!eikä gubbea,eikä.....!
- Kokemusta on
Vaikuttaisi että siskosi on sairastunut/sairastumassa masennukseen. Ihminen joka ihan oikeasti masentuu, ei usein itse huomaa tilannettaan. Silloin on jonkun muun puututtava asiaan ennenkuin tilanne pahenee. Yritä ensin jutella ja tosiaan sanoa että olet huolestunut. Jos saat siskosi lähtemään esim. ensin terveyskeskuslääkärille niin sitä kautta asia toivottavasti etenee (esim. terapiaan, lääkitys..). Jos terveyskeskuksessa rupeavat jupisemaan että vapaita vastaanottoaikoja on kahden kk. kuluttua, niin silloin sinun täytyy vähän kovistella. Mielenterveyspotilaan tilanne saattaa muuttua lyhyessä ajassa pahemmaksi. Kipin kapin juttelemaan siskon kanssa! Huom! Masennus on hoidettavissa ja voitettavissa, mitä aiemmin tauti "sadaan kiinni", sitä helpommin hoidettavissa se on. Aikaa toki kuluu ja läheisten tuki on todella tarpeen. Mutta siskosi hyvä ystävä ja sinä ainakin varmaan teette kaikkenne tukeaksenne häntä.
- Anonyymi00004
Oletko tuosta varma,että ei halua olla yksin? Itse viihdyn yksin ja ahdistaa jos tuputetaan seuraa.
- Anonyymi00005
Mitäköhän aloittajan siskolle kuuluu nykyään
- Anonyymi00006
Hyvä että huolehdit. Minulla ei ole välejä sisaruksiini. Olen se musta lammas. Yksin rämmin läpi jokaisen tuskaisan päivän. Välillä ilonpirskahduksia tuovat lapset ja lasten lapset.
- Anonyymi00007
Luin juuri Ylen verkkosivuilta Keltikangas-Järvisen haastattelun ja siitä kirjoitetut kommentit myös. Olen kanssaan samaa mieltä, että vaikka on hyvä olla olemassa keskustelua apua ja miksei pillereitä niille, jotka itse haluavat, ratkaisuja voi olla muitakin ihmisestä ja hänen omasta kokemuksestaan riippuen. Pakottaminen sellaiseen, joka on henkilön itsensä vastaista on aina väkivaltaa. Mahdollisesti väkivaltaa väkivallan päälle.
Vaikka on hyvä olla asiantuntijoita, on minusta tärkeää muistaa, että jokainen omistaa itsensä.
Minä olen vankasti luonnollisten asioiden kannattaja. Minusta ihminen tarvitsee enemmän luonnollisia kuin keinotekoisia asioita ja, jos jotakin ongelmaa on, ongelman takana on jotakin liikaa tai liian vähän.
Psykiatriassa usein mielen vammoihin suhtaudutaan sairauksina, joita hoidetaan sairauksien tapaan, kun oikeastaan on kyse vammoista, jotka minusta pitäisi nähdä vammoina, kohdata vammoina ja hoitaa vammoina. Rasitusvammoina, traumoina jostakin tapahtumasta tai toistuvasta tapahtumasta, eri tyyppisistä väkivaltaisuuksista seuranneina henkisinä vammoina jne. Samalla tavoin kuin fyysiset vammat. Tämä johtaa myös aidosti
stigmojen vähenemiseen, koska vamma ei ole ominaisuus vaan seuraus jostakin ja laiminlyötynä tai lisäväkivallalla se voi johtaa invaliditeettiin, joita vakavimmat mielen särkymiset ovat.
En tunne siskoasi, enkä ole esimerkiksi mielenterveyden asiantuntija. Olen vain ihminen, joka on huomannut, että omiin murheisiin voi olla vaikea saada sellaista apua, joka auttaisi varsinaisissa huolissa ja toisinaan avusta tulee kuormite.
Näin maallikkona minä koen, että mielenterveysongelmien kasvussa on kyse kolmesta erilaisesta asiasta (yleisellä tasolla)...
1. Epäterveellisestä ympäristöstä: Esim. selviäminen ja toimeentulo uhattuna, tosiasiallinen turvattomuus. Tosiasiallinen mahdottomuus auttaa itseä mitenkään tai avuttomuuden ja toivottomuuden kokemus. Liikaa töitä yhden ihmisen kannettavaksi. Liian vähän vakaita rutiineja tai liian yksitoikkoista, sisällyksetöntä. Jatkuvaa henkistä tai fyysistä tms.väkivaltaa ja myös jatkuvat kriisit. Yksinäisyys yksin tai yksinäisyys toisten kanssa, mihin kuuluu myös se, ettei kunnioiteta toista omana itsenään riippumatta siitä, kuka näin tekee. Kiinni jossakin vahingoittavassa. Oman arvon tiedostamattomuus. Jne.
2. Hyvinvointi on massiivinen bisnes ja mielenterveyttä käytetään välillä myös ihmisten alistamiseen samoin esim. uskontoja, mikä on pitkällä aika välillä riski.
3. Joskus siitäkin voi tulla kierre, ikään kuin identiteetti tai riippuvuus.
Minusta se, että välität, on paljon. 🩷 Jos jaksat, voisit soittaa hänelle useammin. Kysyä, sopiiko se. Riippuen siitä, mikä teille molemmille on hyvä, osoittaa sen, että toinen on tärkeä. Jos pystytte puhumaan, voitte puhua. Mitä hänen elämässään on liikaa tai liian vähän?
Jos niin pahasti masentunut, että haluaa kuolla, on vaarassa. Silloin minusta pitää ihan heti pyytää ammattilaisapua: keskustelua ja ehkä ne lääkkeet. Mutta takana on aina jotakin, mikä on läsnä tässä ja nyt. Jokin kipuilu, vajaus, ylikuormitus.
Mutta lopuksi sanon vielä, että nämä ovat minun näkemyksiäni ja en ole ammattilainen ja en tiedä muuta kuin kertomasi. Joten en sano näitä ammattilaisena vaan ajatuksina ja kanssakulkijana.
M - Anonyymi00008
Hupsis, tämähän on ikivanha. Miten ihmeessä etusivulla...
- Anonyymi00009
Koska joku on kommetoinut 18 vuotta vanhaa aloitusta
- Anonyymi00010
Niin tein vahingossa.
Mutta sinä tulit myös lukemaan vanhaa ketjua. Tärkeintä sinulle oli minun erehdykseni, ei se, mitä kirjoitin. Siihen et ottanut mitään kantaa.
Ei koskaan asiat, vain rähinä. Seistään milloin minkäkin kadun varrella pilkkaamassa ja heittämässä kaalinpäitä.- Anonyymi00011
Luin itse sinun vastauksesi huonosti. Vastasit vain ihmettelyyni. Et arvostellut. Anteeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1492489Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot97999- 64871
- 60753
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka273691Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18677Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85670Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202648Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap21637