Bussikuski vai rekkakuski?

kas siinä pulma

Niin eli kumpainen se nyt on se parempi vai pahempi homma.

Itsellä se käsitys että linja homma on siistimpi ja paremmat työajat pääsääntöiseti päivä työ, mutta ajetaan kovemmin kelloa vastaan kun rahtari hommissa eli ei kahvitella ihan niin pitkään.

Palkat suht.samat puhutaan ihan marginaali eroista ainut millä rekkamies on voinut tienata tähän asti paremmin, on hullut vuorot ja tunnit siis laittomasti, mutta se kyllä jollain tavalla loppuu digipiiturien ja tehostetun valvonnan myötä.

Myös mikä ehkä on tärkeetä niin linja hommassa saa olla ihmisten ilmoilla, eli ei tapahdu niin sanotusti sitä erakoitumista tästä yhteiskunnasta.

Kokemuksia alan vaihdosta suuntaan tai toiseen?

9

2514

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öllölä

ihan itestä mistä tykkää. Rekkahommissa joudt tekemään lähes joka ajossa myös ruumiillista työtä, aukomaan paskasia pressuja, räikkäämään liinoja, miettimään kuorman sijoituksen yms. varmasti tulee hiki välillä. Monessa ajossa on ajamisen osuus työajasta paljon vähempi kuin mun työn. Toisaalta kuorma ei valita, yleensä saa pitää tauot sillon kun tuntuu, ja löytyy monia ajoja joissa ei ole mitään tiukkaa aikataulua. Onhan se bussihomma vähän eri maailmasta, puku päällä mennään, ei tarvi minkään kuravettä valuvien pressujen kanssa puljata. Toisaalta niissä on helvetin tiukat aikatauluut, ja vittumaisia asiakkaita välillä. Jos ei kiinnosta käsien likaaminen tai itsensä rasittaminen työllä, niin valitse bussi. Henkisesti se varmasti on kyllä rankempaa kuin rekka.

• Entinen rekkamies

Eipä ole Bussikuskin työ helppoa , ajoin täys ja puoliperävaunuyhditelmiä Suomessa ja Euroopassa kaksikymmnentä vuotta, hommassa oli oma vapautensa ja maisemat vaihtui, toki joutui nukkumaan autossa ja reissut kesti, nyt olen ajanut pk-seudulla Concordian bussia ja välillä V:tuttaa rankasti, pullolla on yritetty lyödä kun kysyin lippua, haistatellaan ja haukutaan että olet myöhässä ja en osaa ajakaan kulemma ollenkaan, työpäivät ovat kireitä ja pitkiä, aikataulut älyttömiä, kuselle pitäsi päästä ja tunnen itseni paljon sairaammaksi kuin rekkahommissa,pysäkkejä on parin sadan metrin välein, niska vinossa pitää päätä kääntää ja rahastaa, selkää kolottaa ja kaiken lisäksi saan uuden nuoremman kuljettajan palkkaa, rekkavuosia ei hyväksytty ollenkaan täällä vaikka olen ajanut autoa koko "ikäni"

Takaisin palaan baanalle, bussinkuljettajan työtä ei arvosteta ja työ on raskasta.

• Gusgi
        Entinen rekkamies kirjoitti:

Eipä ole Bussikuskin työ helppoa , ajoin täys ja puoliperävaunuyhditelmiä Suomessa ja Euroopassa kaksikymmnentä vuotta, hommassa oli oma vapautensa ja maisemat vaihtui, toki joutui nukkumaan autossa ja reissut kesti, nyt olen ajanut pk-seudulla Concordian bussia ja välillä V:tuttaa rankasti, pullolla on yritetty lyödä kun kysyin lippua, haistatellaan ja haukutaan että olet myöhässä ja en osaa ajakaan kulemma ollenkaan, työpäivät ovat kireitä ja pitkiä, aikataulut älyttömiä, kuselle pitäsi päästä ja tunnen itseni paljon sairaammaksi kuin rekkahommissa,pysäkkejä on parin sadan metrin välein, niska vinossa pitää päätä kääntää ja rahastaa, selkää kolottaa ja kaiken lisäksi saan uuden nuoremman kuljettajan palkkaa, rekkavuosia ei hyväksytty ollenkaan täällä vaikka olen ajanut autoa koko "ikäni"

Takaisin palaan baanalle, bussinkuljettajan työtä ei arvosteta ja työ on raskasta.

AKTn sopimuksen mukaan KAIKKI ammatikseen moottoriajoneuvolla ajetut vuodet lasketaan kokemusvuosiin.
        Rekkahommasi kuuluu niihin. Sinun pitäisi saada yli 12- vuosikokemuksen mukaista palkkaa.

Ota yhteys luottamusmieheesi. Tarvitset kyllä kirjalliset todisteen rakkavuosistasi. Palkkasi tullaan korjaamaan takautuvasti.

• Kunta_pekka
        Gusgi kirjoitti:

AKTn sopimuksen mukaan KAIKKI ammatikseen moottoriajoneuvolla ajetut vuodet lasketaan kokemusvuosiin.
        Rekkahommasi kuuluu niihin. Sinun pitäisi saada yli 12- vuosikokemuksen mukaista palkkaa.

Ota yhteys luottamusmieheesi. Tarvitset kyllä kirjalliset todisteen rakkavuosistasi. Palkkasi tullaan korjaamaan takautuvasti.

Hei! PK-seudulla akt-sopimus ytv ei hyvitetä mitään rekkavuosia, ainoastaan Kuntasopimuksessa helbillä hyvitetään ja AKt-hyvittää maakunnissa ei Pk-seudulla.

• bussikustimo

Itse oo ajanut 10 vuotta seutulinjaa ja koskaan ei oo ollut vittumaisia asiakkaita:) Se on omasta asenteesta kiinni jos saa lokaa niskaan. Samalla tavalla se puku menee paskaseks ja pitää pestä vähän väliä. Usein ollaan kans rukkaset kourassa jne. Ainoo trauma on työstä aiheutuva rasite nykyään, mitä ovat pitkä päivä ja jatkuva pysähtely sekä tiukka aika saattaa lisätä tressiä salakavalasti. Yksi kuitenkin tärkeä tekijä on talo missä teet töitä. Itse olen hyvässä talossa ja ytv:n pyroo ei yllä sinne päälimmäisenä tekijänä miten se yltää esim conkalle ja conkalla tunnetusti vedotaan tuohon pelotellen näin työntekijöitä. Talo on muutenkin hiton tiukkapiponen tuotantolaitos. Ei ihme että tulee pahantuulisia kuskeja vastaan vähän väliä:D

• huottra

Bussikuski tekee työnsä pääosin päivällä, tosin aamuyöllä on usein aloitettava, esim aamuviidestä iltaviiteen, siinä saa puolen päivän jälkeen tosissaan miettiä miten pysyy hereillä. Myös rekkakuskit taistelee väsymystä vastaan, mutta he tekevät sen yöllä, ja usein läpi yön. Kumpi on sitten rankemaa, en yhtäkkiä osaa sanoa. Toisaalta läpiyön valvominen voi olla jopa helpompaa, jos pääsee esim aamu 7:lta kotiin nukkumaan, kun muut on lähdössä töihin.

Väsymystä vastaan siis taistellaan molemmissa lajeissa.

• öllölä

rekkahommaki monesti alkaa aamu 4-5 aikaan, ja yleensä kestää pitkälle iltaan. Sehän riippuu ihan että mitä tavaraa ja kenelle ajetaan, että mihin aikaan ollaan liikkeessä.

• kustimo
        öllölä kirjoitti:

rekkahommaki monesti alkaa aamu 4-5 aikaan, ja yleensä kestää pitkälle iltaan. Sehän riippuu ihan että mitä tavaraa ja kenelle ajetaan, että mihin aikaan ollaan liikkeessä.

On tullu ajeltuu rekkaa ja bussia. Bussihommissa kävelee poka sisään ja harvon pitää lempata ulos:) Rekalla taas purat ja kokoot ja oot viikon tiellä, palkka sama. sinkkuerakoille sopii rekat ja perheelliselle bussihommat!

• pimponvieteri
        öllölä kirjoitti:

monessa duunissa joutuu oleen koko päivän töissä. Esim nää helvetin kimppataksi yrittäjät pitävät sut 24/7 hommiss ja palkkaa on pahimmillaan 30e. päivä jos sitäkään. Bussihommissa on hyvin ja varmasti saatu palkka aina mutta sama kappalejakelussa missä olet renkinä voi palkka vaan unohtua jos et huomauta asiasta erikseen. Hemmetti että joillakin on otsaa käyttää duunareita hyväksi,,,kerpele.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      100
      8751
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      47
      4319
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1946
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      38
      1516
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1460
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      34
      1199
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1180
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      887
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      862
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      837
    Aihe