Luottokorttien turvallisuus maksuvälineenä netissä.

Sain kirjeen pankiltani.
Hyvä Visa asiakkaamme....

....parannamme Visalla tapahtuvan internet-maksamisen turvallisuutta.
... jos et hyväksy muutoksia, sinun tulee kirjallisesti irtisanoa kortti/luottosopimus...

Mukana erittäin pienellä tekstillä kirjoitettu kortti- ja luottoehtojen ehdoista kertova monisívuinen esite.
Luottokorttia käytän vain matkoilla.. pankkikorttia melkein kaikissa ostoksissani, internettiostoja en yleensä tee, mutta pankkiasiani hoidan netissä, laskut suoraveloituksena... vain harvoin suoria laskuja tulee maksettavaksi, ne hoidan päätteeni kautta.
Pankin kautta asiointiin olen luottanut.
Luottokorttien väärinkäyttöä tapahtuu, jopa kaksoislaskutusta josta sain karvaan kokemuksen USA;n matkallani hotellin laskuttaessa huoneista kahteen kertaan. Vain oikeuden päätöksellä..... ja tunnetusti, olisin menettänyt oikeutta käydessäni monin verroin sen lisälaskun hinnan.... joten jätin asian kirvelevin mielin.
Siksi pyrin aina ja joka paikassa maksamaan suoraan tililtä, ja nyt matkoille varaan paikallista valuuttaa... kaikista pankkien ja luottolaitosten vakuutteluista huolimatta.

... jos hyväksyt muutokset, sinun ei tervitse tehdä mitään....
Paitsi, pitää saada selvää tuosta pienellä präntätystä tekstistä, mitä hyväksyn olemalla vaiti!

Toivottavasti uudistus tekee maksamisesta turvallisempaa, vaikka korttien väärinkäyttöä ei voi tämäkään uudistus poistaa.
Pitäisikö kortin tunnuslukujen tilalle kehittää sormenjälkitunniste..... tai mitä se olis se iris...???

Kuinka turvalliseksi te koette luotto-, tai pankkikortin käytön maksuvälineenä.

Viime aikoina kun on varastettu tunnuslukuja asentamalla lukulaitteita automaattien yhteyteen esim. huoltoasemalla. Onko käteinen raha yhä se turvallisin maksuväline?

16

810

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on se

en kyllä ole maksanut ulkomailla, koska en siellä käy, mutta sen joka käy kannattaisi hiukan ajatella asiaa, sanoo entinen pankkitoimihenkilö.

• käytän,

Virossa, Ruotsissa, Espanjassa, usein. Usan puolella myös.
      Kaksi kertaa on käsilaukku varastettu, ja molemmilla kerroilla hyvin onnistunut kortin kuoletus. Onneksi oli kortti, joten rahalliset tappiot hyvin minimaaliset.
      Toisekseen kaupallinen kurssi laskussa on parempi, kuin käteisen vaihtokurssi.
      Yli 30v uskollinen käyttäjä

• Tuoksuvattu*

Ns. nettikauppoja, eli maksuja jollekin vain netissä toimivalle yritykselle ostoista tai palveluista on epäilty väärinkäytöksistä, puheita kuulee kuinka kortin numerosarjan syöttäneelle on ilmaantunut isompi lasku kuin alkuperäinen olikaan.

Omakohtaista kokemusta ei ole, koska olen maksanut vain pari tanssilippua nettikauppaan.

Käytätkö sinä internetissä olevia kauppoja?
        Monia tuotteita tarjotaan netissä halvemmalla kuin suoraan tiskiltä ostettuina.
        Muutamat tuttavani käyttävät monia nettipalveluita, ostavat nettihuutokaupasta, yms.
        mutta itse en ainakaan vielä ole uskaltautunut tarjouksia tekemään.
        Vaikka yleensä luotan ihmisiin, tiedän että netti on hyvä paikka huijata herkkäuskoisia maksamaan olemattomasta, sitäkin on tapahtunut.

Luottokortin käyttämistä pitää kyllä harkita.
        Maksu vasta kun tuote on kädessä, on periaatteeni.

• en,
        Tuoksuvattu* kirjoitti:

Ns. nettikauppoja, eli maksuja jollekin vain netissä toimivalle yritykselle ostoista tai palveluista on epäilty väärinkäytöksistä, puheita kuulee kuinka kortin numerosarjan syöttäneelle on ilmaantunut isompi lasku kuin alkuperäinen olikaan.

Omakohtaista kokemusta ei ole, koska olen maksanut vain pari tanssilippua nettikauppaan.

Käytätkö sinä internetissä olevia kauppoja?
        Monia tuotteita tarjotaan netissä halvemmalla kuin suoraan tiskiltä ostettuina.
        Muutamat tuttavani käyttävät monia nettipalveluita, ostavat nettihuutokaupasta, yms.
        mutta itse en ainakaan vielä ole uskaltautunut tarjouksia tekemään.
        Vaikka yleensä luotan ihmisiin, tiedän että netti on hyvä paikka huijata herkkäuskoisia maksamaan olemattomasta, sitäkin on tapahtunut.

Luottokortin käyttämistä pitää kyllä harkita.
        Maksu vasta kun tuote on kädessä, on periaatteeni.

Huomasin vasta kun olin lähettänyt viestin, että meni kysymyksen vierestä :( en netistä ostele, liian varovainen ehkä?

• Reino

Luottokortin lakkautin, koska en enää matkustele. Pankkikortti on ja käytän sitä, kun otan seteliautomaateista rahaa. Kaupoissa maksan käteisellä aina. Bensaa ostan pankkikortilla, mutta en automaatista.

En tykkää käydä vuoropuhelua robotin kanssa.

• Pidän korttia maksuvälineenä hyvänä ja sitä myös käytän. Nykyinen sirukortti estää PIN-koodin kopionnin lukulaitteella.

On aina kaksi osapuolta, maksaja ja saaja.

Saajan kannalta tilanne on hyvä kun saatu raha ei voi olla väärennetty. Maksajan puolella nuo riskit ovat jos vielä ovat.

Nuo minikokoiset automaatit ovat minusta käteviä. PIN-koodi voi kyllä näkyä mutta onhan kortti itsellä.

• O - O

mutta yritän olla huolellinen, etten itse antaisi tilaisuutta väärinkäytölle. Luottokortin luottorajan olen myös määritellyt niin, ettei väärinkäyttökään kaataisi talouttani. Internet-maksuja hoidan vain silloin, kun voin tehdä sen pankkiyhteyden kautta. Edes luottokortin numeroa en suostu antamaan netin välityksellä.

Ulkomailla katson myös tarkemmin päästänkö luottokortin näkyvistäni esim. ravintolalaskua maksettaessa. Toisaalta koen olevani vastuussa vain niistä laskuista, jotka olen vahvistanut omalla allekirjoituksella, maksanut omalla tietokoneella tai kassan maksulaitteessa pin-koodilla. Nettikahvilan tms. tietokoneen ääressä en ole toistaiseksi joutunut avaamaan pankkiyhteyksiä; poistan aina muutenkin käyttämäni Internet-tiedot ja tarkistan, ettei käyttäjätunnuksia tai salasanoja jäisi jälkeeni.

Luottoyhtiöt kuuluvat välillä kuittaavan vähin äänin joitain suurempiakin huijauksia, jotteivät menettäisi asiakkaiden luottamusta. Kun ei aina ole mahdollista tehdä yksilöllisesti sorvattuja sopimuksia, joutuu "ota tai jätä" -tilanteeseen, usein huomaan valitsevani kuitenkin "ota" sekä hyväksyväni asiaan kuuluvan riskin. Jos yrittäisi aina pelata varman päälle, voisi saada vähemmän ja jäädä ilman monia monia mukavia tai elämää helpottavia asioita.;))

• pauliina60+

Kaikki toiminut minulla moitteettomasti.Stockmannin lanseeraamaa MasterCard-kortinkin otin, mutta en käytä sitä luottokorttina vaan Stockmannin tili-korttina niinkuin tähänkin asti.
        Ja tuo S-Pankki on vallan mainio,ei tarvii kuin yhtä korttia vinguttaa ässässä asioidessa. Kun vaan muistaa siirtää toisesta pankista rahaa sinne.

• dcne

meille ON SATTUNUT vain pankkikortilla virheitä ja sen kokonaan jo lopetimme.

luottolaskussa on ostokset selvemmin, kuin pankin tiliotteessa kun siinä on kaikellisia laskuja.

jA MAKSAMME AINA HETI KAIKKI, JOTEN LUOTTOKORTIT OVAT TÄYSIN LMAISA

• Olen tyytyväinen tiliotteen tietoihin.
        Minulla ainakin on nettipankki sopimus joka kattaa tositteiden katselun ja tiliotteellahan kaikki tiedot ovat niin kuin ne sinne on kirjattu.

Veronmaksun voi selvästi osoittaa veronmaksuksi, puhelinlaskut puhelinlaskuiksi, koska valikosta voi maksaetssaan valita maksun aiheen. Suoraveloituksessa kaikki on suoraan laskuttajan tiedoista ilmenevää.

Joka tapauksessa, tiliotehan tulee pankista vaikka käyttäisitkin vain luottokorttia maksutapahtumissa.

Luottokortin luotonmäärä kannattaa pitää alhaisena, silloin kortin katoamisestakaan ei aiheudu koko tilin tyhjentymistä.

• uutisissa,
        Tuoksuvattu kirjoitti:

Olen tyytyväinen tiliotteen tietoihin.
        Minulla ainakin on nettipankki sopimus joka kattaa tositteiden katselun ja tiliotteellahan kaikki tiedot ovat niin kuin ne sinne on kirjattu.

Veronmaksun voi selvästi osoittaa veronmaksuksi, puhelinlaskut puhelinlaskuiksi, koska valikosta voi maksaetssaan valita maksun aiheen. Suoraveloituksessa kaikki on suoraan laskuttajan tiedoista ilmenevää.

Joka tapauksessa, tiliotehan tulee pankista vaikka käyttäisitkin vain luottokorttia maksutapahtumissa.

Luottokortin luotonmäärä kannattaa pitää alhaisena, silloin kortin katoamisestakaan ei aiheudu koko tilin tyhjentymistä.

on tullut tänään useamman kerran, että kaupat alkaisivat periä asiakkaalta, luoton maksun. Nythän sen on kauppa maksanut.

Haluavatko rahanlaskuun panostaa sitten lisää? Siinä kuluu tovi, jos toinenkin, kassahenkilöiden kassoja laskiessa.

Ainakaan itse en halua maksaa ostoksieni hinnan lisäksi muuta.

sitten varmaan alkaa maksamaan rahan nostokin :)
        entäs ryöstöt, kun rahaa on taas kassoissa, taxeilla, kioskeissa jne.
        Tai meillä lompsassa, miettisivät vielä.

• dcne
        Tuoksuvattu kirjoitti:

Olen tyytyväinen tiliotteen tietoihin.

"Luottokortin luotonmäärä kannattaa pitää alhaisena, silloin kortin katoamisestakaan ei aiheudu koko tilin tyhjentymistä."

ei kai vaikuta mitään, ei sitä tarkasteta maksun yhteydessä, muuta kuin korkeintaan useiden tonnien kertakaupassa.

• dcne
        uutisissa, kirjoitti:

on tullut tänään useamman kerran, että kaupat alkaisivat periä asiakkaalta, luoton maksun. Nythän sen on kauppa maksanut.

Haluavatko rahanlaskuun panostaa sitten lisää? Siinä kuluu tovi, jos toinenkin, kassahenkilöiden kassoja laskiessa.

Ainakaan itse en halua maksaa ostoksieni hinnan lisäksi muuta.

sitten varmaan alkaa maksamaan rahan nostokin :)
        entäs ryöstöt, kun rahaa on taas kassoissa, taxeilla, kioskeissa jne.
        Tai meillä lompsassa, miettisivät vielä.

"on tullut tänään useamman kerran, että kaupat alkaisivat periä asiakkaalta, luoton maksun."

enpä ole kuullut, vaikka 10 tuntia kuuntelen ja illalla samat uutiset ja puheet tulevat telkkarista, minä kerron ne vaimolle samaan tahtiin.

Ainakin siihen saakka kun luottokortti on ilmainen ja saa 0,5 % ostoksista, kannattaa sitä käyttää,
        koska saa selvästi ostokset paperille ja se on myös ylimääräinen takuukuitti ostoksille, kun ne tiliotteet säilyttää.

Myös olen usein huomauttanut edessäni olevaa, joka on rahalla maksanut ja kassa antaa liian pienestä takaisin. Kun huomauttaa kassa antaa takaisin siitä oikeasta hyvin nopeasti, tuntuu että tarkoituksella yrittää onneaan.

En minäkään haluaisi maksaa, mutta toisaalta,
        rahan käsittely on kalliimpaa kuin kortilla maksaminen,
        ei siinä kassa niitä ilmaiseksi laske,
        lisäksi ranteet ja hartiat rasittuvat ja tulee sairauskuluja, rahankäytöstä.

• Iskelmäradiota
        dcne kirjoitti:

"on tullut tänään useamman kerran, että kaupat alkaisivat periä asiakkaalta, luoton maksun."

enpä ole kuullut, vaikka 10 tuntia kuuntelen ja illalla samat uutiset ja puheet tulevat telkkarista, minä kerron ne vaimolle samaan tahtiin.

Ainakin siihen saakka kun luottokortti on ilmainen ja saa 0,5 % ostoksista, kannattaa sitä käyttää,
        koska saa selvästi ostokset paperille ja se on myös ylimääräinen takuukuitti ostoksille, kun ne tiliotteet säilyttää.

Myös olen usein huomauttanut edessäni olevaa, joka on rahalla maksanut ja kassa antaa liian pienestä takaisin. Kun huomauttaa kassa antaa takaisin siitä oikeasta hyvin nopeasti, tuntuu että tarkoituksella yrittää onneaan.

En minäkään haluaisi maksaa, mutta toisaalta,
        rahan käsittely on kalliimpaa kuin kortilla maksaminen,
        ei siinä kassa niitä ilmaiseksi laske,
        lisäksi ranteet ja hartiat rasittuvat ja tulee sairauskuluja, rahankäytöstä.

Ja tosiaankin eilisen uutisissa tuosta mainittiin useimmissa tasatunnin uutisissa.
        Kaupat joutuvat maksamaan jopa 4% kuulema luoton hinnasta?
        Suunnitelma olisi että loppusummaan lisättäisiin asiakkaalle tuo luoton %osuus, näin kauppa säästäisi.
        Ihmettelin mitä säästöä, koska muistan rahan laskemisen vaivan ja ajan.

Ei ollut aamun lehdessä mitään, mutta eipä taloussivulla juuri muuta ollut kuin eläkeyhtiöiden riskinkestävyydestä, joka on romahtanut.

• Olemme alusta alkaen, niin kauan kuin se on ollut mahdollista, maksaneet kaiken mahdollisen luottokortilla.

Alkuun OK-kortti, sittemmin Visa.
      Valilla tyohon liittyen Diners.

Ainoa havaitsemamme virhe on 1981 5500km:n ilmaiset bensat Etela-Euroopassa.
      En huijannut tarkoituksella mutta bensalaskuja ei vaan tullut.
      Kaikki muu, jokainen pizzanpala ja ratin retale kylla tuli maksuun.

Kaytamme kortin maksuaikaominaisuutta.
      Emme pankki- emmeka varsinaista luottomahdollisuutta.

Kateista tarvitsee ainoastaan markkinoilla ja torilla.
      Kortti on ehdottoman kateva kateisen kanssa tuhraamiseen verrattuna.

• luottokorttia

muuhun kun polttoaineen maksamiseen huoltoasemilla.Se on toiminut kyllä hyvin.
      En luota nuihin kaikenmaailman kortteihin.
      Ehkä olen vanhanaikainen siksi varovainen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      110
      5875
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3833
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      465
      2691
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1720
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1383
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      154
      1255
    Aihe