Omput

ihmetyskummastus

Olen kaksikymmentä vuotta ollut enemmän ja vähemmän ollut tekemisissö hevosten kanssa, lähes 15 aktiivinen harrastaja. Ikinä en ole kuullut tai nähnyt hevosen saavan ähkyä omenoista!
Tänään kävin tutulle tallille viemässä omppu-ämpärin ja tietysti rapsuttelemassa turpasia. Siinä kun yhtä omppua tarjosin hepalle niin joku setä alkoi kovasti räksyttämään että tälle hevoselle et ainakaan omenaa anna, ne saa niistä ähkyn! (ei ollut edes sen hevonen)
Mistä tämä jyrkkä reaktio on tullut? onko hevosissa avi käsityksissä käynyt muutos vuosien varrella?
ja tähdennetään nyt vielä se että ei suinkan ole tarkoitus antaa niitä omenoita kahmalokaupalla, vaan herkku sinne tai tänne...

11

6002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omppuja hepat

      syödä edelleenkin, itse olen syöttänyt omput hevosille kokonaisina ja ponnuille halkaistuna (tosin vain omille syöttelen).
      Jotkut hevoset saattavat olla mitä kummallisimmille asioille allergisia, joten sen vuoksi en koskaan syöttele vieraille hopoille mitään ilman lupaa, koska niinkin arkinen asia kuin teholannoitettu heinä/ruoho saattaa olla jollekkin hevoselle allergiaa aiheuttava asia ja näille hevosille onkin talleilla omat heinät ja jos tällaista hevosta joku ajattelematon väärästä pinkasta syöttää, niin ei se kovin kivaa hevosen eikä omistajan kannalta ole. Voithan varmistaa hevosen omistajalta onko kyseinen hevonen ompuille herkkä, jos ei, niin ainahan talleilla päällepäsmäreitä riittää, ne vain pitäisi oppia kiertämään jo kaukaa, koska monenkaan semmoisen kanssa väittely ei johda mihinkään,sama kuin hakkais tallin takana päätänsä seinään;)
      Mutta pointtini oli että aina pitää olla lupa hevosten syöttelyyn ja varmistaa onko hevosella yliherkkyyksiä joillekkin ruoka-aineille, jos luvan syöttelyyn saa, näin kun on tehnyt, saa kertoa sivusta huuteleville, että lupa on ja syöttää saa;).

      • ihmetyskummastus

        no sitä mä mietinki, et ei kai nyt omppupompusta ähkyä saa! Tallin omistaja on vielä minun entinen valmentaja, ja kiitteli ompuista. ikävä kyllä ei sitten enää ollut paikalla..
        vitsi että jäi tuo setä ärsyttämään!


      • poni-tyttö

        Lisäisin vielä,että erään tuttuni heppa sai liioista ompuista ähkyn...olin niillä,ja pätevä,hevosiin erik. ell kielsi omput kokonaan,ja näin.


    • -Timantti-

      Kunhan vaan ei anna tuntemattomalle, koska heppa saattaa olla allerginen.

    • huomannut

      että se on hevos kohtaista, oma polleni on vaan paremmassa kunnossa kun saa omenia, joillain ne vaan lähtee kiertämään mahassa ja oireet ovat hieman ähkymäisiä.. Eli sama jos joku ihminen ei voi syödä vaikkapa kaalia tai on vaikka laktoosi-intolerantikko.. niin.

    • Poni-tyttö

      Nooh,kyllä ja ei saa antaa.Koska hevosilla tulee mahaan ilmaa omenoista,se ei joissain tapauksissa ole hyväksi,varsinkaan,jos hevonen on ähkyherkkä,tai sairastanut aiemmin ähkyn.Toki 1-3 pientä omenaa voi antaa sillontällön,sille ähkyherkällekin.Mutta ehkä en itse jokapäivä antaisi millekään hevoselle.Mielestäni herkkupaloina kerran-kaksi viikossa muutama omena tekee pelkästään hevosen iloiseksi.

      • sh-tammanomistaja

        nostellaan vnhaa aihetta...

        Mulla on suomenhevostamma joka meni kuralle omenoista. Tällä ei ole mikään herkkä vatsa... Silti tamma meni vetelälle eikä enää ottanut vastaan omenoita. Annoin tälle joskus tarhaan about 10 omenaa. Ei aiemmin ole syönyt kaikkia putkeen, mutta nyt se söi kaikki heti kerralla. Kaveri anto pussillisen omenoita ja pakkohan niitä oli syötellä että joku ne ees syö,

        Hevosen ripulihan on yksi ähkyn "ensi"oireista, mutta ei aina johda itse ähkyyn! Joten itse en tästä lähin anna hevoselleni noin paljon omenoita edes päivässä!! Herkkupaloina noi menee sillon tällän mmutta ei missään nimessä kannata antaa paljoa varsinkaan ähkyherkälle!! Omenat on tosi huonoja muutenkin, mä syöttäisin ite kuivia leivänkänttyjä mieluummin niitä varmasti tulee joka kotiin aina joskus .

        Vai olisko tamma allerginen omenoille??? :oo Ähkyä kyllä ajattelisin .....


      • 40v omia hevosia
        sh-tammanomistaja kirjoitti:

        nostellaan vnhaa aihetta...

        Mulla on suomenhevostamma joka meni kuralle omenoista. Tällä ei ole mikään herkkä vatsa... Silti tamma meni vetelälle eikä enää ottanut vastaan omenoita. Annoin tälle joskus tarhaan about 10 omenaa. Ei aiemmin ole syönyt kaikkia putkeen, mutta nyt se söi kaikki heti kerralla. Kaveri anto pussillisen omenoita ja pakkohan niitä oli syötellä että joku ne ees syö,

        Hevosen ripulihan on yksi ähkyn "ensi"oireista, mutta ei aina johda itse ähkyyn! Joten itse en tästä lähin anna hevoselleni noin paljon omenoita edes päivässä!! Herkkupaloina noi menee sillon tällän mmutta ei missään nimessä kannata antaa paljoa varsinkaan ähkyherkälle!! Omenat on tosi huonoja muutenkin, mä syöttäisin ite kuivia leivänkänttyjä mieluummin niitä varmasti tulee joka kotiin aina joskus .

        Vai olisko tamma allerginen omenoille??? :oo Ähkyä kyllä ajattelisin .....

        Omenat "käy" samanlailla hevosen mahassa kuin ihmisen mahassa. Kun ihminen äkkisilteen syö 2-> omenaa, niin useimmat huomaavat kylä mahassaan.

        Omenoissa saattaa myös olla huonoa kohtia, joita ei aina tule tarkkaan katsoneeksi jos antaa hevosille. Hevosella on muutenkin pidempi ruoansulatus josta syystä omenat ehtivät käydä mahassa aiheuttaen ilmaa ja myös ähkyä.

        Omenoissa on myös sokeria ja se pitää huomioida etenkin hevosten/ponien kohdalla, jotka ovat alttiita kaviokuumeelle.

        Kyllä hevoselle omenan - kaksi saa antaa, mutta etenkään vieraalle hevoselle ei pidä mennä enempää antamaan ennenkö on keskustellut omistajan kanssa.

        Naapurin kaviokuume herkkä poni oli ehdottomassa omena kiellossa. Kaikki missä oli sokeria ja moni muukin oli kielletty ja on nytkin kun poni on kaviokuumeesta selvinnyt.

        Yksi hevosistani ei olut herkkä millekään ruokinnan muutoksille kun taas suurin osa oli.


      • omia hepppppoi
        40v omia hevosia kirjoitti:

        Omenat "käy" samanlailla hevosen mahassa kuin ihmisen mahassa. Kun ihminen äkkisilteen syö 2-> omenaa, niin useimmat huomaavat kylä mahassaan.

        Omenoissa saattaa myös olla huonoa kohtia, joita ei aina tule tarkkaan katsoneeksi jos antaa hevosille. Hevosella on muutenkin pidempi ruoansulatus josta syystä omenat ehtivät käydä mahassa aiheuttaen ilmaa ja myös ähkyä.

        Omenoissa on myös sokeria ja se pitää huomioida etenkin hevosten/ponien kohdalla, jotka ovat alttiita kaviokuumeelle.

        Kyllä hevoselle omenan - kaksi saa antaa, mutta etenkään vieraalle hevoselle ei pidä mennä enempää antamaan ennenkö on keskustellut omistajan kanssa.

        Naapurin kaviokuume herkkä poni oli ehdottomassa omena kiellossa. Kaikki missä oli sokeria ja moni muukin oli kielletty ja on nytkin kun poni on kaviokuumeesta selvinnyt.

        Yksi hevosistani ei olut herkkä millekään ruokinnan muutoksille kun taas suurin osa oli.

        omenoista voi saada ähkyn!
        ennen en ollut kuullutkaan tosta, ja kun jaoin omppuämpärin kahelle hepalle, toinen niistä muutaman päivän päästä ripuloi (yksi ähkyn oireista) ja katseli mahaansa.. no mitään sen kummempaa ei tullut kun kävelytin ja meni ohi. mutten enää sen jälkeen syötele suuria määriä omenoita, enintää 1-2 omppua päivässä riittä hyvin ja saa hevosen hyvälle mielelle vaikkei saakkaan kokonaista ämpäriä (: tästä opin kantapään kautta että hevosten mahassa omenat voi tehä ähkyn liiasta määrästä!

        Tosi herkkävatsaiset voivat reagoida pienestäkin määrästä omenoita, rautavatsaiset tuntuu kun niille vois syöttää useamman ämpärillisen ennen kun alkavat reagoida tai reagoivatko ollenkaan (; sopiva määrä omenoita on joku 1-3 omppua kerrallaan :) muistattehan että ruoka hevosen vatsassa kulkee noin 3 päivää.


    • Omenaämpäri

      Naapuri oli syötellyt 2 hevoselleni useina päivinä peräkkäin omenoita ämpärillisen kummallekin. Jossain vaiheessa tuli puheeksi asia, jonka tietenkin kielsin. Toiselle tuli kaviokuume , ähkyoireita ei kummallekkaan.

    • Anonyymi

      Onko omppu haitaallista hevosselle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe