Eräs kaveri oli kerran suorittanut autokoulun kakkosvaiheen, ja sai siis todistuksen jatko-opetuksesta. Tämä samainen kaveri jätti kuitenkin sen todistuksen viemisen poliisille niin myöhään, että lyhytaikaisen ajokortin voimassaoloaika oli päättynyt päivää aikaisemmin. Kun hän sitten vei tämän paperin päivän myöhässä ja vieläpä autolla niin seurauksena oli uusintainssi, ja kun poliisit saivat tietää, että kaveri tuli autolla, niin hän sai lisäksi isot sakot ja vuoden ajokiellon, koska oli ajanut autolla ilman ajo-oikeutta.
Mitä mieltä te olette? Oliko tuomio mielestänne ankara tai jopa liian ankara? Jos olisitte itse olleet poliiseja, niin olisitteko katsoneet yhtään läpi sormien?
Aika raju tuomio
38
2314
Vastaukset
- Kiki
Miksi puhut paskaa täällä?
Todistuksen viemiseen/ajoon on aikaa vielä 6kk kortin päättymisen jälkeen, ja tämä EI ole mikään "käytäntö" vaan ihan lakikirjaan merkattu juttu...
Toisekseen, poliisi voi määrätä vain 1-6kk ajokieltoja, 6kk-5v ajokiellot kuuluu sitten käräjäoikeuden ja korkeampien oikeuksien määrättävksi.
Kolmanneksi uutta kuljettajatutkintoa ei vaadita ´josntuo sen todistuksen 6kk kortin loppumisen jälkeen viimeistään...- Villitiikeri
Turhaan mulle siitä jauhat. Vuoden ajokielto siitä kumminkin tuli, ja paperit oli myöhässä.
- Kiki
Villitiikeri kirjoitti:
Turhaan mulle siitä jauhat. Vuoden ajokielto siitä kumminkin tuli, ja paperit oli myöhässä.
Niin tietenkin, se on selvä se kyllä "kaverille" aina sattuu vaikka mitä.
Mutta eihän poliisit edes voi määrätä yli 6kk ajokielto :) vaan se on oikeusasteiden tehtävä, mut kyllähän "kaverille tapahtuu" aina vaikka mitä - Villitiikeri
Kiki kirjoitti:
Niin tietenkin, se on selvä se kyllä "kaverille" aina sattuu vaikka mitä.
Mutta eihän poliisit edes voi määrätä yli 6kk ajokielto :) vaan se on oikeusasteiden tehtävä, mut kyllähän "kaverille tapahtuu" aina vaikka mitäEn tiedä yhtikäs mitään kyseisestä henkilöstä, enkä edes tunne tätä ihmistä. Mutta sellainen tieto valui julkisuuteen. Saatoin toki kuulla väärinkin ajokiellon pituudesta. Saattoi hyvinkin olla tuo puoli vuotta. Mutta henkilö, joka kertoi mulle tosta jutusta, niin esitti asiansa juuri noin.
- Kiki
Villitiikeri kirjoitti:
En tiedä yhtikäs mitään kyseisestä henkilöstä, enkä edes tunne tätä ihmistä. Mutta sellainen tieto valui julkisuuteen. Saatoin toki kuulla väärinkin ajokiellon pituudesta. Saattoi hyvinkin olla tuo puoli vuotta. Mutta henkilö, joka kertoi mulle tosta jutusta, niin esitti asiansa juuri noin.
Koska poliisi voi määrätä MAKSIMISSAAN 6kk ajokieltoa, ja todistuksen/lykkäysanomuksen saa toimittaa 6kk umpeutumisen jälkeen.
No jos tarina olisi tehty "uskottavammin" niin sen opetus toimisi, eli käy kakkosvaihe ajoissa ja hoida paperit ajoissa kuntoon.
Mutta kun jutussa on niin monta virhettä, ei se mene läpi...
Ja jos tosta ajokietoa tulisi, olisi lieventäviä asioita niinpaljoa että pituus saattaisi olla 1kk, mutta tuskin sitäkään tulisi kun asiat kuitenkin on kunnossa - Villitiikeri
Kiki kirjoitti:
Koska poliisi voi määrätä MAKSIMISSAAN 6kk ajokieltoa, ja todistuksen/lykkäysanomuksen saa toimittaa 6kk umpeutumisen jälkeen.
No jos tarina olisi tehty "uskottavammin" niin sen opetus toimisi, eli käy kakkosvaihe ajoissa ja hoida paperit ajoissa kuntoon.
Mutta kun jutussa on niin monta virhettä, ei se mene läpi...
Ja jos tosta ajokietoa tulisi, olisi lieventäviä asioita niinpaljoa että pituus saattaisi olla 1kk, mutta tuskin sitäkään tulisi kun asiat kuitenkin on kunnossaKuulin jutun luotettavasta lähteestä. Uskon lähdettäni, en sinua.
- Villitiikeri
Että ajokiellon määräsi poliisi?
- Kiki
Villitiikeri kirjoitti:
Kuulin jutun luotettavasta lähteestä. Uskon lähdettäni, en sinua.
En juttuja, ja jos juttu on suomena lakeja vastaan, ei se voi olla oikeen totta...
- Kiki
Villitiikeri kirjoitti:
Että ajokiellon määräsi poliisi?
Koska tuollainen asia ei edes menisi oikeuteen asti...
- Villitiikeri
Kiki kirjoitti:
Koska tuollainen asia ei edes menisi oikeuteen asti...
Ei missään lue, että olisin niin sanonut. Vai etkö osaa lukea? Ja siinäpä tapauksessa oli mennyt oikeuteen asti. Tyyppi itse vei jutun sinne. Älä ala arvosteleen, jos et mitään asiasta tiedä.
- Villitiikeri
Kiki kirjoitti:
En juttuja, ja jos juttu on suomena lakeja vastaan, ei se voi olla oikeen totta...
Minkäs mä tai sä sille voidaan, että tuossa jutussa oli noin käynyt. Parempi vaan hyväksyä tosiasiat.
- Kiki
Villitiikeri kirjoitti:
Ei missään lue, että olisin niin sanonut. Vai etkö osaa lukea? Ja siinäpä tapauksessa oli mennyt oikeuteen asti. Tyyppi itse vei jutun sinne. Älä ala arvosteleen, jos et mitään asiasta tiedä.
Oikeasti hei jo, sun jutussas oli niin monta epäkohtaa että se oli vitsi jo aluasta alkaen.
Ja ei tommonen pikkujuttu mene oikeuteen ellei ite kiistä, ja jos kiistää, niin silloinkin tuomio varmaan vain mitätöitäisii/pienenettäisiin.
ELi usko jo, tommosta ei tapahdu kuin pahoissa unissa ja "yhdelle kaverille" - Kiki
Villitiikeri kirjoitti:
Minkäs mä tai sä sille voidaan, että tuossa jutussa oli noin käynyt. Parempi vaan hyväksyä tosiasiat.
Tuo juttu sotii niin monelta osin suomen lakia pohjaan, että silleen...
Tai pystytkö kenties todistamaan asian että se olisi tapahtunut kuvailemallasi tavalla?
Minä pystyn taas tieliikennelaista todistamaan että se ei ole mahdollista, siis esim tuo yli 6kk ajokielto - Villitiikeri
Kiki kirjoitti:
Tuo juttu sotii niin monelta osin suomen lakia pohjaan, että silleen...
Tai pystytkö kenties todistamaan asian että se olisi tapahtunut kuvailemallasi tavalla?
Minä pystyn taas tieliikennelaista todistamaan että se ei ole mahdollista, siis esim tuo yli 6kk ajokieltoNiin ole uskomatta. Totta tuo kuitenkin on. En ikinä pystyisi keksimään moista juttua. On sitä jaettu isompiakin ajokieltoja kun tuo vuoden kielto. Siispä miksi se ei olisi mahdollista.
- Villitiikeri
Kiki kirjoitti:
Oikeasti hei jo, sun jutussas oli niin monta epäkohtaa että se oli vitsi jo aluasta alkaen.
Ja ei tommonen pikkujuttu mene oikeuteen ellei ite kiistä, ja jos kiistää, niin silloinkin tuomio varmaan vain mitätöitäisii/pienenettäisiin.
ELi usko jo, tommosta ei tapahdu kuin pahoissa unissa ja "yhdelle kaverille"Oikeuteen meni, ja tommonen tuomio tuli. Että silleen.
- patupete
uskon että juttu on totta koska tiiän iteki tommosia vastaavanlaisia juttuja.
- Kiki
Villitiikeri kirjoitti:
Oikeuteen meni, ja tommonen tuomio tuli. Että silleen.
Joo, vanhentuneella kortilla ajaminen meneekin automaattisesti oikeuteen, ja poliisi määrää heti väliaikaisen ajokiellon, joo se on selvä se, etenkin kun todistus oltini toimittamassa vaaditussa määräajassa.
Kyllä se on niin oltava kun nimimerkki Villitiikeri niin sanoo, koska kyllä hänen sana on vahvempi kuin lakikirjan sana... - Kiki
Villitiikeri kirjoitti:
Niin ole uskomatta. Totta tuo kuitenkin on. En ikinä pystyisi keksimään moista juttua. On sitä jaettu isompiakin ajokieltoja kun tuo vuoden kielto. Siispä miksi se ei olisi mahdollista.
Koska POLIISI ei voi määrätä kuin 6kk ajokieltoa ja tuollainen pikkuasia ei oikeuteen mene, toisekseen se todistus oli toimitettu ajallaan jos umputumisesta oli kulunut allr 6kk...
Sattaa toki olla että olet sekoittanut termit suoritskielto ja ajokielto, suorituskielto toki tusota varmaankin tulisi jos jäisi kortitta ajosta kiinni, ja se on aina vuoden, mutta tuskimpa sitäkään olisi määrätty jos kerran paperi oli aikarajassa toimitettu - Kiki
patupete kirjoitti:
uskon että juttu on totta koska tiiän iteki tommosia vastaavanlaisia juttuja.
Että olisi tullut vuosi ajokieltoa, koska ei poliisit saa määrätä kuin 1-6kk...
Toisekseen miksi tulisi ollenkaan ajokieltoa jos on toimittanut paperit määräajassa... - Villitiikeri
Kiki kirjoitti:
Koska POLIISI ei voi määrätä kuin 6kk ajokieltoa ja tuollainen pikkuasia ei oikeuteen mene, toisekseen se todistus oli toimitettu ajallaan jos umputumisesta oli kulunut allr 6kk...
Sattaa toki olla että olet sekoittanut termit suoritskielto ja ajokielto, suorituskielto toki tusota varmaankin tulisi jos jäisi kortitta ajosta kiinni, ja se on aina vuoden, mutta tuskimpa sitäkään olisi määrätty jos kerran paperi oli aikarajassa toimitettuEn sen tarkemmin tiedä, koska en kysynyt siltä henkilöltä, joka tämän jutun minulle kertoi.
- patupete
Kiki kirjoitti:
Että olisi tullut vuosi ajokieltoa, koska ei poliisit saa määrätä kuin 1-6kk...
Toisekseen miksi tulisi ollenkaan ajokieltoa jos on toimittanut paperit määräajassa...oli myöhässä. niinhän tää kirjoittaja sano.
- Kiki
patupete kirjoitti:
oli myöhässä. niinhän tää kirjoittaja sano.
kortin umputumisesta on 6kk aikaa vielä toimittaa ne...
- ...
Kiki kirjoitti:
mutta jos kortin voimassaoloaika on mennyt umpeen, niin silloin kortilla ei saa ajaa ja seurauksena on ajo-oikeudetta ajaminen. Eli ei kannata lähteä autolla viemään, itse ajaen, sitä todistusta laitokselle.
- patupete
Kiki kirjoitti:
kirjoittaja ole sitä tarkoittanut että tyyppi toimitti paperit päivää myöhässä autolla ajaen ja siten että tyyppi sai rangaistuksen.
- sepi
Mistä ihmeestä nämä poliisit saivat tietää jätkän ajaneen autoa ilman korttia sinne laitokselle? Tyhmä jätkä jos on itse mennyt tuollaista kertomaan.
Olisi varmaan kannattanut hoitaa paperiasiat ajoissa, aikaa luulisi olevan riittävästi asian hoitamiseen. Laiskuudesta sakotetaan!
Ihan sama vaikka se ajo-oikeus olisi ollut päivän taikka vuoden poissa. Se on kortitta ajo.- joka on
kirjoittanut varmaankin myös viestejä "Onko muille sattunut inssissä niin että hän on sanonut ota suihin niin pääset läpi"
- Villitiikeri
joka on kirjoitti:
kirjoittanut varmaankin myös viestejä "Onko muille sattunut inssissä niin että hän on sanonut ota suihin niin pääset läpi"
Mitä ihmettä? En tosiaankaan oo kirjoittanu niitä viestejä. Tai sitten joku on kirjoittanut ne tällä nimimerkillä.
- Miten niin
Jätkä? Mistä päättelet, että se oli jätkä? Perustelut.
joka on kirjoitti:
Mites tämä viesti liittyy itse aiheeseen? Kerro meille muillekin.
- se on
No, eiköhän se ole ihan oikein siinä tapauksessa, jos tahallaan on jättänyt asioiden hoitamisen noin viimetippaan. Kyllä ne tuollaiset asiat pitäisi pystyä hoitamaan pois ihan ajallaan, ei myöhässä, ja aikaa siinä on ihan varmasti tarpeeksi.
- Per Saukko
Kuulostaa kohtuuttomalta, mutta kuitenkin.
- Kiki
Koska ajoaikaa on vielä 6kk umpeutumisen jälkeen, ja yhtä kauan on aikaa viedä paperit poliisille, tai hakea lykkäystä PERUSTELLUSTI ilman uutta tutkintoa...
Eikä poliisi edes voi määrätä yli 6kk ajokieltoja
Mut toihan oli tapahtunut "kaverille" - Villitiikeri
Kiki kirjoitti:
Koska ajoaikaa on vielä 6kk umpeutumisen jälkeen, ja yhtä kauan on aikaa viedä paperit poliisille, tai hakea lykkäystä PERUSTELLUSTI ilman uutta tutkintoa...
Mut toihan oli tapahtunut "kaverille"Kyseinen henkilö oli ja on täysin tuntematon henkilö minulle.
- Desert Storm
Kiki kirjoitti:
Mut toihan oli tapahtunut "kaverille"Ajoaikaa ei ole kuutta kuukautta umpeutumisen jälkeen vaan ajo-oikeus päättyy korttiin merkittynä päivänä.
Sensijaan jatko-opetuksen todistuksen toimittamiseen poliisille on aikaa kuusi kuukautta tästä ajo-oikeuden päättymispäivästä. - Kiki Kaveri
Kiki kirjoitti:
Mut toihan oli tapahtunut "kaverille"Kerranki Kiki puhuu asiaa.Kukaan ope ei varmaan ole puhunut sanktioista lyhytaikaisen kortin aikana?Kyttikseltä tulee rakkapotku"ei kukaan kertonut".Osta 5 pizzaa.
- =myöhässä
Kiki Kaveri kirjoitti:
Kerranki Kiki puhuu asiaa.Kukaan ope ei varmaan ole puhunut sanktioista lyhytaikaisen kortin aikana?Kyttikseltä tulee rakkapotku"ei kukaan kertonut".Osta 5 pizzaa.
mun mielestä, oli tarina nyt kuinka todenperäinen tahansa, niin on ihan oikein langettaa rangaistus rikkeestä. Jos viet papereja myöhässä, niin se sitten on myöhässä, ja se on ihan sun oma vika. Ajokorttipapereissa sulla kuitenki on aikaa enemmän ku kuukausi toimittaa ne perille. Ei luulis olevan niin vaikeaa tehdä asioita ajoissa. Jospa tämä kaveri oppi nyt tästä jotakin, ja hoitaa seuraavat asiat ajallaan. Ja ilman korttia ei saa ajaa. Piste.
- Tosi raju tuomio
ELi yhdellä kaverilla päättyi ajokielto 18. maanantai ja sitten hän menia tuolla poliisilaitokselle hakemaan ajokorttia, no poliisit pysäytti, ja tuli 20ps auton kuljettamisesta ajo-oikeudessa, sekä uusi vuodena ajokeielto, sekä vuosi suorituskieltoa luonnollisesti.
Mitä mieltä ootte, liian raju tuomio? - Yx oppilas
Eli mulla on välivaiheen kortti joka menee umpeen ens kesänä, ja olen nyt suorittamassa myös C-korotusta, teoriat käyty, ja ajot puuttuu, no kerran olin autolla lähössä, niin isä oli pysäköinyt hänen kevari skootterinsa mun auton taakse, niinmpä työnsin sitä skootteira noin 5 metriä, ja eix poliisit sen nähnyt, määräs mulle 25 päiväsakkoa, 12 kuukautta ajokieltoa, sekä 18kk suorituskieltoa, eli ollaan sitten vuos ajamassa, ens kesänä sitten uusiks B-tutkinto, sitten ajellaan 6kk, sitten jatketaan C-korttia.
Tämä tarina on tosi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2343915Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t462547Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2401800Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus991671- 1061664
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin161479Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e471469Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1691410Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1291153Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251132