YEL vakuutus

tarkoittaa?

"Vakuutusmaksut määräytyvät vakuutettavan työtulon perusteella. Alle 53-vuotiaan yrittäjän YEL-vakuutusmaksu vuonna 2008 on 20,6 % työtulosta. 53 vuotta täyttäneen yrittäjän maksu on 21,7 %. Maksu nousee 53 vuoden iän täyttämistä seuraavan kalenterivuoden alusta."

http://www.elake-fennia.fi/Page.aspx?SectionId=4807


Mistä tuo 20,6 % lasketaan? Bruttotulosta vai nettotulosta kuukaudessa? Onko tosiaan niin, että toiminimi maksaa ensin veroprosentin mukaisen veron tuloistaan ja sitten siitä menee vielä n. 20 % pakolliseen YEL vakuutusmaksuun? Mitä sitä tuloa sitten jää käteen?

???

11

4704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lasketa kummastakaan

      Yrittäjän YELin mukainen tulo on se, minkä vakuutusyhtiölle ilmoitat.

      Se, miksi yrittäjätulo kannatta ilmoittaa, riippuu hyvin monesta tekijästä. Jos aiot optimoida, joudut ottamaan tulevaisuuden verotuksen, todennäköisen elinikäsi, yms. huomioon.

      Nyrkkisäännön mukaan YEL ei yleensä ole kannattava investointi, jos vaihtoehtona ovat omat sijoituksesi ja osaat pörssipeliä pelata. Aika moni minimoi YELin.

      Meillä maksetaan kohtuullisen tarkasti se, mitä yrityksestä palkkaa otetaan. Perusteena on mm. se, että yrittäjäsuvussamme on ollut tapana elää yli 85 rajapyykin. Break even point on 75 v.

    • voi saada?

      Vaikuttaa vakuutusyhtiön monopoli-rahankeruulta ilman vastiketta? Ja kyllä yksityisyrittäjä kansa maksaa...

      • Tyel:stä saa

        Niin, mitä tavallinen tallaaja toisen palveluksssa Tyel:stä saa?
        Miksi ylipäätään maassa on eläkejärjestelmä eikä ameriikan malliin kaikki pidä huolta omasta eläkkeestään?
        Yel on kuitenkin yritykselle vähennyskelpoinen kulu. Ja se antaa jonkinlaista eläkeiän turvaa, aivan kuten Tyel:kin.


      • Sonic Empire

        Jaa mitä yrittäjä saa YEL:stä? Vaikkapa tulevan eläkkeensä, sairaspäivärahan, työttömyyspäivärahan, äitiys-, isyys- tai vanhempainrahan.

        Mitäpä noilla oikeastaan tekeekään. Turha sitten on vinkua YEL:n perään, kun paskat on jo housuissa.


      • helpoksi, se on pakollinen
        Sonic Empire kirjoitti:

        Jaa mitä yrittäjä saa YEL:stä? Vaikkapa tulevan eläkkeensä, sairaspäivärahan, työttömyyspäivärahan, äitiys-, isyys- tai vanhempainrahan.

        Mitäpä noilla oikeastaan tekeekään. Turha sitten on vinkua YEL:n perään, kun paskat on jo housuissa.

        Niin, kysymyshän ei ole joko tai, vaan ainoastaan määrästä. YEL on pakollinen. Jos yrittäjä ei sitä ota, se hänelle määrätään korotetun taksan mukaan.

        Peruste on siinä, että ilman YELiä toimiva yrittäjä vääristäisi kilpailua.


      • pakollinen todellakaan
        helpoksi, se on pakollinen kirjoitti:

        Niin, kysymyshän ei ole joko tai, vaan ainoastaan määrästä. YEL on pakollinen. Jos yrittäjä ei sitä ota, se hänelle määrätään korotetun taksan mukaan.

        Peruste on siinä, että ilman YELiä toimiva yrittäjä vääristäisi kilpailua.

        yel ei ole pakollinen.
        jos työtulosi on alle minimirajan, yeliä ei tarvitse maksaa.


      • Faktio
        pakollinen todellakaan kirjoitti:

        yel ei ole pakollinen.
        jos työtulosi on alle minimirajan, yeliä ei tarvitse maksaa.

        Jos tulosi on alla minimin, niin kyseessä on harrastutoimimintaa.


      • On väärässä
        Faktio kirjoitti:

        Jos tulosi on alla minimin, niin kyseessä on harrastutoimimintaa.

        Älä usko kaikkea mitä täällä kirjoitetaan. Käy uusyrityskeskuksessa ja/tai TE-keskuksessa (ilmaista) juttelemassa, niin moni asia selviää.

        Ja käy yrittäjäkurssi.


      • vailla
        pakollinen todellakaan kirjoitti:

        yel ei ole pakollinen.
        jos työtulosi on alle minimirajan, yeliä ei tarvitse maksaa.

        Minkä perusteella tämä lasketaan? Brutto? Netto? Laskutetut? Mitä itselleen "haluaa maksaa"? Toiminimen kanssahan kaikki rahat ovat kuitenkin omiasi, eikä erikseen "yrityksen" ja omat.


      • dd
        vailla kirjoitti:

        Minkä perusteella tämä lasketaan? Brutto? Netto? Laskutetut? Mitä itselleen "haluaa maksaa"? Toiminimen kanssahan kaikki rahat ovat kuitenkin omiasi, eikä erikseen "yrityksen" ja omat.

        YEL lasketaan vahvistetusta työtulosta.
        Ja sen työtulon arvioit itse ja ilmoitat vakuutusyhtiölle.
        Tän vahvistetun työtulon perusteella maksetaa myös maholliset KELA'n tuet(sairauspvrahat) työttömuusrahat ynnä muut.
        Työtulon tulee kuitenkin olla vähintään sellainen joka vastaisi samaan työhön palkatun ulkopuolisen työntekijän palkkaa.
        YEL vakuutus tulee ottaa viimeistään 6kk varsinaisen toiminnan aloittamisesta.

        Minimi tänä vuonna tais olla n. 6700e Työtulossa.


        Itselläni vähäistä toimintaa ollu alkuvuodesta asti ja edelleenkään en ole YEL vakuutettu koska ei ole varaa maksaa edes tuota 140e/kk minimin mukaan.
        En sitten tiedä saako sen jättää ottamatta vai ei. Mutta pakko mikä pakko.


      • tdg
        dd kirjoitti:

        YEL lasketaan vahvistetusta työtulosta.
        Ja sen työtulon arvioit itse ja ilmoitat vakuutusyhtiölle.
        Tän vahvistetun työtulon perusteella maksetaa myös maholliset KELA'n tuet(sairauspvrahat) työttömuusrahat ynnä muut.
        Työtulon tulee kuitenkin olla vähintään sellainen joka vastaisi samaan työhön palkatun ulkopuolisen työntekijän palkkaa.
        YEL vakuutus tulee ottaa viimeistään 6kk varsinaisen toiminnan aloittamisesta.

        Minimi tänä vuonna tais olla n. 6700e Työtulossa.


        Itselläni vähäistä toimintaa ollu alkuvuodesta asti ja edelleenkään en ole YEL vakuutettu koska ei ole varaa maksaa edes tuota 140e/kk minimin mukaan.
        En sitten tiedä saako sen jättää ottamatta vai ei. Mutta pakko mikä pakko.

        "Tietoa vailla" henkilölle.

        Yrityksen varat ja omat henkilökohtaiset varat tulisi pitää erillään.

        Ammattinharjoittajat ja yhdenkertainen kirjanpito erikseen. Siinä nyt on vaikka mitä huojennuksia.
        Mutta Liikkeen-harjoittaja. Tarkasti kannattaa laskeskella mitä ottaa yrityksestä. Ettei mee miinuksille. Ei saisi mennä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      908
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      693
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      44
      469
    Aihe