Missä te kaikki aknesta kärsivät oikein olette?

Epätietoisuus

Moi,

Olen 25-vuotias nuori mies ja kärsinyt aknesta noin kymmenisen vuotta, eikä loppua ole näkyvissä. Julkisilla paikoilla liikkuessani ihmettelen suuresti, missä te kaikki muut aknesta kärsivät ihmiset oikein olette? Tämänkin keskustelupalstan perusteella aknea sairastavia ihmisiä näyttäisi nimittäin kuitenkin olevan aika paljon. Kun sairaudesta kärsii itse, tulee muidenkin ihmisten kasvoja seurattua tarkemmin, mutta todella harvassa näyttäisivät julkisilla paikoilla olevan ne kasvot, jotka aknesta oikeasti kärsivät. Jollakin tapaa olisi lohdullista nähdä ihan "luonnossa" kohtalotovereita.

Entäpä mikä on teidän itsetuntonne laita? Minulla on ainakin aknen takia todella huono itsetunto, eikä sitä yhtään paranna se asia, että tunnen olevani hyvin yksin tämän sairauteni kanssa. En voi kenenkään kanssa jakaa ajatuksia sairaudesta. Asioiden patoutuminen mieleen ei varmastikaan ole hyvä juttu. Pelkään, että aknen takia joudun elämää loppuelämäni ihan yksin. Kukapa minua voisi rakastaa, jos en pysty itsekään rakastamaan itseäni millään tavalla. Onko teillä samankaltaisia ajatuksia?

Pitää kuitenkin yrittää ajatella positiivisesti. Ehkäpä tulet joskus kaupungilla nykäisemään minua hihasta ja esität mielenkiintosi tutustua minuun. Sitä päivää odotellessa...

16

2171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siihen tulokseen, että

Aikuisiän aknea ei ole prosentuaalisesti kovin monella. Kyllähän täällä palstalla porukkaa on mutta kun ottaa huomioon että Suomessa on yli 5 miljoonaa asukasta niin se siltikin todella pieni osa jolla on ihan oikeasti kunnollinen näkyvä aikuisiän akne.
      Esim. mun opiskeluryhmässä kenelläkään muulla ei ole aknea ja meitä on parikyt. Ruokalassakin saattaa olla vain pari ihmistä joilla huomaan olevan yhtä huonon ihon kuin itsellä.

• niiiin....

Itsekin koitan bongailla aknenaamoja, kun julkisilla paikoilla liikun mutta aika harvoin näkyy.
      Lukiossakaan kovin monella ei aknea ollut ja koulussakin suurin osa ajasta kului siihen, että stressaili naamaa ja miltä se näyttää ja koitin aina hakeutua sellaiseen tilaan, jossa on aknelle sopiva valaistus eikä vaikka luonnonvaloa, jossa se näyttää aikas kamalalta.

Tuntuu vaan niin epäreilulta, ettei kukaan vaikkapa kavereistani kärsi aknesta ja joskus aina mietin, että millaistakohan elämäni olisi, jos olisin siliposki niinkuin moni muu...

• Kit-Cat

tuttua kauraa... mä oon 25v nainen ja varmaankin kaveriporukastanikin ainoo jolla on aknee... ei enää onneksi niin pahana ku joitakin vuosia sitten, mut kyllä välillä tulee semmosia ajatuksia et millään muulla ei oo väliä kun vaan saisin siloposket...

Mutta mutta, vaikka huono itsetunto välillä vaivaakin, pidän pääni pystyssä, olenhan juuri mennyt naimisiin miehen kanssa, joka rakastaa minua epätäydellisyydestäni huolimatta ja saanut lapsenkin hänen kanssaan. Minulla on koti ja perhe, kavereita ja talouskin kunnossa, joten minulla ei oikeastaan ole mitään valittamista. Ja ei, en todellakaan piileskele neljän seinän sisällä tietokoneen ääressä, käyn ulkona siinä missä siloposketkin enkä edes häpeä itseäni :D

Yksi siloposkiystävistäni selaili meidän hääkuvia äskettäin ja hän sanoi minulle "sä oot niin kaunis että ihan kateeksi käy" Eli tästä voinen päätellä, et A) ystäväni valehtelee sujuvasti suoraan päin naamaa tai B) ystävät eivät oikeasti välitä pienistä ulkomuotovirheistä, koska näkevät niiden ohitse oikean minäni. Ja koska pidän enemmän jälkimmäisestä vaihtoehdosta voin itsekin olla sitä mieltä, että jos jotakuta häiritsee minun akneni, hän ei ole minun arvoiseni!!!

Valitettavasti akne on meidän suvussa periytyvää, joten sille ei juurikaan mitään voi tehdä, sen kanssa on vaan opittava elämään... Tsemppiä vaan kaikille kanssasisaruksillekin, olkaamme kaikki vaan säteileviä omia itsejämme, ei se akne maailmanloppu ole vaikka välillä siltä tuntuukin!!!

• minäki

Vois olla kuin mun kirjottama.
        Ette oo ongelmienne kanssa yksin, täältäkin löytyy yks.. Ja tilanne tosiaan vaikuttaa sosiaalisiin suhteisiin :(. Sitä kun ei kehtaa näyttää naamaansa millon sattuu..

• ,,,

Missä minä olen..? No, kuljen kyllä ihan reilusti ihmisten ilmoilla, mutta näin naisihmisenä saan iho-ongelmani aika kivasti meikeillä peittoon... Ja näin varmasti monet muutkin naisimmeiset.

• tyttö-86

Mulla kylläkin alkaa akne pikkuhiljaa lähtemään monien vuosien hoidon takia (Antibiootit aikanaan ja nyt voiteet esim. Differin). Olen tosin 22, että on voinut vielä joku myöhäis murkkuikä vaikuttaa akneen. Minäkin olen ihmetellyt, missä kaltaiseni ovat, kun meidän koulussa (yläaste/lukio, noin 600 oppilasta) vain muutamalla oli akne. Minun ikäisillä tuntuu olevan vielä harvemmassa, mutta kun on sukuvika, niin minkäs voin. Meikillä olen aina piilotellut "virhettäni" ja nykyisin saankin arvet hyvin piiloon, kun paiseita/näppylöitä ei enää ole. Miehillä tietysti vaikeampaa. Olen nuoruuteni valittanut, että olen niin hiton ruma tän sairauden takia. Kumminkin esimerkiksi siskoni pitää kauniina ja sanookin, etten valittaisi, kun moni ihminen antaisi mitä vain, että saisi olla niin nätti, kuin minä olen...en itse sitä aknen alta vaan näe!

Jaksamisia teille muille kohtalotovereille!

• meikeistä
        tyttö-86 kirjoitti:

Mulla kylläkin alkaa akne pikkuhiljaa lähtemään monien vuosien hoidon takia (Antibiootit aikanaan ja nyt voiteet esim. Differin). Olen tosin 22, että on voinut vielä joku myöhäis murkkuikä vaikuttaa akneen. Minäkin olen ihmetellyt, missä kaltaiseni ovat, kun meidän koulussa (yläaste/lukio, noin 600 oppilasta) vain muutamalla oli akne. Minun ikäisillä tuntuu olevan vielä harvemmassa, mutta kun on sukuvika, niin minkäs voin. Meikillä olen aina piilotellut "virhettäni" ja nykyisin saankin arvet hyvin piiloon, kun paiseita/näppylöitä ei enää ole. Miehillä tietysti vaikeampaa. Olen nuoruuteni valittanut, että olen niin hiton ruma tän sairauden takia. Kumminkin esimerkiksi siskoni pitää kauniina ja sanookin, etten valittaisi, kun moni ihminen antaisi mitä vain, että saisi olla niin nätti, kuin minä olen...en itse sitä aknen alta vaan näe!

Jaksamisia teille muille kohtalotovereille!

Hoi miehet, sen kun meikkaatte. Peitepuikko ainakin on ihan harmiton ja nykyään tehdään meikkipohjiakin ihan miehiä varten.

• sano ei aknelle

Aknesta pääsee eroon. Olen vakuuttunut että se on täysin elämäntavoista kiinni. Lue siitä http://akne.freehostia.com
      Näiden ohjeiden lisäksi suosittelen juomaan reilusti vettä päivässä, koska se puhdistaa ihoa. Ainakin vähintään 3 litraa päivässä.

• tyttö-86

ei akne hävinnyt, vaikka noin elin. Koko perhe muutti ruokatottumuksensa todella terveeliseen suuntaan. Itse teimme ruuat melkein alusta alkaen. Karkit jätin pois, yleensä sokerin, valkoiset jauhot, kaiken rasvaisen ainakin niin hyvin kuin pystyin. Join vettä päivässä tuopillisia. Pyrin käyttämään meikkivoidettakin harvoin ja valitusti, ettei se häiritsisi ihoani. Ja kyllä, elin noin lähes kaksi vuotta ja akne vaan pysyi. Hoidin ihoa myös hyvin ja pesin tukan joka päivä, ettei likainen tukka roiku poskilla. En enää jaksanu elää niin "jämptiä" elämää, koska laihduin ihan kamalasti (luonnostaan tosi nopea aineenvaihdunta) ja iho oli mikä oli, joten päätin nauttia taas välillä suklaasta ja muista herkuista, eikä iho mennyt pahemmaksi tästä. Nyt on alkanut itsestään paranemaan ja epäilen salvojen monivuotisen käytön vihdoin alkaneen tepsiä. Tietty jos vetää kamalan paljon kaikkea rasvaista, niin kyllähän se iho kukkii, mutta en usko, että normaalissa pysyvä herkuttelu tekee aknen.

• minun mielipide
        tyttö-86 kirjoitti:

ei akne hävinnyt, vaikka noin elin. Koko perhe muutti ruokatottumuksensa todella terveeliseen suuntaan. Itse teimme ruuat melkein alusta alkaen. Karkit jätin pois, yleensä sokerin, valkoiset jauhot, kaiken rasvaisen ainakin niin hyvin kuin pystyin. Join vettä päivässä tuopillisia. Pyrin käyttämään meikkivoidettakin harvoin ja valitusti, ettei se häiritsisi ihoani. Ja kyllä, elin noin lähes kaksi vuotta ja akne vaan pysyi. Hoidin ihoa myös hyvin ja pesin tukan joka päivä, ettei likainen tukka roiku poskilla. En enää jaksanu elää niin "jämptiä" elämää, koska laihduin ihan kamalasti (luonnostaan tosi nopea aineenvaihdunta) ja iho oli mikä oli, joten päätin nauttia taas välillä suklaasta ja muista herkuista, eikä iho mennyt pahemmaksi tästä. Nyt on alkanut itsestään paranemaan ja epäilen salvojen monivuotisen käytön vihdoin alkaneen tepsiä. Tietty jos vetää kamalan paljon kaikkea rasvaista, niin kyllähän se iho kukkii, mutta en usko, että normaalissa pysyvä herkuttelu tekee aknen.

Itse en vaan voi sietää aknenaamoja :/. Se on vaan oudon näköistä kun yhtäkkiä tuleekin vastaan sellanen täplänaama :S. Meidän koulussa (lukiossa) on oikeestaan yllättävän paljon aknenaamoja: 3 poikaa, 2 tyttöä. Olemme kavereiden kanssa seuranneet heitä hieman. Aknepojista kaksi liikkuvat aina vain kahdestaan, ja puhuvat kahdestaan hieman outoja. Heillä ei ole muuta sosiaalista elämää kuin toisensa ja tietokone sekä tietysti koulu. Hieman sääliksi käy kyllä aknenaamoja, toivoisin ettei minulle ikinä tulisi aknea. Sillä en kyllä ilkeisi liikkua, kun nyt ilman aknea tiedän millaisia juttuja minusta puhuttaisiin selän takana. Kaveripiiristäni pari kaveria on monesti yllyttävyt meitä muita alkamaan kiusaamaan näitä akne naamoja, mutta onneksi meillä muilla on sen verran järkeä, että tajutaan heillä olevan muutenkin murheita.

Kolmas aknepoikakin liikkuu koululla aina vaan yksikseen. Eikä hän juttele kellekkään. Monesti tekisi mieli mennä juttelemaan tälle kyseiselle henkilölle, mutta en ole käynyt. Samoin nämä aknetytöt ovat hyvin yksinäisiä. Niillekkin haluaisin mennä puhumaan, muttei kaveripiiri oikeen lämpene tälle ajatukselle. Eivät ole nämä aknetytöt nimittäin mitään viehättävimpiä. Mutta uskosin että ilman aknea he olisivat todella kauniita. :/ sääli että tämä sairaus tekee ihmiselle niin vaikeaksi elämän :(

• ouhjnb
        minun mielipide kirjoitti:

Itse en vaan voi sietää aknenaamoja :/. Se on vaan oudon näköistä kun yhtäkkiä tuleekin vastaan sellanen täplänaama :S. Meidän koulussa (lukiossa) on oikeestaan yllättävän paljon aknenaamoja: 3 poikaa, 2 tyttöä. Olemme kavereiden kanssa seuranneet heitä hieman. Aknepojista kaksi liikkuvat aina vain kahdestaan, ja puhuvat kahdestaan hieman outoja. Heillä ei ole muuta sosiaalista elämää kuin toisensa ja tietokone sekä tietysti koulu. Hieman sääliksi käy kyllä aknenaamoja, toivoisin ettei minulle ikinä tulisi aknea. Sillä en kyllä ilkeisi liikkua, kun nyt ilman aknea tiedän millaisia juttuja minusta puhuttaisiin selän takana. Kaveripiiristäni pari kaveria on monesti yllyttävyt meitä muita alkamaan kiusaamaan näitä akne naamoja, mutta onneksi meillä muilla on sen verran järkeä, että tajutaan heillä olevan muutenkin murheita.

Kolmas aknepoikakin liikkuu koululla aina vaan yksikseen. Eikä hän juttele kellekkään. Monesti tekisi mieli mennä juttelemaan tälle kyseiselle henkilölle, mutta en ole käynyt. Samoin nämä aknetytöt ovat hyvin yksinäisiä. Niillekkin haluaisin mennä puhumaan, muttei kaveripiiri oikeen lämpene tälle ajatukselle. Eivät ole nämä aknetytöt nimittäin mitään viehättävimpiä. Mutta uskosin että ilman aknea he olisivat todella kauniita. :/ sääli että tämä sairaus tekee ihmiselle niin vaikeaksi elämän :(

joo

• ???
        minun mielipide kirjoitti:

Mikä helvetin huoranpenikka se siellä oikein selittää? Ja ikää oli paljonko, ehkä 13 vee? Vaikea uskoa että vielä lukiossa olisi tuollasia kusipäitä, mutta aika kakaroitahan sielläkin taitaa olla, osotat sen hyvin todeks. Ja monet ei ees kasva ikinä aikusiks. Säkin tuut pýsyyn tollasena pikkuhuorana lopun elämääs varmasti, voin vaan kuvitella...

Sanoit ettet voi sietää aknenaamoja? No mä en taas voi sietää tollasia pikkulutkia jotka ei tajua mistään mitään, just niin kun sä. Aivojen tilalla pelkkää paskaa ja kusta. Oikein puistattaa kirjotukses, toivon todella että tuut vielä itse saamaan oikein tosi vaikean aknen, naamas tulee täyteen isoja paiseita ja kystia yms. Se on kuule ihan mahdollista, jopa sulle pikkuhoroperse, akne voi hyvin puhjeta murrosiän jälkeenkin, ihan tiedoksesi. Et kannattaa varmaan varautua. Todella toivon että sulle tulee käymään niin, sittenhän voit varmaan hypätä vaik kalliolta alas kun et pysty enää elämään sen näkösenä, pinnallinen pikku paska.

Ja oot oikein seurannut koulusi "aknenaamoja" muiden pikku horopaskaystävies kanssa? Ja mitähän se teistä kertookaan... Selvästi ainakin sen että teillä ei taida omaa elämää olla ollenkaa kun pitää muihin ihmisiin niin paljon uhrata huomiota? Varmasti näillä "aknenaamoilla" on paljon sisältörikkaampi elämä, mitä helvettiä sä ja sun lutkarumiluskaveris heistä tiedätte? Ette sitten yhtään mitään, luulette ilmeisesti tietävänne. Todella säälittävää, ei voi muuta sanoa..

Ainiin ja tosiaan, aknehan on kuitenkin ohimenevä juttu josta pääsee eroon, toisin kuin sä joka tuut pysyyn lopun ikääs rumana. Naamanpiirteitä ku ei voi muuttaa oikeen, finnit kyllä lähtee pois mut ruma naama ja piirteet ei. Ja olen varma että kuka tahansa aknesta kärsivä on sinua kauniimpi! Helvetin ruma huora olet. Sitten kun he pääsevät aknestansa eroon voit vaan kateellisena katsoa miten paljon kauniimpia he ovat kuin sä, koska tollanen pikku lutkapaska ei sitä huomaa ennen sitä.

• samaa
        ??? kirjoitti:

Mikä helvetin huoranpenikka se siellä oikein selittää? Ja ikää oli paljonko, ehkä 13 vee? Vaikea uskoa että vielä lukiossa olisi tuollasia kusipäitä, mutta aika kakaroitahan sielläkin taitaa olla, osotat sen hyvin todeks. Ja monet ei ees kasva ikinä aikusiks. Säkin tuut pýsyyn tollasena pikkuhuorana lopun elämääs varmasti, voin vaan kuvitella...

Sanoit ettet voi sietää aknenaamoja? No mä en taas voi sietää tollasia pikkulutkia jotka ei tajua mistään mitään, just niin kun sä. Aivojen tilalla pelkkää paskaa ja kusta. Oikein puistattaa kirjotukses, toivon todella että tuut vielä itse saamaan oikein tosi vaikean aknen, naamas tulee täyteen isoja paiseita ja kystia yms. Se on kuule ihan mahdollista, jopa sulle pikkuhoroperse, akne voi hyvin puhjeta murrosiän jälkeenkin, ihan tiedoksesi. Et kannattaa varmaan varautua. Todella toivon että sulle tulee käymään niin, sittenhän voit varmaan hypätä vaik kalliolta alas kun et pysty enää elämään sen näkösenä, pinnallinen pikku paska.

Ja oot oikein seurannut koulusi "aknenaamoja" muiden pikku horopaskaystävies kanssa? Ja mitähän se teistä kertookaan... Selvästi ainakin sen että teillä ei taida omaa elämää olla ollenkaa kun pitää muihin ihmisiin niin paljon uhrata huomiota? Varmasti näillä "aknenaamoilla" on paljon sisältörikkaampi elämä, mitä helvettiä sä ja sun lutkarumiluskaveris heistä tiedätte? Ette sitten yhtään mitään, luulette ilmeisesti tietävänne. Todella säälittävää, ei voi muuta sanoa..

Ainiin ja tosiaan, aknehan on kuitenkin ohimenevä juttu josta pääsee eroon, toisin kuin sä joka tuut pysyyn lopun ikääs rumana. Naamanpiirteitä ku ei voi muuttaa oikeen, finnit kyllä lähtee pois mut ruma naama ja piirteet ei. Ja olen varma että kuka tahansa aknesta kärsivä on sinua kauniimpi! Helvetin ruma huora olet. Sitten kun he pääsevät aknestansa eroon voit vaan kateellisena katsoa miten paljon kauniimpia he ovat kuin sä, koska tollanen pikku lutkapaska ei sitä huomaa ennen sitä.

mieltä kanssasi. Vittu mikä kyylä oikeasti.

• MLALA
        samaa kirjoitti:

mieltä kanssasi. Vittu mikä kyylä oikeasti.

Empä yhdy kaikkiin noihin haukkumasanoihin, mutta pointtiin kyllä. Jännä miten lukiolainen voi olla noin lapsellinen. Aknesta kärsivät tuskin ovat syyllisiä ihoonsa millään tavalla. He eivät ole likaisia, typeriä tai bakteeripesäkkeitä, vaan aivan tavallisia ihmisiä. He eivät myöskään ole sen takia "yksin ja outoja". (Niin paitsi jos tosiaan koulu sattuu olemaan täynnä idiootteja, jotka syrjivät heitä IHON takia. Voi luoja..) Aknesta voi kärsiä aivan kuka tahansa. Myös se koulun kaunein ja suosituin tyttö voi eräänä syksynä ilmaantua kouluun näppylänaamana. Olen itse nähnyt vierestä. Sitä paitsi, akneihoiset hoitavat ihoaan usein paljon paremmin ja kalliimmilla tuotteilla kuin normaali-ihoiset. Mutta mahtaako huonokuuloinen mitään sille, jos ei kuule oikein mitä toinen sanoo? Tai Diabeetikko sille, ettei voi syödä kiloa karkkia? Yhtä kummallista ja outoa on väittää akneihoisia joksikin omaksi ihmisryhmäkseen, joita pitäisi kiusata ihonsa takia. Sillä 1)he eivät välttämättä voi itse sille mitään tai 2)he eivät ole ihonsa vuoksi millään tavalla vääränlaisia ihmisiä! (Tosin kirjoittajahan itse on kieltäytynyt kiusaamisesta, vaikkakin on ajatuksiltaan hän on yhtä hukassa kuin kiusaamista ehdottanut tyttö).

• elämä-

sen hienompaa ole näin siloposkisena

• huihiu

Kyllä se vaan on juuri näin, että näyttää kuin kenelläkään muulla ei olisi ihossaan mitään näppyjä - paitsi minulla, ja siis sinulla. :) Itse olen huomannut aivan saman ja tuntuu että ympärillä ihmiset joskus katsovat minua kuin ruttoa jos nenässä, leuassa ja/tai otsassa koreilee patteja. Mutta mikä siihen itse akneen sitte auttais? Itelläni iho on semmonen hassu, että se ei osaa päättää ihotyyppiään. Välillä iho hilseilee kuivana ja näpyttömänä ja olen kuin paha atoopikko. Viikko eteenpäin ja ihoni kuultaa virheettömänä. Viikko taas ja ISO paise pukkaa keskelle naamaa jota sitten muutama pienempi innokkaasti seuraa. Naama muuttuu vähitellen rasvaisemmaksi. Luulisi, että ihoni kuivuu kun hoidan rasvaisuutta kuivattamalla ja rasvoittuu kuivaa ihoa rasvaamalla - vaan EI! Vaikka en nykyisin muuta mitään ihoni muuttuessa, iho reagoi pian. Ihoni vaan on tällainen, enkä löydä apua. Ainut minkä voin sanoa on se, että nykyisen ihonhoitosarjani myötä nämä ääri-ilmiöt ovat vähentyneet, joten testaamalla eri tuotteita sinäkin löydät "vähiten pahan" jolla ihosi on "vähiten kamala" :D Kärsikäämme yhdessä.

Ai niin ja tosiaan, tiedän erään 40-vuotiaan naisen, jonka iho on kuin piskuisella teinillä, eli akne riivaa. Kaikille ei apua löydy, kuten ei hänellekään edes lukuisten ihotautilääkärikäyntien ja lääkekuurien jälkeen. Nainen on kuitenkin elämäniloinen, josta saa varmastikin kiittää ahkeraa liikuntaa. Se on ihan puhdasta biologiaa se. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe