Finanssihallinto ja julk.yhteisöjen laskentatoimi

Tampereella

Kertokaapas tuosta otsikossa mainitusta hallintotieteen pääaineesta jota voi Tampereella opiskella eli finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi. Minkäslaista opiskelu on? Ilmeisesti sivuainevalinnoilla voi työllistyä yksityispuolellekin ihan hyvin, mitä siinä tapauksessa kannattaisi valita? Minkähänlaisia työpaikkoja tuolla yleensäkin saa, julkiselta tai yksityiseltä puolelta? Nimikkeitä, palkkoja? Ilmeisesti työllistyminen on kuitenkin melko hyvä? Kertokaa tuosta ihan vapaasti kaikenlaista, kaikki tieto on tervetullutta.

5

2960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Julkisoikeuden maisteri

      "? Minkähänlaisia työpaikkoja tuolla yleensäkin saa, julkiselta tai yksityiseltä puolelta? Nimikkeitä, palkkoja? Ilmeisesti työllistyminen on kuitenkin melko hyvä?"


      Kitkatta.net -sivulta löytyy jonkin verran tietoja.

      http://www.kitkatta.net/java/employersearch_a_3?ind=0

      En tunne alaa tarkemmin, mutta käsittääkseni nämä finanssihallinnon lukijat ovat eräänlaisia "julkishallinnon laskentaekonomeja", jolloin tehtävät ovat aika pitkälti samantyyppisiä kuin tavallisellakin laskentaekonomilla.

      • Julkisoikeuden maisteri

        Eli laitetaan sitten copyna, mitä siellä luki.
        "Finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi
        Tampereen yliopisto
        Kalevantie 4, 33014 Tampere
        Taloustieteiden laitos
        Kanslerinrinne 1, 33014 Tampere
        Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta
        Hallintotieteiden maisteri tai kandidaatti

        Osaamissanat
        Osaamisen kuvaus
        Mahdollisia tehtävänimikkeitä
        Koulutuksen sisältö
        Työharjoittelu
        Opinnäytetyö
        Lisätietoa koulutuksesta
        Työharjoittelun ja opinnäytetyön yhteyshenkilöt
        Rekrytoinnin yhteystiedot

        Osaamissanat

        arviointi
        finanssihallinto
        julkinen sektori
        julkinen talousjohtaminen
        julkisyhteisöt
        laskentatoimi
        sisäinen tarkastus
        tilintarkastus

        Osaamisen kuvaus

        Oppiaineen keskeinen sisältö koostuu julkisen sektorin talousjohtamisen, suunnittelun, toimeenpanon, arvioinnin ja tarkastuksen opetuksesta. Opetus kattaa julkisen, erityisesti valtion ja kuntien taloushallinnon ja liiketoiminnan, Euroopan Unionin taloushallinnon sekä määrätyt yritystoiminnan alat ja järjestöt. Kaikkia niitä tarkastellaan muuttuvissa toimintaympäristöissä, joita leimaavat teknologinen kehitys, kilpailu, menestysstrategioiden tarve ja kansainvälisyys. Huomiota kiinnitetään myös organisaatiotyyppeihin, joita syntyy yrityssektorin ja julkisen sektorin väliin.

        Valmistuneilla on laaja-alaista tietämystä julkisen sektorin ja sen toimintayksiköiden johtamisen ja hallinnon taloudellisen ajattelun periaatteista. Kustannus-hyöty –tarkastelut ja tuloksellisuuden arviointi kuuluvat myös valmistuneen osaamisalueisiin. Koulutus perehdyttää opiskelijan laskentatoimeen ja budjetointiin, tärkeimpiin talouden informaatiojärjestelmiin sekä muihin informaatiojärjestelmiin. Lisäksi valmistuneella on valmiuksia käyttää alan analysointi-, tarkastus-, arviointi- ja mittausmenetelmiä sekä tarkastella talouden johtamista ja arviointia Euroopan unionissa. Finanssihallinnon ja julkisyhteisöjen laskentatoimen tuottamalle osaamisella on kysyntää sekä kotimaisilla että kansainvälisillä työmarkkinoilla. Finanssihallinnon ja julkisyhteisöjen laskentatoimen opintojen lisäksi opiskelija voi tukea ja suunnata osaamistaan myös laajoilla sivuainevalinnoilla.

        Finanssihallinnon ja julkisyhteisöjen laskentatoimen opiskelijat suorittavat ensin hallintotieteiden kandidaatin tutkinnon, jonka laajuus on 180 opintopistettä (vastaa aiempaa 120 opintoviikkoa). Tämän jälkeen opiskelijat voivat jatkaa opintojaan hallintotieteiden maisteriksi. Maisterin opintojen laajuus on 300 opintopistettä (vastaa aiempaa 160 opintoviikkoa). Maisterin tutkintoon kuuluvat opinnot syventävät kandidaatin tutkinnon tietoja ja antavat valmiuksia itsenäiseen tieteelliseen työskentelyyn. Maisteriopinnot sisältävät pro gradu -tutkielman.

        Finanssihallinnon ja julkisyhteisöjen laskentatoimen koulutus antaa edellytyksiä toimia taloushallinnon ja -johtamisen asiantuntija-, johtamis- ja tutkimustehtävissä sekä julkisella, kolmannella että yksityiselläkin sektorilla. Lisäksi se antaa valmiuksia rahoituksen ja laskentatoimen tehtäviin, talouden arviointiin ja tarkastukseen. Finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi on yksi keskeinen oppiaine Tampereen yliopiston kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunnan tilintarkastuksen ja arvioinnin erikoistumisalaopinnoissa, jotka tarjoavat hyvät lähtökohdat tarkastuksen ammattitehtäviin.

        Finanssihallinnosta ja julkisyhteisöjen laskentatoimesta valmistuneiden perusosaamiseen kuuluu myös monipuolinen kielitaito, kommunikaatio- ja esiintymistaidot sekä perusvalmiudet tutkimustyöskentelyyn.

        Lisätietoa oppiaineesta saa Taloustieteiden laitoksen verkkosivulta alla olevasta osoitteesta.

        http://www.uta.fi/laitokset/talti/fila/esittely.htm

        Koulutuksen sisältö -kohdassa on nostettu esiin joitain keskeisiä sisältöjä, joita oppiaineessa on viime vuosina käsitelty. Sisältöjä on pidettävä suuntaa antavina, sillä jokainen opiskelija kokoaa itselleen sopivan opintokokonaisuuden tutkintoonsa. Lisäksi oppiaineiden sisältöjä kehitetään vuosittain, joten opintokokonaisuudet vaihtelevat eri vuosina. Ajankohtaista tietoa oppiaineen sisältämistä opintokokonaisuuksista löytyy Tampereen yliopiston kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunnan uusimmasta opinto-oppaasta.

        http://www.uta.fi/opiskelu/o-opas/kauppa_hallinto/

        Mahdollisia tehtävänimikkeitä

        assistant controller
        erikoistyövoimaneuvoja
        eu-tarkastaja
        financial controller
        hallintopäällikkö
        hankintasihteeri
        kamreeri
        koulutussuunnittelija
        laskenta-assistentti
        laskentapäällikkö
        myyntiassistentti
        myyntisihteeri
        perintäneuvottelija
        sisäinen tarkastaja
        talouskoordinaattori
        talouspäällikkö
        taloussihteeri
        taloussuunnittelija
        tarkastaja
        tilintarkastaja
        toimistopäällikkö
        tutkija
        vakuutuspäällikkö
        ylitarkastaja



        Koulutuksen sisältö

        * Tutkielmaopinnot 75 op
        o menetelmäopinnot
        o seminaarityöskentely
        o kandidaatintutkielma
        o pro gradu-tutkielma
        * Laskentatoimi 40 op
        o yrityksen laskentatoimi
        o julkisen sektorin laskentatoimi
        o yhteiskuntataloudellinen laskentatoimi
        o rahoituksen laskentatoimi
        o johdon laskentatoimi
        * Julkinen talousjohtaminen 20 op
        o julkisen sektorin talouden hallinto
        o julkiset rahoitusjärjestelmät
        o yleinen ja taloudellinen policy- ja organisaatioanalyysi
        o henkilöstöjohtaminen
        * Tarkastus ja arviointi 14 op
        o arvioinnin lähestymistavat ja menetelmät
        o sisäinen tarkastus ja kontrollijärjestelmät
        o tuloksellisuus ja tilintarkastus
        o tarkastusteoriat
        * Finanssihallinto Euroopassa 12 op
        * Harjoittelu 8 op



        Työharjoittelu

        Finanssihallinnon ja julkisyhteisöjen laskentatoimen opintoihin kuuluu kolmen kuukauden mittainen harjoittelu. Harjoittelun aikana opiskelija pääsee soveltamaan koulutusalan tietoa käytännön työelämään. Työantaja puolestaan saa harjoittelijan kautta alan tuoreinta tietämystä ja uusia näkökulmia. Lisäksi harjoittelijan avulla työnantajalle tarjotaan käytännön mahdollisuus arvioida alalta valmistuvien asiantuntemuksen soveltuvuutta tai tarvetta omaan organisaatioon. Palkkaamalla harjoittelijan organisaatio on saanut mahdollisuuden tutustua tulevaan työntekijäänsä, sillä monet työllistyvät opiskeluaikaiseen harjoittelupaikkaansa.

        Työnantajan näkökulmasta harjoittelija on työntekijä, joka palkataan tiettyihin tehtäviin. Näiden tehtävien hoitaminen on ohjattua. Finanssihallinnon ja julkisyhteisöjen laskentatoimen opiskelijat ovat harjoitustehtävinään esimerkiksi työskennelleet hankintaosastoilla, kirjoittaneet arvioita ja selvityksiä eri aiheista ja toimineet julkistalouden asiakaspalvelutehtävissä.

        Harjoittelupaikan järjestävä organisaatio nimeää työharjoittelijalle oman ohjaajan, joka ohjaa harjoittelijan työskentelyä. Työharjoittelija on normaalissa työsuhteessa työnantajaansa, mihin liittyvät tähän kuuluvat oikeudet ja velvoitteet molemmin puolin. Työnantaja ja opiskelija voivat sopia keskenään harjoitteluajankohdan.

        Lisätietoja harjoittelusta saa ja harjoittelupaikkaa voi tarjota ottamalla yhteyttä Taloustieteiden laitoksen harjoitteluvastaavaan. Laitoksen harjoittelusivut ovat osoitteessa http://www.uta.fi/laitokset/talti/harjoittelu/index.htm ja yhteystiedot löytyvät sivun alalaidasta kohdasta Työharjoittelun ja opinnäytetyön yhteyshenkilöt.

        Harjoittelupaikkaa voi tarjota myös Tampereen yliopiston ura- ja rekrytointipalveluiden verkkosivuilla.

        www.uta.fi/rekrytointi/harjoittelupp.htm



        Opinnäytetyö

        Opiskelija valitsee itse finanssihallinnon ja julkisyhteisöjen laskentatoimen opinnäytetyön tutkimusaiheen. Tutkimustyön toimeksiantajana voi olla kuitenkin organisaatio, jonka tarpeiden mukaan opiskelijan tutkimusaihe räätälöidään. Opinnäytetyön tekeminen voidaan yhdistää myös työharjoitteluun.

        Organisaatio hyötyy finanssihallinnon ja julkisyhteisöjen laskentatoimen opiskelijalla teettämästä tutkimuksesta mm. saamalla alan uusinta tietoa ja uusia näkökulmia, mahdollisuuden potentiaaliseen uuteen työntekijään ja saamalla ratkaisuehdotuksen johonkin organisaatiossa olevaan ongelmaan tai kehittämiskohteeseen. Joissain erityistapauksissa tutkimus voidaan teettää luottamuksellisena.

        Toimeksiantaja voi korvata opiskelijan tekemän tutkimuksen esimerkiksi tarjoamalla työsuhteen tutkimuksen ajaksi, stipendillä tai vastaamalla tutkimuksen tekemisestä aiheutuneista kuluista. Tämä on sopimusasia, jossa sopijaosapuolina ovat opiskelija ja työnantaja.

        Opiskelijoiden tutkimusaiheita ovat olleet mm. toimintolaskenta, sisäinen valvonta ja laatuajattelun toteutuminen organisaatiossa.

        Esimerkkejä finanssihallinnon ja julkisyhteisöjen laskentatoimen yhteistyönä tehdyistä tutkimuksista:

        * Euron käyttöönotto ja sen vaikutukset yrityksen toimintoihin. Tapausesimerkkinä UPM-Kymmene OYJ Kajaani.
        * Oy Veikkaus Ab:n itsepalvelupelaamisen nykytilan ja tulevaisuuden arviointi.
        * Laskutusaste tehokkuuden mittarina: esimerkkinä TietoEnator Oyj:n liiketoimintayksikkö NRD.

        Lisäesimerkkejä laitoksella tehdyistä kandidaatin- ja pro gradu -tutkielmista voi selailla Tampereen yliopiston tutkielmatietokannassa http://tutkielmat.uta.fi.

        Kandidaatin- ja pro gradu-tutkielman aiheita voi tarjota finanssihallinnon ja julkisyhteisöjen laskentatoimen opiskelijoille ottamalla yhteyttä Taloustieteiden laitokseen. Laitoksen yhteystiedot löytyvät sivun alalaidasta kohdasta Työharjoittelun ja opinnäytetyön yhteyshenkilöt.

        Tutkielman aiheita voi tarjota opiskelijoille myös Tampereen yliopiston ura- ja rekrytointipalveluiden verkkosivuilla alla olevassa osoitteessa.

        www.uta.fi/rekrytointi/graduporssi/index.html


        Lisätietoa koulutuksesta

        Taloustieteiden laitoksen verkkosivuilta löytyy ajankohtaista tietoa.

        www.uta.fi/laitokset/talti/



        Työharjoittelun ja opinnäytetyön yhteyshenkilöt

        Työharjoittelu

        Taloustieteiden laitos
        puh: (03) 3551 6043 tai (03) 3551 7272 (toimisto)
        e-mail: taloustieteiden.laitos(a)uta.fi
        www-osoite: www.uta.fi/laitokset/talti/


        Opinnäytetyö

        Taloustieteiden laitos
        puh: (03) 3551 6043 tai (03) 3551 7272 (toimisto)
        e-mail: taloustieteiden.laitos(a)uta.fi
        www-osoite: www.uta.fi/laitokset/talti/

        Rekrytoinnin yhteystiedot

        Tampereen yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut
        puh: (03) 3551 7524
        e-mail: rekry(a)uta.fi
        www-osoite: www.uta.fi/rekrytointi"


    • _rasa_

      Opiskelu on ainakin aluksi eri taloustieteiden opiskelua sekä julkista että yksityistä sektoria. Poiketen muista hallintotieteistä, FILA on yksi parhaiten työllistävistä pääaineista, kestää vertailun jopa oikikseen tai lääkikseen. Sekä julkiselta että yksityiseltä voi hommia kysellä, mutta suurin osa painottuu julkiselle puolelle. Tyypillisin työpaikka lienee jokin valtion virasto. Jos ei muuta niin FILA on hyvä ponnistuslauta kauppatieteiden puolelle laskentatoimeen tai kansantaloustieteeseen.

    • a.p.

      ..ovat sitten nämä harjoittelupaikat, joita opiskelun aikana voi saada (siihen kun sisältyy pakollinen harjoittelu, joka kuulostaa kyllä ihan hyvältä)?

      • Filasta valmistuva

        Harjoittelupakat opiskelupaikkakunnalla ovat usein kuntapuolella( näistä kilpailee Filaa lähellä oleva Tay:n oppiaineen Kunnallistalouden opiskelijat myös. Esim. verovirasto, ulosottovirasto, pankit, helsingissä valtiovarainmisiteriö, Evira ym ym ym, virastoja.

        Kovaa työllistymistä mainostetaan pitkin opintoja; mainostajilla saattaa jäädä huomaamatta, että Filaa lukee moni jo valmis tradenomi tai kunnan työntekijä, eli henkilöt, joilla on jo sisään tullessaan koulutus/työpaikka.

        Sivuaineita kyselleelle voisi suositella laskentatoimea( heti valmistumisen jälkeen töitä esim. tilitoimistosta

        Kunnallistalous helpohko sivuaine; työllistymisesen avuista ei tietoa.

        Perushallintotiedettä en suosittelisi; vaikea kuvitella teoriaopintojen tuovan lisäarvoa työllistymiseen.
        Myöskään kansantaloustieteitä ei monikaan lue, lähinnä aineen teoriapainotteisuuden johdosta.

        Potentiaalisia työllistymisen näkökulmasta voisi olla laskentatoimen lisäksi esim. vero-oikeus, yritysjuridiikka sekä taloustieteistä jokin yhdistelmä, josta tulisi selvällä suomenkielellä ilmaistavissa olevaa lisäarvoa CV:hen.

        Fila on erittäin monipuolinen ja antaa näkökulmia sekä yksityiselle että julkiselle sektorille. Taloushallinnon suunnittelu ja arviointi tehtävät sekä EU-sidonnaiset hommat saattaisivat olla realistisesti arvioituna potentiaalisia tulevaisuuden töitä, jos haluaa oman osaamisen ja kiinnostuksen tulevan työssä esille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5762
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4344
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3237
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2941
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1549
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1259
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      230
      1202
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe