Jos palstalla on joku raitiovaunukuljettaja olisin kiinnostunut kuulemaan vähän mielipiteitä työstä, koska olen kahden vaiheilla haenko seuraavalle kursille vain en.
Eli millaiset työajat ?
Todellinen palkka ?
Luontaisedut ?
Kivaa / ei kivaa hommaa ?
Onko vanut talvella kylmiä / vetoisia kuskin kannalta ?
Jne
Etukäteen kiittäen.
Raitiovaununkuljettajaksi
35
12293
Vastaukset
- mutta sen tiedän
ettei ole yhtään huonmpi jobi. palellu et kopissa, ja ihan kohtuu palkankin saat. etujakin on sen mitä tarvii.
- alalle aikovalle
Työaika on uudella kuljettajalla yleensä ns. päivävuoro, koska se ei vanhoille juurikaan kelpaa. Eli aamuvuoro saattaa olla 7.30-17 ja iltavuoro suunnilleen sama, vaikkapa 8.30-18. Aika vaikea antaa tarkkoja aikoja, koska ajosarjoja on paljon. Viikonloppuvapaita on harvoin, mutta ei niitä kaipaa, kun vapaapäivä/vapaapäiviä on arkisin.
Todellinen palkka? Uusimman palkkalaskelma mukaan tehtäväkohtainen palkka on 886.66 €/2vk. Lisäksi tulevat kiinteä nivellisä 5%, sunnuntai-, lauantai- ja iltatyökorvaukset. Iltatyökorvaus on 15%, yötyö 40%, arkilauantai 20%. Tulot vaihtelevat ylimääräisten korvausten ja veroprosentin mukaan. Myös talossa oloaika vaikuttaa palkkaan ja näkyy palkkalaskelmassa määrävuosilisänä sekä henk.koht. vuosisidonnaisena osana.
Luontaisetuna on ainoastaan joko sisäinen tai seutuvapaalippu, josta itse maksetaan alv. Niin, ja automaatista ostettava lounas, jonka hinta on kai 3,50€. En koskaan osta sitä, ja lähes kaikilla onkin omat eväät mukana. Tyävaatteet ovat ilmaiset ja niitä täytyy myös linjalla ollessa pitää aina. Tummat (mustat) kengät pitää hommata itse, lenkkarit eivät käy.
Kivaa hommaa -useimmiten! Syksyllä lehtikelin aikaan on kurjan liukasta, samoin sateen alussa. Matkustajat naputtavat nykivästä ajosta aivan kuin eivät ikinä ennen olisi olleet sporan kyydissä. No, sama tilannenhan sen on junissakin. Hyvin moni vasta taloon tullut nuori kuljettaja katselee toisella silmällä uutta työpaikkaa mukavampien työaikojen toivossa.
Talvelle tarkenee nykyään, mutta silti kannattaa pukeutua lämpimästi, koska pysäkillä saattaa joutua odottelemaan oman vuoron tulemista esim. ruuhkan takia. Hakaniemessä tuulee aina! Kyllähän veto tuntuu silloin, kun seisoo tuulisella pysäkillä kaikki ovet auki. Matalalattiavaunussa on umpinainen ohjaamo, jonne ei tuuli pääse.
Kesällä tarkenee! Oikeastaan ihan liiankin hyvin ja juomavettä menee muutama litra helteisimpinä päivinä.
Kielitaidosta ja kaupunkituntemuksesta on hyötyä. Erilaisten, myös hankalien, ihmisten kanssa pitää tulla toimeen. Huumori on auttanut hyvin monessa tilanteessa. Ihmistuntemus kasvaa vuosien mittaan ja huomaa heti, kenelle voi murjaista jotain vitsikästä ja kenen kanssa pitää olla ihan tosissaan. - ja palkka
alussa n. 1800 ecua/kk.
Opiskelu ajalta 2 kuukautta,
vaivaisella 5,7 eurolla tunti.
http://www.hel.fi/wps/portal/HKL/HKL-Raitioliikenne?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/hkl/fi/HKL-tietoa/HKL_n organisaatio/HKL-Raitioliikenne/Kuljettajakurssit
Opiskelijan laillista(ko?) hyväksikäyttöä
ja ilmaista työvoimaa? :(Ei kait opiskelija ja vuosia duunia tehnyt voi saada samaa palkaa! Helpota hieman. Muutoinkin suomlaisessa työelämässä pitäisi palata siihen kisällistä mestariksi systeemiin, niin loppuisi työvoimapula monelta alalta. Tuo on niitä 60-70 luvun AY- jäänteitä joista on pakko päästä irti, jos meinataan luoda työpaikkoja vielä tulevaisuudessakin.
- pitäisi helpottaa!!!!!!
AriKähärä kirjoitti:
Ei kait opiskelija ja vuosia duunia tehnyt voi saada samaa palkaa! Helpota hieman. Muutoinkin suomlaisessa työelämässä pitäisi palata siihen kisällistä mestariksi systeemiin, niin loppuisi työvoimapula monelta alalta. Tuo on niitä 60-70 luvun AY- jäänteitä joista on pakko päästä irti, jos meinataan luoda työpaikkoja vielä tulevaisuudessakin.
Sinulle kysymys:
Menisitkö itse tuolla korvauksella,
opiskelemaan / ilmaiseksi työvoimaksi?.
5,7 euroa ei riitä kattamaan,
opiskelu aikaisia matkakustannuksia,
saati että sillä, vielä maksaisi
ruuan ja asumisen :(
Tuollako houkutellaan työvoimaa,
mietihän sinä sitä!.
Tietenkin vanhempi saa enemmän,
sehän on selviö, mutta tuo
alku on laillistettua riistoa :( - palkkaus
Vai pitäisi kurssiajaltakin maksaa huippupalkkaa! Et tee tuottavaa työta, et palvele matkustajia, et aja linjalla, vaan olet noin puolet päivästä luennoilla ja toisen puolen ajoharjoittelussa ajo-opettajan toisen oppilaan kanssa. Ei opiskelusta yleensä edes makseta palkkaa, vai maksaako esim. yliopisto nykyään opiskelijalle päin?
pitäisi helpottaa!!!!!! kirjoitti:
Sinulle kysymys:
Menisitkö itse tuolla korvauksella,
opiskelemaan / ilmaiseksi työvoimaksi?.
5,7 euroa ei riitä kattamaan,
opiskelu aikaisia matkakustannuksia,
saati että sillä, vielä maksaisi
ruuan ja asumisen :(
Tuollako houkutellaan työvoimaa,
mietihän sinä sitä!.
Tietenkin vanhempi saa enemmän,
sehän on selviö, mutta tuo
alku on laillistettua riistoa :(Onpa erikoinen väite että 5,7€ tuntipalkkaa saavan opiskelijan ansio menee tuohon päivittäiseen matkaan. Unohtanet myös että saat asumiseesi tukea KELAn kautta, kunhan vaan sitä anot. Tietenkin edellyttäen että muut kriteerit tukee hakemusta. Tuo 5,7E tuntipalkka opiskelusta ei ole mitenkään huono, varsinkaan kun siinä opiskellaan, eikä olla ilmaisena työvoimana kuten väität.
Kun ajattelee monia muita opiskelijoita, niin he joutuvat maksamaan siitä että opiskelevat, tässä on juuri päinvastoin. Riistoa on ajatuksesi juoksu, sillä sille ei ole mitään järjellisiä perusteita. Et voi edellyttää että nuori joka tulee kursseille oppimaan ammattia saisi suoraan ammattimiehen palkan ja opetuksen siinä sivussa.
Naurettavaa jo ajatuksenakin.- meille....
pitäisi helpottaa!!!!!! kirjoitti:
Sinulle kysymys:
Menisitkö itse tuolla korvauksella,
opiskelemaan / ilmaiseksi työvoimaksi?.
5,7 euroa ei riitä kattamaan,
opiskelu aikaisia matkakustannuksia,
saati että sillä, vielä maksaisi
ruuan ja asumisen :(
Tuollako houkutellaan työvoimaa,
mietihän sinä sitä!.
Tietenkin vanhempi saa enemmän,
sehän on selviö, mutta tuo
alku on laillistettua riistoa :(Täällä on 3 vakituista ja 4-5 harjoittelijaa (ilman palkkaa, kela maksaa jotain 6€/päivä muistaakseni??)
6kk tekevät orjatyötä, ja sitten tulevat uudet "harjoittelijat" ja tätä on jatkunut jo ainakin 4 vuotta.
PS: Ja näistä "harjoittelijoista" yksikään ei ole saanut vakituista paikkaa. Ja tekevät kaiken kurjimmat ja raskaimmat tehtävät. - kuuleeko maa?
AriKähärä kirjoitti:
Onpa erikoinen väite että 5,7€ tuntipalkkaa saavan opiskelijan ansio menee tuohon päivittäiseen matkaan. Unohtanet myös että saat asumiseesi tukea KELAn kautta, kunhan vaan sitä anot. Tietenkin edellyttäen että muut kriteerit tukee hakemusta. Tuo 5,7E tuntipalkka opiskelusta ei ole mitenkään huono, varsinkaan kun siinä opiskellaan, eikä olla ilmaisena työvoimana kuten väität.
Kun ajattelee monia muita opiskelijoita, niin he joutuvat maksamaan siitä että opiskelevat, tässä on juuri päinvastoin. Riistoa on ajatuksesi juoksu, sillä sille ei ole mitään järjellisiä perusteita. Et voi edellyttää että nuori joka tulee kursseille oppimaan ammattia saisi suoraan ammattimiehen palkan ja opetuksen siinä sivussa.
Naurettavaa jo ajatuksenakin.5,7*8=45,6*20=912-verot(esim.30%)=885
jolla pitäisi sitten maksaa kaikki.
Kaikki - eivät asu opiskelupaikan vieressä.
Kaikki - eivät saa asumistukea.
Kaikki - opiskelijat eivät ole ns. nuoria.
Katselet maailmaasi aika suppeasti ;)
Olisiko aika herätä todellisuuteen?. - kiitos ei - en tule teille
meille.... kirjoitti:
Täällä on 3 vakituista ja 4-5 harjoittelijaa (ilman palkkaa, kela maksaa jotain 6€/päivä muistaakseni??)
6kk tekevät orjatyötä, ja sitten tulevat uudet "harjoittelijat" ja tätä on jatkunut jo ainakin 4 vuotta.
PS: Ja näistä "harjoittelijoista" yksikään ei ole saanut vakituista paikkaa. Ja tekevät kaiken kurjimmat ja raskaimmat tehtävät.Kokonaiskuvasi tilanteesta on reaaliajassa.
Tästähän juuri on kyse,
ns. harjoittelija/opiskelijoilla pyöritetään,
ilman palkkakuluja/sosiaalimaksuja,
menestyksellä useita firmoja :(
Samalla vältytään vakinaistamasta työpaikkoja :( - tehdystä työstä
palkkaus kirjoitti:
Vai pitäisi kurssiajaltakin maksaa huippupalkkaa! Et tee tuottavaa työta, et palvele matkustajia, et aja linjalla, vaan olet noin puolet päivästä luennoilla ja toisen puolen ajoharjoittelussa ajo-opettajan toisen oppilaan kanssa. Ei opiskelusta yleensä edes makseta palkkaa, vai maksaako esim. yliopisto nykyään opiskelijalle päin?
Mikä tapahtuu linjalla ajaen.
Samalla myös palvellaan.
Tuottavaa työtä ilman palkkaa.
Ajo-opetusta ei toteuteta tyhjällä ratikalla
ajaen, jos sinä niin kuvittelit.
Opiskelulla ja työssä oppimisessa on
pieni ero toisiinsa nähden. - rkop
tehdystä työstä kirjoitti:
Mikä tapahtuu linjalla ajaen.
Samalla myös palvellaan.
Tuottavaa työtä ilman palkkaa.
Ajo-opetusta ei toteuteta tyhjällä ratikalla
ajaen, jos sinä niin kuvittelit.
Opiskelulla ja työssä oppimisessa on
pieni ero toisiinsa nähden."Ajo-opetusta ei toteuteta tyhjällä ratikalla
ajaen..."
Kyllä se pääosin niin toteutetaan. Mukana on vain ajo-opettaja sekä pari oppislasta. Viikko pari kurssin loppuvaiheessa ajetaan ihan oikeasti linjalla ja palvellaan matkustajia.
Harvassa on kurssit tai koulutus, josta saisi ns. normaalin palkan. Useimmiten palkkaa tai korvausta ei makseta lainkaan, vaan korvaus haetaan kelalta tms. muuna opiskelutukena tai aikuisopintotukena. - teillä on ongelma
kuuleeko maa? kirjoitti:
5,7*8=45,6*20=912-verot(esim.30%)=885
jolla pitäisi sitten maksaa kaikki.
Kaikki - eivät asu opiskelupaikan vieressä.
Kaikki - eivät saa asumistukea.
Kaikki - opiskelijat eivät ole ns. nuoria.
Katselet maailmaasi aika suppeasti ;)
Olisiko aika herätä todellisuuteen?.jos saat tuon5,70x8=45,60x20=912,00 niin vero% ei tasanvarmaan ole 30% tai sitten voi syyttää itseään jos ei älyä prosenttejaan tarkistuttaa alaspäin. Jos ei muita tuloja ole kuin tuo nii erinnäisiä tukia kyllä saa, joten käänny asiaankuuluvien viranomaisten puoleen. KELA /SOSvir. elämä maksaa tasan yhtäpaljon jokaiselle opiskelevalle, olet sitten nuori tai jo varttuneempi. Ihan turhaa jauhamista että pitäisi saada 2000 käteen kun vasta opiskelee ammattiin, suorastaan naurettavaa puhetta.
- Aloittelijan palkka
rkop kirjoitti:
"Ajo-opetusta ei toteuteta tyhjällä ratikalla
ajaen..."
Kyllä se pääosin niin toteutetaan. Mukana on vain ajo-opettaja sekä pari oppislasta. Viikko pari kurssin loppuvaiheessa ajetaan ihan oikeasti linjalla ja palvellaan matkustajia.
Harvassa on kurssit tai koulutus, josta saisi ns. normaalin palkan. Useimmiten palkkaa tai korvausta ei makseta lainkaan, vaan korvaus haetaan kelalta tms. muuna opiskelutukena tai aikuisopintotukena.Oikeasta linjalla ajosta.
Eroaa la/yhdistelmä puolen koulutuksen tavoista,
joissa tehdään palkatta työtä opiskeluaikana. - 30% oli esimerkki
teillä on ongelma kirjoitti:
jos saat tuon5,70x8=45,60x20=912,00 niin vero% ei tasanvarmaan ole 30% tai sitten voi syyttää itseään jos ei älyä prosenttejaan tarkistuttaa alaspäin. Jos ei muita tuloja ole kuin tuo nii erinnäisiä tukia kyllä saa, joten käänny asiaankuuluvien viranomaisten puoleen. KELA /SOSvir. elämä maksaa tasan yhtäpaljon jokaiselle opiskelevalle, olet sitten nuori tai jo varttuneempi. Ihan turhaa jauhamista että pitäisi saada 2000 käteen kun vasta opiskelee ammattiin, suorastaan naurettavaa puhetta.
2000 puhtaana käteen, ei ole ollut puhetta,
vaan 5,7 euron pienuudesta tuntitaksana.
No broblemos :D - älä kinaa!
tehdystä työstä kirjoitti:
Mikä tapahtuu linjalla ajaen.
Samalla myös palvellaan.
Tuottavaa työtä ilman palkkaa.
Ajo-opetusta ei toteuteta tyhjällä ratikalla
ajaen, jos sinä niin kuvittelit.
Opiskelulla ja työssä oppimisessa on
pieni ero toisiinsa nähden.Ajo-opetus tapahtuu nimenomaan tyhjällä ratikalla. Älä vaan ala väittää vastaan, koska olen itse sekä kuljettaja että kouluttaja ratikkapuolella. Tämä vaihe kestää noin 2kk, sitten ollaan kouluttajan kanssa linjalla, sen jälkeen pari vk vanhemman kuljettajan mukana linjalla. Tämän jälkeen alkaa itsenäinen työ.
- Tulen laskemaan
älä kinaa! kirjoitti:
Ajo-opetus tapahtuu nimenomaan tyhjällä ratikalla. Älä vaan ala väittää vastaan, koska olen itse sekä kuljettaja että kouluttaja ratikkapuolella. Tämä vaihe kestää noin 2kk, sitten ollaan kouluttajan kanssa linjalla, sen jälkeen pari vk vanhemman kuljettajan mukana linjalla. Tämän jälkeen alkaa itsenäinen työ.
Syksymmällä liikenteessä koulutuskäytössä,
olevat tyhjät ratikat! ;) - euron alennus
meille.... kirjoitti:
Täällä on 3 vakituista ja 4-5 harjoittelijaa (ilman palkkaa, kela maksaa jotain 6€/päivä muistaakseni??)
6kk tekevät orjatyötä, ja sitten tulevat uudet "harjoittelijat" ja tätä on jatkunut jo ainakin 4 vuotta.
PS: Ja näistä "harjoittelijoista" yksikään ei ole saanut vakituista paikkaa. Ja tekevät kaiken kurjimmat ja raskaimmat tehtävät. - altavita
Aloittelijan palkka kirjoitti:
Oikeasta linjalla ajosta.
Eroaa la/yhdistelmä puolen koulutuksen tavoista,
joissa tehdään palkatta työtä opiskeluaikana.Mistä noita tyhjän jauhajia ilmestyy.?? LA-kurssilla EI ajeta linjalla, vaan kurssikeskuksen omilla autoilla eikä niissä edes saa olla ketään ulkopuolista mukana koulutusajon aikana. Älä ihmeessä haaveile kuljetusalalle. Asenteesi on ylivaikea. Marketeissa on palautuspulloautomaateille vapaita tyhjentäjän paikkoja. Näin pika analyysina arvioin kykysi ja ajattelutapasi sinne sopivimmaksi....
- hetken ajanut
Olen ollut kuljettajana vajaan vuoden ja seuraavassa muutama kommentti.
Työajat noin:
Niihin en pääse paljon vaikuttamaan, mutta ehkä sitten jokusen vuoden kuluttua. Aamuvuorot 05:20-14:10. Iltavuorot 14:20 - 22:30. Päivävuorot 10:40 - 19:50. Yksi viikonloppu kuukaudessa vapaa ja yhtenä töitä molemmat päivät. Muina vain lauantai.
Palkka:
Noin 2000eur/kk
Luontaisedut:
Mm. Seutuliikenteenmatkakortti ja muut kaupungin työntekjöiden alennukset mm uimahallit jne.
Kivaa ja ei kivaa:
Päivät ovat hyvin vaihtelevia ja välillä on kivaa ja välillä ei. Suurimmaksi osaksi ihan ok. Ajaminen sinänsä ei ole ihan niin kevyttä, kuin voisi kuvitella ja tarkkana pitää olla kuin porkkana.
Vanut jne:
Vaunut vanhasta iästä huolimatta ihan kelpo laitteita. Variotrammit (ne uudemmat) tietysti kuljettajan kannatalta kivempia paitsi tärinän suhteen. Vaatetta pitää olla päällä ja välillä pipo päässä ja välillä taas tekis mieli heittää housutkin pois :) On meinaan kesällä aika kuumaa duunia.
Kokonaisuutena sanoisin, että ihan ok hommaa. Hyvinä puolina tavallaan vapaa duuni ja saa hengailla kaupungilla varsin paljon :) Huonoina puolina lähinnä päivävuorot sekä vapaaaika monesti eri aikaan kuin muilla, joten yhteydet kavereihin rajoittuvat jonkun verran. - Diak
Olen kuullut, että kesäksi palkataan opiskelijoita ajamaan, jotta vakikuskit pääsee lomalle. Pitääkö paikkansa?
Onko kellään kokemusta miten tämä työ sopisi opiskelujen kanssa tehtäväksi, muulloinkin kuin kesällä. Antavatko esim. pelkkää viikonloppua vai pitääkö olla miel. kokoviikkoinen työntekijä? - Menkää vaikka bussi
Et pääse kuselle tai paskalle helpostikkaan, vittuilua tulee varsinkin mies kuskeille tosi paljon
- iltasanomat1
juu en voi suositella muutakun vähäjärkiselle tuota työtä..jumalattomassa ihmis vilinässä pitkän päivän jankutat ihmisille mitä reittiä ajat (noin miljoona kertaa päivässä) myyt miljoona lippua ja kuuntelet ihmisten vittuilua..yrität olla ajamatta ihmisten päälle yrität olla ajamatta kolaria autojen kanssa samalla kun joku tilittää korvaan miksi olet myöhässä tai etuajassa. Pysäkiltä et pääse koskaa lähtemään että joku ei vittuunnu..tulet pysäkille keräät matkustajat mutta et pääse lähtemään koska kaikki pysäkit on suurinpiirtein liikennevaloissa. Valot on vaihtumassa ja aina sieltä joku kerkee ovien väliin tai lippua ostamaan ja siinähän se valo meni ja sitten ootellaan taas ja sama toistuu. Sitten jos pistät ovet niin että ovet ei ulkoa aukea..puhelimet soi työnjohdossa miksi et ottanu kyytiin. Vaihteita hakkaat talvella kun ei käänny..kuulutat ihmisille poikkeusreiteistä mutta sitten poikkeuksetta vielä jokaiselle erikseen kun tulevat vielä kysymään. siinä yrität vielä keskittyä ajamaan. pysäkkejä on muutaman metrin välein toistat koko ajan samaa liikettä niskat ja olkapää on täysin jumissa syöt tulehduskipulääkkeitä. joku jää aika useasti ovien väliin kun oviautomatiikka vetää oven kiinni ja se on taas kuskin vika ja kuuntelet vittuilua. ratatyömaita on jatkuvasti sun muita esteitä väärinpysäköityjä autoja sitten jännäät sopiiko ohi vai ei ja ihmiset painostaa ratikassa. kassasta vastaat kanssa että se on melkei aina oltava käsissä kun menet jotai vikaa selvittää. kesälomasi voit joutua pitämään vaikkapa syksyllä. päivät on pitkiä ja ruokatunti joka palkaton venyttää päivää..aamuvuorot alkaa aamuyöllä ja illat loppuu yöllä..kärsii kipujen ohella jatkuvasta väsymyksestä ja vitutuksesta. vapaa-aikaa jää tosi vähän eikä sitten jaksa mitään. Ei sovi etenkään perheelliselle. koskaan ei saa ns pekkaspäiviä pitää sillon kun haluaa..vastaus on kun nyt on kuljettajista pulaa ei saa myöntää. tossa nyt vähä osviittaa..Nimimerkki: kuljettajaksi vaikeampi päästä kuin lääkäriksi
- Kuljettaja
Toi on kyllä niin totta. Oon ihmetellyt miks tätä hommaa ei millään saada toimimaan kunnolla. Tyypillistä päättäjien kädettömyyttä, niinkuin kaikissa muissakin asioissa.
- Ala Vaihdettu
Kuljettaja kirjoitti:
Toi on kyllä niin totta. Oon ihmetellyt miks tätä hommaa ei millään saada toimimaan kunnolla. Tyypillistä päättäjien kädettömyyttä, niinkuin kaikissa muissakin asioissa.
Kohtapa siinäkin jää naru vetävän käteen.
- ?????????
Ala Vaihdettu kirjoitti:
Kohtapa siinäkin jää naru vetävän käteen.
Tampooninaru?
- Uusikuski
Huhuh iha oikeesti. Oon täl hetkel ratikka kurssilla. Ja bussilippu on ilmainen! Kyllä sä saat kela asumistukee jne jos vaan viittit hakea! 2kk olet koulussa. Sen jälkeen oot työharjoittelussa missä maksetaan ihan perus palkkaa mitä normi duunariki saa.. en osannu mitään ku tulin ratikka kurssille. Koska asun Espoossa.. (en tiennyt katuja, linjoja) mut kyl täs 2kk aikana oppii tosipaljon! Työ ei oo tarkoitettu heikkohermoisille eikä niille jotka helposti stressaa!
Tää työ on kivaa. Jos kestää paineen tunnetta! - Uusikuski
Huhuh iha oikeesti. Oon täl hetkel ratikka kurssilla. Ja bussilippu on ilmainen! Kyllä sä saat kela asumistukee jne jos vaan viittit hakea! 2kk olet koulussa. Sen jälkeen oot työharjoittelussa missä maksetaan ihan perus palkkaa mitä normi duunariki saa.. en osannu mitään ku tulin ratikka kurssille. Koska asun Espoossa.. (en tiennyt katuja, linjoja) mut kyl täs 2kk aikana oppii tosipaljon! Työ ei oo tarkoitettu heikkohermoisille eikä niille jotka helposti stressaa!
Tää työ on kivaa. Jos kestää paineen tunnetta! - Uusikuski
Huhuh iha oikeesti. Oon täl hetkel ratikka kurssilla. Ja bussilippu on ilmainen! Kyllä sä saat kela asumistukee jne jos vaan viittit hakea! 2kk olet koulussa. Sen jälkeen oot työharjoittelussa missä maksetaan ihan perus palkkaa mitä normi duunariki saa.. en osannu mitään ku tulin ratikka kurssille. Koska asun Espoossa.. (en tiennyt katuja, linjoja) mut kyl täs 2kk aikana oppii tosipaljon! Työ ei oo tarkoitettu heikkohermoisille eikä niille jotka helposti stressaa!
Tää työ on kivaa. Jos kestää paineen tunnetta! - Uusikuski
Huhuh iha oikeesti. Oon täl hetkel ratikka kurssilla. Ja bussilippu on ilmainen! Kyllä sä saat kela asumistukee jne jos vaan viittit hakea! 2kk olet koulussa. Sen jälkeen oot työharjoittelussa missä maksetaan ihan perus palkkaa mitä normi duunariki saa.. en osannu mitään ku tulin ratikka kurssille. Koska asun Espoossa.. (en tiennyt katuja, linjoja) mut kyl täs 2kk aikana oppii tosipaljon! Työ ei oo tarkoitettu heikkohermoisille eikä niille jotka helposti stressaa!
Tää työ on kivaa. Jos kestää paineen tunnetta! - Uusikuski
Huhuh iha oikeesti. Oon täl hetkel ratikka kurssilla. Ja bussilippu on ilmainen! Kyllä sä saat kela asumistukee jne jos vaan viittit hakea! 2kk olet koulussa. Sen jälkeen oot työharjoittelussa missä maksetaan ihan perus palkkaa mitä normi duunariki saa.. en osannu mitään ku tulin ratikka kurssille. Koska asun Espoossa.. (en tiennyt katuja, linjoja) mut kyl täs 2kk aikana oppii tosipaljon! Työ ei oo tarkoitettu heikkohermoisille eikä niille jotka helposti stressaa!
Tää työ on kivaa. Jos kestää paineen tunnetta! - Uusikuski
Huhuh iha oikeesti. Oon täl hetkel ratikka kurssilla. Ja bussilippu on ilmainen! Kyllä sä saat kela asumistukee jne jos vaan viittit hakea! 2kk olet koulussa. Sen jälkeen oot työharjoittelussa missä maksetaan ihan perus palkkaa mitä normi duunariki saa.. en osannu mitään ku tulin ratikka kurssille. Koska asun Espoossa.. (en tiennyt katuja, linjoja) mut kyl täs 2kk aikana oppii tosipaljon! Työ ei oo tarkoitettu heikkohermoisille eikä niille jotka helposti stressaa!
Tää työ on kivaa. Jos kestää paineen tunnetta! - Syntyperäsillävaikeata
Vanha viesti mutta jos espoolainen landepää luet ni pala roviolla. Maalaiset vie paljasjalkaisten hommat.
Voisin kuvitella et missä vain muualla Suomessa oman kylän tyypit menee etusijalle.- Partajugi
Ei ne mene etusijalle, vaan jos ei bolla kestä paljasjalkasella, niin minkäs tekee.
- Talkoo-Taavetti
Nyt Taavetinpäiväkaljoille Helmigrilliin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733