Onpa mietytyttänyt tällainen seikka eli miten Rullalle mastoon menevää Isopurjetta voi reivata?
Rullaison reivaus
13
2214
Vastaukset
- köysimies
Rullaamalla purjetta sisään sopivasti eli vastaavasti kuin rullagenuaa.
- kein Bootshandler
Kiitos, mutta luin kerran venelehdestä että rullagenua ei ole mikään fokan korvike.
- eihän
kein Bootshandler kirjoitti:
Kiitos, mutta luin kerran venelehdestä että rullagenua ei ole mikään fokan korvike.
koskenkorvakaan ole konjakin korvike. Molemmilla on oma käyttäjäkuntansa vaikka molempien käytöstä tulos on kutakuinkin sama. Kuten fokan ja genuankin käytössä.
- K.B.H
eihän kirjoitti:
koskenkorvakaan ole konjakin korvike. Molemmilla on oma käyttäjäkuntansa vaikka molempien käytöstä tulos on kutakuinkin sama. Kuten fokan ja genuankin käytössä.
Eli ei ole ihan asia hallussa kun piti sotkea viina juonti kuvioon vai :-))
- Rulla vaiko fock?
K.B.H kirjoitti:
Eli ei ole ihan asia hallussa kun piti sotkea viina juonti kuvioon vai :-))
Rullagenoassa on ainakin yhtenä huonona puolena fokkaan verrattuna se, että kun koko genoa on reivattu, siis rullattu esim. myrskyfokan kokoiseksi, niin rulla haittaa virtauksen kulkemista, eli se ei ole yhtä tehokas kuin myrskyfokka. Lisäksi monet purjeet eivät sovi rullapurjeiksi, koska ne reivattaessa venyvät piloille.
- piti2
Rulla vaiko fock? kirjoitti:
Rullagenoassa on ainakin yhtenä huonona puolena fokkaan verrattuna se, että kun koko genoa on reivattu, siis rullattu esim. myrskyfokan kokoiseksi, niin rulla haittaa virtauksen kulkemista, eli se ei ole yhtä tehokas kuin myrskyfokka. Lisäksi monet purjeet eivät sovi rullapurjeiksi, koska ne reivattaessa venyvät piloille.
on myrsky niin minä en hiih hirveästi hae tehoa fokkaan - vähän vähempikin riittää.
- huono myrskypurje!
piti2 kirjoitti:
on myrsky niin minä en hiih hirveästi hae tehoa fokkaan - vähän vähempikin riittää.
Kun on myrsky (meillä myrskyn rajana pidetään 21 m/s, maailmalla 25 m/s), rullagenua on hyvin huono myrskyfokan korvike. Kysymys ei ole pelkästään tehosta vaan myös kestävyydestä sekä purjetasapainosta. Välistaagissa oleva myrskyfokka on joka suhteessa parempi.
Itselläni ei ole kokemusta rullaisosta, mutta epäilen sen olevan vaikeasti reivattavissa kovassa myötäisessä. Isopurje, jossa on laakeroidut vaunut, on helppo reivata lenssilläkin. Kurssia ei tarvitse muuttaa reivauksen takia. Pidän sitä etuna kovassa merenkäynnissä. Purjeen voi myös laskea ilman, että veneen kääntää vastatuuleen (iso skuutataan keskelle ja lasketaan).
Mitä rullaison käyttäjät sanovat, onnistuuko purjeen sisäänrullaus myötiksessä?
- mainsaill
jatkokysymys:miten rullalle menevää keulapurjetta voi reivata?nehän katoaa molemmat ikäänkuin näkyvistä jumankauta.
vastaus on haettava mistäpä muulata kuin,maallikon WIKIpediasta:
"rullaison ja -genuan reivaamisella skönärit tarkoittavat veneen kääntämistä tuulen suuntaan niin,että suhteellinen tuuli osuu vähemmän purjepinta-alaan eli käytännössä kyseessä on kurssimuutos edullisempaan tuulensuuntaan"
Ei kai sitä muuten reivata kurssia? - tai sitten ei
Purjettahan voi ottaa ulos senverran kun tarve vaatii. Mutta miten tämä käytännössä toimii? Ongelmaksihan tulee miten saa takaliikin riittävän kireälle? Onko iso minkä muotoinen reivattuna. Jääkö iso pussikkaaksi?
- Stora
Mitähän mahdoit tarkoittaa takaliikin kiristämisellä? Käytännän kokemusta sen verran, että itselläni on rullaiso, jossa kohtalaisen paljon muotoa, myös pysty latat 4 kpl. Olen huomannut, että paras reivata rullaisoa portaissa, varsinkin jos pitää reivata vain vähän. Eli vedän purjetta sisään sen verran, että pystylatta jää juuri mastoprofiilin ulkopuolelle. Tällöin latta pitää purjeen takaliesman mahdollisimman ylhäällä. Jos purje reivataan "lapuksi" on takaosa jo valmiiksi hyvin litteä ja jäykemmäksi tehty. Puomiliesman joutuu kiristämään vinssillä oli purjetta reivattu tai ei. Purje ei siis jää pussikkaaksi reivattaessa, ainakaan minulla.
- K.B.H
Stora kirjoitti:
Mitähän mahdoit tarkoittaa takaliikin kiristämisellä? Käytännän kokemusta sen verran, että itselläni on rullaiso, jossa kohtalaisen paljon muotoa, myös pysty latat 4 kpl. Olen huomannut, että paras reivata rullaisoa portaissa, varsinkin jos pitää reivata vain vähän. Eli vedän purjetta sisään sen verran, että pystylatta jää juuri mastoprofiilin ulkopuolelle. Tällöin latta pitää purjeen takaliesman mahdollisimman ylhäällä. Jos purje reivataan "lapuksi" on takaosa jo valmiiksi hyvin litteä ja jäykemmäksi tehty. Puomiliesman joutuu kiristämään vinssillä oli purjetta reivattu tai ei. Purje ei siis jää pussikkaaksi reivattaessa, ainakaan minulla.
Löytyy palstalta näköjään ihan oikeatakin tietämystä eikä pelkkää suunsoittoa. -Kiitti-
- kokemukset
K.B.H kirjoitti:
Löytyy palstalta näköjään ihan oikeatakin tietämystä eikä pelkkää suunsoittoa. -Kiitti-
mullakin. Rullaisoa voi hyvin reivata kevyellä tuulella muuttamatta veneen suuntaa. Avotuulilla voi mainiosti rimmata isoa koskematta ison skuuttiin, koska alaliikki ei ole kiinni puomissa vaan liikkuu vapaasti ja voi muodostaa hyvin tuulen ottavan ja pitävän muodon.
- ei ison rullaa
K.B.H kirjoitti:
Ison rulla sopii parhaiten toppirikiin tai lähellä sitä olevaan 15/16 takilaan tai mitä niitä nyt on.
Osatakilaa on kovemmalla tuulella taivuteltava taakse, jolloin masto on luokilla, eikä rullaus tahdo onnistua vaan purje jumittuu yläosastaan ellei takavanttia löysätä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849