Diagnoosi?

???

Poikani sai As-diagnoosin ja samalla neurologi piti myös isää selvänä tapauksena.

Olisiko virallisen diagnoosin saaminen pitkällinen ja hankala juttu? Mitä hyötyä siitä olisi?

Tunnen kyllä olevani sosiaalisesti työrajoitteinen (joka ei siis tässä tapauksessa ole juopon synonyymi), mutta olen kuitenkin työelämässä itsenäisenä yrittäjänä. Oikeissa töissä en ole elämässäni ollut kuin puoli vuotta ja siinäkin tuntui olevan kuusi kuukautta liikaa.

19

1120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Diagnoosi = selitys

      Olet itse oireyhtymäsi paras ja asiantuntija. Jokainen assi on erilainen. Voit olla tyytyväinen, että olet saanut selityksen, mikset viihdy toisen palveluksessa. Monet assit ovat yrittäjiä!

      Googleta lisää infoa tai kerro mikä on ongelmasi, niin katsotaan löytyykö vertaistukea täältä...

    • diagnoosista

      ole enää aikuis-iässä hyötyä kun olet pärjännyt tähänkin saakka ilman sitä.
      Lapsena dg on merkityksellinen, jos on suuria ongelmia arjessa selvitymisessä.
      Nyt kuitenkin tiedät ilman dg että olet todennäköinen As ja voit sillä tiedolla selviytyä elämässä eteenpäin. Listaa ne asiat itsellesi missä haluat kehittyä( muuttuakin) ja pyri muuttamaan ne jos koet, että tietyt asiat rassaa. Esim rutiinit jne..Aseta itsellesi tavoitteita ja elä normaalia elämää. Aivan kuin valta-oasa Asseista tekee. Unohda dg.

      • Relax AS

        Kyllä se siitä ilman dg:tä niin on moni pärjännä..


    • Breda

      Vuodelta 2008 löytyi tällainen ketju, jonka ajankohtaisuus on tänään vähintään yhtä suuri kuin yhdeksän vuotta sitten.

      Kuten tässä ketjussa nimimerkki "diagnoosista" kirjoittaa, virallisesta diagnoosista ei enää aikuisiässä ole hyötyä. Ratkaisevaa on, tietääkö aikuinen AS-ihminen itse, että hänellä on AS. Ratkaisevaa ei ole se, onko hän käynyt aikuisena läpi sen prosessiin, jonka virallisen AS-diagnoosin saaminen on vaatinut. Kysymys on itsensä tuntemisesta, ei siitä onko sinulla jokin virallinen paperi vai ei.

      Wikipedia 2017: "Aspergerin oireyhtymä (myös Aspergerin syndrooma tai AS) tarkoittaa jo sairausluokituksesta poistumassa olevaa lapsuudesta alkaen ilmenevää, yleensä läpi koko eliniän esiintyvää ihmisyksilön käyttäytymispiirteistöä, jolle ovat ominaisia tavallisesta poikkeava sosiaalisen vuorovaikutuksen tyyli sekä epätavallisen voimakkaat rajoittuneet mielenkiinnon kohteet."

      Wikipedian artikkeli AS:sta on minusta kauttaaltaan pätevää tekstiä. Se kertoo mm. sen, että Cambridgen yliopiston autismitutkimuskeskuksen johtaja Simon Baron-Cohen on sitä mieltä, että
      Aspergerin oireyhtymää ja lievää autismia ole syytä nimittää arvottavasti häiriöiksi, koska kysymys on pohjimmiltaan vain erilaisuudesta, ja sen lisäksi mainittuihin oireyhtymiin liittyy usein myös kognitiivisia vahvuuksia ja muita hyödyllisiä ominaisuuksia. Joissakin englanninkielisissä maissa onkin ollut jo vuosia havaittavissa merkkejä asennemuutoksesta, mikä on näkynyt esimerkiksi niin, että on luovuttu sanan "häiriö" käytöstä ja sen sijaan on ruvettu puhumaan "autismin kirjon tiloista", englanniksi "autism spectrum condition".

      Joku kirjoitti tuolla edellä, että "jokainen assi on erilainen ja olet itse oireyhtymäsi paras asiantuntija". Sen perusteella, mitä itseäni ja muita asseja tunnen, allekirjoitan tuon täysin.

      Nimimerkki "Relax AS" kirjoitti tässä ketjussa tuolla edellä osuvasti: "Kyllä se siitä ilman dg:tä niin on moni pärjännä.."

    • hgfffffd

      Siis etkö oikeasti voi lopettaa? Et osaa sitä taitoa. Mitä järkeä on jauhaa noita asioita täällä foorumilla jatkuvasti. Mulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia tunnistaa että olen AS, mutta hankin aivan huvikseni vain vielä diagnoosin vahvistamaan kantaani. Sinä Breda olet oikeasti vähän naiivi noiden jatkuvien toistoihin perustuvien viestiesi kanssa. Haet koko ajan tukea siihen, että omasta mielestäsi olet AS, vaikket sitä ole. Ennen, kuin saat diagnoosin, Sitä ennen. et ole Asperger. Sitten sinulle piti vääntää kädestä pitäen, ettei kannattaisi provosoitua, siksi sinua juurikin provosoitettiin, koska et tajunnut typeränä sitä. Normaali AS olisi tajunnut. Ylistät täällä itseäsi ja haukut vertaisiasi, ymmärtämättä, etteivät nämä mielestäsi "trollit" (psykoottista kuvittelua) ole useampi ihminen, vaan vain yksi ja sama, jota demonisoit julkisesti. Sairasta, jos mikä.

    • eimenekaaliin_eikö_

      Vuosi vitusta ovat kirjoituksesi. Hakeudu hoitoon. Mitä oikeasti väliä tai kenellekään mitään merkitystä herjailla täällä asseja kuukausikaupalla. LOPETA!!! Kyllä jokainen ihminen, jolla on AS osaa itse löytää tietoa netistä ja käsitellä sen tiedon omakohtaisesti taikka oman neurologin/neuropsykologin/lääkärin kanssa. Joten ole hyvä ja lopeta nyt jo!

    • Breda

      Sain viestin lukioikäiseltä assilta. Kiitos! Hän kertoi suhtautuvansa viralliseen AS-diagnoosiin samoin kuin minä eli niin, että ei aio koskaan hankkia sitä. Tärkein asia hänen viestissään oli kuitenkin se, että hän kiitti minua siitä, että löysi hyvän aiheen äidinkielen esitelmäänsä siitä, mitä minä kirjoitin ketjuun "Asperger ja kaverisuhteet". Minkä aiheen hän oli siitä löytänyt. Ylläri ylläri: trollaaminen! Hänen mielikeskustelupalstojaan netissä vaivaa kuulemma myös trollaaminen. Hän pyysi minulta jotain hyvää neuvoa. Sanoin hänelle, että jokainen nettikirjoittaja, jonka viestien ympärillä pyörii joku trolli, ei toimi kehuttavalla tavalla, jos hän ei kykene suhtautumaan trolliviesteihin ignoroivasti eli sivuuttaen, jättäen täysin huomiotta.

      Olen viime aikoina lukenut uudelleen hyvin suositeltavaa kirjaa Naisia joltain muulta planeetalta?. Kirja antaa joka kerta jotain uutta. Se on assertiivinen. Se voimauttaa. Mistä siinä on kysymys. Parhaan vastauksen antaa kirja itse:

      "Kirjoitukset, joita tulet näkemään, tulevat kirjoittajilta, jotka sijoittuvat moniin eri kohtiin autismin kirjolla, joko virallisesti diagnosoituina tai ITSEDIAGNOSOITUINA, eri asteisesti autonomisina ja omista asioistaan määräävinä, ja jotka asuvat useassa eri maassa. Meillä kaikilla ei välttämättä ole muuta yhteistä kuin AS ja naiseus, ja meidän välillämme on huomattavan paljon vaihtelua tästä samankaltaisuuden alueesta huolimatta. Voit silti lukea myös kuvauksia, jotka ovat keskenään samalla aaltopituudella."

      • 5395725

        "Sanoin hänelle, että jokainen nettikirjoittaja, jonka viestien ympärillä pyörii joku trolli, ei toimi kehuttavalla tavalla, jos hän ei kykene suhtautumaan trolliviesteihin ignoroivasti eli sivuuttaen, jättäen täysin huomiotta."

        Siis et toiminut kehuttavalla tavalla ja silti sinun piti koko ajan kehua itseäsi. Hah.

        Mä muuten sain tänään viestin eräältä autistiselta lapselta, joka on seurannut tätä suoli-foorumia. Hän kertoi ettei pidä viesteistäsi koska haukut muita trolleiksi.


    • hfgsslfh

      Minä minä minä. Opettele kirjat ulkoa, näin voit jatkaa assiuden opettelua,lopulta sinusta tuntuukin kuin olisit aito diagnosoitu assi.

    • aspergermies_77

      Sinun ympärilläsi siis pyörii "trolleja" omasta mielestäsi eli syytät trolleiksi kaikkia diagnoosin saaneita aspergereita, siinä tasa-arvoa kerrakseen!

    • Breda

      Minua kiinnostaa tietää, miten paljon Suomessa on virallisen AS-diagnoosin omaavia asseja ja miten paljon niitä todellisia asseja, joilla ei ole virallista AS-diagnoosia. Eilen yritin googlaamalla saada vastauksen tähän kysymykseen mutta en löytänyt.

      Wikipedia kertoo: "Suurin ja kattavin tähän asti suoritetuista väestönseulontatutkimuksista on antanut tulokseksi, että 1,7 prosentilla väestöstä olisi Aspergerin oireyhtymä tai PDD-NOS."
      Olen aina ollut hyvä myös matematiikassa, joten teenpä pienen laskutoimituksen. Kun Suomen asukasluku 5 495 000 (2016) kerrotaan 0,017:lla niin saadaan 93 415.

      Luulen, että aika pieneksi tuon 93 415:n rinnalla jää se virallisesti AS-diagnosoitujen luku.
      Olenko oikeassa?

    • wikipediaroskaa

      Ai todellinen assiko on sellainen Asperger, jolla ei ole diagnoosia. Salli mun nauraa.:)))

    • psykologisti2

      Etkö typerys tajua, ettei nuo "väestönseulontatutkimukset" kata koko kansaa, et taida ymmärtää, ettei noihin tutkimustuloksiin ole luottamista, koska otanta on rajallinen, ei siis kosketa kaikki maan kansalaisia. Kaikki eivät pääse tutkimuksiin kuin vuosien viiveellä, koska Suomen terveydenhuolto on ylikuormittunut, eivät nekään, joilla oikeasti olisi tarvetta saada diagnoosi. Sama koskee kaikkia häiriötiloja, sairauksia. Eivät kaikki syöpää sairastavatkaan ehdi saada diagnoosia ajoissa, ennen kuin on liian myöhäistä. Älä sinä levitä tällaista provokaatiota ympäri netti ja vertaisryhmiä, jossa asetat diagnoosia ilman olevat neurologisista oireista kärsivät itseesi katsoen taka-alalle. Mieti seuraavan kerran, ennen kuin kirjoitat roskaa.

    • Asperger_

      Tuo oli hyvin kirjoitettu eli ns. hyvä pointti. Ei nimimerkkien, vaikka mitä sontaa suoltaisivatkin, anneta meihin aitoihin diagnoosin saaneisiin Asperger-henkilöihin vaikuttaa. He ovat epävarmoja identiteetistään. Me diagnosoidut emme ole.

    • Breda

      Kerroin aiemmin tässä ketjussa tutkimuksesta, joka mainitaan mm. Wikipediassa: "Suurin ja kattavin tähän asti suoritetuista väestönseulontatutkimuksista on antanut tulokseksi, että 1,7 prosentilla väestöstä olisi Aspergerin oireyhtymä tai PDD-NOS."

      Kiinnostuin laskemaan tuon "tähän asti suurimman ja kattavimman" tutkimustuloksen perusteella, miten paljon todellisia asseja on kotikaupungissani. Väkiluku 31.8.2017 oli 9 482. Siitä 1,7 prosenttia on 161.

      Siis 161 AS-ihmistä! En luule vaan olen varma, että noista 161:stä vain pienellä osalla on virallinen AS-diagnoosi.

      En luule vaan olen varma, että jokaisella Suomen paikkakunnalla vain pienellä osalla todellisista AS-ihmisistä on virallinen AS-diagnoosi.

      Pitäisikö kaikilla todellisilla AS-ihmisillä olla virallinen diagnoosi. Kuvitteleeko joku, että siihen voitaisiin koskaan päästä.

      Täällä ahkerasti kirjoitteleva multinikkeilijä on usein korostanut, että hänellä on virallinen AS-diagnoosi. Hän on usein silmiinpistävästi yrittänyt lyödä sillä virallisella AS-diagnoosillaan päähän kaikkia niitä monia todellisia asseja, joiden AS on niin selvä, että eivät koe tarpeelliseksi enää sen päälle hankkia mitään virallista diagnoosipaperia. Kuten täällä on huomautettu, multinikkeilijän kyseenalainen käytös, joka ilmenee räikeästi hänen kirjoituksistaan, on omiaan herättämään inhoa virallisen AS-diagnoosin hankkimista kohtaan. Multinikkeilijän käytöstapoja seuratessaan joutuu huvittavasti kysymään, kuuluuko AS:n diagnostisiin kriteereihin se, että pitää käyttäytyä halveksivasti niitä kohtaan, joilla AS on selvä ilman virallista diagnoosiakin. Siis kuuluuko AS:n diagnosointikriteereihin harhainen usko siihen, että virallisen AS-diagnoosin saaneiden ulkopuolella ei ole yhtään todellista AS-ihmistä?!

      Onko kenelläkään edes summittaista tietoa siitä, miten paljon koko Suomessa on annettu virallisia AS-diagnooseja? Onko se luku lähelläkään sitä lukua, mikä saadaan, kun Suomen vuoden 2016 väkiluvusta lasketaan tuo 1,7 prosenttia, jolloin saadaan luku 93 415?

    • noinvertaistuetaan

      Mielisairaan ihmisen tekstiä. Sitä hän on.

    • Breda

      Löysin taas tämän ketjun ja luettuani sen kokonaan läpi en voinut kuin säälitellä, miten avuttomaan trollaamiseen joku on vajonnut.

      Mutta parasta tässä ketjussa on tämä tietopuolinen osuus:

      "Wikipedia 2017: Aspergerin oireyhtymä (myös Aspergerin syndrooma tai AS) tarkoittaa jo sairausluokituksesta poistumassa olevaa lapsuudesta alkaen ilmenevää, yleensä läpi koko eliniän esiintyvää ihmisyksilön käyttäytymispiirteistöä, jolle ovat ominaisia tavallisesta poikkeava sosiaalisen vuorovaikutuksen tyyli sekä epätavallisen voimakkaat rajoittuneet mielenkiinnon kohteet."

      Uudelleen esiin ottamisen arvoista tietoa on myös tämä:

      Cambridgen yliopiston autismitutkimuskeskuksen johtaja Simon Baron-Cohen on sitä mieltä, että Aspergerin oireyhtymää ja lievää autismia ole syytä nimittää arvottavasti häiriöiksi, koska kysymys on pohjimmiltaan vain erilaisuudesta, ja sen lisäksi mainittuihin oireyhtymiin liittyy usein myös kognitiivisia vahvuuksia ja muita hyödyllisiä ominaisuuksia. Joissakin englanninkielisissä maissa onkin ollut jo vuosia havaittavissa merkkejä asennemuutoksesta, mikä on näkynyt esimerkiksi niin, että on luovuttu sanan "häiriö" käytöstä ja sen sijaan on ruvettu puhumaan "autismin kirjon tiloista", englanniksi "autism spectrum condition".

    • einsteini

      Frii-kanava näytti 21.10.2018 lääkäriä työssään Jakartassa (Apua, mikä tauti). Pätevä ammattilainen kutsui erästä sairautta tilaksi ja otti huomioon perheen sosioekonomisen aseman tarjoamalla huokeamman lääkkeen. Mielenkiinnon kohteita voi tasata ja puhua arkisesti.

    • Breda

      Kommentoin vielä tuota Wikipedian kiteytystä Aspergerin syndroomasta vuodelta 2017, siis tätä:

      "AS tarkoittaa jo sairausluokituksesta poistumassa olevaa lapsuudesta alkaen ilmenevää, yleensä läpi koko eliniän esiintyvää ihmisyksilön käyttäytymispiirteistöä, jolle ovat ominaisia tavallisesta poikkeava sosiaalisen vuorovaikutuksen tyyli sekä epätavallisen voimakkaat rajoittuneet mielenkiinnon kohteet."

      Aspergerina olen aina hiukan huvittuneesti suhtautunut tuohon ilmaukseen "epätavallisen voimakkaat rajoittuneet mielenkiinnon kohteet". Minua huvittaa siinä se, että selvästi tuon on muotoillut joku, joka ei ole asperger-henkilö. Moni ns. normaali ihminen näkee AS-ihmiset kielteisen "rajoittuneina".

      Kuitenkin totuus on se, että juuri AS-ihmisten erityismielenkiinnon kohteet ovat merkki niistä kognitiivisista vahvuuksista, jotka Simon Baron-Cohen mainitsee. Mitä tarkoittaa kognitiivinen? Se tarkoittaa tajunnan sisältöä, ajattelua, tietoa, havaintoa, havaitsemista. AS-ihmisen suurimmat vahvuudet liittyvät juuri erityismielenkiinnon kohteisiin. Se, mistä AS-ihminen on huippukiinnostunut, jää poikkeuksellisen hyvin hänen muistiinsa, hän ahmii siitä tietoa väsymättä ja pääsee usein FLOW-tiloihin. Lyhyesti sanottuna hänellä on huippuhyvä oppimiskyky. Eipä ole ihme, että julkisuudessa on arveltu esim. monien kuuluisien keksijöiden (Edison, Einstein, Tesla, Marie Curie...) olleen AS-ihmisiä. Jos heidän erityiskiinnostuksen kohteitaan pidetään kielteisen "rajoittuneina" niin onhan se vähän huvittavaa.

      Mitä mieltä sitten oon tuosta ilmauksesta "tavallisesta poikkeava sosiaalisen vuorovaikutuksen tyyli". Minusta ilmaus on ihan ok. Mm. näillä netin keskustelupalstoilla assien "tavallisesta poikkeava sosiaalisen vuorovaikutuksen tyyli" näkyy selvästi. Assien tekstipurkaukset voivat olla sellaisia, että moni epäilee heidän olevan joko lukihäiriöisiä, tyhmiä tai trolleja. No, niiden takana voikin olla tuota kaikkea mutta ne tekstipurkaukset hämmentävät lukijoita kuitenkin nimenomaan siksi, että niiden tyyli kommunikoida on tavallisesta poikkeava. Poikkeavuus ja erilaisuus usein tuomitaan kielteiseksi vain siksi, että se on poikkeavaa ja erilaista. Varsinkin ns. telaketjunormaalit ihmiset tuomitsevat kaiken erilaisen ja olettavat, että erilaisuus ei voi koskaan merkitä paremmuutta vaan aina huonommuutta.

      "Tavallisesta poikkeava" ja "epätavallinen" liittyy Aspergerin syndroomaan suorastaan elimellisesti. AS-aivot on elin. As-aivot eroavat ns. normaalin ihmisen aivoista. Niistä eroista ei tiedetä vielä läheskään kaikkea. Siksi niitä tutkitaan erityisen aktiivisesti ympäri maailmaa. Osa tutkijoista on varmasti AS-ihmisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2910
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2155
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1574
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      71
      1033
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe