Ohjeita uuden perävaunun ostajalle

Vaunukaupoissa pettynyt

Omien kokemusteniperusteella halauan tuoda kaikkien tietoisuuteen mitä pitää ottaa huomioon kun ostaa uuden henkilöauton perävaunun.
Valmistusmaalla nykyään ei niinkään ole väliä jos se on valmistettu euroopassa. Laatu on hyvä myös jo esim. Virossa jopa parempi kuin Suomessa.
Kartoita aina kuljetustarpeesi ja katso mitat tarkkaan. Jos kuljetat kuormalavoja ja haluat kaksi lavaa vierekkäin ne ei mahdu 2 metriin sillä kuorma joka on lavalla on aina pullistunut. Varo myös erikoisia rngaskokoja esim. 195/50 R13 C sellaisia nastarenkaita ja saatikka jos tarvitset nopeasti uuden renkaan on vaikea saada. Vararengas on hyvä olemassa aina vaunussa. Raskaassa vaunussa kannattaa katsoa että vetopää on valuterästä. Se on kestävämpi eikä veny. Yksiosainen pohjalvey on parempi silloin saumojen väliin ei pääse vesi. Lehtijousi iskunvaimentimet ovat paremmat jos vaunun omapaino on alle 300 Kg. Kumivääntövarsijousitus on edullinen, huoltovapaa ja joka pyörässä on erillisjousitus mutta se toimii hyvin vain yli 300 Kg ompainoisissa vaunuissa. Katso myös että vaunussa ei ole viimeistelemättömiä teräviä peltireunoja ne hyvin mielellään viiltävät käteen. Jos vaunussa on vinssi niin katso että se on tukevasti kiinni ja mielellään sivuiltakin tuettu. Katso ja vertaa materiaalivahvuuksia sillä yleensä kevyt on sama kuin heppoinen. Kuormansidontalenkeillä ei pitäisi puhkoa pohjalveyä sillä Suomessa suolavesi imeytyy levyn joka kokoon ja jopa vuodessa saattaa pohjalvey pehmetä sidontalenkkien ympäriltä. Varaosien saanti ei yleensä ole iso ongelma sillä aksleistojen , nokkapyörien, valaisimien yms valmistajia on euroopassa vain muutamia ja niitä löytyy lähes jokaisesta perävaunujen varaosia myyvistä liikkeistä. Jos vaunussa on ns. korokelaitoja varmista niiden helppo irrotettavuus että ovat yksitellen irroitettavissa se monasti helpottaa kuormausta. Jos hankit kuomuvaunua katso että etu- ja takalaita ovat mahdollisimman tiivitä ettei suolavesi mene laitojen saumoista sisään. Katso myös että kuomussa on mekaaninen tuplajousi niin se pysyy tuulessa ylhäällä. Varo kaasujousia kuomussa sillä tuulenpuuskasta kuomu on kuin giljotiini joka lyö niskaasi. Älä luota myyjän puheisiin mitä sidontalenkkik kestää vetää vaan totea se itse. Pulttiliitos läpi pohjapalkin on paras. Jos vaunuun tulee rampit niin teräsramppi tulee aivan liian painavaksi käsitellä. Teräsramppi painaa helposti 30 Kg per kpl ja kaksi ramppia 60 Kg. Se on inottava nostella ja kun kuljetat ramppeja mukanasi niin kaikki on pois kanatavuudesta. Rampit jotka ovat ns. tikapuun poikkipintoja 5 cm välein ovat sivusuunnassa vaarallisen liukkaita jos vaunu on korkea. Suosi mieluummin verkkintaisia alumiiniramppeja sillä niistä putoaa jää, savia ja maaainekset läpi maahan. Katso että rampit ovat myös hyvin lukittuina vaunuun kun ajat koneen päälle tai laitat rampit kuljetustilaan.
Katso että vaunussa on riittävän korkeat laidat että siihen sitten todella mahtuu kerralla se määrä polttopuuta jonka haluat kuljettaa. Katso että kuomussa on teräskehikko alareunassa se antaa kuomulle rutkasti lisävuosia ja siihen voi liimata kumitiivisteen koska kuomun vaakasauma todella oikein imee vettä ja pölyä sisälleen. HD-PE muovikuomuissa ei pysy kiinni mikään tiiviste pitkään. Jos haluat todella tiiviin vaun joka on hyvin lukittavissa osta umpikoppa jossa on pariovet takana ja tiivisteet esi, alumiinilistan urassa kuten henkilöautoissa. Jos tarve vaatii on olemassa myös kuomuja jotka kestävät kattokuormaa. Pitkä vetoaisa on aina parempi peruuttaa. Kevytperävaunussa kannattaa tutkia aina aisan rakenne ja aisavahvuus. Ennen kauppaa selvitä aina mahdolliset toimituskulut. Vaadi aina kirjallinen takuutodistus. Selvitä takuun pituus ja takuuehdot. Älä osta tarpeesen liian suurta vaunua jos joskus kuljetat esim. 6 m tavaraa kerran kuussa tai kerran vuodessa niin 4 m vaunukin riittää. 6 m vaunu on hankala muussa käytössä jossa sitpääsääntöisesti käytetään. Keskiakseliperävaunussa iso perä-
ylitys huonontaa veto-ominaisuuksia. Samoin löysä runko saa vaunun heijaamaan perässä. Vaunujen veto-ominaisukksissa on yllättäviä eroja. Osta kantavuudeltaan mieluummin aina ylimitoitettu vaunu kuin alimitoitettu sillä vaunu kestää noin 40 vuotta ja siinä kuluu jo monta vetoautoa. Kunnon kantava vaunu maksaa vain saman verran kun henkilöautossa häviät vuodessa. Siksi osta aina hyvä vaunu äläkä esim. 500 € hinnanalennuksen vuoksi osta huonoa vaunua.
Hydraulisesti peräosa maahankippaavaan vaunuun on helppo ajaa kesäaikaan mutta jos pohjalvy on jäässä sinne ei pääse lainkaan. Rampilliseen vaunuun kun ajaa niin kun kone on ylhäällä on se samalla jo vaaterissa eikä valu itsestään enää alas. Ns mökkivaunuissa kun on mekaaninen kippi niin sehän ei tietenkään sovellu esim. mullan kippaamiseen vaan lähinnä auttaa sinua ajamaan esim. mönkijän kyytiin. Katso että perälaudassa on aina mahdollisismman pitkät saranat ne pysyvät paremmin paikoillaan kuin ihan lyhyet. Laitojen linkut ovat monasti naurettavan heppoisa rautalankavirityksiä nei ei kestä kauaa.
Katso aina vaunun kantavuuteen katsomatta että pohjassa on tukeva runko. Jos vaunun kantavuus on jo yli 2500 Kg on rungon rakeenteeseen syytä kiinnittää vielä enemmän huomiota. Esim. kolme
pitkittäistä runkopalkkia on jo silloin suositeltavaa. Vaunun korkeus ei sinänsä haitaa sillä on sekä etuja ja haittoja. Matalassa vaunussa on aina huono maavara ja se vaurioituu helposti esim. maastoajossa. Korkeammasta vaunusta jossa avautuu esim. sivulaidat on helppo ottaa esim. säkkitavara syliin. Hyvä liinalaatikko sidontaliinoille on oiva apuväline sillä liinat ovat usein esim. rasvaisia ja tuhri-
vat auton sisätilat. Kunnon suojateline kuorman siirtymiselle vaunun etuosassa on välttämätön oman turvallisuuden vuoksi. Samoin turvasermiä voi käyttää putkitelineenä ja syksyllä rapakelissä tavarat pysyvät telineessä puhtaina.
Jos ajat laillista 80 km/h nopeutta ei vaunun etuseinän rakenne vaikka olisi ihan pysty haittaa. Silloin vaan saadaan paljon enemmän kuormatilaa. Ja vetoauton katolle voi asentaa ilmanohjaimen jos 80 km/h ei riitä. Ns kuomuvaunut ovat monasti yläosastaan kapeita jollin kannattaa harkita enemmän neliönmallista koppivaunua. Kaikki valaisimet jotka ovat ulkonevia hajoavat helposti. Varmista varaosavalsisimien saatavuus. Toivottavasti näistä ohjeista on apua perävaunua ostaville.

6

3907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kärryhankintaa harkitaan

      Kerros vielä montako kärryä oot ostanu ja ootko jokaisessa kaupassa pettyny kun sulla on noin mahottoman laaja tietämys? Pikkukärristä kuusmetrisiin ja perän maahan kippaaviin ja kapellikärryihin? Montako kärriä sulla nyt on?

      • Perävaunukaupoissa pettynyt

        Meillä on firmassa nyt 7 kevytperävaunua. Jarrullisia ja jarruttomia. Itselläni omassa käytössä yksi. Perävaunuja olen puoli ammattimaisesti vedellyt 30 vuotta ja noin miljoona kilometria. Ja jotenkin olen kiinnostunut perävaunutekniikasta ja tutkinut sitä ja lukenut paljon. Kevytperävaunuhan on todella kustannustehokas ratkaisu moneen tarpeeseen. Perävaunuasioissa olen nyt sen verran oppinut että ja kokenut että siellä suuntaus on sama kuin kaikissa laitteissa muissakin nykyään. Hinta pudotetaan niin alas että keksitään kaikkia vippaskonsteja että juuri ja juuri pysyvät kasassa. Kiinan tuonti uhkaa myös perävaukomponentteja. Itsellä on kokemusta esim. Kenda merkkisitä renkaista. Eivät taida olla edes kumia. Kestivät 2,7 tn vaunun alla vain 8 000 km. Nyt hankin tilalle Trailermax renkaat ja samalla loppui vaunun nykyttäminen perässä ja kulutuspintta on uudessa renkaa peräti 2 mm enemmän. Ohjeeni mitä pitää ottaa huomioon perävaunuhankinnoissa ovat ihan ohjeellisia ja varmaankaan ei ole pahasta omassa päässään miettiä esittämiäni seikkoja. Jokainen tietenkin tekee omat ostopäätöksensä rahavarojen ja henkilökohtaisten mieltymysten mukaan.


    • jooooo

      olet ottanut kyllä kaiken huomioon, mutta minä pidättäydyn kyllä suomalaisissa kärryissä. pysyy rahat suomessa, työtä mekin tarvitaan.

      en jaksanut kaikkea lukea, mutta tuossa olen eri mieltä
      "Keskiakseliperävaunussa iso perä-
      ylitys huonontaa veto-ominaisuuksia. Samoin löysä runko saa vaunun heijaamaan perässä"
      -oma peräkärryni ei ole koskaan alannut heijaamaan, ei tyhjänä eikä kuormalla, ei tuulessa eikä tyynellä.
      -ehkä hieman huojunut joskus lumi/mutasohjoisella tiellä, mutta sillä ei ole _mitään_ tekemistä peräylityksen kanssa. se on vain merkki siitä että kohta kärry on loskaliirrossa (johtuu pääosin renkaista) ja vauhtia pitää laskea välittömästi.

      tässä olen samaa mieltä
      "Jos ajat laillista 80 km/h nopeutta ei vaunun etuseinän rakenne vaikka olisi ihan pysty haittaa. Silloin vaan saadaan paljon enemmän kuormatilaa."
      -tuttuni, kun lainasi kärryäni missä on melko pysty kuomu, toi sen takaisin ja kuomu oli nurkista/taitoksista valkoisilla raidoilla. kysyin että "mitä olet kuomulle tehnyt". se sanoi ettei mitään. hetken pohdin ja kysyin, että "ajoitko satasta kärryn kanssa" ja se sanoi että "kyllä". eli ilmanvastus oli käynyt kuomun päälle sen verran että muovikuomu oli siitä taittunut ja saanut valkoisia raitoja. tosin on se käyttökelpoinen kuomu vielä, mutta ulkonäkö on huonontunut. vaikka sillä oli farmariauto, millä veti kärryä, ei auton ilmanvastus yhtään auttanut kärryn kuomua. ja ajamalla maks 80 km/h kärryn kanssa säästät myös polttoainetta.


      mutta eiköhän sen kärryn osaa ostaa pienemmilläkin ohjeilla, kun käyttää järkeä eikä tärkeile turhia.

    • Tuli sellainen tunne taas

      Kuinkahan minulle tuli sellainen tunne, että myyt jotain kärrymerkkiä? Maahantuoja itse asialla? Jotain kannattaa kyllä jättää asiakkaankin päätettäväksi.

      • Nimimerkki

        Ainakin tämä Juhta on ihan hanurista.


      • ainakin vetää
        Nimimerkki kirjoitti:

        Ainakin tämä Juhta on ihan hanurista.

        Paikallisessa rautakaupassa on jarrullinen Juhta lainakärrynä ja ole lainannut sitä usein, minusta sei ainakin todella hyvä vedettävä. Toisinaan unohtuu että se on perässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe