E-PILLERIT JA HIUSTENLÄHTÖ!

Kiitos jo etukäteen.

Siis tämä lukee itse asiassa jo ainakin yhden e-pillerivalmisteen käyttöohjeissa, mutta KENELLÄ teistä E-PILLERIT ovat aiheuttaneet hiusten lähtöä/ohentumista...??

Itse "tiirailen" tässä peiliä, että voiko olla mahdollista, että viime joulun tietämillä niin vahvat ja terveet hiukseni ovat nyt viime parin kk:den aikana ohentuneet/harventuneet/hiusraja noussut!!

Ja aloitin tuossa keväällä e-pillerien syönnin pitkän tauon jälkeen, joten pakko tässä on kai epäillä NIITÄ...??

Olisi vain mukavaa jakaa kokemuksia. Mikä merkki/mitkä merkit teillä kenties aiheuttivat vastaavaa?

Oliko hiusten lähtö pahinta käytön AIKANA vai sen JÄLKEEN?

Kuinka äkkiä hiuksenne (toivon mukaan) palautuivat valmisteen syönnin lopettamisen jälkeen...?

17

11896

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan muusta.

NO VAIHDA MERKKIÄ JOS MUKA KALJUKS TUUT!

Ja ota huomioon, että tuo voi johtua ihan jostain muistakin asioista, kuten esim. huonosta ruokavaliosta, vitamiinien tai hiven aineiden puutoksesta jne...

En oo ainakaan koskaan kuullut että KENELTÄKÄÄN olis tukka lähtenyt päästä pillereiden takia.

• harvinaista...

Hiukset ei ihan pian irtoa, vaikka olisit nälkäkuoleman partaalla oleva anorektikko, joten vitamiineista ja hivenaineista on muuten terveille ihmisille turha jankuttaa. Kyllä ensin tulee muita ja paljon vakavampia vaivoja.

• ap.

No miksi tuo asia - "hiusten lähtö" - sitten lukee e-pillerivalmisteeni käyttöohjeissa "haittavaikutusten" kohdalla..?

Eivät ne kai sitä siihen huvikseen ole laittaneet...

• arveluja
        ap. kirjoitti:

No miksi tuo asia - "hiusten lähtö" - sitten lukee e-pillerivalmisteeni käyttöohjeissa "haittavaikutusten" kohdalla..?

Eivät ne kai sitä siihen huvikseen ole laittaneet...

Useimmiten hiustenlähtöä tulee siinä vaiheessa, kun lopettaa pillerit. Kun hormonit vähenee jyrkästi, niin elimistö kokee sen stressinä ja alkaa stressityyppinen hiustenlähtö. Samanlaista hiustenlähtöä voi tulla muissakin sellaisissa elämäntilanteissa, missä hormonit vähenee kuten raskauden jälkeen ja vaihdevuosissa. Luulen, että myös aikuisikään tulevilla voi olla tällaista hormoneiden puuttesta johtuvaa hiustenlähtöä.

Mutta ilmeisesti e-pillerit ehkä voi aiheuttaa hiustenlähtöä muullakin tavalla, ainakin niiden progestiiniosa on usein mieshormonin johdos ja vois ajatella, että se aiheuttaisi miestyyppistä hiustenlähtöä. Ainakin naisen ääni madaltuu progestiinin aikana, väitettiin yhdessä artikkelissa.

• vaikuttavat todella

hiustenlähtöön. Kun aloitin oman kauhukierteeni, ihotautilääkäri totesi ensimmäiseksi, että e-pillerit ovat suurin syy nuorten naisten hiustenlähtöön. Hän suositteli vaihtamaan Diane Novaan (tai jotain sinnepäin), mutta varoitteli samalla, että hormonit ovat voineet laukaista hiustenlähtöprosessin, jota ei enää voi pysäyttää.

Pari vuotta myöhemmin kävin tilaamassa hiuslisäkkeen eräästä tunnetusta alan liikkeestä ja siellä hiustenlähtöön erikoistunut kampaaja totesi saman asian: suurin syy nuorten naisten hiustenlähtöön on e-pillerit.

Aiheesta löytyy myös artikkeleita, googlatkaa.

• ap.
        vaikuttavat todella kirjoitti:

hiustenlähtöön. Kun aloitin oman kauhukierteeni, ihotautilääkäri totesi ensimmäiseksi, että e-pillerit ovat suurin syy nuorten naisten hiustenlähtöön. Hän suositteli vaihtamaan Diane Novaan (tai jotain sinnepäin), mutta varoitteli samalla, että hormonit ovat voineet laukaista hiustenlähtöprosessin, jota ei enää voi pysäyttää.

Pari vuotta myöhemmin kävin tilaamassa hiuslisäkkeen eräästä tunnetusta alan liikkeestä ja siellä hiustenlähtöön erikoistunut kampaaja totesi saman asian: suurin syy nuorten naisten hiustenlähtöön on e-pillerit.

Aiheesta löytyy myös artikkeleita, googlatkaa.

Jep...juuri tuota olen pelännyt...

• gynen kanssa

Asiasta kannattaa keskustella gynekologille, jospa merkin vaihto auttaisi (ovat toiminnaltaa hiukan erityylisiä)
      Varsinkin otsan, etuhiusrajan ja pääliosan hiusten harveneminen naisilla on ns. androgeenistä, eli johtuu korkeahkolla olevan "mieshormoonien" määrästä. Tila on kuitenkin normaali terveen ihmisen tila, hormoonien määrissä vain on terveilläkin eroavaisuuksia. E-pillerit vaikuttavatkin hormoonien keskinäisiin suhteisiin, ja näinollen saattavat olla hiustenlähdönkin takana.

• vielä...

Ehkä kannattaa terkkarissa käydä otattamassa kilpirauhaskoe (helppo juttu verikokeella) ja sulkea tämä pois. Alkuvaiheessaan kilpirauhasen häiriöt ei oikeastaan muuta aiheuta, kuin hiustenlähtöä. Pidemmälle edetessä tietenkin tulee näkyvämpiä muitakin oireita.

• ap.
        vielä... kirjoitti:

Ehkä kannattaa terkkarissa käydä otattamassa kilpirauhaskoe (helppo juttu verikokeella) ja sulkea tämä pois. Alkuvaiheessaan kilpirauhasen häiriöt ei oikeastaan muuta aiheuta, kuin hiustenlähtöä. Pidemmälle edetessä tietenkin tulee näkyvämpiä muitakin oireita.

Kiitos asiallisista vastauksista.

Itse asiassa tuo kilpirauhaskoe otettiin minulta jo parisen kk sitten - silloin syynä oli väsymys...!

Mutta koetulos oli kuulemma normaali...voisiko joku asia jotenkin vääristää sitä tulosta..? Kuten juuri nuo ottamani e-pillerit...?

Mitä tuohon "hormoniteoriaan" tulee, uskon, että se on mahdollista...ehkä joillakin ihmisillä sen "naispuolisen mieshormonin" eritys jotenkin lisääntyy e-pillereitä otettaessa..?

• määrä voi olla

aivan normaali naisella nimimerkillä tutkittu on, ja silti mainitunlaista hiustenlähtöä ilmenee. Ilmeisesti kyse on joko päänahan kireydestä tai sitten dht:n vaikutuksesta (perinnöllisyys).

• nimenomaan oli kyse
        määrä voi olla kirjoitti:

aivan normaali naisella nimimerkillä tutkittu on, ja silti mainitunlaista hiustenlähtöä ilmenee. Ilmeisesti kyse on joko päänahan kireydestä tai sitten dht:n vaikutuksesta (perinnöllisyys).

olinkin kirjoittavinani, että tila on normaali terveen ihmisen olotila, eikä sairaus. rmoonihoidoilla ei aiaa siis alta korjaamaan naisilla. Toki on mahdollista, että hormonaalinen tila on epänormaalikin, jolloin kyllä oireet ovat huomattavasti moninaisempia, kuin pelkkä androgeeninen hiustenlähtö tai parin partakarvan kasvu.

• ap.
        määrä voi olla kirjoitti:

No ENPÄ usko, että ainakaan MEIKÄLÄISEN lettiin iski mikään "perinnöllinen hiustenlähtö" PARIN kuukauden aikana ja ne olivat juuri NE kuukaudet, jolloin aloitin ottamaan e-pillereitä pitkän tauon jälkeen!

Sitä paitsi sekä äidilläni että isälläni ovat erittäin hyvin hiukset päässä - itse olen n. 30-kymppinen! (ja risat...)

• daytonab

itse olen juuri miettinyt mistä runsas hiustenlähtö johtuu, kampaajani on reilu puoli vuotta sanonut että lähtee hiuksia liikaa, toki uutta tulee tilalle mutta ei niin nopeasti.

olen syönyt migreeniin verenpainelääkettä, se varmasti vaikutti ja e-pillereitä olen syönyt 7 vuotta ja itse mietin myös miten paljon se vaikuttaa.

hankalaa tämä naisen elämä=)

• verenpaine

Mitä verenpainelääkettä olet käyttänyt, minullakin lähtee hiusta ja lääkäri suorastaan inttää vastaan ettei se niistä johdu, nimet on cozaar ja diasectral voi kun olisi kiva kuulla mitä sinulla on käytössä.
        Tv. epäluuloja ja tympääntynyt lääkärin vastauksiin.

• Keijukainennn

Kirjottelen nyt tänne vastauksen,vaik tää on vanha ketju,mut jos jollain saattaa olla tätä samaista ongelmaa tälläkin hetkellä. Minulla alkoi lähtemään hiuksia,kun lopetin Meliane-pillereiden syönnin kesällä -06 (meni muutama kuukausi lopettamisesta ja jo alkoi hiuksia tippua)..menin sitten lääkäriin sen takia,ja siellä lääkäri väitti että ei pitäisi vaikuttaa mitenkään hiustenlähtöön pillerit. Etsin sitten netistä tietoa,ja löysin monesta paikkaa että nämä "testosteronijohdannaiset" joita käytetään monissa e-pillereissä,voi aiheuttaa kyseistä vaivaa. Myöhemmin (kesällä 07) aloitin Yasminelle-pillereiden syönnin,niissä ei ole testosteronijohdannaisia..gynekologiltakin vielä tiedustelin ennenkun aloitin uudestaan pillereiden syönnin (Yasminellen),tuosta hiustenlähdöstä ja hänkin vakuutteli ettei kaikenmaailman tutkimuksissa ole löydetty mitään yhteyttä hiustenlähtöön pillereiden syönnin aikana,tai niiden lopettamisen jälkeen. Tiedä nyt sitten,toivottavasti jos ja kun jossain vaiheessa lopetan näiden Yasminellejen syönnin ei taas ala tukka lähteä päästä! Se oli nimittäin aika stressaavaa aikaa se kun pelotti että milloin se hiustenlähtö talttuu..pari kuukauttahan siinä meni ja aika mukavasti sitä tukkaa kyllä lähti :/ nyt onneksi palautunut. Minulla siis ongelma EI koskenut sitä aikaa kun söin pillereitä,vaan nimenomaan sen jälkeen kun olin ne lopettanut.

• kauhistu mutta..

..minulle kävi niin että lopetin tuossa keväällä nimenomaan Yasminellet ja kas, hiuksia alkoi tippumaan. On jatkunut aina näihin päiviin asti, ehkäpä lievästi vähentynyt viime aikoina.
        Tänään kävin lääkärissä joka totesi vain hiukan hilsettä , ei tulehdukseen viittaavaa päänahassa, ohimoilta päälakea enemmän ohenneet hiukset. Määräsi kilpirauhaskokeet sekä jonkun verikokeen josta ilmenee myös mahdollinen keliakia. Sekin kun voi oireilla toisilla ainoastaan hiustenlähtönä/päänahan oireina.
        Muihin oireisiin (lievää kutinaa ja rasvoittumista/hajua) olinkin aloittanut itse ketokonatsolishampoon käytön. Sitä hän kehotti käyttämään jatkossakin tarpeen mukaan.
        Myös kalaöljykapseleita nappailen nykyään sekä välillä rautaa ja myöskin monivitamiinia kuuriluontoisesti, talvella enimmäkseen.
        Pian menen kokeisiin ja parin viikon päästä saan tietää johtuuko tämä kilpirauhasesta vaiko "vain" pillereistä. Toivottavasti hiukseni alkavat kasvaa pian ...

• Anonyymi

Hei! Mulla ihan sama ongelma ku sulla! Lopetin melianet ja tukasta lähteny puolet 4kk aikana:( käynyt monilla lääkäreillä eikä he oikeen usko että on e pillereistä vaikka tiedän että niistä johtuu! Ajattelin nyt kans tota jasminelleä että pitäiskö alottaa.. nutta tuleeko sama ongelma sit joskus kun yrittää taas lopettaa, auttoko sulla??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2437
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1607
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1346
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1034
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe