Hei,
Olen lueskellut paljon Laser-leikkauksia käsitteleviä kirjoituksia viime päivinä..
Silmäni leikattiin viime keskiviikkona, joten toipumista on vasta 6 pv takana. Vasemmassa oli ennen leikkausta 0,5 cyl-0,5 ax 7 ja oikeassa
-1.25.
Halusin leikkaukseen lähinnä migreenin takia, joka osittain johtui näöstä ja paremman silmän hajataitosta.
Tällä hetkellä kaduttaa, että menin leikkaukseen, sillä silmät ovat edelleen sumuiset..
Lähinäkö oli heti leikkuksen jälkeen hyvä. Silmät mitattiin tunti leikkauksesta, jolloin molemmat ylsivät lähelle 0.0. Seuraavan päivän kontrollissa vasen näki 0.0 ja oikea -0.5, lisäksi oikeaan oli tullut jonkinverran hajataittoa..
Olin niin huolestunut sumentuneesta näkökyvystäni, että kävin eilen ylimääräisessä tarkastuksessa. Vasen oli edelleen 0.0, mutta silti erittäin sumea. Näen sillä huonommin kuin ennen leikkausta, vaikka tulokset muuta näyttävätkin.. Tippoja olen tiputellut tuhka tiheään, mutta nekään eivät terävöitä ääriviivoja..
Oikea oli huonontunut -1,0:n, sekä saanut lisää hajataittoa..
Jokatapauksessa metsänreunat näyttävät aivan suttuisilta verrattuna leikkausta edeltävään paremman silmän näköön.. Hämärässä entistä hämärämpi terävyys..
Näkö lähelle on loistava, kuten aina, mutta kauemmas näkö on kuin katsoisi pleksin takaa. Ei siis tarkkoja reunoja.
Voiko tämä olla ohimenevää, ns. leikkauksesta toipumisen aiheuttamaa sumuisuutta? Vai hajataitteisuutta? Voiko hajataitteisuus parantua ajan kanssa?
Tuntuu, että useimmille leikkaus on aiheuttanut plussaa, minulle sensijaan miinusta ja hajataittoa.
Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia? Onko silmien näkökyvyn terävöitymisestä vielä toivoa ilman uusintaleikkausta?
6 päivää Femto Lasikista
9
1777
Vastaukset
- näihin leikkauksiin!
Niin kauan kuin minun optikollani on lasit päässä pysyn kaukana näistä laser-leikkauksista. Kertoo paljon että kaikilla käyttämilläni silmälääkäreillä on ollut joko lasit tai piilarit.
- Lasiton
Itselleni silmäleikkaus tehtiin perinteisellä lasikilla 2007 joulukuussa. Leikkauksen jälkeen näkö oli todella sumea ja vasta 2-4 kuukauden jälkeen se alkoi tasoittua ja asettua. Tietysti väsyneenä näkö on vieläkin toisinaan epäselvä, mutta kokonaisuutena olen tyytyväinen leikkaukseen.
En tiedä, mistä tämä pitkä parantuminen oikein johtui, mutta eiköhän tämäkin ole yksilöllistä.
Lähtöarvot oli muuten noin -1,5 luokkaa.- Kutris
Hieno kuulla, että lopussa kiitos seisoi ja sumuisuus katosi! :)
Mullakin on siis vielä toivoa.. :)
Tuntui vaan toivottomalta lukea palstoja, joissa lähes kaikilla parantuminen tapahtui seuraavana päivänä tai pari päivää leikkauksesta. Varsinkin, kun itse lähes viikon jälkeen tarpoo edelleen sumussa..
Mun pitää vaan sitten olla kärsivällinen, vaikkei se helppoa olekaan..
Yksilöllistähän se parantuminen on, mutta kun kyse on silmistä.. alkaa pelottaa..
Hyvää syksynjatkoa sinulle Lasiton! :)
T:Kutris eli Nimetön
- jonne-
Joo, minullakin ollut samantapaista sumuisuutta vielä ja leikkauksesta vähän yli viikko. Onhan tuo vähän huolettanut, mutta uskon että se tästä vielä tasoittuu. Ainakin olen muilta kuullut, et saattaa mennä se kuukausikin ennenkuin sumuisuus häviää, toisilla enemmänkin.
Itse ajattelin suosiolla odottaa sinne kuukausikontrolliin ennenkun alan näköäni arvioimaan, kun se kuitenkin tässä heittelee kokoajan. Ja jos pahasti näkö heittää, niin kyllähän ne sen korjausleikkauksen tekee. Vaikka eihän sitä kovin mielellään menisi uudestaan operoitavaksi.- jonne-
Ja se huolestuminen nyt on ihan luonnollista, kannattaa kuitenkin koittaa vähän rauhoitella itseään. Itsellänikin meinasi tulla jo vähän leikkauksen jälkeen masennusta, kun näkö ei ollutkaan heti "täydellinen", kun täältä lukenut että toisilla on sellaisia kokemuksia ollut ja näitä mainostetaan että tunnin päästä kotiin lähtiessä näet täysin.
Ymmärrettävää se on, että itsellehän se omakohtainen tapaus on se merkittävin, kun omasta näöstä kysymys. Toipumiset varmasti yksilöllisiä kuitenkin. Itse odotin ehkä vähän liikoja, ja siksi huolestuin. Nyt olen koittanut vähän rauhoitella itseäni ja tuntuu kuitenkin että joka päivä vähän paremmalta näyttää. Eiköhän ne silmät tästä vielä tasoitu kuntoon :). - Kutris
Onhan tässä aikaa vielä parantua.. :)
Mulla kai sumuisuus johtuu osittain hajataitosta, joka piti korjata leikkauksessa..
Sanovat, että re-operation on helpompi, sillä se on vain hienosäätämistä.. Mutta tippa-ja silmäsuojaruljanssi alkaa uudelleen kuitenkin..
No vaikka leikkauskokemus ei ollut parhaimmasta päästä, menen uusintaan ainakin tuon huonomman silmäni kanssa, jos sumuisuus ei tästä hälvene.
Olisihan se 3000e, aika suolainen hinta tyhjästä..
Aika lienee ainoa parannuskeino, mutta kärsimättömänä luonteena haluaisin näön kirkastumisen tapahtuvan heti! :)
Taidan olla myös aika kriittinen silmieni suhteen, sillä näköni ei ollut niin huono alunperinkään. Jos silmäni olisivat olleet -11D, tämäkin näkö tuntuisi todennäköisesti taivaanlahjalta.. :)
Olisi mukava kuulla miten sulla edistyy silmien kanssa.. Meillä taisi olla leikkaus olla samana päivänä tai ainakin hyvin lähekkäin. Itse olin 27.8 eli keskiviikkona.
Pikaista paranemista! - leikkuutin
Kutris kirjoitti:
Onhan tässä aikaa vielä parantua.. :)
Mulla kai sumuisuus johtuu osittain hajataitosta, joka piti korjata leikkauksessa..
Sanovat, että re-operation on helpompi, sillä se on vain hienosäätämistä.. Mutta tippa-ja silmäsuojaruljanssi alkaa uudelleen kuitenkin..
No vaikka leikkauskokemus ei ollut parhaimmasta päästä, menen uusintaan ainakin tuon huonomman silmäni kanssa, jos sumuisuus ei tästä hälvene.
Olisihan se 3000e, aika suolainen hinta tyhjästä..
Aika lienee ainoa parannuskeino, mutta kärsimättömänä luonteena haluaisin näön kirkastumisen tapahtuvan heti! :)
Taidan olla myös aika kriittinen silmieni suhteen, sillä näköni ei ollut niin huono alunperinkään. Jos silmäni olisivat olleet -11D, tämäkin näkö tuntuisi todennäköisesti taivaanlahjalta.. :)
Olisi mukava kuulla miten sulla edistyy silmien kanssa.. Meillä taisi olla leikkaus olla samana päivänä tai ainakin hyvin lähekkäin. Itse olin 27.8 eli keskiviikkona.
Pikaista paranemista!silmäni,jyväskylässä.15 päivää sitten,valitsin prk:n .viikon pärjännyt jo liikenteessä,mut lopullinen tarkkuus on vissiin vasta tulossa,saattaa mennä tosiaan kuukausia mut ei sen väliä.
- Älä hätäile
Käyttämäsi antibiootti-kortisonitipat myös aiheuttavat kuivumista/ sumuisuutta.
Itsellä viikon kuurin jälkeen helpotti kun jätin geelitipat vain yöksi ja laitoin kosteustippoja sitten tarvittaessa päivällä. ( suosittelen sellaisia yksittäispakattuja koska eivät sisällä säilöntäaineita eli eivät ärsytä silmää)
Harvoin se näkö heti kirkastuu, kyllähän silmään on tehty radikaali toimenpide ja sille täytyy antaa aikaa.
Jokaisella tämä on yksilöllistä.- Kuuutris
Hei,
Mulla oli eilen viimeinen päivä, kun laitoin kortisonitippoja. Jään nyt odottelemaan joko muutosta alkaisi tulla..
Itseasiassa lauantaiaamuna näkö oli jo parempi, mutta sunnuntaina alkoi migreeni, joten näkö tottakai tuli heikommaksi..
Pakko uskoa, että tämä tästä vielä kohentuu.. :) Ainakin se vaihtelee kovasti, joten toivoa on.. :)
Tsemppia sinullekin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3815380Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit151292- 103895
- 78821
- 41793
Haikeaa miten kaikki meni
Ei ole rohkeutta enää nähdä. Koska pelkään, että haavat aukeaa. Ikävä on silti, vaikka en vastannut...tiedät mihin.56767- 49766
- 56764
Kuinka monesti olet itkenyt?
Kuinka monesti olet itkenyt kuluneen viikon aikana toisen ihmisen takia? Itse itken joka kerta, kun joku sanoo jotain i132763Asentajako putosi radiomastosta
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss43749