Kannattaa korjata itse

diy-man

Korjaamot perivät sellaisia ksikurihintoja, että kaikki minkä vain osaa kannattaa korjata ja huoltaa itse. Tietää että työ on tehty hyvin eikä jätetty kokonaan tekemättä niin kuin joissakin korjaamoissa on tapana. Halpoja korjauskirjoja löytyy esimerkiksi tuolta:
http://www.ago.fi

17

798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähän mutta asiaa

      Esim.jarrupalojen, alustan nivelten ja puslien kuin myös pakoputkien vaihdot on ihan simppeleitä hommia. Työkaluja ja -tilaa tarvii jonkin verran ja kunnon tunkki ja alustapukit on hyvä olla. Enpä muista koska olisin omaani korjaamolla käyttänyt vaikka remonttia onkin tarvinnut jonkin verran tehdä. Alfamerin kirjoista on ollu paljon apua.

      • Äpryk

        Itse myös leikkaan hiukseni ja paikkaan hampaani. Netistä saa käteviä neuvoja. Ja se lobotomialeikkaus...


      • tarvitse
        Äpryk kirjoitti:

        Itse myös leikkaan hiukseni ja paikkaan hampaani. Netistä saa käteviä neuvoja. Ja se lobotomialeikkaus...

        vinoilla kos joku yrittää säästää ja tehdä itse. ei ole myöskään meidän vika jos on peukalo keskellä kämmentä.


      • ja osa ei

        Joo, kyllähän tämmöinen vanhalla autolla ajelija säästää kun tekee osan korjauksista itse.

        Jarrupalat piti vaihtaa kaupan pihalla kun sattui pala hajoamaan (oli loppu) keskelle kaupunkia. Onneksi varaosaliikkeessä oli palat hyllyssä ja mulla työkalut mukana.

        Takaiskaritkin tuli itse vaihdettua, etuiskareita en viitsi itse vaihtaa.
        Raidetangon päätkin jätän suosiolla vaihdettavaksi jos niitä menee noin 1 kpl kahdessa vuodessa. Samalla saavat tarkastaa auraukset, renakaatkin kun maksavat ja niitä jatkuvasti jaksa katsella.

        Jakopäänhihnakin on sen verran v**maisessa paikkaa etten viitti siinä säästää sataa euroa ja turaamalla yli puolta päivää.

        Mut osa hommista tulee tehtyä ja etenkin jos on pakko!


      • ssdr
        tarvitse kirjoitti:

        vinoilla kos joku yrittää säästää ja tehdä itse. ei ole myöskään meidän vika jos on peukalo keskellä kämmentä.

        Joillekin täällä on taidettu kyllä tehdä se lobotomialeikkauskin ... ehkä ihan oman käden kautta :)


      • pzdtk
        ssdr kirjoitti:

        Joillekin täällä on taidettu kyllä tehdä se lobotomialeikkauskin ... ehkä ihan oman käden kautta :)

        Sanomattakin on selvää, että maahantuojien mielestä kaikki mahdolliset huollot ja korjaukset akun lataamisesta alkaen tulisi suorittaa ainoastaan valtuutetuissa merkkikorjaamoissa, jotta niiden amiksesta juuri valmistuneilla asentaja-harjoittelijoilla riittäisi töitä, ja maahantuojat voisivat kääriä mahdollisimman kovaa katetta alamaissa olevan automyynnin vastikkeeksi.


    • sakemannilla eteenpäin

      Olen minäkin vaihtanut jarrupaloja ja pakareita autooni, mutta muuta en enää nykyisin viitsi tehdä. Pultit ja mutterit tuppaavat olemaan niin tiukassa, ettei niitä kotikonstein saa avattua.

      Mielestäni on helpompaa asentaa autoon vaikka keskuslukko tai peruutuskamera (molemmat aikoinaan tehty).

      Aihetta vähän sivuuttaen totean vielä, että pc:n huolloissakin säästää, kun tekee ne itse. Tähän päivään mennessä ei ole tarvinnut turvautua ulkopuolisten apuun softan tai raudan asentamisessa. Ja on siistiä hommaa verrattuna auton ropaamiseen...

      • kokemuksia..

        Vanhaan Civiciin piti vaihtaa takaosa putkesta silloin vielä markka-aikaan, toinen mutteri lähti hyvin auki mutta toinen jumitti tosi tiukassa.
        Vein viereiselle korjaamolle vaihdettavaksi, siellä oli edullinen kiinteä hinta pakarin takaosan vaihdolle.

        Persnettoa tuli korjaamolle, meni meinaa n. 45min vaihdossa! Oli se pultti/mutteri tiukalla kuten se laippaliitoskin.
        Korjaamolla antoivat isoa vasaraa, kokeilivat kuumentaa kaasuhitsillä jne.
        Oli siinä mukava seurata vieressä ja sanoa että onpas tiukalla (ihan kun en olis tiennyt)!
        Ja ei tarvinnut ihmetellä vanhan paskaisen pakoputken osan hävittämisessä kun se jäi korjaamolle.

        Eli joitain hommia voi tehdä itse ja kannattaakin. Mulla on onneks nykyään sen verran finassipuolen asiat ettei ihan joka hommaa tarvitse tehdä itse.
        Harrasteauton ja mp:t pääosin huollan ja korjaan itse, käyttöautoa en pääsääntöisesti viitsi.


    • surkeaa myyntityötä

      lisätään kuitenkin sen verran, ettei kaikilta kuitenkaan onnistu "hyvin tehty" työ edes opaskirjan avulla.
      Aloittaja se jaksaa mainostaa noita kirjojaan aikas aktiivisesti, häpeä sinä surkea myntimies.

      • Joku-muukin

        Onnistuiskos Alfamerista ostetulla opuksella paremmin, ne kun on puolet kalliimpia?


      • Nummifiksarin Esko
        Joku-muukin kirjoitti:

        Onnistuiskos Alfamerista ostetulla opuksella paremmin, ne kun on puolet kalliimpia?

        Kalliimpi on aina parempi ... niinhän se menee korjaamoillakin.


      • surkulandia
        Nummifiksarin Esko kirjoitti:

        Kalliimpi on aina parempi ... niinhän se menee korjaamoillakin.

        Alfaamerilta ostetut haynesit ovat epäilemättä parempia kuin vaikka biltemasta ostetut.


    • Valitusvirsi

      Totta kai auton - tai PC:nkin voi viedä huoltoon vaikka akun vaihtoon, lasinpesunesteen täyttöön tai pölyjen pyyhkimiseen. Näistä töistä maksavat korjaamoille eniten ne, jotka myös eniten valittavat palkkojen, tukiaisten ja eläkkeiden pienuudesta ja hintojen kalleudesta. Varakkaimmathan ajavat työsuhdeautoilla ja he voivat tyhjennyttää tuhkakupin korjaamolla, jos James ei tee sitä.

    • wedfcwe22222

      Kannattaa kannattaa itse korjata, kaikki ei vaan voi eikä kovinkaan moni
      voi tehdä kaikkia korjauksia. Kyllä me koitettiin vaihtaa sytytystulpat mutta kun
      ei käänny niin ei käänny, kannattaako silloin vaan vääntää niin
      kauan että jokin kääntyy.

      Öljyjä ei voi vaihtaa ellei nosta autoa ylös, siis keula ylös ainakin
      että saa edes käden auton alle.

      Kyllä mä olen jarruremppaa joskus tehnyt myös, niitä on hyvä
      tehdä kun vieressä on koko arsenaali kaikkia työkaluja hitsipilliä myöten
      millä lämmittää jos ei irtoo jokin.

      Ala näitä tekee tossa parkkipaikalla, aina puuttuu työkalu tai
      jotain ei vaan saa tehtyä parkkipaikka hommana niin sitten kasaa
      vanaht osat uudelleen ja tee muualla tai uudestaan parkkipaikalla.

      Kun näitä tee-se-itse hallejakaan ole juuri missään, edes pk-seudullakaan.

      On kai tämä vähän uusavuttomuuttakin mutta kyllä mulla meni jo
      nuoruudessa mielenkiinto auton korjaamiseen juuri siksi että
      niissä ei ole mikään asia suunniteltu korjattavaksi.

      Edessä olevan moottorin öljyn tarkistamiseksi pitää irroittaa takakontin luukku ja sitä kautta menen moottorin taakse kun ensin rälläköit rintapeltiin reiän.
      Sitten pääse mittaamaan millaisen työkalu pitää tehdä homman suosittamiseksi, taivutat sen jatkeutun kiintoavaimen 7:ään 90 asteen kulmaan että saa sen muovikannen pois mittatikun päältä.

      • Huh..huh

        Toyotan huoltoko se noin vaikeaa on?


      • ergergggg
        Huh..huh kirjoitti:

        Toyotan huoltoko se noin vaikeaa on?

        volvon


    • dfhdh

      Olen yrittänyt korjailla autoa itse mutta tympäännyin kun SAMA MITÄ sille yrittää tehdä parannuksen toivossa niin huonommaksi menee tai pysyy vähintään ennallaan. Esimerkkeinä, vaihdoin vaihteistoöljyt kun halusin ajatella vaihteiston parasta ja toivoin parannusta vaihteiden vaihtamiseen, paskat. Loota alkoi tökkimään kun pentti kännissä vaikka laitoin sinne täysin oikeanlaista öljyä ja automerkin palstallakin kehuttiin toimivaksi. Sitten vaihdoin takaiskarit kun oli alkuperäiset ja vähintäänkin löllö tuntuma ja älytön pompotus, joono vähän aikaa oli mahtavan jämy uusilla (halvoilla) iskareilla kunnes meni taas yhtä paskaksi perä. Seuraavaksi panostin Saschin laatuiskareihin mutta ei muuttunut miksikään ja edelleen löllö ja pompottava perä?? Puslissakaan en huomannut vikaa. Saa olla auton korjaamiset mun puolesta, helvetin rasittavia värkkejä. Sentään takaäänenvaimentimen vaihto näytti menevän putkeen eikä ole pönttö tippunut tielle tai alkanut taas vuotamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      459
      3369
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      451
      3277
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      135
      2918
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2242
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2110
    6. 187
      1460
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1367
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1246
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      86
      1232
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1060
    Aihe