Sieniä oli n. 5 ja ne kasvoivat hiekkamaalla tiiviinä rykelmänä lampunjalkaa vasten. Sieni on melko iso, n. 16 cm pitkä, jalka on n. 12 cm pitkä ja tukeva, levenee hieman alaspäin. Sieni on kauttaaltaan oranssin (itiö?)pölyn peitossa. Lakki on vaaleanrusehtava ja kupera (siis kääntyy reilustu alaspäin reunoilta). Malto on vaaleaa ja tiivistä. Sienellä on pienet, tiiviit ja terävät heltat. Helttoja suojaa lakinvärinen kalvo(?) joka kiinnittyy kaulukseen(?). Minulle tulee tästä sienestä mieleen herkkusieni oikeastaan vähän kaikin tavoin.
Kysymysmerkit sitten sen takia, että en ole kummoinenkaan sienestäjä enkä tunne termejä.
Mikä sieni? Tunnistusapua!
4
612
Vastaukset
- punikkitatti
Kooklaa sienet ja katso kaikki kunnes löydät oikean vastaavan.
- deremiä
Kuvaus osuu muuten melko hyvin, lukuunottamatta kahta kohtaa: eikös punikkitateilla ole pillit eikä helttoja? Ja minun sieneni ei ole kahden tunnin kuluttuakaan tummunut minkään väriseksi, vaan säilynyt leikkauspinnoiltaan vaaleina.
- deremiä
deremiä kirjoitti:
Kuvaus osuu muuten melko hyvin, lukuunottamatta kahta kohtaa: eikös punikkitateilla ole pillit eikä helttoja? Ja minun sieneni ei ole kahden tunnin kuluttuakaan tummunut minkään väriseksi, vaan säilynyt leikkauspinnoiltaan vaaleina.
tunnistettu, sieniopas paljasti kultasieneksi. :)
- juhky
deremiä kirjoitti:
vanhalta nimeltään kultakehnäsieni, googlaa sillä nimellä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418