Moi!
Joskohan täältä saisi apua, kun mistään muualta ei. Tällä hetkellä käsivarsien taipeissa, kyynärpäissä, ranteissa, olkapäissä, jaloissa..lähes joka puolella kirkkaanpunaisia ihottumaläiskiä. Rasvat ei auta mitään, pikemminki päinvastoin..läntit muuttuu tulipunaisiksi ja kutina helvetilliseksi. Jos ei rasvaa, kutinaa tuskin lainkaan. Lääkärin diagnoosi atooppinen iho. Vuosi sitten sain antibioottikuurin,kefalex,joka autto tasan sen kuurin ajan, mut oireet muuttu 2x pahemmiksi kun kuuri loppui, päänahka kutisi hulluna ja hiuksia lähti niin paljon ku jakso repiä.Lisäksi korvien iho karstoittu. Aattelin josko tää olis jtn hiivaa, sokeri ja valkojauhotuotteet(sekä monet muut)lentäneet ajat sitten romukoppaan..se autto pahimpaan ihottumaan vähän. Nyt oireet taas lähes yhtä pahat ku alussa, vaikka tosiaan vuoteen syöny viljaa tai sokeria ja joka päivä vetäny vahvoja maitohappobakteereita. Viimeisen viikon aikana kämmeniin tullut joku tulehdus..kädet punoittaa ja on turvonneet, kera vesikellojen. Myös huulien ympärys usein rohtunut. Täsmääkö oireet johonkin sieni-infektioon? Netistä löytämäni kuvat ei vastaa tätä. Nyt menossa daktakort-emulsiovoidekuuri ja nizoral shampoo..ei mitään vaikutusta niilläkään. Jos jollain olisi edes pieni aavistus tästä, jaa viisautesi mun kanssa. Lääkärin puoleen ei erityisemmin huvita kääntyä, koska tod.näk. saan taas antibioottikuurin.
Rasvat pahentaa!
6
1731
Vastaukset
- Omark
Onko sinulle tehty allergiatestit? Olen varma, että jotain yllättäviä allergioita löytyy. Esim. perusvoiteissa voi olla lukuisia allergisoivia ainesosia. Jos et saa lähetettä terveyskeskuksesta, käy yksityisellä ihotautilääkärillä. Yksittäinen käynti ei maksa maltaita, jos lähetteen allergiatesteihin laittaa julkiselle.
Jos et tiedä allergioita, et voi myöskään välttää allergianaiheuttajia. Allergioita sinulla voi olla esim. pesuaineille, säilöntäaineille, voidepohjille, kortisonille...
Suosittelisin sinua kokeilemaan vedettömiä voiteita. Itse käytän käsivoiteena ainoastaan Ceridan Lipogeliä (helvetillinen käsi-ihottuma koettuna ammattitaidottoman arvauskeskuksen hoitamana). Halvimmillaan voit kokeilla vaseliinia (petrolatum), tuleeko pelkästä rasvasta kutinaa.
Itse en käyttänyt suun kautta antibiootteja. Käytin kuurin ihotautilääkärin määräämää apteekin valmistamaa rasvaseosta, jossa oli jotain desinfioivaa ainesosaa. Sen jälkeen olen käyttänyt Protopicia jatkuvasti, tosin en päivittäin. Ja perusvoiteena tuo Ceridal Lipogel.
Saatat tarvita esim. valohoitoa, että laajalla alueella oleva ihottuma saadaan rauhoittumaan. Tänä kesänä ei ole paljoa hellettä ollut, ja se varmaan vaikuttaa ihosi kuntoon.- sick&tired
Joitain allergiatestejä on kyllä tehty, kissa, koira yms. Itse yrittäny testailla allergioita jättämällä ruokavaliosta tiettyjä aineita pois..lisäaineet, maitotuotteet, tomaatti yms..mutta ihottumaan ei vaikuttanu millään tavalla. Kaikki pesuaineet hajusteettomia. Anyway, varasin ajan yksityiselle ihotautilääkärille, saapa nähdä minkä diagnoosin se tekee..
- --GG---
Itse kärsin nuoruusvuosina ihottumista todella paljon. Ihottuma oli myös aika kohtalaisen vaikeaa ja monimuotoista ja paheni ajan kuluessa tasaista tahtia. Rasvoista yms. ei mitään hyötyä...päinvastoin. Sitten luin eräästä kriittisestä kirjasta, että lääkefirmojen tarkoitus ei ole parantaa ihottumia...katsos myynti kärsii jos het paranee. Siis tuotteita joutuu käyttämään hirveästi ja lääkefirmat rikastuu. AIka simppeliä loppujen lopuksi. Olin jo todella epätoivoinen pari vuotta sitten ihottumieni kanssa ja ikää oli vasta vähän päälle 20.
Siinä oli, että ihottumissa elimistö poistaa periaatteessa haitallisia aineita ihon läpi. Ja tämän pitää myös antaa tapahtua. Jos et anna jostain kohtaa tulla ihottumien läpi niin se pukkaa sitten toisesta paikasta. Tämä on sitten eri asia kuin allerginen reaktio.
Itselläni ihottuma rupesi parantumaan kun hylkäsin rasvat sun muut ja rupesin käymään todella useasti saunassa hikoilemassa. Hirveästi se kutitti ja raavitti mutta kun sen kestää niin sittenpä se rupeaa helpottamaan kun myrkyt pääsevät pois elimistöstä. Hirveästi myös näytti tulevan ihottumaa lisää väliaikaisesti saunareissujen jälkeen, mutta se kertoi vaan siitä, että myrkyt lähtevät kehosta.
Meni n. 4 kuukautta ehkä kun ihottuma oli lähes täydellisesti poissa...ja ilman rasvoja sun muita lääkkeitä! Iho tottuu rasvoihin ja se on se huono asia niissä...- Omark
Aivan samaa mieltä tuosta ihottumien hoidon periaatteesta. Parantavaa hoitoa ei haluta kehittää - vaikka olisi varmasti mahdollista. Esim. jonkin sortin geeniterapia tai vastaava.
Minulla ihotautilääkäri suorastaan loukkaantui, kun en ollut ajoittain käyttänyt hänen omaa sekoitustaan. Käytössäni olevalla Protopicilla (lääketehtaiden valmiste sekin)oireet pysyvät sen verran kurissa, ettei kortisonia tarvita. Ja nykyisin ymmärtääkseni on suuntaus pitää oireet kurissa käyttämällä lääkevoidetta ylläpitona esim. 1 - 2 x/vko, kuten olen tehnyt, eikä odottaa, että oireet ovat mahdottomat, jolloin saattaa olla jo sairaslomatarvetta ym.
Minulla viime vuosien oireilu on painottunut käsiin. Todella paskamaista, olen menettänyt yhden ammatin sen vuoksi, ja elän koko ajan sen uhan alla, että en voi elättää itseäni työlläni. Tämän viimeisin ja asiallisin lääkärikontakti kertoi, että aikuisiällä nk. atooppinen iho oireilee usein käsi-ihottumana. Vaihtaisin mielelläni käsi-ihottuman kokovartaloihottumaan, kunhan vain kädet olisivat terveet. Eli kun iho oireilee, niin kannattaa valita sellainen ammattiala, joka ei vaadi korkeaa hygieniaa, runsasta käsien pesua tai altista vedelle tai kemikaaleille ym.
Oma näkemykseni on, että ihoni on pilattu, eikä sitä ole mahdollista palauttaa "normaaliin" tilaan. Käsiä on mahdotonta suojata kaikilta ympäristön ärsykkeiltä, niin luomuhoitoa kuin haluaisinkin. Hoitotyön hygieniavaatimukset tuhosivat ihoni ja sitä kautta monta muuta asiaa elämässäni.
Sen verran luomuhoitoa olen harjoittanut, että olen tehnyt omaa vedetöntä rasvaseosta. Tästähän edellinen ihotautilääkärini ei ollenkaan pitänyt. Vaikka todennäköisesti hänen määräämä perusvoide sisälsi aineita, joille olen allerginen.
Tehokasta jättää allergiatestit tekemättä ja määrätä voiteita, joissa on ainesosia, joille potilas on allerginen. Loppumetreillä nettoaa psyykenlääketeollisuus, kun hermot palaa. Vakuutusyhtiöhän ei tunne sitä mahdollisuutta, että iho-oireiden takia menettäisi ammattinsa ja toimeentulonsa. Eli aika umpisolmuun elämän saa "vähäisellä" ihottumalla.
Ehkä joskus saan tarpeekseni hoitoon, ja olen ruttotautinen. Yritän sinnitellä muutaman vuoden kohtuullista ihonkuntoa vaativissa töissä. Jos jotain muuta löydän, niin sen jälkeen aion olla reilusti rupikonna. Tosin minulla tulee sydämen sivuääni infektioiden aikaan ja oireileva iho riittää saamaan sen aikaan. Oireilevalla iholla on myös suora yhteys astmaan.
Minulle Ceridal-voide on riittävän luonnonmukaista. Useimmat luonnonmukaisuuden suosijat eivät pidä raakaöljyjohdannaisista, mutta käytän tuota, koska se ei tahraa.
Toivotaan, että ihotautikoulutus muuttuu, ja sallitaan myös parantavien hoitojen kehittely. Nyt markkinavoimat varmasti määräävät tutkimuksen ja väitöskirjoen aihepiirin. Samoin liikaa hygieniaa voisi karsia lapsuusiässä, vaikka siitä seuraakin infektiotauteja. Lapsuuden infektiot on pieni riesa allergioiden ja ihottumien rinnalla. - sick&tired
Omark kirjoitti:
Aivan samaa mieltä tuosta ihottumien hoidon periaatteesta. Parantavaa hoitoa ei haluta kehittää - vaikka olisi varmasti mahdollista. Esim. jonkin sortin geeniterapia tai vastaava.
Minulla ihotautilääkäri suorastaan loukkaantui, kun en ollut ajoittain käyttänyt hänen omaa sekoitustaan. Käytössäni olevalla Protopicilla (lääketehtaiden valmiste sekin)oireet pysyvät sen verran kurissa, ettei kortisonia tarvita. Ja nykyisin ymmärtääkseni on suuntaus pitää oireet kurissa käyttämällä lääkevoidetta ylläpitona esim. 1 - 2 x/vko, kuten olen tehnyt, eikä odottaa, että oireet ovat mahdottomat, jolloin saattaa olla jo sairaslomatarvetta ym.
Minulla viime vuosien oireilu on painottunut käsiin. Todella paskamaista, olen menettänyt yhden ammatin sen vuoksi, ja elän koko ajan sen uhan alla, että en voi elättää itseäni työlläni. Tämän viimeisin ja asiallisin lääkärikontakti kertoi, että aikuisiällä nk. atooppinen iho oireilee usein käsi-ihottumana. Vaihtaisin mielelläni käsi-ihottuman kokovartaloihottumaan, kunhan vain kädet olisivat terveet. Eli kun iho oireilee, niin kannattaa valita sellainen ammattiala, joka ei vaadi korkeaa hygieniaa, runsasta käsien pesua tai altista vedelle tai kemikaaleille ym.
Oma näkemykseni on, että ihoni on pilattu, eikä sitä ole mahdollista palauttaa "normaaliin" tilaan. Käsiä on mahdotonta suojata kaikilta ympäristön ärsykkeiltä, niin luomuhoitoa kuin haluaisinkin. Hoitotyön hygieniavaatimukset tuhosivat ihoni ja sitä kautta monta muuta asiaa elämässäni.
Sen verran luomuhoitoa olen harjoittanut, että olen tehnyt omaa vedetöntä rasvaseosta. Tästähän edellinen ihotautilääkärini ei ollenkaan pitänyt. Vaikka todennäköisesti hänen määräämä perusvoide sisälsi aineita, joille olen allerginen.
Tehokasta jättää allergiatestit tekemättä ja määrätä voiteita, joissa on ainesosia, joille potilas on allerginen. Loppumetreillä nettoaa psyykenlääketeollisuus, kun hermot palaa. Vakuutusyhtiöhän ei tunne sitä mahdollisuutta, että iho-oireiden takia menettäisi ammattinsa ja toimeentulonsa. Eli aika umpisolmuun elämän saa "vähäisellä" ihottumalla.
Ehkä joskus saan tarpeekseni hoitoon, ja olen ruttotautinen. Yritän sinnitellä muutaman vuoden kohtuullista ihonkuntoa vaativissa töissä. Jos jotain muuta löydän, niin sen jälkeen aion olla reilusti rupikonna. Tosin minulla tulee sydämen sivuääni infektioiden aikaan ja oireileva iho riittää saamaan sen aikaan. Oireilevalla iholla on myös suora yhteys astmaan.
Minulle Ceridal-voide on riittävän luonnonmukaista. Useimmat luonnonmukaisuuden suosijat eivät pidä raakaöljyjohdannaisista, mutta käytän tuota, koska se ei tahraa.
Toivotaan, että ihotautikoulutus muuttuu, ja sallitaan myös parantavien hoitojen kehittely. Nyt markkinavoimat varmasti määräävät tutkimuksen ja väitöskirjoen aihepiirin. Samoin liikaa hygieniaa voisi karsia lapsuusiässä, vaikka siitä seuraakin infektiotauteja. Lapsuuden infektiot on pieni riesa allergioiden ja ihottumien rinnalla.En tiedä onko jollain rasvat auttanu, mutta ite käyttänyt niitä enemmän tai vähemmän n. 7v ja luulis et jos niistä todella olis mulle jtn apua niin se olis ollu jo nähtävissä. Ehkä sitä vaan sokeesti uskoo kaiken mitä lekurit sanoo ja sysää maalaisjärjen syrjään. Jätin suihkun jälkeen rasvaamatta ja oikeestaan jo nyt huomaa pientä parannusta..mieluummin otan sit tän hilseilevän ja kuivan ihon ku turvonneen, punoittavan ja kutiavan. Laitanpa tänne palautetta muutoksista, mitkä uskoakseni tulee olemaan positiivisia:)
- kuiva iho
sick&tired kirjoitti:
En tiedä onko jollain rasvat auttanu, mutta ite käyttänyt niitä enemmän tai vähemmän n. 7v ja luulis et jos niistä todella olis mulle jtn apua niin se olis ollu jo nähtävissä. Ehkä sitä vaan sokeesti uskoo kaiken mitä lekurit sanoo ja sysää maalaisjärjen syrjään. Jätin suihkun jälkeen rasvaamatta ja oikeestaan jo nyt huomaa pientä parannusta..mieluummin otan sit tän hilseilevän ja kuivan ihon ku turvonneen, punoittavan ja kutiavan. Laitanpa tänne palautetta muutoksista, mitkä uskoakseni tulee olemaan positiivisia:)
Minulle jotkut paksut rasvat aiheittaneet kans kuivan ihon kuivumista entisestään. olen huomannut, että nämä rasvat ovat sisältäneet petrolatumia. Voisit kokeilla sen välttämistä, esim Aqualan L:ssä ja Bepanthenissa ei petrolatumia ole ja niillä iho hyvin paranee!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057