Miten saada paprikat kypsiksi

...

minulla on komeita vihreitä paprikoita iso kasa kasvamassa mutta kuinka saisin paprikat kypsymään. Ne ovat olleet jo pitkään vain vihreinä...

9

22451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • justiina

      Niin on minullakin,vihreitä.
      Sain vinkin,että se pitäis siirtää sisälle.Kun se on kasvanut koko kesän ulkona ruukussa.
      Ja aivan pientä oranssin väriä on havaittavissa,vaikka aikaa siirrosta on kulunut noin viikko.
      Lykkyä punastumiselle.

      • ...

        vastauksista, mukavaa että joku muukin painii tämän asian kanssa :P

        Itsekin nostin paprikat sisälle ja nyt toivon, että alkavat kypsymään. Sitä mietin, että kypsyvätköhän nuo paprikat silloinkin, kun ne irrottaa itse kasvista. Tomaatit kypsyvät kyllä siten mutta mitenköhän on paprikoiden laita, tietääkö kukaan?


      • hyffgughu
        ... kirjoitti:

        vastauksista, mukavaa että joku muukin painii tämän asian kanssa :P

        Itsekin nostin paprikat sisälle ja nyt toivon, että alkavat kypsymään. Sitä mietin, että kypsyvätköhän nuo paprikat silloinkin, kun ne irrottaa itse kasvista. Tomaatit kypsyvät kyllä siten mutta mitenköhän on paprikoiden laita, tietääkö kukaan?

        Kyllä ne on parempi antaa olla kiinni kasvissa. Tahtovat nahistua irrallaan kun ovat hitaampia kypsymään kuin tomaatit. Ja kastella kannattaa taimia senverran etteivät nuupahda.


    • varisevat alas

      Minulla varisevat vihreinä alas.

    • Paprika vaatii paljon lämpöä ja valoa kypsyäkseen.
      Mennyt kesä oli siinä suhteessa surkea. Nyt voi vielä esim. muovihuoneessa antaa paprikoiden kasvaa kunnes ne on otettava sisään kypsymään (ennen pakkasia, ellei voi lämmittää). Suurin osa täysikokoisista vihreistä kypsyy. Jos ne hieman nahistuvat, niin ovat silti hyviä ruokiin ja aivan sellaisinaankin. Paras kypsytyspaikka on viileähkö huone (18-20) ja matala suljettu pahvilaatikko jossa puhtaat kuivat paprikat vieri vieressä yhdessä kerroksessa.
      Päivittäin pitää hoitaa: pilaantuvat pois, ettei home leviä.
      Huom. voihan vihreitäkin paprikoita syödä!
      Ensi kesänä sitten kasvamaan myös nopeakasvuisia lajikkeita kuten valkoinen paprika ja Pusta Gold.
      Katso: http://personal.inet.fi/luonto/whitepaprika/

    • talven yli?

      Saako paprikan (varren, tekee paljon uutta haaraa ja lehteä)säilymään talven yli sisällä. Olisi sitten keväällä aikaisin valmis kasvamaan.

      • ...

        Samaa mietin täälläkin, tietääkö kukaan?


      • kokeile
        ... kirjoitti:

        Samaa mietin täälläkin, tietääkö kukaan?

        Vielä on paprika kokeilematta, mutta tomaatin sain kitumaan talven yli pienen halogeenispotin avulla eteläikkunalla. Tomaatit oli isoissa altakasteluruukuissa, lajikkeet oli Sungold ja joku ulkomaalainen.


      • Anonyymi
        kokeile kirjoitti:

        Vielä on paprika kokeilematta, mutta tomaatin sain kitumaan talven yli pienen halogeenispotin avulla eteläikkunalla. Tomaatit oli isoissa altakasteluruukuissa, lajikkeet oli Sungold ja joku ulkomaalainen.

        Kerran olen saanut paprikan säilymään talven yli eteläikkunalla. Kasvoi pitkiä rönsyjä ja keväällä kun typistin muutamaan haaraan, löysin pienen punaisen paprikan. Kasvoi muuten mahtavksi pensaaksi kesällä ulkona ja tuotti hyvin hedelmiä. Kasvuolosuhteet oli ihanteelliset.( valoisa, suojaisa, lämmin-aurinkoinen kesä).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      298
      3325
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1349
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1044
    Aihe