Ihmettelen edelleen, kun koiraa harkitseva etsii itselle sopivaa rotua, niin kehoitetaan aina ottamaan rotukoira jase ostamaan hyvältä kasvattajalta.
Kun sitten löytää ns. hyvän kasvattajan ja kyselee koiraa itselleen, niin vaaditaan osallistumaan näyttelyihin ym koska on kyse rotukoirasta.
Kun asiakas kuitenkin tahtois enimmäkseen kotikoiran ja lenkkikaverin, niin miksi ihmeessä pitää kuitenkin aina ostaa se rotukoira kaikkine velvollisuuksineen?
Koiran hankinta
8
342
Vastaukset
- rotukoirien omistaja
"Ihmettelen edelleen, kun koiraa harkitseva etsii itselle sopivaa rotua, niin kehoitetaan aina ottamaan rotukoira jase ostamaan hyvältä kasvattajalta."
- Meillä oli tosin rotu selvää jo alusta alkaen, mitä etsimme. On tietysti aika vaikeaa, jos ei tiedä edes mitä rotua etsii ????
- Monta puhelua vielä Kenneliittoon sekä saman rodun kasvattajille, onko kyseessä ´laillinen pentue´ , koska halusimme ehdottomasti rekatun koiranpennun ko. rodusta.
"Kun sitten löytää ns. hyvän kasvattajan ja kyselee koiraa itselleen, niin vaaditaan osallistumaan näyttelyihin ym koska on kyse rotukoirasta."
- Ei ne näyttelyt ole mikään onelma.
Meilläkin kasvattaja halusi näyttelyittää meille myymäänsä koiraa ja suostuimme sillä ehdolla, että hän vie - ja hän vei kanssa. Ja teki kolmesta koirastamme kansainväliset valiot ( INT CH) ja siis VAIN yksi oli hänen kasvattinsa , mutta meidän 2 muuta ovat samaa rotua.
Kyllä ne ´oikeat´kasvattajat tekevät kaikkensa sekä ovat yhteistyökykyisiä sekä yhteistyöhaluisiakin.
"Kun asiakas kuitenkin tahtois enimmäkseen kotikoiran ja lenkkikaverin, niin miksi ihmeessä pitää kuitenkin aina ostaa se rotukoira kaikkine velvollisuuksineen?"
- Ei ne suinkaan ole mitään velvollisuuksia, on ylpeätä omistaa ROTUkoiria, jotka ovat hyväkäytöksisiä yms
Kyllä se sekarotuinenkin tarvitsee sen koulutuksen tullakseen ihmisten kanssa toimeen yms.
Mutta, onhan se sinullekin kurja tilanne, että opetat koiraa monta vuotta, etkä pääse esim. toko-kisoihin sekarotuisesi kanssa;)).
Elämä on valintoja täynnä..... No tuota,minusta kun tuo on vähän liioiteltua tai sitten täytyy olla kyse jostain ihan ihme näytelmäfriikkirodusta (jos sellaista on ylipäätään).
Kun eiköhän kuitenkin joka rodusta löydy hyvinkin monennäköistä kasvattajaa.Niitä kenestä olisi pakko,on kuitenkin aika vähän.Suosittelevia jo enemmänkin,mutta myös sellaisia,jolla ei ole mitään väliä,ja niitä,jolle riittää,kun näkee perävalojen katoavan...
Monissa roduissa on myös jonkinlaisia "epäkurantteja".Värivirheellisiä ym,joita nyt ei mihkään näyttelyyn edes käy.
Ja ei siitä rotukoirasta siis enempää velvollisuuksia tule.Jos ei siis halua.
Toisaalta myös se,että halutaan,että koira osallistuu edes joskus näytelmiin,niin voisi ajatella myös niin,että silloin voisi myös olettaa,että se moppe edes jotenkin opetetaan tavoille ihmisten ilmoilla ollessa.Toki muutenkin voi,ei sen puolen,mutta noinkin voi ajatella ;)ihan totta, että usein vaaditaan osallistumaan näyttelyihin. "Suositella" voi niin monella tapaa. :(
Jos pentua kysellessäs jo ilmotat, ettet oo niinkään näyttelyistä kiinnostunut vaan ihan kotikoiraa haet, et varmaan sitä pentua sitte saakkaan. Useille kasvattajille kun on niin tärkeitä ne tittelit, että ellet oo vamis hankkimaan kasvatilleen niitä, myy sellaiselle joka sitten käy myös näyttelyissä. Koskaan en oo kuullu, että kyse ois koiran tavoille opettamisesta, vaan nimenomaan niistä ruusukkeista.
- Jaqui
Lisäkysymys asiantuntijoille, joita täällä varmaan on.
Mitä mieltä olette yksinäisestä, yksinasuvasta mahd.huonokuntoisesta koiranostajasta?
Sellainenhan usein juuri mielenvirkistyksekseen ja seurakseen koiraa tarvitsisi.
Ei varmaan kykene sitä (rotu)koiraa näyttelyihin/agilityyn/tokoon viemään.
Mutta siinä tulee se huoli sitten jos joutuu esim. sairaalaan tms. niin minne koira laitetaan kun ei ole muita perheessä.
Olisi todella ihana seuralainen yksinäiselle.- hyvä pointti.....
Otit hyvän pointin esille.
Olen itse yksinäinen - koiria on ja kissakin.
Olen jo aikoinaan, kun ensimmäisen koirani hankin, selvittänyt , minne mahdollisesti saan koiran ja kissan hoitoon - eli kävin tutustumassa lähimpään koirahoito-paikkaan / kenneliin.
Ja ihan hyvin on mennyt, kennelissä on koira ollut muutaman kerran matkojeni aikana.
Sairaala.-yms. päiväkirrahommat koira on ollut pari vrk tuttavaperheessä ja kaikki on mennyt loistavasti.
Joten, on kait sinullakin , ehkä, jotain sukulaisia, naapureita, ystäviä lähistöllä, jotka muutaman päivän voivat koiraa pitää luonaan .
Yleensä EI kannata miettiä asiota LIIAN pitkälle, vaikka usein onkin hyväksi....
Elämä on.......valintoja..........
- myös kasvattajia
jotka eivät vaadi osallistumaan näyttelyihin. Mutta kasvattajan kasvatustyön kannalta olisi hyvä jos hänen kasvattejaan käytettäisiin näyttelyissä tai kokeissa edes muutama kerta. Sillä ainoa keino millä kasvattaja voi mitata kasvattiensa jalostusarvoa ja jalostuksen onnistumista, on jälkeläisten arvostelut.
- raisupurina
se kerro mitään jälkeläisestä jos omistaja sanoo sen olevan terve ja hyvän tuulinen koira joka nauttii koiranelämästään. Minun koirani kasvattaja on pitänyt koko ajan yhteyttä ja käynyt katsomassa meidän koiraa ja hän ei odota mitään muuta kuin että koira voi hyvin, silloin hän on tyytyväinen. Ei hän aio teettää enempää pentuja nartullaan mutta hänelle vain on sydämmen asia että sekä hänen oma koiransa että sen lapset niin kuin hän itse sanoo, voivat hyvin. Ehkä joku näistä lapsista jatkaa sukua.
Noh, minun koira on kahden sekarotuisen jälkeläinen, selittääkö se asian. Saadessani pennun tarjouduin itse maksamaan siihen suoraan menneet kulut, kasvattaja ei sitä vaatinut. Hän sanoi että koira maksaa minulle sen verran, että lupaan kertoa sen kasvamisesta ja ilmoittaa jos en jostain syystä voi sitä pitää, silloin hän ottaa sen takaisin. Kiertoon ei saa laittaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2131413- 961266
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan31047Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle15951Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9918Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86890- 32820
Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.58814T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37748Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44744